Actualitate
Split TVA: Facilitatea de anulare a penalităţilor de întârziere aferente obligațiilor fiscale
Procedura de aplicare privind anularea penalităţilor de întârziere aferente obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA, în cazul contribuabililor care optează pentru plata defalcată a TVA este stabilită într-un proiect de ordin al Ministerului Finanţelor.
Procedura se aplică pentru obligaţiile fiscale principale reprezentând TVA ale persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, care optează pentru plata defalcată a acestei taxe în perioada 1 octombrie 2017 – 31 decembrie 2017, prin depunerea unei notificări la organul fiscal competent potrivit art. 22 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA, se arată în actul normativ.
Facilităţile fiscale prevăzute la art. 24 din ordonanță se acordă de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală prin organele fiscale subordonate.
Contribuabilii fără domiciliu fiscal în România pot beneficia de facilitățile fiscale prevăzute de ordonanță dacă desemnează un împuternicit potrivit art. 18 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.
Facilitățile prevăzute de ordonanță se acordă și în cazul obligațiilor vamale de plată reprezentând TVA, transmise organului fiscal competent de către autoritatea vamală, în vederea recuperării.
Organul fiscal competent acordă următoarele facilităţi fiscale:
– amânarea la plată a penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la 30 septembrie 2017, inclusiv;
– anularea penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la 30 septembrie 2017, inclusiv.
Penalităţile de întârziere ce fac obiectul facilităţilor fiscale prevăzute la alin. (1) sunt aferente:
– obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la 30 septembrie 2017, inclusiv;
– obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA , restante la 30 septembrie 2017, inclusiv, cuprinse în decizii de impunere comunicate până la data de 30 septembrie 2017 cu termen de plată după această dată;
– obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA cuprinse într-o eșalonare la plată, aflată în derulare la data de 30 septembrie 2017, a cărei valabilitate se pierde până la data de 31 decembrie 2017, inclusiv;
– obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA cuprinse într-o eșalonare la plată aflată în derulare la data de 30 septembrie 2017, sau care obţin eşalonarea în perioada cuprinsă între 1 octombrie 2017 – 31 decembrie 2017, potrivit Codului de procedură fiscală, dacă sunt îndeplinite toate condițiile prevăzute la art. 24 din ordonanță, și doresc menținerea eșalonării la plată;
– obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la 30 septembrie 2017, inclusiv, stabilite în acte administrative fiscale a căror executare este suspendată în condițiile legii, la data de 30 septembrie 2017, inclusiv, dar pentru care contribuabilul depune, odată cu notificarea privind opțiunea de plată defalcată a TVA, o cerere de renunțare la efectele suspendării actului administrativ fiscal până la data de 31 decembrie 2017, inclusiv;
– obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la 30 septembrie 2017, inclusiv, cuprinse într-un act administrativ fiscal a cărui executare este suspendată în condițiile legii, la data de 30 septembrie 2017 și care încetează până la 31 decembrie 2017, inclusiv;
– obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA stabilite suplimentar de către organele de inspecție fiscală urmare a unei cereri de rambursare care la data de 31 decembrie 2017 se afla în curs de soluționare.
Procedura de acordare a amânării la plată
În baza notificării privind opțiunea de plată defalcată a TVA, organul fiscal competent emite şi comunică din oficiu:
– contribuabilului – decizia de amânare la plată a penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA, prevăzută în Anexa nr. 2;
– instituţiilor de credit la care debitorul are deschise conturile bancare şi/sau terţilor popriţi care deţin/datorează sume de bani debitorului – adresa de sistare temporară, totală sau parţială, a executării silite prin poprire.
Odată cu emiterea actelor menţionate, pentru penalitățile de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA care fac obiectul amânării la plată:
– nu începe sau se suspendă, după caz, procedura de executare silită;
– nu se efectuează stingerea până la data comunicării deciziei de anulare la plata penalităţilor de întârziere aferente obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA sau a deciziei de repunere a penalităţilor de întârziere amânate la plată, aferente obligaţiilor de plată principale reprezentând TVA, după caz.
În situaţia în care pe perioada amânării la plată se emite decizie referitoare la obligaţiile de plată accesorii care cuprinde obligaţii de plată accesorii prevăzute la art. 2, organul fiscal competent emite, odată cu această decizie, şi decizia de modificare a deciziei de amânare la plată a penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA, prevăzută în Anexa nr. 3, prevederile alin. (1) și (2) aplicându-se în mod corespunzător ori de câte ori este cazul. Decizia de modificare a deciziei de amânare la plată a penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA înlocuieşte decizia emisă anterior.
În cazul în care, ulterior emiterii deciziilor de amânare la plată a penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA, se constată erori în conţinutul acestora, pe baza documentelor care atestă această situaţie, organul fiscal competent emite decizie de modificare a deciziei de amânare la plată a penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA.
Procedura de acordare a anulării penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA
Anularea penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA se efectuează din oficiu, în baza notificării privind opțiunea de plată defalcată a TVA, depusă la registratura organului fiscal competent în perioada 1 octombrie 2017 – 31 decembrie 2017.
În baza notificării prevăzută la alin. (1), în perioada 1 ianuarie 2018 – 31 ianuarie 2018, organul fiscal competent analizează îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 24 din ordonanţă şi emite decizia de anulare a penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA, cu excepția situației prevăzută la alin. (13) al art. 24 din ordonanță.
În situația în care condițiile prevăzute la art. 24 din ordonanță nu sunt îndeplinite, amânarea la plată îşi pierde valabilitate, iar organul fiscal competent emite și comunică contribuabilului, decizia de repunere a penalităților de întârziere amânate la plată, aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA.
Procedura de acordare a anulării la plată în cazul contribuabililor care beneficiază de eşalonări la plată
În situaţia în care contribuabilii care depun notificare şi care la data de 30 septembrie 2017 beneficiază de eşalonarea la plată a obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA, precum şi cei care obţin eşalonarea în perioada cuprinsă între 1 octombrie 2017 şi 31 decembrie 2017 pot beneficia de anularea penalităţilor de întârziere, dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 24 din ordonanţă, dar doresc şi menţinerea eşalonării la plată. Prevederile art. 3 se aplică în mod corespunzător.
Odată cu emiterea deciziei de amânare la plată a penalităţilor de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA, organul fiscal competent emite și comunică contribuabilului, după caz, decizii prin care modifică actele emise ca urmare a acordării eşalonărilor la plată, respectiv:
– decizia de modificare a deciziei de eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale;
– decizia de modificare a deciziei de amânare la plată a penalităților de întârziere şi a penalităţilor de nedeclarare.
În situația în care sunt îndeplinite condițiile de acordare a facilității prevăzute la art. 24 din ordonanță, organul fiscal competent emite și comunică contribuabilului decizia de anulare a penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA.
În situația în care nu sunt îndeplinite condițiile de acordare a facilității prevăzute la art. 24 din ordonanță, penalităţile de întârziere amânate la plată se repun în sarcina contribuabilului, prin introducerea acestora în amânarea la plată sau eşalonarea la plată, după caz. În acest sens, organul fiscal emite şi comunică contribuabilului, dup caz:
– decizia de modificare a deciziei de eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale;
– decizia de modificare a deciziei de amânare la plată a penalităților de întârziere şi a penalităţilor de nedeclarare.
Penalităţile de întârziere amânate la plată potrivit art. 24 din ordonanţă, se reintroduc în eşalonarea la plată, prin refacerea graficului de plată cu păstrarea perioadei de eşalonare aprobată iniţial.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News