Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Transporturile vor fi preluate de Ioan Rus, de la Cluj. Ce ar însemna această decizie pentru proiectul Autostrăzii Sebeş-Turda


Publicat

Se pregăteşte schimbarea “garniturii” de la Transporturi. Ioan Rus a fost propus pentru postul de ministru al Transporturilor, iar Dan Şova va fi purtător de cuvânt al PSD şi poate reveni în funcţia de ministru după alegerile prezidenţiale din noiembrie, după cum susţine premierul Victor Ponta. Ce ar putea însemna această decizie pentru judeţul Alba, în condiţiile în care există cel puţin un proiect important de infrastrusctură în derulare şi anume Autostrada Sebeş-Turda?

Dacă ar fi să luăm în considerare mesajul transmis de premier, care a arătat că Rus este recomandat pentru această funcţie de experienţa profesională şi politică şi a precizat că prin această nominalizare vrea să transmită un mesaj foarte clar pentru zona Ardealului şi Transilvania, respectiv că toate proiectele de infrastructură în domeniu anunţate pentru această regiune vor fi realizate, atunci veştile sunt bune. Însă dacă Autostrada Transilvania aruncă pe locul doi traseul Sebeş-Turda, am putea să ne temperăm speranţele că vom putea circula în curând pe patru benzi spre Cluj.

Premierul Victor Ponta a declarat, miercuri, că l-a întrebat luni pe preşedintele Traian Băsescu în legătură cu desemnarea lui Ioan Rus în funcţia de ministru al Transporturilor, în locul lui Dan Şova, şeful statului transmiţându-i că este de acord.

Ne aflăm la începutul unui nou “mandat” la conducerea unui minister important, astfel că vă prezetăm în continuare ce a reuşit sau, dimpotrivă, nu a făcut Dan Şova şi care ar putea fi priorităţile sub noua conducere asigurată de Ioan Rus.

Ce a făcut Dan Şova în patru luni de mandat

Dan Şova a fost numit ministru al Transporturilor după ieşirea PNL de la guvernare, el conducând anterior, vreme de peste un an, Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine.

La o lună de la preluarea mandatului, Şova a abordat cu cifre, date, planuri şi variante de finanţare unul dintre cele mai sensibile subiecte cotidiene – construcţia de autostrăzi – , capitol unde România nu a reuşit să performeze sub nicio guvernare post-decembristă.

Potrivit informaţiilor anunţate de Şova la acel moment, România va avea o reţea de 2.440 kilometri de autostradă în anul 2020, respectiv un plus de aproximativ 1.800 kilometri faţă de nivelul actual, de aproximativ 650 kilometri. În ultimii doi ani au fost inauguraţi 242 kilometri, anul trecut fiind finalizaţi 116 kilometri.

Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până în 2012. Contractul a suferit în decursul timpului mai multe modificări, fiind reziliat în mai 2013, statul român plătind companiei americane 37,2 milioane de euro şi datorii de 50 milioane de euro.

Pe de altă parte, Şova nu a reuşit să semneze în perioada mandatului său contractul pentru una dintre cele mai aşteptate autostrăzi, respectiv Comarnic – Braşov. La sfârşitul lunii martie, ministrul Transporturilor anunţa că acordul pentru construcţia autostrăzii va fi semnat în iunie, nu în aprilie, aşa cum se anunţase iniţial, amânarea termenului fiind un lucru „eminamente pozitiv” întrucât statul a reuşit să obţină angajamentul ferm din partea BEI, BERD şi Băncii Mondiale pentru susţinerea proiectului.

CNADNR se află sub autoritatea Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură, condus de Şova înainte de venirea la Transporturi, dar este în coordonarea operaţională a Ministerului Transporturilor, a spus ministrul în martie.

În perioada mai-iunie, CNADNR a lansat licitaţii pentru studii de fezabilitate necesare construcţiei a aproximativ 1.700 de kilometri de autostradă.

Totodată, CNADNR a scos la licitaţie în acest interval construcţia tronsonului Ogra – Câmpia Turzii, finalizarea lotului 2 al autostrăzii Nădlac – Arad şi al tronsonului de autostradă Suplacu de Barcău – Borş.

În aprilie, CNADNR a semnat contractele pentru proiectarea şi execuţia loturilor 3 şi 4 ale Autostrăzii Sebeş – Turda, constructorii italieni şi austrieci selectaţi urmând să primească, în total, 1,1 miliarde lei (aproape 250 milioane euro), inclusiv TVA, pentru aceste proiecte. Restul loturilor sunt încă “prinse” în detalii administrative.

Citeşte şi AUTOSTRADA SEBEŞ-TURDA: Curtea de Apel Bucureşti a respins plângerile pentru lotul 2. CNADNR va reevalua ofertele

Unul dintre cele mai controversate subiecte pe perioada mandatului lui Şova la Transporturi a fost legat de schimbările de management în cadrul companiilor subordinate, precum CFR Marfă, Aeroporturi Bucureşti sau Tarom.

Şova este doctor în drept, membru PSD din 2003 şi senator din 2008. El a fost avocat, asociat al Casei „Şova şi Asociaţii”.

Ioan Rus, o prezenţă discretă în ultimii ani

Ioan Rus este membru PSD, iar în perioada 2000-2004 a fost ministru de Interne în Guvernul Năstase. A fost ministru de Interne şi în primul Guvern Ponta, instalat în mai 2012, demisionând însă la scurt timp, în august 2012, după începerea suspendării preşedintelui Traian Băsescu, din cauza problemelor legate de listele electorale.

Rus a fost un susţinător al lui Victor Ponta, el şi „grupul de la Cluj” ajutându-l pe acesta să preia conducerea partidului la congresul din 2010, când actualul premier a candidat împotriva lui Mircea Geoană.

Viitorul ministru al Transporturilor a îndeplinit mai multe funcţii în administraţia locală din Cluj, de la prefect până la preşedinte al Consiliului Judeţean. A fost prefect al judeţului Cluj în 1996, iar patru ani mai târziu a fost desemnat preşedinte al Consiliului Judeţean, funcţie deţinută până când a devenit ministru de Interne. În Cabinetul Năstase a fost coleg cu ceilalţi doi social-democraţi ai aşa-zisului „grup de la Cluj”, Vasile Dâncu, ministru al Informaţiilor Publice, şi Vasile Puşcaş, negociator-şef cu Uniunea Europeană.

Pe linie de partid, Rus a fost ales în 2001 în funcţia de preşedinte al organizaţiei judeţene Cluj, iar din 2002 a devenit vicepreşedinte al PSD.

La alegerile locale din 2004, Ioan Rus s-a retras din Executiv pentru a se dedica campaniei pentru funcţia de primar al municipiului Cluj, el candidând din partea PSD. El a fost însă învins în această cursă electorală de Emil Boc, candidatul Alianţei D.A.

Din această poziţie, Rus a militat pentru regionalizare, readucând în discuţie această propunere, considerând-o „o calibrare regională” şi susţinând că descentralizarea privitoare la Transilvania trebuie gândită „la Cluj sau în alt oraş din Transilvania, dar nu la Bucureşti”.

Preşedintele Traian Băsescu a declarat, în 2007, că are „apreciere” pentru Rus, Dâncu şi Puşcaş. „Sunt oameni cu care poţi discuta”, a spus atunci Băsescu despre „grupul de la Cluj”. De altfel, cei trei social-democraţi s-au opus demersului de suspendare a şefului statului, considerând că este „o prostie”.

În decembrie 2007, Ioan Rus a demisionat din funcţia de preşedinte al PSD Cluj, fiind în conflict cu conducerea partidului, apoi, după o jumătate de an, Ioan Rus a renunţat şi la toate funcţiile deţinute la nivel naţional în partid, păstrându-şi doar calitatea de membru PSD şi intrând într-un con de umbră.

În aprilie 2012, Ioan Rus s-a întors în Guvern, fiind numit ministru de Interne în Cabinetul Ponta, de unde a demisionat la începutul lunii august, în urma referendumului pentru demiterea preşedintelui Traian Băsescu. Rus a invocat în demisie faptul că asupra sa şi a MAI „s-au exercitat nenumărate presiuni, nenumărate discuţii şi aprecieri, începând cu Traian Băsescu şi terminând cu Crin Antonescu, lucru complet inacceptabil”.

„Limitele demnităţii mele le stabilesc singur. Eu sunt un politican onest şi corect şi din acest motiv mi-am înaintat demisia de onoare”, a spus Rus. Odată cu acesta a demisionat şi ministrul delegat pentru administraţie, Victor Paul Dobre.

La Congresul PSD din aprilie 2013, Ioan Rus a fost ales vicepreşedinte al partidului pe Regiunea de Nord-Vest.

Pe plan profesional, Ioan Rus a absolvit Facultatea de Mecanică a Universităţii Tehnice din Cluj, după care a urmat cariera universitară şi a obţinut titlul de doctor inginer, cu specializarea Tehnologia Construcţiilor de Maşini. A publicat 14 volume în calitate de autor şi coautor, precum şi zeci de lucrări şi articole ştiinţifice.

După absolvirea cursurilor universitare, el a lucrat timp de doi ani ca inginer în cadrul TSMA Cluj, apoi ca inginer cercetător la Institutul Politehnic din Cluj, asistent universitar, şef de lucrări, conferenţiar universitar, profesor universitar coordonator al disciplinei „Calculul şi construcţia automobilelor”, iar din 2003 este conducător de lucrări de doctorat.

Ioan Rus este membru al mai multor asociaţii profesionale din România şi din străinătate: Asociaţia Generală a Inginerilor din România, Societatea Inginerilor de Automobile din România, Asociaţia Inginerilor Mecanici Agricoli din România, The Society of Automotive Engineers (SUA), precum şi al Asociaţiei Române pentru Clubul de la Roma.

În 2002, Rus a fost decorat de către preşedintele Ion Iliescu cu Ordinul Naţional „Steaua României” în Grad de Cavaler.

Din 2008, după ce a demisionat din funcţiile din PSD, a avut o prezenţă publică discretă. Ioan Rus are 59 de ani (s-a născut la 21 februarie 1955, în comuna Urișor, județul Cluj) şi este în PSD (PDSR) din 1994.

Potrivit declaraţiilor preşedintelui PSD Cluj despre Ioan Rus, acesta “este o persoană validată şi politic şi administrativ. Este părintele Autostrăzii Transilvania, tot ce s-a făcut în această perioadă va fi continuat la un alt ritm, mai alert. Se va trece de la faza de proiecte pe hârtie la faza de excavator, atât la Autostrada Transilvania, cât şi în cazul altor proiecte de infrastructură”.

Viitorul ministru Ioan Rus nu a avut o relaţie de colaborare prea bună cu colegul de partid din Alba, Ioan Rus, pe atunci preşedinte de filială PSD.

În ultimul timp, a făcut mai multe vizite în judeţul Alba, prezenţa sa fiind observată la evenimentul de la Sebeş din aprilie, când a fost lansată oficial construcţia celei de-a treia fabrici Daimler (Star Transmission), alături de premierul Victor Ponta, dar şi omul de afaceri Ion Ţiriac şi, de acum, fostul ministru Dan Şova.

De asemenea, a mai participat la evenimente organizate de „Transavia”, fiind de notorietate relaţia sa de prietenie cu patronul companiei din judeţul Alba, Ioan Popa.

Unii dintre iniţiatorii proiectului autostrăzii Sebeş-Turda, vicepreşedintele CJ Alba, Florin Roman, a declarat, referitor la decizia de numire a lui Ioan Rus la Transporturi că “nu-mi inspiră niciun fel de încredere (numirea lui Ioan Rus – n.r.), întrucât acesta a făcut parte din Cabinetul Năstase, care a aprobat contractul cu Bechtel, despre care Dan Şova a spus că este unul dintre cele mai păguboase pentru guvernul român şi pe care l-a şi reziliat.

Singurele investiţii pe infrastructură din zonă cu sursă de finanţare sunt culoarul IV paneuropean şi Autostrada Sebeş-Turda, precum şi sectorul Câmpia Turzii – Ogra – Târgu Mureş.

La ora actuală nu exista nicio sursă de finanţare pentru Autostrada Transilvania (Bechtel), nici din fonduri europene, nici pe baza unor parteriate public-privat”.

 

sursă: mediafax



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

Cosmina Pop, șefa Promoției 2020 a Colegiului Militar ”Mihai Viteazul” Alba Iulia:”Sunt onorată să fiu absolventa acestui liceu”

Publicat

Colegiului Național Militar ”Mihai Viteazul” din Alba Iulia a prezentat-o, vineri, pe pagina de Facebook, pe Cosmina Pop, șefa Promoției 2020 a instituției de învățământ. Potrivit reprezentanților liceului, tânăra a absolvit colegiul militar albaiulian cu media generală 9,77, iar în urma repartiției care a avut loc joi, 9 iulie, ea a fost admisă la Academia Tehnică Militară „Ferdinand I” București, specializarea calculatoare și tehnologia informației.

”Încă de la începtutul liceului Cosmina și-a stabilit obiective mărețe, reușind prin pregătire intensă și constantă să devină șef de clasă, elev plutonier adjutant și mai apoi șef de promoție. Ea a absolvit colegiul militar albaiulian cu media generală 9,77, spun reprezentanții colegiului.

Pe Cosmina o încearcă acum, la finalul acestui capitol frumos, care a fost colegiul militar, sentimente de bucurie dar și de nostalgie. Este fericită că și-a atins obiectivele pe care și le-a fixat, dar tristă pentru că se desparte de colegii care timp de patru ani i-au fost aproape, de cadrele didactice și militare.

”Sunt foarte onorată să port acest titlu de șef de promoție și să fiu absolventa acestei prestigioase instituții de învățământ militar liceal. Sunt fericită că am atins obiectivele pe care mi le-am stabilit dar în același timp sunt tristă pentru că îmi părăsesc colegii, cadrele didactice și militare. Sunt conștientă însă că viața este un drum cu un singur sens și trebuie să îi urmez cursul. Sunt nerăbdătoare să îmbrac uniforma de student, să îmi cunosc noii colegi și să îmi stabilesc noile obiective” a spus Cosmina.

Datorită performanțelor școlare deosebite, Cosmina a fost desemnată anul trecut, elevul plutonier adjutant, elevul cu cel mai mare grad onorific în colegiul militar. Despre îndeplinirea acestei misiuni, Cosmina spune că a reprezentat o mare responsabilitate dar a ajutat-o să devină mai sociabilă și mai tolerantă cu ceilalți. Ea îi îndeamnă pe colegi să se pregătească în continuare „pentru că repetiția este cheia învățăturii, iar învățătura este cheia succesului și să nu uite că fac parte din marea familie a Colegiului Național Militar „Mihai Viteazul!”.

Diriginta Cosminei, doamna profesoară Simina Dura, spune despre eleva sa că a fost un model de implicare, dăruire și reușită în pregătirea școlară.

”Cosmina a fost, pentru mine, o provocare! O provocare să o cunosc, să o înteleg dar mai ales să-i transmit cunoștințe la un nivel înalt. O elevă cu un potențial intelectual deosebit, s-a dăruit pregătirii cu o seriozitate rar întâlnită la un elev. Astfel de-a lungul celor patru ani, s-a menținut pe primul loc în clasă. A reprezentat pentru colegi un sprijin atunci când i se solicita ajutorul pentru a întelege și rezolva sarcinile didactice. Sunt convinsă că va dovedi aceeași abnegație și implicare pentru pregătirea sa atât ca studentă cât și ca profesionist. O felicit, îi doresc mult succes și să își facă o viață frumoasă, plină de satisfacții!”.

În urma repartiției care a avut loc joi, 9 iulie, Cosmina a fost admisă la Academia Tehnică Militară „Ferdinand I” București, specializarea calculatoare și tehnologia informației.

Felicitări, Cosmina! Suntem mândri de tine şi îţi dorim mult succes în tot ceea ce îți propui în viitor!”, au scris reprezentanții Colegiului Național Militar „Mihai Viteazul” din Alba Iulia pe Facebook.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Circulație îngreunată din cauza unui TIR defect, la intrare în Alba Iulia, dinspre Teiuș

Publicat

Circulația rutieră se desfășoară cu dificultate, vineri seara, la intrarea în Alba Iulia, dinspre Teiuș.

Potrivit IPJ Alba, s-au format coloane de mașini din cauza unui TIR defect aflat pe carosabil.

”Politiștii sunt în zonă și lucrează pentru fluidizare”, a transmis Luminița Prodan, purtătorul de cuvânt al IPJ Alba.

FOTO. arhiva

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Accident rutier la Teiuș. BMW ”șifonat” după impactul cu un alt autoturism

Publicat

Pompierii din Aiud au intervenit, vineri după-amiază, pentru acordarea de prim-ajutor și descarcerare, la un accident rutier produs la intrare în Teiuș, dinspre Alba Iulia.

Potrivit ISU Alba, în evenimentul rutier au fost implicate două autoturisme, iar în urma impactului nu au fost persoane încarcerate.

”A fost o victimă de sex feminin, cu răni ușoare, care refuză transportul la spital. Nu au fost scurgeri de carburant”, au informat reprezentanții ISU Alba.

Reprezentanții IPJ Alba precizează că este vorba despre o tamponare față-spate, în care au fost impicate două autovehicule.

În zona accidentului traficul este îngreunat.

Citeste mai mult
Publicitate

AIUD

Mărturia emoționanță a scriitorului Lucian Domșa din Aiud, infectat cu COVID. Prin ce a trecut după i s-a îmbolnăvit și familia

Publicat

Lucian Domșa, din Aiud, s-a infectat cu coronavirus la Centrul de Dializă din Alba Iulia, unde era pacient. De acolo, și-a infectat familia, iar ca urmare, mama sa a murit.

Și-a adunat toată durerea și a pus-o într-o povestire, pe care a publicat-o pe contul său de Facebook. Tot acolo, publică periodic pasaje dintr-un roman la care lucrează. La cei 46 de ani ai săi, cele două lucrări sunt primele din viața sa de scriitor.

A acceptat să povestească, experiența prin care a trecut și nu i-a fost deloc ușor.

”M-am infectat la Centrul de Dializă din Bărăbanț (cartier al orașului Alba Iulia n. red.). Habar n-am de la cine, oricum nu are nici o importanță. Am avut temperatură peste 38°, diaree și mi-am pierdut temporar gustul și mirosul. Am fost depistat pozitiv în urma testelor pe care mi le-au făcut la același Centru de Dializă în data de 04.04.2020.

Când am primit informația că am fost infectat cu Coronavirus mă aflam în mașină, cu soția și tatăl meu, mergeam la țară, la fosta casă a bunicilor, vroiam să punem arpagicul în grădină.

Am fost sunat de către un domn comisar de la Poliția Aiud, dânsul mi-a dat vestea. Practic ne-a întors din drum, n-am apucat s-ajungem în sat.

Detalii despre toată povestea mea le puteți găsi și în povestirea „Covidiții„. Am primit vestea cu calm, mă așteptam, având în vedere simptomele ce le-am avut anterior.

Înainte de această boală nu credeam nici eu în acest virus, mai ales că-mi ziceam (ca atâția alții) „n-are cum să mi se-ntâmple tocmai mie…

Uite că, din peste 300 pacienți de la Centrul de Dializă din Bărăbanț, am fost infectați 11 pacienți, 3 sau 4 asistente și un medic, toți din aceeași tură…

Acum cred că e reală și că există, deși am amici care tot nu cred în existența virusului, chiar dacă eu și soția mea suntem exemple vii că există. Însă mintea umană e o mare necunoscută, probabil că, cei care nu cred nu vor crede până nu se vor infecta și ei la rândul lor…”

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate