Connect with us
Publicitate

AIUD

AUTOSTRADA Sebeș-Turda: Motivele pentru care CNAIR nu a deschis circulației tronsonul dintre Aiud şi Turda


Publicat

CNAIR transmite explicaţii oficiale, la sfârşit de an, în contextul amânării deschiderii loturile 3 şi 4de pe autostrada Sebeș-Turda, adică tronsonul de la Aiud la Turda. Compania precizează că s-au găsit neconformităţi, ce ţin de nerespectarea unor aspecte de către antreprenori şi aminteşte că modificarea legislaţiei după problemele de pe lotul 3 ale Autostrăzii Sibiu – Orăştie nu permite recepţia lucrărilor decât la finalizarea în totalitate a acestora.

„Pentru lotul 3 al autostrăzii Sebeș – Turda, unde antreprenor este Asocierea Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana per Condotte D’Acqua SpA, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 99%. Cu toate acestea a fost nevoie ca recepția la finalizarea lucrărilor să fie reprogramată pentru data de 9 ianuarie 2018, deoarece s-au constatat mai multe neconformități.  Principala problemă identificată este nerespectarea de către Antreprenor a propriului proiect tehnic de construcție a căilor de rulare pe pod. Un alt element care a făcut imposibilă recepția lucrărilor este reprezentat de existența unor zone cu exces de bitum. Aceste zone sunt foarte periculoase, în special pe timp de ploaie și în perioada iernii deoarece nu asigură aderența minimă a pneurilor la suprafața de rulare, ceea ce poate duce la accidente cu deznodământ tragic.

În ceea ce privește iluminatul pe poduri, nici în acest moment constructorul nu a montat lămpi cu led și teledetecție, așa cum prevede proiectul privind siguranța circulației, aprobat de CNAIR SA, în urmă cu 2 ani și 6 luni. La acest moment, în zonele respective sunt montate lămpi cu sodiu și fără telegestiune, al căror consum dublează practic factura la energia electrică”, precizează CNAIR, referitorul la tronsonul Aiud – Decea.

Vezi Autostrada Sebeș-Turda: Cei 12,4 kilometri dintre Aiud și Decea nu se vor deschide circulației decât în 2018

„În ceea ce privește lotul 4 al autostrăzii Sebeș – Turda, unde stadiul fizic este de 95%, Asocierea S.C. PORR Construct S.R.L. – PORR Bau GmbH, continuă lucrările și la această oră, în zona km 62+300, unde a avut loc o alunecare de teren. Despre fenomenele de instabilitate a terenului din acea zonă, constructorul și proiectantul acestuia, aveau deplină cunoștință, din datele oferite de Studiul de Fezabilitate. Antreprenorul nu a ținut cont însă de aceste date în momentul în care a aplicat soluții tehnice diferite de cele prevăzute în Studiul de Fezabilitate.

În afară de aceste lucrări, pe lotul 4 Sebeș-Turda, constructorul, care și-a asumat un grafic de lucrări, trebuie să mai monteze parapeți de protecție, să realizeze marcajele orizontale și să finalizeze montarea gardurilor de protecție. De asemenea, antreprenorul încă nu a finalizat lucrările de alimentare cu apă pentru Centrul de Întreținere și Coordonare, unde urmează să funcționeze un punct de control al Poliției Autostrăzi și o secție destinată utilajelor care asigură întreținerea acestei autostrăzi”, sunt precizările referitoare la lotul dintre Decea şi Turda.

Vezi AUTOSTRADA Sebeş-Turda: Contract de finanţare faza II, semnat de minister şi termen de finalizare în 2022

CNAIR mai transmite că, „în baza legislației adoptate cu mai mulți ani în urmă, nu are atribuții în execuția efectivă a obiectivelor de infrastructură, acestea intrând în sarcina operatorilor privați (antreprenorilor), selecționați în baza unor licitații. Din această perspectivă responsabilitatea pentru respectarea termenelor de execuție și a exigențelor de calitate, aparține Antreprenorilor care câștigă licitațiile publice și care încasează de la CNAIR SA sume importante de bani, în baza contractelor încheiate.

Menționăm că la începutul acestui an constructorii au promis că vor încheia lucrările în vederea recepției, însă la ora actuală se constată existența unor probleme, provocate de acești antreprenori, care fie nu au respectat propriile grafice de lucrări fie și-au asumat riscuri mult prea mari.

Aceste situații fac practic imposibilă recepția legală loturilor în cauză.

În baza acestor angajamente, CNAIR SA a alocat la începutul anului fonduri pentru finanțarea proiectelor. Din păcate, o mare parte din aceste sume au rămas blocate în conturile Companiei până la rectificarea bugetară, din cauză că antreprenorii nu au reușit, în unele cazuri, să execute nici măcar un sfert din lucrările promise”.

Reprezentanţii companiei susţine că, „pornind de la experiența anilor anteriori, CNAIR a luat anul acesta măsuri pentru eliminarea riscurilor privind calitatea lucrărilor executate de Antreprenori.

Un important accent s-a pus pe întărirea capacității administrative și a capacității de gestionare tehnică, de calitate și cantitativă a problemelor identificate în perioada de implementare.

De asemenea a fost stabilit un program propriu de urmărire a calității execuției lucrărilor, prin trimiterea în teren a unor misiuni de control inopinat.

S-a dorit ca prin aceste măsuri  și acțiuni Antreprenorii să înțeleagă faptul că exigențele de calitate impuse vor fi urmărite strict și în detaliu de CNAIR SA, în calitate de Beneficiar.

Tot în acest an CNAIR SA a decis că principalul element pentru ca lucrările să poată fi recepționate, este calitatea lucrărilor.

În baza evaluării proiectelor derulate în ultimii ani, s-a ajuns la concluzia că nerespectarea exigențelor minime de calitate a lucrărilor, precum și receptia acestora în condiții dezavantajoase pentru CNAIR, atrage după sine risipa banului public. Aceasta deoarece tolerarea unor lucrări slabe calitativ,  va conduce în viitor la necesitatea efectuării unor noi lucrări de întreținere și operare, foarte costisitoare”.

Termen actualizat de finalizare a lucrărilor, pe loturi, pentru Autostrada Sebeş-Turda (sursa forum peundemerg.ro, care citează CNAIR)

Lotul 1 (17 kilometri, de la intrarea pe autostradă de la Sebeș până la Pârâul Iovului, ieşire din Alba Iulia) – stadiu lucrări: 39.5% (comparativ, în noiembrie, 39%)

Pe acest tronson lucrează Asocierea Impresa Pizzarotti & C SpA – Pomponio Construcţii SRL. Proiectul prevede două noduri rutiere Alba Iulia Sud la km 8 şi Alba Iulia Nord la km 16. Valoarea contractului este de 541.739.137, 21 lei (fără TVA), semnat în 14 noiembrie 2014. Lucrările au început în 2 decembrie 2014 şi aveau termen inţial de finalizare 2 octombrie 2016. Au fost oprite în octombrie 2015, iar în 28 iunie a fost dată autorizaţia de construire. Doar pe secţiunea A, însă. În octombrie 2017, s-a dat autorizarea pentru nodul Alba Iulia Nord (secţiunea B din lotul 1, „Secțiunea B – km 14+000 – km 17+000″)

Termenul actualizat de finalizare a lucrărilor: noiembrie 2019.

Lotul 2 (24,25 km, de la ieşirea din Alba Iulia – Pârâul Iovului până la intrarea în municipiul Aiud, km 17+000 – km 41+250) – stadiu lucrări: 44% (comparativ, în noiembrie, 43,10%).

Include nod rutier la Teiuş (km 26). Constructor este Asocierea Aktor Technical Societe Anonyme (Aktor SA) – Euro Construct Trading 98 SRL, cu contract 549.332.493,62 lei (fără TVA), semnat în 14 noiembrie 2014. Termenul de finalizare din contract era 2 octombrie 2016. În 5 aprilie a fost obţinută autorizaţia de construire pe sectoarele 2 şi 3 (km 22+500 – km 25+300; km 26+100 – km 35+000; km 35+000 – km 41+250). Ulterior, în iunie, au fost date autorizaţii pe tot tronsonul.

Termenul actualizat de finalizare a lucrărilor, octombrie 2018.

Lotul 3 (12,45 km urmează traseul de la intrarea în Aiud până la nodul de la Decea; km 41+250 – km 53+700) – stadiu lucrări: 99% (comparativ, în noiembrie, 97,50%).

Pe acest tronson sunt două noduri rutiere, inclusiv bretele de acces, la Aiud (km 44+700) şi Unirea (km 53+200).

Constructor este Tirrena Scavi S.p.A (Societa Italiana per Condotte d’Acqua S.p.A), cu valoare contract de 420.511.921,44 lei (fără TVA), semnat în 16 aprilie 2014 şi termen iniţial de finalizare 20 martie 2016. Aici, lucrările au început în mai 2014, cu proiectarea. În iunie, s-a intrat în legalitate în ceea ce priveşte executarea lucrărilor, prin eliberarea autorizaţiei de construire.

Termen actualizat de finalizare a lucrărilor, ianuarie 2018.

Lotul 4 (16,3 km, de la nodul Decea până la intrarea în autostradă în zona Turda; km 53+700 – km 70+000) – stadiu lucrări: 94%  (comparativ, în noiembrie, 90%).

A a primit autorizaţiile de construire în iulie. Constructor este PORR Construct SRL/PORR Bau GMBH, cu contract de 470.004.894,83 lei (fără TVA), semnat în 16 aprilie 2014. Pe acest lot se va face joncţiunea între A10 şi Autostrada Transilvania (A3).

Termen actualizat de finalizare a lucrărilor, mai 2018.

Alte detalii de la CNAIR

“Potrivit HG 343/2017, darea în exploatare a construcțiilor este posibilă doar după recepția la terminarea lucrărilor, care poate avea loc numai după finalizarea totală a lucrărilor. Acest act normativ a modificat drastic prevederile HG 273/1994, care oferea posibilitatea recepționarii unor lucrări nefinalizate sau care nu respectau prevederile proiectului, precum și preluarea doar a unor părți din construcție, pentru darea lor în exploatare.

Aceste practici nu mai sunt permise de noua legislație privind recepționarea lucrărilor de construcție.

Modificările legislative au provocat însă reacții vehemente din partea unor constructori, care consideră că prevederile în cauză îi dezavantajează.

Legislația a fost modificată anul acesta tocmai pentru a nu se mai ajunge în situații precum cea de pe lotul 3 al Autostrăzii Orăștie-Sibiu, care a fost închis la scurt timp după darea în exploatare, din cauza unor deficiențe grave de calitate care au dus la apariția unor fenomene severe de instabilitate.

Modificările legislative vin inclusiv în sprijinul deciziei din acest an a CNAIR SA, de a pune accent pe respectarea calității lucrărilor executate și nu pe numărul de kilometri construiți.

În acest context , CNAIR SA va recepționa  lucrările doar dacă proiectele și rigorile standardelor de calitate sunt respectate de Antreprenori.

Ca atare, neconformitățile constatate pe mai multe loturi de autostradă, aflate în execuție, fac practic imposibilă recepționarea lor anul acesta, în condițiile legii și în conformitate cu noua abordare a Companiei”.

Explicaţii şi despre celelalte autostrăzi în etape finale

“Pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva, care înregistrează un stadiu fizic de 79,59%,  Asocierea S.C. Teloxim Con S.R.L. – COMSA S.A. – Aldesa Construcciones S.A. – Arcadis Eurometudes S.A., nu a prezentat nici până la această oră o soluție tehnică viabilă pentru refacerea rampei podului de la km 76. Această rampă a fost demolată  încă din luna octombrie 2016, din cauza instabilității constatate . S-a ajuns în această situație din cauză că Antreprenorul  a decis să execute un viaduct mai scurt decât prevedea Studiul de Fezabilitate, ceea ce a dus la construcția rampei în cauză, pe un teren instabil.

Practic Antreprenorul a pretins că va optimiza execuția lucrărilor și nu a respectat soluțiile tehnice din Studiul de Fezabilitate, care prevedea construirea unui viaduct destinat depășirii zonei cu teren de fundare slab.

La km 68 al aceluiași lot, o echipă de control a CNAIR SA a sesizat în vara acestui an că terasamentul prezenta probleme severe de instabilitate, provocate de precaritatea soluțiilor tehnice aplicate și a calității scăzute a lucrărilor.  Aceste cauze au dus la apariția  unor fisuri și crăpături în îmbracămintea șistemului rutier, chiar în condițiile în care pe acel sector de drum nu exista trafic rutier.  Ca urmare a problemelor constatate i s-a cerut la acel moment Antreprenorului să remedieze lucrările conform exigențelor de calitate impuse de legislație și de reglementările tehnice. Antreprenorul nu a luat însă măsurile solicitate și nici nu a remediat până la ora actuală o serie de alte problemele create de deficiențele de executare a șanțurilor colectoare.

Faptul că aceste șanțuri au fost incorect executate, a permis infiltrarea apei în corpul autostrăzii, ceea ce a provocat apariția unor noi probleme de stabilitate a terasamentelor.

Pe lotul 4 al autostrăzii Lugoj – Deva, unde stadiul fizic de execuție a lucrărilor este de 71,30%, se înregistrează întârzieri ale termenelor de execuție, deși constructorul, Asocierea S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. SPEDITION UMB S.R.l.,  prezintă o mobilizare bună. Unul dintre motivele care au dus la aceste întârzieri a fost descoperirea unei peșteri cu lilieci în zona dealului Șoimuș.  Doar după relocarea liliecilor din această peșteră, în luna august 2017, constructorul a putut să reia lucrările. Problema peșterii cu lilieci de la Șoimuș  bloca lucrările încă din anul 2014, dar a putut fi soluționată datorită noii strategii de abordare a proiectelor, adoptată de CNAIR SA anul acesta”.

 


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


TOP articole in ultimele zile

Publicitate

EVENIMENT

OFICIAL, 3 aprilie: 3.183 de îmbolnăviri confirmate cu noul coronavirus. 281 persoane vindecate. TREI focare de infecție

Publicat

Au fost înregistrate 3.183 cazuri de îmbolnăviri cu noul coronavirus în România, până vineri, ora 13.00, potrivit ministrului Sănătății, Nelu Tătaru. 281 de persoane au fost declarate vindecate.

Potrivit sursei citate, sunt trei focare de infecție: Suceava, Arad și Deva.

Vezi LIVE: Ministrul Sănătății, Nelu Tătaru, despre epidemia de coronavirus

În actualizare

Până joi, erau 2.738 de cazuri (278 noi). Până vineri dimineața (0ra 10.00), erau raportate 116 decese.

În județul Alba au fost confirmate 11 îmbolnăviri cu noul coronavirus, iar doi pacienți au fost declarați vindecați.

Citește și PATRU noi cazuri de infecție cu coronavirus, confirmate OFICIAL în Alba. Numărul îmbolnăvirilor în județ a ajuns la 11

De asemenea, în județul Alba, 321 persoane erau carantină și 1.323 persoane izolate la domiciliu (până joi). Potrivit reprezentanților Prefecturii Alba, 54 persoane au ieșit din carantină și alte 2.167 persoane din izolare.

Începând cu data de 30 martie, persoanele care părăsesc locul în care au fost carantinate, fără aprobarea autorităților competente, vor fi obligate să reia ciclul de 14 zile de carantinare, suportând cheltuielile efectuate cu carantinarea acestora, și vor răspunde penal conform legii. Totodată, persoanele care nu respectă condițiile izolării și sunt identificate în afara spațiului de izolare vor fi obligate să intre în carantină 14 zile, suportând cheltuielile efectuate cu carantinarea acestora, și vor fi sancționate contravențional, dacă fapta nu constituie infracțiune.

Potrivit Ordonanței Militare nr. 6 din 30.03.2020, se instituie pe perioada stării de urgență, măsura de carantinare în municipiul Suceava și în zona limitrofă formată din următoarele opt comune: Adâncata, Salcea, Ipotești, Bosanci, Moara, Șcheia, Pătrăuți și Mitocu Dragomirnei.

În această perioadă, în zona carantinată este permisă intrarea, respectiv ieșirea pentru transportul de marfă, indiferent de natura acestuia, a materiilor prime și resurselor necesare desfășurării activităților economice în zona carantinată, precum și a aprovizionării populației. De asemenea, este permisă intrarea, respectiv ieșirea, persoanelor care nu locuiesc în zona carantinată dar care desfășoară activități economice sau în domeniul apărării, ordinii publice, securității naționale, sanitar, situațiilor de urgență, administrației publice locale, asistenței și protecției sociale, judiciar, serviciilor de utilitate publică, energetic, agriculturii alimentației publice, alimentării cu apă, comunicațiilor și transporturilor.

La data de 31 martie 2020, a fost publicată în Monitorul Oficial al României Ordonanța de Urgență prin care sunt majorate amenzile pentru nerespectarea regimului stării de asediu și regimului stării de urgență.

Astfel, amenzile pentru persoanele fizice care nu respectă ordonanțele militare au crescut și au următoarele valori: minim 2.000 lei și maxim 20.000 lei, față de minim 100 și maxim 5000 de lei, cât erau până acum.

Amenda minimă pentru persoanele juridice care nu respectă ordonanțele militare a crescut de la 1.000 de lei cât era până acum, la 10.000 de lei. Maximul amenzii pentru persoane juridice rămâne stabilit la 70.000 de mii de lei.

În plus, au fost introduse și sancțiuni complementare pentru cei care nu respectă prevederile legale, după cum urmează:

– confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din contravenție;

– interzicerea accesului la respectivele bunuri, prin aplicarea sigiliului de către organele abilitate;

– suspendarea temporară a activității;

– desființarea unor lucrări;

– refacerea unor amenajări.

Măsurile complementare de sancțiune vor fi aplicate în funcție de natura și gravitatea faptei.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

LIVE: Ministrul Sănătății, Nelu Tătaru, despre epidemia de coronavirus

Publicat

Ministrul Sănătății, Nelu Tătaru susţine vineri, de la ora 13:00 o conferinţă de presă, în contextul epidemiei de coronavirus.

Acesta a mers joi la Suceava, unde Armata apreluat conducerea Spitalului Județean din Suceava, unde s-au îmbolnăvit numeroși medici și pacienți. Miercuri seara, conducerea unității, numită în urmă cu doar o săptămână, și-a dat demisia.

Potrivit bilanţului oficial, joi la prânz în România se înregistrau 2.738 de cazuri de coronavirus. 267 de pacienţi s-au vindecat, iar numărul morților a ajuns vineri la 116.

Citește și PATRU noi cazuri de infecție cu coronavirus, confirmate OFICIAL în Alba. Numărul îmbolnăvirilor în județ a ajuns la 11

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

FOTO ȘTIREA TA: Un șofer a rupt un semn de circulație, lângă o trecere de pietoni din centrul orașului Alba Iulia

Publicat

Un șofer s-a ”urcat” cu un Tico pe trotuarul de lângă o trecere de pietoni, din centrul municipiului Alba Iulia și a reușit să lovească și să rupă un semn de circulație.

Incidentul rutier s-a petrecut vineri, 3 aprilie. Traficul în zonă nu este foarte mare, din cauza restricțiilor de circulație impuse prin ordonanța de urgență.

Sursă foto: cititori Alba24.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

EVALUARE NAȚIONALĂ 2020: Bareme pentru testele de antrenament, publicate de minister. Model de notare pentru clasa a VIII-a

Publicat

examen testare

Ministerul Educației a publicat vineri baremele de corectare pentru testele de antrenament (modele de subiecte) puse la dispoziția elevilor de clasa a VIII-a în vederea pregătirii pentru Evaluare Națională 2020.

Reamintim că luni ministerul a publicat câte cinci teste pentru disciplinele de examen: Română, Matematică și limba maternă.

Citește și EVALUARE NAȚIONALĂ 2020: Primele teste de antrenament pentru elevi, publicate de minister. Modele pentru Română și Matematică

Resursele de antrenament tip test, realizate împreună cu Centrul Național de Evaluare și Examinare, respectă modelul subiectului de examen, potrivit ministerului.

Obiectivul testelor este de a exersa și continua efortul în vederea obținerii unor rezultate bune la viitoarele examene.

Rolul baremelor de notare este de autoevaluare și calibrare a modului în care au fost redactate răspunsurile.

BAREME pentru testele de Evaluare Națională 2020:

Limba și literatura română:

Barem pentru Testul 1

Barem pentru Testul 2

Barem pentru Testul 3

Barem pentru Testul 4

Barem pentru Testul 5

Matematică:

Barem pentru Testul 1

Barem pentru Testul 2

Barem pentru Testul 3

Barem pentru Testul 4

Barem pentru Testul 5

Mai multe bareme, AICI.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate