Connect with us

Educație

Bacalaureat 2025: rezolvarea subiectelor la Română. Răspunsuri la cerințe, oferite de un profesor

Bacalaureat 2024

Publicat

Bacalaureat 2025: Variante de rezolvare a subiectelor la Română au fost oferite pentru edupedu.ro de către prof. Adelina Beldugan, doctor în Filologie, de la Colegiul Național „Dinicu Golescu” din Câmpulung Muscel.

La Română, candidații au avut de prezentat un eseu de minimum 400 de cuvinte, în care să prezinte relația dintre două personaje într-un text narativ studiat, aparținând lui Ion Creangă sau lui Ioan Slavici – la uman/ particularități de construcție a unui personaj din Creangă/Slavici – la real.

Textul suport pentru Subiectul I este din Grigore Băjenaru, Părintele „Geticei”. La subiectul I B, candidații au avut de argumentat dacă înfățișarea unei persoane poate influența sau nu succesul acesteia.

La subiectul al II-lea, absolvenții de liceu au avut de prezentat, în minimum 50 de cuvinte, rolul notațiilor autorului dintr-un fragment dat.

Vezi Bacalaureat 2025: subiectele la Română. Cerințele de la prima probă scrisă, din 10 iunie

Bacalaureat 2025: rezolvarea subiectelor la Română

  • Sensul din text al cuvântului „prielnic”: oportun/ propice/ adecvat/ favorabil
  • Sens al secvenței „pe timpuri”: pe vremuri/cândva/odinioară etc.
  • O caracteristică a profesorilor la al căror curs de inaugurare sălile erau pline: talentul oratoric al profesorilor/ calitatea științifică a informațiilor oferite de aceștia.
  • ⁠ ⁠Momentul zilei în care are loc cursul de inaugurare susținut de Vasile Pârvan este seara, la apus, așa cum reiese din secvența: Soarele de toamnă, în crepuscul, străbătea palid și delicat pe ferestrele largi ale sălii de curs, prefirându-și ultimele raze […].
  • ⁠ ⁠Vasile Pârvan face referire la originea numelui său pentru a-i familiariza cu acest aspect pe cei care îl vedeau pentru prima dată. El a considerat necesar ca și studenții noi să cunoască legătura dintre înfățișarea sa modestă și originea numelui Pârvan.
  • ⁠ ⁠Atmosfera din sala „Odobescu” de dinaintea începerii cursului era una entuziastă, stăpânită de rumoare, studenții dar și simpli pasionați de cunoștințele de arheologie ale profesorul Vasile Pârvan, așteptau cu nerăbdare venirea acestuia.
  • textul argumentativ, Subiectul I B: fragmentul selectat arată clar că aspectul fizic nu împiedică nicicum calea spre succes, exemplu concludent fiind Vasile Pârvan care era foarte admirat de studenții săi.
  • Subiectul al II-lea a – prezentarea rolului notațiilor autorului: de exemplu, decorul este bine conturat, la fel și caracterizarea personajului Vulpașin și relația lui cu Nastasia. Indicii comportamentali sau gestuali se remarcă și ei, la fel și elementele de structură sau informații despre cadrul spațio-temporal.
  • Subiectul al III-lea: personajele literare cârciumarul Ghiță din „Moara cu noroc” de Ioan Slavici sau Harap-Alb, din „Povestea lui Harap-Alb”, de Ion Creangă reflectă foarte bine viziunea despre lume și viață a celor doi autori; un elev care s-a pregătit va face față cu brio acestei mici schimbări.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.