Actualitate
Doar 7% dintre firmele germane cred că situaţia economică din România este bună, dar 83% ar investi din nou în ţară. Nemulţumirile investitorilor
Piaţa românească ar fi aleasă din nou pentru investiţii de către 83% dintre firmele germane din România, chiar dacă doar 7% din acestea consideră că situaţia economică a ţării este bună. De asemenea, 58% se aşteaptă la o creştere a cifrei de afaceri şi 45% intenţionează să facă noi angajări. Nemulţumirile oamenilor de afaceri germani sunt legate de infrastructura nedezvoltată, sistemul fiscal – impozitare şi siguranţa juridică.
Reamintim că în judeţul Alba au investit sute de milioane de euro unele dintre cele mai mari companii germane. De exemplu, Daimler, în zonele Cugir şi Sebeş, cu fabricile de cutii de viteze pentru automobile Mercedes sau Bosch Rexroth, la Blaj. De asemenea, sunt funcţionale unităţile Şcolii Profesionale Germane, care perfecţionează forţă de muncă în domeniile din sectorul tehnic, cerute pe piaţă.
Citeşte şi FOTO- VIDEO: Ponta şi Ţiriac, la Sebeş. DAIMLER a început construcţia celei de-a treia fabrici de piese auto Mercedes
Citeşte şi Noua fabrică Bosch de la Blaj a demarat oficial activitatea de producție
Citeşte şi Din 2015, Centru Naţional de Formare şi Reconversie Profesională la Alba Iulia. Lucrări de modernizare la Şcoala Profesională Germană
„Chiar dacă doar 7% din firmele germane din România chestionate apreciază situaţia economică a ţării ca fiind bună, totuşi pentru 26% dintre acestea perspectivele sunt mai bune. În ce priveşte situaţia companiei lor pentru anul în curs, aşteptările sunt pozitive. Numărul celor care consideră că situaţia este bună a crescut la 50% (de la 36% în 2013), iar peste jumătate dintre firme sunt de părere că în acest an situaţia firmei lor se va îmbunătăţi. În ce priveşte cifra de afaceri, 58% dintre cei care au răspuns se aşteaptă la o cifră de afaceri mai mare, aşteptările în această privinţă sunt mari”, arată rezultatele Raportului de Conjunctură pentru România 2014, realizat de Camera de Comerţ şi Industrie Româno-Germană.
Mai mult, peste 45% din companii intenţionează să facă noi angajări şi doar 14% se gândesc la o reducere de personal. Astfel, România se află în trendul regiunii, înregistrând în acelaşi timp cel mai bun rezultat din 2008 încoace.
La sfârşitul anului erau înregistrate în România circa 8.000 de companii active cu capital german, Germania fiind pentru a şaptea oară consecutiv cel mai important partener comercial al României.
„Desigur că la aceste evaluări joacă un rol important şi evoluţiile macroeconomice din Uniunea Europeană în ansamblul ei, mai cu seamă dacă avem în vedere faptul că România derulează peste 70% din comerţul său cu statele din cadrul Uniunii”, se menţionează în raport.
În ce priveşte perspectivele fiecărei branşe, peste o treime din firmele chestionate se aşteaptă la o îmbunătăţire a situaţiei branşei lor faţă de anul anterior şi doar 16% văd o înrăutăţire a situaţiei. Spre comparaţie, anul trecut, 19% din cei intervievaţi au fost de părere că situaţia din branşa lor se va înrăutăţi
Chestionarul de conjunctură prezintă anual o evaluare a principalilor factori în ce priveşte amplasamentul investiţional, factori importanţi în luarea deciziilor investiţionale din perspectiva companiilor.
Printre cele mai importante criterii investiţionale pentru companii se numără resursele umane disponibile şi condiţiile de pe piaţa muncii.
„Costurile scăzute cu forţa de muncă, aflate sub nivelul celor din Europa de Vest, reprezintă doar un motiv pentru realizarea de investiţii în România. Este vorba mai degrabă de o combinaţie între costuri, calificare şi productivitate, care face ca acest amplasament investiţional să fie interesant. Costurile şi productivitatea se află, conform opiniei majorităţii, într-un raport bun, ceea ce oferă firmelor germane un motiv de a fi active în România”, reiese din raport.
În ce priveşte învăţământul profesional, calificarea angajaţilor şi disponibilitatea personalului calificat situaţia s-a îmbunătăţit uşor faţă de anul trecut, numărul companiilor mulţumite crescând uşor. Autorii studiului precizează că România se situează sub aceste aspecte peste media Europa Centrală şi de Est (ECE), dar situaţia nu este încă mulţumitoare, pentru că nu au fost concepute şi încheiate structurile durabile şi astfel funcţionale pe termen lung .
Alţi factori se referă la funcţionalitatea mediului de afaceri, respectiv infrastructura, disponibilitatea şi calitatea furnizorilor sau comportamentul de plată al partenerilor.
„România nu a reuşit să-şi îmbunătăţească în ultimii ani infrastructura, iar acesta este unul din punctele de care investitorii germani se plâng cel mai des. În clasamentul statelor participante la chestionar, România se află în această privinţă pe ultima poziţie. Doar 7% din cei chestionaţi sunt mulţumiţi, în timp ce 41% sunt nemulţumiţi şi 28% chiar foarte nemulţumiţi, restul fiind indecişi. În ce priveşte disponibilitatea furnizorilor, România s-a îmbunătăţit uşor faţă de anul trecut (30% sunt mulţumiţi, faţă de 20% în 2013)”, menţionează sursa citată.
Totodată, companiile germane prezente în România nu sunt mulţumite cu multe domenii ale politicilor economice, situaţie asemănătoare cu cea din celelalte ţări din ECE.
În ce priveşte sistemul fiscal şi administraţiile fiscale, 46% din firme sunt nemulţumite (45% în 2013), iar 33% chiar foarte nemulţumite (în creştere de la 28%). Referitor la nivelul de impozitare, 55% s-au exprimat negativ (comparativ cu 49% anul trecut). Nemulţumite sunt firmele şi de siguranţa juridică, unde România se situează şi în acest an sub media ECE, cu 61% din răspunsuri la categoria nemulţumiţi şi foarte nemulţumiţi.
În unele puncte, cum ar fi siguranţa juridică sau predictibilitatea politicilor economice, nemulţumirea a crescut comparativ cu anul trecut, mai ales în ce priveşte colaborarea cu administraţia publică şi eficienţa acesteia (49% nemulţumiţi, 16% foarte nemulţumiţi). În această categorie au fost incluse, printre altele, birocraţia, corupţia (34% nemulţumiţi, 41% foarte nemulţumiţi), accesul la ajutoare financiare (33% nemulţumiţi, 28% foarte nemulţumiţi), transparenţa la licitaţiile publice (30% nemulţumiţi, 36% foarte nemulţumiţi).
„Chiar dacă numeroase companii germane sunt nemulţumite de anumiţi factori ai amplasamentului investiţional, totuşi majoritatea (83%) ar alege din nou România ca amplasament investiţional, doar 17% ar avea în vedere amplasamente alternative. România se menţine pe locul al 11-lea în clasamentul celor mai atractive ţări din Europa Centrală şi de Est. Cea mai atractivă ţară din regiune este Polonia, urmată de Cehia şi Estonia. Ultimele locuri sunt ocupate de Kosovo (locul 18), Bielorusia (19) şi Albania (20)”, se mai arată în raport.
Camera de Comert şi Industrie Româno-Germană a chestionat 123 de firme, care s-au exprimat referitor la situaţia economică generală din România, la situaţia afacerii lor şi la perspectivele branşei, dar şi referitor la factori importanţi pentru amplasamentul investiţional.
sursa: mediafax
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News