Eveniment
ACCIDENTUL aviatic din APUSENI: Copilotul spune că avionul s-a apropiat prea mult de sol, într-o manevră de degivrare
Condiţiile în care s-a produs accidentul aviatic din Munţii Apuseni, luni, 20 ianuarie, în jurul orei 16.00, se află în atenţia autorităţilor de anchetă. Ministerul Transporturilor a solicitat investigaţie la ROMATSA, iar cazul este anchetat de procurori, cu o echipă complexă, ce beneficiază de sprijinul Centrului de investigaţii şi analiză pentru siguranţa aviaţiei civile. Pe linkul de mai jos puteți vedea filmul desfăşurării catastrofei de pe Vârful Pietreasa din Munții Apuseni:
Vezi și: VIDEO de la înălțime, din locul ACCIDENTULUI AVIATIC din Apuseni: Ce au văzut pasagerii în momentul în care s-au prăbușit
Citește și: FOTO: Accident aviatic în Apuseni: Un avion cu șapte pasageri a căzut între Alba şi Cluj. Au fost găsiți după 6 ore. Pilotul și o tânără au decedat »
UPDATE, Ora 15.00: Medicul Radu Zamfir a ajuns la Bucureşti, în jurul orei 14.40 şi a fost preluat de o ambulanţă, pentru a fi transportat la Spitalul Fundeni.
UPDATE, Ora 13.30: Medicul Radu Zamfir a fost externat de la spitalul din Cluj, în jurul orei 12.30. Va pleca cu avionul spre Bucureşti.
UPDATE, ora 11.30: La locul accidentului se desfășoară o anchetă pentru cercetarea urmelor rămase și determinarea cauzelor exacte ale prăbușirii avionului. „Se efectuează cercetări la locul accidentului, unde sunt prezenți inspectori ai Aviației Civile, ofițeri criminaliști. Se cercetează toate urmele rămase și urmează să se formuleze niște concluzii. Dintre pasageri, două persoane decedate au fost transportate la Serviciul de Medicină Legală din Alba Iulia pentru autopsie, iar cei cinci supraviețuitori sunt la Cluj. Au intrat cu avionul într-o pădure tânără de brazi de pe vârful Petreasa, au atins vârfurile brazilor după care au căzut între brazi. Urmează să se determine exact care au fost cauzele prăbușirii”, a declarat Augustin Lazăr, procurorul șef al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia.
Corpurile celor două persoane decedate, pilotul Adrian Iovan și tânăra rezidentă, au fost aduse la Alba Iulia, la Serviciul de Medicină Legală (SML) al Spitalului Județean de Urgență Alba, pentru efectuarea autopsiei.
Potrivit unor martori, avionul a fost grav avariat. Partea din faţă este distrusă aproape în totalitate, aripa din dreapta este ruptă, iar partea din spate este la patru metri de sol.
Citește și Accidentul aviatic din Apuseni: COORDONATE GREȘITE transmise salvatorilor. Corpurile decedaţilor, examinate de legiştii din Alba
Potrivit unor surse, echipajul Salvamont Alba nu a ajuns la locul accidentului aviatic, deoarece au primit de trei ori coordonate greşite. Prima dată au fost trimişi spre Scărişoara, apoi pe drum li s-a spus să meargă la Mătişeşti, iar în final la pasul Ursoaia. Distanţa faţă de locul accidentului este de peste 40 de kilometri.
Echipa Salvamont Alba a plecat la intervenţie, imediat după anunţarea accidentului. Dacă primeau coordonatele corecte, aveau posibilitatea să ajungă în timp util la locaţia respectivă. La ora 18.30, aceştia se aflau deja în zona Albac, care se află la doar un kilometru de comuna Horea, respectiv 21 de kilometri de pasul Ursoaia şi 15 kilometri de Mătişeşti (localitatea spre care au fost direcţionaţi să se îndrepte). Distanţa de la Horea la locul accidentului este de aproximativ 15 kilometri, din care circa 13 kilometri sunt accesibili cu maşina de teren, iar pe o distanţă de 1-2 kilometri se merge pe jos.
Copilotul avionului care a fost implicat în accidentul care a avut loc pe Vârful Petreasa, Răzvan Petrescu le-a povestit medicilor că pilotul Adrian Iovan s-a apropiat prea mult de sol, în încercarea de a dezgheta aeronava. Potrivit acestuia, la un moment dat s-a format gheaţă pe aripile avionului, s-a încercat degivrarea, însă avionul a pierdut din altitudine şi a ieşit din plafonul de ceaţă. S-a agăţat de un vârf de brad şi a început căderea.
Şeful ROMATSA, Aleodor Frâncu a declarat luni seara la Realitatea TV că iniţial avionul a avut un zbor instrumental, cu înălţime mai mare, dar vremea proastă a determinat coborârea la zbor vizual, pentru că exista riscul de a apărea givraj. „Abia înainte de graniţa judeţului Sibiu cu Alba, la 7,4 mile de graniţă, la 2.100 metri altitudine l-am pierdut de pe radar”, a spus acesta despre avion. Acesta a precizat că “în legătură cu colegul Iovan, a început o coborâre pentru că exista acest fenomen de givraj în zonă. A mers la o zonă unde avea şi o vizibilitate mai bună şi o temperatură mai ridicată. Ultima discuţie a fost coborârea în sistem vizual. Condiţiile meteo erau de aşa natură că putea să apaăa givrajul. Ultima dată a cerut un nivel de 8000 de picioare”. Potrivit specialiştilor, operaţiunile de dezgheţare a avionului se fac la decolare sau în timpul zborului, având în vedere că aeronava are sisteme de îndepărtare a gheţii, în zonele sensibile.
Potrivit înregistrării de zbor, controlorii de trafic aerian de la turnul de control Sibiu i-au dat acordul pilotului de a traversa zona în care s-a produs accidentul şi i-au dat informaţii meteo (temperatură de 13 grade, vizibilitate redusă la aproximativ un kilometru din cauza ceţii).
Citește și REZULTATELE AUTOPSIEI pilotului Adrian Iovan și a studentei Aurelia Ion, decedați în urma accidentului aviatic din Apuseni »
Epava avionului a fost găsită de Argentin Todea, un pădurar din Horea. Pentru a fi reperat de salvatori acesta a tras focuri de armă în aer. Până la sosirea echipelor, omul le-a dat hainele sale victimelor pentru a se încălzi și a încropit o targă din crengi cu care a transportat-o pe studenta care se afla într-o stare extrem de critică.
„Le-am făcut foc, i-am încălzit. Domnii doctori erau disperaţi, epuizaţi la maxim. Le-am dat hainele de pe noi, tot ce am avut”, a spus Argentin Todea pentru Antena3.
Cine erau pasagerii din avion
Doctorul Radu Zamfir are 39 de ani şi a absolvit UMF „Carol Davila” în 1998, cu media generală de promovare a anilor de studii 9,63 şi media la examenul de licenţă 10. Este medic specialist chirurgie generală din octombrie 2006 şi lucrează la Institutul Clinic Fundeni, în Laboratorul de Cercetare Chirurgie.
El a ajuns primul UPU 1 Cluj-Napoca, în jurul orei 2.40, în stare de conştienţă, cu o ambulanţă SMURD. El prezenta răni la şold, fiind supus investigaţiilor medicale.
Valentin Calu are 42 de ani, este doctor în ştiinţe medicale şi lucrează ca medic chirurg la Spitalul Universitar de Urgenţă Elias din Capitală, iar din 2007 este şi purtătorul de cuvânt al unităţii sanitare. Anterior, el a fost coordonator al Unităţii de Primiri Urgenţe de la Elias.
Cătălin Pivniceru este medic specialist chirurgie generală la Spitalul „Sfânta Maria” din Bucureşti.
Sorin Ianceu (37 de ani) este medic chirurg la Spitalul Municipal din Beiuş şi face parte din echipa de transplant a Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Oradea. Ianceu a absolvit Universitatea de Medicină şi Farmacie din Cluj şi se specializează în transplant.
Medicii Valentin Calu, Cătălin Pivniceru şi Sorin Ianceu erau în stare medie spre gravă, cu fracturi multiple, iar Răzvan Petrescu, copilotul avionului, este în stare critică, acuzând un şoc hipovolemic ca urmare a hemoragiei masive, potrivit SMURD
Aurelia Ion, 23 de ani, studentă în anul V, la Institutul Medico-Militar din București. Studenta rănită grav în accident a încetat din viaţă, în ciuda intervenţiei echipei de prim ajutor care i-a făcut manevre de resuscitare.
„Sublocotenentul Aurelia Ion, ofiţer-student în anul V la Institutul Medico-Militar din Bucureşti, a decedat luni, 20 ianuarie, în urma accidentului aviatic ce a avut loc pe vârful Petreasa, comuna Horea, județul Alba. Aurelia Ion, în vârstă de 23 de ani, efectua un stagiu de pregătire la Spitalul Fundeni. De-a lungul studiilor, tânăra s-a implicat voluntar în numeroase activităţi pe linie medicală”, au transmis reprezentanții MApN.
Medicul şef al UPU Cluj, Adela Golea, a declarat, marţi dimineaţă, că tânăra a fost găsită în stop cardio-respirator, avea traumatisme craniene, fracturi la membre, la bazin, la coloana cervicală şi era în stop cardio-respirator, cu temperatura corpului de 18 grade. Ea a precizat că s-a încercat resuscitarea tinerei pe toată durata intervenţiei de coborâre a celorlalte cinci victime, însă manevrele au eşuat.
Echipa medicală mergea la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care a suferit un accident vascular cerebral, a declarat, dr. Victor Zota, coordonator de transplant.
În accidentul aviatic şi-a pierdut viaţa şi pilotul Adrian Iovan. Avea o experienţă de peste 16.000 de ore de zbor şi licenţele în termen de valabilitate, potrivit Ministerului Transporturilor. Avea 55 de ani şi o carieră de zeci de ani ca pilot la Tarom şi BlueAir. După pensionare, el le preda studenţilor din anii terminali ai Şcolii de Piloţi şi pilota avioane de mici dimensiuni.
Medicul şef al UPU Cluj, Adela Golea, a declarat, marţi dimineaţă, că toate cele cinci persoane rănite în accidentul aviatic de la graniţa judeţelor Alba şi Cluj erau conştiente şi au fost internate la Terapie Intensivă, nefiind necesar transferul pacienţilor în alte oraşe.
„În serviciul de Primiri Urgenţe au fost aduse cinci victime, conştiente toate, stabile hemodinamic şi respirator. Una prezintă fractură de bazin, fractură de femur pe stânga, un traumatism toracic, a fost internată pe terapie intensivă. A doua venită tot cu maşina de victime multiple prezintă un traumatism cranio-cerebral minor, o contuzie cervicală, un traumatism toracic şi de bazin, a mers tot pe terapie intesivă. A treia victimă prezintă un traumatism de coloană, cu fractură de coloană dorsală D10 şi cu un traumatism toracic cu fractură de coaste. A patra victimă prezintă un traumatism cranian, traumatism de coloană cervicală şi coloană dorso-lombară şi asociat prezintă un traumatism de gleznă dreaptă cu plagă. A cincea victimă prezintă un traumatism de coloană dorso-lombară cu hematom la nivelul bazinului. Toţi vor fi internaţi pe Terapie Intensivă,” a declarat Golea.
Răzvan Petrescu, copilotul avionului care ar fi aterizat forţat luni după-amiază, este în stare critică, acuzând un şoc hipovolemic ca urmare a hemoragiei masive, iar medicii Valentin Calu, Cătălin Pivniceru şi Sorin Ianceu erau în stare medie spre gravă, cu fracturi multiple, potrivit SMURD.
Ultimii doi răniţi în accidentul aviatic de luni după-amiază au fost aduşi, marţi dimineaţă, în jurul orei 4.30, la Unitatea de Primiri Urgenţe 1, din Cluj-Napoca, unul cu o ambulanţă SMURD de Terapie Intensivă Mobilă de la Bihor, iar celălalt cu o autospecială SMURD cu echipaj de prim ajutor.
Alţi doi răniţi în accidentul aviatic de luni după-amiază, petrecut la graniţa dintre judeţele Alba şi Cluj, au ajuns, în noaptea de luni spre marţi, în jurul orei 4.00, la Unitatea de Primire a Urgenţelor (UPU) 1 din Cluj, cu o autospecială SMURD de transport victime multiple. Cele două victime, doi bărbaţi, erau imobilizaţi, amândoi având gulere medicale la gât, iar unul dintre ei era înfăşurat într-o folie protectoare.
Primul rănit, medicul Radu Zamfir, de la Institutul Clinic Fundeni, care a ajuns la UPU 1 Cluj-Napoca în jurul orei 2.40, în stare de conştienţă, cu o ambulanţă SMURD, avea răni la şold, el fiind supus investigaţiilor medicale.
O ambulanţă SMURD în care se afla unul dintre răniţii din accidentul aviatic, un bărbat cu picioarele fracturate, a ajuns, în noaptea de luni spre marţi, în jurul orei 2.40, la Unitatea de Primire a Urgenţelor (UPU) 1 din Cluj-Napoca, acesta fiind conştient.
Bărbatul, care are fracturi la picioare, era conştient şi a fost preluat de către medici, el urmând să fie supus unor investigaţii.
Medicul Valentin Calu de la Elias, rănit în accidentul aviatic de luni după-amiază, a sunat-o, imediat după prăbuşire, pe directoarea medicală a unităţii, Dana Safta, căreia i-a spus „Ne-am prăbuşit. Sunt întins pe pământ şi abia respir”, iar ulterior a făcut un foc, pentru a se încălzi.
„M-a sunat prima oară la 16.34. Mi-a spus: ‘Ne-am prăbuşit. Sunt întins pe pământ şi abia respir’. Ulterior, mi-a relatat că, după ce a constatat că se poate mişca, colegul meu a dat foc obiectelor din bagajul său – papuci, halat, after-shave -, pentru a se putea încălzi”, a povestit Dana Safta.
Ministrul de Interne, Radu Stroe, a declarat, marţi dimineaţă, întrebat despre dificultăţile de localizare a avionului prăbuşit în Apuseni, că răspunsul poate fi găsit la STS Cluj.
„Deocamdată nu am ce reproşa, nu am văzut elementele”, a spus Stroe, răspunzând întrebărilor jurnaliştilor privind operaţiunile de intervenţie în cazul aeronavei prăbuşite. Întrebat de ce nu a fost trimisă în misiune aeronava SMURD, el a spus că aceasta este „pentru salvare de oameni, nu pentru alte activităţi”. În ceea ce priveşte dificultăţile de localizare a avionului, Stroe a spus că răspunsul poate fi găsit la STS: „Răspunsul îl găsiţi la STS, în speţă la STS Cluj. Bineînţeles că era şi mai bine dacă se putea face o localizare la metru sau la sută de metri”.
Biroul de presă al Serviciului de Telecomunicatii Speciale (STS) a transmis că: „Localizarea locului evenimentului în Sistemul 112 s-a realizat potrivit prevederilor legale, pe baza informaţiilor furnizate de operatorii de comunicaţii mobile odată cu primirea primului apel la 112, respectiv la nivelul sectorului celulei din care a fost generat acesta şi a fost pusă la dispoziţia instituţiilor care au participat la operaţiunea de căutare şi salvare”.
Potrivit Salvamont Cluj, zona de operare pentru salvarea victimelor accidentului aviatic a fost foarte mare, pe baza coordonatelor transmise, fiind localizată între localităţile Horea, Mătişeşti şi Poiana Horii.
În noaptea de luni spre marţi, în jurul orei 4.00, jandarmii din Alba au reuşit scoaterea corpului neînsufleţit al pilotului Adrian Iovan din evapa avionului şi l-au transportat pe braţe şi apoi cu mijloace auto la spital, pentru efectuarea autopsiei.
Vicepremierul Gabriel Oprea a fost desemnat de premierul Victor Ponta să prezinte o informare până la ședința de Guvern ce va avea loc miercuri, despre modul în care a acționat fiecare instituție în parte, în cazul operațiunilor de luni, după producerea accidentului aviatic din Apuseni. Toate aceste informații vor fi transmise premierului pentru a fi analizată activitatea fiecărei instituții implicate și să fie luate măsurile care se impun.
Viceprim-ministrul pe probleme de securitate națională a solicitat tuturor instituțiilor cu atribuții să transmită de urgență rapoarte complete privind măsurile și acțiunile derulate în scopul salvării victimelor evenimentului aviatic din data de 20 ianuarie 2014. Astfel, Ministerul Administrației și Internelor, Ministerul Transporturilor, Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Sănătății, Serviciul de Telecomunicații Speciale urmează să furnizeze date și informații complete referitoare la modul în care structurile responsabile au acționat în operațiunile de căutare și salvare a victimelor evenimentului aviatic. Vor fi verificate, totodată, condițiile în care a fost planificat și s-a derulat zborul aeronavei în cauză.
Comunicatul Ministerului Transporturilor emis luni seara: “Instituțiile specializate ale Ministerului Transporturilor — Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR), Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian (Romatsa) și Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) culeg informații despre accidentul în care a fost implicată aeronava de tip Britten — Norman Islander (BN — 2), având înmatricularea YR — BNP, aflată în proprietatea Școlii Superioare de Aviație Civilă, pentru a determina cauzele care au dus la producerea acestuia. O echipă de specialiști CIAS se deplasează la fața locului pentru investigații.
Potrivit datelor oficiale, aeronava care avea la bord doi piloți și cinci pasageri a decolat în data de 20 ianuarie 2014, la ora 13.35 de pe Aeroportul Internațional Aurel Vlaicu din București cu destinația Aeroportul Internațional Oradea, unde ar fi trebuit să aterizeze la ora 16.35.
În jurul orei 16.00, autoritățile au fost informate că echipajul a aterizat forțat în apropierea localității Beliș, județul Cluj. Cele șapte persoane aflate la bordul aeronavei au supraviețuit și, potrivit specialiștilor, viața nu le era pusă în pericol.
La manșa avionului se afla pilotul Adrian Iovan, cu experiență de peste 16.000 de ore de zbor, având licențele în termen de valabilitate, atât el cât și copilotul Răzvan Petrescu. Datele tehnice ale aeronavei confirmă faptul că deținea certificat de navigabilitate în termen de valabilitate.
Zborul umanitar avea loc în baza unui contract pe care Școala Superioară de Aviație îl are cu Serviciul de Ambulanță București-Ilfov. Rezultatele acestei investigații vor fi comunicate organelor abilitate, potrivit legii”.
Comunicatul IGSU emis luni seara: “În urma parcurgerii arealului de căutare, în mod perimetral, pe sectoare de căutare stabilite, parcurse de echipe de la diverse structuri, o echipă de silvicultori a reușit identificarea aeronavei implicată în incidentul aviatic produs astăzi, la granița dintre județele Cluj și Alba. În acest moment, două persoane sunt declarate decedate, respectiv cea încarcerată și o femeie găsită în stop cardio-respirator. Aceasta a fost transportată din vârful muntelui la un drum forestier, fiind preluată de o ambulanță tip C, în vederea efectuării manevrelor de resuscitare, care, din nefericire, nu au dat rezultate. În prezent, sunt derulate procedurile de anunțare a familiilor persoanelor decedate.
Celelalte persoane au fost evaluate de personalul medical de pe ambulanțele SMURD. În funcție de decizia medicului coordonator, victimele au fost transferate la unitățile de primiri urgențe pentru acordarea de îngrijiri medicale de specialitate.
În cadrul operațiunilor de căutare-salvare a persoanelor implicate în accidentul aviatic au participat peste 70 de pompieri din cadrul inspectoratelor pentru situații de urgență ale județelor Cluj, Bihor, Mureș și Alba, forțe ale jandarmilor montani, poliției, angajați ai Parcului Național ‘Munții Apuseni’, echipe de salvamontiști, voluntari, alături de două grupe de militari din cadrul M.Ap.N”.
surse: mediafax, hotnews
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
maria
marți, 21.01.2014 at 17:08
pilotul iovan a fost ucis. in rest ma rog lui dumnezeu sa luminee mintile acestor medici care sa se pocaiasca de trasplante ca-i lucrarea satanei.
Cineva
miercuri, 22.01.2014 at 19:14
Mai bine roagate lui Dumnezeu sa iti tie curme suferinta.
diana
marți, 21.01.2014 at 23:30
Rusine maria.. .daca tu ai fi avut nevoie de un transplant ptr a iti salva viata ta sau a copilului tau ai fi gandit la fel?. …esti o femeie fara suflet.. …probabil pocăita,dar nu credincioasa atata ti. P cat te poti bucura de necazul cuiva.. ..rusine!