Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

CNAS: Noul contract-cadru asigură creşterea accesului asiguraţilor la medicamente şi servicii medicale


Publicat

Casa Naţională de Sănătate a făcut publică varianta actualizată a proiectului Contractului-cadru ce va reglementa condițiile acordării asistenței medicale, a medicamentelor și a dispozitivelor medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anul 2018, ca urmare a negocierilor şi consultărilor cu organismele profesionale şi reprezentanţii furnizorilor de servicii medicale. Potrivit instituţiei, noul contract-cadru ar urma să crească accesul persoanelor asigurate la medicamente şi servicii medicale.

Faţă de Contractul-cadru pe anul 2017 (a cărui aplicabilitate a fost prelungită şi pentru trimestrul I al anului 2018), proiectul menţionat cuprinde o serie de noutăţi care vizează creşterea accesului persoanelor asigurate la medicamente şi servicii medicale, debirocratizarea şi transparentizarea activităţii furnizorilor de servicii medicale, dar şi disciplina contractuală a acestora, menţionează CNAS.

Astfel, proiectul prevede că începând cu data de 1 iulie 2018 asiguraţii vor putea obţine medicamentele cu şi fără contribuţie personală de la oricare farmacie din ţară aflată în contract cu sistemul asigurărilor sociale de sănătate. Actuala reglementare, conform căreia farmacia trebuie să fie în contract cu aceeaşi casă de asigurări de sănătate ca şi medicul prescriptor, va mai fi aplicată doar pentru medicamentele care fac obiectul contractelor cost-volum-rezultat.

Similar, şi investigaţiile paraclinice recomandate de medicii aflaţi în contract cu sistemul asigurărilor sociale de sănătate vor putea fi efectuate de la 1 iulie a.c. la oricare furnizor de profil din ţară, indiferent cu ce casă de asigurări de sănătate se află acesta în relaţii contractuale.

În pachetul de servicii medicale de bază pentru asiguraţi se introduc noi servicii ce vor fi oferite de medicul de familie, cum ar fi măsurarea continuă a tensiunii arteriale pentru 24 de ore (Holter-TA), eliberarea adeverinţei pentru încadrarea în muncă a persoanelor aflate în şomaj şi eliberarea fişei sintetice pentru copilul încadrat în grad de handicap.

În ambulatoriul de specialitate pentru specialităţile clinice, medicii care au obținut competență/atestat de studii complementare pentru îngrijiri paliative, certificați de Ministerul Sănătății, vor putea acorda până la patru consultaţii/trimestru/asigurat pentru acest tip de îngrijiri. Totodată, se vor putea acorda servicii de îngrijire paliativă la domiciliu asigurate de echipe multidisciplinare, formate din medic, asistent, psiholog şi kinetoterapeut.

Pentru accesul asiguraţilor la servicii medicale în cadrul cabinetului medical din asistența medicală primară și la cabinetul din ambulatoriu pentru specialitățile clinice s-a precizat că programul de activitate de 35 de ore pe săptămână se asigură în minim 5 zile pe săptămână.

Pacienții cu diagnostic oncologic confirmat, aflați în Programul național de oncologie, se vor putea prezenta fără bilet de internare pentru spitalizarea continuă.

Asiguraţii vor putea transmite casei de asigurări de sănătate și prin poștă documentele necesare pentru aprobarea unui dispozitiv medical.

Pentru debirocratizarea activităţii furnizorilor de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale, în proiectul noului Contract-cadru unele obligații contractuale sunt eliminate sau revizuite, iar procesul de contractare este simplificat prin eliminarea unora din documentele solicitate în prezent şi trecerea la transmiterea documentelor numai în format electronic. Totodată, se prevede obligația existenței semnăturii electronice pentru toți medicii care furnizează servicii în relație contractuală cu casa de asigurări de sănătate.

Medicii prescriptori vor avea obligaţia generală să respecte protocoale terapeutice de prescriere a medicamentelor, respectiv rezumatul caracteristicilor produsului (RCP), pentru medicamente care nu au protocoale terapeutice. Începând cu 1 iulie 2018, medicii prescriptori vor trebui să respecte avertizările Sistemului Informatic al Prescripției Electronice (SIPE), precum și informațiile puse la dispoziție pe pagina web a CNAS referitoare la faptul că medicamentul respectiv se prescrie cu respectarea protocoalelor terapeutice sau, după caz, că este un produs biologic.

Spitalul care nu eliberează prescripţia medicală necesară la externarea asiguratului va fi sancţionat cu reţinerea sumei de 200 de lei pentru fiecare caz externat la care s-a constatat nerespectarea obligației. O sancţiune similară se aplică şi în cazul furnizorilor din asistența medicală ambulatorie pentru specialități clinice, inclusiv celor de medicină fizică și de reabilitare.

Pentru medicii de familie nou-veniţi într-o localitate, va fi dublată perioada de susţinere din partea casei de asigurări de sănătate, până la constituirea listei minime de pacienţi, respectiv de la 6 la 12 luni.

Pentru furnizorii de medicamente, s-a precizat că farmacistul îşi va putea desfăşura activitatea la cel mult trei farmacii aflate în relaţie contractuală cu sistemul asigurărilor sociale de sănătate, dintre care la o farmacie va putea asigura doar continuitatea pe timpul nopţii şi în zilele libere legale.

În scopul transparentizării activităţii, furnizorii de îngrijiri medicale şi/sau paliative la domiciliu vor avea obligația de a transmite zilnic caselor de asigurări de sănătate contravaloarea serviciilor de îngrijiri efectuate în relație contractuală cu acestea. Totodată, pentru furnizorii de dispozitive medicale, casele de asigurări de sănătate vor avea obligația de a publica pe pagina web proprie sumele decontate lunar, pe categorii și tipuri de dispozitive.

Reamintim că la începutul acestui an, medicii de familie au protestat, reclamând birocraţia şi neregulile de funcţionare ale sistemului de sănătate. Au refuzat să încheie noile contracte, însă, după câteva zile de negocieri, au semnat acte adiţionale de prelungire a contractului pe anul trecut. În aprilie, urmează semnarea contractelor pe 2018 cu CNAS.

Citeşte şi SNMF: Medicii de familie, prinși între lipsa de finanțare și birocrația excesivă. Problemele semnalate

Citeşte şi Protestul medicilor de familie din Alba. Cabinete închise, trei zile

Citeşte şi Ce propuneri şi soluţii are Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, după protestul medicilor de familie

Citeşte şi CAS Alba: Tarif orar dublat pentru medicii de familie şi asistenţii din centrele de permanenţă



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ECONOMIE

Antreprenorul Raul Ciurtin din Alba, mutare pe piața imobiliară din Cluj. A cumpărat o fabrică de medicamente, pentru teren

Publicat

Omul de afaceri din Alba, Raul Ciurtin, a făcut o nouă mutare pe piața imobiliară. Este vorba despre o investiție la Cluj, respectiv într-o fabrică de medicamente. Hexagon Retail Properties, controlat de acesta împreună cu familia Dobra și Florin Mariș, a cumpărat ultima fabrică GSK din România, pe terenul căreia intenționează să ridice un mall. 

”Va fi o reconversie a fabricii. În principal vom dezvolta acolo un spaţiu pentru retaileri. Vor fi o demolare parţială şi o extindere“, a spus Florin Mariş, CEO Hexagon, pentru ZF.

“Pentru Hexagon, achiziția la finele anului 2021 a imobilului din Cluj-Napoca deținut de Ferrosan, a fost motivată în primul rând de intentia de diversificare a investițiilor prin dezvoltarea în cadrul grupului a componentei de retail.

Avem în vedere asigurarea dezvoltării unui format de retail axat pe oferirea unui mix de servicii și facilități personalizat zonelor rezidențiale care sunt în expansiune în proximitate“, a declarat Florin Mariș, citat de Economica.net.

Construcția fabricii de suplimente a fost finalizată în 2015, iar proprietatea este localizată strategic cu acces la drumul european E81 și autostrada A3 și poate fi folosită în scopuri multiple – livrări last-mile, logistică sau depozitare.

Spatiul constă într-o clădire separată de birouri de 2.000 mp, aproximativ 3.800 mp de depozite formate din camere curate, temperatura controlată și aproximativ 12.800 mp de teren.

Procesul de vânzare a durat putin peste 1 an, iar finalizarea lui a fost marcată în luna decembrie 2021.

De la industria alimentară, la imobiliare

Raul Ciurtin este unul dintre cei mai importanți antreprenori din Alba, care a deținut Albalact. Ulterior, acesta s-a implicat în proiecte imobiliare de anvergură.

Recent, s-a vorbit despre o altă investiție a companiilor controlate de Ciurtin la Cluj: acesta ar fi cumpărat un centru de eve­nimente şi un hotel de cinci stele în care investeşte 10 milioane de euro.

Surse: Ziarul Financiar, Economica.net

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Șofer din Alba Iulia, cercetat de polițiști. A fost prins în timp ce conducea o mașină, fiind sub influența băuturilor alcoolice

Publicat

etilotest

Un șofer din Alba Iulia este cercetat de polițiști după ce a condus un autoturism, fiind sub influența alcoolului. 

Potrivit IPJ Alba, la data de 26 ianuarie 2022, în jurul orei 15:10, polițiștii rutieri din Alba Iulia au depistat un bărbat de 60 de ani, din Alba Iulia, în timp ce conducea un autoturism, pe strada Stejarilor din municipiu, fiind sub influența băuturilor alcoolice.

În urma testării conducătorului auto cu aparatul etilotest, a rezultat valoarea de 0,52 mg/l alcool pur în aerul expirat, motiv pentru care a fost condus la spital unde i-au fost recoltate mostre de sânge, în vederea stabilirii alcoolemiei.

Față de conducătorul auto, cercetările sunt continuate sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducere sub influența alcoolului.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Bătrânii din căminul de vârstnici din Sebeș, afectați emoțional de pandemia de COVID-19: stări de stres sau mici depresii

Publicat

Pandemia de COVID-19 a afectat în mod diferit categoriile sociale. Una dintre cele mai afectate categorii de persoane sunt bătrânii din căminele pentru vârstnici.

Psihologii căminului pentru bătrâni din Sebeș au observat în 2021, că mare parte dintre bătrânii internați în centru au avut stări de stres accentuat, iar pentru a rezolva aceste probleme, psihologii au făcut sesiuni individuale de consiliere cu beneficiarii. 

De remarcat este faptul că toți vârstnicii din centru, dar și toți angajații au fost vaccinați anti-COVID-19, cu cele trei doze, iar bătrânii au fost vaccinați și antigripal, asta reiese din raportul de activitate al Centrului pentru vârstnici din Sebeș. 

În unitatea subordonată primăriei municipiului Sebeș sunt internați 38 de beneficiari, de care se ocupă 20 de angajați pe compartimente, 13 persoane cu pregătire în îngrijirea beneficiarilor și 8 persoane în compartimentul administrativ.

Cum i-a afectat pandemia de COVID-19 pe vârstnici

Potrivit raportului, din cauza pandemiei și restricțiilor impuse de autorități, beneficiarii au fost izolați în centru în perioada 15 iunie – 13 septembrie. Aceștia au avut voie să iasă în oraș doar de patru ori pe săptămână, însă doar pe teritoriul municipiului.

De asemenea aparținătorii au avut voie să vină în vizite, în spațiu deschis, doar dacă au prezentat un certificat verde.

În interiorul centrului, beneficiarii au parte de o serie de activități recreative, de la zone de petrecere a timpului în natură și până la jocuri de societate.

De asemenea au și o zonă în care pot face sport. Personalul s-a ocupat și de realizarea unor activități zilnice pentru petrecerea timpului în interioriul centrului.

Însă, chiar și cu activități, potrivit raportului, majoritatea beneficiarilor, din cauză izolării și a măsurilor de distanțare fizică, s-au observat stări de stres accentuat la majoritatea vârstinicilor.

Ce au făcut psihologii centrului

Psihologii au lucrat îndividual cu beneficiarii care au suferit din cauza izolării. Aceștia au avut parte de consiliere psihologică, prin tehnici specifice terapiei individuale.

Sesiunile s-au axat pe dialogul cu vârstnicii prin a înțelege mai bine situația actuală și evoluția acesteia. De asemenea psihologii au lucrat și pe partea de înlătura sentimentul vârstnicilor că sunt persoane marginalizate sau izolate și pentru a combate noțiunea de ”asistat” sau persoană instituționalizată”, se mai arată în raportul centrului.

Și dintr-o analiză SWOT rezultă că bătrânii au fost afectați mental de pandemia de COVID. Aceștia au avut un nivel ridicat de stres, din cauza izolării sau imposibilitatea de a-și vizita familia acasă. În unele cazuri s-au observat ușoare depresii, se mai arată în documentul citat.

sursă foto: arhiva alba24.ro, rol ilustrativ.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

 

 

 

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Centură ocolitoare în partea de vest a municipiului Sebeș. Va lega DN 7 de DN 67 C – Transalpina, după localitatea Petrești

Publicat

Primăria Sebeș vrea să construiască un drum de ocolire în partea de vest a municipiului. Șoseaua cu două benzi de circulație va avea o lungime de aproximativ 5,5 kilometri și va lega DN 7 de DN 67C – Transalpina.

Drumul va reprezenta o alternativă de transport pentru cetățenii municipiului, turiști și pentru agenții economici – traficul greu. Se urmărește astfel reducerea efectelor negative ale traficului comercial asupra comunității și mediului urban.

Primăria Sebeș a publicat miercuri, 26 ianuarie, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru elaborarea documentaţiilor tehnico – economice de proiectare necesare pentru realizarea obiectivului de investiţii „Drum de ocolire în partea de vest a municipiului Sebeș”.

Este vorba despre studiu de fezabilitate, studii de teren (geotehnic și topografic), alte studii necesare în vederea proiectării şi realizării obiectivului de investiţii, documentaţii tehnice necesare pentru obţinerea avizelor şi acordurilor, precum şi obţinerea avizelor şi acordurilor, în vederea promovării investiţiei, conform prevederilor legale.

Valoarea totală este estimată la 840.336 de lei, fără TVA. 

Potrivit caietului de sarcini, drumul vizează ocolirea zonei locuite din municipiul Sebeș și localitatea componentă Petrești, cu evitarea tranzitării acestora de către traficul greu.

De asemenea, realizarea acestei investiții reprezintă o alternativă de transport pentru cetățenii municipiului, pentru cei aflați în tranzit precum și pentru agenții economici din zonă.

Se dorește astfel asigurarea unor condiții optime pentru desfășurarea unui trafic rutier în condiții de siguranță și confort, practicabil și în condiții atmosferice deosebite (precipitații, îngheț), prin execuția unei părți carosabile adecvate.

De asemenea, prin realizarea proiectului se dorește:

  • realizarea colectării și scurgerii/evacuării corespunzătoare a apelor pluviale, prin rigole
  • realizarea iluminatului public pe tot traseul drumului
  • realizarea acceselor la proprietăți, acolo unde este cazul
  • asigurarea siguranței circulației prin montarea de parapeți de siguranță , prin marcaje care se vor aplica pe suprafața părții carosabile, pe borduri, care va fi coordonat și armonizat cu semnalizarea verticală (indicatoare de circulație de avertizare, de obligativitate, de informare și orientare, adiționale la indicatoare, etc.)

Traseul drumului de ocolire va avea o lungime de aproximativ 5,5 kilometri, cu două benzi de circulație. Acesta se suprapune în mare măsură cu traseele drumurilor de exploatare agricolă existente în zonă. În prezent nu există șanțuri sau rigole pentru colectarea și scurgerea apelor provenite din precipitații, nu există locuri de întâlnire, de încrucișare, respectiv de depășire pentru autovehicule.

Drumul de ocolire în partea de vest a municipiului Sebeș va lega prin partea de vest a municipiului arterele DN 7 cu DN 67C – Transalpina și va prelua traficul de tranzit pe direcția Șugag – Deva și traficul de material lemnos neprelucrat de pe valea Sebeșului spre unitățile industriale din zona de nord a municipiului. 

Șoseaua va asigura astfel circulația rutiere a autovehiculelor ce se deplasează pe direcțiile Deva – Șugag – Novaci (jud. Gorj) și Sibiu – Șugag – Novaci (jud. Gorj).

Drumul ocolitor va facilita accesul către Transalpina, drumul aflat la cea mai mare altitudine din România, cale de legătură între provinciile istorice Transilvania și Oltenia.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate