Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Codul Rutier se schimbă: Amenzi uriașe pentru șoferii agresivi în trafic. LISTA manevrelor care îi lasă fără permis 120 de zile


Publicat

porsche autostrada sicane

Ministerul Afacerilor Interne (MAI), a pus în dezbatere publică o propunere legislativă pentru completarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Ordonanţa prevede o serie de modificări majore asupra Codului Rutier inclusiv sancțiuni și amenzi uriașe pentru comportamentul agresiv în trafic și manevre nelegale pe autostradă.

Proiectul de ordonanţă prevede o serie de modificări cum ar fi majorarea sancţiunilor existente în legislaţie sau introducerea unor noi sancţiuni cu scopul de a ridica nivelul de siguranţă al circulaţiei rutiere.

Document – Proiectul de OUG poate fi consultat AICI: Proiect OUG 195

În preambulul proiectului de ordonanţă a fost prezentat unul dintre evenimentele rutiere colective care au stat la baza redactării modificărilor legislative.

Este vorba despre mai multe evenimente rutiere produse în data de 16.07.2021, pe Autostrada A2 Bucureşti – Constanţa, unde s-au înregistrat 5 accidente de circulaţie, unele dintre acestea soldate cu rănirea mai multor persoane.

Totodată, a fost constată o conduită neadecvată adoptată imediat producerii evenimentelor rutiere colective de către conducătorii vehiculelor care circulau pe Autostrada A2, prezentată în spaţiul public.

Interzicerea şi sancționarea comportamentului agresiv la volan

Câteva dintre cele mai importante modificări aduse de prezentul proiect de ordonanţă vizează interzice conducătorilor de vehicule să adopte un comportament agresiv în conducerea acestora pe drumurile publice.

Acestea vor fi sancţionate cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni  cu sume cuprinse între 1.305 lei  și 2.900 lei.

MAI mai propune și modificarea contravenţiei pentru circulația nejustificată cu un autovehicul pe banda de urgenţă a autostrăzii . Polițiștii rutier vor ca amenzile să fie mărite de la 580 lei-725 lei la 1.305 lei -2.900 lei.

120 de zile fără permis pentru manevre nelegale pe autostradă

Sancţionarea complementară a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile pentru executarea pe autostradă a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, de a circula sau de a traversa de pe un sens de circulaţie pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părţi carosabile, de a circula în sens contrar direcţiei de mers pe calea unidirecţională.

90 – 120 de zile permisul suspendat pentru contravenții la trecerile la nivel cu calea ferată

Majorarea sancţiunii contravenţionale complementare de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 90 de zile la 120 de zile pentru nerespectarea regulilor la trecerea la nivel cu calea ferată.

Un nou prag de viteză pentru supendarea cu 120 de zile a permisului

Reglementarea unui nou prag de viteză, respectiv depăşirea cu peste 70 km/h a limitei legale de viteză, pentru care se va aplica o perioadă majorată de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, respectiv 120 de zile.

Clasele de sancţiuni

  • Clasa I: 2/3 puncte-amendă.
  • Clasa a II-a: 4/5 puncte-amendă.
  • Clasa a III-a: 6 -8 puncte-amendă.
  • Clasa a IV-a: 9 – 20 de puncte-amendă.
  • Clasa a V-a: 21- 100 de puncte-amendă.

Pentru ca modificările prevăzute de proiectul de OUG să se aplice acesta trebuie adoptat de Guvern ca apoi să fie publicat în Monitorul Oficial.

Accident mortal pe E70, după o șicanare între două tiruri și o dubă.

Comportamentul agresiv al șoferilor este tot mai des întâlnit în ultima perioadă. Cel mai recent caz a avut loc vineri seara ( 19 noiembrie 2021) pe Drumul European 70, iar șicanele dintre șoferii a două TIR-uri și o autoutilitară a avut un deznodământ tragic. Pasageru autoutilitarei a decedat, acesta fiind practic decapitat în accidentul provocat de șoferii celor două camioane.

Un conflict izbucnit între mai mulți șoferi, pe stație, s-a încheiat tragic. O autocamionetă a fost strivită între două tir-uri, pe E70, la Vitănești, pe sensul Alexandria – București. pasagerul  din dubă, un bărbat de 60 de ani, a murit, nevinovat, în accident.

Accidentul ar fi plecat de la o ceartă pornită pe stație de la o depășire. Șoferii de pe TIR-uri, tată și fiu, nu ar fi vrut să-l lase pe șoferul cu dubă să-i depășească.

După ce a depășit primul TIR, șoferul de pe TIR-ul aflat în față a pus frână, brusc, iar cel din spate a intrat în plin în el. Pasagerul dubei nu a avut nicio șansă. În urma impactului a fost decapitat.

Proiectul de OUG de la MAI include prevederi care vizează, de principiu, majorarea sancțiunilor existente în legislația rutieră sau introducerea unor noi. Să le luăm pe rând.

Document – Proiectul de OUG poate fi consultat AICI: Proiect-OUG 195 2021

Modificări în Codul Rutier:  Lista completă a sancțiunilor și amenzilor propuse de MAI

Modificările vin pe fondul creșterii numărului accidentelor rutiere și al plasării României pe ultimul loc la siguranță rutieră în topul european.

Modificări în Codul Rutier:  Sancționarea comportamentului agresiv

Printre altele, comportament agresiv în trafic va fi considerată schimbarea frecventă și în forță a benzilor de circulație, cu scopul de a depăși o mașină sau un șir de vehicule, întoarcerea mașinii prin folosirea frânei de ajutor (sau de mână, așa cum e cunoscută), folosirea excesivă a claxonului sau a semnalelor luminoase (flash-uri), mersul pe o roată, în cazul motocicletelor etc.

În cazul comportamentului agresiv în trafic, proiectul stabilește amenzi din clasa a IV-a de sancțiuni (de la nouă la 20 puncte-amendă), respectiv cuprinse între 1.305 și 2.900 de lei.

Modificări în Codul Rutier : Sancțiune suplimentară pentru întoarcerea pe autostradă sau mersul pe contrasens

Acum, cei ce întorc mașina pe autostradă sau merg pe contrasens riscă doar amendarea (amenzi din clasa a IV-a de sancțiuni – 1.305 și 2.900 de lei).

După ce măsurile din proiectul de OUG se vor aplica, acești șoferi vor primi și sancțiunea suplimentară de suspendare a dreptului de a conduce timp de 120 de zile.

Modificări în Codul Rutier: Mersul pe banda de urgență a autostrăzii, sancționat mai dur

Șoferii care obișnuiesc să meargă pe banda de urgență, din varii motive, vor risca amenzi mai mari, respectiv cuprinse între 1.305 și 2.900 de lei, față de 580 -725 de lei, cât sunt amenzile acum.

În plus, sancțiunea contravențională complementară privind punctele de penalizare (trei puncte de penalizare) se va înlocui cu suspendarea permisului de conducere timp de 90 de zile.

Modificări în Codul Rutier: Se mărește perioada de suspendare pentru nerespectarea regulilor la traversarea șinelor de tren

Proiectul prevede și majorarea sancțiunii contravenționale complementare de suspendare a dreptului de a conduce de la 90 de zile la 120 de zile pentru nerespectarea regulilor la trecerea la nivel cu calea ferată.

Modificări în Codul Rutier: Depășirile neregulamentare, pedepsite mai aspru

Prin proiect se dorește majorarea pedepselor pentru nerespectarea regulilor referitoare la efectuarea manevrei de depășire de la 580 – 725 de lei, cât e acum amenda, la 870 – 1.160 de lei, iar perioada de suspendare a permisului de conducere se mărește de la 30 la 60 de zile.

Modificări în Codul Rutier: Apare interdicția conducerii unei mașini pentru cei cu permis străin care încalcă grav regulile de circulație

Proiectul reglementează, pe lângă toate cele amintite, și interdicția de a conduce un vehicul pe drumurile publice din România, urmare a condamnării penale pentru săvârșirea unor infracțiuni la regimul rutier pe teritoriul României, pentru titularul de permis de conducere emis de o autoritate străină.

Modificări în Codul Rutier Apare un nou prag de viteză pentru care se va aplica o perioadă majorată de suspendare a permisului auto.

Mai exact, depășirea cu peste 70 km/h a limitei legale de viteză va însemna aplicarea unei perioade majorate de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, respectiv de 120 de zile.

Modificări în Codul Rutier: Sunt stabilite datele de identificare ale șoferului ce trebuie transmise poliției de proprietarul mașinii.

Concret, dacă nu proprietarul unei mașini este cel care a încălcat legislația rutieră, ci o altă persoană, primul va trebui să transmită autorităților numele, prenumele și codul numeric personal al șoferului.

Modificări în Codul Rutier: Posibilitatea de suprapunere a perioadelor de suspendare a permisului auto se va elimina.

În plus, va apărea posibilitatea de a susține testul de verificare a cunoașterii regulilor de circulație, care permite reducerea perioadei de suspendare, la orice serviciu al poliției rutiere.

DOCUMENT:  Textul complet al PROIECTULUI ORDIONANȚEI DE URGENȚĂ 195/2021

GUVERNUL ROMÂNIEI

Ordonanța de urgență pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice

Având în vedere evenimentele rutiere colective produse în data de 16.07.2021, pe Autostrada A2 București – Constanța, respectiv 15 accidente de circulație, unele dintre acestea soldate cu rănirea mai multor persoane,

Totodată, luând act de conduita neadecvată adoptată imediat producerii evenimentelor rutiere colective de către conducătorii vehiculelor care circulau pe Autostrada A2, prezentată în spațiul public,

Ținând seama de: faptul că pericolul abstract al încălcării unei reguli de circulație pe autostradă este ridicat, dat fiind regimul legal de viteză instituit, superior celorlalte categorii de drumuri, necesitatea sancționării comportamentului agresiv adoptat în conducerea vehiculelor pe drumurile publice, cu consecințe deosebit de grave în cazul manifestării acestuia pe o categorie de drum superioară, nevoia respectării gradualității aplicării sancțiunilor contravenționale la regimul circulației pe drumurile publice în raport de pericolul social al faptei săvârșite de conducătorul de vehicul, având în vedere că au fost identificate o serie de aspecte ce pot conduce la o inegalitate în aplicarea legii și, totodată, la încurajarea adoptării unei conduite care atrage după sine aplicarea unor contravenții încadrate în clasele superioare de sancțiuni, precum și lipsa de claritate și previzibilitate a unor norme, faptul că neadoptarea de urgență a unor măsuri de ordin legislativ ar putea avea consecințe grave asupra asigurării unei desfășurări fluente și în siguranță a circulației pe drumurile publice, putând fi afectate inclusiv viața și integritatea corporală a persoanelor participante la trafic sau aflate în zona drumului public, precum și asupra drepturilor legitime ale persoanelor, elemente
care vizează interesul public și constituie o situație de urgență și extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,

Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.

Art. I. – Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu
modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează, după cum urmează:

Articolul 39 se modifică și va avea următorul cuprins: ,,Art. 39 –

  • (1) La solicitarea poliției rutiere, proprietarul sau deținătorul mandatat al unui vehicul este obligat să comunice acesteia, în termenul indicat în cuprinsul solicitării, datele de identificare ale persoanei căreia i-a încredințat vehiculul pentru a-l conduce pe drumurile publice.
  • (2) Termenul indicat în cuprinsul solicitării prevăzute la alin.(1) nu poate fi mai mic de 20 de zile, calculat începând cu ziua imediat următoare celei în care se transmite solicitarea.
  • (3) Obligația de a comunica datele de identificare, prevăzută la alin.(1), se consideră îndeplinită dacă proprietarul sau deținătorul mandatat al unui vehicul comunică:

a) numele și prenumele persoanei căreia i-a încredințat vehiculul pentru a-l conduce pe drumurile publice;

b) codul numeric personal al persoanei respective sau numărul permisului de conducere al
acesteia.”

2. După articolul 54 se introduce un nou articol, art. 541, cu următorul cuprins:
„Art. 541 –

(1) Se interzice conducătorilor de vehicule să adopte un comportament agresiv în conducerea acestora pe drumurile publice.

(2) Prin comportament agresiv se înțelege efectuarea, pe drumul public, de către conducătorul de vehicul, a uneia dintre următoarele manevre:

  • a) deplasarea succesivă de pe o bandă de circulație pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depășirii unui șir de vehicule care circulă în același sens;
  • b) întoarcerea vehiculului prin folosirea frânei de ajutor;
  • c) pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesivă, în gol, a roților motoare;
  • d) circulația cu vehiculul la o distanță foarte redusă față de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât și în lateral, de natură a intimida conducătorul acestuia;
  • e) folosirea repetată a semnalelor sonore și/sau luminoase de natură a obliga nejustificat conducătorul de vehicul care circulă în fața sa să elibereze banda de circulație;
  • f) conducerea mopedului sau motocicletei având în contact cu drumul numai una dintre roți;
  • g) mersul cu spatele cu vehiculul în scopul intimidării celorlalți participanți la circulație care circulă în spatele acestuia;
  • h) realizarea intenționată a unui derapaj controlat al vehiculului în vederea întoarcerii sau rotirii acestuia;
  • i) conducerea intenționată a unui vehicul prin accelerarea repetată a motorului, de natură a stânjeni persoanele aflate în zona drumului public.”

3. La articolul 97 alineatul (1), după litera d) se introduce o nouă literă, lit.e), cu următorul cuprins:

,,e) interdicția de a conduce autovehicule pe teritoriul României.”

4. La articolul 100 alineatul (3), literele b), c) și e) se abrogă.

5. La articolul 101 alineatul (1), punctul 8 se modifică și va avea următorul cuprins:

„8. conducerea unei biciclete sau a unei trotinete electrice pe drumurile publice fără mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente în stare de funcționare pe timp de noapte ori fără îndeplinirea condițiilor tehnice minime stabilite prin regulament, conducerea unei biciclete sau a unei trotinete electrice pe autostradă, nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a interdicției de trecere la culoarea roșie a semaforului, a semnalelor agentului de cale ferată, la trecerea la nivel cu o cale ferată industrială, semnalizată corespunzător ori a semnalelor, indicațiilor ori dispozițiilor polițistului rutier, nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a interdicției privind circulația sub influența alcoolului, a produselor ori substanțelor stupefiante ori a medicamentelor cu efecte similare acestora, a interdicției privind interacțiunea motrică directă cu un alt vehicul aflat în mers ori cu persoane aflate în acesta ori a interdicției privind circulația în interiorul sau în afara localităților fără a purta îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, stabilite prin regulament, sau nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a obligației de a circula cu viteză redusă, a obligației de a se asigura că nu se apropie un vehicul feroviar sau a obligației de a opri la trecerea la nivel cu calea ferată, stabilite prin regulament;”

6. La articolul 101 alineatul (3), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:

„a) nerespectarea regulilor privind trecerea la culoarea roșie a semaforului, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulație din care a rezultat numai avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale;”

7. La articolul 101 alineatul (3), după litera d) se introduc trei noi litere, lit.e) – g), cu următorul cuprins:

  • „e) neacordarea priorității de trecere pietonilor angajați în traversarea regulamentară a drumului public prin locurile special amenajate și semnalizate, aflați pe sensul de deplasare a
    autovehiculului, tractorului agricol sau forestier ori tramvaiului
  • f) neacordarea priorității de trecere vehiculelor care au acest drept;
  • g) nerespectarea regulilor privind depășirea;”

8. La articolul 102 alineatul (1), punctul 14 se modifică și va avea următorul cuprins: ,,14. nerespectarea de către proprietarul sau deținătorul mandatat al unui vehicul a obligației de a
comunica, în termenul indicat în cuprinsul solicitării poliției rutiere, datele de identificare ale persoanei căreia i-a încredințat vehiculul pentru a-l conduce pe drumurile publice, prevăzută la art.39.”

9. La articolul 102, la alineatul (1), după punctul 40 se introduce un nou punct, pct. 41, cu
următorul cuprins: „41. adoptarea unui comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice.”

10. La articolul 102 alineatul (3), litera c) se abrogă.

11. La articolul 102 alineatul (3), după litera f) se introduc două noi litere, lit.g) și h), cu următorul cuprins:

„g) nerespectarea regulilor privind prioritatea de trecere sau depășirea, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulație din care au rezultat numai avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale;

h) circulația nejustificată a autovehiculelor pe banda de urgență a autostrăzilor.”

12. La articolul 102, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4) cu următorul cuprins:

„(4) Constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni și cu aplicarea sancțiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioada de 120 de zile săvârșirea de către conducătorul de autovehicul ori de tractor agricol sau forestier a următoarelor fapte:

  • a) depășirea cu mai mult de 70 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv și pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;
  • b) neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roșii și/sau sonore sunt în funcțiune;
  • c) efectuarea, de către conducătorul de autovehicul, pe autostradă, a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, a circulației în sens contrar sensului de circulație, a circulației sau traversării de pe un sens de circulație pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părți carosabile.”

13. La articolul 103 alineatul (1), literele c), d) și e) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„c) pentru o perioadă de 180 de zile când fapta conducătorului de autovehicul sau tramvai a fost urmărită ca infracțiune contra siguranței circulației pe drumurile publice și procurorul sau instanța de judecată a dispus clasarea în condițiile art. 16 alin. (1) lit. b) teza a II-a din Codul de procedură penală, renunțarea la urmărirea penală, renunțarea la aplicarea pedepsei sau amânarea aplicării pedepsei dacă nu a fost dispusă obligația prevăzută la art. 85 alin. (2) lit. g) din Codul penal;

d) pentru o perioadă de 180 de zile în cazul accidentului de circulație din care a rezultat decesul sau vătămarea corporală a unei persoane dacă a fost încălcată o regulă de circulație
pentru care prezenta ordonanță de urgență prevede suspendarea exercitării dreptului de a conduce și instanța de judecată sau procurorul a dispus clasarea în condițiile art. 16 alin. (1) lit. b), e) și g) din Codul de procedură penală, renunțarea la urmărirea penală, renunțarea la aplicarea pedepsei sau amânarea aplicării pedepsei dacă nu a fost dispusă obligația prevăzută la art. 85 alin. (2) lit. g) din Codul penal ori încetarea procesului penal în condițiile art. 16 alin. (1) lit. e) și g) din Codul de procedură penală;

e) pentru o perioadă de 180 de zile, când titularul permisului de conducere a fost condamnat printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru infracțiunile prevăzute la art. 334 alin. (1) și (3) din Codul penal.

14. La articolul 103, alineatele (2) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins: „(2) În cazul în care conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai
săvârșește, într-un interval de șase luni de la data restituirii permisului de conducere, o nouă faptă prevăzută la art. 100 alin. (3), art. 101 alin. (3), art. 102 alin. (3) sau art. 102 alin (4),
perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce aplicată pentru săvârșirea faptei se majorează de drept cu încă 30 de zile. Perioada de suspendare majorată se comunică în termen de 15 zile de la data aplicării sancțiunii contravenționale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce.

(4) Punctele de penalizare se anulează la împlinirea termenului de 6 luni de la data constatării contravenției. În situația în care a fost depusă plângere împotriva procesului-verbal de constatare și sancționare a contravenției prin care au fost aplicate oricare dintre punctele de penalizare care conduc la realizarea cumulului prevăzut la alin. (1) lit. a), curgerea termenului de anulare se suspendă de drept pentru toate punctele de penalizare care îl alcătuiesc, de la data înregistrării acestei plângeri la instanța de judecată până la data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești prin care instanța a respins plângerea contravențională sau a admis-o în parte, menținând sancțiunea contravențională complementară aplicată.”

15. La articolul 103, după alineatul (8) se introduce un nou alineat, alin. (9) cu următorul cuprins:

„(9) Perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce pe un drum public aplicată pentru săvârșirea contravențiilor prevăzute la art. 101 alin. (3) lit. d), art. 102 alin. (3) lit. a) sau art. 102 alin. (4) lit. c) se majorează de drept cu 30 de zile, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulație din care au rezultat numai avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale.”

16. Articolul 104 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 104 – (1) La cererea titularului permisului de conducere, perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce aplicată pentru săvârșirea unor contravenții, se reduce cu o treime, de către șeful poliției rutiere a județului sau a municipiului București pe raza căreia a fost săvârșită fapta ori de către șeful poliției rutiere din Inspectoratul General al Poliției Române, după caz, dacă sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiții:

  • a) a fost declarat admis la testul de verificare a cunoașterii regulilor de circulație;
  • b) a obținut permisul de conducere cu cel puțin un an înainte de săvârșirea faptei.
  • (2) Conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai nu beneficiază de reducerea perioadei de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, dacă:
  • a) a cumulat, din nou, cel puțin 15 puncte de penalizare în următoarele 12 luni de la data expirării ultimei suspendări a exercitării dreptului de a conduce;
  • b) sancțiunea contravențională complementară s-a dispus pentru săvârșirea contravențiilor prevăzute la art. 102 alin. (3) lit. a) sau art. 102 alin. (4);
  • c) perioada de suspendare a fost majorată, conform legii;
  • d) perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce este aplicată prin însumarea mai multor perioade de suspendare prevăzute de lege dintre care cel puțin una prevăzută de art. 102 alin. (3) sau art. 102 alin. (4).”

17. Articolul 1041 se modifică și vor avea următorul cuprins: „Art. 1041 –

  • (1) În cazul săvârșirii a două sau a mai multor contravenții care atrag și suspendarea exercitării dreptului de a conduce, constatate prin același proces-verbal, perioada de suspendare se calculează prin însumarea perioadelor prevăzute pentru fiecare faptă.
  • (2) Când o persoană căreia i-a fost reținut permisul de conducere pentru o faptă prevăzută cu suspendarea exercitării dreptului de a conduce săvârșește, în perioada în care are drept de circulație, o nouă contravenție pentru care se dispune suspendarea exercitării dreptului de a conduce, perioadele de suspendare dispuse se execută distinct, fără a se suprapune.”

18. Articolul 106 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 106 – Titularul unui permis de conducere eliberat de către o autoritate română sau străină
susține, la cerere, testul de verificare a cunoașterii regulilor de circulație prevăzut la art. 104 alin. (1) lit.

a) până în a 15-a zi, inclusiv, a perioadei de suspendare a exercitării dreptului de a conduce.”

19. La articolul 1061, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: „(2) Testul de verificare a cunoașterii regulilor de circulație se susține, în mod obligatoriu, şi în
cazurile în care s-a dispus suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie pentru o perioadă de 180 de zile, potrivit art. 103 alin. (1) lit.

c) și d), până la expirarea perioadei acesteia. ”

20. La articolul 1061, alineatul (4) se abrogă.

21. La articolul 1062, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(1) Testul de verificare a cunoașterii regulilor de circulație se susține, potrivit art. 106 sau 1061, la orice serviciu al poliției rutiere.

22. La articolul 108 alineatul (1) litera b), punctul 1 se modifică și va avea următorul cuprins: „1. oprirea nejustificată pe banda de urgență a autostrăzilor ori oprirea pe partea carosabilă a drumurilor expres sau a drumurilor naționale europene (E);”

23. La articolul 108 alineatul 1 litera d), punctul 7 se abrogă.

24. După articolul 109, se introduce un nou articol, art.1091, cu următorul cuprins: „Art.1091 – Amenzile contravenționale aplicate pentru contravenția prevăzută la art.102 alin.(1)
pct.14 se achită în cuantumul stabilit de agentul constatator, fără posibilitatea achitării a jumătate din minimul amenzii prevăzute la clasa a IV-a de sancțiuni.”

25. La articolul 111 alineatul (1), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:

„c) la săvârşirea uneia dintre contravenţiile prevăzute la art. 100 alin. (3), art. 101 alin. (3), art. 102 alin. (3) și (4), şi în situaţia prevăzută la art. 115 alin. (1);”

26. La articolul 111, alineatele (3) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins: „(3) În situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. a) şi d), la art. 102 alin. (3) lit. a) și la art. 102 alin. (4)
din prezenta ordonanţă de urgenţă, precum şi în cele menţionate la art. 334 alin. (2) şi (4), art. 335 alin. (2), art. 336, 337, art. 338 alin. (1), art. 339 alin. (2), (3) şi (4) din Codul penal, dovada înlocuitoare a permisului de conducere se eliberează fără drept de circulaţie.”

(4) Permisul de conducere al conducătorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai, implicat într-un accident de circulaţie din care a rezultat uciderea sau vătămarea corporală a unei persoane, se reţine de către poliţia rutieră dacă acesta a încălcat o regulă de circulaţie, eliberându-se dovada înlocuitoare fără drept de circulaţie, în situaţia în care regula de circulaţie încălcată este una dintre cele prevăzute la art. 102 alin. (3) lit. a) sau la art. 102 alin. (4), sau dovada înlocuitoare cu drept de circulaţie pentru o perioadă de 15 zile, în celelalte cazuri.

27. La articolul 114, partea introductivă a alineatului (1) se modifică și va avea următorul cuprins: ,,(1) Anularea permisului de conducere eliberat de autoritatea română se dispune în următoarele cazuri: ”

28. La articolul 114, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins: ,,(4) În cazul titularului unui permis de conducere eliberat de o autoritate străină, dacă acesta se află în unul dintre cazurile prevăzute la alin. (1) lit. a), b) sau d), se dispune interdicția de a conduce autovehicule pe teritoriul României pe o perioadă de 1 an, începând cu ziua imediat următoare datei rămânerii definitive a hotărârii judecătorești, în condițiile stabilite prin regulament.”

29. La articolul 118, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(4) Suspendarea exercitării dreptului de a conduce se reia de drept începând cu ora 0000 a zilei următoare celei în care a fost predat permisul de conducere, după rămânerea definitivă a hotărârii judecătorești prin care instanța a respins plângerea formulată împotriva procesului-verbal de constatare și sancționare a contravenției sau a admis-o în parte, menținând sancțiunea contravențională complementară aplicată, dar nu mai târziu de 30 de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești.”

30. La articolul 118, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alin. (41) și (42), cu
următorul cuprins: „

(41) Termenul de 30 de zile prevăzut la alin. (4) se calculează pe zile pline, începând cu ora 00.00 a zilei următoare datei rămânerii definitive a hotărârii judecătorești. În situația în care termenul se împlinește într-o zi nelucrătoare, acesta se prelungește până în prima zi lucrătoare care urmează.

(42) Reluarea executării suspendării dreptului de a conduce își produce efectele fără îndeplinirea vreunei alte formalități. În situația în care la data reluării acestei executări, dreptul
de a conduce este afectat deja de o altă suspendare a exercitării acestuia, perioada de suspendare care trebuie executată curge în continuarea perioadei de suspendare aflată deja în curs de executare.”

Art. II. – În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei Ordonanțe de urgență a Guvernului, Regulamentul de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.
195/2002 privind circulația pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 876 din 26 octombrie
2006, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează potrivit prevederilor prezentei Ordonanțe de urgență a Guvernului, prin hotărâre a Guvernului.

Art. III. – Dispozițiile art. I pct. 4-12, 15 și 22-26 intră în vigoare în termen de 15 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României a prezentei ordonanțe de urgență.

PRIM-MINISTRU
FLORIN-VASILE CÎȚU

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

3 Comentarii

3 Comentarii

  1. Petru

    sâmbătă, 20.11.2021 at 20:12

    Cine a încălcat legea pe vechiul Cod Rutier o v-a încălca în continuare. Violența la volan s-a dobândit în timp,vorba românului ,,lupul își schimbă blana,dar năravul ba”. Problema a fost și v-a rămâne că-ți conduci liniștit autovehiculul și vine UNUL și se urcă pe tine.Dacă scapi cu viață ai șanse să mai iei și bătaie pentru că,,l-ai încomodat în trafic”.Sunt mulți care nu știu să scrie/să citească și obțin permisul.Cum e posibil așa ceva ? Nu le pasă de lege ci de caii putere a bolidului.Ar fii multe de spus,dar mă opresc aici pentru că am văzut destule ca și conducător pe autospecială de intervenție.Drumuri bune vă doresc !

  2. Dani

    sâmbătă, 20.11.2021 at 23:16

    Pasagerul si-a pierdut viata .

  3. Profanii

    duminică, 21.11.2021 at 08:46

    Pariu ca toti cei vinovati de accidente grave, conduceau masini tari aduse de la vechituri din vest,(BaMeVeu,Mergedes) erau tatuati, bruneti, ascultau manele si vorbeau la tembelefon !

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Adunarea de la 1 Decembrie 1918, de la Alba Iulia, în plină epidemie de gripă spaniolă. Oamenii purtau usturoi în jurul gâtului

Publicat

1 decembrie

Marea Adunare Națională de la 1 Decembrie 1918 ș-a desfășurat în plină epidemie de gripă spaniolă, o boală care a ucis între 50 și 100 de milioane de oameni, la nivel mondial.

Cu toate acestea, oamenii au participat în număr mare la această sărbătoare. Se știau prea puține lucruri despre această pandemie care lovise lumea, astfel încât la adunare,”Oamenii purtau în jurul gâtului mărgele din căței de usturoi, în speranța prevenirii gripei”. 

La o săptămână după 1 decembrie, chiar Regina Maria s-a îmbolnăvit:

“Am fost bolnavă, foarte bolnavă. Pe neașteptate, aproape fără să-mi dau seama, parcă m-a izbit ceva în spate și m-a pus jos, tocmai când lumea voia să petreacă cu mine. M-am îmbolnăvit, oribil, dureros, așa cum n-am mai fost niciodată. Au fost zile chinuitoare de febră și stare proastă, de slăbiciune, de înspăimântător delir și insomnie, de am crezut că o să-mi ies din minți. Deci așa arată faimoasa gripă spaniolă! […] Văzându-i pe alții murind în jurul meu, toată lumea tremura pentru mine”

Cercetare inedită

Istoricul Tudor Roșu, de la Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia, a realizat o cercetare extrem de interesantă despre un subiect ignorat până acum: modul în care s-a desfășurat Marea Adunare Națională de la Alba Iulia, la 1 Decembrie 1918, în plină epidemie de gripă spaniolă.

În spațiul transilvan, scrie Tudor Roșu, după unele mărturii ale evenimentului de la 1 decembrie, oamenii purtau în jurul gâtului mărgele din căței de usturoi, în speranța prevenirii gripei. Ideea de izolare, de a nu călători, bolnav fiind, nu exista.

Exemplul octogenarului Gheorghe Pop de Băsești, care a călătorit spre Alba Iulia într-o stare avansată a bolii, a fost perceput ca unul vecin cu eroismul. El a ajuns în orașul unirii în 30 noiembrie, “dar oboseala drumului l-a doborât la pat”.

Inamicul spaniol al Unirii

de TUDOR ROȘU

Principalul dușman al participării la Adunarea Naţională de la Alba Iulia a fost gripa spaniolă. Majoritatea celor care au absentat de la adunarea din 1 decembrie au dat vina pe această molimă teribilă, despre care se crede că a provocat undeva între 40 și 100 de milioane de decese în cursul anilor 1918-1919, oricum cel puțin dublu față de numărul total de victime produse de Primul Război Mondial, cu militari și populație civilă la un loc.

Sociologul și filosoful Max Weber, pictorul Gustav Klimt, scriitorul Guillaume Apollinaire, prințul Eric al Danemarcei, dar și, probabil, Eremia Grigorescu sunt printre personalitățile cu faimă care au sfârșit de gripă spaniolă.

După unii specialiști, pandemia a fost produsă de virusul H1N1, similar cu virusul din 2009 responsabil de gripa porcină. Caracteristica neobișnuită a gripei spaniole a fost că a produs o mortalitate mai mare în rândul tinerilor adulți (20-40 de ani) decât oricare altă gripă.

Se estimează că cel puțin 10% dintre cei îmbolnăviți au decedat. În ciuda numelui de “gripă spaniolă” e improbabil să fi pornit din Spania; cercetări mai recente îi găsesc originatul în China (1).

Luna octombrie 1918 a reprezentat, la nivel mondial, climaxul pandemiei, “luna de groază”(2). În capitala de atunci a transilvănenilor, Budapesta, o treime din populație se îmbolnăvise, iar 50-100 de oameni mureau zilnic.

Dar și lunile noiembrie-decembrie 1918 și primele luni din 1919 au produs cifre dezastruoase. Ziarul Alba Iulia nota, în ajunul Crăciunului din 1918: “Boala spaniolă bântuie pe mai departe și la sate și la orașe.

În Pesta într-o singură zi s-au îmbolnăvit 413 și au murit 54”(3). Boala s-a manifestat puternic și în tot în spațiul românesc. Chiar Regina Maria a fost foarte afectată de boală, cu un climax la o săptămână după 1 decembrie.

  • Regina a lăsat şi o descriere plastică a modului de manifestare a bolii: “Am fost bolnavă, foarte bolnavă. Pe neașteptate, aproape fără să-mi dau seama, parcă m-a izbit ceva în spate și m-a pus jos, tocmai când lumea voia să petreacă cu mine. M-am îmbolnăvit, oribil, dureros, așa cum n-am mai fost niciodată. Au fost zile chinuitoare de febră și stare proastă, de slăbiciune, de înspăimântător delir și insomnie, de am crezut că o să-mi ies din minți. Deci așa arată faimoasa gripă spaniolă! […] Văzându-i pe alții murind în jurul meu, toată lumea tremura pentru mine”.

“Cu boala spaniolă pretutindeni”(4), organizarea Adunării Naționale a avut de suferit. Mai mulți delegați ce trebuiau să reprezinte națiunea română au lipsit de la Alba Iulia, îmbolnăvindu-se, foarte probabil, în răstimpul trecut de la delegarea lor ca reprezentanți ai națiunii (cele mai multe alegeri s-au organizat în 25-27 noiembrie) și data programată pentru călătoria la Alba Iulia (în general, 29-30 noiembrie).

Măsurile profilactice trebuie contextualizate, firește, în mentalitatea epocii, cu imperativele acelor zile de noiembrie târziu. Decalajul față de statele apusene e vizibil, unde se încercau metode moderne de profilaxie, de la măști de protecție la izolarea celor afectați.

În spațiul transilvan, după unele mărturii ale evenimentului de la 1 decembrie, oamenii purtau în jurul gâtului mărgele din căței de usturoi, în speranța prevenirii gripei. Ideea de izolare, de a nu călători, bolnav fiind, nu exista.

Exemplul octogenarului Gheorghe Pop de Băsești, care a călătorit spre Alba Iulia într-o stare avansată a bolii, a fost perceput ca unul vecin cu eroismul. El a ajuns în orașul unirii în 30 noiembrie, “dar oboseala drumului l-a doborât la pat. Cu toată febra ce-l muncea, el s-a ridicat, a venit să prezideze Adunarea Națională și să-i binecuvânteze rostul fericit” (5).

Și Ștefan Cicio Pop, președintele Consiliului Național Român, deci cel mai important om al Transilvaniei la acel moment, era departe de deplinătatea forțelor sale fizice, căci medicii îi interziseseră să părăsească patul și îl considerau grav bolnav, dar, își amintea el cu mândrie, “boala nu m-a putut opri” (6).

Ştefan Cicio Pop fusese bolnav de mai devreme din noiembrie, aducând gripa de la Budapesta (7).

Desigur, în prezent astfel de exemple ar fi total negative, facilitând răspândirea gripei, dar la 1918 paradigma era cu totul alta. Vocea Albei Iulia era mai puternică. Prin urmare, cei care au absentat chiar nu au putut face deplasarea, fizic vorbind.

Dorința de a lua parte la Adunarea Națională a pierdut, în numeroase cazuri, în fața incapacității fizice generate de boală. “Gripa spaniolă, care abia cu șase săptămâni în urmă mi-a răpit soția, s-a înstăpânit și asupra mea, trântindu-mă la pat.

Cuprins de patru zile de ferbințeli, zadarnic caut leacul care să mă pună în picioare, ca să pot și eu să merg la Alba Iulia pentru a mă achita de îndatorirea mea ca român cinstit și ca delegat al bisericii mele naționale”, se confesa un delegat, căutând resurse pentru a face deplasarea (8).

Foarte posibil ca un anumit segment de deputați să fi lipsit de la Alba Iulia fără să fi înștiințat comitetul organizatoric de acest lucru printr-o telegramă, după cum e la fel de posibil ca anumite telegrame sau altfel de documente, care anunțau lipsa unor deputați, să se fi pierdut.

De asemenea, unii dintre cei care își anunțau lipsa nici nu apar în credenționale/mandate, semn că între timp au fost înlocuiți, ori de supleanți, ori de alte persoane, iar credenționalele schimbate.

Oricum, e imposibil de stabilit numărul celor care au absentat pe caz de boală doar în baza documentelor existente. O bună parte s-au păstrat în colecțiile Muzeului Național al Unirii din Alba Iulia.

Aceste telegrame sau scrisori conțin de obicei următoarele informații: anunță regretul de a nu putea participa; motivează cu efectele bolii, menționând adesea și că e vorba de gripă; subliniază, aproape în fiecare caz, că sunt de acord cu deciziile ce urmează să se ia, ori, în mod explicit, vorbesc despre unirea cu România, ruperea de unguri etc.

Spicuim în continuare din aceste documente:

  • “din cause sanitare nu pot participa trupește la cel mai strălucit act istoric al poporului român”, se arăta în scrisoarea protopopului Ioachim Muntean din Agnita;
  • Protopopul Iovian Andreiu din Gârbou (Sălaj): “Regret că din causă de morb nu pot participa la marea serbare”;
    “reținut prin morb de la participare”, anunță protopopul Dobre;
  • “țintuit la pat de tot, regret absența”; “morbos fiind”;
  • “împiedicat din cauza morbului ce domnește în familia mea…”;
  • “În urmarea morbului spaniol de peste trei săptămâni și a urmărilor ulterioare ale acestuia, cu adâncă părere de rău…”;
  • “Zac în boală spaniolă cu aprindere la plumâni […] sufletește însă sunt cu voi iubiți frați români și cu tot focul și căldura sufletului […] aderez la hotărârea Constituantei”, anunța Ioan Sociu din Sibiu;
  • “Regretăm căci din cauza morbului ce ne stăpânește nu putem lua parte personale la marea adunare națională română, cu sufletul suntem însă între d-voastre”, transmiteau preotul Nemeș și învățătorul Chintoanu din Satu Nou al Bârsei;
  • “Regret mult, că bolnav fiind, nu pot lua parte personal… Vă asigur însă că sunt cu sufletul în mijlocul fraților mei…Întreaga mea ființă este stăpânită de idealul…”, anunța Vasile Stan din Sibiu;
  • La fel, au anunțat boala: președintele Reuniunii meseriașilor sibieni, Victor Tordășianu, apoi protopopul Tămaș din Popești (Bihor), Coriolan Papp din Oradea, Petruțiu din Chișinău-Criș (“bolnav, legat de pat”), avocatul Grozda din Buteni, Arad (“bolnav [de gripă] spaniolă, plâng că nu pot fi de față”), Romul Cândea din Cisnădie (“din cauza unui morb îndelungat”) (9).

Chiar și fără cei blocați la pat, Adunarea Națională de la Alba Iulia s-a ținut și a avut participanți chiar mai numeroși de cât era estimat, cel puțin 120.000. Pe Câmpul lui Horea, unde a stat mulțimea, au funcționat pe parcursul Adunării și 3 sau 4 puncte sanitare, organizate de medicii orașului. Dar, despre asta, cu altă ocazie.

Note:

1 Mark Osborne Humphries, The Last Plague: Spanish Influenza and the Politics of Public Health in Canada, Toronto University Press, 2013, p. 71-72.
2 Emil Pop, “Suflet și adevăr”, în Din lunga timpului bătaie. Anul 1918 în amintirile unor martori oculari, Cluj-Napoca, Ed. Dacia, 1978, p. 30 (și Emil Pop a fost pus la pat de gripă).
3 Alba Iulia, an I, nr. 3, 24 decembrie 1918, p. 4.
4 Libertatea, Orăștie, XV, 4, 22 nov./ 5 dec. 1918.
5 Silviu Dragomir, “Un sfert de veac de la Unirea Transilvaniei”, în Marea Unire a românilor în izvoare narative, ediție de Stelian Neagoe, București, Ed. Eminescu, 1984, p. 278.
6 Ștefan Cicio Pop, “Zile istorice, zile de glorie”, în Idem, p. 557.
7 Ani Cicio Pop Birtolon, “Noaptea și fulgerul”, în Din lunga timpului bătaie…, p. 237-238.
8 Colecția de documente a Muzeului Național al Unirii, Documentele Unirii, tom IV, p. 11 – scrisoarea protopopului Adrian Deșeanul.
9 Colecția de documente a Muzeului Național al Unirii Alba Iulia, Documentele Unirii, în volumele IV și VI.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Schimbare de strategie din partea AUR la marșul de la Alba Iulia. George Simion: Fără scandări politice sau anti-COVID

Publicat

Se schimbă strategia AUR în ceea ce privește Marșul Unirii ce va avea loc în Alba Iulia, miercuri, 1 decembrie, de la ora 8.00. Mai exact marți seara liderul AUR, George Simion, prezent la Alba Iulia a scris pe Facebook că marșul nu va fi despre politică sau legat de COVID. 

Declarația făcută de Simion vine în contextul în care, în ultimele zile au existat mai multe postări pe Facebook, în care diverși simpatizanți AUR precizau că vor merge la Alba Iulia pentru a protesta împotriva certificatului verde.

De asemenea, voalat într-o postare pe Facebook și Simion dădea de înțeles că marșul de la Alba Iulia va fi împotriva certificatului verde. 

Declarația liderului AUR vine și în urma unor precizări făcute de primarul municipiului Alba Iulia, Gabriel Pleșa. Primarul Pleșa a precizat că a avut o discuție cu liderul AUR Alba, deputatul Daniel Rusu.

Pleșa a spus că i-a spus lui Rusu să nu transforme sărbătoarea de 1 Decembrie într-un marș electoral. De asemenea, Rusu a declarat că partidul AUR nu este anti certificat verde, sau anti COVID și că el cunoaște ce înseamnă virusul deoarece a avut o formă gravă de COVID.

Marți seara, mai mulți simpatizați ai partidului AUR erau prezenți într-o anticameră a hotelului Cetate, alături de senatorul Claudiu Târziu.

Tot marți seară, George Simion a scris pe Facebook: ”La manifestația de mâine NU ne interesează nici Iohannis, nici Covid, nici alți viruși! Într-o singura zi pe an ne adunăm nu pentru politică ci pentru ZIUA NAȚIONALĂ”, cu referire la Marșul Unirii de miercuri dimineață.

Potrivit unui comunicat al formațiunii politice, la Alba Iulia sunt așteptați în jur de 3000 de participanți la marș. Sursele alba24.ro, surse din cadrul autorităților susțin că ar fi undeva la 2000 de participanți, în timp ce reprezentanții primăriei Alba Iulia precizează că au dat o autorizație doar pentru 100 de persoane.

Marșul Unirii este un eveniment devenit deja tradiție de 1 Decembrie. În trecut era organizat de basarabenii din România care veneau la Alba Iulia pentru a milita pentru unirea României cu Basarabia.

Alături de ei s-au alăturat în timp și mai multe peluze de fotbal, fie că vorbim de formațiuni de ultrași ai echipei naționale de fotbal a României, fie că vorbim de grupări ultas ale diferitelor echipe de fotbal din țară.

În timp, în fruntea marașului a apărut și George Simion, militant al Acțiunii 2012, grup care promova unirea dintre România și Basarabia. În 2020, chiar dacă Alba Iulia era în carantină, Marșul Unirii a prins o conotație politică: în fruntea celor ce au mărșăluit pe străzile din Alba Iulia s-au aflat George Simion, alături de senatoarea Diana Șoșoacă.

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Paradă militară, concerte, spectacol cu drone de 1 Decembrie la Alba Iulia. PROGRAM COMPLET de Ziua Națională a României 2021

Publicat

1 decembre

Parada militară cu peste 500 de soldați și tehnică militară, concerte transmise în mai multe locații din oraș, dar și un spectacol de drone – cele mai importante momente Zilei de 1 Decembrie la Alba Iulia. 

Primarul Gabriel Pleșa, președintele Consiliului Județean, Ion Dumitrel, prefectul de Alba, Nicolae Albu și un reprezentant al armatei au prezentat programul complet al manifestărilor și cele mai importante momente.

Vezi Ziua Națională la Alba Iulia: Paradă militară cu peste 500 de participanți, elicoptere SOCAT și avioane MiG LanceR

Aproximativ 550 de militari vor participa la parada militară, ce se va desfășura pe Bulevardul 1 Decembrie 1918, cu ocazia Zilei Naționale a României, la Alba Iulia. De asemenea, pe lângă militari, vor trece prin fața celor prezenți la eveniment și vehicule de luptă, aparatură antiaeriană și terestră, dar și transportoare și autospeciale. 

Cerul va fi survolat elicoptere IAR 330 SOCAT și aeronave MIG 21 LanceR

În 1 Decembrie, parada militară cu trupe și tehnică de luptă se va desfășura în zona Bulevardului 1 Decembrie 1918, după ora 15.00.

Vor participa:

  • 9 detașamente de defilare pe jos (aproximativ 550 de militari aparținând Diviziei 4 Infanterie „Gemina”, Forțelor pentru Operații Speciale, Batalionului 136 Geniu „Apulum”/ Brigada 10 „Dunărea de Jos”, Batalionului 26 Cercetare Supraveghere „Avram Iancu”/ Brigada 18 Cercetare Supraveghere „Decebal”, Grupării de Jandarmi Mobilă „Regele Ferdinand I” Târgu Mureș și Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Unirea” al județului Alba)
  • 9 detașamente de defilare cu mijloace terestre (vehicule de luptă HUMVEE ale forțelor pentru operații speciale, complexe de artilerie antiaeriană și terestră GEPARD și HIMARS, transportoare PIRANHA III și PIRANHA V, autospeciale de intervenție ale celorlalte structuri din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională)
  • aeronave militare ale Bazei 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu” (elicoptere IAR 330 SOCAT și avioane MiG 21 LanceR).

Dacă în 2020, din cauza pandemiei de COVID au lipsit aproape în totalitate manifestările, în 2021, acestea vor avea loc, în mai multe localții din oraș.

La unele dintre evenimentele tradiționale, precum ”Masa Populară” s-a renunțat în acest an din cauza pandemiei, dar vor exista comercianți în șanțurile Cetății.

La parada militară vor participa peste 500 de soldați, alături de tehnică militară. Dacă vremea va permite, cerul va fi survolat și de avioane militare.

Cel mai așteptat moment va fi cel al spectacolului de drone, unde 100 de drone vor lumina cerul municipiului Alba Iulia. Reprezentația va dura în jur de 10 minute.

De asemenea vor exista și concerte, care vor fi proiectate pe patru ecrane, montate în mai multe locații din oraș.

Ecranele vor fi amplasate: pe strada Muzeului, Piața Cetății, Parcul Unirii, Catedrala Reîntregirii spre poarta a IV-a și în curte la Centrul Augustin Bena.

Program de Ziua Națională a României – 1 Decembrie la Alba Iulia

25 NOIEMBRIE 2021 

10.00   Sesiunea științifică „ Unitate, continuitate și independență în istoria poporului român. 103  ani de la Marea Unire (1918-2021), 99 de ani de la Încoronarea regilor României Mari la Alba Iulia”; ediția XLX”

Sesiune științifică – ziua 1

Muzeul Național al Unirii Alba Iulia și Sala Unirii

Notă: transmisiune live

10.30   Expoziție de fotografie istorică, de arhivă, “Ordinele Legiunii Române din Siberia”

Vernisaj expoziție

Muzeul Național al Unirii Alba Iulia și Sala Unirii

Expoziție deschisă publicului în perioada: permanent

Notă: transmisiune live

  26 NOIEMBRIE 2021 

09.00 Expoziție și lansare volum ”Ceramică romană glazurată din Colecția Muzeului Național al Unirii Alba Iulia

10.00   Sesiunea științifică „ Unitate, continuitate și independență în istoria poporului român. 103  ani de la Marea Unire (1918-2021), 99 de ani de la Încoronarea regilor României Mari la Alba Iulia”; ediția XLX”

Sesiune științifică – ziua a 2-a

Muzeul Național al Unirii Alba Iulia și Sala Unirii

Notă: transmisiune live

27 NOIEMBRIE 2021

11.00   Crosul Unirii

Șanțurile Cetății Alba Carolina

28 NOIEMBRIE 2021

13.00 – Tezaur Folcloric ediție specială realizată la Alba Iulia

16.00 – Expoziție de fotografie ”Centenarul Unirii la Alba Iulia”

30 NOIEMBRIE 2021

10.30   Ceremonie militară de depunere de coroane și jerbe de flori

Statuia lui Ion I.C. Brătianu

11.00   Ceremonie militară de depunere de coroane și jerbe de flori

Statuia lui Iuliu Maniu

11.40   Ceremonie militară de depunere de coroane și jerbe de flori

Statuia lui Mihai Viteazul

12.00   Ceremonie militară de depunere de coroane și jerbe de flori

Statuile Regelui Ferdinand I și a Reginei Maria

12.15   Arborarea Drapelului Național al României

Piața Tricolorului, esplanada Catedralei Încoronării

13.00   Memento personalitățile Unirii: Samoilă Mârza, Ion Arion

Cimitirul Municipal

15.00   Decernare titluri de Cetățean de Onoare – pr. Doru Gheaja, col.rtr. Ioan Străjan

Spațiul muzeal Principia

15.50 Expoziție Fotografică

16.00   Salonul de carte

Sala Unirii

Notă: transmisiune live

18.00   Treceți batalioane române Carpații

Reenactment militar, itinerant

Piața Tricolorului – Poarta a III-a – Piața Cetății

19.00 Concert vocal simfonic Alba Prignitz

Programul manifestărilor din 1 DECEMBRIE 2021 – actualizat

Orele 8.00-10.00 Marșul Unirii – itinerant – Autogara Alba Iulia – Esplanada Catedralei Încoronării, tinerii basarabeni

Ora 11.00 Primirea Soliilor din Cetățile de Scaun. Proclamația Unirii – Citirea ”Rezoluțiunii Adunării Naționale de la Alba Iulia” – Sala Unirii; reconstituire istorică, discursuri

Ora 12.00 Te Deum – esplanada Catedralei Încoronării

Ora 12.00 Sala 67 – „Micii muschetari”, regia artistică: Teodora Popa – spectacol de teatru 3+ . Teatrul de Păpuși „Prichindel” Alba Iulia

Ora 13.30 Declarația de la Alba Iulia. Citirea Rezoluției Adunării Naționale de la Alba Iulia – Biserica Română Unită cu Roma, Greco-catolică. Lansare de baloane tricolore – Monumentul Unirii

Ora 15.00 Ceremonie militară – depunere de coroane și jerbe de flori – Monumentul Unirii. Parada Militară pe Bulevardul 1 Decembrie – ceremonie, defilare

Ora 16.00 Povestea Armatei Române 1918-1922 – Intrarea Armatei Române în Alba Iulia. Paradă de front. Citirea Proclamației Încoronării – animație culturală cu participarea Fanfarei Județului Alba

Centrul de Cultură ”Augustin Bena” – Poarta I – Poarta a III-a Sala Unirii

Ora 17.00 Vernisaj – Expoziție anuală UAP Alba Iulia – Galeriile municipale de artă

Ora 19.00 Concert extraordinar ”Alba Unește România”. Lansarea Orchestrei Române de Folclor (prima orchestră de uniune națională) – difuzare în premieră pe ecranele din Cetatea Alba Carolina

Ora 20.00 La mulți ani, ROMÂNIA! Spectacol de drone – Parcul Unirii

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

INCENDIU la Ciumbrud: O casă de locuit a fost cuprinsă de flăcări

Publicat

O casă de locuit ar fi fost cuprinsă de flăcări marți seara, în jurul orei 20.10, în localitatea Ciumbrud. 

La fața locului intervin pompierii din Aiud cu două autospeciale.

UPDATE 22.04: La ajungerea forțelor de intervenție la locul solicitării, incendiul se manifesta la subsolul locuinței cu degajare mare de fum.

Potrivit ISU Alba au ars deșeuri și materiale depozitate în subsol. Suprafața afectată este de aproximativ 16mp.

La momentul de față incendiul este lichidat.

Momentan misiunea este în dinamică. Știre în curs de actualizare.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate