Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Tichete de vacanță pentru angajații din privat. Cadariu: Agenții economici au beneficii dacă le acordă, dar mulți nu știu

Publicat

Agenţii economici trebuie informaţi că au posibilitatea legală de a emite tichete de vacanţă pentru angajaţi, beneficiind de anumite facilităţi, a declarat, vineri, ministrul Antreprenoriatului şi Turismului, Constantin Daniel Cadariu, la o conferinţă de presă.

Valoarea unui tichet de vacanţă poate ajunge până la de şase ori salariul minim pe economie, putând fi o soluţie pentru fidelizarea angajaţilor sau pentru atragerea lor către locul de muncă respectiv. Astfel, suma maximă poate ajunge la 13.800 de lei.

„Toţi operatorii din privat pot, aşa spune legea, emite tichete de vacanţă, care pot merge până la de şase ori salariul minim pe economie. (…) Noi trebuie să-i încurajăm prin informaţii pe operatori. Au şi beneficii, dacă sunt plătitori de impozit pe profit, suma e deductibilă.

De asemenea, pentru suma respectivă nu plătesc dări sociale. Şi poate constitui o formă, pe de o parte de a fideliza salariaţi dacă îi ai, sau dacă nu, de a-i atrage, făcându-le şi o ofertă pentru ce înseamnă concedii”, a spus Cadariu.

Potrivit acestuia, dacă într-un an prin tichetele de vacanţă din sectorul bugetar au ajuns 300 milioane de euro în domeniul turismului, din sectorul privat au ajuns doar 50 milioane de euro.

„Din ce am înţeles, în ultimul an, în 2019 sau 2020, nu pot să fac precizarea exactă, dar într-unul din ani, atunci când din tichele de vacanţă pentru salariaţii din sectorul bugetar au ajuns în domeniul turismului 300 de milioane de euro, din sectorul privat au ajuns doar 50 de milioane de euro.

Aceasta este proporţia. Şi cu ajutorul dumneavoastră trebuie să facem cunoscut acest lucru, sunt absolut convins că mulţi dintre operatori nu ştiu de această posibilitate.

De la dumneavoastră şi de la noi pot afla salariaţii, care pot solicita. Trebuie să fie un demers comun”, a declarat ministrul turismului, citat de Agerpres.

Vouchere și de la privat. Avantaje

Bugetarii primesc vouchere de vacanță de la stat, iar acum și firmele private pot acorda asemenea stimulente.

Diferența este însă că angajații din sectorul privat vor putea primi vouchere din bugetele firmelor la care lucrează, în timp ce voucherele pentru angajații la stat sunt din bugetul public.

Există însă câteva avantaje oferite angajatorilor care acordă vouchere de vacanţă. Printre acestea, deductibilitate fiscală în procent de 100%, în limita a 13.800 lei/angajat/an fiscal şi scutirea de contribuţia asiguratorie pentru muncă, în valoare de 2,25% din salariul brut al angajatului.

De asemenea, sunt scutite de la plata contribuţiilor sociale datorate de angajat.

Vouchere de vacanță pentru angajații firmelor private: cum pot fi folosite

Voucherele de vacanţă primite de salariaţi pot fi folosite pentru achiziţionarea serviciilor de cazare, iar în pachetele turistice care includ obligatoriu cazare pot fi adăugate şi alte servicii precum masă, transport sau tratament balnear. Legislaţia în vigoare privind acordarea acestora este: OUG nr. 8/2009, cu modificările şi completările ulterioare.

Emiterea voucherelor de vacanţă poate fi făcută doar de către entităţile autorizate de Ministerul Finanţelor Publice. În perioada 2022-2026, acestea vor fi acordate exclusiv pe suport electronic.

Mai mult, în vederea digitalizării, sunt disponibile aplicaţii mobile gratuite pentru utilizatori, cât şi platforme online de comandă pentru angajatori, prin care se asigură accesul rapid la informaţii sau se pot plasa comenzi rapide şi se pot vizualiza statistici, rapoarte, istoric de operaţiuni şi tranzacţii.

Vouchere de vacanță pentru firme private

Sumele corespunzătoare voucherelor de vacanță acordate angajaților de către alți angajatori decât instituțiile din sectorul bugetar sunt scăzute din impozitul pe profit în cazul intreprinderilor, impozitul pe venit în cazul microintreprinderilor și din impozitul specific pentru persoanele juridice române care desfășoară activități corespunzătoare codurilor CAEN:

5510 – “Hoteluri și alte facilități de cazare similare”,

5520 – “Facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată”,

5530 – “Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere”,

5590 – “Alte servicii de cazare”,

5610 – “Restaurante”,

5621 – “Activități de alimentație (catering) pentru evenimente”,

5629 – “Alte servicii de alimentație n.c.a.”,

5630 – “Baruri și alte activități de servire a băuturilor” în limita unui salariu de bază minim brut pe țară, garantat în plată.

Cheltuielile cu tichetele de vacanță se scad din impozitul pe profit. Dacă nu ai, nu dai

În proiectul de lege cheltuielile cu voucherele de vacanță,  se scad din impozitul pe profit datorat.

Recuperarea acestor sume se va efectua în ordinea înregistrării acestora, în aceleași condiții, la fiecare termen de plată a impozitului pe profit.

De asemenea, microintreprinderile care efectuează cheltuieli cu voucherele de vacanță potrivit OUG nr.8/2009 aprobată prin Legea nr.94/2014, scad sumele aferente voucherelor de vacanță acordate salariaților din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat pentru trimestrul în care au înregistrat cheltuielile respective.

Sumele care nu sunt scăzute din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat se reportează în trimestrele următoare, pe o perioadă de 28 de trimestre consecutive.

Scăderea acestor sume din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat, în următoarele 28 de trimestre consecutive, se efectuează în ordinea înregistrării acestora, în  aceleași condiții, la fiecare termen de plată a impozitului pe veniturile microintreprinderilor.

Noi obligații pentru operatorii de turism

Aceptarea voucherelor de vacanţă, acordate de instituţiile publice, se adresează doar unităţilor afiliate care nu înregistrează obligaţii fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, mai vechi de 90 de zile.

Totodată, de la 1 aprilie 2022, unităţile afiliate sunt obligate să transmită facturile emise titularilor în sistemul naţional RO e-Factura.

„În actualul context epidemiologic, a fost necesară şi prelungirea valabilităţii voucherelor de vacanţă emise în ianuarie 2019 – decembrie 2020, indiferent de suport, până la data de 30 iunie 2022.

Decizia a fost luată în condiţiile în care o parte dintre vacanţele achiziţionate de români în perioada pandemică, prin această metodă de plată, nu au putut fi derulate corespunzător.

De asemenea, măsura va încuraja practicarea turismului intern în extrasezon”, se precizează în comunicat.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EVENIMENT

Concediu 2022: Au crescut amenzile pentru vacanțele din Spania. Ce nu ai voie să faci în stațiuni și pe plaje

Publicat

Mai multe regiuni din Spania au impus diferite reguli și amenzi pentru turiști și nu numai. Aceste lucruri este bine să fie cunoscute pentru ca vacanța să nu afecteze suplimentar bugetul familiei, prin plata unor amenzi.

Autoritățile spaniole au fixat amenzi pentru  ocuparea șezlongurilor cu un prosop, fumat și alcool pe plajă, nudism pe plajele non-nudiste, picnic sau grătare,  plimbatul în bikini sau fără tricou, picnic pe plajă, plimbatul cățeilor și chiar înotul la ore nepermise sau practicarea de sporturi în zone interzise.

Regulile și amenzile nu ar trebui să afecteze turiștii cu cei șapte ani de acasă, dar sunt și aspecte care nu țin de comportamentul oamenilor, ci mai mult pentru a limita consumul de băuturile alcoolice în stațiunile spaniole.

Potrivit blogului healthplanspain.com, cea mai mare amendă este pentru grătarul pe plajă: 3000 euro și pentru dormitul pe plajă: 1500 euro.  Și celelalte amenzi sunt importante.

Duș cu săpun și șampon – 720 euro

Motivul pentru această amendă este că substanțele chimice din aceste produse sunt dăunătoare vieții marine și au fost declarate ilegale.

Ocuparea șezlongului cu un prosop: 30 euro

Cei prinși încercând să rezerve un loc pe plajă cu un prosop vor fi, de asemenea, amendați în temeiul regulamentului care a intrat în vigoare pe 18 iulie.

În plus, autoritățile pot  confisca bunurile lăsate până la plata amenzilor.

Grătar pe plajă – 3000 de euro

În Salobrena, amenda pentru grătar pe plajă este de până la 3000 de euro.

Sunt zone în care se poate face picnic, sau foc de tabără, fiecare regiune are regulile sale.

Dormi pe plajă – 1500 de euro

În multe zone din Spania, precum Valencia, sau San Pedro de Pinaltar, este interzis să dormi sau să campezi pe plajă, să faci picnic sau foc de tabără.

Nudism pe plajă

Pentru nudism pe o plajă non-nudistă, amenda este de 750 de euro.

Fumatul pe plajă – 30 euro

Din iulie, plajele și zonele fără fumat includ locații din Galicia, Murcia, Catalonia, Andaluzia, Asturias, Insulele Canare și Insulele Baleare.

Consiliul municipal din Barcelona spune că programul pilot de anul trecut a redus semnificativ numărul fumătorilor de pe plajă și mucurile de țigară din nisip.

Nici alcoolul nu este privit cu ochi buni pe plajele Spaniei.

Limită la alcool la hotelurile All Inclusive din insulele baleare

Turiștii sunt limitați la  numai șase băuturi alcoolice în resorturile All Inclusive din insulele Baleare. Aici s-a interzis din ianuarie, vânzarea de alcool în magazine între orele 21:30 și 8:00, ofertele de băuturi două la preț de una și happy hour în anumite locuri din Magaluf, El Arenal și Playa de Palma din Mallorca și Sant. Antoni de Portmany în Ibiza.

La fel și Mallorca și Ibiza au fixat o limită de doar șase băuturi pe zi pentru concediile all inclusive.

Numărul de băuturi în vacanțele cu totul inclus a fost limitat la șase:  trei la prânz și trei la cină. Restul se achită.

Mersul pe stradă în bikini sau fără tricou: 300 euro

În Barcelona, Malaga și în Palma de Mallorca turiștii nu au voie să se plimbe prin oraș și pe lângă plajă în costume de baie, sau în pantalonii de plajă, fără tricou în cazul bărbaților.

Playa de Palma a introdus un cod vestimentar pentru a intra în baruri și restaurante: fără bikini, fără tricouri sportive,  fără costume de baie sau pălării-umbrelă.

Câini pe plajă

În majoritatea orașelor din Spania nu este permisă plimbarea cățeilor pe plajă, cel puțin nu după orele dimineții.

Urinatul pe plajă sau în apa mării: 750 euro amendă

În mai multe zone din Spania, cei care sunt prinși urinând pe plajă sau în mare vor primi amenzi de până la 750 de euro.

Barcelona: limitare la tururile pietonale

Numai 24 de străzi și piețe pot fi vizitate, iar turul va fi ”one way”: se începe într-un loc și se finalizează în altul.

În unele zone din Barcelona, precum Ciudad Vella, tururile ghidate nu vor avea mai mult de 15 participanți (înainte erau 30), iar opririle trebuie să se facă în locuri fără aglomerație, pentru a nu afecta traficul pietonilor.

În anumite zone turistice  nu pot fi grupuri mai mari de 3-8 vizitatori.

Chipiona, Cadiz: 300 euro amendă pentru aruncarea de gunoi pe plajă

Pentru aruncarea de mucuri de țigară, resturi de semințe amenda este 300 euro. Folosirea instrumentelor muzicale gălăgioase poate ajunge la o amendă de 900 de euro.

Alte interdicții pe plajele din Spania

În anumite zone ale plajelor jocul cu mingea sau alt echipament sportiv este permis doar în zonele special desemnate. În zona Malaga practicarea sportului pe plajă este permisă doar la 6 metri de alți turiști.

În regiunea Benidorm, dar și în alte zone din Spania,  sunt restricții privind înotul sau mersul pe plajă între orele 23 și 7 dimineața, regula fiind impusă din motive de siguranță, dar și pentru curățarea plajelor.

sursa: site healthplanspain, sursa foto: arhivă

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Un nou pas în proiectul de reabilitare și revitalizare a Parcului Arini din Sebeș. Cum va arăta zona

Publicat

Un nou pas a fost făcut recent în proiectul de amenajare a Parcului Arini din municipiul Sebeș. Zona urmează să fie transformată într-un parc modern, cu alei, piste de biciclete, puncte de belvedere, cascade, locuri de joacă și zone pentru activități sportive și de petrecere a timpului liber.

Primăria Sebeș a lansat miercuri, 29 iunie, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru servicii de verificare tehnică a proiectării pentru obiectivul „Reabilitare și revitalizare Parc Arini”. 

Valoarea totală este estimată la 59.500 de lei, fără TVA. 

Potrivit caietului de sarcini, pentru ca proiectul să poată fi implementat cu succes este necesară realizarea verificării tehnice a documentației tehnice de execuție faza PAC, PT, DE, de către verificatori de proiect legal atestați pe specialități. Durata maximă de verificare a documentațiilor este de 20 de zile calendaristice.

Primăria Sebeș a contractat serviciile de proiectare faza PT, DE, PAC și asigurarea asistenței tehnice din partea proiectantului pe perioada de execuție a lucrărilor, în prezent fiind în curs de elaborare proiectul pentru autorizarea lucrărilor de construire.

Proiectul „Reabilitare și revitalizare Parc Arini” prevede, printre altele:

În prima etapă se vor amenaja aleile, pistele de biciclete și spațiile funcționale:

  • refacerea și modernizarea accesului principal existent
  • refacerea și modernizarea acceselor secundare existente
  • construirea acceselor auto
  • reamenajarea/modernizarea parcărilor existente și construirea unor parcări noi
  • reabilitarea circulației carosabile existente
  • realizarea unor alei carosabile noi
  • introducerea conductei de canalizare sub circulația carosabilă existentă
  • construirea unor alei pietonale
  • construirea unor piste de biciclete

În etapa a doua va avea loc amenajarea vegetației și a cursurilor de apă:

  • săpătură trasee curs de apă și regularizare traseu existent
  • sistem îndiguire cu gabioane a râului Sebeș
  • amenajarea de cascade din lespezi de piatră de dimensiuni mari
  • defrișarea/fasonarea/toaletarea vegetației existente
  • plantarea de vegetație

În etapa a treia se vor construi două locuri de joacă, se vor realiza instalații, se vor amplasa dotările prevăzute în proiect și mobilierul urban:

  • construirea a două locuri de joacă pentru copii
  • construirea unui skate park
  • amenajarea unei zone de fitness
  • construirea unui spațiu dedicat animalelor de companie
  • construirea unui amfiteatru
  • construirea a două spații recreaționale – șah + fântână
  • construirea a trei puncte de belvedere – în apropierea apeductului
  • construirea a trei puncte de belvedere – în zona râului Sebeș
  • amenajare spații dedicate picnicului
  • amenajare spații food court-uri
  • recondiționare mobilier urban existent
  • recondiționare jardiniere existente
  • recondiționare mese și scaune de piatră
  • realizarea unui sistem de irigații
  • implementarea unui sistem de iluminat nou și recondiționarea sistemului de iluminat existent
  • realizarea unui sistem dotat cu panouri cu prize
  • realizarea unui sistem de supraveghere și sistem wi-fi

De asemenea, vor fi amplasate 90 de bănci, 90 de coșuri de gunoi, 24 de toalete ecologice și 3 toalete metalice, 20 de aparate de fitness, 3 ansambluri tematice (locuri de joacă), 100 pergole, 5 bariere de acces și 10 grătare.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Modificări în legislaţia vânzării terenurilor agricole situate în extravilan. Noi reglementări privind tranzacțiile cu terenuri

Publicat

În şedinţa Guvernului de joi a fost aprobată o OUG ce modifică şi completează Legea nr. 17/2014 privind unele măsuri de reglementare a vânzării terenurilor agricole situate în extravilan şi de modificare a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societăţilor de deţin terenuri publice.

Guvernul a modificat legislaţia vânzării terenurilor agricole situate în extravilan, iar noul act normativ aduce clarificări în ce priveşte aspectele referitoare la obligaţia calculării, reţinerii, virării şi declarării impozitului de 80% instituit în cazul intenţiei de revânzare a terenurilor înaintea împlinirii termenului de 8 ani de la cumpărare.

Astfel, se completează dispoziţiile referitoare la încadrarea impozitului de 80% instituit în cazul intenţiei de revânzare a terenurilor înaintea împlinirii termenului de 8 ani de la cumpărare, ca sarcină fiscală suplimentară faţă de dispoziţiile Codului fiscal.

Totodată, se instituie modului de calcul, încasare, declarare şi virarea a impozitului menţionat anterior, inclusiv a cotelor procentuale care se fac venit la bugetul de stat şi local.

Prin modificările aduse Legii 17/2014 se corelează prevederile referitoare la categoria preemptorilor de rang I, în sensul stabilirii gradului de rudenie pentru dobândirea calităţii de preemptori şi se pun în aplicare procedurile de notificare a acestei categorii. De asemenea, se clarifică aspectele referitoare la valabilitatea si încetarea valabilităţii avizelor emise.

Actul normativ aprobat astăzi reglementează emiterea unui act de constatare a derulării procedurii pentru situaţiile în care se solicită pronunţarea unui hotărâri care ţine loc de act de vânzare şi stabileşte normele tranzitorii pentru soluţionarea procedurilor aflate în curs de derulare, cât si pentru aplicabilitatea impozitului.

Cum se pot înstrăina terenurile din extravilan

Economica.net a explicat modificările din proiectul de lege: Astfel terenurile agricole situate în extravilan se pot înstrăina, prin vânzare, înainte de împlinirea a 8 ani de la cumpărare, cu obligaţia plăţii de către vânzători a unui impozit în cotă de 80% aplicată asupra diferenţei dintre valoarea terenurilor agricole de la data vânzării și cea de la data cumpărării.

Diferența se determină  conform  valorii orientative stabilită prin expertiza întocmită de camera notarilor publici sau a valorii minime stabilită prin studiul de piață realizat de către camerele notarilor publici, după caz, din respectiva perioadă.

Acum, diferența se stabilește în baza grilei notarilor din respectiva perioadă.

Ce se întâmplă dacă ternul este deținut de persoane juridice

În cazul în care terenul este deținut de persoane juridice, și se vinde pachetul de control al persoanelor juridice care au în proprietate unul sau mai multe terenuri agricole situate în extravilan și care reprezintă mai mult de 25% din active, vânzătorul , fie el persoană fizică sau juridică,  are obligația de a plăti un impozit în cotă de 80% aplicată asupra diferenței pozitive dintre valoarea existentă la momentul înstrăinării pachetului de control și cea de la momentul dobândirii terenului.

Diferența se determină potrivit valorii orientative stabilită prin expertiza întocmită de camera notarilor publici sau a valorii minime stabilită prin studiul de piață realizat de către camerele notarilor publici, după caz, din respectiva perioadă.

În situația în care persoana juridică are în proprietate mai multe terenuri agricole situate în extravilan, cota de 80% se aplică asupra valorii totale calculate prin însumarea diferențelor pozitive aferente terenurilor dobândite cu cel mult 8 ani înainte de înstrăinarea pachetului de control, fără a lua în calcul diferențele negative, diferențe determinate potrivit prezentului alineat.

Cum poate fi înstrăinat un teren înainte de împlinirea a 8 ani de la cumpărare

Acum, în cazul înstrăinării directe sau indirecte, înainte de împlinirea a 8 ani de la cumpărare, a pachetului de control al societăţilor care au în proprietate terenuri agricole situate în extravilan şi care reprezintă mai mult de 25% din activele acestora, vânzătorul va avea obligaţia de a plăti un impozit de 80% din diferenţa de valoare a terenurilor respective calculată pe baza grilei notarilor între momentul dobândirii terenurilor şi momentul înstrăinării pachetului de control.

În acest caz, impozitul pe profit privind diferenţa de valoare a acţiunilor sau părţilor sociale vândute se aplică la o bază redusă proporţional cu procentul ponderii terenurilor agricole respective în activele fixe, orice dublă impozitare fiind interzisă.

Potrivit proiectului, în situația în care persoana juridică deține în proprietate terenuri agricole situate în extravilan ca urmare a unui aport în natură adus de persoana care înstrăinează pachetul de control, verificarea condiției legate de înstrăinare înainte de împlinirea a 8 ani de la dobândirea terenurilor  se extinde și la perioada deținerii de către acționarul/asociatul care a realizat acest aport în natură.

În cazul în care nu se respectă condițiile prezentate anterior, tranzacția este lovită de nulitate.

Cine va avea prioritate la achiziții

Potrivit proiectului de OUG,  în cazul exercitării dreptului de preempțiune de către proprietarii imobilelor vecine, cu respectarea condițiilor prevăzute la alin. (2), prioritatea la cumpărarea terenurilor agricole situate în extravilan se stabilește astfel:

  •  proprietarul imobilului vecin care are hotarul comun cu latura cea mai mare a terenului ce face obiectul ofertei de vânzare;
    în cazul în care terenul ce face obiectul ofertei de vânzare are două laturi mari ori toate laturile egale, prioritate la cumpărarea acestui teren are
  • proprietarul imobilului vecin, tânăr fermier, care are domiciliul/reședința situat/situată pe teritoriul național pe o perioadă de cel puțin un an anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan;
  • proprietarii imobilelor vecine care au hotarul comun cu terenul ce face obiectul ofertei de vânzare, în ordinea descrescătoare a lungimii hotarului comun cu terenul în cauză;
  • în cazul în care latura mare sau una dintre laturile egale ale terenului ce face obiectul ofertei de vânzare are hotarul comun cu un teren situat pe raza altei unități administrativ- teritoriale, prioritate la cumpărarea terenului are proprietarul imobilului vecin cu domiciliul/reședința în raza unității administrativ-teritoriale unde este amplasat terenul.”

Modificarea se referă la faptul că  și proprietarii imobilelor vecine care au hotarul comun cu terenul ce face obiectul ofertei de vânzare vor avea prioritate la cumpărare. Până acum, prioritate aveau proprietarii de teren agricol vecin care au hotarul comun cu terenul ce face obiectul ofertei de vânzare, în ordinea descrescătoare a lungimii hotarului comun cu terenul în cauză.

Ce se întâmplă dacă titularii dreptului de preempțiune nu își manifestă intenția de a cumpăra

În cazul în care titularii dreptului de preempțiune nu își manifestă intenția de a cumpăra terenul, înstrăinarea prin vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan se poate face către persoanele juridice cu respectarea următoarelor condiții cumulative:

  • să aibă sediul social şi/sau sediul secundar situat pe teritoriul naţional pe o perioadă de cel puţin 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare;
  • să desfăşoare activităţi agricole pe teritoriul naţional pe o perioadă de cel puţin 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan;
  • să prezinte înscrisurile din care să reiasă că, din venitul total al ultimilor 5 ani fiscali, minimum 75% reprezintă venit din activităţi agricole, aşa cum sunt prevăzute de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, clasificate conform codului CAEN prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale;
  • asociatul/acţionarul care deţine controlul societăţii să aibă domiciliul situat pe teritoriul naţional pe o perioadă de cel puţin 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan;
  • în cazul în care în structura persoanelor juridice, asociaţii/acţionarii care deţin controlul societăţii sunt alte persoane juridice, asociaţii/acţionarii care deţin controlul societăţii să facă dovada domiciliului situat pe teritoriul naţional pe o perioadă de cel puţin 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan.

Cum se vor putea vinde terenurile, înainte de împlinirea a 8 ani de la cumpărare

Conform proiectului, terenurile agricole situate în extravilan se pot înstrăina, prin vânzare, înainte de împlinirea a 8 ani de la cumpărare, cu obligaţia plăţii de către vânzători a unui impozit în cotă de 80% aplicată asupra diferenţei dintre valoarea terenurilor agricole de la data vânzării și cea de la data cumpărării.

Diferența se determină  conform  valorii orientative stabilită prin expertiza întocmită de camera notarilor publici sau a valorii minime stabilită prin studiul de piață realizat de către camerele notarilor publici, după caz, din respectiva perioadă.

Până acum, diferența se stabilea în baza grilei notarilor din respectiva perioadă.

Cum se vinde un teren deținut de persoane juridice

În cazul în care terenul este deținut de persoane juridice, și se vinde pachetul de control al persoanelor juridice care au în proprietate unul sau mai multe terenuri agricole situate în extravilan și care reprezintă mai mult de 25% din active, vânzătorul , fie el persoană fizică sau juridică,  are obligația de a plăti un impozit în cotă de 80% aplicată asupra diferenței pozitive dintre valoarea existentă la momentul înstrăinării pachetului de control și cea de la momentul dobândirii terenului.

Diferența se determină potrivit valorii orientative stabilită prin expertiza întocmită de camera notarilor publici sau a valorii minime stabilită prin studiul de piață realizat de către camerele notarilor publici, după caz, din respectiva perioadă.

În situația în care persoana juridică are în proprietate mai multe terenuri agricole situate în extravilan, cota de 80% se aplică asupra valorii totale calculate prin însumarea diferențelor pozitive aferente terenurilor dobândite cu cel mult 8 ani înainte de înstrăinarea pachetului de control, fără a lua în calcul diferențele negative, diferențe determinate potrivit prezentului alineat.

Până acum, în cazul înstrăinării directe sau indirecte, înainte de împlinirea a 8 ani de la cumpărare, a pachetului de control al societăţilor care au în proprietate terenuri agricole situate în extravilan şi care reprezintă mai mult de 25% din activele acestora, vânzătorul avea obligaţia de a plăti un impozit de 80% din diferenţa de valoare a terenurilor respective calculată pe baza grilei notarilor între momentul dobândirii terenurilor şi momentul înstrăinării pachetului de control.

În acest caz, impozitul pe profit privind diferenţa de valoare a acţiunilor sau părţilor sociale vândute se aplică la o bază redusă proporţional cu procentul ponderii terenurilor agricole respective în activele fixe, orice dublă impozitare fiind interzisă.

Potrivit proiectului, în situația în care persoana juridică deține în proprietate terenuri agricole situate în extravilan ca urmare a unui aport în natură adus de persoana care înstrăinează pachetul de control, verificarea condiției legate de înstrăinare înainte de împlinirea a 8 ani de la dobândirea terenurilor  se extinde și la perioada deținerii de către acționarul/asociatul care a realizat acest aport în natură.

În cazul în care nu se respectă condițiile prezentate anterior, tranzacția este lovită de nulitate.

Cum plătesc impozit cei ce nu așteaptă opt ani să vândă un teren agricol în extravilan

Potrivit proiectului, impozitul stabilit în condițiile  se distribuie astfel:

  • o cotă de 60% se face venit la bugetul de stat;
  • o cotă de 40% se face venit la bugetul unităților administrativ-teritoriale pe teritoriul cărora se află terenurile agricole situate în extravilan ce au făcut obiectul înstrăinării.

Impozitul prevăzut reprezintă un impozit suplimentar față de impozitele datorate Codului fiscal, fiind un impozit instituit pentru a descuraja tranzacționarea în scop speculativ a terenurilor.

Totodată, se reglementează faptul că veniturile obținute de persoane nerezidente din tranzacțiile antemenționate nu fac parte din domeniul de aplicare a convențiilor de evitare a dublei impuneri încheiate de România cu alt stat;

În cazul contribuabililor plătitori de impozit pe profit, impozitul ape diferență reprezintă cheltuială nedeductibilă la determinarea rezultatului fiscal.

Procedura de calcul, încasare și plată a impozitului precum și obligațiile declarative se va aproba prin ordin comun al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale și al ministrului finanțelor, cu consultarea Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

Veniturile obținute de persoane nerezidente nu fac parte din domeniul de aplicare a convențiilor de evitare a dublei impuneri încheiate de România cu alt stat.

Proprietarii terenurilor agricole situate în extravilan au obligația să le utilizeze exclusiv în vederea desfășurării activităților agricole de la data cumpărării, iar în situația în care pe terenul agricol există investiții agricole pentru culturile de pomi, viță-de-vie, hamei și irigații exclusiv private, se va păstra destinația agricolă a acestor investiții.

De ce s-a modificat legea

Schimbarea are loc  în condițiile în care actualul cadru normativ este neclar și a adus mari blocaje în piață.

Spre exemplu, potrivit analizei realizată de economica.net:

  • nu era clar modul de calcul și modul de încasare a impozitului pentru tranzacțiile cu terenurile agricole situate în extravilan;
  • apăreau blocaje în aplicarea legii în procedurile de control și verificare a finalizării etapelor procedurale și a condițiilor de a căror îndeplinire depinde eficacitatea drepturilor subiective civile și a obligațiilor corelative;
  • proprietarilor de terenuri agricole situate în extravilan le era imposibil să  exercite drepturile de dispoziție asupra bunurilor imobile deținute și încheierii contractelor de vânzare în formă autentică de către notarul public sau pronunţării de către instanţă a hotărârilor judecătoreşti care ţin loc de contract de vânzare.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Ministrul Educației: școala nu asigură un nivel de cel puțin nota 7, fără meditații

Publicat

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, spune că în prezent școala nu asigură elevilor minimum de nota 7, fără meditații.

Declarația a fost făcută în contextul în care doar 6% din elevii de clasa a VIII-a au scris perfect în limba română, la Evaluarea Națională.

„Școala trebuie să asigure un nivel de minimum nota 7, cu ceea ce înveți în școală, fără teme și fără meditații.

Din păcate, școala nu asigură acest nivel minim 7 dacă nu chiar 8 pentru un elev care învață doar la școală.

Despre meditații pot să vă spun următorul lucru. În orice stat al acestei lumi este normal pentru un părinte să-și dorească să investească în educația propriului copil, să investească pentru performanță, pentru nota 10. Nu ar trebui să se întâmple acest lucru pentru note medii de 7, de exemplu”, spune Cîmpeanu, potrivit digi24.ro.

Ministerul Educației publică joi, 30 iunie, notele și mediile finale la Evaluare Națională 2022, după soluționarea contestațiilor. Media la examen contează în proporție de 80% pentru admiterea la liceu. Până în 1 iulie va fi disponibilă ierarhia mediilor pe județe, iar din 4 iulie încep înscrierile la liceu. Repartizarea computerizată va fi în 14 iulie. AICI, detalii.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax