Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Studiul de impact al impozitării firmelor în funcție de venit: O companie din trei va fi expusă riscului de a intra în insolvență

Publicat

taxeCirca jumătate dintre companiile din România vor plăti impozite mai mari statului în cazul în care Guvernul introduce impozitul de cifra de afaceri în locul celui pe profit în 2018, iar una din trei firme active riscă insolvenţa deoarece nu va putea să acopere povara fiscală în creştere, susține Asociaţia Analiştilor Financiar-Bancari din România (AAFBR).

Concluzia rezultă dintr-un studiu realizat de Iancu Guda, preşedinte al Asociaţiei Analiştilor Financiar-Bancari din România (AAFBR) şi lector al Institutului Bancar Român (IBR). Studiul de impact porneşte de la o analiză a structurii sectorului companiilor din România, pe baza ultimelor situaţii financiare disponibile, potrivit News.ro.

Pentru 2015, în România au depus bilanţuri 651.499 firme, din care 179.484 fără activitate, 427.089 cu cifre de afaceri de cel mult 500.000 euro, 19.172 cu afaceri cuprinse între 500.000 – 1 milion euro, 19.564 firme cu afaceri între 1-5 milioane euro, 3.057 firme cu afaceri între 5-10 milioane euro, 2.583 cu afaceri între 10-50 milioane euro, 288 firme cu afaceri între 50-100 milioane euro şi 262 companii cu afaceri de peste 100 milioane euro.

Datele arată o polarizare excesivă a mediului românesc de afaceri, accentuată mai ales după criza financiară.

„Astfel, cele mai mari 1% dintre companiile din România (primele 4.500 de companii cu cea mai mare cifră de afaceri) concentrează aproximativ 67% din veniturile raportate de toate companiile active în anul 2015. Acest procent este mult superior gradului de concentrare înregistrat în Ungaria (64%), Polonia (62%) sau Cehia (51%)”, arată studiul de impact realizat de Iancu Guda.

În plus, cifra de afaceri a celor mai mari 1.000 de companii a crescut de la 323 miliarde lei în 2008, an în care reprezenta 35% din cifra de afaceri totală a firmelor din România, la 567 miliarde lei în 2015, când ponderea a urcat la 49%.

Studiul de impact prevede trei scenarii. În primul scenariu, dacă în locul impozitului actual pe profit s-ar introduce un impozit de 1% din cifra de afaceri, statul ar în casa la buget 11,93 miliarde lei, cu 6,1% sub suma încasată în sistemul actual (impozit pe profit şi pe venitul microîntreprinderilor), de 12,7 miliarde lei.

În acest caz, 26.000 de companii ar plăti un impozit mai mare, 133.000 de firme – un impozit inferior, în timp ce restul companiilor ar plăti acelaşi impozit precum cel din prezent.

În scenariul în care firmele ar plăti 2% din cifra de afaceri, suma colectată de stat ar urca la 23,88 miliarde lei, cu 88% peste nivelul actual. În cazul acesta, 347.000 de companii, adică jumătate din total, ar plăti un impozit mai mare, 124.000 de firme – un impozit inferior, iar restul companiilor ar plăti acelaşi impozit.

În al treilea scenariu, cu un impozit pe cifra de afaceri de 3% pentru firme în locul celui pe profit, statul ar încasa la buget 35,82 miliarde lei, cu 182% peste nivelul actual, iar 352.000 de companii ar plăti un impozit mai mare şi 6.000 de firme – un impozit inferior.

Ca principiu general, la o cotă de impozitare de 1%, sunt avantajate firmele cu o marjă bruta de profit de peste 6,25%; la cota de 2% au de câştigat firmele cu marje peste 12,5%, iar la cota de 3% sunt avantajate doar firmele cu marje de profit de peste 18,75%.

Firmele cu pierderi plătesc mai mult în orice scenariu.

Totuşi, deşi impozitul pe cifra de afaceri vizează, cel puţin declarativ, încasarea de sume mai mari de la companiile mari, multinaţionale, care recurg la optimizare fiscală prin metode precum cea a preţurilor de transfer pentru a plăti taxe mai mici în România, firmele mici, româneşti, ar fi cele mai vulnerabile la noul sistem fiscal, arată studiul de impact.

„Sub auspiciile actuale şi având în vedere ipotezele prezentului studiu de impact, aproape jumătate din firmele active în România sunt expuse unor impozite în creştere începând cu anul 2018.

Analizând posibilităţile pragmatice de optimizare a fluxului de numerar (operaţional, investiţional şi financiar), aproximativ 60% dintre aceste companii nu vor putea să acopere povara fiscală în creştere. Astfel, aproximativ 1 din 3 companii care activează în România sunt expuse riscului de a intra în insolvenţă din cauza noilor măsuri fiscale privind impozitarea tuturor firmelor în funcţie de venit”, arată concluziile documentului.

Pe baza acestor rezultate, autorul studiului de impact subliniază că introducerea unui impozit pe cifra de afaceri este o măsură dăunătoare.

„Noile măsuri fiscale, aşa cum sunt prezentate în stadiul actual, par să trateze efectul şi mai puţin cauza. Personal, cred că ar fi mai indicată o intervenţie chirurgicală asupra cauzei, respectiv identificarea companiilor care reduc sau evită impozitarea profitului la nivelul real, şi normalizarea acestuia conform realităţii. Dacă nu se inţelege şi nu se rezolvă cauza, se va trata efectul într-un mod greşit”, a afirmat Iancu Guda, la finalul studiului.

Analistul subliniază că mediul de afaceri din România suferă de o boală gravă, şi anume lipsa păturii de mijloc, din cauza polarizării excesive, iar noul impozit ar putea agrava situaţia.

„Prin înlocuirea profitului brut cu cifra de afaceri ca bază impozabilă, noul guvern doreşte, conform declaraţiilor oficiale, să combată practica multinaţionalelor, de optimizare fiscală şi diminuare a impozitelor plătite. Personal, confirm afecţiunea de polarizare a mediului de afaceri şi faptul că firmele mari înregistrează o sarcină fiscală inferioară celor mici, dar nu cred că un tratament în masă este cea mai fericită soluţie, din cauza efectelor colaterale generalizate asupra tuturor companiilor care activează în România”, a mai spus Guda.

Noul program de guvernare al coaliţiei PSD-ALDE prevede că toate firmele din România vor plăti, de la 1 ianuarie 2018, un impozit pe cifra de afaceri în locul impozitului pe profit, care va dispărea.

Măsurile sunt justificate de PSD prin faptul că România are cel mai mic grad de colectare a veniturilor la buget din Uniunea Europeană, însă au fost criticate dur de patronate şi de oamenii de afaceri.

sursa: digi24.ro



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EVENIMENT

Polițist din Alba Iulia amenințat cu moartea de către un bărbat pe care îl legitimase. Cum s-a terminat incidentul

Publicat

Un bărbat a fost condamnat recent, după ce a amenințat cu moartea un polițist, care s-a oprit să îl legitimeze. Fapta s-a petrecut în noaptea de 20 decembrie 2021, în Alba Iulia, iar o primă condamnare în instanță a venit în data de 30 iunie 2022. 

Mai exact, polițistul în cauză s-a oprit la o mașină în care se aflau mai multe persoane și le-a cerut acestora să se legitimeze. Potrivit motivării instanței, ”legitimarea a fost realizată doar de către agentul de poliție, acesta interacționând cu persoanele în cauză.

Cu ocazia legitimării – spre deosebire de restul persoanelor verificate – inculpatul, care se afla sub influența băuturilor alcoolice, a manifestat un comportament agresiv faţă de agentul de poliție, împiedicându-l să-și desfășoare atribuțiile, respectiv s-a deplasat la geamul autospecialei de poliție, i-a solicitat polițistului să-i restituie cartea de identitate, i-a adresat cuvinte jignitoare, a început să urle, a pus mâinile pe capota autospecialei, totodată ameninţând cu acte de violenţă spunând polițistului: am făcut pușcărie și mai fac.

Deoarece inculpatul împiedica desfășurarea procedurii de legitimare, acesta a fost încătușat și condus la sediul Poliției Municipiului Alba Iulia, iar cu ocazia introducerii în autospeciala de poliție, inculpatul l-a amenințat pe agentul cu bătaia, spunând-i:…boschetarule, să vezi ce bătaie îți dau…bulangiule…să vezi ce palme îți dau eu ție!

Ajuns la sediul poliției, inculpatul a fost așezat pe o bancă, iar agentul de poliție – aflat în aceeași încăpere la o distanță de aproximativ 3 metri de inculpat – a început să întocmească documentele legale urmare a conducerii la sediu și să completez un proces verbal de sancționare contravențională a inculpatului pentru tulburarea liniștii publice, pentru fapta comisă pe bld. Transilvaniei, cu ocazia legitimării.

Astfel, la sediul poliției, inculpatul  a continuat să adreseze injurii şi cuvinte jignitoare persoanei vătămate, apoi ameninţări, afirmând: cu mâinile la spate te bat boschetarule… iar ulterior i-a spus: familia ta nu circulă…stai așa că vă arăt eu…

În cele ce au urmat, inculpatul a continuat amenințările, spunându-i agentului de poliţie  că îi omoară familia, afirmând: am făcut pușcărie pentru omor ! Îți omor ție familia, dacă vrei! Inculpatul a încetat să mai adreseze amenințări și cuvinte jignitoare în momentul în care, la sediul poliției și-a făcut apariția avocatul său ales , care l-a sfătuit apoi să-și ceară scuze, lucru ce s-a și întâmplat”, se arată în motivarea instanței.

Pentru fapta sa, bărbatul a fost condamnat la opt luni de închisoare și plata a 2000 de lei cu titlul de daune morale către polițist.

Decizia magistraților Judecătoriei Alba Iulia nu este definitivă și poate fi atacată în apel.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Românii care nu au făcut armata vor putea fi înrolați. MApN vrea să înființeze categoria de ”militar voluntar în termen”

Publicat

MApN propune modificarea legii prin înființarea categoriei de militar voluntar în termen. Ministerul Apărării Naționale a postat marți, pe pagina proprie de internet, în procedură de transparență legislativă, forma inițială a unui proiect de lege pentru modificarea şi completarea legii privind pregătirea populaţiei pentru apărare.

Una dintre cele mai importante prevederi este adăugarea unei noi categorii de personal, militar voluntar în termen, în structurile Ministerului Apărării Naționale.

Documentul poate fi consultat AICI: Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 446/2006 privind pregătirea populației pentru apărare

Conform proiectului, pe timp de pace, cetăţenii români, bărbaţi şi femei, cu domiciliul stabil în România, cu vârste cuprinse între 18 şi 35 de ani, care nu au îndeplinit serviciul militar activ sau în rezervă, vor putea solicita Ministerului Apărării Naţionale participarea, pe bază de voluntariat, la un program de pregătire militară de bază, cu durata de până la patru luni, în calitate de militar voluntar în termen.

Prin introducerea acestui concept se are în vedere creşterea cantităţii şi calităţii rezervei de mobilizare, care s-a diminuat progresiv ca urmare a suspendării, începând cu 1 ianuarie 2007, a serviciului militar obligatoriu pe timp de pace se arată în documentul publicat pe siteul MApN.

Militar voluntar în termen: Câți bani vor primi recruții

Ca urmare, cetățenii români care vor executa, după adoptarea actului normativ, serviciul militar în calitate de militar voluntar în termen pot reprezenta o sursă importantă pentru completarea rezervei de mobilizare a Armatei României.

Conform propunerii legislative, pe timpul derulării programului de pregătire militară de bază, militarii voluntari în termen vor beneficia gratuit de cazare, drepturi de echipare şi de hrană, asistență medicală și medicamente, precum și de indemnizație lunară, similare militarilor în termen cu gradul de soldat, şi se vor supune prevederilor legilor şi regulamentelor militare.

La finalizarea programului de pregătire, aceștia vor primi o indemnizație reprezentând trei câștiguri salariale medii brute.

Rezerviștii pot fi concentrați pentru misiuni pe perioadă determinată

O altă prevedere a proiectului se referă la „crearea cadrului legal privind instruirea rezervei operaţionale pe timp de pace, similar rezerviștilor voluntari, avându-se în vedere necesitatea menţinerii aceluiaşi nivel de pregătire militară a acestor categorii de rezervişti care pot completa, în situaţiile prevăzute de lege, structurile cu atribuţii în domeniul apărării şi securităţii naţionale”.

Totodată rezerviștii pot fi concentrați, pe timp de pace, pentru îndeplinirea unor misiuni pe o perioadă determinată, potrivit nevoilor instituțiilor cu atribuții în domeniul apărării și securității naționale.

Cadru legal pentru recrutare și încorporare pe timp de război

Proiectul își propune, totodată, stabilirea cadrului legal privind efectuarea recrutării-încorporării, în situaţia reinstituirii serviciului militar obligatoriu în calitate de militar în termen, potrivit legii, respectiv pe durata stării de război, a stării de mobilizare, precum şi pe timpul stării de asediu.

Ce prevederi se abrogă prin noua lege

De asemenea, se abrogă prevederea privind obligativitatea prezentării cetăţenilor încorporabili şi rezerviştilor la centrul militar cu prilejul schimbării domiciliului, având în vedere că prin Centrul Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor se vor pune la dispoziţia structurilor Ministerului Apărării Naţionale cu atribuţii privind evidenţa recruţilor şi a rezerviştilor, informaţiile necesare pentru actualizarea bazelor de date proprii, inclusiv cele referitoare la schimbarea domiciliului.

Prin noua lege, se va reglementa recunoaşterea executării serviciului militar de către cetăţenii care au îndeplinit această formă de pregătire în armatele altor state și, totodată, se va clarifica modalitatea prin care cetăţenii români, respectiv, cetăţenii încorporabili, rezerviştii voluntari şi rezerviştii îşi exercită dreptul şi obligaţia constituţională de a apăra ţara.

Astfel, în funcție de starea excepțională instituită sau declarată, de locul în care își au domiciliul, în România sau în străinătate, precum și de prezența/absența temporară în/din țară, aceștia se vor prezenta pe baza înștiințării în scris la domiciliul din România, în locul, la data şi ora prevăzute în ordinul de chemare sau în locul și la termenul prevăzute de lege, anunță MApN.

Alte prevederi din proiectul de lege includ reglementarea modului de păstrare a locului de muncă pe toată durata cât salariaţii participă la exerciţiile şi antrenamentele de mobilizare, sunt concentraţi/mobilizaţi, conform legii, sau îndeplinesc serviciul militar în declararea mobilizării şi a stării de război sau la instituirea stării de asediu, precum și crearea cadrului legal prin care centrul militar poate chema de cel mult trei ori pe an cetățenii încorporabili, recruţii şi rezerviştii pentru clarificarea situaţiei militare, precizează MApN.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Cum să eviți să ajungi victima companiilor aeriene. Ce să faci dacă ajungi blocat în aeroport. Ce document este OBLIGATORIU

Publicat

În ultima perioadă s-au înmulțit cazurile de persoane blocate pe aeroporturi din cauza unor zboruri întârziate sau anulate. Există o serie de recomandări pe care cei care zboară în perioada următoare ar putea să le urmeze pentru a nu ajunge să petreacă ore bune, pe o bancă, într-un aeroport. 

Reporterii de la dcnews.ro au discutat cu un reprezentant al unei companii specializată în drepturile pasagerilor de avion.  Ramona Colea a vorbit despre drepturile pasagerilor de avion, despre riscurile implicate de călătoriile cu avionul în această perioadă, dar şi despre informaţiile fără de care pasagerii nu trebuie să plece din aeroport în cazul în care cursa se anulează.

„Bineînţeles că mai călătorim, chiar şi acum. Procentul de zboruri anulate este un pic mai mare, e adevărat. E şi din cauza faptului că nu sunt suficienţi angajaţi la companiile aeriene, dar şi pentru că dorinţa pasagerilor să călătorească e mai mare. În plus, disponibilitatea pasagerilor să anuleze e mai mică. Dacă în pandemie li se spunea că Spania e închisă şi nu se mai poate călători, spuneau ok, daţi-mi voucher, asta este. Acum pasagerii spun că poate să vină şi valul 6, ei se duc.

Evident că se călătoreşte. Dar trebuie luate mereu precauţii. Eu, spre exemplu, am mereu bani şi la întoarcere, în cazul în care e anulată cursa. Poate trebuie să mă cazez, poate trebuie să îmi iau un bilet nou, poate trebuie să mai stau două zile pe acolo.

Banii aceştia, evident, îi voi cere de la compania aeriană dacă zborul e anulat. Dar nu aştept de la compania aeriană să îmi acorde ce trebuie, pentru că mă pot trezi pur şi simplu abandonat acolo. Sunt oameni care au dormit pe jos prin aeroport, totuşi.

E adevărat că putem evita anumite companii aeriene care şi-au făcut o practică din a anula zborul în ultimul moment, iar atunci mai scump devine mai ieftin. În acest moment, alegerea companiei aeriene e motivată de preţuri, iar în mentalul colectiv a intrat faptul că low cost înseamnă mai ieftin, ceea ce nu este adevărat. La companii standard, uneori preţul e mai mic decât la low-cost. Sunt oameni care au avut bilete British Airways luate cu până în 150 euro, iar la low cost, aceeaşi destinaţie ajungea la 550 euro”, a punctat Ramona Colea pentru DC NEWS.

 Evitaţi combinaţiile de călătorii

„Încă ceva. Să nu mai facă pasagerii combinaţii de două călătorii pentru a ajunge la destinaţie. Să îşi ia mai degrabă zbor cu escală, ca să fie responsabiltatea companiei să îi ducă la destinaţie.

Sunt provideri de servicii aeriene care îi lasă pe pasageri să schimbe aeroportul, efectiv îşi emit două bilete. Dacă vrei Bucureşti – Seviila, nu găseşti zboruri directe, atunci sistemul va face o combinaţie de două zboruri low-cost, fiind chiar necesară schimbarea aeroportului. Dacă apare o întârziere minimă, nu mai prinzi al doilea avion. Nimeni nu mai are responsabilitate aici.

Prima companie are responsabilitatea să te aducă cu mai puţin de trei ore întârziere, iar a doua companie zboară la timp. Aşa că pasagerul rămâne abandonat şi pe propriul risc. Trebuie să învăţăm să lucrăm cu instrumentele astea.

E mai important să ajungem la destinaţie, decât să scoatem sub orice formă mai ieftin. Mai scump devine mai ieftin aşa. Pentru că dacă vom calcula cât cheltuie pasagerii ca să acopere toate inconvenientele care apar din cauza unei întârzieri sau a necunoaşterii informaţiilor cum trebuie folosite, sunt mii de euro de fiecare, bani care nu ar fi daţi pe un bilet direct, dar ceva mai scump decât la low-cost”, a mai precizat CEO-ul Flight Claim.

Documentul fără de care NU trebuie să pleci din aeroport

„Când există refuz de îmbarcare, este fie pentru că s-au vândut mai multe bilete, fie pentru că nu s-au vândut suficiente bilete. Dar dacă pasagerul e acolo şi compania nu îl îmbarcă, să zicem pentru că s-au vândut 110 bilete, dar avionul s-a stricat şi va opera compania cu un avion mai mic, cei care nu încap tot trebuie duşi la destinaţie. Şi trebuie duşi cu orice companie aeriană.

Nu există că dacă zborul luat era low-cost iar peste două ore operează la aceeaşi destinaţie British Airways, compania nu vă urcă în avion pentru că e British Airways.

La overbooking, foarte important este ca pasagerul să primească formular de refuz de îmbarcare. Compania aeriană nu va spune niciodată că e vorba de overbooking. Aşa se cheamă formularul pe care pasagerul trebuie să îl solicite. Nu pleacă de acolo nici cu promisiunea că va fi căutat de cei de la compania aeriană. Sub nicio formă nu trebuie să plece fără formular. Ştiu că e dificil, pentru că de multe ori pasagerii nu ştiu la cine să se raporteze. Se ajunge la tot felul de situaţii în care pasagerul ne cere să luăm imaginile de pe camerele din aeroport ca să dovedim că a vorbit cu cineva. Dar asta nu se poate face!

De aia noi insistăm pe ideea că multe lucruri se pot face la faţa locului. Pasagerii trebuie să fie calmi, dar fermi. Formularul acela conţine şi numele angajaţilor care le completează. Rareori se întâmplă, totuşi, ca pasagerii să vină să depună plângeri fără aceste formulare”, a completat Ramona Colea.

sursă: dcnews.ro

sursă foto: arhiva alba24.ro, rol ilustrativ.

Citeste mai mult
Publicitate

BLAJ

O femeie din Alba și-a lăsat copiii în casă, în frig, și a plecat la un bărbat: Cum au supraviețuit mai multe zile minorii

Publicat

Detalii cutremurătoare sunt descrise într-o motivare a Judecătoriei Blaj, într-un dosar de abandon de familie. O femeie, o mamă, și-a lăsat copiii, în casă, în frig și a plecat la un bărbat. O decizie în instanță a fost luată în data de 30 iunie 2022. 

Cei mici au stat mai multe zile singuri în casă, iar singura sursă de mâncare au fost câțiva cartofi, niște ulei, pâine și carne tocată, iar mâncarea a fost făcută de unul dintre copii, un băiat de 10 ani.

Femeia are în total opt copii, iar în dosarul de față, doar cinci dintre ei au fost implicați.

Dosarul în sine este o cerere a procurorilor din Blaj de a renunța la urmărirea penală pentru abandon de familie, după ce minorii au fost luați de către DGASPC.

Ce s-a întâmplat

Potrivit motivării instanței, în luna septembrie 2020 femeia a cunoscut un bărbat și după mai multe discuții telefonice, în data de 30 septembrie a plecat la domiciliul acestuia, unde a stat până în data de 4 octombrie.

Între timp cei cinci copii au rămas singuri în casă.

”Înainte de a pleca, inculpata a cumpărat doi saci de cartofi, două pâini, doi litri de ulei, carne tocată și câteva dulciuri, alimente pe care minorul în vârstă de 10 ani la momentul respectiv, le-a gătit, făcând cartofi prăjiţi în mod repetat pe tot parcursul celor cinci zile”, se arată în motivarea instanței.

În data de 4 octombrie, în urma unui apel la 112, apel în care se sesiza ca minorii plâng că nu au mâncare și o sursă de căldură, polițiștii s-au deplasat și au luat-o e mama de la domiciliul bărbatului și apoi au dus-o acasă.

După acest incident, unul dintre minori a fost luat de tată, iar restul au rămas cu mama lor.

Însă, în data de 11 decembrie, femeia ” a părăsit din nou imobilul la care locuia împreună cu minorii, deplasându-se la o adresă necunoscută, lăsându-i pe cei patru minori fără mâncare, sursă de căldură și fără a fi supravegheați de către un adult”, se arată în motivarea instanței.

Polițiștii au mers iar după un apel la 112 și i-au găsit pe minori fără mâncare și în frig. Atunci DGASPC i-a luat de urgență în protecție, iar peste 3 zile au mers să vadă dacă femeia s-a întors la domiciliu, dar acesta nu era prezentă.

Drept urmare, cei patru minori au fost luați în plasament, iar pe numele mamei a fost deschis un dosar penal pentru abandon de familie.

Deoarece mama nu mai are calitate de părinte asupra celor patru minori, procurorii au cerut ca dosarul să fie închis. În data de 30 iunie 2022, magistrații Judecătoriei Blaj au admis cererea procurorilor și au confirmat renunțarea la urmărirea penală față de femeie.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax