Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Pensionarii cu pensii calculate greșit își vor primi înapoi banii cuveniți, indiferent de perioadă. Legea a fost promulgată


Publicat

Pensionarii care au primit pensii mai mici decât ar fi trebuit, în urma unor greşeli de calcul făcute de funcţionari ai statului, îşi pot primi banii înapoi pe întreaga perioadă calculată eronat, după ce şeful statului a promulgat legea care elimină termenul de prescripţie în aceste cazuri. Anunțul a fost făcut joi de ministrul muncii, Raluca Turcan, într-o postare pe Facebook.

„Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat legea care elimină termenul de prescripţie pentru pensionarii care au primit pensii mai mici din cauză că statul le-a calculat greşit. Aceştia îşi vor primi banii înapoi, indiferent de perioada care a trecut de la greşeala funcţionarilor, la momentul calculării pensiei. Până acum, în caz de calcul greşit al pensiei, oamenii primeau banii înapoi doar pentru ultimii 3 ani, cât era termenul de prescripţie”, a precizat Raluca Turcan.

Este și cazul Anei Bîrloncea, o femeie din satul Tăuni din județul Alba, despre care Digi24 a relatat în seria de reportaje „Statul la stat”.  Timp de 16 ani, ea a primit o pensie mai mică decât cea care i se cuvenea legal, din cauza unui funcţionar care a trecut în sistem un cod greşit. Ulterior, femeia a aflat că nu îşi va mai putea recupera niciodată toţi banii care i se cuveneau şi pe care nu i-a primit din vina statului român şi a funcţionarilor lui, pentru că vechea lege nu permitea să i se restituie decât banii pentru trei ani în urmă, şi nu pentru toţi cei 16 ani.

Vezi și VIDEO Caz revoltător la Casa de Pensii Alba: Din cauza unui „cod greșit”, o femeie a încasat timp de 16 ani o pensie mai mică

Raluca Turcan a arătat că statul a plătit numai anul trecut peste 10 milioane de lei pentru asistenţa juridică în procesele intentate de pensionari în cazurile de calcul eronat al pensiei.

„Acest proiect, iniţiat de colegul meu Florin Roman, va face dreptate pensionarilor. Din punctul de vedere al statului – al caselor de pensii, această lege trebuie să responsabilizeze. Dacă până acum, legislaţia haotică şi sistemul învechit de dosar cu şină şi calcul cu pixul al pensiilor producea erori în urma cărora statul era acţionat în judecată, de acum înainte, aceste erori pot să coste şi mai mult, pentru că oamenii îşi vor putea cere drepturile şi mai uşor. În anul 2020, suma achitată la nivel naţional, reprezentând asistenţa juridică în procesele deschise de pensionari, a fost de peste 10 milioane de lei. În prima parte a lui 2021, o singură casă de pensii – cea de la Vâlcea – a avut de plătit în jur de 250.000 de lei asistenţă juridică. Pensionarii contestă de multe ori în instanţă deciziile de calculare/ recalculare, solicitând să se ia în considerare în stabilirea pensiei elemente suplimentare de contributivitate, iar jurisprudenţa arată că aceste cereri sunt, de cele mai multe ori, justificate”, a punctat Raluca Turcan.

Cum vor fi evitate pe viitor astfel de greșeli

Potrivit ministrului Muncii, introducerea datelor din dosarele de pensii în sistem informatic va avea ca efect reducerea acestor greşeli de calcul.

„Da, a greşi este omeneşte, iar greşeala unor funcţionari nu este intenţionată, având în vedere condiţiile de lucru, care, de multe ori, nu sunt uşoare. Cu toate acestea, a perpetua în greşeală este rea-voinţă şi, tocmai pentru a reduce aceste greşeli, avem nevoie de evaluarea dosarelor de pensii şi de introducerea datelor în sistem informatic. Evaluarea dosarelor de pensii, adică digitalizarea sistemului de pensii, înseamnă atât corectare a erorilor în calculul pensiei, din cauza datelor introduse în sistem, cât şi a inechităţilor existente acum, în sensul aplicării legii, adică persoane cu funcţii similare, dar care s-au pensionat în perioade diferite şi care, din cauza formulei de calcul în care câştigul salarial mediu brut folosit la calcul diferă de la o perioada la alta face ca pensiile să prezinte diferenţe în funcţie de anul pensionarii, deşi vorbim de persoane care au ocupat acelaşi post”, a explicat ministrul.

Raluca Turcan mai spune că atunci când toate dosarele de pensii vor fi introduse în sistem digital, recalcularea pensiilor se va face automat, printr-un program.

„Văd multe discuţii, cu bună ştiinţă mincinoase, despre faptul că evaluarea dosarelor de pensii, adică introducerea în sistemul informatic a dosarelor nu are nicio legătură cu recalcularea pensiilor. Păi dacă nu este nevoie de introducerea datelor în sistemul informatic, înseamnă că recalcularea se va face tot cu pixul pe hârtie. De asta apar erori, de asta oamenii sunt trimişi după documente, pentru că sistemul este învechit şi haotic. Unele date sunt deja în sistemul informatic şi, în foarte multe cazuri, există necorelări între casele de pensii judeţene şi Casa Naţională de Pensii. Atunci când toate dosarele de pensii vor fi introduse în sistem digital – deşi ar fi trebuit să fie introduse de mult, pentru că PSD şi-a asumat prin lege acest lucru şi nu l-a făcut – atunci recalcularea se va face automat printr-un program. Această formulă le este de ajutor, în primul rând, pensionarilor, duce la rezolvarea erorilor de calcul şi a inegalităţilor de acum dintre pensii şi ajută şi statul să economisească bani. De ce oare sunt politicieni care se opun?”, se întreabă Raluca Turcan în încheierea postării de pe Facebook.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

ANUNȚ: Biroul de Cadastru MAXIM Alba Iulia angajează personal pentru munca de teren și de birou

Publicat

Recrutăm personal pentru activițati de teren și personal pentru munca de teren și munca de birou.

Profilul vizat este:

  • – Seriozitate
  • – Disciplină
  • – Dorintă de muncă și de a asimila informații noi

Trainingul este oferit de noi gratuit.

Oferim șansa dezvoltării profesionale într-un mediu modern cu aparatură si tehnologie de ultima generatie.

Pe langă oportunitațile de evoluție profesională punem la dispoziție o gama variata de sisteme financiare accesibile și atractive!

Va asteptăm cu CV la sediu sau pe adresa de email: cadastrumaxim@yahoo.com

Ne găsiti usor pe orice GPS căutând: BIROU CADASTRU MAXIM.

Vă asteptăm!

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Rabla pentru electrocasnice începe în 14 mai. Care sunt condiţiile şi ce produse intră în program

Publicat

Programul Rabla pentru electrocasnice va lua startul peste o săptămână, în data de 14 mai. În acest an, fiecare domeniu de electrocasnice va avea propriul buget. Potrivit ministrului Mediului, Tanczos Barna, măsura a fost luată după ce, în ediția anterioară a programului, cei mai mulți bani au fost folosiți pentru cumpărarea de televizoare.

Ministrul a anunțat că primele produse care intră în program sunt maşinile de spălat rufe sau vase, frigiderele şi uscătoarele de rufe. Mai încolo, se vor putea achiziţiona inclusiv laptopuri şi tablete. 

„Pe 14 mai începe Rabla pentru electrocasnice. Regula de bază este, în primul rând, să subvenţionăm schimbarea aparaturii electrocasnice care consumă cel mai mult în casă: frigiderul, maşina de spălat rufe, maşina de uscat rufe. Sunt cele trei cu care pornim”, a spus Tanczos Barna, joi seara, la Digi24.

Prima săptămână o să fie de înscriere, de înregistrare în sistem pentru toţi cetăţenii care doresc să participe în program, după care, la o săptămână, porneşte partea programului pentru cele trei componente: maşini de spălat rufe (și mașinile de spălat vase intră în program), mașini de uscat rufe şi frigidere, a explicat ministrul mediului.

O etapă ulterioară este dedicată pentru laptopuri, tablete şi televizoare.

„Alocăm sume pentru fiecare componentă separat, astfel încât să nu ne trezim, cum s-a trezit ministerul acum doi ani, cred, că 40% sau 60% din bani se duc pe televizoare”, a explicat ministrul mediului, joi seară, la Digi24.

Un echipament vechi cu care participăm la programul Rabla pentru electrocasnice, un frigider, de pildă, poate fi dus la magazinul de unde ne achiziționăm unul nou sau poate veni o echipă să-l ridice de acasă, așa cum se întâmplă și în cazul unei achiziții online.

„În principiu, la fiecare (echipament) se predă ceea ce se cumpără, dar vor fi specificate la fiecare. Vor fi și excepții, acolo unde vrem să ajutăm, de exemplu la laptopuri, tablete, trebuie să ajutăm familiile care nu-și pot trimite copiii la școală. Sau aparatura de aer condiționat – acolo putem să venim cu un consumator mai mare, ca să avem această regulă de a preda un aparat electrocasnic”, a precizat Tanczos Barna.

Inițial, Rabla pentru electrocasnice trebuia să înceapă în 15 decembrie 2020, însă programul a fost amânat din cauza insecurității cibernetice. Ulterior, s-a așteptat bugetul pentru 2021 pentru a fi relansat. Bugetul alocat acum pentru Rabla electrocasnice (75 milioane de lei) este considerabil mai mare decât în ediția trecută, din 2019, când a fost de 40 de milioane de lei.

În cadrul programului, persoanele fizice beneficiază de vouchere pentru achiziţionarea de echipamente electrice și electronice de uz casnic, cu eficiență energetică clasa A++ și A+++, dacă predau echipamente electronice vechi.

sursa: digi24.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Subprefectul de Alba, Viorel Rașcovici, DEMISIONEAZĂ din funcție. Și-a anunțat colegii de partid pe grupul de comunicare

Publicat

Subprefectul de Alba, Viorel Rașcovici, și-a anunțat demisia din motive personale pe grupurile de discuție de discuții interne ale USR PLUS, urmând ca în cursul zilei să o depună la Ministerul de Interne. 

Acest lucru a fost confirmat de deputatul de Alba, Beniamin Todosiu, care a spus că Rașcovici ar urma să își înainteze demisia astăzi.

Prefectul Nicoale Albu a declarat pentru Alba24 că a fost anunțat și el de acest lucru, chiar de către subprefect.

Beniamin Todosiu a anunțat deja situația la București și spune că deocamdată partidul nu are un alt om pentru această funcție.

Lucrurile s-au precipitat brusc după ce reprezentanții Universității ”Babeș Bolyai” din Cluj-Napoca au admis într-un răspuns pentru Alba24 că studiile post-universitare pe care actualul subprefect de Alba, Viorel Rașcovici, spune că le-a urmat la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, ar putea să nu aibă la bază o diplomă de licență valabilă.

Reprezentanții universității spun că acest lucru a rezultat din ”verificările preliminare” și că au solicitat clarificări de la Ministerul Educației.

De asemenea, aceștia spun că vor ”proceda imediat la efectuarea demersurilor permise de lege”, după primirea răspunsului.

Citește și: Mircea Hava anunță schimbarea subprefectului Rașcovici. „O atitudine perversă, USR a „pariat” un întreg sistem pe mâna unui om”

În CV-ul depus cu prilejul instalării ca sub-prefect, Viorel Rașcovici a scris că a urmat ”Universitatea Internațională Deschisă Tecnoeconomie (greșeala este preluată din CV – n.red.) și Cooperare Româno-Americană din București, Facultatea de Drept, Legislație Internațională Comparată, Diplomație și Consultanță Juridico-Economică, domeniul fundamental științe juridice”.

Sună pompos, însă în realitate era doar o fabrică de diplome.

Politicianul (fost polițist) a scris că a urmat aceste cursuri între 2001 și 2005, doar că, în perioada respectivă, „instituția de învățământ” avea probleme serioase cu legea, fiind chiar închisă.

Potrivit unui comunicat al ANPC, universitatea practica o ”publicitate înșelătoare” și oferea servicii neautorizate de Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului.

Utilizarea diplomei respective de către Rașcovici a dus la probleme majore și la IPJ Alba, unde a încasat sporuri pentru studii superioare și o investigație legată de acest subiect este aproape finalizată.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Aparatură medicală de peste 520.000 de lei pentru dotarea secțiilor ORL și Neurologie de la Spitalul Județean din Alba Iulia

Publicat

Spitalul Județean de Urgență din Alba Iulia cumpără aparatură medicală în valoare de peste 520.000 de lei, pentru dotarea secțiilor ORL și Neurologie. Se vor achiziționa 12 monitoare funcții vitale, o stație centrală de monitorizare plus 5 monitoare funcții vitale, o unit ORL, două scaune consultație ORL și 12 injectomate. 

Spitalul Județean de Urgență din Alba Iulia a lansat miercuri, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru achiziția de aparatură medicală, respectiv monitoare funcții vitale, unit ORL și scaune, injectomate.

Valoarea totală estimată este de 525.629 de lei, fără TVA.

Potrivit caietului de sarcini, achiziția va cuprinde:

  • monitoare funcții vitale (12 buc.) – vor permite monitorizarea următorilor parametrii: ECG, Frecvența Cardiacă (HR), Respirație (RR), SpO2, Puls, Tensiunea arterială neinvazivă (NIBP), Temperatura (Temp)
  • stație centrală de monitorizare plus 5 monitoare funcții vitale – stație centrală de supraveghere pentru minim 8 monitoare cu posibilitate de upgrade. Stația va putea stoca pentru minim 10 zile datele pacienților monitorizați: parametrii numerici, formele de undă, alarmele și evenimentele.
  • Unit ORL și două scaune consultație ORL – Unit compact, ergonomic și independent, mobil pe roți antistatice pivotante
  • injectomate (12 buc.) – pompă pentru seringi ce poate fi utilizată la adulți, copii și nou-născuți. Posibilitate de administrarea intermitentă sau continuă a lichidelor parenterale şi enterale, posibilitate de administrare a substanțelor medicale și farmaceutice în regim PCA și TCI, posibilitate de folosire de sine stătător, ușor de utilizat în transport pacienți sau posibilitate de andocare într-o stație.

„Necesitatea achiziționării acestor aparate ar duce la creșterea profesionalismului, creșterea calității actului medical”, se precizează în caietul de sarcini.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate