Eveniment
Accidentul aviatic din Apuseni: COORDONATE GREȘITE transmise salvatorilor. Corpurile decedaţilor, examinate de legiştii din Alba
Victimele din accidentul aviatic din Apuseni ar fi putut fi găsite cu aproximativ trei ore mai devreme, dacă indicaţiile primite de echipajele de salvatori ar fi fost corecte. Potrivit Salvamont Alba, sub o presiune și un haos de neimaginat, în timp ce căutau locația, oamenii au fost deviați de trei ori la distanță de zeci de kilometri, și cu toate că la ora 18.30 se aflau în Albac, la doar un kilometru de Horea, aceștia au fost coordonați să se îndrepte spre pasul Ursoaia, apoi spre Mătișești, reușind să ajungă la vârful Petreasa abia în jurul orei 21.00.
Vedeți și:
VIDEO de la înălțime, din locul ACCIDENTULUI AVIATIC din Apuseni: Ce au văzut pasagerii în momentul în care s-au prăbușit
Corpurile neînsuflețite ale pilotului Adrian Iovan și studentei Aurelia Ion au fost aduse, marți dimineață, la Alba Iulia, la Serviciul de Medicină Legală al Spitalului Județean de Urgență, pentru efectuarea autopsiei. În același timp, la locul accidentului se desfășoară o anchetă pentru cercetarea urmelor rămase și stabilirea exactă a cauzelor prăbușirii aparatului de zbor.
UPDATE4: „Sistemul de supraveghere prin radiolocaţie a detectat aeronava, implicată în accidentul de pe data de 20 ianuarie, până la dispariţia acesteia de pe sistemul radar. De la momentul dispariţiei, echipamentul de supraveghere nu a mai recepţionat niciun semnal”, a transmis MApN, printr-un comunicat de presă.
UPDATE3: Medicul Radu Zamfir a răspuns unor întrebări ale jurnaliştilor, la Spitalul Fundeni, în conferinţă de presă, organizată în jurul orei 15.40.
Aflat încă în stare de şoc, a descris cum s-a întâmplat accidentul: „A apărut o zonă cu ceaţă, avionul a givrat, a pierdut înălţime, a pierdut un motor, am văzut copacii de aproape, după care ne-am recules de la faţa locului, care mai traumatizaţi, care mai prinşi, a durat ceva până am fost găsiţi, ne-am descurcat cum am putut, am încercat să-i ajutăm pe toţi. Am acordat ajutor celor cărora era de acordat ajutor.
Domnul Iovan era iniţial prins între fiare, am încercat să-l descarcerez, nu am reuşit, ulterior devenind conştient, părea conştient. Datorită lui suntem în viaţă.
Când am văzut copacii îndeaproape, am realizat că o să ne prăbuşim.
Am încercat să-i ajut pe ceilalţi, extrăgându-i din avion şi acordându-le ajutor cu mijloacele pe care le aveam acolo.
Toată lumea şi-a dat silinţa să facă ce s-a putut. Am sunat la 112 , apoi am fost sunat de alţii implicaţi în operaţiunea de salvare, am încercat să transmit coordonatele. Ne-a găsit un pădurar, apoi a ajuns şi SMURD-ul.
Nu se putea ajunge decât cu piciorul acolo. Eu am mers susţinut de cineva.
Am încercat să o rescuscitez (pe Aurelia Ion – n.r.), nu părea conştientă….
Eu m-am considerat mai puţin vătămat. Am folosit ce aveam, pături, ca să-i încălzim pe ceilalţi.
Eram poziţionaţi în avion în funcţie de centraj.
Ironia sorţii, purtam un costum de motocicletă, cu care am venit (la aeroport – n.r.).
Mi s-a părut că a trecut o jumătate de oră, nu şase ore (după prăbuşirea accidentului şi până la găsirea lor de către salvatori – n.r.)
Pilotul Adrian Iovan m-a rugat să-l scot din avion. Mi-e greu să spun dacă Adrian Iovan ar fi putut fi salvat.”
UPDATE2: În jurul orei 14.00, săteni din Horea au adus o cruce din lemn, de trei metri, în memoria celor decedaţi în accidentul aviatic. Pe aceasta scrie: “în memoria răposaţilor Iovan Adrian şi Aura Ion, accident aviatic, 20.01.2014”, scrie Ziua de Cluj. Pentru aceeaşi sursă, procurorul şef Augusti Lazăr a declarat că avionul avea cutie neagră şi că au fost ridicate toate probele detaşabile de la locul respectiv, însă zona rămâne sigilată câteva zile, pentru finalizarea cercetărilor.
UPDATE1: Potrivit MApN, tânăra care şi-a pierdut viaţa, sublocotenentul Aurelia Ion, era ofiţer-student în anul V la Institutul Medico-Militar din Bucureşti. Aurelia Ion, în vârstă de 23 de ani, efectua un stagiu de pregătire la Spitalul Fundeni. De-a lungul studiilor, tânăra s-a implicat voluntar în numeroase activităţi pe linie medicală.
UPDATE: Comunicatul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia: “Procurorii Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia au fost sesizaţi în data de 20.01.2014, la orele 16.30, cu privire la producerea unui accident aviatic, la limita teritorială dintre judeţele Alba şi Cluj. S-au deplasat de îndată la faţa locului, alcătuind o echipă de cercetare formată din procurori şi ofiţeri criminalişti din cadrul Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Alba şi Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Cluj, precum şi din inspectori din cadrul Centrului de Investigaţii a Aviaţiei Civile. La faţa locului s-a deplasat şi o echipă specializată a Institutului Criminalistic al Poliţiei Române, conduse de chestorul Ţâru Gabriel. La orele 21.00 a fost localizată aeronava şi s-a început extragerea victimelor de la locul accidentului, luându-se măsurile pentru salvarea acestora. Din cele şapte persoane aflate la bordul aeronavei, cinci au fost preluate de paramedici pentru a li se acorda ajutor, iar pentru două persoane s-a constatat decesul. Cele două persoane decedate, au fost preluate de Serviciul Judeţean de Medicină Legală Alba, pentru efectuarea necropsiei. Victimele rănite au fost transportate la Clinicile din Cluj, pentru îngrijiri medicale. Cercetările la faţa locului au început în jurul orelor 3.00, fiind efectuate de ofiţerii criminalişti de la Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Alba şi au fost reluate în dimineaţa zilei de 21.01.2014, fiind continuate împreună cu ofiţeri din cadrul Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Cluj.
La faţa locului au sosit şi experţi din cadrul Centrului de Investigaţii a Aviaţiei Civile, experţi din cadrul Institutului Criminalistic ai Poliţiei Române, cercetările fiind conduse de către procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia”.
Augustin Lazăr- procuror sef la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia: Avionul prăbuşit în Apuseni nu avea cutie neagră, ci doar alte aparate de bord
Avionul prăbuşit în Munţii Apuseni nu avea cutie neagră, ci doar alte aparate de bord, care vor fi examinate de anchetatori, iar investigaţia în acest caz va dura câteva luni, pentru realizarea raportului Autorităţii Aeronautice, afirmă procurorul general al Parchetului Curţii de Apel Alba Iulia.
Procurorul general al Parchetului Curţii de Apel Alba Iulia, Augustin Lazăr, a declarat, marţi seară, corespondentului MEDIAFAX că în urma anchetei desfăşurate la locul accidentului aviatic au fost ridicate probe care urmează să fie supuse expertizei, iar epava va fi păzită până când va putea fi transportată într-un loc special pentru a fi studiată.
„Au fost ridicate mijloace materiale de probe care au fost sigilate şi urmează să fie supuse expertizei şi în continuare a fost asigurat locul accidentului pentru eventuale nevoi de cercetare mai departe şi pentru recuperarea aeronavei avariate. Aeronava a rămas la faţa locului fiindcă este greu de recuperat, deoarece a fost vizibilitate redusă, a plouat şi ar fi fost dificil să vină acolo un elicopter pentru a o putea extrage din pădure”, a afirmat Lazăr.
El a adăugat că în perioada următoare vor fi interpretate mijloacele materiale de probă pentru a se putea clarifica un mecanism al producerii accidentului.
Întrebat dacă printre probele ridicate se află şi cutia neagră, procurorul a răspuns că acest avion nu avea cutie neagră, ci doar alte aparate de bord care vor fi examinate de către anchetatori.
SML Alba | REZULTATELE AUTOPSIEI pilotului Adrian Iovan și a studentei Aurelia Ion, decedați în accidentul aviatic din Apuseni
Potrivit șefului Serviciului de Medicină Legală Alba, dr. Gheorghe Vieru, până la ora 12.20 a fost efectuat examenul extern al celor două corpuri, iar până la ora 14.00 a fost efectuată autopsia. Din primele concluzii, cei doi (pilotul şi tânăra studentă) ar fi supravieţuit impactului avionului cu solul. Iovan ar fi avut hemoragie internă, iar tânăra ar fi prezentat compresie la nivel toracic. Studenta a decedat din cauza hipotermiei.
Reamintim că salvatorii au găsit-o pe tânără în stop cardio-respirator, cu traumatisme craniene, fracturi la membre, la bazin, la coloana cervicală, cu temperatura corpului de 18 grade.
Salvamont Alba a primit coordonate greșite. Se aflau aproape de locul catastrofei dar au fost redirecționați în altă zonă
Echipajul Salvamont Alba a ajuns abia în jurul orei 21.00 la locul accidentului aviatic, deoarece au primit de trei ori coordonate greşite. Prima dată au fost trimişi spre Scărişoara, apoi pe drum li s-a spus să meargă la Mătişeşti, iar în final la pasul Ursoaia. Distanţa faţă de locul accidentului este de peste 80 de kilometri.
Echipa Salvamont Alba a plecat la intervenţie, imediat după anunţarea accidentului. Dacă primeau coordonatele corecte, aveau posibilitatea să ajungă în timp util la locaţia respectivă. La ora 18.30, aceştia se aflau deja în zona Albac, care se află la doar un kilometru de comuna Horea, respectiv 21 de kilometri de pasul Ursoaia şi 15 kilometri de Mătişeşti (localitatea spre care au fost direcţionaţi să se îndrepte). Distanţa de la Horea la locul accidentului este de aproximativ 15 kilometri, din care circa 13 kilometri sunt accesibili cu maşina de teren, iar pe o distanţă de 1-2 kilometri se merge pe jos.
Potrivit șefului Salvamont Alba, Lucian Forda, timp de mai bine de trei ore, echipajele au primit tot felul de informații contradictorii din toate părțile, autorități, colegi din Bihor, Cluj „Toată lumea își dădea cu presupusul. A fost un haos general, care poate fi pus și pe seama lipsei comunicațiilor bune, care au fost un foarte mare impediment, a semnalului slab, nu mergeau telefoanele, stațiile, vremea a fost groaznică. A fost o acțiune foarte greu de gestionat, eram peste 200 de oameni de intervenție. Până la urmă am primit coordonatele corecte și am ajuns la locul accidentului, după trei ore de deviații”.
Ajunși la fața locului în jurul orei 21.00, salvamontiștii i-au găsit acolo pe localnici, care deja începuseră evacuarea victimelor. „Pilotul nu mai trăia, iar studenta rezidentă a decedat după o oră de resuscitări, fiind deja în șoc cardio-respirator și hipotermic”, a mai spus Lucian Forda.
În raportul ROMATSA privind desfăşurarea cronologică a evenimentului din 20 ianuarie în care fost implicată aeronava YR-BNP, citat de sursazilei.ro, se descrie la interval de minute, cum s-au desfăşurat operaţiunile de comunicare între autorităţi (ROMATSA şi ISU).
Se precizează că sistemul de transmisie în caz de impact ELT, aflat la bordul aeronavei a funcţionat, însă datele trimise prin satelit trebuiau decriptate de Centrul Internaţional de la Moscova. Potrivit raportului, acesta nu a răspuns solicitărilor.
Pe lângă informaţiile legate de planificarea de zbor, în raport se menţionează că între orele 15.45 şi 15.49 s-a încercat luarea legăturii cu aeronava, pentru că dispăruse de pe ecranul radar. La ora 16.02 “ISU Oradea – general Bas este înrebat dacă se ştie ceva de aeronavă”, apoi, la “ora 16.04, a fost primită informarea de la ISU Oradea, prin TWR Oradea că există o aeronavă aterizată forţat, localizată la sud de lacul Fântânele, cu coordonatele de localizare.
La ora 16.05 TWR Oradea a supat SUP ACC că a căzut o aeronavă între peştera Scărişoara şi Huedin.
La ora 16.08 SUP ACC a sunat la ISU Alba să confirme informaţia. ISU Alba a confirmat informaţia şi poziţia.
La ora 16.30 ISU Alba a confirmat că există coordonatele geografice de la pasager de pe telefonul mobil şi a transmis aceste coordinate, exista legătură telefonică cu un supravieţuitor care a dat coordonate şi repere din teren.
Au existat informaţii de la aeronavele în zbor despre emisia staţiei ELT a aeronavei YRBNP, dar nu a existat informare de la centrul COSPAS-SARSAT, prin centrul alocat de la Moscova (MCC)”.
La locul accidentului se desfășoară o anchetă pentru cercetarea urmelor rămase și determinarea cauzelor exacte ale prăbușirii avionului. „Se efectuează cercetări la locul accidentului, unde sunt prezenți inspectori ai Aviației Civile, ofițeri criminaliști. Se cercetează toate urmele rămase și urmează să se formuleze niște concluzii. Dintre pasageri, două persoane decedate au fost transportate la Serviciul de Medicină Legală din Alba Iulia pentru autopsie, iar cei cinci supraviețuitori sunt la Cluj. Au intrat cu avionul într-o pădure tânără de brazi de pe vârful Petreasa, au atins vârfurile brazilor după care au căzut între brazi. Urmează să se determine exact care au fost cauzele prăbușirii”, a declarat Augustin Lazăr, procurorul șef al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia.
Ministerul Apărării Naţionale explică de ce nu au intervenit elicopterele Medevac pentru salvarea victimelor:
“Ministerul Apărării Naţionale a urmat procedurile conform legislaţiei şi regulamentelor în vigoare.
Astfel, s-a dispus pregătirea elicopterelor IAR 330 M echipate cu chit MEDEVAC de la Câmpia Turzii şi Gearmata pentru plecarea în misiune. Din cauza condiţiilor meteo nefavorabile, ceaţă densă şi condiţii de givraj, conform cărţii tehnice, elicopterele nu au putut desfăşura misiunea. Executarea unei misiuni în condiţii meteo nefavorabile pune în pericol securitatea personalului şi a aeronavei.
Având în vedere că zona de cercetare se desfăşura pe o rază destul de mare, ministrul apărării naţionale a dispus ca un detaşament din cadrul Batalionului 317 Cercetare de la Cluj să se alăture forţelor de căutare-salvare ale celorlaltor instituţii implicate.
Totodată, ministrul apărării naţionale a dispus pregătirea aeronavei de tip C-27 J Spartan echipată MEDEVAC pentru a transporta victimele accidentului de la Cluj la Bucureşti.
M.Ap.N., prin Centrul Naţional Militar de Comandă-Nucleu (structura care asigură funcţiile de Centru Operativ în situaţii de urgenţă) a colaborat şi colaborează permanent cu toate centrele operative ale instituţiilor publice centrale şi locale care acţionează în astfel de situaţii.”
Citeşte mai multe informaţii despre accidentul aviatic din Apuseni:
REZULTATELE AUTOPSIEI pilotului Adrian Iovan și a studentei Aurelia Ion, decedați în urma accidentului aviatic din Apuseni »
ACCIDENTUL aviatic din APUSENI: Copilotul spune că avionul s-a apropiat prea mult de sol, într-o manevră de degivrare – declaraţii ale copilotului Răzvan Petrescu, ale şefului ROMATSA, Aleodor Frâncu, ale pădurarului care a găsit echipajul şi pasagerii avionului, Argentin Todea, detalii despre cei care se aflau în avion, comunicate STS, Ministerul Transporturilor şi IGSU
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
depistatul
marți, 21.01.2014 at 21:11
Daca cineva urmeaza toate legile si regulamentele in vigoare si da gres in halul asta, e clar ca legile si regulamentele sunt degeaba.
Marcel
marți, 21.01.2014 at 22:00
…din 1945 noi nu am mai avut razboi in tara, dar totusi tara este plina de generali si colonei, eu ma intreb , ce au facut acesti oameni pt. tara?!! toata viata lor au impins o foaie de hartie de la unul la altul si au fost avansati pt. „merite deosebite” iar in adevaratele situati de urgenta sunt incapabili sa le gestioneze, de ce ??!! Pt. ca au fost avansati doar lingai,rudele sau cei care au mituit pe cei ” incoruptibili” si din aceasta cauza tara noastra este praf si suntem pe ultimul loc in Europa, pt. ca ne conduc niste incapabili si analfabeti.
GEORGE TAG
marți, 21.01.2014 at 22:51
George A
TOATĂ LUMEA DĂ VINA PE I.S.U. SI JANDARMERIE, CĂ NU AU LOCALIZAT ȘI NU AU GĂSIT EPAVA ….. DAR PE POLITICENII ROMANI CARE IȘI CUMPĂRĂ LIMUZINE DE MII DE EURO DIN BANII NOSTRI (TAXE ȘI IMPOZITE …. ETC ) CA-SĂ SE PLIMBE CUM VOR EI …………… NU FACE NIMENI ATÂTA GURĂ ȘI EMISIUNI TV ,,,,,,,,. ÎN LOC SĂ CUMPERE APARATE PERFORMANTE PT NOI … PT ȚARĂ (PT ROMÂNIA !!! ) ,,,PILOTĂM APARATE (DIN 1970) DE PE VREMEA LUI CEAUȘESCU. NE MOR PRIETENII ÎN RAZBOAIELE ALTORA !!!!!!!! …….. PT CE ? PT CEI DIN GUVERNUL ROMANIEI RUȘINE VICTOR PONTA ȘI TOT TACAMUL VOSTRU DE CĂCATI !!!!!!!! ÎN PRIMUL RÂND NOUA ROMANILOR CĂ STĂM CU MÂINILE ÎN SÂN ȘI NU FACEM NIMIC …………………… DEȘTEAPTĂTE ROMÂNE……. ….. !!!!!!!!!!!!!
Andreea
miercuri, 22.01.2014 at 22:02
Multumesc ca existi! Ma bucur ca mai sunt si oameni care gandesc asa in tara asta plina de retarzi!
Rares
miercuri, 22.01.2014 at 08:09
Marcele cum naiba sa ii gaseasca si sa ajunga la ei cocalarii de la ISU nu sunt in stare sa isi gaseasca PRUNELE din propriile buzunare si sa ajunga cu ceeee…, motorina a fost vanduta de mult ca doar mno..au venit sarbatoriile:))) au murit oameni nevinovati din cauza lor RUSINE INCOMPETENTILOR sau mai bine ACEEASI SOARTA !!!!
coco
miercuri, 22.01.2014 at 10:50
felicitari ISU,SMURD ati facut-o lata!!!!!!!!!
Florin
miercuri, 22.01.2014 at 11:13
La Jandarmerie sunt ocupati cu falsificarea adeverintelor de salarii sa mai ia un credit pe naspa
Cristy
miercuri, 22.01.2014 at 12:36
Sa nu uitati faptul ca acesti oameni de la ISU au salvat, salveaza si vor salva in continuare vieti, SMURD-ul este mereu in actiune, poate veti fi si voi in cazul in care veti avea nevoie de ei, atunci le veti multumi.Daca nu sti unde sa ajungi ce faci? Daca primesti destinatie gresita unde te indrepti? Singura vina este a STS sau a altor structuri care se ocupa cu pozitionarea exacta a apelantilor, daca informatiile erau corecte ISU ajungea in cel mai scurt timp. Iar acuzatiile pe care le faci Rares sustinele cu dovezi!
ariadna
miercuri, 22.01.2014 at 13:18
Ai dreptate Marcele, e plina tara de colonei si generali care nu au facut nimic barbatesc in viata lor. De unde sa stie ei ce sa faca in situatii de forta majora?Sunt buni doar sa umfle salarii si pensii grase. Ar fi interesant sa-i aduca D-ZEU si pe ei in asa o situatie sa vada cum e! Vorba aceea ochi pt ochi, dinte pt dinte.
piromanul
miercuri, 22.01.2014 at 13:31
In concluzie ati frecat menta cu totii smurdu-l,stsu-l,isu ,toti incompetentii v-au dat clasa de superioritate oameni simpli care nu sunt antrenati si nici pregatiti pt asemenea situatii dovezile nu cred ca mai sunt necesare si importante la ora asta faptele vb de la sine si mai sunt si platiti pt prostie si neprofesionalism,doamne fereste de un cutremur,atunci victimele vor fi gasite asa cum gasim noi astazi situri arheologice de mii de ani..RUSINE!
adrian
miercuri, 22.01.2014 at 16:48
PONTA SI STROE , DEMISIA DACA AVETI ONOARE >
adrian
miercuri, 22.01.2014 at 16:48
PONTA SI STROE , DEMISIA DACA AVETI ONOARE >
nelu
joi, 06.02.2014 at 08:36
daca poate cineva sa-mi dea coordonatele unde a cazut avionul