EDUCAȚIE
DOCUMENT: Normele de igienă obligatorii în școli, grădinițe și creșe din anul școlar 2020-2021, publicate în Monitorul Oficial
NORME DE IGIENĂ din școli, gradinițe și creșe publicate în Monitorul Oficial
Articolul 30
(1) Volumul și greutatea manualelor, ale rechizitelor și ale altor materiale necesare în procesul de învățământ, transportate zilnic de elevi la școală și de la școală, trebuie adaptate capacității de efort fizic corespunzătoare vârstei copiilor și tinerilor.
(2) Elevii din ciclul primar si gimnazial folosesc ghiozdane de spate cu fața posterioară întărită.
(3) Greutatea conținutului ghiozdanului la toate ciclurile de învățământ nu trebuie să depășească 10% din greutatea copilului.
Articolul 31
(1) În organizarea centrelor de vacanță se respectă indicațiile medicale cu privire la regimul climatic favorabil fiecărui copil sau tânăr.
(2) În centrele de vacanță, conform reglementărilor Ministerului Sănătății, sunt necesare:
a) aviz epidemiologic eliberat cu 24 de ore înaintea plecării în tabără (sau cu 72 de ore, dacă plecarea se face într-o zi de luni sau după sărbători legale) de către medicul de familie sau medicul de colectivitate;
b) antecedentele vaccinale ale copilului;c) examenele medicale periodice ale personalului centrului de vacanță și ale cadrelor didactice însoțitoare.
(3) În centrele de vacanță sunt obligatorii:
a) efectuarea curățeniei generale, dezinfecției mobilierului și a pavimentelor înainte de începerea activității și în intervalele dintre serii, precum și pregătirea materială corespunzătoare;
b) repararea și menținerea în bună stare de funcționare a clădirii, mobilierului, instalațiilor sanitare și electrice, de apă și de canalizare, a echipamentelor și aparatelor blocului alimentar;
c) dotarea cu inventar moale în cantități suficiente (minimum două schimburi) și de calitate corespunzătoare, cu tacâmuri și veselă cel puțin egale cu numărul consumatorilor;
d) asigurarea obligatorie a apei curente reci și calde la blocul alimentar și grupurile sanitare;
e) efectuarea vidanjării ritmice a foselor septice;
f) asigurarea mijloacelor adecvate de transport auto pentru aprovizionarea centrului de vacanță;
g) amenajarea și dotarea corespunzătoare a cabinetului medical, a izolatorului;
h) asigurarea asistenței medicale 24 din 24 de ore de cel puțin un cadru mediu sanitar.
Articolul 32
Pauza necesară efectuării operațiunilor de igienizare în centrele de vacanță între o serie și alta este de minimum o zi.
Articolul 33
Pentru servirea meselor în sălile de grupă din creșe, grădinițe și centre de zi se respectă următoarele condiții:
a) mâncarea se transportă de la bucătărie în vase acoperite;
b) personalul care aduce mâncarea de la bucătărie trebuie să poarte echipament de protecție și să aibă examinările medicale periodice specifice personalului din unitățile de alimentație efectuate conform legislației în vigoare;
c) în unitățile pentru preșcolari se interzice participarea la servitul mesei, la debarasarea veselei și la spălarea acesteia a personalului de îngrijire care a participat, în prealabil, la curățenia grupurilor sanitare;
d) se interzice servirea mesei pe măsuțe fără fețe de masă din material textil;
e) fețele de masă se păstrează între orele de servire a meselor în așa fel încât să se evite orice impurificare sau contaminare;
f) înlocuirea fețelor de masă murdare se face zilnic și ori de câte ori este nevoie;
g) măsuțele pe care se servește mâncarea copiilor se șterg, în prealabil, cu o soluție dezinfectantă;
h) una dintre măsuțe se folosește exclusiv pentru așezarea vaselor mari;
i) înainte de servirea mesei, copiii se spălă pe mâini sub supravegherea educatoarelor (la preșcolari), a educatorului puericultor, a asistentelor sau a infirmierelor (în creșe);
j) supravegherea respectării normelor de igienă la masa copiilor revine educatoarelor și, după caz, educatorului puericultor, prin sondaj, și personalului medical al colectivității
;k) după servirea mesei se efectuează operațiunile de curățenie a sălilor de grupă, cu aerisirea obligatorie a acestora timp de 15-30 de minute, în funcție de sezon și de tipul sălii de grupă (cu dublă sau triplă funcționalitate);
l) recipientele copiilor, pentru băut apă între mese, sunt individualizate și confecționate din materiale care în contact cu alimentul respectă legislația în domeniu și se păstrează în locuri care să evite impurificarea sau contaminarea; nu se permite intrarea în colectivitate cu băuturi sau alimente din exterior (în grădinițele, creșele cu program prelungit/săptămânal);
m) se interzice așezarea scaunelor pe măsuțe în timpul efectuării curățeniei sălii de grupă;
n) montarea paturilor în sălile de grupă folosite și ca dormitoare din colectivitățile de preșcolari se face numai după terminarea curățeniei după servirea mesei.
Articolul 34
(1) În unitățile publice sau private pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna și recreerea copiilor și tinerilor, fără bloc alimentar propriu, se asigură următoarele condiții:
a) amenajarea unui oficiu pentru primirea hranei și spațiu pentru servirea mesei cu suprafețe care se pot spăla și dezinfecta cu ușurință;
b) amenajarea unui oficiu pentru spălarea și depozitarea veselei;
c) aducerea tuturor produselor alimentare de la blocul alimentar (bucătărie) al altei unități de alimentație colectivă sau publică în sistem catering numai cu mijloace de transport auto autorizate sanitar, care să nu fie folosite în alte scopuri, în recipiente cu capace etanșe, care să asigure o ermetizare perfectă;
d) montarea în oficii a unui sistem de încălzire pentru menținerea la cald a mâncărurilor servite; hrana destinată copiilor nu se va reîncălzi;
e) asigurarea spălării veselei și a tacâmurilor obligatoriu cu apă caldă curentă. Spălarea acestora constă în următoarele operațiuni: curățare mecanică de resturi alimentare, spălare cu apă caldă cu detergenți, dezinfectanți pentru sectorul alimentar și clătire cu apă rece;
f) utilizarea mașinilor automate de spălat vase este permisă doar în urma verificării eficienței prin teste de salubritate atestate de laborator și efectuate de unitate periodic (semestrial)/la nevoie.
Recoltarea se efectuează de reprezentanții direcției de sănătate publică județene;
g) resturile alimentare vor fi eliminate în saci etanș și depozitate în pubelă/container închis până la eliminarea zilnică din unitate;
h) depozitarea veselei și a tacâmurilor numai în dulapuri închise;
i) asigurarea veselei și tacâmurilor în număr cel puțin egal cu cel al consumatorilor care servesc masa.
Sunt interzise spălarea veselei între serii și folosirea acesteia la mai multe serii de consumatori;j) montarea la nivelul principalelor căi de acces a mijloacelor de protecție împotriva vectorilor;
k) în cazul în care masa se asigură în sistem de catering și există personal care asigură servirea acestei mese, este obligatoriu ca acest personal să poarte echipament de protecție și să efectueze examinările medicale prevăzute de legislația în vigoare pentru angajații unităților de alimentație colectivă;
l) păstrarea de probe din toate alimentele consumate timp de 48 de ore.
Păstrarea se va face în spații frigorifice;
m) efectuarea la sfârșitul fiecărei săptămâni a curățeniei generale;
n) efectuarea de reparații curente ale încăperilor, anual sau ori de câte ori este nevoie;
o) asigurarea în sala de mese a unei suprafețe de cel puțin 1,2 mp/elev;
p) se interzice așezarea scaunelor pe măsuțe în timpul efectuării curățeniei de după servirea mesei.
(2) În cazul în care masa se asigură în regim catering, firma care aprovizionează unitatea pentru ocrotirea, educarea, odihna și recreerea copiilor și tinerilor trebuie să dețină autorizație pentru activități de catering și transport alimente, conform prevederilor legale în vigoare, și să respecte următoarele condiții:
a) meniul săptămânal va fi stabilit în colaborare cu conducerea unităților mai sus menționate și avizat de medicul acestor unități, numai dacă este conform reglementărilor în vigoare și afișat la loc vizibil, cu gramajul/porție și cu lista de alergeni prezenți în alimentele furnizate;
b) porțiile vor fi individualizate și transportate în recipienți de unică folosință;
c) vor fi păstrate probe alimentare (câte o porție) din fiecare aliment servit timp de 48 de ore în frigiderul unității;
d) este responsabilitatea firmei de catering să asigure efectuarea anchetei alimentare de către un specialist, în lunile octombrie, februarie și mai, și să prezinte această anchetă alimentară conducerii unităților pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna și recreerea copiilor și tinerilor, cabinetului medical al unităților respective și organelor de control;
e) meniul zilnic va fi însoțit de o listă a ingredientelor cu gramaj/porție individuală.
Capitolul III
Norme de igienă a procesului instructiv-educativ
Articolul 35
(1) În unitățile de învățământ antepreșcolar și preșcolar se respectă următoarele perioade dedicate unei sesiuni din categoria activităților de învățare:
a) pentru copii sub 1 an: între 5 și 10 minute/sesiune;
b) pentru copii între 1 și 3 ani: între 10 și 15 minute/sesiune;
c) pentru copii între 3 și 4 ani: între 15 și 20 minute/sesiune;
d) pentru copii între 4 și 6 ani: între 20 și 35 minute/sesiune.
(2) Prin activități de învățare pentru copiii cu vârste de la naștere la 6 ani se înțelege un ansamblu de acțiuni cu caracter planificat, sistematic, metodic, intensiv, organizate și conduse de cadrul didactic, în scopul atingerii finalităților prevăzute în curriculumul specific (activități liber alese, activități pe domenii experiențiale, activități de dezvoltare personală).
(3) Pentru fiecare grupă de vârstă, activitățile de învățare alternează cu pauze de 10-15 minute între ele.
Articolul 36
Pentru formele de învățământ școlar și universitar, în orarul școlar, numărul zilnic de ore de activitate nu trebuie să depășească următoarele limite, cu excepția celor cu pregătire specială în anumite domenii de activitate:
a) pentru învățământul primar:– clasa 0 și I = 3-4 ore pe zi;– de la clasa a II-a = 4 ore pe zi;
b) pentru învățământul gimnazial: 4-5 ore pe zi;
c) pentru învățământul liceal, profesional: 5-6 ore pe zi;
d) pentru învățământul postliceal și universitar: 6-7 ore pe zi.
Articolul 37
Activitatea de scriere nu se desfășoară la clasa pregătitoare și clasele I-II la prima oră.
Articolul 38
Orele de educație fizică nu se efectuează în prima oră a turei de după-amiază
.Articolul 39
Orele de desen, mai ales de desen tehnic, se vor efectua în perioadele de timp în care elevii beneficiază de iluminatul natural.
Articolul 40
(1) Se evită situarea a două ore consecutive ale aceluiași obiect de studiu.
(2) Se evită planificarea unui număr mai mare de două teze pe săptămână, iar pentru clasele la care sunt prevăzute numai două teze se planifică o teză pe săptămână.
(3) Tezele și lucrările de control planificate nu se stabilesc în prima și în ultima zi din săptămâna școlară și nici în două zile școlare consecutive.
Articolul 41
(1) Programul de instruire practică a elevilor din școli profesionale și licee începe după ora 7,30 și nu depășește ora 19,00.
(2) Durata activității zilnice de instruire practică este de maximum 5-6 ore pentru cei din învățământul liceal și profesional.
(3) Se interzice efectuarea instruirii practice la locurile de muncă cu noxe profesionale sau cu condiții de muncă periculoase ori care reclamă poziții vicioase ale corpului.
(4) Se interzice ca elevii sub 16 ani să facă transporturi manuale într-o activitate permanentă, care necesită ridicări de greutăți mai mari de 5 kg pentru fete și 10 kg pentru băieți, pe o distanță care depășește 50 m, cu o diferență de nivel mai mare de 4 m.
(5) Înălțimea maximă la care elevii pot ridica manual greutăți pe verticală este 0,75 m.
(6) Elevii care își desfășoară activitatea de instruire practică în atelierele școlare sau în întreprinderi sunt instruiți periodic și ori de câte ori este necesar pentru cunoașterea și respectarea normelor de protecția muncii și trebuie să aibă echipament individual de protecție, conform normativelor în vigoare.
(7) La repartizarea pe meserii și locuri de muncă, în cadrul instruirii practice, se ține seama de starea de sănătate și de posibilitățile de efort ale elevilor la recomandarea medicului, în conformitate cu criteriile medicale de orientare școlară și profesională.
Articolul 42
(1) Regimul de activitate și de odihnă în centrele de vacanță trebuie organizat în funcție de vârsta, sexul, capacitatea fizică și starea de sănătate a copiilor.
(2) Locurile de joacă din exteriorul centrelor de vacanță vor fi notificate și autorizate sanitar de către specialiști din cadrul direcțiilor de sănătate publică județene și vor îndeplini următoarele caracteristici:a) vor fi amplasate la o distanță de minimum 10 metri de arterele de circulație;
b) vor fi împrejmuite și dotate cu sisteme de siguranță care să nu permită copiilor părăsirea accidentală a spațiului de joc în timpul activităților;
c) vor fi prevăzute cu fântâni cu jet de apă ascendent și coșuri pentru colectarea reziduurilor solide;
d) vor fi amenajate pe suprafețe care previn accidentarea copiilor (nisip, iarbă sau alte materiale speciale care amortizează căderile);
e) vor fi dotate cu panouri avertizoare privind vârsta copiilor care au acces și norme specifice obligatorii privind protecția și sănătatea copiilor;
f) vor fi dotate cu obiecte de joc pe grupe de vârstă ergonomice, care să respecte prevederile legale în vigoare.
(3) Locurile de joacă din interiorul centrelor de vacanță vor fi notificate și autorizate sanitar de către specialiști din cadrul direcțiilor de sănătate publică județene și vor îndeplini următoarele caracteristici:
a) vor fi împrejmuite și dotate cu sisteme de siguranță care să nu permită copiilor părăsirea accidentală a spațiului de joc în timpul activităților;
b) vor fi prevăzute cu chiuvete și dozatoare de apă cu pahare de unică folosință și coșuri pentru colectarea reziduurilor solide;c) vor fi amenajate pe suprafețe care previn accidentarea copiilor (materiale speciale care amortizează căderile);
d) vor fi dotate cu panouri avertizoare privind vârsta copiilor care au acces și norme specifice obligatorii privind protecția și sănătatea copiilor;
e) vor fi dotate cu obiecte de joc pe grupe de vârstă ergonomice, autorizate;f) accesul părinților va fi restricționat;g) se vor amenaja vestiare și rafturi pentru încălțămintea de exterior.
Articolul 43
Prevederile prezentelor norme se completează cu dispozițiile Legii nr. 123/2008 pentru o alimentație sănătoasă în unitățile de învățământ preuniversitar, ale Ordinului ministrului sănătății publice nr. 1.563/2008 pentru aprobarea Listei alimentelor nerecomandate preșcolarilor și școlarilor și a principiilor care stau la baza unei alimentații sănătoase pentru copii și adolescenți, ale Ordinului ministrului sănătății nr. 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă și a recomandărilor privind mediul de viață al populației, cu modificările și completările ulterioare, precum și a prevederilor legale pentru asigurarea asistenței medicale a preșcolarilor, elevilor din unitățile de învățământ preuniversitar și studenților din instituțiile de învățământ superior pentru menținerea stării de sănătate a colectivităților și pentru promovarea unui stil de viață sănătos.
Articolul 44
Autoritățile publice locale care au în administrare unitățile publice pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna și recreerea copiilor și tinerilor, conducerea unităților publice pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna și recreerea copiilor și tinerilor, furnizorul de servicii și conducerea unităților private pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna și recreerea copiilor și tinerilor au obligația să ducă la îndeplinire prevederile prezentelor norme.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Dacă ți-a plăcut articolul:
ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.