Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Codul Rutier se schimbă: Amenzi uriașe pentru șoferii agresivi în trafic. LISTA manevrelor care îi lasă fără permis 120 de zile

Publicat

porsche autostrada sicane

Ministerul Afacerilor Interne (MAI), a pus în dezbatere publică o propunere legislativă pentru completarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Ordonanţa prevede o serie de modificări majore asupra Codului Rutier inclusiv sancțiuni și amenzi uriașe pentru comportamentul agresiv în trafic și manevre nelegale pe autostradă.

Proiectul de ordonanţă prevede o serie de modificări cum ar fi majorarea sancţiunilor existente în legislaţie sau introducerea unor noi sancţiuni cu scopul de a ridica nivelul de siguranţă al circulaţiei rutiere.

Document – Proiectul de OUG poate fi consultat AICI: Proiect OUG 195

În preambulul proiectului de ordonanţă a fost prezentat unul dintre evenimentele rutiere colective care au stat la baza redactării modificărilor legislative.

Este vorba despre mai multe evenimente rutiere produse în data de 16.07.2021, pe Autostrada A2 Bucureşti – Constanţa, unde s-au înregistrat 5 accidente de circulaţie, unele dintre acestea soldate cu rănirea mai multor persoane.

Vezi și Modificări în Codul Rutier: Amenzi pentru șoferii care își împrumută mașinile altor persoane. În ce condiții se aplică sancțiuni

Totodată, a fost constată o conduită neadecvată adoptată imediat producerii evenimentelor rutiere colective de către conducătorii vehiculelor care circulau pe Autostrada A2, prezentată în spaţiul public.

Interzicerea şi sancționarea comportamentului agresiv la volan

Câteva dintre cele mai importante modificări aduse de prezentul proiect de ordonanţă vizează interzice conducătorilor de vehicule să adopte un comportament agresiv în conducerea acestora pe drumurile publice.

Acestea vor fi sancţionate cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni  cu sume cuprinse între 1.305 lei  și 2.900 lei.

MAI mai propune și modificarea contravenţiei pentru circulația nejustificată cu un autovehicul pe banda de urgenţă a autostrăzii . Polițiștii rutier vor ca amenzile să fie mărite de la 580 lei-725 lei la 1.305 lei -2.900 lei.

120 de zile fără permis pentru manevre nelegale pe autostradă

Sancţionarea complementară a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile pentru executarea pe autostradă a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, de a circula sau de a traversa de pe un sens de circulaţie pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părţi carosabile, de a circula în sens contrar direcţiei de mers pe calea unidirecţională.

90 – 120 de zile permisul suspendat pentru contravenții la trecerile la nivel cu calea ferată

Majorarea sancţiunii contravenţionale complementare de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 90 de zile la 120 de zile pentru nerespectarea regulilor la trecerea la nivel cu calea ferată.

Un nou prag de viteză pentru supendarea cu 120 de zile a permisului

Reglementarea unui nou prag de viteză, respectiv depăşirea cu peste 70 km/h a limitei legale de viteză, pentru care se va aplica o perioadă majorată de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, respectiv 120 de zile.

Clasele de sancţiuni

  • Clasa I: 2/3 puncte-amendă.
  • Clasa a II-a: 4/5 puncte-amendă.
  • Clasa a III-a: 6 -8 puncte-amendă.
  • Clasa a IV-a: 9 – 20 de puncte-amendă.
  • Clasa a V-a: 21- 100 de puncte-amendă.

Pentru ca modificările prevăzute de proiectul de OUG să se aplice acesta trebuie adoptat de Guvern ca apoi să fie publicat în Monitorul Oficial.

Accident mortal pe E70, după o șicanare între două tiruri și o dubă.

Comportamentul agresiv al șoferilor este tot mai des întâlnit în ultima perioadă. Cel mai recent caz a avut loc vineri seara ( 19 noiembrie 2021) pe Drumul European 70, iar șicanele dintre șoferii a două TIR-uri și o autoutilitară a avut un deznodământ tragic. Pasageru autoutilitarei a decedat, acesta fiind practic decapitat în accidentul provocat de șoferii celor două camioane.

YouTube video

Un conflict izbucnit între mai mulți șoferi, pe stație, s-a încheiat tragic. O autocamionetă a fost strivită între două tir-uri, pe E70, la Vitănești, pe sensul Alexandria – București. pasagerul  din dubă, un bărbat de 60 de ani, a murit, nevinovat, în accident.

Accidentul ar fi plecat de la o ceartă pornită pe stație de la o depășire. Șoferii de pe TIR-uri, tată și fiu, nu ar fi vrut să-l lase pe șoferul cu dubă să-i depășească.

După ce a depășit primul TIR, șoferul de pe TIR-ul aflat în față a pus frână, brusc, iar cel din spate a intrat în plin în el. Pasagerul dubei nu a avut nicio șansă. În urma impactului a fost decapitat.

Proiectul de OUG de la MAI include prevederi care vizează, de principiu, majorarea sancțiunilor existente în legislația rutieră sau introducerea unor noi. Să le luăm pe rând.

Document – Proiectul de OUG poate fi consultat AICI: Proiect-OUG 195 2021

Modificări în Codul Rutier:  Lista completă a sancțiunilor și amenzilor propuse de MAI

Modificările vin pe fondul creșterii numărului accidentelor rutiere și al plasării României pe ultimul loc la siguranță rutieră în topul european.

Modificări în Codul Rutier:  Sancționarea comportamentului agresiv

Printre altele, comportament agresiv în trafic va fi considerată schimbarea frecventă și în forță a benzilor de circulație, cu scopul de a depăși o mașină sau un șir de vehicule, întoarcerea mașinii prin folosirea frânei de ajutor (sau de mână, așa cum e cunoscută), folosirea excesivă a claxonului sau a semnalelor luminoase (flash-uri), mersul pe o roată, în cazul motocicletelor etc.

În cazul comportamentului agresiv în trafic, proiectul stabilește amenzi din clasa a IV-a de sancțiuni (de la nouă la 20 puncte-amendă), respectiv cuprinse între 1.305 și 2.900 de lei.

Modificări în Codul Rutier : Sancțiune suplimentară pentru întoarcerea pe autostradă sau mersul pe contrasens

Acum, cei ce întorc mașina pe autostradă sau merg pe contrasens riscă doar amendarea (amenzi din clasa a IV-a de sancțiuni – 1.305 și 2.900 de lei).

După ce măsurile din proiectul de OUG se vor aplica, acești șoferi vor primi și sancțiunea suplimentară de suspendare a dreptului de a conduce timp de 120 de zile.

Modificări în Codul Rutier: Mersul pe banda de urgență a autostrăzii, sancționat mai dur

Șoferii care obișnuiesc să meargă pe banda de urgență, din varii motive, vor risca amenzi mai mari, respectiv cuprinse între 1.305 și 2.900 de lei, față de 580 -725 de lei, cât sunt amenzile acum.

În plus, sancțiunea contravențională complementară privind punctele de penalizare (trei puncte de penalizare) se va înlocui cu suspendarea permisului de conducere timp de 90 de zile.

Modificări în Codul Rutier: Se mărește perioada de suspendare pentru nerespectarea regulilor la traversarea șinelor de tren

Proiectul prevede și majorarea sancțiunii contravenționale complementare de suspendare a dreptului de a conduce de la 90 de zile la 120 de zile pentru nerespectarea regulilor la trecerea la nivel cu calea ferată.

Modificări în Codul Rutier: Depășirile neregulamentare, pedepsite mai aspru

Prin proiect se dorește majorarea pedepselor pentru nerespectarea regulilor referitoare la efectuarea manevrei de depășire de la 580 – 725 de lei, cât e acum amenda, la 870 – 1.160 de lei, iar perioada de suspendare a permisului de conducere se mărește de la 30 la 60 de zile.

Modificări în Codul Rutier: Apare interdicția conducerii unei mașini pentru cei cu permis străin care încalcă grav regulile de circulație

Proiectul reglementează, pe lângă toate cele amintite, și interdicția de a conduce un vehicul pe drumurile publice din România, urmare a condamnării penale pentru săvârșirea unor infracțiuni la regimul rutier pe teritoriul României, pentru titularul de permis de conducere emis de o autoritate străină.

Modificări în Codul Rutier Apare un nou prag de viteză pentru care se va aplica o perioadă majorată de suspendare a permisului auto.

Mai exact, depășirea cu peste 70 km/h a limitei legale de viteză va însemna aplicarea unei perioade majorate de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, respectiv de 120 de zile.

Modificări în Codul Rutier: Sunt stabilite datele de identificare ale șoferului ce trebuie transmise poliției de proprietarul mașinii.

Concret, dacă nu proprietarul unei mașini este cel care a încălcat legislația rutieră, ci o altă persoană, primul va trebui să transmită autorităților numele, prenumele și codul numeric personal al șoferului.

Modificări în Codul Rutier: Posibilitatea de suprapunere a perioadelor de suspendare a permisului auto se va elimina.

În plus, va apărea posibilitatea de a susține testul de verificare a cunoașterii regulilor de circulație, care permite reducerea perioadei de suspendare, la orice serviciu al poliției rutiere.

DOCUMENT:  Textul complet al PROIECTULUI ORDIONANȚEI DE URGENȚĂ 195/2021

GUVERNUL ROMÂNIEI

Ordonanța de urgență pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice

Având în vedere evenimentele rutiere colective produse în data de 16.07.2021, pe Autostrada A2 București – Constanța, respectiv 15 accidente de circulație, unele dintre acestea soldate cu rănirea mai multor persoane,

Totodată, luând act de conduita neadecvată adoptată imediat producerii evenimentelor rutiere colective de către conducătorii vehiculelor care circulau pe Autostrada A2, prezentată în spațiul public,

Ținând seama de: faptul că pericolul abstract al încălcării unei reguli de circulație pe autostradă este ridicat, dat fiind regimul legal de viteză instituit, superior celorlalte categorii de drumuri, necesitatea sancționării comportamentului agresiv adoptat în conducerea vehiculelor pe drumurile publice, cu consecințe deosebit de grave în cazul manifestării acestuia pe o categorie de drum superioară, nevoia respectării gradualității aplicării sancțiunilor contravenționale la regimul circulației pe drumurile publice în raport de pericolul social al faptei săvârșite de conducătorul de vehicul, având în vedere că au fost identificate o serie de aspecte ce pot conduce la o inegalitate în aplicarea legii și, totodată, la încurajarea adoptării unei conduite care atrage după sine aplicarea unor contravenții încadrate în clasele superioare de sancțiuni, precum și lipsa de claritate și previzibilitate a unor norme, faptul că neadoptarea de urgență a unor măsuri de ordin legislativ ar putea avea consecințe grave asupra asigurării unei desfășurări fluente și în siguranță a circulației pe drumurile publice, putând fi afectate inclusiv viața și integritatea corporală a persoanelor participante la trafic sau aflate în zona drumului public, precum și asupra drepturilor legitime ale persoanelor, elemente
care vizează interesul public și constituie o situație de urgență și extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,

Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.

Art. I. – Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu
modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează, după cum urmează:

Articolul 39 se modifică și va avea următorul cuprins: ,,Art. 39 –

  • (1) La solicitarea poliției rutiere, proprietarul sau deținătorul mandatat al unui vehicul este obligat să comunice acesteia, în termenul indicat în cuprinsul solicitării, datele de identificare ale persoanei căreia i-a încredințat vehiculul pentru a-l conduce pe drumurile publice.
  • (2) Termenul indicat în cuprinsul solicitării prevăzute la alin.(1) nu poate fi mai mic de 20 de zile, calculat începând cu ziua imediat următoare celei în care se transmite solicitarea.
  • (3) Obligația de a comunica datele de identificare, prevăzută la alin.(1), se consideră îndeplinită dacă proprietarul sau deținătorul mandatat al unui vehicul comunică:

a) numele și prenumele persoanei căreia i-a încredințat vehiculul pentru a-l conduce pe drumurile publice;

b) codul numeric personal al persoanei respective sau numărul permisului de conducere al
acesteia.”

2. După articolul 54 se introduce un nou articol, art. 541, cu următorul cuprins:
„Art. 541 –

(1) Se interzice conducătorilor de vehicule să adopte un comportament agresiv în conducerea acestora pe drumurile publice.

(2) Prin comportament agresiv se înțelege efectuarea, pe drumul public, de către conducătorul de vehicul, a uneia dintre următoarele manevre:

  • a) deplasarea succesivă de pe o bandă de circulație pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depășirii unui șir de vehicule care circulă în același sens;
  • b) întoarcerea vehiculului prin folosirea frânei de ajutor;
  • c) pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesivă, în gol, a roților motoare;
  • d) circulația cu vehiculul la o distanță foarte redusă față de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât și în lateral, de natură a intimida conducătorul acestuia;
  • e) folosirea repetată a semnalelor sonore și/sau luminoase de natură a obliga nejustificat conducătorul de vehicul care circulă în fața sa să elibereze banda de circulație;
  • f) conducerea mopedului sau motocicletei având în contact cu drumul numai una dintre roți;
  • g) mersul cu spatele cu vehiculul în scopul intimidării celorlalți participanți la circulație care circulă în spatele acestuia;
  • h) realizarea intenționată a unui derapaj controlat al vehiculului în vederea întoarcerii sau rotirii acestuia;
  • i) conducerea intenționată a unui vehicul prin accelerarea repetată a motorului, de natură a stânjeni persoanele aflate în zona drumului public.”

3. La articolul 97 alineatul (1), după litera d) se introduce o nouă literă, lit.e), cu următorul cuprins:

,,e) interdicția de a conduce autovehicule pe teritoriul României.”

4. La articolul 100 alineatul (3), literele b), c) și e) se abrogă.

5. La articolul 101 alineatul (1), punctul 8 se modifică și va avea următorul cuprins:

„8. conducerea unei biciclete sau a unei trotinete electrice pe drumurile publice fără mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente în stare de funcționare pe timp de noapte ori fără îndeplinirea condițiilor tehnice minime stabilite prin regulament, conducerea unei biciclete sau a unei trotinete electrice pe autostradă, nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a interdicției de trecere la culoarea roșie a semaforului, a semnalelor agentului de cale ferată, la trecerea la nivel cu o cale ferată industrială, semnalizată corespunzător ori a semnalelor, indicațiilor ori dispozițiilor polițistului rutier, nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a interdicției privind circulația sub influența alcoolului, a produselor ori substanțelor stupefiante ori a medicamentelor cu efecte similare acestora, a interdicției privind interacțiunea motrică directă cu un alt vehicul aflat în mers ori cu persoane aflate în acesta ori a interdicției privind circulația în interiorul sau în afara localităților fără a purta îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, stabilite prin regulament, sau nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a obligației de a circula cu viteză redusă, a obligației de a se asigura că nu se apropie un vehicul feroviar sau a obligației de a opri la trecerea la nivel cu calea ferată, stabilite prin regulament;”

6. La articolul 101 alineatul (3), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:

„a) nerespectarea regulilor privind trecerea la culoarea roșie a semaforului, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulație din care a rezultat numai avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale;”

7. La articolul 101 alineatul (3), după litera d) se introduc trei noi litere, lit.e) – g), cu următorul cuprins:

  • „e) neacordarea priorității de trecere pietonilor angajați în traversarea regulamentară a drumului public prin locurile special amenajate și semnalizate, aflați pe sensul de deplasare a
    autovehiculului, tractorului agricol sau forestier ori tramvaiului
  • f) neacordarea priorității de trecere vehiculelor care au acest drept;
  • g) nerespectarea regulilor privind depășirea;”

8. La articolul 102 alineatul (1), punctul 14 se modifică și va avea următorul cuprins: ,,14. nerespectarea de către proprietarul sau deținătorul mandatat al unui vehicul a obligației de a
comunica, în termenul indicat în cuprinsul solicitării poliției rutiere, datele de identificare ale persoanei căreia i-a încredințat vehiculul pentru a-l conduce pe drumurile publice, prevăzută la art.39.”

9. La articolul 102, la alineatul (1), după punctul 40 se introduce un nou punct, pct. 41, cu
următorul cuprins: „41. adoptarea unui comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice.”

10. La articolul 102 alineatul (3), litera c) se abrogă.

11. La articolul 102 alineatul (3), după litera f) se introduc două noi litere, lit.g) și h), cu următorul cuprins:

„g) nerespectarea regulilor privind prioritatea de trecere sau depășirea, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulație din care au rezultat numai avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale;

h) circulația nejustificată a autovehiculelor pe banda de urgență a autostrăzilor.”

12. La articolul 102, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4) cu următorul cuprins:

„(4) Constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni și cu aplicarea sancțiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioada de 120 de zile săvârșirea de către conducătorul de autovehicul ori de tractor agricol sau forestier a următoarelor fapte:

  • a) depășirea cu mai mult de 70 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv și pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;
  • b) neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roșii și/sau sonore sunt în funcțiune;
  • c) efectuarea, de către conducătorul de autovehicul, pe autostradă, a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, a circulației în sens contrar sensului de circulație, a circulației sau traversării de pe un sens de circulație pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părți carosabile.”

13. La articolul 103 alineatul (1), literele c), d) și e) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„c) pentru o perioadă de 180 de zile când fapta conducătorului de autovehicul sau tramvai a fost urmărită ca infracțiune contra siguranței circulației pe drumurile publice și procurorul sau instanța de judecată a dispus clasarea în condițiile art. 16 alin. (1) lit. b) teza a II-a din Codul de procedură penală, renunțarea la urmărirea penală, renunțarea la aplicarea pedepsei sau amânarea aplicării pedepsei dacă nu a fost dispusă obligația prevăzută la art. 85 alin. (2) lit. g) din Codul penal;

d) pentru o perioadă de 180 de zile în cazul accidentului de circulație din care a rezultat decesul sau vătămarea corporală a unei persoane dacă a fost încălcată o regulă de circulație
pentru care prezenta ordonanță de urgență prevede suspendarea exercitării dreptului de a conduce și instanța de judecată sau procurorul a dispus clasarea în condițiile art. 16 alin. (1) lit. b), e) și g) din Codul de procedură penală, renunțarea la urmărirea penală, renunțarea la aplicarea pedepsei sau amânarea aplicării pedepsei dacă nu a fost dispusă obligația prevăzută la art. 85 alin. (2) lit. g) din Codul penal ori încetarea procesului penal în condițiile art. 16 alin. (1) lit. e) și g) din Codul de procedură penală;

e) pentru o perioadă de 180 de zile, când titularul permisului de conducere a fost condamnat printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru infracțiunile prevăzute la art. 334 alin. (1) și (3) din Codul penal.

14. La articolul 103, alineatele (2) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins: „(2) În cazul în care conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai
săvârșește, într-un interval de șase luni de la data restituirii permisului de conducere, o nouă faptă prevăzută la art. 100 alin. (3), art. 101 alin. (3), art. 102 alin. (3) sau art. 102 alin (4),
perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce aplicată pentru săvârșirea faptei se majorează de drept cu încă 30 de zile. Perioada de suspendare majorată se comunică în termen de 15 zile de la data aplicării sancțiunii contravenționale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce.

(4) Punctele de penalizare se anulează la împlinirea termenului de 6 luni de la data constatării contravenției. În situația în care a fost depusă plângere împotriva procesului-verbal de constatare și sancționare a contravenției prin care au fost aplicate oricare dintre punctele de penalizare care conduc la realizarea cumulului prevăzut la alin. (1) lit. a), curgerea termenului de anulare se suspendă de drept pentru toate punctele de penalizare care îl alcătuiesc, de la data înregistrării acestei plângeri la instanța de judecată până la data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești prin care instanța a respins plângerea contravențională sau a admis-o în parte, menținând sancțiunea contravențională complementară aplicată.”

15. La articolul 103, după alineatul (8) se introduce un nou alineat, alin. (9) cu următorul cuprins:

„(9) Perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce pe un drum public aplicată pentru săvârșirea contravențiilor prevăzute la art. 101 alin. (3) lit. d), art. 102 alin. (3) lit. a) sau art. 102 alin. (4) lit. c) se majorează de drept cu 30 de zile, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulație din care au rezultat numai avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale.”

16. Articolul 104 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 104 – (1) La cererea titularului permisului de conducere, perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce aplicată pentru săvârșirea unor contravenții, se reduce cu o treime, de către șeful poliției rutiere a județului sau a municipiului București pe raza căreia a fost săvârșită fapta ori de către șeful poliției rutiere din Inspectoratul General al Poliției Române, după caz, dacă sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiții:

  • a) a fost declarat admis la testul de verificare a cunoașterii regulilor de circulație;
  • b) a obținut permisul de conducere cu cel puțin un an înainte de săvârșirea faptei.
  • (2) Conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai nu beneficiază de reducerea perioadei de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, dacă:
  • a) a cumulat, din nou, cel puțin 15 puncte de penalizare în următoarele 12 luni de la data expirării ultimei suspendări a exercitării dreptului de a conduce;
  • b) sancțiunea contravențională complementară s-a dispus pentru săvârșirea contravențiilor prevăzute la art. 102 alin. (3) lit. a) sau art. 102 alin. (4);
  • c) perioada de suspendare a fost majorată, conform legii;
  • d) perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce este aplicată prin însumarea mai multor perioade de suspendare prevăzute de lege dintre care cel puțin una prevăzută de art. 102 alin. (3) sau art. 102 alin. (4).”

17. Articolul 1041 se modifică și vor avea următorul cuprins: „Art. 1041 –

  • (1) În cazul săvârșirii a două sau a mai multor contravenții care atrag și suspendarea exercitării dreptului de a conduce, constatate prin același proces-verbal, perioada de suspendare se calculează prin însumarea perioadelor prevăzute pentru fiecare faptă.
  • (2) Când o persoană căreia i-a fost reținut permisul de conducere pentru o faptă prevăzută cu suspendarea exercitării dreptului de a conduce săvârșește, în perioada în care are drept de circulație, o nouă contravenție pentru care se dispune suspendarea exercitării dreptului de a conduce, perioadele de suspendare dispuse se execută distinct, fără a se suprapune.”

18. Articolul 106 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 106 – Titularul unui permis de conducere eliberat de către o autoritate română sau străină
susține, la cerere, testul de verificare a cunoașterii regulilor de circulație prevăzut la art. 104 alin. (1) lit.

a) până în a 15-a zi, inclusiv, a perioadei de suspendare a exercitării dreptului de a conduce.”

19. La articolul 1061, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: „(2) Testul de verificare a cunoașterii regulilor de circulație se susține, în mod obligatoriu, şi în
cazurile în care s-a dispus suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie pentru o perioadă de 180 de zile, potrivit art. 103 alin. (1) lit.

c) și d), până la expirarea perioadei acesteia. ”

20. La articolul 1061, alineatul (4) se abrogă.

21. La articolul 1062, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(1) Testul de verificare a cunoașterii regulilor de circulație se susține, potrivit art. 106 sau 1061, la orice serviciu al poliției rutiere.

22. La articolul 108 alineatul (1) litera b), punctul 1 se modifică și va avea următorul cuprins: „1. oprirea nejustificată pe banda de urgență a autostrăzilor ori oprirea pe partea carosabilă a drumurilor expres sau a drumurilor naționale europene (E);”

23. La articolul 108 alineatul 1 litera d), punctul 7 se abrogă.

24. După articolul 109, se introduce un nou articol, art.1091, cu următorul cuprins: „Art.1091 – Amenzile contravenționale aplicate pentru contravenția prevăzută la art.102 alin.(1)
pct.14 se achită în cuantumul stabilit de agentul constatator, fără posibilitatea achitării a jumătate din minimul amenzii prevăzute la clasa a IV-a de sancțiuni.”

25. La articolul 111 alineatul (1), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:

„c) la săvârşirea uneia dintre contravenţiile prevăzute la art. 100 alin. (3), art. 101 alin. (3), art. 102 alin. (3) și (4), şi în situaţia prevăzută la art. 115 alin. (1);”

26. La articolul 111, alineatele (3) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins: „(3) În situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. a) şi d), la art. 102 alin. (3) lit. a) și la art. 102 alin. (4)
din prezenta ordonanţă de urgenţă, precum şi în cele menţionate la art. 334 alin. (2) şi (4), art. 335 alin. (2), art. 336, 337, art. 338 alin. (1), art. 339 alin. (2), (3) şi (4) din Codul penal, dovada înlocuitoare a permisului de conducere se eliberează fără drept de circulaţie.”

(4) Permisul de conducere al conducătorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai, implicat într-un accident de circulaţie din care a rezultat uciderea sau vătămarea corporală a unei persoane, se reţine de către poliţia rutieră dacă acesta a încălcat o regulă de circulaţie, eliberându-se dovada înlocuitoare fără drept de circulaţie, în situaţia în care regula de circulaţie încălcată este una dintre cele prevăzute la art. 102 alin. (3) lit. a) sau la art. 102 alin. (4), sau dovada înlocuitoare cu drept de circulaţie pentru o perioadă de 15 zile, în celelalte cazuri.

27. La articolul 114, partea introductivă a alineatului (1) se modifică și va avea următorul cuprins: ,,(1) Anularea permisului de conducere eliberat de autoritatea română se dispune în următoarele cazuri: ”

28. La articolul 114, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins: ,,(4) În cazul titularului unui permis de conducere eliberat de o autoritate străină, dacă acesta se află în unul dintre cazurile prevăzute la alin. (1) lit. a), b) sau d), se dispune interdicția de a conduce autovehicule pe teritoriul României pe o perioadă de 1 an, începând cu ziua imediat următoare datei rămânerii definitive a hotărârii judecătorești, în condițiile stabilite prin regulament.”

29. La articolul 118, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(4) Suspendarea exercitării dreptului de a conduce se reia de drept începând cu ora 0000 a zilei următoare celei în care a fost predat permisul de conducere, după rămânerea definitivă a hotărârii judecătorești prin care instanța a respins plângerea formulată împotriva procesului-verbal de constatare și sancționare a contravenției sau a admis-o în parte, menținând sancțiunea contravențională complementară aplicată, dar nu mai târziu de 30 de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești.”

30. La articolul 118, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alin. (41) și (42), cu
următorul cuprins: „

(41) Termenul de 30 de zile prevăzut la alin. (4) se calculează pe zile pline, începând cu ora 00.00 a zilei următoare datei rămânerii definitive a hotărârii judecătorești. În situația în care termenul se împlinește într-o zi nelucrătoare, acesta se prelungește până în prima zi lucrătoare care urmează.

(42) Reluarea executării suspendării dreptului de a conduce își produce efectele fără îndeplinirea vreunei alte formalități. În situația în care la data reluării acestei executări, dreptul
de a conduce este afectat deja de o altă suspendare a exercitării acestuia, perioada de suspendare care trebuie executată curge în continuarea perioadei de suspendare aflată deja în curs de executare.”

Art. II. – În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei Ordonanțe de urgență a Guvernului, Regulamentul de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.
195/2002 privind circulația pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 876 din 26 octombrie
2006, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează potrivit prevederilor prezentei Ordonanțe de urgență a Guvernului, prin hotărâre a Guvernului.

Art. III. – Dispozițiile art. I pct. 4-12, 15 și 22-26 intră în vigoare în termen de 15 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României a prezentei ordonanțe de urgență.

PRIM-MINISTRU
FLORIN-VASILE CÎȚU

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

3 Comentarii

3 Comentarii

  1. Petru

    sâmbătă, 20.11.2021 at 20:12

    Cine a încălcat legea pe vechiul Cod Rutier o v-a încălca în continuare. Violența la volan s-a dobândit în timp,vorba românului ,,lupul își schimbă blana,dar năravul ba”. Problema a fost și v-a rămâne că-ți conduci liniștit autovehiculul și vine UNUL și se urcă pe tine.Dacă scapi cu viață ai șanse să mai iei și bătaie pentru că,,l-ai încomodat în trafic”.Sunt mulți care nu știu să scrie/să citească și obțin permisul.Cum e posibil așa ceva ? Nu le pasă de lege ci de caii putere a bolidului.Ar fii multe de spus,dar mă opresc aici pentru că am văzut destule ca și conducător pe autospecială de intervenție.Drumuri bune vă doresc !

  2. Dani

    sâmbătă, 20.11.2021 at 23:16

    Pasagerul si-a pierdut viata .

  3. Profanii

    duminică, 21.11.2021 at 08:46

    Pariu ca toti cei vinovati de accidente grave, conduceau masini tari aduse de la vechituri din vest,(BaMeVeu,Mergedes) erau tatuati, bruneti, ascultau manele si vorbeau la tembelefon !

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate

EVENIMENT

Continuă lucrările pe 10 străzi din comuna Cricău. Contractul inițial, întrerupt după ce constructorul nu a respectat proiectul

Publicat

Primăria Cricău a lansat o nouă licitație pentru continuarea lucrărilor de modernizare și refacerea lucrărilor neconforme pe 10 străzi din comună, în lungime totală de 7,5 kilometri. Valoarea investiției se ridică la peste 9,1 milioane de lei. 

Primăria Cricău a lansat joi, 8 decembrie, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru modernizarea infrastructurii rutiere în comună, respectiv refacerea lucrărilor neconforme și rest de execuție conform recomandărilor expertizei tehnice.

Valoarea totală estimată a investiției este de 9.184.848,32 de lei, fără TVA. 

Potrivit documentației, investiția a fost demarată în anul 2018, când în urma unei proceduri de achiziție, Primăria Cricău a încheiat un contract de lucrări cu SC Domica SRL în calitate de executant. Lucrările de execuție autorizate în anul 2018 au fost executate parțial, însă acesta au fost sistate din execuție, datorită unor probleme cu executantul, care nu a respectat soluțiile din proiectul tehnic de execuție.

Întrucât executantul nu a dat curs solicitărilor beneficiarului de a respecta soluțiile din proiectul tehnic și de a remedia lucrările realizate neconform față de proiectul tehnic, în anul 2021 contractul de lucrări a fost întrerupt.

În vederea finalizării obiectivului de investiții „Modernizare infrastructură rutieră în comuna Cricău, județul Alba”, beneficiarul – Primăria Cricău a dispus, în anul 2021, realizarea unei expertize tehnice prin care s-a constatat stadiul lucrărilor executate, în ce stadiu au fost oprite din execuție, lucrările rămase de executat și lucrările ce au fost realizate neconform față de proiectul tehnic de execuție care a stat la bază.

Lungimea totală a traseului amenajat este de 7.500 m. Lățimea părții carosabile este de 3,5 – 5,50 m, lățimea acostamentelor este de 2 x 0,50 m iar lățimea platformei de 4,50 – 6,50 m.

Au fost proiectate 15 platforme de încrucisare. Șanțurile, rigolele, podețele și accesele la proprietăți în stare bună se vor păstra. Șanțurile, accesele la proprietăți și podețele executate necorespunzător se vor demola și se vor reface.

Se vor realiza șanțuri trapezoidale cu secțiunea neprotejată, șanțuri trapezoidale cu secțiunea protejată cu beton C30/37 cu fundul de 30 de cm, rigole pereate cu beton C30/37, rigole carosabile și scafe prefabricate.

Se vor executa podețe tubulare din tub corugat cu diametre între 315 – 1.000 mm și lungimi cuprinse între 6 – 16 m.

Se vor realiza ziduri din beton armat, astfel:

  • strada 1 – zid de sprijin tip L cu înălțimea de 2 m și lungimea de 32 m;
  • strada 7 – zid de sprijin tip L cu înălțimea de 3 m și lungimea de 10 m.

Se va monta parapet de siguranță pe următoarele străzi:

  • strada 7 – parapet de siguranță tip N2 : 690 m, tip H1 – 55 m;
  • strada 7A – parapet de siguranță tip N2 – 180 m,
  • strada 8 – parapet de siguranță tip N2 – 915 m.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Salariile bugetarilor cresc cu 10%, de la 1 ianuarie 2023. Demnitarii mai așteaptă. LISTA măsurilor adoptate de Guvern

Publicat

Salariile personalului din sectorul bugetar vor fi majorate cu 10 % începând cu ianuarie 2023, comparativ cu nivelul lunii decembrie 2022, prevede un act normativ aprobat joi de Guvern. Potrivit acestuia, indemnizaţiile lunare pentru funcţiile de demnitate publică şi funcţiile asimilate acestora vor fi menţinute la nivelul de la finalul acestui an.

Guvernul a aprobat, joi, ordonanţa de urgenţă privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, a anunţat ministrul de Finanţe, Adrian Câciu.

„Pe partea de ordonanţă de măsuri fiscal-bugetare, după cum ştiţi, măsurile în domeniul drepturilor salariale pe care le luăm pentru anul 2023 sunt următoarele:

  • majorarea începând cu data de 1 ianuarie 2023 a cuantumului brut al salariilor de bază, soldelor de funcţie, salariilor de funcţie, indemnizaţiilor de încadrare lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice cu 10% faţă de nivelul acordat pentru luna decembrie 2022, cu încadrarea în grila reglementată de Legea cadru nr 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice cu modificările și completările ulterioare pentru anul 2022.
  • menţinerea în plată în anul 2023, la nivelul aferent lunii decembrie 2022, a indemnizaţiilor lunare pentru funcţiile de demnitate publică şi funcţiile asimilate acestora prevăzute în anexa nr. 9 la Legea cadru nr. 153/2017”, a explicat Adrian Câciu, la finalul şedinţei de joi a Guvernului.

Ordonanţa de urgenţă aprobată de Guvern face parte din pachetul legislaţiei bugetare pentru anul 2023, a transmis Guvernul, într-un comunicat.

Guvernul României respectă angajamentele asumate în relația cu Comisia Europeană de a avea, în 2023, un deficit de 4,4% din PIB pe metodologia ESA.

Astfel, principalele măsuri privind salarizarea vizează:

În 2023, se menține cuantumul sporurilor, indemnizațiilor, compensațiilor, primelor şi al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2022.

Indemnizația de hrană rămâne la nivelul lunii decembrie 2022.În 2023, sporurile din sistemul bugetar rămân în cuantumul acordat pentru luna decembrie 2022, iar orele suplimentare vor fi compensate cu zile libere.

Începând cu 1 ianuarie 2023, se majorează cu 10% cuantumul brut al salariilor de bază, soldelor de funcţie/salariilor de funcție, indemnizațiilor de încadrare lunară faţă de nivelul acordat pentru luna decembrie 2022, pentru personalul plătit din fonduri publice. Majorarea nu va depăși valoarea nominală pentru anul 2022 prevăzută în anexele la Legea-cadru nr. 153/2017.

În anul 2023, indemnizațiile lunare pentru funcțiile de demnitate publică şi funcțiile asimilate acestora rămân la nivelul aferent lunii decembrie 2022.

Tot de la 1 ianuarie 2023, salariul minim în sectorul construcții se majorează de la 3.000 de lei la 4.000 de lei.

Nu se vor acorda premii, decât pentru sportivii și colectivele tehnice cu rezultate deosebite la acțiunile sportive internaționale și naționale oficiale, precum și pentru elevii, studenții, cercetătorii și profesorii îndrumători cu rezultate la olimpiadele internaționale/concursurile internaționale și naționale.

Măsuri sociale:

De la 1 ianuarie 2023, valoarea punctului de pensie se majorează de la 1.586 la 1.785 lei, adică cu 12,5%.

Se va acorda un ajutor financiar pensionarilor sistemului public de pensii, pensionarilor din sistemul pensiilor militare de stat şi beneficiarilor de drepturi prevăzute de legi cu caracter special plătite de casele teritoriale de pensii/casele de pensii sectoriale ale căror venituri lunare sunt mai mici sau egale cu 3.000 de lei.

Pensiile militare de stat se indexează cu un procent cuprins între 12,5% – 1%, în funcție de data stabilirii dreptului la pensie, pentru acoperirea ratei medii anuale a inflației.

Cea de-a 13-a indemnizație se acordă, începând cu luna ianuarie 2023, persoanelor cu dizabilități care beneficiază în mod excepțional de o indemnizație compensatorie.

Măsuri fiscale:

Se extinde aplicarea taxării inverse pentru livrările de energie efectuate către comerciantul persoană impozabilă care are calitatea de achizitor unic în cadrul mecanismului de achiziție centralizată de energie electrică instituit prin OUG 153/2022.

Măsura are ca scop asigurarea viabilității acestui mecanism, prin eliminarea dezechilibrelor financiare ce ar apărea între drepturile de încasare ale producătorilor pentru cantitățile de energie electrică vândute și obligațiile de plată ale operatorilor economici care cumpără energie.

Prelungirea perioadei de suspendare a reglementărilor privind acordarea facilității fiscale pentru cheltuielile cu educația timpurie, pentru perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2023, inclusiv.

Nu se impozitează și nu va fi inclusă în baza de calcul al contribuțiilor sociale obligatorii suma de 200 lei/lună, reprezentând venituri din salarii și asimilate salariilor, în cazul salariaților care desfășoară activitate în baza contractelor individuale de muncă, încadrați cu normă întreagă.

Măsura se aplică veniturilor aferente lunilor ianuarie – decembrie 2023, inclusiv. Pentru a beneficia de măsură, salariul de bază brut lunar stabilit potrivit contractului individual de muncă, fără a include sporuri şi alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe ţară garantat în plată și nu depășește nivelul de 4.000 lei, inclusiv.

Această măsura fiscală are scopul de a sprijini categoriile de persoane vulnerabile, având în vedere nivelul ridicat al ratei inflației generat de creșterile prețurilor la energie electrică, gaze naturale și combustibili.

Alte măsuri:

În 2023, punctul de amendă rămâne la aceeași valoare de 145 lei ca în 2022.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Iluminat public cu LED, pe străzi din zona Cetății Alba Carolina și a unui cartier din Alba Iulia. Proiectul a fost aprobat

Publicat

Aproape 600 de corpuri de iluminat din zona Cetății Alba Carolina și a cartierul albaiulian Recea vor fi înlocuite cu unele moderne, de tip LED, controlate prin telegestiune. Primarul municipiului Alba Iulia, Gabriel Pleșa, a anunțat joi aprobarea proiectului. 

„Astăzi, la aproape un an de la depunere, acest proiect a fost aprobat! Încă aproape 600 de corpuri de iluminat vor fi înlocuite cu unele moderne, tip LED, controlate prin telegestiune. Urmează semnarea contractului de finanțare și demararea procedurii de achiziție a lucrărilor de proiectare și execuție”, a scris Gabriel Pleșa, pe pagina de Facebook,

Proiectul „Creșterea eficienței energetice și a gestionării inteligente a energiei în infrastructura de iluminat public în municipiul Alba Iulia” a fost depus pe unul dintre programele Administrației Fondului pentru Mediu. Investiția de peste 3,5 milioane de lei pentru zona Cetății Alba Carolina și a cartierului Recea, va asigura iluminatul public inteligent prin 565 de corpuri de iluminat LED, controlate prin telegestiune. Acestea vor însemna o economie, în factura de energie electrică, de cel puțin 120.000 kw anual.

Străzile vizate de proiectul privind schimbarea corpurilor de iluminat:

  • Cartier Recea: străzile La Recea, Tarina, Bunta, Nanului, Orlea, Piatra Corbului, Roșia Montană, Izvorului (porțiune din cartier)
  • Cetatea Alba Carolina: străzile Gemina, Apulum, Mitropolit Simion Stefan, Mihai Viteazul, Unirii, Păcii, Mitropolit Andrei Șaguna, Muzeului, Mitropolit Alexandru Stercea Suluțiu, Gabriel Bethlen și Strada Militari.

Execuția lucrării va fi realizată în termen de 10 luni de la emiterea ordinului de începere.

Citeste mai mult
Publicitate

AIUD

FOTO: Primăria Aiud a cumpărat un teren de aproape 4.900 mp de la OMV Petrom pentru amenajarea unei parcări. Cât a costat

Publicat

Primăria Aiud a achiziționat recent, cu peste 77.000 de euro, un teren de aproape 4.900 mp pentru amenajarea unei parcări. Potrivit reprezentanților administrației locale, amenajarea parcării urmează să fie cuprinsă pe lista de investiții de anul viitor. 

„Știm cât de importantă este pentru dumneavoastră creșterea numărului de parcări. Soluțiile trebuie să țină cont de situația actuală. Municipiul Aiud are în total 1.805 locuri de parcare publice amenajate, iar în Aiud sunt înregistrate 8.774 de autoturisme. Deci vorbim despre un deficit de 6.969 locuri de parcare. În mod realist, în cartierele de blocuri geografia locului face imposibilă amenajarea a încă aproape 7.000 locuri de parcare.

Cu toate acestea, am amenajat peste 200 de locuri noi de parcare în ultimii ani și vom continua acest demers.

Recent am achiziționat un teren în zona Gării, cu suprafața de 4.890 mp cu scopul amenajării unor parcări. În baza Legii nr. 422/2001 ne-am exercitat dreptul de preemțiune asupra imobilului teren situat administrativ în Aiud, str. Gării, nr. 14, CF nr. 71904.

Consiliul Local Aiud a aprobat în unanimitate cumpărarea acestui teren cu scopul realizării unor parcări. Amenajarea parcării va fi cuprinsă pe lista de investiții de anul viitor.

Imobilul a fost achiziționat de la OMV Petrom SA, iar prețul de vânzare-cumpărare a fost de 77.945 EURO (TVA inclus)”, au scris reprezentanții Primăriei, joi, pe pagina de Facebook.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate


Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax