Connect with us
Publicitate

Educație

DOCUMENT: Normele de igienă obligatorii în școli, grădinițe și creșe din anul școlar 2020-2021, publicate în Monitorul Oficial

Publicat

NORME DE IGIENĂ  din școli, gradinițe și creșe publicate în Monitorul Oficial

Articolul 20

Conducerea unităților pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna și recreerea copiilor și tinerilor ia toate măsurile pentru menținerea stării de igienă și confort în unitate, având în vedere:

a) întreținerea igienică permanentă a terenului, locațiilor, instalațiilor și mobilierului;

b) măturarea umedă sau aspirarea mecanică a prafului, zilnic sau ori de câte ori este nevoie, precum și dezinfecția periodică și după necesitate a mobilierului și a jucăriilor;

c) întreținerea permanentă a stării de curățenie generală și a grupurilor sanitare din unități prin dotarea și utilizarea corespunzătoare a materialelor de curățenie generală, de igienă individuală și a substanțelor dezinfectante, prin spălare și dezinfectare zilnică și la necesitate, asigurarea permanentă a apei calde pentru curățenie;

d) întreținerea stării permanente de curățenie în spațiile de învățământ, de desfășurare a activităților educative/sportive, în blocul alimentar, în spălătorie și în spațiile exterioare clădirii unităților pentru copii și tineri;

e) asigurarea dezinsecției și deratizării încăperilor și a anexelor, periodic și ori de câte ori este necesar, pentru prevenirea apariției insectelor și a rozătoarelor;

f) asigurarea colectării, depozitării și transportului reziduurilor potrivit prevederilor legislației în vigoare.

Platformele pentru colectarea reziduurilor se amplasează la distanța de minimum 10 m de clădirea unității, amenajate conform legislației în vigoare;

g) asigurarea curățeniei generale, a dezinfecției mobilierului și a pavimentelor, săptămânal, în unitățile de antepreșcolari și preșcolari, iar în unitățile și internatele școlare, în unitățile de învățământ superior și căminele studențești, înainte de reluarea activității după vacanțele școlare/studențești și ori de câte ori este nevoie.

Capitolul II

Norme specifice diferitelor tipuri de unități pentru copii și tineri

Articolul 21

În unitățile pentru copii antepreșcolari (creșe) se asigură obligatoriu:

a) în dormitoare cubajul minim de aer de 6 mc pentru un copil, iar în spațiul de joacă din sălile de grupă cubajul minim de aer de 5 mc pentru un copil;

b) microclimatul din sălile de grupă și din dormitoare având o temperatură de 22-24°C, o umiditate relativă de 40-60% și o viteză a curenților de aer de 0,1-0,3 m/s;

c) iluminatul artificial în camerele de primire de 300 lucși, iar în sălile de grupă de 200 lucși;

d) amplasarea prizelor și întrerupătoarelor electrice mai sus decât posibilitatea de atingere a copiilor și dotate cu sisteme de protecție;e) următoarele obiecte sanitare: o cădiță cu scurgere la rețeaua de canalizare pentru maximum 10 copii, o chiuvetă pentru maximum 5 copii, un scaun WC pentru maximum 10 copii și un duș flexibil (mobil) pentru maximum 10 copii, conform prevederilor cuprinse în anexa nr. 2 la prezentele norme;

f) olițe individuale pentru copiii sub 2 ani, care se utilizează numai după ce sunt spălate și dezinfectate, pentru evitarea riscului apariției unor boli transmisibile, precum și cădițele pentru îmbăiere și măsuțele pentru înfășat;

g) spațiu pentru schimbat scutecele dotat cu masă pentru înfășat/schimbat și chiuvetă racordată la apa caldă și rece;

h) pentru personal o cabină WC și o chiuvetă pentru 40 de persoane, precum și un duș flexibil pentru 10 persoane, în conformitate cu reglementările în vigoare;

i) amplasarea paturilor în dormitoare la o distanță de minimum 1 m față de pereții exteriori, iar intervalele între rânduri de 0,75-1 m;

j) cazarmamentul adecvat vârstei copiilor, respectiv saltea, pled, mușama de protecție, 2-3 schimburi de pat și de lenjerie pentru fiecare copil;

k) amplasarea sălilor de grupă pentru copiii de 1-2 ani și a grupelor de grădiniță cu grupe de vârstă mici la parterul clădirii;

l) dotarea corespunzătoare a sălii de joc (țarcuri, jucării, tobogane etc.) și a curții colectivității (nisipare, umbrele, cumpene etc.), precum și organizarea activității în funcție de vârsta copiilor. Nisipul din nisipare va fi înlocuit înainte de fiecare an școlar.

Articolul 22

(1) Oficiile alimentare ale unităților pentru antepreșcolari se dotează obligatoriu cu:

a) dulap pentru depozitarea veselei, separat pe grupe de copii;

b) masă acoperită cu material inoxidabil;

c) chiuvetă bicompartimentată pentru spălat, dezinfectat și uscat vesela;

d) racordare la sistem de apă caldă și rece.

(2) Pentru situația înscrierii copiilor sub 2 ani ce nu pot fi alimentați cu lingurița trebuie să existe un spațiu separat care, pe lângă dotările menționate la alin.

(1), trebuie să fie echipat obligatoriu cu:

a) unul sau mai multe sterilizatoare pentru biberoane;

b) biberoane care să permită dezinfecție termică la +93°C timp de 10 minute.

(3) Cadrul medical din unitatea pentru copii antepreșcolari controlează zilnic starea de igienă și funcționalitatea oficiilor.

Articolul 23

În unitățile de învățământ pentru preșcolari (grădinițe) și alte unități destinate copiilor preșcolari (centre de zi, centre educaționale) se asigură:

a) un cubaj de aer de 8 mc pentru un copil în camerele de grupă cu triplă funcționalitate (dormitor, sală de activități, sală de mese), precum și în dormitoarele cu paturi fixe, din colectivitățile cu program săptămânal, și de 5 mc pentru un copil, în cazul utilizării lor numai pentru procesul instructiv-educativ; în dormitoarele cu paturi fixe din grădinițele cu program prelungit se admite un cubaj de cel puțin 6 mc pentru un copil;

b) microclimatul din sălile de grupă și dormitoare se asigură cu o temperatură de 20-22°C, o umiditate relativă de 30-60% și o viteză a curenților de aer de 0,1-0,3 m/s;

c) minimum 24 W/mp^ în sălile de grupă, respectiv 150 lx pentru iluminatul incandescent sau 300 lx pentru iluminatul fluorescent;

d) scaunele și măsuțele pentru preșcolari trebuie să respecte dimensiunile, în funcție de vârsta și talia copiilor, conform prevederilor cuprinse în anexele nr. 3 și 4 la prezentele norme;

e) în unitățile pentru preșcolari se asigură obiecte sanitare, conform prevederilor cuprinse în anexa nr. 2 la prezentele norme;

f) amplasarea chiuvetelor se face la o înălțime de 50 cm față de podea pentru copiii în vârstă de 3-4 ani, 55 cm pentru copiii în vârstă de 4-5 ani și 60 cm pentru copiii în vârstă de 5-6 ani;

g) în grădinițele cu program prelungit la care, din motive obiective, nu se pot amenaja dormitoare cu paturi fixe se pot folosi în sălile de grupă paturi pliante pentru somnul de după-amiază al copiilor, cu condiția ca acestea să fie dimensionate la talia preșcolarilor, să asigure o poziție fiziologică confortabilă în timpul somnului și să fie dotate cu cazarmamentul corespunzător dimensiunilor paturilor.

Articolul 24

În unitățile de învățământ școlar și universitar și centrele de vacanță:

a) în sălile de clasă și cursuri, respectiv în sălile pentru activități de educație nonformală se asigură un cubaj de aer de 5-8 mc pentru o persoană;

b) în dormitoare (internate școlare, cămine studențești) cubajul de aer este pentru o persoană după cum urmează:

1. pentru școlarii între 7-10 ani: 10-12 mc;

2. pentru școlarii între 11-15 ani: 13-15 mc;

3. pentru școlarii peste 15 ani: 16-20 mc;

c) în dormitoarele din centrele de vacanță se asigură un cubaj de aer de minimum 13 mc pentru o persoană;

d) microclimatul în sălile de clasă și de cursuri, respectiv în sălile pentru activități de educație nonformală asigură o temperatură de minimum 20°C, o umiditate relativă de 30-60% și o viteză a curenților de aer de 0,2-0,3 m/s.

În dormitoare se asigură o temperatură de minimum 22°C, o umiditate relativă de 30-60% și o viteză a curenților de aer de 0,2-0,3 m/s;

e) în sălile de educație fizică temperatura este de minimum 18°C și cubajul de aer de 30 mc/persoană;

f) în sălile de clasă, de cursuri, de lectură, de meditații, pentru activități de educație nonformală, în bibliotecă și în laboratoare iluminatul artificial fluorescent asigură minimum 300 lucși, pentru iluminatul incandescent 150 lucși sau minimum 24 W/mp;

g) în sălile de desen se asigură 400-500 lucși (lx) pentru iluminatul incandescent sau minimum 40 W/mp;

h) în sălile de gimnastică și de festivități se asigură un iluminat artificial de 200 lucși;

i) obiectele sanitare pentru unitățile școlare și studențești, precum și obiectele sanitare pentru unitățile școlare și studențești – internate și cămine se asigură conform prevederilor cuprinse în anexele nr. 5 și 6 la prezentele norme;

j) în aceste unități este obligatorie separarea pe sexe a grupurilor sanitare;

k) sălile de educație fizică/sălile de gimnastică sunt prevăzute cu vestiare și grupuri sanitare, separate pe sexe, dotate permanent cu hârtie igienică, apă caldă, săpun lichid, prosoape de hârtie sau dispozitiv electric de uscare a mâinilor.

Articolul 25

În laboratoarele școlare se asigură următoarele condiții:

a) obținerea autorizației de protecție a muncii speciale de către laboratoarele de chimie care posedă substanțe toxice, conform legislației în vigoare;

b) iluminat artificial de minimum 300 lucși și iluminat natural cu raport luminos între suprafața ferestrelor și cea a podelei de 1/3-1/4;

c) temperatură de 20°C, umiditate relativă de 30-60% și o viteză a curenților de aer de 0,2-0,3 m/s;

d) cubaj de aer de minimum 6 mc pentru un elev;

e) amenajarea în laboratoarele de chimie a unor nișe cu hote prevăzute cu un sistem eficient de absorbție a gazelor degajate; f) manipularea substanțelor toxice se face în nișe numai de către profesori și laboranți instruiți;

g) respectarea normelor de protecție a muncii și de prevenire a incendiilor conform legislației în vigoare;h) închiderea ușilor de intrare a laboratoarelor de chimie se face spre interiorul acestora;

i) substanțele chimice se păstrează în dulapuri închise sub cheie, iar cele toxice se păstrează în recipiente inscripționate cu simbolul specific reglementat de pericol și cu denumirea substanțelor respective;

j) dotarea laboratoarelor de chimie cu instalații de apă și gaze; sistem de detecție a gazelor;

k) acoperirea meselor de lucru în laboratoarele de chimie cu materiale acido- și alcalino-rezistente și ușor lavabile;

l) interzicerea depozitării în nișele din laboratoarele de chimie a substanțelor chimice sau a altor materiale;

m) dotarea laboratoarelor de chimie cu truse de prim ajutor conținând materiale sanitare și medicamente specifice substanțelor toxice existente în laborator;

n) în laboratoarele de chimie, la orele în care se efectuează experiențe, elevii poartă obligatoriu echipament de protecție.

Articolul 26

În atelierele școlare se asigură următoarele condiții:

a) cubaj de aer de minimum 10 mc pentru un elev, în funcție de specificul activității;

b) temperatură interioară de 18°C în sezonul rece în atelierele în care activitatea necesită efort fizic mediu sau mare, ca de exemplu tâmplărie, lăcătușerie, prelucrări prin așchiere etc., iar în celelalte, de 20°C;

c) iluminat natural cu raport luminos între suprafața ferestrelor și cea a podelei de 1/3-1/4;

d) iluminat artificial general de minimum 300 lucși, combinat în funcție de specificul activității cu iluminatul local;

e) amplasarea de grătare din lemn sau material antiderapant în atelierele cu paviment de mozaic sau de beton;

f) situarea înălțimii bancului de lucru în atelierele de lăcătușerie la nivelul cotului îndoit lipit de torace ± 5 cm.

În acest scop se montează minimum 3 înălțimi ale menghinei, iar pentru elevii cu statură foarte mică se așază grătare de lemn sub picioare;

g) montarea de sisteme de ventilație artificială, eficiente în atelierele în care, în urma activității, apar pulberi, gaze sau vapori;

h) adaptarea dimensiunilor uneltelor de lucru la indicatorii antropometrici ai elevilor;

i) diferențierea sarcinilor de lucru după sex, indicatori antropometrici (somatometrici), vârstă, eventuale tulburări ale stării de sănătate a elevilor;

j) asigurarea de vestiare pentru depozitarea hainelor de stradă și a ghiozdanelor elevilor;

k) interzicerea păstrării în ateliere a hainelor de stradă și a ghiozdanelor elevilor;

l) purtarea obligatorie, în timpul activității, a echipamentului de protecție (halate, iar în atelierele de prelucrări prin așchiere, ochelari de protecție, bascuri pentru băieți și basmale pentru fete);

m) existența în atelierele școlare a truselor de prim ajutor, dotate corespunzător;n) dotarea atelierelor cu chiuvete cu apă caldă și rece pentru spălarea mâinilor, săpun lichid și prosop de hârtie;

o) interzicerea depozitării în atelierele școlare a altor materiale și unelte de lucru decât cele care se folosesc curent în activitatea de instruire practică în ziua respectivă;

p) respectarea întocmai a contraindicațiilor medicale temporare sau definitive, condiționate de tulburări ale stării de sănătate a elevilor.

Articolul 27

În cadrul activităților specifice, la instruirea practică a elevilor/studenților, atât conducerile unităților de învățământ preuniversitar și universitar, cât și ale celor în care se desfășoară instruirea practică răspund de aplicarea tuturor măsurilor de prevenire a accidentării sau îmbolnăvirii elevilor/studenților.

Articolul 28

Conducerea unităților pentru educarea, instruirea, odihna și recreerea copiilor și tinerilor organizează activitatea școlară sau extrașcolară a elevilor, astfel încât între tura de dimineață și cea de după-amiază să existe o pauză de cel puțin o oră pentru efectuarea curățeniei grupurilor sanitare și a spațiilor de învățământ.

Articolul 29

(1) Mobilierul din școli și licee trebuie să fie ergonomic. Condițiile pe care trebuie să le îndeplinească un mobilier școlar ca să fie ergonomic sunt:a) să realizeze un raport corespunzător între dimensiunile lui, nivelul de dezvoltare fizică și particularitățile morfofuncționale ale elevului;

b) să permită o poziție ergonomică a elevului în timpul activității școlare;

c) să faciliteze schimbările de poziție ale elevului;

d) să nu expună utilizatorii la traumatisme;

e) să fie ușor de întreținut.

(2) Principalele caracteristici ale băncii școlare ergonomice sunt:a) dimensiunile băncii să fie în concordanță cu caracteristicile morfologice ale elevului, cu nivelul de dezvoltare fizică a acestuia;

b) banca școlară să se adapteze caracteristicilor morfologice ale utilizatorului și să respecte curburile fiziologice ale coloanei vertebrale; adaptarea să se facă cu ușurință la fiecare schimbare de utilizator;

c) pupitrul, planul de lucru să fie înclinabil cu ușurință între 0-15 grade pentru a-l aduce la 30-40 cm de ochi, perpendicular pe direcția privirii;

d) scaunul să fie modulabil și cu o porțiune înclinată în față la 5-7 grade, permițând așezarea în mai multe moduri, dar și existența mai multor puncte de sprijin, asigurând poziții variabile ale acestuia;

e) adâncimea totală a băncii trebuie să fie egală cu distanța de la umărul elevului până la vârful degetelor plus 7 cm;

f) înălțimea scaunului să corespundă cu aproximativ 20% din înălțimea elevului sau cu lungimea gambei plus 2-3 cm asigurând un sprijin pe toată talpa piciorului;

g) distanța dintre marginea posterioară a pupitrului și marginea anterioară a scaunului pe verticală să corespundă cu aproximativ 16% din înălțimea elevului.

(3) Fiecare sală de clasă sau de curs se dotează cu bănci cu mărime reglabilă atât a înălțimii pupitrului, cât și a înălțimii scaunului sau cu trei mărimi de bănci din cele 8 mărimi existente.

Așezarea băncilor școlare se face în sistem amfiteatru pentru a plasa elevii în funcție de nivelul lor de dezvoltare și a evita apariția deformărilor de coloană vertebrală la elevi și studenți.

(4) Mobilierul școlar va fi ușor reglabil și în conformitate cu caracteristicile prezentate la art. 8 alin. (1).

(5) Înlocuirea băncilor cu mese și scaune impune o mai strictă supraveghere din partea cadrelor didactice și medicale.

Mesele vor fi bine încheiate, din lemn tare, nevopsite, ci numai lustruite, fără colțuri în care să se lovească copiii.

Articolul 30

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate