Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Reguli noi impuse de Guvern pentru parteneriatul public-privat. Condiţii de aplicare şi finanţare


Publicat

bussines

Condiții noi de aplicare pentru proiectele din parteneriatul public-privat. Guvernul a dat o ordonanță de urgență prin care vechea lege a fost înlocuită cu una nouă, menită să stimuleze investițiile private.

Ordonanța de urgență reglementează încheierea, derularea și încetarea parteneriatului public-privat. Obiectivul urmărit îl constituie realizarea sau, după caz, reabilitarea și/sau extinderea unui bun sau a unor bunuri care vor aparține patrimoniului partenerului public și/sau operarea unui serviciu public.

Condiţii

Studiul de fundamentare a proiectului va trebui să demonstreze, pe lângă elementele principale, faptul că mai mult de jumătate din veniturile care urmează să fie obținute de către societatea de proiect din utilizarea bunului/bunurilor sau operarea serviciului public ce formează obiectul proiectului provin din plăți efectuate de către partenerul public sau de către alte entități publice în beneficiul partenerului public.

Legea nr. 233/2016 prevedea că în contrapartida lucrărilor executate și/sau a serviciului public prestat, plățile efectuate de către partenerul public urmează să reprezinte peste 50% din veniturile obținute de către societatea de proiect.

Acum se introduce şi un termen de peste cinci ani pentru derularea raporturilor contractuale, care să permită partenerului privat recuperarea investiției și realizarea unui profit rezonabil.

De asemenea, se prevede distribuirea riscurilor între partenerul public și partenerul privat, în funcție de capacitatea fiecărei părți contractante de a evalua, gestiona și controla un anumit risc. În legea devenită caducă, condiţionarea era în funcţie doar de capacitatea partenerului public de a gestiona şi controla un anumit risc.

Sunt menţinute cele două forme de parteneriat: parteneriatul public-privat contractual şi parteneriatul public-privat instituțional

În aceste două cazuri, dacă o altă entitate publică intenționează să sprijine realizarea proiectului prin asumarea față de partenerul privat desemnat câștigător a procedurii de atribuire a contractului sau față de societatea de proiect a unei/unor obligații de plată sau de garanție, în beneficiul partenerului public, poate face acest lucru numai în situația în care obligația de plată sau de garanție a fost prevăzută în studiul de fundamentare și în documentația de atribuire a procedurii, într-o modalitate clară, precisă și neechivocă, indicându-se condițiile în care poate fi realizată.

Contractele de parteneriat public-privat pot fi încheiate și în scopul efectuării unei activități relevante în sectoarele de utilitate publică prevăzute în Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, cu modificările și completările ulterioare, precum și în vederea realizării de către un operator privat a serviciilor comunitare de utilități publice prevăzute în Legea nr. 51/2006 a serviciilor comunitare de utilități publice , republicată, cu modificările și completările ulterioare, conform prevederilor art. 1 și 2.

Partenerul public este definit ca oricare dintre entitățile care sunt autorități contractante sau entități contractante în sensul art. 4 din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, al art. 4 din Legea nr. 99/2016, precum și al art. 9 și 10 din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii.

Finanţarea

Se păstrează reglementările în vigoare, prin care finanţarea investiţiilor se face:

– integral, din resurse financiare asigurate de partenerul privat;

sau

– din resurse financiare asigurate de partenerul privat, împreună cu partenerul public.

În ce priveşte participarea partenerului public la finanţare, se limitează la 25% din valoarea totală a inverstiţiei a cotei de contribuție reprezentată de resurse financiare de altă natură decât fonduri externe nerambursabile și contribuția națională aferentă unor astfel de fonduri.

Partenerul public poate contribui la realizarea proiectului de parteneriat public-privat prin una sau mai multe modalități, detaliate în ordonanţă, cu menţiunea că în noua reglementare apare şi acordarea de garanții în favoarea finanțatorilor contractului de parteneriat public-privat care sunt instituții de credit sau instituții financiare.

În vederea constituirii și utilizării de fonduri publice necesare efectuării plăților către societatea de proiect ori partenerul privat aferent derulării proiectelor de parteneriat public-privat aprobate de Guvern se va înființa în termen de 1 an de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență Fondul special de finanțare a contractelor de parteneriat public-privat.

Fondul special de finanțare a contractelor de parteneriat public-privat va fi constituit din venituri publice provenind din resurse financiare fiscale și nefiscale, inclusiv subvenții, prevăzute de actul normativ de înființare a respectivului fond special.

sursă: legestart.ro



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

FOTO ACCIDENT GRAV la Șugag: Un camion cu lemne s-a răsturnat. O persoană încarcerată

Publicat

Un accident grav s-a petrecut vineri seara, în jurul orei 22.30, în localitatea Șugag din județul Alba. 

Potrivit primelor informații de la fața locului, transmise de salvatorii de la ISU Alba, un camion cu lemne s-a răsturnat.

La fața locului au intervenit pompierii militari din Sebeș. În urma accidentului o persoană a rămas încarcerată între fiarele camionului. De asemenea, alte două persoane au fost rănite.

Știre în curs de actualizare.

 

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

VIDEO: Ajutor de stat pentru hoteluri, restaurante și agenții de turism. Cum se calculează suma aprobată de Guvern

Publicat

Ordonanţa de urgenţă pentru compensarea pierderilor din industria HoReCa a fost adoptată în şedinţa de guvern de vineri, a anunţat şeful Cancelariei prim-ministrului, Ionel Dancă.

„Au fost adoptate câteva proiecte de ordonanţă de urgenţă şi hotărâri foarte aşteptate în domeniul economic, mai ales în ceea ce priveşte persoanele afectate de efectele economice ale pandemiei de COVID-19.

Astfel, a fost prelungită măsura şomajului tehnic şi a fost flexibilizat programul de muncă numit Kurzarbeit, până la 30 iunie 2021.

Cum se calculează ajutorul pentru compensarea pierderilor

De asemenea a fost adoptată ordonanţa de urgenţă pentru compensarea pierderilor din industria HoReCa, în cuantum de 20% din diferenţa dintre cifra de afaceri din 2020 faţă de cea înregistrată în 2019″, a arătat Dancă, în cadrul unei conferinţe de presă susţinute la Guvern.

Actul normativ privind ajutorul de stat pentru HoReCa a fost introdus pe ordinea de zi suplimentară a şedinţei, după ce în şedinţa din 28 noiembrie a fost analizat în primă lectură

Secretarul de stat din Ministerul Economiei, Daniela Nicolescu, a solicitat la începutul şedinţei de Guvern introducerea pe ordinea de zi suplimentară a actului normativ cu privire la acest ajutor de stat pentru HoReCa.

„Vreau să cer pe lista suplimentară pe ordinea de zi ordonanţa de urgenţă care se referă la HoReCa şi la agenţiile de turism. Le vom da printr-o schemă de ajutor 20% din pierderea pe care au avut-o, diferenţa între cifra de afaceri 2020-2019. Am avut-o în primă lectură, acum am avizele”, a spus Nicolescu.

Ea a solicitat, de asemenea, introducerea pe ordinea de zi a unui memorandum privind acordarea unui ajutor de stat din fonduri naţionale pentru întreprinderi a căror activitate a fost suspendată temporar şi a unei hotărâri pentru aprobarea atestării unor localităţi ca staţiuni turistice de interes local. AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Elevii vor putea dobândi competențe de cultură media în liceu. Proiect în unitățile-pilot din învățământ anunțat de MEC

Publicat

Liceeni vor putea dobândi competențe media din școală. Ministerul Educației și Cercetării (MEC) anunță un proiect ce va fi aplicat din 2021 și presupune introducerea programului „Predau educație media – Laboratorul de educație și cultură media”.

Cel puțin 480 de cadre didactice de Limba și literatura română vor fi formate pentru a preda competențe media și va fi deschisă o platformă de educație media pentru profesori și elevi.

Ministerul Educației și Cercetării și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) au anunțat vineri parteneriatul prin care elevii de liceu din România vor dobândi competențe media, ”indispensabile într-un context în care interacțiunea cu informația, și, implicit, cu dezinformarea, a devenit parte dominantă a vieții de zi cu zi și a procesului de învățare”, potrivit MEC.

Ministerul Educației transmite că un prim pas al acestei colaborări îl reprezintă introducerea programului „Predau educație media – Laboratorul de educație și cultură media”, dezvoltat de CJI, în proiectul de testare a unor noi competențe, conținuturi și metode de învățare, în cadrul unităților de învățământ liceal cu statut de școală-pilot, proiect ce va deveni operațional din anul 2021.

Protocolul presupune:

– implementarea unui modul de învățare extracurricular în domeniul educației media pentru copii și tineri

– minim 480 de cadre didactice de Limba și literatura română, care predau la nivel liceal, vor fi formate și certificate printr-un program conceput în acest scop

– instruirea în domeniul media a inspectorilor școlari pentru Limba și literatura română prin organizarea a trei sesiuni/ateliere regionale de profil

– operaționalizarea unei platforme de educație media pentru profesori și elevi, care să includă instrumente de formare, asistență, monitorizare/raportare și evaluare în sistem online

– un ghid privind drepturile copilului, ca parte integrantă a drepturilor omului, în contextul educației media.

„Școala este locul în care se pun bazele noii generații de cetățeni, iar educatorii sunt primii care dau formă viitorului. Un viitor din ce în ce mai conectat și în care elevii au nevoie de competențe noi, care să îi ajute să fie cetățeni informați și responsabili. Sunt convinsă că profesionalismul experților din Ministerul Educației, implicarea profesorilor și experiența CJI vor contribui la îndeplinirea obiectivelor acestui program”, a declarat Monica Cristina Anisie, ministrul educației și cercetării.

„La fel cum elementele de educație rutieră erau inserate în ore, când copiii mergeau la școală, așa sunt acum vitale conceptele de educație media, care să îi ajute pe elevi să fie în siguranță în fața asaltului de informații falsificate, cu potențial dăunător. În ultimii patru ani, CJI a dezvoltat și testat la scară mică un model sustenabil de intervenție pentru construirea competențelor media pentru elevii de liceu, atât prin formarea și sprijinirea profesorilor de limba și literatura română pentru a include elemente de educație media în activitatea curentă la clasă, cât și prin activitățile de formare pentru liceeni, realizate de experții CJI”, a declarat Cristina Lupu, directorul executiv al CJI.

Prin programul „Predau educație media – Laboratorul de educație și cultură media”, elevii dobândesc abilități de gândire critică, care le permit să distingă faptele de opinii, să deconstruiască mesajele media și să interacționeze într-un mod responsabil cu rețelele sociale. Programul se înscrie în aria generală Media and Information Literacy (MIL), așa cum este descrisă de UNESCO, și în prioritățile Comisiei Europene, așa cum sunt ele formulate în DIRECTIVA (UE) 2018/1808 – Directiva serviciilor mass-media audiovizuale.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Mai multe persoane înșelate prin metoda ”șmen” la Alba Iulia. Cum poți să rămâi fără bani în cateva secunde

Publicat

bani inselaciune

Un bărbat a fost trimis în judecată după ce a înșelat mai multe persoane, în Alba Iulia, prin metoda ”șmen”. Faptele pentru care bărbatul a fost trimis în judecată s-au petrecut pe 3 martie și pe 16 septembrie 2020.

Metoda șemn este o forma de înșelătorie practicata pe stradă și deși în teorie pare simplă, în practică necesită foarte multă desxteritate. 

Ce s-a întâmplat

Potrivit procurorilor, la data de 03 martie, în jurul orei 15:30, în timp ce se afla în apropierea unei bănci de pe bulevardul Transilvaniei din Alba Iulia, bărbatul în cauză  a indus în eroare persoana vătămată prin aceea că i-a cerut să îi schimbe suma de 500 de lei și, profitând de neatenția acesteia, și-a însușit suma de 190 de lei.

De asemenea, la data de 16 septembrie, tot în Alba Iulia bărbatul a indus în eroare alte două persoane.Mai exact le-a cerut să îi schimbe suma de 500 de lei, ocazie cu care, profitând de neatenția acestora, și-a însușit o parte din bani (190 de lei de la prima persoană și 210 de la cea de a doua, au mai transmis anchetatorii pentru alba24.ro

Ce este metoda ”șmen”

Metoda este folosită de zeci de ani pe teritoriul României, chiar din timpul perioadei comuniste, pe atunci fiind practicată de cei care schimbau valută.

Metoda presupune solicitarea de schimbare a unor bancnote în cupiură mai mică/mare sau efectuarea unui schimb valutar. Ulterior acestui schimb, folosindu-se de diferite pretexte, făpturitorul solicită suma de bani înapoi, distrage atenția victimei, sustrage („rupe”) o parte din bancnote și restituie restul sumei de bani persoanei vătămate, care nu o mai verifică.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate