Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Examenul de Definitivat în învăţământ poate fi susţinut şi după trei încercări nereuşite. Alte modificări în Legea Educaţiei, aprobate de Guvern


Publicat

titularizareGuvernul a adoptat joi o ordonanță de urgență prin care examenul de definitivat în sistemul de învăţământ poate fi susţinut de trei ori fără taxă, dar şi ulterior, contra cost. Măsura vizează deblocarea unor situații din domeniul educației.

Potrivit Executivului, ordonanţa modifică și completează Legea Educației Naționale nr. 1/2011 și a altor acte normative din domeniul învățământului și cercetării

În ceea ce privește învățământul preuniversitar, o primă măsură implică modalitatea de susținere a examenului de definitivat în sensul că o persoană îl poate susține concurs de cel mult trei ori fără a plăti taxă. Ulterior, susținerea examenului va fi condiţionată de achitarea unor taxe stabilite de Ministerul Educaţiei Naționale și Cercetării Științifice. De asemenea, persoanele care nu au promovat acest concurs se pot prezenta la o nouă sesiune după reluarea, de fiecare dată, anterior susţinerii examenului, a stagiului de practică de un an şcolar.

Pentru candidații (cadre didactice debutante) care nu au dobândit definitivarea în învățământ şi au ocupat un post didactic vacant, prin concurs naţional, directorul unităţii de învățământ încheie contractul individual de muncă pe o perioadă de cel mult un an şcolar. În situaţia în care aceştia promovează în termen de cel mult 6 ani de la ocuparea postului didactic vacant, prin concurs naţional, examenul pentru definitivarea în învățământ, consiliul de administraţie modifică durata contractului individual de muncă din perioadă determinată în perioadă nedeterminată.

„În ceea ce privește învățământul preuniversitar, (…) venim în întâmpinarea unui segment foarte important de (…) profesori care ne-au semnalat faptul că în momentul de față modul în care este organizat definitivatul împiedică pe unii dintre aceștia să-și dezvolte o carieră. În esență, până acum un candidat putea să susțină doar de maximum trei ori examenul de definitivat. Prin măsura pe care am adoptat-o astăzi dăm posibilitatea celor care nu au reușit după trei încercări succesive să obțină definitivatul să continue să își dezvolte cariera lor profesională într-o a patra încercare sau în mai multe încercări, dar cu condiția ca, după cea de-a treia încercare nereușită, să intervină o perioadă de cel puțin un an în care să facă o practică pedagogică la clasă. Adică nu poate să treacă direct să susțină o a patra probă de examen, dacă nu a făcut această practică pedagogică. De asemenea, de la cea de-a patra încercare este nevoie să se plătească și o taxă care va fi fixată de Ministerul Educației”, a explicat ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru.

Actul normativ aprobat reglementează și forma de echivalare a gradului didactic I pentru personalul didactic care a obținut titlul științific de doctor în domeniul în care poate fi încadrat sau în domeniul științelor educației și care îndeplinește cumulativ condițiile de formare inițială și condițiile de vechime la catedră, de minimum 4 ani de la obținerea definitivării în învățământ.

Ordonanța de urgență mai stipulează că învățământul special integrat se organizează în învățământul de masă, prin cuprinderea fiecărui preșcolar și elev cu dizabilități sau cerințe educaționale speciale în grupe, clase sau formațiuni de studiu în învățământul de masă. Durata şcolarizării copiilor cu cerinţe educaţionale speciale poate fi mai mare decât cea precizată prin lege şi se stabileşte în funcţie de nevoile individuale, de gradul şi tipul dizabilităţii, prin ordin de ministru. Prin excepție, în învățământul de masă se pot organiza grupe/clase speciale cu elevi cu dizabilități, cu avizul inspectoratului școlar județean/ISMB, în conformitate cu normele metodologice aprobate prin ordin al ministrului Educației.

În învățământul superior o modificare importantă vizează funcționarea școlilor doctorale. În acest sens, ordonanța prevede acreditarea temporară a școlilor doctorale, pentru anul 2016-2017, până la aprobarea noii metodologii de evaluare externă și derularea evaluărilor externe necesare acreditării școlilor doctorale, astfel încât acestea să poată organiza examene de finalizare a studiilor doctorale și să poată emite diplome și titluri universitare recunoscute de către MENCS. Se modifică, de asemenea, condițiile pentru ocuparea funcţiei didactice de profesor universitar. Noua reglementare se aplică începând cu anul universitar 2017-2018.

În exercitarea atribuțiilor sale, Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice colaborează cu Consiliul Naţional al Rectorilor sau alte structuri asociative ale universităților, cu autorităţi ş̦i asociaţii profesionale ş̦i ştiinţifice naţionale şi internaţionale reprezentative, federaţii sindicale reprezentative la nivel de sector învățământ superior și cercetare, precum și cu federaţii studenţeşti legal constituite la nivel naţional. Reprezentanții acestor structuri sunt parteneri de dialog social.

De asemenea, actul normativ prevede că angajarea pentru participarea la un proiect de cercetare câștigat în urma unei competiții naționale și/sau internaționale, se poate face pe perioadă determinată, fără parcurgerea altor formalități prealabile, prin încheierea unui contract individual de muncă pentru personalul nominalizat în listele de personal ca membri în echipa proiectului.

Ordonanța reglementează și câteva aspecte care vizează funcționarea sistemului național de asigurare a calității, aducând modificări Ordonanței de Urgență nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației. Astfel, universitățile care, în urma evaluării instituționale, nu îndeplinesc standardele de calitate, vor depune un dosar prin care solicită o nouă evaluare în termen de doi ani de la data primei evaluări. În plus, universitățile care nu îndeplinesc standardele de calitate, în cadrul a două evaluări instituționale consecutive, vor intra în proces de lichidare. De asemenea, se clarifică prevederile aplicabile neîndeplinirii standardelor de calitate la nivelul programelor de studii universitare de licență/domeniilor masterale.

Ordonanța reglementează și activitatea Institutului Naţional de Cercetare „Cantacuzino„, care trece din subordinea Autorității Naționale pentru Cercetare Științifică și Inovare în subordinea Ministerului Sănătății, cu patrimoniul și personalul aferente. Finanţarea activităţilor desfăşurate de institut se va realiza din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Sănătății.

 



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

TOP localități din Alba după incidența cazurilor COVID înregistrate în ultimele 14 zile. Situația actualizată în 28 noiembrie

Publicat

Direcția de Sănătate Publică Alba a prezentat sâmbătă, 28 noiembrie, situația actualizată a incidenței cazurilor de COVID-19 în județ, pentru perioada 14-27 noiembrie.

Este situația cazurilor noi în intervalul ultimelor 14 zile, raportate la mia de locuitori.

Citește și 113 de noi cazuri de COVID-19 înregistrate în Alba. LOCALITĂȚILE din care provin. Trei persoane au pierdut lupta cu virusul

La nivelul județului Alba, incidența cazurilor noi de COVID-19 în ultimele 14 zile este de 5,35 (anterior 5,65), potrivit DSP. În perioada 14-27 noiembrie 2020, la nivelul județului Alba s-au înregistrat 2.029 infectări noi cu coronavirus (anterior 2.141).

Situația pe orașe:

Cea mai mare incidență a cazurilor noi este la Blaj – 10,68 (anterior 11,11), urmat de Alba Iulia – 8,31 (anterior 8,73),Cugir – 6,73 (anterior 7,23), Sebeș cu 6,72 (anterior 7,39), Abrud – 5,65 (anterior 5,27).

Câmpeni are incidența 5,48 (anterior 4,68), Aiud 4,62 (anterior 4,54) și Teiuș – 3,15 (anterior 4,11).

Baia de Arieș are 3,90 (anterior 3,90), Ocna Mureș – 2,70 (anterior 2,99) și Zlatna – 2,00 (anterior 2,12).

Vezi și UPDATE MODELELE DE DECLARAȚIE și adeverință de la angajator pentru carantină în Alba Iulia, Abrud, Sebeș, Cugir, Blaj sau Ciugud

TOP localități – Rata incidenței cazurilor noi COVID-19 la 14 zile (județul Alba):

Mediul urban:

Localitate – cazuri în perioada 14 – 27 noiembrie – incidența cazurilor COVID-19

Blaj – 222 cazuri – 10,68 (anterior 11,11)

Alba Iulia – 638 cazuri – 8,31 (anterior 8,73)

Cugir – 174 cazuri – 6,73 (anterior 7,35)

Sebeș – 222 cazuri – 6,72 (anterior 7,39)

Abrud – 30 cazuri – 5,65 (anterior 5,27)

Câmpeni – 41 cazuri – 5,48 (anterior 4,68)

Aiud – 118 cazuri – 4,62 (anterior 4,54)

Baia de Arieș – 15 cazuri – 3,90 (anterior 3,90)

Teiuș – 23 cazuri – 3,15 (anterior 4,11)

Ocna Mureș – 38 cazuri – 2,70 (anterior 2,99)

Zlatna – 16 cazuri – 2,00 (anterior 2,12)

AICI: GHID de CARANTINĂ în Alba Iulia, Sebeș, Blaj, Cugir, Abrud și Ciugud: Reguli și interdicții, documente de deplasare, amenzi

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

113 de noi cazuri de COVID-19 înregistrate în Alba. LOCALITĂȚILE din care provin. Trei persoane au pierdut lupta cu virusul

Publicat

În județul Alba, în ultimele 24 de ore au fost depistate 113 de noi cazuri de COVID-19, potrivit datelor transmise de DSP Alba. 

De asemenea au mai fost înregistrate trei noi decese ale unor persoane confirmate ca fiind infectate cu coronavirus.

Citește și TOP localități din Alba după incidența cazurilor COVID înregistrate în ultimele 14 zile. Situația actualizată în 28 noiembrie

De la începutul pandemiei au fost înregistrate 9.856 de cazuri, 7.141 de persoane s-au vindecat și au fost înregistrate 253 decese.

Vineri, în Alba au fost prelucrate 694 de teste (330 la DSP si 364 la SJU). Numărul total de teste efectuate pana în prezent în județ a ajuns la 124.309.

Localitate – nr. cazuri noi înregistrate

Abrud – 2

Aiud – 9

Alba Iulia – 38

Baia de Arieș – 1

Blaj – 13

Câmpeni – 7

Cugir – 6

Ocna Mureș – 2

Sebeș – 7

Teiuș – 1

Zlatna – 1

Bistra – 1

Câlnic – 1

Ciugud – 1

Crăciunelu de Jos – 1

Cricău – 2

Gârbova – 2

Ighiu – 2

Jidvei – 1

Lupșa – 1

Meteș – 3

Mihalț – 2

Pianu – 1

Poșaga – 1

Săsciori – 1

Stremț – 1

Unirea – 2

+3 anchete epidemiologice în derulare

Trei decese cauzate de COVID-19 

Este vorba despre doi bărbați de 75 de ani respectiv 64 de ani, din Alba Iulia și Vințu de Jos și o femeie de 74 de ani, din Blaj, toți cu multiple afecțiuni.

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

Autoritățile pot intra pe orice proprietate privată pentru a face curățenie sau deratizare. Legea se aplică din 28 noiembrie

Publicat

Începând sâmbătă 28 noiembrie 2020, atât autorităţile şi instituţiile statului, cât şi persoanele fizice sau firmele vor trebui să îngrijească bine clădirile și terenurile pe care le dețin, inclusiv prin curățarea periodică a fațadelor, zugrăvirea clădirilor sau spălarea geamurilor acestora.

Dacă proprietarii de terenuri sau imobile nu acționează în termenul stabilit de primar, reprezentanții autorităților locale vor putea efectua, în numele și pe cheltuiala proprietarului, acțiuni de curățare, inclusiv a zăpezii, igienizare ori salubrizare, potrivit unei legi apărute miercuri în Monitorul Oficial, dar care se aplică de sâmbătă, potrivit avocatnet.ro

Actul normativ prevede că autoritățile locale vor putea intra pe proprietățile private neîngrijite și se vor putea efectua în numele și pe cheltuiala proprietarului, acțiuni de curățare, inclusiv a zăpezii, igienizare ori salubrizare.

Prin noua lege  se permite autorităţilor locale să facă lucrări de curăţenie sau deratizare, pe proprietăţi private, fără acordul şi pe banii proprietarului.

Motivele pentru care autoritățile locale vor putea intra pe proprietățile private neîngrijite sunt, potrivit Legii nr. 273/2020, următoarele:

  • necurățarea terenurilor şi a locurilor de depozitare aflate în proprietate sau a căilor de acces;
  • neasigurarea curăţeniei şi igienei în imobilele şi incintele deţinute sub orice formă, inclusiv prin activităţi de curăţare, dezinsecţie şi deratizare;
  • nedepozitarea corespunzătoare a gunoiului menajer, industrial, agricol sau a materialelor refolosibile;
  • neîndepărtarea zăpezii şi a gheţii de pe trotuarele din dreptul imobilelor şi de pe locurile de parcare;
  • nerespectarea măsurilor stabilite de lege şi de reglementările locale pentru asigurarea igienei publice şi curăţeniei în localităţi;
  • necurățarea şanţurilor, rigolelor şi podeţelor aferente proprietăţii.

Executarea acestor activități de către reprezentanții administrației locale va putea fi decisă de primar doar dacă proprietarul spațiilor nu face chiar el treaba asta într-un termen de 30 de zile de când a fost notificat în acest sens.

„Lucrările se efectuează în numele şi pe cheltuiala proprietarilor notificaţi, în limita fondurilor aprobate anual cu această destinaţie în bugetul local, cu condiţia constituirii dreptului de creanţă şi a recuperării cheltuielilor de la proprietarii notificaţi în condiţiile legii”, scrie în Legea nr. 273/2020.

Apoi, în cazul în care, după ce s-a scurs termenul de 30 de zile de la notificare, proprietarul nu va permite accesul autorităților locale în imobilul care ar trebui îngrijit, primarul va solicita, potrivit noilor prevederi, “autorizarea instanţei judecătoreşti competente, prin ordonanţă preşedinţială, dată cu citarea părţilor”.

După cum apare și-n nota de fundamentare ce-nsoțea proiectul ce a devenit Legea nr. 273/2020, introducerea acestor prevederi “este necesară, deoarece, [până acum, nu exista] o reglementare expresă a legii, care să permită intervenția pe proprietatea privată a altei persoane, fără acordul acesteia, cu excepția intervenției în locuințele situate în clădiri colective, permisă exclusiv la solicitarea asociației de proprietari, încuviințată în instanță”.

Legea nr. 273/2020 mai stabilește că atât autorităţile şi instituţiile statului, cât şi persoanele fizice sau firmele vor trebui să îngrijească bine clădirile și terenurile pe care le dețin, inclusiv prin curățarea periodică a fațadelor, zugrăvirea clădirilor sau spălarea geamurilor acestora.

Apoi, pe lângă măsurile de mai sus, actul normativ mai prevede atât introducerea interdicției de a lăsa orice tip de vehicul pe domeniul public, cât și procedura de ridicare a acestora sau modul în care se vor putea recupera de la autorități.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Cum pot vota alegătorii aflați în carantină sau izolare la domiciliu. MODEL DE CERERE pentru urna mobilă

Publicat

stampila vot

Cetățenii cu drept de vot aflați în carantină sau în izolare la domiciliu din cauza Covid, în locaţia declarată ori într-un spaţiu special desemnat de către autorităţile competente, pot vota la alegerile parlamentare din 6 decembrie prin intermediul urnei speciale.

BEC a adoptat, în şedinţa de vineri, o decizie care modifică decizia 40/ 2020 privind exercitarea dreptului de vot prin intermediul urnei mobile.

Dacă sunt în carantină, alegătorii trebuie să depună o cerere pentru urna specială însoțită de copia deciziei de carantină emisă de direcţia de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti.

Dacă cetăţenii cu drept de vot se află în izolare la domiciliu, în locaţia declarată ori într-un spaţiu special desemnat de către autorităţile competente, pot vota prin intermediul urnei speciale dacă depun o cerere în acest sens şi copia unuia dintre următoarele documente:

– biletul de externare din unitatea sanitară care confirmă diagnosticul şi indicaţia de izolare;

– decizia de izolare emisă de direcţia de sănătate publică judeţeană/ a municipiului Bucureşti;

– rezultatul testării COVID-19 RT-PCR (pozitiv) din ultimele 14 zile.

Ce se întâmplă dacă bolnavii sau suspecții de COVID nu au actele doveditoare?

Cetăţenii cu drept de vot aflaţi în aceste situaţii, cărora nu li s-au eliberat actele în cauză, pot transmite, prin orice mijloace, birourilor electorale de circumscripţie sau oficiilor electorale, după caz, cereri privind emiterea documentelor necesare exercitării votului prin intermediul urnei speciale.

Birourile electorale de circumscripţie şi oficiile electorale asigură transmiterea, de îndată, către direcţiile de sănătate publică judeţeană / a municipiului Bucureşti, a listei persoanelor care au transmis cereri, în vederea luării măsurilor necesare pentru emiterea urgentă a documentelor necesare exercitării dreptului de vot prin intermediul urnei speciale, precizează BEC.

Cererea pentru urna mobilă – vezi model AICI (.pdf)

Cum se depun cererile?

Cetăţenii cu drept de vot aflaţi în situaţiile de mai sus pot transmite, prin mijloace electronice, biroului electoral de circumscripţie sau oficiului electoral, după caz, cererile pentru urna specială şi copiile actelor necesare, până cel mai târziu în data de 4 decembrie 2020.

Cererile şi documentele primite de biroul electoral de circumscripţie sau oficiul electoral, după caz, sunt imprimate de către acesta şi sunt transmise prin intermediul Instituţiei Prefectului, până cel mai târziu în data de 6 decembrie 2020, ora 10:00, biroului electoral al secţiei de votare celei mai apropiate de imobilul la care s-a solicitat deplasarea urnei speciale.

Vezi AICI lista birourile electorale de circumscripție

Cum se solicită urna mobilă în alte cazuri de boală sau invaliditate

În cazul alegătorilor care nu se pot deplasa la sediul secţiei de votare din cauză de boală sau invaliditate, cererile de vot prin intermediul urnei speciale, precum şi copiile actelor din care rezultă boala, starea de sănătate ori de invaliditate pot fi depuse, prin intermediul oricărei persoane, la biroul electoral de circumscripţie sau la oficiul electoral, între data intrării în vigoare a acestei decizii şi 4 decembrie.

Cererile şi documentele primite de biroul electoral de circumscripţie sau oficiul electoral, după caz, sunt transmise prin intermediul instituţiei prefectului, până cel mai târziu în data de 6 decembrie, ora 10:00, biroului electoral al secţiei de votare celei mai apropiate de imobilul la care s-a solicitat deplasarea urnei speciale.

BEC mai arată că cetăţenii cu drept de vot care nu se pot deplasa la urne din cauză de boală sau invaliditate pot transmite, prin mijloace electronice, biroului electoral de circumscripţie sau oficiului electoral, după caz, cererile de vot prin intermediul urnei speciale şi copiile actelor solicitate până cel mai târziu în data de 4 decembrie.

Cererile şi documentele primite de biroul electoral de circumscripţie sau oficiul electoral, după caz, sunt imprimate de către acesta şi sunt transmise prin intermediul instituţiei prefectului, până cel mai târziu în data de 6 decembrie, ora 10:00, biroului electoral al secţiei de votare celei mai apropiate de imobilul la care s-a solicitat deplasarea urnei speciale.

sursa: digi24.ro, bec.ro

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate