Connect with us
Advertisement

Actualitate

DEFINITIVAT 2017: Modificări în metodologia de concurs. Candidaţii din Alba se mai pot înscrie până în 15 februarie

examen test

Publicat

examen_1 test Modificările din acest an din metodologia de concurs pentru Definitivat 2017 oferă posibilitatea unui număr mai mare de candidaţi să participe la selecţie. Pentru judeţul Alba, se primesc dosare de înscriere până în 15 februarie.

“Ordinul nr. 3114/19.01.2017 privind modificarea și completarea Metodologiei de organizare și desfășurare a examenului național de definitivare în învățământ oferă posibilitatea de înscriere şi a candidaţilor care nu au reuşit să promoveze acest examen de trei ori, dar şi pentru candidaţii care au depăşit perioada de 7 ani de la obţinerea licenţei. Cu condiţia să aibă un stagiu de un an de practică, aceşti candidaţi se pot înscrie la concurs, sesiunea din aprilie. Până în 15 februarie se primesc dosarele de înscriere”, a declarat inspectorul şcolar general adjunct Monalisa Borza, pentru Alba24.

Deocamdată, sunt 83 de candidaţi înscrişi pentru concursul din 20 aprilie. Inspecţiile la clasă se efectuează până în 31 martie.

Citeşte şi DEFINITIVAT 2017: LISTELE candidaţilor din judeţul Alba la examen, în două sesiuni. 83 de profesori înscrişi la proba în 20 aprilie

Modificări din Ordinul MECŞ nr. 3114 din 19 ianuarie:

“Cadrele didactice care au efectuat stagiul de practică obligatoriu, dar nu au promovat examenul, se pot înscrie în condiţiile prevăzute de art. 241 alin. (4) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, având obligaţia de a susţine toate probele examenului în anul şcolar în care se înscriu”

“Candidaţii pot susţine examenul naţional pentru definitivare în învăţământ fără taxă de cel mult trei ori. Prezentările ulterioare la examen sunt condiţionate de finalizarea reluării, de fiecare dată, a stagiului de practică cu durata de un an şcolar şi de achitarea, la unitatea de învăţământ la care se depune dosarul de înscriere, a unei taxe în cuantum de 300 lei”.

“Cuantumul taxei de înscriere poate fi modificat de consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar, la propunerea fundamentată a comisiei de examen judeţene/ a municipiului Bucureşti, luându-se în calcul toate cheltuielile necesare pentru organizarea şi desfăşurarea probelor de examen, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare; cheltuielile aferente examenului se efectuează în limita sumelor încasate”

“La propunerea inspectoratelor şcolare, direcţia de specialitate din Ministerul Educaţiei Naţionale poate acorda derogare de maximum o lună de la vechimea minimă la catedră de un an”

“Candidaţii care, din motive obiective, nu pot participa la efectuarea inspecţiilor de specialitate la clasă sau care sunt declaraţi absenţi sau retraşi la susţinerea probei scrise au dreptul de a se înscrie la examen în sesiunea următoare nu sunt consideraţi respinşi, iar sesiunea respectivă nu este luată în considerare între cele 3 sesiuni fără taxă, prevăzute de lege”

“Candidaţii prezenţi la proba scrisă, ale căror lucrări au fost anulate, dar care nu se află sub incidenţa prevederilor art. 22 alin. (5) şi ale art. 27 alin. (3), au dreptul de a se înscrie la examen în sesiunea următoare, iar sesiunea respectivă este luată în considerare între cele 3 sesiuni fără taxă, prevăzute de lege”

“Candidaţii eliminaţi pierd dreptul de înscriere la examen în sesiunea imediat următoare, iar sesiunea respectivă este luată în considerare între cele 3 sesiuni fără taxă, prevăzute de lege.”

“ Candidaţii care depăşesc vechimea de 7 ani de predare efectivă la catedră cu statut de cadru didactic calificat, precum şi candidaţii care au susţinut examenul naţional de definitivare în trei sesiuni fără să promoveze, dar care au finalizat, de fiecare dată, reluarea stagiului de practică cu durata de un an şcolar, se pot înscrie pentru susţinerea acestui examen în sesiunea 2017, în termen de zece zile lucrătoare de la publicarea prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I.”

“ Candidaţii în situaţia prevăzută la alin. (1) trebuie să îndeplinească toate celelalte condiţii legale în vigoare privind participarea la examenul naţional de definitivare în învăţământ”.

Vezi şi Examenul de Definitivat în învăţământ poate fi susţinut şi după trei încercări nereuşite. Alte modificări în Legea Educaţiei, aprobate de Guvern

Detalii din metodologie

Susţinerea probei scrise va fi precedată de o etapă eliminatorie care constă în două inspecții de specialitate la clasă și, în plus față de sesiunile anterioare, din evaluarea portofoliului profesional personal.

Prin excepţie, cadrele didactice aflate în anul şcolar 2016-2017 la debutul carierei vor parcurge doar etapele eliminatorii (inspecţiile + evaluarea portofoliului), urmând ca proba scrisă să fie susținută în sesiunea 2018, după finalizarea stagiului de practică de un an, prevăzută de normele legale în vigoare.

Pentru a putea susține proba scrisă, pe lângă condițiile privind vechimea efectivă de predare și calificativul “Bine” sau “Foarte bine” – condiții care se mențin din sesiunile anterioare – candidaţii trebuie să îndeplinească şi criteriul mediei. Mai exact, media aritmetică a notelor finale la inspecţii şi portofoliu să fie minimum 8, dar nu mai puţin de 7 la fiecare dintre probele respective.

Nota minimă de promovare a întregului examen a rămas 8 (opt), dar, spre deosebire de sesiunile anterioare, în care nota la examen era rezultatul obţinut la proba scrisă, în sesiunea 2017 nota va fi calculată pe baza unei formule ce include notele de la inspecţiile de specialitate, nota acordată pentru portofoliul profesional personal şi nota la proba scrisă.

O noutate esenţială este şi simplificarea probei scrise de la trei la două subiecte: un subiect va fi centrat pe specialitatea candidatului (cu o pondere de 60%) iar celălalt subiect pe metodica predării specialității (cu o pondere de 30%), 10% din punctaj fiind acordat din oficiu. În acest nou context, lucrările scrise sunt evaluate de o comisie alcătuită din două cadre didactice din învățământul universitar sau preuniversitar, având specialitatea respectivă.

Portofoliul profesional evaluează nivelul de competenţă didactică, cu accent pe adaptarea pregătirii psihopedagogice la specificul clasei/grupei selectate. Portofoliul este alcătuit de fiecare candidat pe parcursul unui semestru, pentru una din clasele/ grupele din norma didactică la care îşi desfăşoară activitatea, cu respectarea precizărilor formulate în programa de pedagogie şi a elementelor de psihologie şcolară în vigoare, corespunzătoare funcţiei didactice ocupate.

Portofoliul profesional personal cuprinde curriculum-ul vitae, autoevaluarea portofoliului profesional şi o scrisoare de intenţie, având între 200 şi 400 de cuvinte, în care se prezintă motivaţia participării la examenul de definitivat, obiectivele şi aşteptările proprii în formarea personală ca profesor, autoevaluarea activităţii/experienţei câştigate pe parcursul semestrului, autoaprecierea portofoliului profesional şi propuneri de ameliorare. De asemenea, portofoliul profesional conţine un raport de progres şcolar, însoţit de următoarele documente-suport: planificări (anuale, semestriale şi pe unităţi de învăţare), minimum 10 proiecte didactice (pentru tipuri de lecţii diferite), instrumente de evaluare (un test predictiv, cu baremul aferent, rezultatele testării, măsuri), catalogul profesorului şi resursele didactice adaptate nivelului clasei/grupei.

Evaluarea portofoliului profesional personal se realizează de comisia care efectuează inspecția, conform grilei prevăzute în metodologie, în ziua în care este efectuată a doua inspecţie de specialitate. Portofoliul profesional personal este notat cu note între 1 şi 10. Nota acordată nu poate fi contestată.

Un alt element de noutate îl constituie eliminarea obligației de a prezenta copii legalizate ale actelor de studii. Astfel, dosarul de înscriere va fi compus doar din documente certificate „conform cu originalul” de conducerea unității de învățământ unde sunt încadrați candidaţii. Aceştia vor atașa la dosar și adeverința privind calificativul obținut pentru anul școlar precedent anului în care susțin proba scrisă.

Primele rezultate se afișează în data de 25 aprilie 2017. Contestațiile se depun în perioada 25-26 aprilie 2017.

Faţă de sesiunea 2016, în sesiunea 2017,  în cazul în care diferenţa – în plus sau în minus – dintre nota acordată de comisia de soluţionare a contestaţiilor şi nota acordată de comisia de evaluare este mai mică de 1 punct sau egală cu 1 punct, rămâne definitivă nota acordată de comisia de contestaţii. Rezultatele finale vor fi comunicate în data de 30 aprilie 2017.

AICI, integral, metodologia de examen.

CALENDAR DEFINITIVAT 2017

Pâna la 1 octombrie 2016: emiterea deciziilor de constituire a comisiilor de examen judeţene / Comisiei de examen a municipiului Bucureşti

Pâna la 7 octombrie 2016: înscrierea candidaţilor la unităţile de învăţământ, transmiterea dosarelor de înscriere la inspectoratul şcolar, verificarea şi avizarea acestora

7 – 21 octombrie 2016: înregistrarea în aplicaţie a candidaţilor care susţin proba scrisă în sesiunea 2017. Înştiinţarea candidaţilor cu privire la admiterea sau respingerea dosarului de înscriere

Pâna la 31 martie 2017: efectuarea inspecţiilor de specialitate pentru candidaţii care sustin proba scrisă în sesiunea 2017

31 martie – 10 aprilie 2017: completarea dosarelor şi validarea datelor de înscriere existente în aplicaţia electronică

20 aprilie 2017: susţinerea probei scrise

25 aprilie 2017: afişarea rezultatelor

25-26 aprilie 2017: înregistrarea contestaţiilor şi transmiterea acestora la centrele de evaluare/ contestaţii

26-29 aprilie 2017: soluţionarea contestaţiilor

30 aprilie 2017: afişarea rezultatelor finale

2-22 mai 2017: transmiterea la Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice a tabelelor nominale cu candidaţii admişi şi validarea rezultatelor examenului prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării ştiinţifice

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement