Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

ANCHETA accidentului aviatic din APUSENI: Declaraţie provizorie de la CIAS. Motoarele aeronavei nu aveau anomalii tehnice


Publicat

avion prabusit ApuseniCentrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS) a dat publicităţii, luni, 19 ianuarie, la aproape un an de la producerea accidentului aviatic din Apuseni, o declaraţie provizorie privind ancheta în acest caz. CIAS enumeră ce etape a parcurs până acum şi precizează că investigaţia este în curs de finalizare. Din datele obţinute până în prezent rezultă că nu au fost detectate anomalii tehnice la motoarele aeronavei, la analiza făcută de producătorul acestora.

Reaminteşte că în accidentul de aviație produs pe 20 ianuarie 2014, a fost implicată aeronava de tip BN-2A-27 Islander, înmatriculată YR-BNP şi susţine că face publică declaraţie pentru a aduce la cunoștința opiniei publice stadiul în care se află investigația și oferirea unei imagini de ansamblu asupra etapelor ce urmează a fi parcurse pentru finalizarea acesteia.

În declarația provizorie se menţionează următoarele:

“Comisia de investigație privind siguranța aviației civile, a parcurs următoarele etape:

– a notificat despre producerea accidentului următoarele organizații: ICAO (International Civil Aviation Organization), EASA (European Aviation Safety Agency), Organismele de investigații similare CIAS ale Statului de fabricație al aeronavei AAIB-UK (Air Accidents Investigation Branch – United Kingdom) și Statului de fabricație al motoarelor NTSB – USA (National Transportation Safety Board – United States of America). Cele două organisme de investigații menționate au desemnat câte un reprezentant acreditat, care s-au alăturat comisiei de investigație privind siguranța aviației civile numite de CIAS;

– a examinat epava și locul producerii accidentului;

– a analizat, în colaborare cu reprezentantul acreditat al AAIB – UK, datele înregistrate pe GPS-ul găsit la bordul aeronavei;

– a analizat conformitatea sistemului ELT (Emergency Locator Transmitter) față de documentația tehnică de instalare, starea de funcționare, precum și momentul și modul de rupere al antenei de 406,025 MHz;

– a studiat sistemul de căutare și salvare, în limita competențelor CIAS, prin analizarea legislației în vigoare, analizarea documentelor puse la dispoziție de către CC-SAR Romatsa, intervievarea personalului din cadrul CC-SAR, analizarea documentației internaționale de referință și a fost întocmit un document intern care va fi utilizat în intocmirea raportului final;

– a analizat condițiile meteo, în care s-a desfășurat misiunea de zbor, prin studierea hărţilor cu datele meteorologice reale observate la staţiile meteorologice din reţeaua ANM, imaginilor radar provenite de la reţeaua meteorologică naţională radar, imaginilor transmise de satelitul meteorologic geostaţionar pentru Europa, METEOSAT-10 şi a materialelor de prognoză emise de ROMATSA;

a analizat starea de funcționare a motoarelor la momentul producerii accidentului, prin intermediul reprezentantului acreditat al NTSB, în laboratorul producătorului, respectiv Lycoming Engines din SUA.

În raportul întocmit, producătorul motoarelor a menționat că nu a detectat anomalii tehnice care să indice afectarea puterii motoarelor în condițiile de testare.

De la data prezentei declarații, în vederea întocmirii Raportului Final, Comisia de investigație a acestui accident de aviație, urmează să parcurgă următoarele etape:

– elaborarea unui document intern privind starea de funcționare a stațiilor de radiocomunicații montate pe aeronavă;

-analiza zborului din punct de vedere al controlului traficului aerian, analiză ce se efectuează împreună cu un expert cooptat de la EUROCONTROL;

– integrarea în draftul de Raport Final a informațiilor relevante din toate analizele și expertizele efectuate;

– redactarea și validarea draft-ului de Raport Final, în conformitate cu procedurile interne CIAS, elaborate în temeiul prevederilor Anexei 13 ICAO.

După parcurgerea etapelor menționate, CIAS va transmite draftul Raportului Final către statele implicate și către EASA, în conformitate cu prevederile art. 16, pct. (4) al Regulamentului (UE) nr. 996/2010. Pentru transmiterea punctelor de vedere, aceștia au la dispoziție, conform legislației, un termen maxim de 60 zile de la data primirii documentului.

După primirea răspunsurilor de la reprezentanții acreditați și EASA, CIAS va întocmi Raportul Final în care va integra sau anexa, după caz, eventualele puncte de vedere ale acestora.

Raportul Final va fi adus la cunoștința victimelor și rudelor acestora sau asociațiilor acestora, va fi postat pe site-ul oficial al instituției și vor fi notificate toate părțile implicate, în conformitate cu art. 16 alin. (8) al Regulamentului (UE) nr. 996/2010.

CIAS, prin emiterea Raportului Final al investigației privind siguranța aviației civile nu urmărește stabilirea de vinovați sau vinovății, ci are ca unic obiectiv determinarea reală a cauzelor și împrejurărilor care au dus la producerea accidentului și emiterea unor recomandări de siguranță, urmărind ca prin implementarea acestora să se prevină producerea unor evenimente similare.

Investigațiile privind siguranța sunt independente, distincte de orice proceduri judiciare sau administrative destinate stabilirii culpei sau răspunderii și nu aduc atingere acestor proceduri”.

Pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion şi-au pierdut viaţa în accidentul aviatic produs în 20 ianuarie 2014, în Munţii Apuseni, într-o zonă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa dintre judeţele Cluj şi Alba. În accident au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi medicii Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul „Sfânta Maria” şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor. Echipa medicală din avion mergea de la Bucureşti la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral.

Citeşte şi Peste 150 de persoane la PARASTASUL de un an, în memoria lui Adrian Iovan. Fosta soție a dus la locul accidentului o MACHETĂ a avionului BN2, făcută de fiul lui, Albert

Epava avionului şi victimele au fost găsite de trei localnici, după căutări care au durat aproximativ cinci ore şi la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, poliţişti, salvamontişti, angajaţi ai Parcului Naţional Munţii Apuseni şi localnici.

Citeşte şi CJSU Alba, la un an de la accidentul aviatic din Munţii Apuseni: Desfăşurarea intervenţiei de salvare a pus la grea încercare toate forţele participante

În dosarul accidentului din Apuseni, procurorii au decis începerea urmăririi penale pentru ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă şi neglijenţă în serviciu, dar şi pentru neluare şi nerespectare a măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă şi încălcarea de către personalul aeronautic civil a îndatoririlor de serviciu.

Dosarul accidentului aviatic din Munţii Apuseni este instrumentat de Parchetul instanţei supreme.

Citiți și: VIDEO: FILMARE AERIANĂ de la locul ACCIDENTULUI AVIATIC din Apuseni: Ce au văzut pasagerii în momentul în care s-au prăbușit

Citiți și: FOTO: Accident aviatic în Apuseni: Un avion cu șapte pasageri a căzut între Alba şi Cluj. Au fost găsiți după 6 ore. Pilotul și o tânără au decedat



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Solstițiul de vară: 21 iunie 2021, cea mai lungă zi din an. ”Soarele care stă” sau evenimentul astronomic cu care începe vara

Publicat

c

Solstițiul de vară 2021 are loc luni, 21 iunie, când din punct de vedere astronomic începe anotimpul vara.

Ziua de 21 iunie este cea mai lungă zi din an, adică este ziua în care ne bucurăm cel mai mult timp de Soare pe parcursul unei zile.

După această zi, ziua începe să scadă și o va face timp de șase luni, până la solstițiul de iarnă.

Ce se întâmplă din punct de vedere astronomic

În astronomie, se numesc solstiții cele două momente din an când planul determinat de centrul Soarelui și de axa de rotație a Pământului este perpendicular pe planul orbitei Pământului.

În cele două momente ale anului unghiul făcut de razele soarelui cu orizontul la amiază este cel mai mare (vara) sau cel mai mic (iarna) din an.

Variația acestui unghi în cursul anului se explică prin aceea că axa de rotație a Pământului nu este perpendiculară pe orbita lui.

În jurul datei de 21 iunie (cel mai adesea), sau uneori 20 iunie, în emisfera nordică are loc solstițiul de vară, adică începutul verii astronomice; în preajma acestei date, la trecerea meridianului, Soarele se ridică deasupra orizontului la unghiul maxim, iar intervalul diurn are durata maximă.

Simultan, în emisfera sudică are loc solstițiul de iarnă, adică începutul iernii astronomice, când înălțimea Soarelui deasupra orizontului și intervalul diurn sunt minime (la sud de cercul polar de sud soarele nu răsare și se află la unghiul maxim sub orizont).

De unde vine numele de ”solstițiu” și ce înseamnă ”Soarele care stă”

Denumirea de solstiţiu („Soarele stă”) este dată de faptul că la data respectivă are loc schimbarea gradientului mişcării Soarelui în raport cu declinaţiile acestuia.

Soarele aflându-se la culminaţie (pentru latitudinea medie a ţării noastre) la 67° 52′ deasupra orizontului, durata zilei va avea cea mai mare valoare din an, respectiv 15 ore şi 32 de minute, durata nopţii fiind de numai 8 ore şi 28 de minute.

Din acelaşi motiv şi crepusculul are durata maximă din an, iar la latitudinile ridicate, crepusculul se prelungeşte toată noaptea, locuitorii regiunilor respective fiind martorii frumoaselor „nopţi albe”.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Sfânta Treime: ce nu este bine să faci în a doua zi de Rusalii. Semnificații, credinţe, obiceiuri şi superstiţii

Publicat

sfantul

După sărbătoarea din Duminica Rusaliilor, Pogorârea Sfântului Duh, luni este sărbătoarea Sfintei Treimi. A doua zi de Rusalii 2020, este declarată nelucrătoare pentru majoritatea salariaţilor.

Sfânta Treime (Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh) este prăznuită a doua zi după Duminica Pogorârii Sfântului Duh, adică în Lunea Rusaliilor. De Sfânta Treime, Biserica ortodoxă prăznuieşte pe Sfântul Duh, a treia persoană a Sfintei Treimi.

Citește și Mesaje, Felicitări, Urări și SMS-uri de Rusalii pentru cei dragi. Ce nume se sărbătoresc cu acest prilej

Penticostarul, la Sinaxarul Utreniei din Lunea Cincizecimii: „Întru această zi, prăznuim pe însusi Preasfântul şi de viaţă făcătorul şi întru tot puternicul Duh, Care este unul din Treime Dumnezeu”.

Din punct de vedere al credinței ortodoxe, la Cincizecime, prin pogorârea Duhului Sfânt a apărut un Organism cu totul nou, un Așezământ divino-uman, Biserica.

Vezi și RUSALII 2021: Pogorârea Sfântului Duh, sărbătoare importantă pentru români. OPT lucruri pe care NU trebuie sa le faci

Coborârea peste Apostoli a Duhului, darurile și harismele primite de ei, predica și botezul primilor oameni constituie întemeierea Bisericii creștine, atât ca o comunitate a credincioșilor, cât și ca instituție.

După ce Sfinții Apostoli au primit Duhul Sfânt, trăgând sorți, s-au dus în toate părțile pământului să vestească Evanghelia mântuirii și credința în Iisus Hristos, începând de la Ierusalim.

Astfel, prin Sfinții Apostoli, Duhul Sfânt a fost transmis în lume tuturor celor ce cred în Hristos, prin Sfintele Taine ce se săvârșesc în Biserică de către preoți și episcopi.

Pogorârea Duhului Sfânt este descrisă în cartea „Faptele Apostolilor”. Se spune că “Duhul Sfânt Se pogoară din cer ca un vuiet mare de vânt şi Se împarte deasupra capului fiecăruia din cei prezenţi, în chip de limbi de foc”.

După Pogorârea Sfântului Duh, Apostolii au primit puterea de a grăi în limbi necunoscute de ei până atunci. Au descoperit învăţătura Mântuitorului şi altor neamuri, în diferite limbi.

S-au făcut înţeleşi de toţi iudeii veniti la Ierusalim din tot Orientul. Pentru că nu au putut să-şi explice de ce apostolii puteau predica în graiuri diferite, pelerinii i-au acuzat că ar fi „plini de must”, adica beţi.

Atunci Sfântul Petru le-a descoperit că se împlinise profeţia lui Ioil: „Iar în zilele din urmă, zice Domnul, voi turna din Duhul Meu peste tot trupul” (F.A. 2, 17, Ioil 3, 1).

În aceeaşi zi a Pogorârii Duhului Sfânt, în urma predicii apostolului Petru, 3.000 de „suflete” au crezut în Cristos, alcătuind prima comunitate creştină.

Obiceiuri şi superstiţii de Rusalii

Credincioşii duc la biserică, în ziua de Rusalii, frunze de nuc sau de tei, simbol al limbilor ca de foc, ca semne ale coborârii Sfantului Duh. Ele sunt binecuvântate şi împărţite credincioşilor.

Rusaliile au devenit, pe lângă Paşti, a doua sărbătoare rezervată botezurilor.

Credinţa populară arată că Rusaliile sunt fiinţe asemănătoare Ielelor, care umblă prin văzduh începând cu ziua de Strat de Rusalii (miercuri, a 25-a zi dupa Paşti) şi provoacă mult rău oamenilor: îi pocesc, îi schimonosesc şi îi înnebunesc pe toţi cei care nu le respectă zilele.

De aceea, femeile nu lucrau nimic în toate miercurile de la Stratul de Rusalii până la Duminica Mare. Pentru a apăra gospodăria de invazia acestor spirite, în sâmbăta Rusaliilor oamenii obişnuiesc şi astăzi să pună la porţi, în foişoare, pe ganguri sau la intrările în case, ramuri verzi de tei.

De Rusalii, se dau de pomană vase de lut sau de porţelan, căni, străchini şi vase de lemn împodobite cu flori şi umplute cu lapte, vin sau apă. Mormintele sunt curăţate şi împodobite din timp, iar lumânările ard pe timpul slujbei.

La porţile cimitirelor se întind mese pline cu colaci şi sticle de vin împodobite cu verdeaţă şi flori şi au loc slujbe de pomenire, oficiate de preotul satului, după care acesta parcurge întregul cimitir pentru a sfinţi fiecare mormânt.

Apoi, sătenii îşi oferă unii altora bucatele sfinţite sau le împart săracilor.

Unele ramuri de tei de la Rusalii sunt păstrate peste vară, ca să fie folosite în ritualuri de alungare a furtunilor şi a grindinii.

Tot de Rusalii se întâlneşte obiceiul Dansul Căluşarilor, mai ales în Oltenia, un joc ce aduce sănătate şi noroc. În a doua zi de Rusalii, cete de feciori dansează din casă în casă, pentru a alunga spiritele malefice.

Oamenii îi întâmpină cu frunze de nuc, pelin, usturoi, apă, sare sau bani.

În Ardeal, se regăseşte “Împănatul boului”. Pe uliţele satului, se desfăşoară o procesiune în care personajul principal, boul împodobit cu flori, este dus la biserică, unde este sfinţit de preot.

Animalul este la un moment dat eliberat şi o fată tânără va trebui să-l stăpânească și să ocolească o masă de trei ori. Tradiția spune că tânăra se va căsători în anul ce urmează.

De Rusalii, se ţine “Udatul nevestelor”. Potrivit tradiţiei, femeile trebuie stropite cu apă, să rămână sănătoase şi frumoase tot anul.

Ce este bine să nu faci

De la Rusalii, pentru nouă săptămâni, nu se mai culeg ierburi de leac. Un obicei moştenit de la evrei este împodobirea caselor cu flori şi ramuri verzi de nuc sau de tei.

Nu se lucrează în ziua de Rusalii, altfel poţi fi pedepsit de puterea Ielelor, nu e bine să mergi la câmp sau în vie, în locuri pustii, pe lângă păduri sau fântâni, pentru că rişti să te întâlneşti cu spirite rele

Nu e bine să te cerţi cu alţii, pentru că poţi fi pedepsit de zânele rele.

Opt lucruri pe care nu trebuie să le faci sub nicio formă de Rusalii:

  • Nu este bine să mergi la câmp, se spune că ielele te pot prinde și pedepsi
  • Nu se intră în vie, nu se merge în locuri pustii și întunecate, pentru că te poți întâlni cu spiritele rele
  • Nu se lucrează de Rusalii, pentru că cei care lucrează vor fi pedepsiți de Iele, deoarece nu cinstesc și nu prețuiesc ziua cum trebuie
    9 săptămâni de la Rusalii,
  • Nu se vor culege ierburi de leac
  • Nu este bine să te cerți de Rusalii, pentru că vei avea probleme de sanatate
  • Să nu mergi „la scaldă” în ziua de Rusalii, fiindcă este pericol mare de înec!
  • Să nu te urci în arbori sau în locuri înalte şi nici să călătoreşti departe de casa.
  • Dacă în noaptea de Rusalii vei dormi sub cerul liber sau dacă te vei duce la fântână, vei cădea sub puterea Ielelor, deci este indicat să eviți să faci aceste lucruri.

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

EVALUARE NAȚIONALĂ 2021: MODELE DE SUBIECTE. TOATE SETURILE de teste de antrenament pentru examenul elevilor de clasa a VIII-a

Publicat

examen teza lucrare

Modele de subiecte Evaluare Națională 2021: Ministerul Educației a pus la dispoziția elevilor de clasa a VIII-a care se pregătesc pentru examenul de Evaluare Națională 2021 modele de subiecte, de tipul testelor de antrenament și baremele de corectare, în mai multe seturi de pregătire la Română și Matematică.

Programele pentru examen au fost actualizate la începutul anului, iar subiectele vor fi stabilite ținând cont de conținuturile prevăzute în acestea.

În ianuarie 2021, ministerul a publicat și noi modele de subiecte pentru examenul de Evaluare Națională. Sunt tipuri de subiecte concepute pe modelul testărilor internaționale.

În perioada 29-31 martie, elevii de clasa a VIII-a au avut simularea Evaluării Naționale, iar examenul propriu-zis va fi în perioada 22-25 iunie.

AICI, subiectele și baremele la Română, la simulare Evaluare Națională 2021

 AICI subiectele și baremele la Matematică, la simulare Evaluare Națională 2021

CALENDAR Evaluare Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a 2020-2021:

  • 7 – 11 iunie 2021 – Înscrierea la evaluarea națională
  • 22 iunie 2021 – Limba și literatura română, probă scrisă
  • 24 iunie 2021 – Matematică, probă scrisă
  • 25 iunie 2021 – Limba și literatura maternă, probă scrisă
  • 29 iunie 2021 (până la ora 14:00) – Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor
  • 29 iunie 2021 (ora 16:00 – ora 19:00) – 30 iunie 2021 (ora 8:00 – ora 12:00) – Depunerea contestațiilor
  • 30 iunie – 4 iulie 2021 – Soluționarea contestațiilor
  • 4 iulie 2021 – Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

Modele de subiecte 2021 – Teste de antrenament/bareme pentru Evaluare Națională clasa a VIII-a

Teste/modele subiecte / bareme – Limba și literatura ROMÂNĂ – Evaluare Națională 2021:

AICI: Testul 1 Română EN VIII 2021

AICI: Barem Testul 1 Română EN VIII 2021

AICI: Testul 2 Română EN VIII 2021

AICI: Barem Testul 2 Română EN VIII 2021

AICI: Test 3 Română EN VIII 2021

AICI: Barem Testul 3 Română EN VIII 2021

AICI: Test 4 Română EN VIII 2021

AICI: Barem Testul 4 Română EN VIII 2021

AICI: Test 5 Română EN VIII 2021

AICI: Barem Testul 5 Română EN VIII 2021

AICI: Test 6 Română EN VIII 2021

AICI: Barem Testul 6 Română EN VIII 2021

AICI: Test 7 Română EN VIII 2021

AICI: Barem Testul 7 Română EN VIII 2021

AICI: Test 8 Română EN VIII 2021

AICI: Barem Testul 8 Română EN VIII 2021

AICI: Test 9 Română EN VIII 2021

AICI: Barem Testul 9 Română EN VIII 2021

AICI: Test 10 Română EN VIII 2021

AICI: Barem Testul 10 Română EN VIII 2021

AICI: Test 11 Română EN VIII 2021

AICI: Barem Testul 11 Română EN VIII 2021

AICI: Test 12 Română EN VIII 2021

AICI: Barem Testul 12 Română EN VIII 2021

AICI: Test 13 Română EN VIII 2021

AICI: Barem Testul 13 Română EN VIII 2021

AICI: Test 14 Română EN VIII 2021

AICI: Test 15 Română EN VIII 2021

LIMBA ROMÂNĂ MINORITĂȚI

AICI: Test 1 Română minorități EN VIII 2021

AICI: Barem Test 1 Română minorități EN VIII 2021

AICI: Test 2 Română minorități EN VIII 2021

AICI: Barem Test 2 Română minorități EN VIII 202

AICI: Test 3 Română minorități EN VIII 2021

AICI: Barem Testul 3 Minorități EN VIII 2021

AICI: Test 4 Română minorități EN VIII 2021

AICI: Barem Testul 4 Minorități EN VIII 2021

AICI: Test 5 Română minorități EN VIII 2021

AICI: Barem Testul 5 Minorități EN VIII 2021

AICI: Test 6 Română minorități EN VIII 2021

AICI: Barem Testul 6 Minorități EN VIII 2021

AICI: Test 7 Română minorități EN VIII 2021

AICI: Barem Testul 7 Minorități EN VIII 2021

AICI: Test 8 Română minorități EN VIII 2021

AICI: Barem Testul 8 Minorități EN VIII 2021

AICI: Test 9 Română minorități EN VIII 2021

AICI: Barem Testul 9 Română EN VIII 2021

AICI: Barem Testul 9 Minorități EN VIII 2021

AICI: Test 10 Română minorități EN VIII 2021

AICI: Barem Testul 10 Minorități EN VIII 2021

AICI: Test 11 Română minorități EN VIII 2021

AICI: Barem Testul 11 Minorități EN VIII 2021

AICI: Test 12 Română minorități EN VIII 2021

AICI: Barem Testul 12 Minorități EN VIII 2021

AICI: Test 13 Română minorități EN VIII 2021

AICI: Barem Testul 13 Minorități EN VIII 2021

AICI: Test 14 Română minorități EN VIII 2021

AICI: Test 15 Română minorități EN VIII 2021

Teste/modele subiecte / bareme  – MATEMATICĂ – Evaluare Națională 2021:

AICI: Testul 1 Matematică EN VIII 2021

AICI: Barem Testul 1 Matematică EN VIII 2021

AICI: Testul 2 Matematică EN VIII 2021

AICI: Barem Test 2 Matematică EN VIII 2021

AICI: Testul 3 Matematică EN VIII 2021

AICI: Barem Test 3 Matematică EN VIII 2021

AICI: Testul 4 Matematică EN VIII 2021

AICI: Barem Test 4 Matematică EN VIII 2021

AICI: Testul 5 Matematică EN VIII 2021

AICI: Barem Test 5 Matematică EN VIII 2021

AICI: Testul 6 Matematică EN VIII 2021

AICI: Barem Test 6 Matematică EN VIII 2021

AICI: Testul 7 Matematică EN VIII 2021

AICI: Barem Test 7 Matematică EN VIII 2021

AICI: Testul 8 Matematică EN VIII 2021

AICI: Barem Test 8 Matematică EN VIII 2021

AICI: Test 9 Matematică EN VIII 2021

AICI: Barem Test 9 Matematică EN VIII 2021

AICI: Testul 10 Matematică EN VIII 2021

AICI: Barem Test 10 Matematică EN VIII 2021

AICI: Testul 11 Matematică EN VIII 2021

AICI: Barem Test 11 Matematică EN VIII 2021

AICI: Testul 12 Matematică EN VIII 2021

AICI: Barem Test 12 Matematică EN VIII 2021

AICI: Testul 13 Matematică EN VIII 2021

AICI: Barem Test 13 Matematică EN VIII 2021

AICI: Testul 14 Matematică EN VIII 2021

AICI: Testul 15 Matematică EN VIII 2021

Teste/modele subiecte / bareme – Limba maternă – Evaluare Națională VIII 2021:

Limba maghiară maternă

AICI: Test 1 Limba maghiară maternă EN VIII 2021

AICI: Barem Test 1 Limba maghiară maternă EN VIII 2021

AICI: Test 2 Limba maghiară maternă EN VIII 2021

AICI: Barem Test 2 Limba maghiară maternă EN VIII 2021

AICI: Test 3 Limba maghiară maternă EN VIII 2021

AICI: Barem Test 3 Limba maghiară maternă EN VIII 2021

AICI: Test 4 Limba maghiară maternă EN VIII 2021

AICI: Barem Test 4 Limba maghiară maternă EN VIII 2021

AICI: Test 5 Limba maghiară maternă EN VIII 2021

AICI: Barem Test 5 Limba maghiară maternă EN VIII 2021

AICI: Test 6 Limba maghiară maternă EN VIII 2021

AICI: Barem Test 6 Limba maghiară maternă EN VIII 2021

AICI: Test 7 Limba maghiară maternă EN VIII 2021

AICI: Barem Test 7 Limba maghiară maternă EN VIII 2021

AICI: Test 8 Limba maghiară maternă EN VIII 2021

AICI: Barem Test 8 Limba maghiară maternă EN VIII 2021

AICI: Test 9 Limba maternă maghiară EN VIII 2021

AICI: Barem Test 9 Limba maghiară maternă EN VIII 2021

AICI: Test 10 Limba maghiară maternă EN VIII 2021

AICI: Barem Test 10 Limba maghiară maternă EN VIII 2021

AICI: Test 11 Limba maghiară maternă EN VIII 2021

AICI: Barem Test 11 Limba maghiară maternă EN VIII 2021

AICI: Test 12 Limba maghiară maternă EN VIII 2021

AICI: Barem Test 12 Limba maghiară maternă EN VIII 2021

AICI: Test 13 Limba maghiară maternă EN VIII 2021

AICI: Barem Test 13 Limba maghiară maternă EN VIII 2021

AICI: Test 14 Limba maghiară maternă EN VIII 2021

AICI: Test 15 Limba maghiară maternă EN VIII 2021

Limba germană maternă

AICI: Test 1 Limba germană maternă EN VIII 2021

AICI: Barem Test 1 Limba germană maternă EN VIII 2021

AICI: Test 2 Limba germană maternă EN VIII 2021

AICI: Barem Test 2 Limba germană maternă EN VIII 2021

AICI: Test 3 Limba germană maternă EN VIII 2021

AICI: Barem Test 3 Limba germană maternă EN VIII 2021

AICI: Test 4 Limba germană maternă EN VIII 2021

AICI: Barem Test 4 Limba germană maternă EN VIII 2021

AICI: Test 5 Limba maternă germană EN VIII 2021

AICI: Test 6 Limba maternă germană EN VIII 2021

Limba maternă italiană

AICI: Test 2 Limba maternă italiană

Limba maternă rromani

AICI: Test 1 Limba rromani maternă EN VIII 2021

AICI: Barem Test 1 Limba rromani maternă EN VIII 2021

Materialul va fi completat pe măsură ce ministerul publică și alte teste/bareme.

sursă: rocnee.eu (Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație)

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Amenajarea unui teren din Alba Iulia pentru construcția de locuințe ANL, din nou la licitație. Alei, parcări și utilități

Publicat

Primăria Alba Iulia reia licitația pentru amenajarea de alei carosabile, trotuare, parcări, spații de odihnă și petrecere a timpului liber și asigurarea utilităților (apă – canal) pe un teren aflat pe strada Lalelelor, unde în prezent se află în construcție două blocuri ANL.

Față de prima licitație, lansată în luna mai, valoarea estimată a realizării proiectului și a execuției lucrărilor a scăzut cu peste 540.000 de lei. 

Primăria Alba Iulia a lansat joi, 17 iunie, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o nouă licitație pentru achiziția serviciilor de proiectare faza PAC (DTAC) +PT+DDE+CS, asistenta tehnică din partea proiectantului și execuția lucrărilor pentru obiectivul „Viabilizare amplasament pentru construcția de locuințe pentru tineri destinate închirierii – strada Lalelelor Nr. 97A , etapa I, bloc 1 și 2 – Amenajări exterioare, lucrări necesare pentru asigurarea cu utilități (apă-canal)”.

Valoarea totală estimată este de 1.688.700 de lei, fără TVA.

Reamintim faptul că prima licitație, lansată la sfârșitul lunii mai, a fost anulată pentru „Abateri grave de la prevederile legislative care afectează procedura de atribuire sau este imposibilă încheierea contractului”.

Valoarea contractului era estimată la suma de 2.232.138 de lei, fără TVA.

Potrivit studiului de fezabilitate, proiectul are drept scop viabilizarea terenului pentru construirea de locuințe pentru tineri destinate închirierii, care se derulează în colaborare cu Agenția Națională pentru Locuințe (ANL).

Prin Planul Urbanistic Zonal (PUZ) – aprobat prin HCL nr. 47/28 februarie 2014, art. 14, s-a propus construirea a 728 de apartamente și funcțiuni complementare aferente.

Ulterior, conform HCL nr. 188/26 mai 2017, art. 14, a fost aprobată modificarea PUZ-ului aprobat în 2014, corelat cu HCL nr. 197/26 mai 2017 privind transmiterea în administrarea către Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia a unui imobil (teren) situat administrativ în municipiul Alba Iulia, strada Lalelelor, nr. 2 în suprafață de 4.137 mp, pentru construirea unui cămin studențesc pe amplasamentul blocurilor nr. 32 și 33, din PUZ-ul inițial, astfel numărul de unități locative reducându-se cu 60 de apartamente.

Terenul care face obiectul proiectului este un teren viran, la ora actuală fiind neîngrijit și plin de bălării, o perioadă fiind folosit pentru depozitarea diferitelor materiale care aparțineau Primăriei.

Deoarece și în municipiul Alba Iulia ca și în alte zone din țară există un deficit de spațiu locativ și în special pentru tineri și familii tinere este necesară construirea acestor tipuri de locuințe accesibile tinerilor.

Pe lângă acestea este necesară și amenajarea spațiilor aferente acestora (locuri de joacă, alei pietonale, parcări, spații de odihnă și petrecere a timpului liber, etc.) pentru a se asigura un mediu cât mai plăcut și sănătos.

Proiectul de viabilizare a terenului pentru construire locuințe pentru tineri presupune realizarea aleilor carosabile pentru accesul auto în zonă, amenajarea trotuarelor pentru separarea traficului auto de cel pietonal, rezolvarea scurgerii apelor pluviale prin realizarea unei canalizări pluviale, realizarea iluminatului public și a branșamentelor pentru blocul care va fi construit în zonă de către ANL, amenajarea unui loc de joacă pentru copii, plantații și mobilier urban (băncuțe, coșuri de gunoi, rastel de biciclete) și a platformei pentru amplasarea pubelelor pentru colectarea gunoiului menajer.

Astfel, prin proiect se propune:

  • realizarea unui sistem rutier nou la aleile carosabile, trotuare și parcări
  • colectarea apelor pluviale – prin pante longitudinale și pante transversale vor fi dirijate spre bordură iar de acolo prin gurile de scurgere vor fi evacuate în canalizarea pluvială proiectată
  • aducerea la cotă a căminelor de la rețelele existente în zonă
  • mărirea siguranței în exploatare prin realizarea de marcaje longitudinale și transversale (treceri de pietoni), montarea indicatoarelor de reglementare a circulației
  • montare mobilier urban (coșuri de gunoi, băncuțe, rastel de biciclete)
  • plantații: arbori și arbuști și refacerea zonelor verzi afectate de lucrări
  • realizarea unui loc de joacă pentru copii și a unui spațiu pentru odihnă

  • realizarea iluminatului public, la ora actuală fiind foarte deficitar
  • branșarea blocului care va fi construit de către ANL  în zonă la utilități (electricitate, apă, canalizare menajeră, gaze naturală)

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate