Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

ANALIZĂ | Bilanţul României în 7 ani de fonduri UE: 5,7 miliarde de euro absorbite. Până acum nicio autostradă nu a fost terminată


Publicat

România a absorbit, în perioada 2007-2013, aproximativ 5,7 miliarde de euro din fondurile structurale şi de coeziune, nereuşind să termine niciuna dintre autostrăzile finanţate cu bani europeni, în timp ce Polonia a primit circa 6 miliarde de euro doar pentru autostrăzi potrivit unei analize Mediafax.

Conform datelor publicate de Ministerul Fondurilor Europene, România are o rată de absorbţie a fondurilor structurale şi de coeziune de 29,87% (aproximativ 5,7 miliarde de euro) din cele 19,21 miliarde de euro alocate în exerciţiul bugetar 2007-2013.

La preluarea mandatului, ministrul Eugen Teodorovici îşi propusese să ajungă la o absorbţie de 50% până la sfârşitul anului 2013.

La mijlocul anului 2013, România – cu un nivel de absorbţie de 26,2% la acea vreme – se afla pe ultimul loc în clasamentul cheltuirii fondurilor, întocmit de Comisia Europeană. Pe penultimul loc se situa Bulgaria, cu 40%, iar pe antepenultimul loc era Italia, cu 40,27%.

Primele locuri erau ocupate de Estonia, cu 70,95%, Lituania, cu 70,83%, şi Portugalia, cu 68,81%. Polonia ocupa cea mai bună poziţie dintre ţările central şi est-europene, locul 7, cu 59,14%.

Parlamentul European a votat, la 20 noiembrie, aplicarea regulii „N+3” pentru România şi Slovacia, ceea ce înseamnă că cele două ţări vor avea la dispoziţie un an în plus pentru a cheltui fondurile europene alocate pentru anii 2011 şi 2012.

Conform celor mai recente date disponibile pe site-ul MFE, la 30 noiembrie, Programul Operaţional Sectorial Transport (POS T), care are alocată cea mai mare sumă din cele 7 programe operaţionale, avea penultima rată de absorbţie. Din cele 20,22 miliarde de lei alocaţi în perioada 2007-2013 au fost absorbiţi doar 876 milioane de euro (3,8 miliarde de lei), adică 19,19%.

Prin comparaţie, Polonia a cheltuit numai pe autostrăzi circa şase miliarde de euro în exerciţiul bugetar 2007-2013. Potrivit AFP, autostrada care leagă Varşovia de Berlin a fost finalizată la timp pentru deschiderea campionatului de fotbal Euro 2012 (iunie), co-organizat de Polonia şi Ucraina.

Din cele şase autostrăzi construite cu bani europeni în cadrul POS T, guvernele de la Bucureşti nu au reuşit să termine niciuna, la toate înregistrându-se fie rezilieri de contracte, fie întârzieri în inaugurarea unor tronsoane, fie darea în folosinţă fără terminarea completă a lucrărilor. În schimb, fiecare lot, de câţiva kilometri, a fost inaugurat cu mare fast.

Astfel, CNADNR a atribuit asocierii italo – germane Astaldi – Max Boegl un contract de 308 milioane de lei (69 milioane de euro), cu TVA, pentru finalizarea primului tronson al autostrăzii Nădlac – Arad, început de constructorul Romstrade, deţinut de Nelu Iordache.

Construcţia autostrăzii Nădlac-Arad, inclusă în reţeaua trans-europeană de transport (TEN-T), a fost împărţită în două loturi, pe o distanţă totală de aproape 39 de kilometri. Primul a fost adjudecat de consorţiul româno – portughez Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 382,9 milioane lei, iar lotul al doilea (16,6 km) de compania germană Alpine Bau, pentru 411,4 milioane lei.

CNADNR a reziliat însă, în 2012, contractul pentru primul tronson, motivul principal fiind întârzierea lucrărilor, iar în 2013 a reziliat şi contractul de proiectare şi execuţie a lotului 2, după falimentul Alpine Bau.

Proprietarul Romstrade, Nelu Iordache, se află în arest şi a fost trimis în judecată în dosarul privind deturnarea fondurilor pentru acest tronson, fiind acuzat de delapidare, fals în înscrisuri, spălare de bani şi înşelăciune.

Lucrările de construcţie pentru cele două tronsoane au fost deschise în octombrie 2011, termenul de execuţie iniţial fiind de un an şi jumătate.

CNADNR a deschis, la 19 decembrie, traficul pe trei loturi ale autostrăzii Orăştie-Sibiu, cu o lungime totală de 60,5 kilometri, în urma unei investiţii totale de 1,46 miliarde lei (326,5 milioane euro), fără TVA.

Citește și FOTO: Gata, avem AUTOSTRADĂ! Sebeșul a scăpat de traficul infernal. Loturile din Alba, inaugurate fără Victor Ponta şi Dan Şova

Cele trei loturi (I, II şi IV) au lungimi de 24,1 kilometri, 19,7 kilometri şi, respectiv, 16,6 km.

Şoferii pot circula pe autostradă de la Orăştie până în localitatea Cunţa din judeţul Alba, după care urmează o porţiune încă nefinalizată, până la Sălişte (judeţul Sibiu), şi în continuare lotul IV al autostrăzii, până la Sibiu.

Valoarea contractului de proiectare şi execuţie pentru primul lot, construit de austriecii de la Strabag, este de 551 milioane lei fără TVA, din care s-a decontat 35,4% în acest an.

În cazul lotului II, adjudecat de Straco Grup (România) şi Studio Corona Civil Engineering din Italia, valoarea contractului a fost de 551 milioane lei fără TVA, procentul decontat în 2013 fiind de 43,6%. În perioada derulării contractului Straco a avut probleme, iar unele dintre firmele grupului au intrat în insolvență iar mai multi subcontractanți nu și-au primit banii pentru lucrările la autostradă.

Lotul IV a fost construit de asocierea italiano-româno Astaldi-Euroconstruct Trading ’98-Astalrom, în baza unui contract de 530,7 milioane lei fără TVA, din care s-a decontat 40% în acest an.

Lotul III, câştigat de italienii de la Impreglio, va fi inaugurat în 2014, deoarece pe acest lot au apărut „probleme tehnice grave”, potrivit directorului CNADNR, Narcis Neaga.

Întârzieri s-au înregistrat şi la construcţia autostrăzii Lugoj-Deva.

Primul tronson al acesteia, în lungime de 27 de kilometri, a fost deschis circulaţiei la 23 decembrie, lucrările fiind finalizate cu nouă luni mai târziu decât termenul stabilit.

Potrivit fişei tehnice, acest tronson, în lungime de 27,620 de kilometri, ar fi trebuit să fie finalizat în 10 aprilie, însă lucrările au durat până în luna decembrie.

Primul lot al Autostrăzii Lugoj – Deva a fost construit de consorţiul Tirrena Scavi-Societa Italiana per Condotte d’Acqua-Cossi Construzioni, valoarea investiţiei fiind de 681.040.913,98 lei, la care se adaugă TVA.

Acest prim lot al autostrăzii Lugoj – Deva are câte două benzi de circulaţie pe sens, zece poduri şi 18 pasaje. Lucrările nu sunt însă finalizate în totalitate, lipsind parapeţii şi spaţiile pentru servicii. Acestea urmează să fie finalizate până în 2015.

Totodată, premierul Victor Ponta a declarat că subtraversările pentru urşi care vor fi construite pe tronsonul de autostradă Lugoj-Deva vor costa Guvernul între 30 şi 32 de milioane de euro.

Autostrada Lugoj-Deva face parte din Coridorul IV Paneuropean, iar lucrările sunt finanţate din Fondul de Coeziune (85%) şi din bugetul de stat (15%).

Contractul pentru construcţia lotului II al Autostrăzii Lugoj – Deva a fost atribuit, la 18 octombrie, asocierii italiene Salini – Secol. Proiectul a fost estimat la 1,081 miliarde lei, dar lucrările au fost adjudecate pentru 562,7 milioane lei. Pentru lotul III, contractul a fost adjudecat, la 21 octombrie, de consorţiul Teloxim Con (controlată de omul de afaceri Theodor Berna) – Comsa (Spania) – Aldesa Construcciones (Spania) – Arcadis Eurometudes (Olanda) pentru 579,9 milioane lei, proiectul fiind evaluat iniţial la 1,008 miliarde lei, potrivit CNADNR.

Cele trei loturi însumează 71,9 kilometri.

Probleme există şi la cea de-a patra autostradă din POS T, Cernavodă-Constanţa.

Tronsonul Cernavodă – Medgidia (20,5 km) al autostrăzii Cernavodă – Constanţa a fost inaugurat la 19 iulie 2012, circulându-se însă pe o singură bandă pe sens, în regim de drum naţional.

După ce Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a reziliat, în 2011, contractul cu firma Colas, cea care ar fi trebuit să realizeze tronsonul de autostradă Cernavodă – Medgidia, a fost organizată o nouă licitaţie câştigată de consorţiul Astaldi – Max Boegl, acelaşi care lucrează şi la tronsonul Medgidia – Constanţa. Semnarea contractului a avut loc la 21 septembrie 2011, iar la 7 octombrie au început lucrările.

La sfârşitul lunii iulie 2011 au fost inauguraţi 21 de kilometri din autostradă, de la Murfatlar la Constanţa, iar timp de două luni circulaţia s-a desfăşurat pe o singură cale până la finalul lui septembrie, când a fost dată circulaţiei şi cealaltă cale.

La 4 decembrie 2013, CNADNR a atribuit asocierii Tirrena Scavi – Societa Italiana Per Condotte D’Acqua un contract de 423,35 milioane lei (94,7 milioane euro), fără TVA, pentru proiectarea şi construcţia lotului 2 al autostrăzii Timişoara – Lugoj, la peste un an de la primirea ofertelor din partea constructorilor.

Contractul vizează proiectarea şi execuţia unui tronson cu o lungime totală de aproximativ 25,6 km.

Primul tronson al Autostrăzii Timişoara-Lugoj, în lungime de 9,5 kilometri, a fost deschis circulaţiei, la 23 octombrie 2012, lucrările fiind finalizate cu şase luni înainte de termen.

Lucrările de construcţie pentru acest tronson au fost executate de asocierea SC Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRL – Carena SpA Impresa di Construzioni.

Valoarea primului tronson al Autostrăzii Timişoara-Lugoj este de 210.396.462, 74 lei (fără TVA), din care contribuţia Uniunii Europene este de 178.814.043,33 lei, iar contribuţia Guvernului României este de 31.555.419,41 lei.

Lucrările la acest prim tronson au început în octombrie 2011.

Autostrada Timişoara-Lugoj are o lungime totală de peste 35 de kilometri, iar valoarea totală a proiectului este de 1.421.992.279 lei.

Ea va face parte din Coridorul IV Paneuropean, menit să asigure conexiunea dintre vechile state membre ale Uniunii Europene şi cele care au aderat în 2004 şi 2007.

Lucrările la Autostrada Arad-Timişoara – care a fost deschisă traficului în decembrie 2011, deşi proiectul nu era finalizat, astfel că se circula cu restricţii de viteză – au fost recepţionate la 9 august 2013, fiind ridicate şi restricţiile, iar lucrările au o garanţie de doi ani.

Lucrările la autostrada dintre Arad şi Timişoara au început în anul 2009, iar termenul de finalizare era de 24 de luni. În decembrie 2011, ea a fost deschisă traficului, fără ca şantierul să fie închis.

De la deschiderea circulaţiei, pe autostradă au avut loc de mai multe ori reparaţii, în paralel cu lucrările prevăzute în proiect.

Autostrada are o lungime de 32,25 de kilometri şi face parte din Coridorul IV Paneuropean. Valoarea lucrărilor la acest tronson este de 482,8 milioane de lei, echivalentul a 135,43 de milioane de euro.

La data de 23 decembrie Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură a anunţat ofertele câştigătoare pentru construirea celor 70 de kilometri de autostradă din proiectul A10, Sebeş-Turda. Procedura de selecţie a constructorilor în cadrul procedurii de licitaţie deschisă pentru proiectare şi execuţie a celor patru loturi de autostradă a fost finalizată joi, 19 decembrie. Cele patru loturi au fost atribuite pentru aproximativ 1,9 miliarde lei. Până la semnarea contractelor, se pot depune contestaţii. Întroducerea autostrăzii Sebeș- Turda în programul de finanțare 2007-2013 s-a făcut printr-un artificiu pus la cale de conducerea Consiliului Județean Alba și ministrul Dan Șova. Practic cei de la CJ Alba au transformat un vechi proiect al unui drum expres în autostradă, manevra picând ca o mănușă pentru Guvern care s-a văzut în imposibilitatea finanțării autostrăzii Transilvania realizată de americanii de la Bechtel. Sebeș- Turda a reprezentat o alternativă perfectă pentru legarea Clujului la autostrada A1 din coridorul IV paneuropean. Potrivit ministrului Șova autostrada Sebeș- Turda va fi finalizată în 2016.

Citește și Autostrada Sebeş-Turda: OFERTELE câştigătoare. Vezi cine va construi cei 70 de kilometri de pe A10

La cele şapte autostrăzi se adaugă varianta de ocolire a Municipiului Constanţa, în regim de autostradă.

Valoarea totală eligibilă a proiectului „Construcţia Variantei de Ocolire a Municipiului Constanţa” este de 260.664.914 lei.

În ceea ce priveşte proiectele de infrastructură feroviară din cadrul Axei Prioritare TEN-T 22, acestea au vizat reabilitarea şi modernizarea unor tronsoane, nu şi construirea unora noi.

Baza de date SMIS-CSNR (sistemul informatic centralizat ce permite monitorizarea proiectelor finanţate din fondurile structurale şi de coeziune) de pe site-ul MFE nu cuprinde niciun fel de informaţii despre proiecte privind infrastructura navală pe Axa Prioritară TEN-T 18 sau despre proiecte de transport intermodal.

Programul Operaţional Sectorial Mediu (POS M) beneficiază de o alocare totală de 19,98 miliarde de lei, din care au fost absorbiţi 1,05 miliarde de euro (4,69 miliarde de lei), adică un procent de 23,32%.

Cele 434 de contracte semnate în cadrul POS M vizează extinderea şi modernizarea sistemelor de apă şi apă uzată, dezvoltarea sistemelor integrate de gestionare a deşeurilor şi reabilitarea siturilor contaminate, reducerea poluării şi diminuarea efectelor schimbărilor climatice, protejarea naturii şi prevenirea riscurilor naturale în zonele cele mai vulnerabile.

Deşi inundaţiile fac anual ravagii în diferite zone, majoritatea proiectelor privind prevenirea riscurilor naturale sunt doar planuri pentru prevenirea, protecţia şi diminuarea efectelor inundaţiilor. În general, aceste planuri prevăd întocmirea hărţilor cu limitele zonelor inundabile, elaborarea unor măsuri de prevenire şi protecţie, modernizarea sistemelor de supraveghere şi avertizare, precum şi instruire în domeniul reducerii riscurilor.

Rata cea mai mare de absorbţie se înregistrează la Programul Operaţional Regional (POR). Pentru POR au fost alocate 16,5 miliarde de lei, din care România a atras 7,59 miliarde de lei (1,699 miliarde de euro), adică 45,62%.

Ca număr de contracte, POR se situează pe locul doi, cu 3.627 semnate.

În cadrul Axei Prioritare 1 – Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor – au fost finanţate proiecte privind asigurarea siguranţei publice în unele cartiere din Bucureşti sau din alte oraşe, crearea de parcuri, modernizarea unor spaţii verzi şi a unor centrale termice, transformarea unor clădiri în centre sociale sau reabilitare de străzi.

De asemenea, pe POR au fost îmbunătăţite infrastructuri regionale şi locale de transport, precum şi infrastructuri sociale: servicii pentru bolnavii de cancer, achiziţia de aparatură medicală, modernizarea unor centre de plasament si modernizare, înfiinţarea unor centre SPA, construirea unor ateliere pentru fabricarea articolelor din sticlă sau pentru confecţii lenjerie de corp şi de pat.

Tot în cadrul Programului Operaţional Regional intră şi proiectele de dezvoltare şi promovare a turismului.

Al doilea în ceea ce priveşte absorbţia este Programul Operaţional Dezvoltarea Capacităţii Administrative (PO DCA) – 40,06%. Suma totală alocată este însă mică: 921 milioane de lei.

Proiectele din cadrul PO DCA vizează dezvoltarea capacităţii instituţionale a autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, analize independente privind eficienţa sistemului judiciar, evaluarea reformei procesului politicilor publice la nivelul administraţiei publice centrale, strategii locale de dezvoltare, dezvoltarea serviciilor publice sau programe de formare pentru funcţionarii publici.

Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POS DRU) beneficiază de o alocare totală de 15,39 miliarde de lei, absorbţia curentă fiind de 945,15 milioane de euro (4,2 miliarde de lei), ceea ce reprezintă 27,19%.

Obiectivul general al POS DRU constă „în dezvoltarea capitalului uman şi creşterea competitivităţii, prin corelarea educaţiei şi învăţării pe tot parcursul vieţii cu piaţa muncii şi asigurarea de oportunităţi sporite pentru participarea viitoare pe o piaţă a muncii modernă, flexibilă şi inclusivă a 1.650.000 de persoane”, potrivit Documentului Cadru de Implementare a programului.

Proiectele pe POS DRU variază de la  oferte educaţionale pentru copii din comunităţi dezavantajate, la îmbunătăţirea învăţământului profesional şi tehnic şi până la promovarea culturii antreprenoriale.

Cea mai mică rată de absorbţie se înregistrează pe Programul Operaţional Sectorial Creşterea Competitivităţii Economice (POS CCE). Astfel, la o alocare de 11,31 miliarde de lei, România a absorbit doar 426 milioane de euro (2 miliarde de lei), ceea ce înseamnă un procent de 18,10%.

POS CCE este destinat IMM-urilor dar şi firmelor mari, autorităţilor locale, operatorilor economici din sectorul energetic şi furnizorilor de reţele de comunicaţii electronice.

În cadrul acestui program au fost semnate cele mai multe contracte: 3.635, dar sumele alocate fiecăruia sunt mici, de aici şi rata scăzută de absorbţie.

Şi Programul Operaţional Asistenţă Tehnică (PO AT) are un nivel mic de absorbţie – 20,71%. Din 754 milioane de lei, România a atras doar 35,26 milioane de euro (156 milioane de lei).

Proiectele pe PO AT au avut ca obiectiv, în general, finanţarea parţială a cheltuielilor de personal la diverse ministere şi alte instituţii publice.

Ministerul Fondurilor Europene va plăti prin acest program chiria pentru noul sediu din clădirea de birouri Tower Central International. În documentaţia de atribuire se specifică faptul că valoarea estimativă a contractului este de 2,3 milioane de euro fără TVA.

Rata scăzută de absorbţie este şi rezultatul implementării deficitare şi a neregulilor care au dus la presuspendarea a patru dintre cele şapte programe operaţionale.

În luna iunie 2011, Comisia Europeană a întrerupt rambursările pentru Axa Prioritara 2 din Programul Operaţional Regional, din cauza unor nereguli constatate în cursul unui control anual pe zona de achiziţii publice. În iulie 2011, partea română a decis să suspende transmiterea declaraţiilor de cheltuieli spre rambursare către CE pentru toate programele operaţionale, până la oferirea unor argumente suficiente privind legalitatea şi corectitudinea sistemului de verificare, management şi control a achiziţiilor publice. Hotărârea a fost luată deoarece au fost identificate şi pe alte programe operaţionale semnale privind suspiciuni de nereguli în domeniul achiziţiilor publice.

La sfârşitul lunii iulie 2011, Comisia Europeană a cerut Bucureştiului să îndeplinească o serie de condiţionalităţi la nivelul sistemului de management şi control care să ofere garanţii suficiente privind credibilitatea acestuia.

Pe baza acţiunilor întreprinse de partea română, Executivul de la Bruxelles a decis, la 22 decembrie 2011, reluarea rambursării de plăţi pentru toate programele operaţionale. Această decizie a fost luată cu condiţia ca România să realizeze, până la 30 iunie 2012, o serie de măsuri legate de organizarea internă a structurilor diferitelor autorităţi de management, precum şi de domeniul achiziţiilor publice.

Conform celor convenite în decembrie 2011, partea română a întrerupt, de la 1 iulie 2012, transmiterea declaraţiilor de cheltuieli spre rambursare, iar Comisia Europeană a efectuat în aceeaşi lună misiuni de audit pe patru programe: POS Transport, POR, POSCCE şi POS Mediu.

În urma acestor misiuni de audit, Comisia Europeană a decis, la 25 octombrie 2012, presuspendarea integrală a POS CCE şi parţială POS Transport şi a Programului Operaţional Regional.

Executivul european a decis, la 22 aprilie 2013, reluarea plăţilor pe patru din cele cinci axe presuspendate în cadrul Programului Operaţional Regional, iar la 24 iunie a deblocat plăţile pe POS Transport. Plăţile pe POS CCE au fost deblocate la 8 octombrie.

Cel de-al patrulea program care s-a confruntat cu probleme mari a fost POS DRU.

Comisia Europeană a presuspendat POS DRU la începutul lunii august 2012, plăţile fiind deblocate în februarie 2013.

României i-au fost aplicate corecţii financiare pe cele patru programe presuspendate, dar şi pe POS Mediu, pentru contractele a căror procedură de achiziţie publică a fost lansată înainte de 1 octombrie 2011

sursa: Mediafax



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EDUCAȚIE

DOCUMENT: Ce elevi merg de luni la școală. Se modifică scenariile: ORDIN emis de Ministerul Educației și Ministerul Sănătății

Publicat

Ministerul Educaţiei şi Ministerul Sănătăţii au finalizat ordinul care modifică măsurile de organizare a activităţii în cadrul unităţilor/instituţiilor de învăţământ.

Astfel, în scenariul 3, în care până acum mergeau la școală doar elevii de ciclu primar și copiii de grădiniță, merg de acum înainte și elevii din anii terminali merg la școală, dar doar câte o jumătate de clasă fizic, ceilalți vor face ore online, potrivit ordinului comun al miniștrilor Sănătății și Educației.

Documentul va fi publicat în Monitorul Oficial.

Principalele modificări aduse de noul ordin comun, ordinului comun nr 3.235/93, cel emis în februarie pentru aprobarea măsurilor de organizare a activității în cadrul unităților/instituțiilor de învățământ în condiții de siguranță epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2.

La articolul 2 alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(3) Scenariul de funcţionare al unităţii/instituţiei de învăţământ pe parcursul anului şcolar/universitar se va actualiza săptămânal, cu referință la fiecare zi de vineri, în funcţie de evoluţia epidemiologică, prin raportare la prevederile art. 3, cu excepția depășirii pragului de 6 la mie unde intrarea în carantină se aplică imediat.”

Articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins:

 (1) Consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ propune ISJ/ISMB aplicarea scenariului de organizare şi desfăşurare a cursurilor în unitatea de învăţământ, pe baza criteriului epidemiologic privind rata incidenţei cumulate la nivelul localităţii, respectiv numărul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la 1.000 de locuitori, după cum urmează:

Scenariul 1

Participarea zilnică a tuturor preşcolarilor şi elevilor în unităţile de învăţământ, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie

Incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate mai mică sau egală cu 1/1000 de locuitori

Scenariul 2

a)Participarea zilnică, cu prezență fizică în unitățile de învățământ a tuturor preşcolarilor şi elevilor din învăţământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a şi  a XII-a, a XIII-a, și a celor din anii terminali din învățământul profesional și postliceal, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie;

b)Participarea zilnică, în sistem on line a elevilor din celelalte clase/ani de studiu.

Incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate este mai mare de 1/1000 dar mai mică sau egală cu 3/1000 de locuitori.

Scenariul 3

a)Participarea zilnică, cu prezență fizică în unitățile de învățământ a tuturor preşcolarilor şi elevilor din învăţământul primar;

b)Participarea zilnică, cu prezență fizică în unitățile de învățământ a elevilor din clasele a VIII-a şi  a XII-a, a XIII-a, și a celor din anii terminali din învățământul profesional și postliceal, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor protecţie, cu prezența fizică de până la jumătate din numărul total de elevi înmatriculați în  respectivele clase terminale;

c)Participarea zilnică, în sistem on line a elevilor din celelalte clase/ani de studiu

Incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate este mai mare de  3/1.000 locuitori dar mai mică de 6/1000 de locuitori.

Până acum, scenariul 3 prevedea că la școală merg doar elevii din clasele primare și copii de grădiniță.

Documentul comun semnat de Ministerul Educației și Ministerul Sănătății

ORDIN pentru modificarea și completarea Ordinului nr. 3235/93/2021 pentru aprobarea măsurilor de organizare a activităţii în cadrul unităţilor/instituţiilor de învăţământ în condiţii de siguranţă epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2

având în vedere prevederile:

– art. 94, art. 95, art. 114 și art. 123 Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;

– art. 10 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare,

– art. 2 din OUG nr. 141/2020 privind instituirea unor masuri pentru buna funcționare a sistemului de învățământ și pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011;

– Ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.530/2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificările şi completările ulterioare;

– Ordinului ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice nr. 5.079/2016 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, cu modificările şi completările ulterioare;

–  În conformitate cu prevederile art 3 din Hotărârea Comitetului Național pentru Situații de Urgență nr. 15 din 05.03.2021 privind aprobarea listei țărilor/zonelor/teritoriilor de risc epidemiologic pentru care se instituie măsura carantinei asupra persoanelor care sosesc în România din acestea, precum și pentru stabilirea unor măsuri necesar a fi aplicate în unitățile de învățământ, în contextul pandemiei de COVID-19

– Referatul de aprobare nr. 9861/CM/ 06.03.2021 din care rezultă necesitatea modificărilor Ordinului nr. 3235/93/2021 pentru aprobarea măsurilor de organizare a activităţii în cadrul unităţilor/instituţiilor de învăţământ în condiţii de siguranţă epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2

în temeiul prevederilor art. 15 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 24/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu modificările ulterioare şi ale art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul educaţiei şi ministrul sănătăţii emit prezentul ordin:

Art.I Ordinul nr. 3235/93/2021 pentru aprobarea măsurilor de organizare a activităţii în cadrul unităţilor/instituţiilor de învăţământ în condiţii de siguranţă epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2, publicat în Monitorul Oficial al României nr. 122 din 5 februarie 2021, partea I, se modifică și se completează după cum urmează:

1. La articolul 2 alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(3) Scenariul de funcţionare al unităţii/instituţiei de învăţământ pe parcursul anului şcolar/universitar se va actualiza săptămânal, cu referință la fiecare zi de vineri, în funcţie de evoluţia epidemiologică, prin raportare la prevederile art. 3, cu excepția depășirii pragului de 6 la mie unde intrarea în carantină se aplică imediat.”

2. Articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins:

,, (1) Consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ propune ISJ/ISMB aplicarea scenariului de organizare şi desfăşurare a cursurilor în unitatea de învăţământ, pe baza criteriului epidemiologic privind rata incidenţei cumulate la nivelul localităţii, respectiv numărul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la 1.000 de locuitori, după cum urmează:

Scenariul 1Participarea zilnică a tuturor preşcolarilor şi elevilor în unităţile de învăţământ, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţieIncidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate mai mică sau egală cu 1/1000 de locuitori
Scenariul 2a)Participarea zilnică, cu prezență fizică în unitățile de învățământ a tuturor preşcolarilor şi elevilor din învăţământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a şi  a XII-a, a XIII-a, și a celor din anii terminali din învățământul profesional și postliceal, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie;b)Participarea zilnică, în sistem on line a elevilor din celelalte clase/ani de studiu.Incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate este mai mare de 1/1000 dar mai mică sau egală cu 3/1000 de locuitori.
Scenariul 3a)Participarea zilnică, cu prezență fizică în unitățile de învățământ a tuturor preşcolarilor şi elevilor din învăţământul primar;b)Participarea zilnică, cu prezență fizică în unitățile de învățământ a elevilor din clasele a VIII-a şi  a XII-a, a XIII-a, și a celor din anii terminali din învățământul profesional și postliceal, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor protecţie, cu prezența fizică de până la jumătate din numărul total de elevi înmatriculați în  respectivele clase terminale;

c)Participarea zilnică, în sistem on line a elevilor din celelalte clase/ani de studiu

Incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate este mai mare de  3/1.000 locuitori dar mai mică de 6/1000 de locuitori.

 

2. La articolul 3 după alineatul (3) se completează  cu două noi alineate, alineatul (4) și alineatul (5) cu următorul cuprins:

„(4) La nivelul localităților unde este instituită măsura carantinei zonale, nu sunt permise activitățile care impun prezența fizică a preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ și activitatea didactică se desfășoară exclusiv online.”

(5) Este permisă organizarea simulărilor examenelor naționale, evaluărilor naționale, orelor remediale și a examenelor pentru anii terminali, cu prezența fizică, în unitățile de învățământ din localitățile în care incidența cumulată în ultimele 14 zile este mai mică de 6/1000 de locuitori, sub condiția asigurării stricte a normelor de prevenire a îmbolnăvirilor cu virusul Sars COV-2, repectiv, distanțare corectă și igienizarea mâinilor și purtarea obligatorie a măștii..

3. Literele a), b) și c) la alin.1 al articolului 9 se modifică și vor avea următorul cuprins:

,, (1) Suspendarea cursurilor în unitățile de învățământ preuniversitar/conexe se dispune în următoarele situații:

a) La apariția unui caz confirmat de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 într-o grupă de învățământ preșcolar sau clasă de învățământ primar.

În această situație se efectuează testarea colegilor , se suspendă cursurile grupei sau clasei respective pentru o perioadă de 14 zile iar ancheta epidemiologică stabilește persoanele care vor fi carantinate.

În situaţia în care în aceeaşi sală cursurile sunt organizate în schimburi, se vor suspenda doar cursurile pentru clasa în care a fost confirmat cazul de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2, urmând ca elevii din schimbul următor să îşi desfăşoare cursurile, după o dezinfectare prealabilă a sălii de clasă.

b) La apariţia unui caz confirmat de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 într-o clasă de învăţământ gimnazial, liceal, profesional şi postliceal se efectuează ancheta epidemiologică şi testarea colegilor acestuia și a cadrelor didactice, conform indicațiilor anchetei epidemiologice.

Conducerea unităţii de învăţământ va decide în urma consultării DSPJ/DSPMB dacă se impune carantinarea celor care fac parte din aceeaşi clasă sau suspendarea cursurilor, după caz.

c) La apariţia a două cazuri confirmate de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 într-o clasă de învăţământ gimnazial, liceal, profesional şi postliceal se suspendă cursurile clasei respective pentru o perioadă de 14 zile, iar ancheta epidemiologică stabilește persoanele care vor fi testate și carantinate.

În situaţia în care în aceeaşi sală cursurile sunt organizate în schimburi, se vor suspenda doar cursurile pentru clasa în care a fost confirmat cazul de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2, urmând ca elevii din schimbul următor să îşi desfăşoare cursurile după finalizarea procedurilor de dezinfectare a sălii de clasă.

Măsura suspendării este dispusă prin decizia conducerii unităţii de învăţământ/instituţiei conexe, după consultarea DSPJ/DSPMB, cu aplicarea prevederilor art. 9 alin. (4) din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5.447/2020, cu modificările şi completările ulterioare.

4. La articolul 9 alineatul (7) se modifică și va avea următorul cuprins:

,,(7) Activităţile ce presupun prezenţa fizică din unităţile de învăţământ preuniversitar din subordinea Ministerului Apărării Naţionale,

Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Justiției vor fi gestionate în funcţie de analiza situaţiei epidemiologice realizate la nivelul direcţiilor medicale din cadrul acestora şi stabilite prin decizie a conducătorilor acestora şi nu se supun dispoziţiilor prezentului ordin.”

5. La articolul 12 după alineatul (3) se completează cu un nou alineat, alineatul (4) care va avea următorul cuprins:

„(4) Cei care au fost declarați contacți direcți ai unor cazuri confirmate și care nu au simptome, în situația în care refuză testarea nu vor fi primiți în unitatea/instituția de învățământ minim 14 zile, și vor continua învățarea în sistem on line. ”

6. Litera b) a punctului 2 din cadrul punctului III din Anexa se modifică și are următorul cuprins:

„ b) masca de protecţie este obligatorie pentru elevii din învăţământul primar, gimnazial şi liceal şi pentru studenţi şi va fi purtată în sălile de clasă, în timpul deplasării în incinta unităţii de învăţământ şi în timpul pauzelor, atât în interior, cât şi în exterior.

La orele de specialitate din învățământul vocațional este obligatorie purtarea măștii de protecție, cu excepția orelor de studiu ale instrumentelor de suflat. În acest caz este necesară asigurarea de spații individuale pentru exersare.

7. Litera c) a punctului 2 din cadrul punctului III din Anexa se modifică și are următorul cuprins:

,,c) masca de protecţie nu este obligatorie în cazul preşcolarilor, indiferent de vârstă, precum și în timpul tuturor orelor de educație fizică desfășurate în spații exterioare;

8. Punctul VII din Anexa se modifică și va avea următorul cuprins:

,, a) cadrele didactice vor efectua triajul observaţional al preşcolarilor/elevilor pe tot parcursul activităţilor şcolare;

b) în cazul în care preșcolarii sau elevii prezintă în timpul orelor de curs stare febrilă sau altă simptomatologie specifică infectării cu SARS-CoV-2, se aplică protocolul de izolare.

În cazul în care există un consimţământ informat şi semnat al părintelui/tutorelui legal cu privire la acordul de recoltare a probelor de exsudat nazofaringian în vederea testării preșcolarilor sau elevilor simptomatici, aceştia vor putea fi testaţi, într-o primă fază, cu teste antigen rapide, în cadrul cabinetelor medicale.

Elevul care a împlinit vârsta de 18 ani va semna consimţământul personal.

Toate testele rapide efectuate în cabinetul medical şcolar de la nivelul unităţii de învăţământ vor fi raportate către direcţia de sănătate publică judeţeană/a municipiului Bucureşti, în maximum 24 de ore.

Dacă părintele/tutorele legal nu îşi exprimă acordul pentru testare, în cazul existenţei unor simptome specifice, precum şi în cazul în care nu există cabinet medical în unitatea şcolară, acesta va lua legătura cu medicul de familie în vederea stabilirii paşilor următori; revenirea în colectivitate în aceste cazuri se va face după un repaus de 14 zile.

c) testarea cu teste antigen rapide se recomandă şi:

1) cadrelor didactice şi altor angajaţi ai unităţii şcolare simptomatici, a căror simptomatologie de boală debutează în timpul orelor de curs;

2) colegilor cazurilor confirmate atât preșcolari sau elevi (colegi de grupă sau clasă), cât şi cadre didactice/personal auxiliar din unitatea de învăţământ (inclusiv celor asimptomatici), în aceeași zi în care s-a confirmat primul caz prin testare antigen rapidă, efectuată în unitatea de învățământ;

d) revenirea în colectivitate a copiilor care au avut alte probleme de sănătate şi au absentat de la şcoală minimum 3 zile se va realiza obligatoriu în baza unei adeverinţe medicale care să precizeze diagnosticul, adeverinţă pe care elevul o va preda în format hârtie sau o va transmite electronic dirigintelui/învăţătorului.

Adeverinţele vor fi centralizate la nivelul cabinetului medical şcolar sau la nivelul persoanei desemnate în cazul în care şcoala nu beneficiază de cabinet medical;

e) cadrele didactice, personalul didactic auxiliar şi nedidactic care prezintă simptome specifice unei afecţiuni cu potenţial infecţios (febră, tuse, dureri de cap, dureri de gât, dificultăţi de respiraţie, vărsături, fără a se limita la acestea) se izolează la domiciliu, contactează medicul de familie şi anunţă de îndată responsabilul desemnat de către conducerea unităţii de învăţământ.”

Art.II Direcțiile de specialitate din cadrul Ministerului Educației, precum și direcțiile de specialitate din cadrul Ministerului Sănătății, direcțiile de sănătate publică județene/a municipiului București, inspectoratele școlare județene/al municipiului București, unitățile de învățământ preuniversitar vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Art. III Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

MESAJE de 8 MARTIE 2021: Cele mai frumoase urări pentru femeile din viața ta. Mamă, iubită sau colege

Publicat

mesaje 8 martie ziua femeii

Mesaje de 8 Martie 2021. Felicitări și urări de Ziua Femeii. „Închin paharul pentru noi FEMEILE! Pentru bărbații care ne au, pentru nenorociții care ne-au avut și pentru cei care vor avea norocul să ne cunoască! Pentru toate femeile frumoase, pe care vreau sa le văd fericite! LA MULȚI ANI!”.

Cele mai frumoase și importante ființe de pe pământ sunt sărbătorite în fiecare an de 8 MARTIE. Mame, soții, iubite, surori, colege, profesoare sau soacre, pentru toate doamnele minunate din viața noastră, în acestă zi specială, avem un gând frumos de transmis.

VEZI și MESAJE de 8 MARTIE: Felicitări „de suflet”, frumoase sau amuzante. Urări pentru mamă, soţie, iubită, colegă

Fie că o facem prin clasicele scrisori, pe o bucată de hârtie atașată unui buchet de flori, prin e-mail sau un simplu SMS, în acestă zi trebuie să transmitem un mesaj femeilor importante din viața noastră.

Citeşte şi URĂRI DE PAŞTE 2021 Mesaje și FELICITĂRI de Învierea Domnului. Transmite un gând bun celor dragi de Sărbători

Pentru că am dorit să venim în ajutorul vostru am pregătit o listă cu mesaje pe care le puteți primite persoanelor dragi:

URĂRI ȘI MESAJE DE FELICITARE DE 8 MARTIE:

MESAJE 8 MARTIE – Urări pentru mame

„Știu că nu ți-am arătat mereu că am apreciat ceea ce ai făcut pentru mine. Îți sunt recunoscătoare că exist – ție îți datorez omul care sunt astăzi, datorita ție sunt un om mai bun. Tu m-ai învățat să ma respect și să respect pe alții, tu ești cea care m-a învățat sa fiu toleranta, tu ești cea care m-a ascultat întotdeauna și care a fost alături de mine mereu.”

„La mulţi ani, mamă! Eşti minunată şi vreau să împart cu tine ce am mai de preţ. Te iubesc.”

„Singura persoană care va avea întotdeauna încredere mine, care va fi întotdeauna lângă mine, care mă va iubi întotdeauna … întotdeauna mama mea!”

„Îți sunt recunoscătoare pentru faptul că m-ai iubit necondiționat și că ai avut grija de mine toată viața, iți sunt recunoscătoare pentru că îți pasă de viața mea, pentru că ai mereu o vorbă bună pentru mine când lucrurile merg rău.  Îți urez o zi plină de voie bună și sper ca dragostea mea să îți umple viața la fel cum dragostea pe care mi-ai purtat-o tu a umplut-o pe a mea.”

„Ziua de 8 Martie îmi oferă prilejul potrivit pentru a-ți spune cât de mult însemni pentru mine. Vreau să-ți mulțumesc pentru tot ceea ce am învățat de la tine: cum să dăruiesc necondiționat, cum să am încrede în mine. Tu ai fost cea care m-a iubit fară a cere nimic în schimb, tu ești cea care mi-a oferit sprijin și incurajări când aveam nevoie, tu ai fost mereu alături de mine când viața părea împotriva mea.Te iubesc, mămica mea…”

Vezi și MESAJE de FLORII 2021: Idei de urări pentru cei care poartă nume de flori. Felicitări în zi de sărbătoare

„Un gând mărunt pentru iubirea imensă pe care ţi-o port. LA MULŢI ANI!Fie ca ziua de 8 Martie să-ţi aducă toată lumea la picioare, zâmbetul pe buze și toată fericirea de pe pământ. La mulţi ani!Mamă, te iubesc, pentru mine eşti unică, eşti prim’vara mea însorită!”

„Îţi mulțumesc că m-ai iubit şi m-ai învăţat să iubesc şi pe ceilalţi, dar mai ales pe tine. La mulţi ani, mami!”

„Dacă viaţa ta ar depinde de dragostea pe care ţi-o port, ai fi nemuritoare. La mulţi ani, mamă!”

„Prima dată când am deschis ochii, te-am văzut pe tine MAMA. Acum ca m-ai crescut sunt fericit că mi-ai dat viață și vreau să îți mulțumesc! Te iubesc și îți urez un sincer LA MULTI ANI, MAMA!!!”

„Poate că pentru lume tu ești numai o persoana, dar pentru anumite persoane tu ești întreaga lume!”

„Tu, mămico dragă, ne îndrumi pașii și ne sprijini să mergem pe drumul drept. Noi îți mulțumim și te iubim. La multi ani!”

„Ultima ninsoare încarcă merii

Dar curând ei plini vor fi de floare!

Martie, mămico, sărbătoare!

Sărbătoarea ta și-a primăverii!

Mama este ființa aleasă de Dumnezeu pentru a-i fi reprezentanta pe pământ.

Mami, te iubesc, pentru mine ești unică, ești primăvara mea însorită!”

„Precum sunt florile gingașe, soarele luminos, apele limpezi și izvoarele cristaline, așa să fii tu, mămică dragă, bună, înțeleaptă și frumoasă! La Multi Ani!”

„Mama – cel dintâi cuvânt, cel mai dulce zâmbet, cel mai sincer suflet, cel din urma vis. Cea mai dulce voce, cea mai grea durere, cea mai mândră floare, cea mai scumpă carte.”

„Mama – lacrima târzie, veșnică icoana, înger de-nălțare, candelă aprinsă! Candela a vieții, care nu se stinge, care luminează și pe veci veghează!”

„La multi ani, mămică mea! Să fi fericită și să te iubeacă toată lumea cum o face puiul tău.”

„Mama!Ce cuvânt simplu…ce semnificație mirifică…Mama e cea care îți dă viață,te învață primii pașii în viață,primele cuvinte…ea te învață tot ce e important în viata ta!Prețuiți-o până o mai aveți!Mama e îngerul nostru păzitor. La munți ani.”

MESAJE 8 MARTIE – Urări pentru soție

„Pentru o ființa unică și minunată care îmi luminează viața cu un singur surâs! Soarta să-ți dăruiască un curcubeu la fiecare furtună, un zâmbet la fiecare lacrimă, sănătate, împliniri și fericire! La muți ani draga mea soție”

„Îti urez o zi a femeii în care să te bucuri de fiecare raza de soare și de fiecare pata de verdeață și… de dragostea mea necondiționată.”

„Azi uita cine ești și trezește-te la viață o dată cu natura. Fii un fluture zglobiu și așeaza-te pe prima floare a purității. Ziua să-ți fie mai senina ca infinitul. La multi ani, floare a primăverii.”

„Odată cu venirea primăverii, ai venit tu… a răsărit primul ghiocel și cu el dragostea mea pentru tine… ți-am dăruit un buchet de flori și tu mi-ai dăruit dragostea ta… și de atunci în sufletul meu e întotdeauna primăvara… pentru ca acolo ești tu… tu ești primăvara sufletului meu. Te iubesc.”

„Astăzi îți doresc să primești atâtea flori încât să-ți faci gradină. Atâtea felicitări încât să ai vorbe bune pentru tot anul… Atâta dragoste încât chiar dacă ai da înapoi la fiecare, tot ți-ar mai rămâne…”

„Sunt cel mai fericit bărbat, am trecut împreună prin bune și rele, nu trebuie să-ți dau mesaje pompoase de 8 Martie pentru că toată lumea știe că tu ești minunea vieții mele.”

„Te port oriunde în gândurile mele și te simt chiar dacă ești departe de mine!”

„De 8 martie îți urez o primăvară frumoasă, cu soare, fericire și toată dragostea prinsa într-un frumos buchet de ghiocei ce vestesc venirea unei noi primăveri!”

MESAJE 8 MARTIE – Urări pentru iubite

„Fie ca ziua de 8 Martie să-ți aducă toată lumea la picioare, zâmbetul pe buze și toată fericirea de pe pământ. La mulți ani!”

„Când mă uit afară, văd doar vânt și ploi. Când mă uit la cer, e mereu înnorat și cenușiu. Dar când mă uit la tine știu că va veni timp frumos, pentru ca tu ești soarele și primăvara mea.”

„Îti doresc ca aceste zile de primăvară și răsăritul soarelui să-ți aducă peste zi împlinirea viselor alături de tot ceea ce poate fi: mai pur, mai sincer, mai curat… te iubesc!”

„Fluturele meu…. Frumusețea, ca și zborul și iubirea, de cenușă-și leagă firea.”

„De-i ștergi fluturelui praful, nici o vraja, nici o boare, nu-l vor face să mai zboare.”

„Tu ești fluturele meu și promit că niciodată nu voi șterge praful dragostei de pe aripile tale.”

„Dacă vezi că soarele-ți râde prin păr, dacă simți miros de ghiocei, dacă auzi ciripit de pasarele, atunci înseamnă că trăiești o noua primăvară…”

„Iubita mea este cea mai bună şi frumoasă din lume. Te iubesc, primăvara mea!”

MESAJE 8 MARTIE – URĂRI pentru colege

„De 8 martie îți uram o primăvară frumoasă, cu soare, fericire și toată dragostea noastră prinsa într-un frumos buchet de ghiocei ce vestesc venirea unei noi primăveri!”

„Un gând curat și senin ca primăvara pentru veșnicia ei!”

„Primăvara… anotimpul renașterii, al trezirii la viață, face acum de ziua aceasta de 8 Martie, ziua cea mai plină de feminitate, zâmbete, și căldura sufletească!”

„Fie ca toate împlinirile frumoase, sănătatea și spiritul acestei zile să te însoțească pretutindeni. Fie ca primăvara iubirii sa iți inunde sufletul cu bucurie și cu parfumul tuturor florilor sale. Îti doresc un 8 Martie cât mai frumos.”

„Viața, arta, chiar și energia se declina la feminin. Ideea, ca și lupta și pâinea sunt tot femei. Privind femeile, sfârșești a crede în mitul cu supraoamenii în care fiecare din ele valorează cât doi bărbați. Ambițioase, dinamice, cu plăcerea muncii, emotive și eficace, fac ca intervenția lor să fie mai intuitivă, mai psihologică, benefică….”

„De 8 Martie senin,

Într-un cadru anonim

Primăvara a sosit

În al iernii asfințit.

Primăvara-n suflet vă dorește …”

MESAJE 8 MARTIE – Urări pentru profesoare

„Nu exista prilej mai minunat de dăruire decât să poți da zi de zi ce ai mai bun din tine. Să poți să înveți cu înțelepciune și răbdare pe cel ce a venit la tine. Pentru călăuzirea pașilor pe drumul vieții și științei, pentru învățarea și cunoștințele dăruite. Vă mulțumim cu respect, doamna Profesoară! La multi ani!!!”

„Această zi este o ocazie deosebită să vă aducem cele mai sincere și frumoase urări de bine, sănătate, prosperitate dumnevoastră care sunteți atât de drag pentru fiecare dintre noi. 8 MARTIE  fericit.”

„Doamna profesoară sa aveți parte de toată căldura omenirii, un ocean de sănătate și toate florile lumii adunate în cel mai frumos buchet de 8 Martie!”

„1.000 de flori și tot atâtea gânduri bune pentru o persoana deosebita. Vă doresc o zi speciala, la fel ca dumneavoastră.”

MESAJE 8 MARTIE- pentru soacră

Cu toate că sunt foarte rare cazurile când nurorile sau ginerii se înțeleg de minune și nu au nici un resentiment față de soacre, de 8 Martie lăsați de o parte neînțelegerile și mulțumiți-i soacrei că a nascut cea mai frumoasă ființa de pe pământ care e motivul pentru care trăiți. Acceptarea este cuvantul cheie, iar recunoștința, de cele mai multe ori poate însemna buna-înțelegere, pace și iubire în familie.

„La multi ani! și vă doresc să aveți în suflete minunatele culori ale primăverii de care sa vă bucurați!”

„De 8 Martie, gânduri curate împletite din iubire, alături de un sincer „La multi ani”, celei mai grozave soacre!”

„Mi-ai adus bucuria de a avea două mame. Una aici, aproape, și una ceva mai departe. Îți multumesc pentru că m-ai primit și adoptat cu atâta căldura, bucurie și mândrie. La multi ani de 8 Martie, mamă soacră!”

„Te admir din toată inima pentru cine ești, pentru eleganța ta, pentru calmul tău, pentru frumusețe, pentru generozitate, pentru delicatețe… Iartă-mă pentru toate momentele în care uit să-ți arăt asta.  Îți mulțumesc! Sunt recunoscătoare că ești în viața mea! La multi ani frumoși, luminoși, plini de iubire!”

„Fie ca primăvara iubirii să îţi inunde sufletul cu bucuria şi parfumul tuturor florilor sale. Îţi doresc un 8 Martie cât mai frumos!”

MESAJE DE 8 MARTIE- URĂRI pentru surori

„Ești marea mea sursa de inspirație. Te admir pentru curaj, pentru inventivitate, pentru puterea creatoare, pentru indulgență, pentru blândețe. Mulțumesc în fiecare zi că am avut norocul sa fiu eu fratele tău. Sunt plin de recunoștință pentru dragostea și prietenia care nu se vă sfârși niciodată. La multi ani, surioara! ”

„Astăzi este ziua femeii este ziua ta. Un prilej pentru mine să îți reamintesc cât țin la tine. Că ești parte din sufletul meu. Ne curge același sânge prin vene. Dar și simțiri, trecut, educație și atâtea gânduri comune. Ne-am format împreună. Ne-am fost mereu alături. Am râs, am plâns, ne-am spus secrete… La multi ani, sora mea! ”

„La multi ani, draga sora, să ai parte de tot ce-ți dorești în lumea asta să fii sănătoasă și fericita alături de familia ta. Ai grija de sufletul tău și… pictează-ți viitorul doar în culori trandafirii! Este 8 martie, este ziua ta. Azi trebuie să crezi în visele tale! LA MULTI ANI!”

„Sora mea, de ziua ta vroiam să-ți dăruiesc un buchet de flori mare cât sufletul tău și frumos ca tine, dar nu am găsit așa că o să-ți spun doar La multi ani!”

MESAJE DE 8 MARTIE-  URĂRI pentru toate femeile

„8 Martie este o zi plină de feminitate, zîmbete şi căldură sufletească. În această zi remarcabilă noi, bărbaţii, venerăm cu un deosebit respect – mamele, prin tandreţe şi iubire – soţiile, prin dragoste şi grijă părintească – fiicele, prin veşnice aduceri aminte – bunicile. ”

„Femeia, căreia umanitatea îi datorează continuitatea şi perpetuarea vieţii, a fost şi  va fi elogiată în cîntece şi opere artistice. De cînd e lumea, Femeia a ţinut mereu aprins focul în căminul familial, a păstrat cu sfinţenie datinile străbune, a sădit speranţă şi nobleţe în inimile celor apropiaţi.”

„8 Martie este ziua în care se îmbină armonios cele patru caracteristi ale femeilor: sensibilitatea, frumuseţea, tandreţea şi fineţea. Cu ocazia sărbătorilor de primăvară, permiteţi-mi să-mi exprim întreaga stimă şi admiraţie faţă de poziţia civică a Dumneavoastră, care denotă o voinţă puternică, patriotism, dragoste de viaţă şi deosebite calităţi sufleteşti şi să Vă adresez cele mai alese urări de sănătate, fericire, prosperitate şi realizarea tuturor doleanţelor.”

„Va doresc, doamnelor şi domnişoarelor, să aveţi parte de o primavară plină de iubire şi armonie, aducîndu-Vă în dar un firav mărţişor, simbol al dragostei, care, prin spritul său de primăvară, să zăbovească cît mai mult în sufletul Dumneavoastră.”

„Fiţi înconjurate de căldură, tandreţe, armonie, dragoste, înţelepciune, zîmbete de copii, bunăstare, sănătate Dumneavoastră şi apropiaţilor Dumneavoastră. Fie ca pacea şi înţelegerea să domine mereu în familiile Dumneavoastră.

 

 

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Venituri din CHIRII: Facilități fiscale în contextul pandemiei. Cum se face declararea și impozitarea în cazul reducerii chiriei

Publicat

Regulile de impozitare pentru veniturile din chirii au fost modificate pentru anul 2020, în contextul pandemiei de COVID-19. Măsura a avut ca scop încercarea de a stimula proprietarii de imobile să ușureze, la rândul lor, sarcina financiară a chiriașilor.

Prin intermediul Legii 62/2020 privind aplicarea anumitor facilități de la plata chiriei pentru perioada stării de urgență, printre altele, a fost introdus un stimulent fiscal care presupune scutirea de taxe pentru veniturile din chirii, în anumite condiții.

Astfel, pentru veniturile de acest tip obținute începând din luna martie 2020, contribuabilul este scutit de impozit pe venit dacă a redus valoarea lunară a contractului de închiriere cu cel puțin 30% față de luna februarie 2020.

În acest caz, valoarea redusă a veniturilor din chirii nu se ia în calcul nici la determinarea plafonului pentru CASS.

Facilitatea este valabilă pentru perioada în care a fost redusă valoarea contractului de închiriere, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2020.

Dovada care trebuie prezentată organului fiscal este actul adițional la contractul de închiriere în care este prevăzută reducerea chiriei.

Regula se aplică și persoanelor care, în cursul anului 2019, au obținut venituri din mai mult de cinci contracte de închiriere și, începând cu 2020, califică veniturile din închiriere drept venituri din activități independente.

Prevederile din Legea adoptată de Camera Deputaților

I. Facilități acordate pentru plata chiriei

1. Amânarea plății chiriei pentru folosința imobilelor înregistrate ca sedii, puncte de lucru sau locuințe.

Pentru perioada cuprinsă între 16 Martie 2020 – 30 Iunie 2020  (perioada stării de urgență precum și luna următoare celei în care a încetat starea de urgență) categoriile de locatari (chiriași), precum:

  •  operatorii economici, practicanți ai profesiilor liberale, entitățile juridice de drept privata căror activitate a fost întreruptă sau ale căror venituri sau încasări au scăzut cu cel puțin 15% în luna martie 2020 față de media ultimului an calendaristic în perioada de aplicare a stării de urgență, și
  • persoanele fizice afectate economic direct sau indirect în perioada de aplicare a stării de urgență

POT AMÂNA la cerere, fără plată de dobânzi și penalități, plata chiriei pentru folosința imobilelor înregistrate ca sedii, puncte de lucru sau locuințe.

2. Facilitatea acordată chiriașilor constă în faptul că plata chiriilor către proprietari (locatori) pentru categoriile menționate mai sus va fi efectuată de către organul fiscal, în contul proprietarilor (locatorilor) la cererea chiriașilor (locatarilor).

3. Cererea chiriașului (locatarului) va fi însoțită de următoarele documente:

  • contractul de locațiune între locator și locatar;
  • act adițional între locator și locatar la contractul de locațiune, care va conține următoarele:
    • acordul parților pentru amânarea plății chiriei, durata perioadei de amânare a plății chiriei, suma aferentă acestei perioade de amânare;
    • datele de identificare ale locatorului și locatarului;
    • datele contului bancar al locatorului în care urmează a se face plata de către organul fiscal teritorial competent;
    • data semnării și semnăturile ambelor părți;
  • orice fel de act al locatarului care dovedește imposibilitatea plății chiriei în perioada specificată în actul adițional dintre locator și locatar.

Atenție: Pentru a beneficia de amânarea la plata chiriei, categoriile de locatari (chiriași) prevăzuți mai sus trebuie să pună la dispoziția organului fiscal teritorial orice fel de act justificativ care să ateste imposibilitatea plății chiriei în perioada specificată în actul adițional dintre locator și locatar.

4. Condițiile ce trebuie îndeplinite de locator (proprietar) pentru cererile de plată 

Pot face cerere de plată către operatorul fiscal teritorial locatorii care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

  • chiria lunară specificată în actul adițional dintre locator și locatar este mai mică, cel mult egală cu chiria din luna februarie 2020;
  • valoarea chiriei lunare din actul adițional este de maximum 10.000 RON pentru operatorii economici pentru fiecare locație și maximum 2.000 RON pentru persoane fizice pentru o singură locație.

Cererea prevăzută la pct. 3 poate fi depusă și prin poștă electronică la o adresă de e-mail care va fi afișată pe pagina de internet a fiecărui organ fiscal teritorial.

5. Restituirea chiriilor către organul fiscal 

Locatarii (chiriașii) menționați la pct. 1, care beneficiază de amânarea plății chiriilor, sunt obligați să plătească chiriile lunare, a căror plată a fost amânată prin act adițional între locator și locatar, organului fiscal teritorial competent, care a plătit aceste chirii locatorului, eșalonat, în rate egale, după perioada în care plata a fost amânată, până la 31 decembrie 2020.

În cazul în care locatarii nu își îndeplinesc această obligație organul fiscal teritorial procedează la executarea silită a creanțelor nerecuperate, conform Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

6. Facilitățile prevăzute la pct. 1 se aplică în mod corespunzător pentru toată perioada stării de urgență, precum și pentru luna următoare celei în care a încetat starea de urgență

II. Facilități fiscale pentru veniturile obținute din cedarea folosinței bunurilor imobile

1. Facilități fiscale pentru persoanele fizice ce obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal
Persoanele fizice care REDUC pe perioada anului 2020 contravaloarea folosinței bunului imobil, stabilită în bani și/sau în natură, potrivit contractului încheiat între părți, cu cel puțin 30% față de contravaloarea folosinței bunului imobil aferentă lunii februarie 2020, beneficiază de :

  •  Scutirea de la plata impozitului pe venitul din chirii,  pentru acea perioadă din anul 2020 în care a fost redusă chiria.
  • Scutirea de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS) pentru acea perioadă din anul 2020 în care a fost redusă chiria.

Important!!!! Perioada pentru care se poate beneficia de scutirea de impozit și CASS este perioada pe care s-a negociat scăderea contravalorii folosinței bunului imobil, dar nu mai mult de 31 decembrie 2020.

Practic, veniturile din chirii obținute pe perioada anului 2020 în urma reducerii contravalorii folosinței bunului imobil față de luna Februarie 2020

NU sunt considerate venituri impozabile la calculul impozitului pe venit și nu intră în baza de calcul a CASS care se compară cu plafonul de 12 salarii minime (2.230 lei *12 luni = 26.760 lei) .

Prevederile menționate mai sus sunt o derogare de la art. 84 din Codul fiscal ce reglementează stabilirea venitului net anual din cedarea folosinței bunurilor.

Atenție: de prevederile pct. 1 beneficiază și persoanele fizice care în anul 2019 au realizat venituri din cedarea folosinței bunurilor din derularea unui număr mai mare de 5 contracte de închiriere și, începând cu anul 2020, au calificat aceste venituri în categoria veniturilor din activități independente, în condițiile menționate mai sus.

2. Facilități fiscale pentru firmele plătitoare de impozit pe profit/impozit pe venit micro-întreprindere aferente veniturilor din cedarea folosinței bunurilor imobile

Veniturile din cedarea folosinței bunurilor imobile obținute în baza unor contracte de închiriere/subînchiriere sau uzufruct sunt impozabile doar în proporție de 80% din valoarea lor, cu condiția:

  • Reducerii pe perioada anului 2020 a contravalorii folosinței bunului imobil, stabilită în bani și/sau în natură, potrivit contractului încheiat între părți, cu cel puțin 20% față de contravaloarea folosinței bunului imobil aferentă lunii februarie 2020.

Veniturile pentru care se beneficiază de aceste prevederi sunt doar acele venituri rezultate din contractele pentru care contribuabilii au redus contravaloarea folosinței bunului imobil, potrivit mențiunilor de mai sus.

Important !!! Perioada pe care contribuabilii pot beneficia de aceste prevederi este perioada pe care s-a negociat scăderea contravalorii folosinței bunului imobil, dar nu mai mult de 31 decembrie 2020.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Transalpina de Apuseni s-a scumpit cu 6,6 milioane lei. O ordonanță de guvern de pe vremea Vioricăi Dancilă a schimbat costurile

Publicat

Modernizarea ”Transalpinei de Apuseni”, adică drumul judeţean DJ 107 I, care leagă localitățile Aiud – Râmeţ – Ponor – Mogoş – Bucium, s-a scumpit. Mai exact, suma necesară proiectului de investiții prin care se vrea modernizarea drumului a fost majorată considerabil, din cauza Ordonanţei nr. 114 din 2018, emisă de guvernul Dăncilă. 

Mai exact, potrivit adevărul.ro, creşterea valorii contractului este de apoximativ 5,54 de milioane de lei, fără TVA.De asemenea dacă se adaugă şi TVA-ul, suma respectivă ajunge la 6,59 de milioane de lei.

Ordonanţa 114, dată de guvernul României, în perioada Vioricăi Dăncilă, a prevăzut, printre altele, faptul că muncitorii angajaţi în domeniul construcţiilor trebuie să primească un salariu minim net de cel puţin 3.000 de lei.

Acum, la recalcularea sumelor necesare pentru modernizarea drumului, a preţului contractului cu 4,55% în cazul lotului 1, de la 76,25 milioane de lei, la 79,72 milioane de lei, fără TVA, iar pentru lotul 2, majorarea contractului este de 2,79%, de la 74,18 milioane de lei, la 76,25 milioane de lei, fără TVA.

Cifrele au fost publicate recent pe SEAP.

Valoarea contractului pentru ambele loturi a ajuns, astfel, la 150.439.697 de lei, fără TVA, respectiv circa 30,6 milioane de euro, mai scriu jurnaliștii de la adevărul.ro.

Transalpina de Apuseni” va avea 78,43 de kilometri, cu piste de biciclete, stații de autobuz și podețe. Lucrările au început anul trecut și urmează să fie finalizate în 2023.

Proiectul „Modernizare drum județean DJ 107 I: Aiud (DN 1) – Aiudu de Sus – Râmeț – Brădești – Geogel – Măcărești – Bîrlești Cătun – Cojocani – Valea Barnii – Bîrlești – Mogoș – Valea Albă – Ciuculești – Bucium – Izbita – Coleșeni – Bucium Sat – DN 74 (Cerbu)” își propune creșterea gradului de accesibilitate a zonelor rurale și urbane din județul Alba situate în proximitatea  rețelei TEN-T.

În cadrul proiectului se vor realiza lucrări de modernizare a structurii rutiere (asfaltare), trotuare, piste cicliști, acostamente, șanțuri, rigole, poduri, podețe, apărări de mal, stabilitate versanți, amenajări intersecții cu drumuri laterale, semnalizare rutieră orizontală și verticală.

Lungimea totală a drumului modernizat este de 78,42 kilometri, 6.700 de metri pătrați de piste de biciclete, 21 de stații de autobuz, 12.610 metri pătrați de trotuare, 14 poduri noi și aproximativ 200 de podețe. Va asigura legătura între zona Apusenilor şi Autostrada Sebeş-Turda. De asemenea, lucrarea presupune pete 23 de kilometri de fundații adâncite, ziduri de sprijin și peste 73 de kilometri de șanțuri de beton.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate