Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

O nouă variantă de modificare a Codului Fiscal, publicată de Ministerul Finanțelor. Ce taxe noi au fost incluse în document

Publicat

Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere publică o nouă variantă a proiectului de Ordonanță pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative și alte măsuri financiar-fiscale.

Proiectul propune extinderea facilității privind scutirea de impozit a profitului investit și pentru investițiile în active utilizate în activitatea de producție și procesare, activele reprezentând retehnologizare, pentru stimularea contribuabililor de a dezvolta noi capacități de producție, și de a le moderniza pe cele existente.

Majorarea cotei impozitului pe dividende

Se propune majorarea cotei impozitului pe dividende, de la 5% la 8%, pentru dividendele distribuite/plătite între persoane juridice române, precum și pentru cele distribuite/plătite nerezidenților, alături de alte modificări în domeniu.

Modificarea sistemului de impozitare a microîntreprinderilor

Modificările sistemului de impozit pe veniturile microîntreprinderilor promovate prin proiectul de ordonanță sunt:

  • – aplicarea opțională a sistemului de impozit pe veniturile microîntreprinderilor: – reducerea plafonului veniturilor obținute în anul precedent, de la 1 000 000 euro la 500 000 euro; pentru anul fiscal 2023, veniturile luate în calcul pentru stabilirea limitei de 500.000 euro, echivalentul în lei, precum și celelalte elemente care constituie baza impozabilă, sunt cele înregistrate potrivit reglementărilor contabile aplicabile la 31 decembrie 2022;
  • – instituirea condiției ca microîntreprinderea să aibă cel puțin un salariat, situație în care este necesară eliminarea cotei de impozitare de 3%;
  • – condiția referitoare la deținerea unui salariat se consideră îndeplinită numai dacă perioada de suspendare este mai mică de 30 zile,

Din sfera de aplicare a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor se propune excluderea persoanelor juridice care desfășoară activităţi:

  • în domeniul bancar,
  • în domeniul asigurărilor şi reasigurărilor,
  • al pieţei de capital,
  • inclusiv activităţi de intermediere în aceste domenii,
  • în domeniul jocurilor de noroc,
  • precum și a persoanelor juridice române care desfăşoară activităţi de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor de petrol şi gaze naturale,
  • eliminarea posibilității de opțiune pentru aplicarea impozitului pe profit în situația în care erau îndeplinite condițiile legate de valoarea capitalului social și a numărului de salariați.
  • Se propune abrogarea prevederii potrivit căreia persoanele fizice care desfășoară activități sezoniere dintre cele prevăzute la art. 1 al Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activități, în cursul unui an sunt scutite la plata impozitului pentru veniturile realizate din salarii și asimilate salariilor.

Revizuirea facilităților fiscale în construcții, agricultură și industria alimentară

Se propune revizuirea reglementării privind acordarea facilităților fiscale în sectorul construcții, precum și în sectorul agricol și în industria alimentară în sensul în care vor beneficia de facilitățile fiscale, numai persoanele fizice care obţin venituri din salarii şi asimilate salariilor realizate în baza contractelor individuale de muncă încheiate cu angajatori care se încadrează în condiţiile prevăzute la art. 60 pct. 5 și pct. 7 din Codul fiscal.

Prevederea intră în vigoare la data 1 ianuarie 2023 și se aplică începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023.

Se propune modificarea plafonului până la care se acordă facilitățile fiscale în domeniul construcțiilor, sectorul agricol şi în industria alimentară, respectiv de la 30.000 lei lunar la 10.000 lei lunar, inclusiv. Pentru partea din venitul brut lunar ce depăşeşte 10.000 lei nu se aplică facilităţile fiscale.

Se modifică plafonul pentru venitul net

Se propune modificarea plafonului până la care contribuabilii determină venitul net anual pe bază de norme de venit, respectiv de la 100.000 euro la 25.000 euro.

Modificarea are în vedere contribuabilii care realizează venituri din activităţi independente, altele decât venituri din profesii liberale obţinute din prestarea de servicii cu caracter profesional, potrivit actelor normative speciale care reglementează organizarea şi exercitarea profesiei respective.

Plafon lunar de venit neimpozabil în cazul veniturilor din salarii și asimilate salariilor

În cazul veniturilor din salarii și asimilate salariilor se propune introducerea unui plafon lunar de venit neimpozabil și care nu se cuprinde în bazele de calcul ale contribuțiilor sociale obligatorii, de cel mult 33% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, în condițiile stabilite prin lege, pentru o serie de prestații și beneficii.

Pentru partea care depășește plafonul neimpozabil lunar de 33% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, se datorează impozit pe venit și contribuții sociale obligatorii.

Revizuirea sistemului de acordare a deducerilor personale

Se propune revizuirea sistemului de acordare a deducerilor personale în cazul contribuabililor care realizează venituri din salarii la locul unde se află funcţia de bază.

Deducerea personală cuprinde deducerea personală de bază și deducerea personală suplimentară și se acordă în limita venitului impozabil lunar realizat.

a) Deducerea personală de bază se acordă pentru persoanele fizice care au un venit lunar brut de până 2.000 de lei peste nivelul salariului de bază minim brut peţară gar antat în plată aprobat prin hotărâre a Guvernului, în vigoare în luna de realizare a venitului.

b) Deducerea personală suplimentară se acordă astfel:

  • – 15% din salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată pentru persoanele fizice cu vârsta de până la 26 de ani, care realizează venituri din salarii al căror nivel este de până la nivelul de 2.000 de lei peste nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată aprobat prin hotărâre a Guvernului, în vigoare în luna de realizare a venitului;
  • – 100 de lei lunar pentru fiecare copil cu vârsta de până la 18 de ani, dacă acesta este înscris într-o unitate de învăţământ, părintelui care realizează venituri din salarii, indiferent de nivelul acestora.

Se propune modificarea cotei de impozitare în cazul veniturilor realizate de persoanele fizice rezidente, sub formă de dividende, inclusiv câştigul obţinut ca urmare a deţinerii de titluri de participare definite de legislaţia în materie la organisme de plasament colectiv, de la 5% la 8% din suma acestora.

Modificari la impozitul pentru venituri din jocuri de noroc

În cazul veniturilor obținute din jocuri de noroc, se propune menținerea modalității de determinare a impozitului pe venit prin aplicarea unui barem de impunere cu tranșe de venit asupra fiecărui venit brut, cu cote de impunere cuprinse între 10% și 40%.

În cazul veniturilor obţinute ca urmare a participării la jocurile de noroc caracteristice cazinourilor, cluburilor de poker, slot-machine şi lozuri se propune modificarea plafonului neimpozabil la nivelul a 600 lei, inclusiv, pentru fiecare venit brut primit de contribuabil.

Se propune modificarea prevederilor privind transferul dreptului de proprietate şi al dezmembrămintelor acestuia, prin acte juridice între vii asupra construcţiilor de orice fel şi a terenurilor aferente acestora, precum şi asupra terenurilor de orice fel fără construcţii, în sensul în care contribuabilii datorează un impozit care se calculează la valoarea tranzacției prin aplicarea unor cote de 1 – 3%, în funcție de anumite condiții.

Se propune modificarea bazei anuale de calcul al contribuţiei de asigurări sociale, în cazul persoanelor care realizează venituri din activităţi independente venituri și/sau venituri din drepturi de proprietate intelectuală, din una sau mai multe surse şi/sau categorii de venituri, a căror valoare cumulată este cel puţin egală cu 12 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice – Capitolul II.

Modificarea bazei de calcul a CASS pentru persoanele care realizează venituri din activități independente

Se propune modificarea bazei anuale de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, în cazul persoanelor care realizează venituri din activităţi independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din asocierea cu o persoană juridică, contribuabil potrivit prevederilor titlului II sau titlului III, venituri din cedarea folosinţei bunurilor, venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, venituri din investiţii și venituri din alte surse, din una sau mai multe surse şi/sau categorii de venituri, a căror valoare cumulată este cel puţin egală cu 6 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice – Capitolul II.

TVA majorat pentru sucuri

Se propune ca, începând cu data de 1 ianuarie 2023, să se excludă din sfera de aplicare a facilității cotei reduse de TVA de 9%, pe lângă excepția prevăzută deja pentru băuturi alcoolice, impusă de Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al TVA, și băuturile nealcoolice care se încadrează la codul NC 2202 10 00 și 2202 99, respectiv a băuturilor nealcoolice care conțin adaos de zahăr sau alți îndulcitori sau aromatizate.

Această măsură are în vedere descurajarea consumul de băuturi racoritoare îndulcite cu zahăr, băuturi energizante etc., cu impact important asupra sănătăţii consumatorilor.

Față de alimentele cu adaos mare de zaharuri, produsele lichide, precum băuturile răcoritoare îndulcite cu zahăr, ar avea un impact mai mare asupra sănătăţii, deoarece consumatorul nu are imaginea concretă a cantităţii de calorii ingerate, spre deosebire de produsele zaharoase solide asupra cărora percepţia calorică este bine cunoscută.

TVA majorat pentru băuturi alcoolice care conțin zahăr

Totodată, se propune ca, începând cu data de 1 ianuarie 2023, să se aplice aceeași cotă de TVA, respectiv cotă redusă de 9%, atât pentru livrarea de alimente, inclusiv băuturi (cu excepția băuturilor alcoolice și a celor nealcoolice care conțin adaos de zahăr sau alți îndulcitori sau aromatizate), destinate consumului uman şi animal, cât și pentru serviciile de restaurant şi de catering și pentru activitățile de cazare hotelieră.

TVA 5% pentru achiziționarea unei singure locuințe în valoare de maxim 600.000 lei

De asemenea, se propune ca, începând cu data de 1 ianuarie 2023, să se restrângă sfera de aplicarea a cotei reduse de TVA de 5% pentru livrarea de locuințe către persoane fizice, ca parte a politicii sociale, în sensul în care persoanele fizice să beneficieze de această facilitate o singură dată, respectiv să achiziționeze, în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, o singură locuinţă a cărei valoare nu depăşeşte suma de 600.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusă de 5%.

Majorarea accizei la țigarete și băuturi alcoolice

Documentul mai propune creșterea nivelului accizei totale pentru țigarete, începând cu 1 august 2022, de la 563,97 lei/1.000 țigarete la 594,97 lei/1.000 țigarete, precum și adoptarea unui nou calendar de creștere graduală a nivelului accizei totale pentru țigarete ținând cont de necesitatea respectării legislației unionale în domeniul produselor din tutun, securizarea veniturilor bugetare și asigurarea predictibilității fiscale necesară sectorului.

Se propune majorarea nivelului accizelor pentru alcool și băuturi alcoolice, începând cu 1 august 2022, având în vedere că nivelul accizelor pentru aceste produse nu a mai fost actualizat de la rescrierea Codului fiscal.

Modificarea pragului la cifra de afaceri la persoanele juridice care fac comerț cu amănuntul și prestări servicii

Prin proiectul de act normativ se propune reglementarea modificării pragului cifrei de afaceri, de la 50.000 euro la 10.000 euro în echivalent lei, începând cu care persoanele juridice care desfășoară activități de comerț cu amănuntul și cu ridicata, precum și cele care desfășoară activități de prestări servicii, au obligația de a accepta ca mijloc de plată cardurile de debit, de credit sau preplătite.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

ECONOMIE

Topul producătorilor de înghețată din România. Compania Alpin 57 Lux din Sebeș, pe primul loc la toate capitolele

Publicat

Pe primul loc în topul producătorilor de înghețată din România, în 2022, se afla Alpin57 Lux, compania din Sebeș care face parte din grupul Food Union, din 2016. Topul a fost realizat de risco.ro.

Compania din județul Alba produce peste 100 de sortimente de înghețată sub diferite branduri, printre care cele mai populare sunt Transalpina, Malgra, Fulg de Nea, Delicia, Ice-Pop etc. și o gamă de 30 de produse de înghețată HoReCa.

Sursa: risco.ro

Cifra de afaceri în anul 2021 era de circa 107 milioane de lei, la un profit net de 1,5 milioane. ab24

Pe locul 2 se situează Top Gel, cu o cifră de afaceri de 72,7 milioane de lei. Compania are în portofoliu 50 de sortimente de înghețată și o gamă de napolitane, realizate la fabrica TOPGEL din Comuna Carcea, în apropiere de Craiova.

TopGel are o capacitate de producție a inghețatei de 100 tone/zi.

Urmează Ice Dyp Balas SRL, situată în localitatea Cărpiniș și bine cunoscută pentru rolul important pe care îl joacă în economia localității.

Portofoliul cuprinde peste 60 de sortimente de înghețată, inițial compania începând ca un laborator de înghețată.

În prezent, capacitatea de producție este de 170 tone/zi. Cifra de afaceri în 2021 era de 50,6 milioane de lei, iar profitul net de 4,2 milioane, la un număr de 378 salariați.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Modelul Dacia Logan MCV devine autoturism electric sub marca Lada. Cum arată e-Largus

Publicat

Dacia Logan MCV se va transforma în primul vehicul electric Lada, sub numele de e-Largus. Varianta 100% electrică a acestui model va fi produsă la fabrica Izhevsk.

Este deocamdată un prototip, dar va ajunge pe șoselele din Rusia anul viitor sau cel târziu în 2024. 

Din păcate, Lada nu dezvăluie specificațiile tehnice ale lui e-Largus, deși presa rusă raportează că acesta va fi oferit în versiuni pentru pasageri cu cinci și șapte locuri, precum și o furgonetă cu spațiu pentru marfă, scrie Motor1.com.

Independența ar putea ajunge până la 400 de kilometri, deși acest număr este neoficial și sună puțin prea optimist pentru toată lumea.

AvtoVAZ, compania care deține Lada, a avut probleme mari de la invazia Ucrainei, dar de curând a reușit să reia producția modelului Granta, deși fără ABS, airbaguri și alte dotări.

Pentru proiectul electric, Lada se aventurează într-o zonă unde nu are experiență, prezentând ceea ce se crede a fi un prototip electric funcțional, scriu și cei de la Promotor.ro.

E-Largus se bazează pe generația anterioară a Daciei Logan MCV. Acest vehicul are la bază platforma B0 a grupului Renault-Dacia, lansată în 2004 și care se află și pe prima generație Dacia Duster, Nissan Kicks, Mahindra Verito Vibe și Lada Xray.

Vânzările de mașini electrice sunt foarte modeste în Rusia și, în mare parte din țară, rețeaua de încărcare este inexistentă.

Lada, și mai precis AvtoVAZ, speră că această situație se va schimba rapid.

Foto: motor.es

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Ați văzut-o? Polițiștii din Alba caută o minoră care a plecat de acasă. Mama ei a anunțat Poliția

Publicat

Polițiștii din Alba caută o minoră care a plecat de la domiciliu și nu a mai revenit.

Persoanele care pot da informații care să conducă la identificarea ei sunt rugate să anunțe cea mai apropiată unitate de poliție sau să sune la 112.

La data de 14 august 2022, în jurul orei 16,30, polițiștii Secției 1 Poliție Rurală Galda de Jos au fost sesizați de către o femeie din comuna Sântimbru, cu privire la faptul că, în noaptea de 12/13 august, fiica sa, Mircea Mădălina Denisa, de 17 ani, a plecat de la domiciliu și nu a mai revenit.

Minora are următoarele semnalmente:

  • 160 cm înălțime;
  • 54 kg;
  • brunetă
  • Ochi căprui;
  • Față ovală;
  • La data plecării purta tricou alb, colanți negri, șlapi alb cu roșu;

Polițiștii desfășoară cercetări, în vederea identificării minorei, iar aceasta a fost dată în urmărire.

Persoanele care pot da informații care să conducă la identificarea ei, sunt rugate să anunțe cea mai apropiată unitate de poliție sau să sune la 112.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Microbuz cu nouă cetățeni români, implicați într-un accident în Germania. Precizările MAE

Publicat

Un microbuz în care se aflau nouă români, muncitori sezonieri, care se duceau la muncă în Olanda, a fost implicat sâmbătă seară într-un accident violent produs în Germania. MAE român a anunțat că s-a autosesizat și a cerut informații despre starea acestora. 

Accidentul a avut loc pe A4, între Düren și Langerwehe, în jurul orei 23:53.

Un șofer de taxi în vârstă de 26 de ani a lovit cu viteză microbuzul românilor, în timp ce acesta se afla în depășire.

În urma impactului, microbuzul a derapat și s-a răsturnat pe o parte, rulând așa încă aproape 10 metri.

Comunicatul MAE:

Ministerul Afacerilor Externe (MAE), prin Consulatul General al României la Bonn, s-a autosesizat în urma informațiilor din mass-media cu privire la un accident rutier produs la data de 14 august 2022, pe autostrada A4, între orașele Duren și Köln, în care au fost implicate două autovehicule, dintre care unul înmatriculat în România, și în urma căruia au fost răniți nouă cetățeni români.

În acest context, reprezentanții Consulatului General al României la Bonn au întreprins demersuri pe lângă autoritățile germane, în regim de urgență, pentru a obține informații referitoare la identitatea, starea de sănătate a persoanelor afectate, precum și la circumstanțele producerii accidentului.

În urma demersurilor oficiului consular, autoritățile germane au comunicat că, în acest moment, doar un cetățean român continuă să necesite îngrijiri medicale în cadrul unei unități medicale specializate, în timp ce restul au fost externați.

Ancheta autorităților germane cu privire la circumstanțele producerii accidentului este în desfășurare.

Consulatul General al României la Bonn continuă dialogul cu autoritățile locale și cu unitatea medicală în care este internat cetățeanul român rănit, fiind pregătit să acorde asistență consulară, conform competențelor legale.

Foto: Vincent Kempf

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax