Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Sindicaliști din Sănătate avertizează asupra riscurilor din proiectul Legii salarizării unitare. „Nu toate promisiunile sunt ceea ce par a fi”


Publicat

17191430_1265273763558732_4945297528705340536_nFederația „Solidaritatea Sanitară” avertizează asupra riscurilor din proiectul Legii salarizării unitare, solicitând realizarea unor analize tehnice pe marginea proiectului de lege pentru a avea garanția că promisiunile Guvernului vor fi transpuse în practică. „Nu toate promisiunile sunt ceea ce par a fi” au transmis sâmbătă sindicaliștii, într-un comunicat de presă.

„Obiectivul unei abordări tehnice îl constituie eliminarea riscului de a ajunge la pierderi salariale pentru salariații din Sănătate, acestea putând fi generate fie de erorile de construcție a legii, fie din cauza unui nou mod de a gândi salarizarea în sistemul bugetar, inadecvat pentru sectorul sanitar. (…) Absența tradiționalelor analize tehnice, realizate la nivel de experți, riscă să conducă la erori grosolane, similare celor existente în legea nr. 250/2016”, se arată într-un comunicat al Federației „Solidaritatea Sanitară”.

Federația „Solidaritatea Sanitară” a comandat Centrului de Cercetare și Dezvoltare Socială „Solidaritatea” o analiză de impact, „ce dezvăluie pericolele proiectului legii salarizării”, iar rezultatele acesteia justifică o atitudine prudentă a reprezentanților Federației față de propunerile prezentate de Ministerul Muncii și Justiției Sociale în data de 7 martie 2017, în condițiile în care „promisiunile, acceptate sub rezerva verificării lor tehnice, aduc cu ele riscuri potențiale semnificative”.

Câteva dintre concluziile analizei:

– „Este folosită în mod ambiguu formula creșteri salariale: creșterea tinde să fie concentrată pe salariile de bază, impactul asupra veniturilor fiind de fapt mult mai mic.

– O bună parte din câștigul aferent salariului de bază este realizată de fapt pe seama scăderii sporurilor. „Plimbarea banilor dintr-un capitol în altul” nu este o creștere salarială reală.

– Salariații din sănătate vor fi cei mai afectați de schimbarea sistemului la capitolul pierderi, existând riscul imposibilității de a compensa suficient aceste pierderi prin creșterea salariului de bază.

– Absența tradiționalelor analize tehnice, realizate la nivel de experți, riscă să conducă la erori grosolane, similare celor existente în legea nr. 250/2016”

Federația „Solidaritatea Sanitară” a înregistrat la MMJS și la Ministerul Sănătății prima versiune a acestei analize de impact, solicitându-le totodată demararea unor întâlniri pe tema analizelor tehnice ale proiectului de lege.

Reprezentanții sindicatelor din Sănătate s-au întâlnit, marți, la sediul Ministerului Muncii, cu ministrul Muncii și Justiției Sociale, Lia-Olguța Vasilescu, și ministrul Consultării Publice și Dialogului Social, Gabriel Petrea, pentru consultări pe tema proiectului Legii salarizării unitare.

Leonard Bărăscu, președintele SANITAS, un alt sindicat din domeniul sănătății, declara în data de 7 martie, la finalul întâlnirii de la Ministerul Muncii, că proiectul Legii salarizării unitare este unul bun, procentul de creștere în domeniul sănătății fiind, în medie, de 56,6% până în 2021.

Acesta a precizat că își dorește ca federația să aibă cât mai repede proiectul de lege pentru a putea lucra pe anexe, respectiv pe regulamentul de sporuri. Potrivit acestuia, proiectul include și două norme de hrană, care înseamnă două salarii minime pe economie, iar 5% din procentul alocat spitalului vor rămâne la nivelul ordonatorului de credite.

Tot atunci, ministrul Muncii, Olguța Vasilescu, susținea că proiectul Legii salarizării în sectorul bugetar pornește de la niște baze corecte și, după ce va fi discutat cu toate federațiile sindicale, va fi transmis direct la Parlament. Olguța Vasilescu a precizat că se încearcă încadrarea în anvelopa de 32 miliarde lei și că anexele ar putea suferi modificări în cazul în care nu se va respecta această anvelopă. Ministrul a menționat, de asemenea, că salariile vor crește treptat, în următorii patru ani, începând cu 1 ianuarie 2018.

Foto: Facebook (Federația “Solidaritatea Sanitară” din România)

sursa: digi24.ro, solidaritatea-sanitara.ro



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

REPORTAJ Castelul Wesselényi din Obreja. Cum a ajuns să fie casă pentru sufletele rămase orfane, după primul război mondial

Publicat

Pe malul stâng al râului Târnava Mare se găsește Castelul Wesselényi. Între zidurile sale se ascund povești legate de istoria sa, unele chiar tragice. Se spune că familia Wesselényi ar fi părăsit proprietatea la începutul primului război mondial, după ce unica fiică a baronului Wesselényi s-ar fi spânzurat într-una din încăperile castelului.

Poveștile tragice nu se sfârșesc aici, din anul 1921 proprietatea a fost transformată în casă de copii pentru fetele rămase fără tați după primul război mondial. 

Am stat de vorbă cu Sora Coca, singura care mai locuiește în Castelul Wesselényi aflat în Obreja, comuna Mihalț.

Sora Coca a venit tocmai din București în anul 2006. Măicuța greco-catolică este de profesie medic și se bucură că poate fi un ajutor pentru săteni ori de câte ori este nevoie.

Spune că dorința de a dărui și de a fi alături de oameni, dar și cunoștințele medicale au ajutat-o să ajungă aici.

Istoria castelului

Domeniul, pe care a fost ulterior construit castelul, a fost vândut de către contele Denner Eszterházy în a doua jumătate a secolului XVIII-lea, baronului Mihail Wesselényi.

Lucrările au început abia după ce baronul Wesselényi, i-a lăsat moștenire terenul, fiului său. Anul finalizării construcției nu se cunoaște exact, deoarece la Obreja nu a mai rămas nici un document oficial care să ateste asta.

Singurul indiciu se găsește pe fațada principală a clădirii, unde este ușor vizibil: anul 1901.

Grânarul, aflat în proprietatea castelului, a fost construit în anul 1778, dar din păcate astăzi a ajuns o ruină. Acesta se află în partea stângă a castelului.

O altă dependință caree aparținea domeniului a fost dărâmată în anul 1996. Aceasta ținea loc de pivniță, iar mai mulți săteni își depozitau aici alimentele.

Familia Wesselényi a părăsit proprietatea 

Familia Wesselényi a părăsit proprietatea la începutul primului război mondial, în urma unei tragedii.

Se spune că proprietarul și-ar fi pierdut unica fiică, după ce aceasta a decis să își pună capăt zilelor într-una din încăperile castelului.

După plecarea familiei în anul 1914, castelul a început să se degradeze. Wesselényi a vândut proprietatea în anul 1918, Băncii Germane din Sibiu.

În județul Alba, după primul război mondial erau 2064 de văduve de război și 4694 orfani

Încă din timpul primului război mondial, regina Maria a inițiat la Iași, Societatea Ocrotirii Orfanilor de război, deoarece acolo se afla la acea vreme frontul de luptă. Ideea a prins contur și în celelalte zone ale țării, mai ales după implicarea reginei.

Societatea Ocrotirii Orfanilor de război era împărțită pe regiuni.

Biserica Ortodoxă și Greco Catolică au înțeles nevoia de a ajuta copiii rămași fără părinți și au inițiat primele orfelinate și școli pentru a-i ajuta pe aceștia.

În Alba, Mitropolitul Victor Mihaly de Apșa, s-a străduit atât să adune bani, cât și să reușească să îi implice și pe alți oameni, pentru a putea oferi ajutor copiilor orfani.

Episcopul de Lugoj și de Oradea, Demetriu Radu a donat o sumă de 40.000 de coroane.

Nu numai oamenii bisericii au fost cei care au donat sume de bani, sau care s-au implicat îndeaproape pentru ca acești copii să aibă un viitor. Și oamenii simpli au dat din puținul pe care l-au avut.

După sfârșitul primului război mondial, în județul Alba erau peste 2000 de văduve de război și peste 4000 de copii orfani.

Vasile Suciu, Mitropolitul de Blaj a cumpărat Castelul Wesselényi și l-a transformat în orfelinat

Mitropolitul de Blaj, Vasile Suciu, a cumpărat de la Banca Germană din Sibiu, domeniul familiei Wesselényi în anul 1921 și a întemeiat aici, prima instituție greco-catolică pentru copiii orfani.

Primele demersuri pentru copiii rămași fără părinți, le-a făcut în anul 1916, la Blaj. Mitropolitul a apelat la mai multe călugărițe pentru a deveni mamele și educatoarele acestor copii.

Astfel, la Obreja s-a înființat în anul 1921, prima Congregație greco-catolică de femei, care la acea vreme se numea „Congregația Născătoare de Dumnezeu şi pururea vergura Maria.” Astăzi se numește „Congregația Surorilor Maicii Domnului.”

Mitropolitul de Blaj, Vasile Suciu, a cumpărat proprietatea cu 150.000 de lire italiene, bani pe care i-a primit de la Papa Benedict al XV-lea. După ce bunurile s-au aflat în proprietatea lui, la castel au fost începute renovările.

Castelul din Obreja, casă atât pentru băieți, cât și pentru fete

Încă de la debutul orfelinatului, din anul 1921, călugărițele, dar și câteva învățătoare, aveau în grijă peste 100 de suflete, atât băieți, cât și fete. Copiii urmau cursurile școlii primare și secundare.

Mitropolitul Vasile Suciu, a început în anul 1925 demersurile construirii Institului Recunoștinței la Blaj, iar clădirea a fost finalizată în jurul anilor 1930-1932.

La Obreja, copiii aveau posibilitatea să aleagă ce fel de activitate e pe placul lor. Astfel fetele, puteau să aleagă între un atelier de croitorie sau de țesut, iar pentru băieți era pus la dispoziție un atelier de cizmărie.

Din anul 1923, băieții au fost repartizați la Blaj. Acolo erau mai multe ateliere cu cinci secții, atelier de tâmplărie, atelier de fierărie, atelier de croitorie, atelier de cizmărie, atelier de rotărie.

Fetele care depuneau cel mai mult efort la atelierele de croitorie erau primite la București cu bursă. Iar băieții erau primiți la Odorheiu Secuiesc pentru a învăța tehnici noi la atelierul de cizmărie.

La Obreja s-a înființat prima școală de Menaj din țară

La Obreja s-a înființat prima școală de menaj din țară, iar ideea a fost propusă de către Mitropolitul de Blaj, Vasile Suciu. Motivul a fost relativ simplu. Fetele trebuiau să își câștige într-un fel sau altul existența.

Atelierile de croitorie le-au fost de mare ajutor fetelor, iar după un timp s-au înființat și ateliere pentru gătit. Mai mult de atât, fetele învățau lucruri despre alimentația copilului, despre cum ar trebui să îl crească.

1948, copiii au fost mutați la Turda, la ordinul comuniștilor

Din anul 1937, castelul a fost locuit de călugării bazilieni, care aveau și ei în grijă, un număr mai mic de copii. Copiii au locuit la Obreja timp de aproape zece ani, după care au fost mutați la Turda.

După sfârșitul celui de-al doilea război mondial, comuniștii i-au închis pe preoți în închisoare și au pus lacăt pe mănăstiri.

Călugărițele de la Obreja au fost trimise de autoritățile comuniste la Mănăstirea Bistrița din județul Vâlcea.

Casa de copii de la Obreja aflată în incinta Castelului Wesselényi a fost și ea închisă la rândul ei, iar copiii au fost mutați la Turda în anul 1948.

Clădirea a fost donată în anul 2005, de către Arhiepiscopul și Mitropolitul Lucian Mureșan, „Congregației Inimii Prihănite”, aceasta a fost fondată în anul 1950.

În prezent, clădirea aparține Bisericii Greco-Catolice.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

CJSU Alba: Municipiul Sebeș și comunele Doștat, Șona și Unirea, în scenariul „ROȘU”. Alte măsuri luate la Teiuș și Rimetea

Publicat

Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Alba a emis joi o nouă decizie pentru stabilirea unor măsuri de limitare și prevenire a răspândirii virusului SARS-COV-2 pe raza municipiului Sebeș, o orașului Teiuș și a comunelor Doștat, Rimetea, Șona și Unirea. 

Hotărârea nr. 49 din 04.03.2021 privind stabilirea unor măsuri de limitare și prevenire a răspândirii virusului SARS-COV-2 pe raza unităților administrativ-teritoriale Sebeș, Teiuș, Doștat, Rimetea, Șona și Unirea

Art. 1 (1) La nivelul municipiului Sebeș, comunelor Doștat, Șona și Unirea unde rata de incidență cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS–CoV-2 este de peste 3/1.000 de locuitori, începând cu data de 05.03.2021, ora 0000, se instituie măsuri pentru diminuarea impactului riscului, astfel:

Organizarea și desfășurarea activității în cadrul cinematografelor, instituțiilor de spectacole și/sau concerte este interzisă;
Se interzice organizarea și desfășurarea în aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice și private, sau a altor evenimente culturale;
Se interzice organizarea de evenimente private (nunți, botezuri, mese festive, etc.) atât în spații deschise cât și închise (saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente, terase, etc.);
Se interzice desfășurarea de reuniuni cu prilejul unor sărbători, aniversări, petreceri în spații închise și/sau deschise, publice și/sau private;
Se interzice circulația în interiorul localităților pentru persoanele aflate în grupuri pietonale mai mari de 6 persoane care nu aparțin aceleiași familii, precum și formarea unor asemenea grupuri;
Se interzice circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei în intervalul orar 2300-0500, cu următoarele excepții:
deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuință/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoi;
deplasarea pentru asistență medicală care nu poate și amânată și nici realizată de la distanță, precum și pentru achiziționarea de medicamente;
deplasarea în afara localităților ale persoanelor care sunt în tranzit sau efectuează călătorii al căror interval orar se suprapune cu perioada interdicției, cum ar fi cele efectuate cu avionul, trenul, autocare sau alte mijloace de transport de persoane și care poate fi dovedit prin bilet sau orice altă modalitate de achitare a călătoriei;
deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/însoțirea copilului, asistență persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități ori deces al unui membru de familie;

Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de preparare, comercializare și consum al produselor alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice, de tipul restaurantelor și cafenelelor în interiorul clădirilor, este interzisă;

Activitatea restaurantelor și a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unități de cazare este permisă doar pentru persoanele cazate în cadrul acestor unități;

i) Măsurile stabilite la lit. g) și lit. h) se aplică și operatorilor economici care desfășoară activități în spațiile publice închise care au un acoperiș, plafon sau tavan și care sunt delimitate de cel puțin 2 pereți, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent;

j) Pe perioada în care activitatea operatorilor economici menționați anterior este restricționată sau închisă este permisă prepararea hranei și comercializarea produselor alimentare și a băuturilor alcoolice și nealcoolice care nu se consumă în spațiile respective;

k) Prepararea, comercializarea și consumul produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice sunt permise în spațiile special destinate dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber, cu excepția celor prevăzute la lit. i), cu asigurarea unei distanțe de minimum 2 m între mese și participarea a maximum 6 persoane la o masă, dacă sunt din familii diferite, și cu respectarea măsurilor de protecție sanitară stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății, ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor;

l) Nu este permisă activitatea în baruri, cluburi și discoteci;

m) Activitatea cu publicul a operatorilor economici licențiați în domeniul jocurilor de noroc este interzisă;

n) Instituțiile cu atribuții în domeniu, reprezentate în Grupa de coordonare și a comisiilor mixte de verificare a modului de respectare a măsurilor de limitare a răspândirii COVID-19, vor intensifica activitățile de verificare a respectării măsurilor de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 în zonele de risc.

(2) Măsurile dispuse la aliniatul (1) se aplică operatorilor economici/instituțiilor menționate, acolo unde acestea există.

(3) Măsurile stabilite la aliniatul (1) se aplică pentru o perioadă de 14 zile, urmând a fi reevaluate la finalul acesteia, sau în funcție de modificările intervenite la nivelul unităților administrativ–teritoriale în ceea ce privește rata de incidență.

Art. 2 (1) La nivelul orașului Teiuș și comunei Rimetea unde rata de incidență cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS-CoV-2 este între 1,5 și 3/1.000 de locuitori, începând cu data de 05.03.2021, ora 0000, se instituie măsuri pentru diminuarea impactului riscului, astfel:

a) Organizarea și desfășurarea activității în cadrul cinematografelor, instituțiilor de spectacole și/sau concerte este permisă, cu participarea publicului până la 30% din capacitatea maximă a spațiului;

b) Se interzice organizarea și desfășurarea în aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice și private, sau a altor evenimente culturale;

c) Se interzice organizarea de evenimente private (nunți, botezuri, mese festive, etc.) atât în spații deschise cât și închise (saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente, terase, etc.);

d) Se interzice desfășurarea de reuniuni cu prilejul unor sărbători, aniversări, petreceri în spații închise și/sau deschise, publice și/sau private;

e) Se interzice circulația în interiorul localităților pentru persoanele aflate în grupuri pietonale mai mari de 6 persoane care nu aparțin aceleiași familii, precum și formarea unor asemenea grupuri;

f) Se interzice circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei în intervalul orar 2300-0500, cu următoarele excepții:

deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuință/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoi;
deplasarea pentru asistență medicală care nu poate fi amânată și nici realizată de la distanță, precum și pentru achiziționarea de medicamente;
deplasarea în afara localităților ale persoanelor care sunt în tranzit sau efectuează călătorii al căror interval orar se suprapune cu perioada interdicției, cum ar fi cele efectuate cu avionul, trenul, autocare sau alte mijloace de transport de persoane și care poate fi dovedit prin bilet sau orice altă modalitate de achitare a călătoriei;
deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/însoțirea copilului, asistența persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități, ori decesul unui membru de familie;

g) Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de preparare, comercializare și consum al produselor alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice, de tipul restaurantelor și cafenelelor în interiorul clădirilor, este permisă în intervalul orar 0600-2300, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului;

h) Activitatea restaurantelor și a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unități de cazare este permisă în intervalul orar 0600-2300, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului;

i) Măsurile stabilite la lit. g) și lit. h) se aplică și operatorilor economici care desfășoară activități în spațiile publice închise care au un acoperiș, plafon sau tavan și care sunt delimitate de cel puțin 2 pereți, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent;

j) Pe perioada în care activitatea operatorilor economici menționați anterior este restricționată sau închisă, este permisă prepararea hranei și comercializarea produselor alimentare și a băuturilor alcoolice și nealcoolice care nu se consumă în spațiile respective;

k) Prepararea, comercializarea și consumul produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice sunt permise în spațiile special destinate dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber, cu excepția celor prevăzute la lit. i), cu asigurarea unei distanțe de minimum 2 m între mese și participarea a maximum 6 persoane la o masă, dacă sunt din familii diferite, și cu respectarea măsurilor de protecție sanitară stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății, ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor;

l) Nu este permisă activitatea în baruri, cluburi și discoteci;

m) Activitatea cu publicul a operatorilor economici licențiați în domeniul jocurilor de noroc este permisă, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului, cu obligația respectării orarului de lucru cu publicul între orele 0600-2300;

(2) Măsurile dispuse la aliniatul (1) se aplică operatorilor economici/instituțiilor menționate, acolo unde acestea există.

(3) Măsurile stabilite la aliniatul (1) se aplică pentru o perioadă de 14 zile, urmând a fi reevaluate la finalul acesteia, sau în funcție de modificările intervenite la nivelul unităților administrativ–teritoriale în ceea ce privește rata de incidență.

Art. 3 Hotărârile adoptate de CJSU Alba până la data adoptării prezentei hotărâri își mențin aplicabilitatea în măsura în care prevederile acestora nu contravin măsurilor stabilite în prezenta hotărâre.

Art. 4 Prezenta hotărâre se transmite membrilor Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Alba, U.A.T.-urilor menționate la art. 1-2, în vederea aducerii la cunoștința populației, operatorilor economici și instituțiilor publice, prin toate mijloacele de comunicare avute la dispoziție. De asemenea, prezenta hotărâre se transmite la Inspectoratul General pentru Situații de Urgență și la Departamentul pentru Situații de Urgență de către Inspectoratul pentru Situații de Urgență „UNIREA” al județului Alba. Totodată, hotărârea se va afișa pe site-ul Instituției Prefectului – Județul Alba.

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Programul NOUA CASĂ 2021: Condiții de înscriere. Număr mai mic de români care vor putea să își cumpere locuințe în acest an

Publicat

În 2021 doar 6.000 de tineri îşi vor putea cumpăra o locuinţă prin acest program, faţă de 8.000 de beneficiari câţi au profitat de Noua Casa anul trecut. Programul este extrem de necesar tinerilor mai ales în oraşele în care preţurile sunt mari.

Noul program Noua Casă este susținut prin credite guvernamentale iar condițiile de acordare a creditului au rămas neschimbate în 2021 față de cele de anul trecut.

Programul Noua Casă va avea în acest an un plafon de 1,5 miliarde de lei, faţă de 2 miliarde de lei cât a fost în 2020, potrivit reprezentanţilor Fondului de Garantare.

Noua casă 2021: Mai puțini bani în acest an

Programul Noua Casa este cel mai avantajos produs de creditare din piaţă, motiv pentru care tinerii mizeză pe el pentru a-şi cumpăra o locuinţă. De exemplu, în Cluj-Napoca apartamentele se vând la un preţ mediu de circa 1.850 de euro pe metrul pătrat.

Din 2009 până în prezent, aproximativ 250.000 de români şi-au cumpărat imobile cu ajutorul acestui program.

Noua Casă 2021: Ce tip de locuințe pot fi cumpărate 

Programul “Noua Casa” este un program guvernamental care are că obiectiv facilitarea accesului persoanelor fizice la achiziția unei locuințe prin contractarea de credite garantate de stat.

Beneficiarii pot achiziționa în cadrul programului următoarele tipuri de locuințe:

a) locuințe noi, destinate achiziționării, inclusiv cele construite prin programele derulate de Agenția Națională pentru Locuințe, pentru care documentele de recepție la terminarea lucrărilor de construcții noi s-au semnat cu cel mult 5 ani înainte de data solicitării creditului garantat;

b) locuințe consolidate, destinate achiziționării, pentru care documentele de recepție la terminarea lucrărilor de intervenție în vederea consolidării și/sau reducerii riscului seismic s-au semnat cu cel mult 5 ani înainte de data solicitării creditului garantat;

c) alte categorii de locuințe, recepționate la terminarea lucrărilor de construcții noi sau de intervenție în vederea consolidării și/sau reducerii riscului seismic, după caz, cu mai mult de 5 ani înainte de data solicitării creditului garantat.

Garanțiile acordate în cadrul Programului sunt garanții în numele și în cont stat, iar procentul de garantare se aplică în funcție de categoria de locuință.

Nouă Casă 2021: Plafoanele maxime ale garanțiilor

  • Garanție în nume și cont stat de până la 60% pentru creditele pentru locuințe noi, de până la 140.000 de mii de euro. Avansul solicitat beneficiarului în cazul acestor credite este de 15%;
  • Garanție în nume și cont stat de până la 50% pentru credite pentru locuințe noi de până la 70.000 de euro. Avansul solicitat beneficiarului în cazul acestor credite este de 5%;
  • Garanție în nume și cont stat de până la 50% pentru credite pentru locuințe vechi de până la 70.000 euro. Avansul solicitat beneficiarului în cazul acestor credite este de 5%.

Noua Casă 2021: Condițiile de eligibilitate în 2021

Beneficiarii Programului pot fi persoane fizice ce îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

a) la data solicitării creditului garantat, declară pe propria răspundere fie că nu deține în proprietate exclusivă sau împreună cu soțul ori soția nicio locuința, indiferent de modul și de momentul în care a fost dobândită, fie că deține în proprietate exclusivă sau împreună cu soțul ori soția cel mult o locuința, dobândită prin orice alt mod decât prin Program, în suprafața utilă mai mică de 50 mp;

b) achiziționează în cadrul Programului o singură locuința, aflată pe teritoriul României, înscrisă în cartea funciară în condițiile legi;

c) are calitatea de împrumutat în raport cu finanțatorul.

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

A început modernizarea pistei de atletism a stadionului Cetate din Alba Iulia. Când urmează să fie finalizate lucrările

Publicat

Au început lucrările de modernizare a pistei de atletism din incinta stadionului Cetate din Alba Iulia. Potrivit primarului Gabriel Pleșa, lucrările ar urma să dureze până la sfârșitul lunii iulie, timp în care accesul albaiulienilor pe stadion este interzis. 

Potrivit primarului Gabriel Pleșa, pista actuală este depășită din toate punctele de vedere, este uzată atât fizic, cât și moral. Plăcile de tartan de pe pista de atletism se află într-o stare avansată de uzură, astfel că există riscul accidentării sportivilor. O altă problemă o constituie lipsa unei pante corecte care să permită dirijarea apelor pluviale, precum și lipsa rigolelor, în lungimea pistei, care să preia și să dirijeze spre canalizare apele pluviale.

„Astăzi, am predat amplasamentul către constructor, asocierea SC Indfloor Group SRL și SC Elis Pavaje SRL. Principalele intervenții incluse în proiectul de modernizare a pistei de atletism a stadionului ”Cetate” sunt: desfacerea plăcilor de tartan – cele care sunt într-o stare bună vor fi folosite pentru reabilitarea bazei sportive din Ampoi 2, refacerea stratului suport, turnarea unui covor asfaltic pentru corectarea pantelor, montarea de rigole pentru preluarea apelor pluviale, turnarea tartanului și trasarea celor 8 culoare de alergare. Altfel spus, crearea unui mediu optim pentru activități sportive pe această pistă. Suprafața care urmează a fi modernizată este de aproximativ 6600mp și include pista propriu-zisă și spațiile adiacente.

Conform graficului asumat de constructor, durata lucrărilor este până la sfârșitul lunii iulie 2021, timp în care, accesul albaiulienilor pe stadion este interzis.

Valoarea investiției este de 2.626.980,88 lei, iar costul lucrărilor este suportat din bugetul local al municipiului.

De fiecare dată, am susținut sportul, mai ales cel de masă. Am spus, în repetate rânduri, că modernizarea stadionului „Cetate” și implicit a pistei de atletism este o investiție prioritară pentru oraș. Asta cu atât mai mult cu cât este singura bază de antrenament din municipiu unde se pot practica activități sportive în regim gratuit. Sper ca această investiție să ne fie și un aliat în stimularea sportului de masă în rândul tinerilor și copiilor”, a transmis primarul Gabriel Pleșa.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate