Connect with us
Publicitate

Economie

AUTOSTRADA SEBEȘ-TURDA costă 8,87 milioane euro/ km. Comisia Europeană a declarat proiectul admisibil pentru finanțare

Publicat

lucrari  autostrada Comisia Europeană a declarat admisibil spre finanţare proiectul major „Construcţia autostrăzii Sebeş Turda“. Proiectul presupune construcţia a 70 de km de autostradă, cu un buget total de 621,5 milioane de euro, adică 8,87 milioane de euro pe kilometru. Preţul este dublu faţă de standardele de cost la această categorie de autostrăzi.

Viitorul trinson de autostradă va asigura „o legătură directă între Autostrada A1, Sibiu – Sebeş – Orăştie – Deva – Timişoara – Arad – Nădlac, parte din Coridorul IV Pan-European şi Autostrada A3, Braşov – Făgăraş – Târgu Mureş – Turda – Cluj Napoca – Oradea – Borş, numită şi Autostrada Transilvania“, se arată într-un comunicat al Ministerului Transporturilor

Citește și FOTO-VIDEO| AUTOSTRADA Orăștie-Sibiu: INAUGURARE FORȚATĂ pentru tronsonul Cunța -Săliște înainte de turul doi al prezidențialelor

Fazare pe două exerciţii bugetare

Bugetul total al proiectului este de 621.519.594,92 euro, din care bugetul primei faze a proiectului, transmisă către Comisia Europeană, este de 221.151.841,70 euro.

Din această valoare, contribuţia din Fondul de Coeziune prin Programul Operaţional Sectorial „Transport” 2007-2013 (POST) este de 152.998.942,98 euro.

Faza a doua a proiectului, în valoare totală de aproximativ 400 milioane euro va fi finanţată în cadrul perioadei de programare 2014-2020, ceea ce înseamnă o fazare a bugetelor, invocată în repetate rânduri ca soluţie de absorbţie a fondurilor europene.

Citește și Planurile autorităților pentru 2015: 17 km de AUTOSTRADĂ. În acest an s-au inaugurat mai puțini kilometri decât în 2013

Rambursarea, aprobată pentru CNADNR

Ca urmare a declarării admisibilităţii de către Comisia Europeană, Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Sectorial „Transport” 2007-2013 va emite Ordinul privind aprobarea depunerii cererilor de rambursare de către CNADNR SA în cadrul proiectului major.

Acest proiect a fost depus în cadrul Axei Prioritare nr. 1, Domeniul major de intervenţie 1.1 „Modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii rutiere de-a lungul Axei Prioritare TEN-T 7 şi conectată cu aceasta”.

Perioada aferentă execuţiei lucrărilor este septembrie 2014 – iunie 2016, conform calendarului estimat privind implementarea proiectului, din cererea de finanţare.

Primele lucrări pe Autostrada Sebeş-Turda au început dinspre judeţul Cluj. Şoferii care au circulat, la sfârşitul lunii iulie pe DN1 în zona Turda au putut vedea deja utilaje pe sectorul până la Decea, “ocupate” cu decopertări. Traficul deosebit de aglomerat pe tronsonul dintre Sebeş – Alba Iulia şi Turda ar putea fi decongestionat prin construirea acestei autostrăzi, iar autorităţile au subliniat deja de mai multe ori şi oportunitatea dezvoltării economice a zonei, odată cu finalizarea acestui tronson.

Proiectul autostrăzii a fost inițiat de Consiliul Județean Alba care a reactivat un proiect ținut mulți ani la sertar care prevedea construcția unui DRUM EXPRES între Sebeș și Turda. În 2013 a fost inclus de guvernarea USL pe lista marilor proiecte și inclus în programele de finanțare. Construcția Autostrăzii Sebeș-Turda a fost scoasă la licitație în luna iulie, de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România. Pentru construirea celor patru loturi de autostradă au fost depuse 43 de oferte. Valoarea totală a investiţiei pentru construcţia celor 70 de kilometri este de 4.643.146.000 lei, potrivit hotărârii de guvern și este împărțită în patru loturi. Proiectul este finanțat 85% din Fondul de Coeziune și 15% din bugetul de stat. Având în vedere relieful zonei, contractul presupune realizarea mai multor lucrări de artă (poduri, viaducte etc), precum și cinci traversări peste râul Mureș.

Lucrările la tronsonul Sebeș-Turda erau anunţate să înceapă în primăvara anului 2014. Durata de construcție a autostrăzii este aproximată la 22 de luni, dintre care 4 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuția lucrărilor.

Citeşte şi AUTOSTRADA SEBEŞ – TURDA: Lista proprietarilor vizaţi pentru EXPROPRIERE pe traseul celor patru loturi

Citește și AUTOSTRADA SEBEŞ-TURDA: Ce trebuie să facă proprietarii nemulţumiţi de banii primiţi de la stat pentru imobilele expropriate

Curtea de Apel Bucureşti a respins, în 22 octombrie plângerea formulată de RCM Construzioni, în calitate de lider al asociaţiei de 10 firme constructoare, pentru lotul 2 al Autostrăzii Sebeş-Turda, zona Alba Iulia – Teiuş – Aiud. Decizia instanţei este definitivă, astfel că pentru acest tronson ar putea fi semnat contractul cu asocierea Aktor SA – Euroconstruct Trading 98 SRL. Între timp, pe loturile 3 şi 4, zonele Aiud – CIumbrud – Decea – Turda se lucrează, iar pentru lotul 1, zona Sebeş, instanţa ar urma să se pronunţe pe 27 o ctombrie.

Soluţia pe scurt a instanţei arată că decizia luată cu majoritate a fost “Respinge plângerea ca neîntemeiată. Definitivă. Pronunţată în şedinţă publică, azi, 22.10.2014.”.

Apare şi precizarea “cu opinie separată: Admite plângerea. Anulează Decizia atacată. Obligă Autoritatea Contractantă la continuarea procedurii prin reanalizarea ofertelor. Definitivă. Pronunţată în şedinţă publică.”

Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a respins, în 1 septembrie 2014, contestaţiile depuse pentru loturile 1 şi 2 ale Autostrăzii Sebeş-Turda, a admis cererile companiilor câştigătoare ale licitaţiilor şi a dispus continuarea procedurii de achiziţie publică.

Deciziile au fost contestate în instanţă, Curtea de Apel Bucureşti urmând să se pronunţe şi pe 27 octombrie în procesul pentru lotul 1 deschis de Salini Impregilo Spa, în opoziţie cu Impresa Pizzaroti şi CNADNR. Salini a câştigat licitaţia organizată de CNADNR în decembrie 2013, pentru lotul 1, cu oferta de preţ de 539.488.704 lei.

Contestaţiile la CNSC privind loturile 1 şi 2 ale Autostrăzii Sebeş-Turda, “restante” la capitolul începere lucrări, au fost depuse de italienii de la Salini Impregilo (lotul 1, înregistrată la CNSC în 7 iulie) şi RCM Costruzioni (lotul 2, înregistrată la CNSC pe 1 august), în calitate de lider al asociaţiei RCM Costruzioni SRL – Imob Lux Construct SRL – Consinit SRL – Societatea de Construcţii Napoca SA – Impresa Ferrara SNC Di Angela & Rossella Ferrara – T Dancor Rom Construct SRL – Shelter Construct SRL – Associazione Cooperativa Muratori & Affini Ravenna ScpA – Schiavo & C SpA – Eurocerad International SRL.

Pentru lotul 2, RCM Costruzioni a solicitat în contestaţia la CNSC anularea deciziei autorităţii contractante prin care, ulterior reevaluării ofertelor, oferta asocierii Aktor SA – SC Euroconstruct Trading 98 SRL a fost desemnată câştigătoare, respectiv oferta contestatoarei a fost declarată inacceptabilă şi neconformă, precum şi a oricăror acte interne anterioare şi/sau subsecvente şi conexe acesteia emise de către autoritatea contractantă în cadrul procedurii de atribuire (raportul procedurii de atribuire, deciziile / adresele comunicării privind rezultatul procedurii de atribuire etc.) A cerut de asemenea obligarea autorităţii contractante la continuarea procedurii de atribuire, în sensul reluării acesteia prin reanalizarea şi evaluarea ofertelor, cu respectarea dispoziţiilor legale în material achiziţiilor publice, cu consecinţa stabilirii ofertei câştigătoare dintre ofertele admisibile, conform criteriului de atribuire stabilit prin documentaţia de atribuire.

După ce CNSC a respins contestaţia, RCM Construzioni a formulat plângere la Curtea de Apel Bucureşti.

Lotul 2 are 24,25 km, de la Pârâul Iovului până la intrarea în municipiul Aiud (km 17+000 – km 41+250), inclusiv nodul rutier Teiuş la km 26 și bretele de acces. CNADNR a declarat câştigătoare pentru acest lot, în decembrie anul trecut, asocierea RCM Construzioni, la preţul de 460.019.270 lei, însă a urmat o perioadă îndelungată de contestaţii la CNSC şi în instanţă.

Reamintim că pentru cei 12,45 km ai lotului 3 al autostrăzii Sebeș – Turda, tronsonul de la intrarea în Aiud până la nodul de la Decea, CNADNR a semnat contract cu asocierea Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana Per Condotte D’Aqua SpA, cu suma de aproximativ 421 milioane de lei fără TVA. Lucrările propriu-zise au început din octombrie, cu excepții pe unele tronsoane din zona Aiud-Ciumbru, convenite între constructor și autoritățile locale pentru a da posibilitatea fermierilor să-și recupereze recolta de pe terenurile vizate, până la începutul lunii noiembrie. Contractul are termen de finalizare 20 martie 2016.

Pe lotul 4, cu o lungime de 16,3 km, de la nodul Decea până la intrarea în autostradă în zona Turda, Asocierea PORR Construct SRL – PORR Bau GmbH a început lucrările în teren, dinspre Turda, din octombrie. Lucrarea costă costă 470.004.894,83, lei cu dată de finalizare 20 martie 2016.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate