Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

FOTO: AUTOSTRADA SEBEŞ – TURDA la început de aprilie. Lucrările sunt MAI AVANSATE în județul Cluj decât în Alba


Publicat

lucrari autostrada dumbrava aprilie 2015Stadiul lucrărilor la tronsoanele viitoarei autostrăzi A10 Sebeş-Turda este urmărit în continuare cu interes de membrii forumurilor de specialitate, având în vedere că această investiţie, odată finalizată, ar urma să decongestioneze unul dintre cele mai aglomerate drumuri naţionale din judeţul Alba, ce face legătura dintre Alba Iulia (Sebeş) şi Cluj. De asemenea, experienţa din celelalte proiecte deja finalizate, spre exemplu Autostrada Orăştie-Sibiu, unde mai sunt încă probleme de rezolvat, determină comunitatea să „verifice” cum evoluează şantierele şi ce soluţii au pregătit firmele pentru realizarea căii de comunicaţie rutieră rapidă ce va avea 70 de kilometri.

Investiţia totală este de peste jumătate de miliard de euro, iar, din imaginile postate pe forumul peundemerg.ro se vede că lucrările avansează pe loturile 3 şi 4, dinspre Turda, tronsoane pentru care contractele au fost semnate din aprilie anul trecut şi au termen de finalizare în martie 2016 şi este mai degrabă „linişte” pe loturile 1 şi 2, adică zona dinspre Sebeş – Alba Iulia şi până la intrare în Aiud.

Autostrada porneşte, pe lotul I, de la centura oraşului Sebeş şi continuă pe traseul Lancrăm – Oarda de Jos – peste râul Mureş şi apoi, la ieșire din Alba Iulia, în zona sensului giratoriu, va trece pe partea stângă a drumului național. Lotul I are 17 kilometri şi punct de final zona Pârâul Iovului.

În zona localităților Oarda de Jos și Limba, va fi construit și primul pod peste râul Mureș al lotului 1.

Autostrada A10 se intersectează cu drumul județean dintre șoseaua de centură a municipiului Alba Iulia și Teleac-Drâmbar, în zona liniilor de înaltă tensiune.

Pe o porțiune din șoseaua de centură a municipiului Alba Iulia, dinspre Teiuș spre Sebeș, autostrada A10 merge paralel cu aceasta, pe partea stângă.

Pe lotul 1, autostrada mai include nodul direcţional Sebeş, o parcare de scurtă durată la km 4+200 (stânga), km 4+500 (dreapta); două noduri rutiere inclusiv bretele de acces: nodul rutier Alba Iulia Sud la km 8, nodul rutier Alba Iulia Nord la km 16.

Constructorul care se ocupă de aceste lucrări este asocierea Impresa Pizzarotti & C SPA – Pomponio Construcţii SRL, care a semnat în noiembrie 2014 contract de 541.739.137,21 lei cu CNADNR. Durata contractului este 70 de luni, din care 22 de luni proiectare şi execuţie (lucrările propriu-zise ar trebui să înceapă din aprilie şi să fie finalizate în vara anului 2016) şi 48 de luni garanţie. Banii provin din Fondul de coeziune (85%) și din bugetul de stat (15%).

Deocamdată, pe acest lot au fost făcute organizări de şantier şi lucrări de sondare şi decopertare.

Citeşte şi FOTO: AUTOSTRADA SEBEŞ – TURDA. Cum arată lucrările în zona Sebeş – Oarda – Alba Iulia. Traseu şi şantier pe lotul I

Pe Lotul 2, de 24,25 km, de la Pârâul Iovului (ieşirea din Alba Iulia spre Cluj) până la intrarea în municipiul Aiud (km 17+000 – km 41+250), de lucrări se ocupă asocierea Aktor SA -Euroconstruct Trading 98 SRL, care a semnat contract de 549.332.393,62 lei, tot în noiembrie 2014. Tronsonul include, potrivit proiectului, un spaţiu de servicii tip S3 la km 22+800 (stânga), km 23+400 (dreapta); nodul rutier Teiuş la km 26, inclusiv bretele de acces; un centru de întreţinere şi monitorizare la km 26+000 amplasat în interiorul nodului rutier Teiuş. Stadiul lucrărilor este similar cu al lotului I. Termenul de finalizare, la fel.

Citește și FOTO – VIDEO| AUTOSTRADA SEBEŞ-TURDA: S-au SEMNAT CONTRACTELE pentru loturile Sebeş – Alba Iulia până la Aiud. Se circulă din 2016

Vedeţi mai jos un video cu imagini din proiectul autostrăzii prezentat acum trei ani:

Lotul 3 – 12,45 km – de la intrarea în Aiud până la nodul de la Decea (km 41+250 – km 53+700), cu două noduri rutiere inclusiv bretele de acces: nodul rutier Aiud la km 44+700, nodul rutier Unirea la km 53+200; un spaţiu de servicii tip S1 la km 46+800 (stânga), km 47+700 (dreapta). Constructor: asocierea Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana Per Condotte D’Aqua SpA, 420.511.921 lei; lucrări în desfăşurare, data de finalizare contractuală: 20.03.2016. Valoarea contractului: aproximativ 421 milioane lei.

Citeşte şi FILMARE AERIANĂ: AUTOSTRADA SEBEȘ – TURDA. Cum arată şantierul „de primăvară” pe lotul trei, în zonele Aiud şi Unirea din judeţul Alba

Lotul 4 – 16,3 km – de la nodul Decea până la intrarea în autostradă în zona Turda (km 53+700 – km 70+000), inclusiv o parcare de scurtă durată la km 60+030 (stânga), km 60+280 (dreapta); un centru de întreţinere şi coordonare la km 61+375. Constructor: Asocierea PORR Construct SRL – PORR Bau GmbH, 470.004.894,83, lei; lucrări începute în octombrie, cu dată de finalizare 20 martie 2016. Pentru lotul 4, lucrarea costă costă 470.004.894,83, lei.

Şi autostrada Sebeş-Turda va include construcţii complexe, una dintre acestea fiind viaductul din zona Stejeriş-Turda.

Proiectul autostrăzii a fost inițiat de Consiliul Județean Alba care a reactivat un proiect ținut mulți ani la sertar care prevedea construcția unui drum expres între Sebeș și Turda. În 2013 a fost inclus de guvernarea USL pe lista marilor proiecte și inclus în programele de finanțare. Construcția Autostrăzii Sebeș-Turda a fost scoasă la licitație în luna iulie, de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România. Pentru construirea celor patru loturi de autostradă au fost depuse 43 de oferte. Valoarea totală a investiţiei pentru construcţia celor 70 de kilometri este de 4.643.146.000 lei, potrivit hotărârii de guvern și este împărțită în patru loturi. Proiectul este finanțat 85% din Fondul de Coeziune și 15% din bugetul de stat. Având în vedere relieful zonei, contractul presupune realizarea mai multor lucrări de artă (poduri, viaducte etc), precum și cinci traversări peste râul Mureș.

Lucrările la tronsonul Sebeș-Turda erau anunţate să înceapă iniţial în primăvara anului 2014. Durata de construcție a autostrăzii este aproximată la 22 de luni, dintre care 4 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuția lucrărilor.

Mai jos puteţi vedea o galerie foto cu stadiul lucrărilor la începutul lunii aprilie 2015. Pentru mai multe detalii, urmăriţi forumul peundemerg.ro.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

Cele mai importante amenințări cibernetice în limba română. Raport anual, realizat la nivelul UE

Publicat

Agenția Uniunii Europene pentru Securitate Cibernetică a publicat raportul anual al amenințărilor în limba română.

Acest raport anual lansat de Agenția Uniunii Europene pentru Securitate Cibernetică (ENISA) oferă o prezentare generală cu privire la amenințările din zona securității cibernetice, prezentând cele mai importante subiecte la care se face referire în toate celelalte rapoarte ENISA Threat Landscape.

De asemenea, un top realizat de ENISA cu primele 15 amenințări care ne-au vizat în 2020, dar și concluzii și recomandări.

ENISA a mers mai departe și a ales să ofere o variantă de raport în limba română și pentru rapoartele strategice, respectiv tehnice ale amenințărilor prezente în 2020.

Cele mai importante 15 amenințări sunt descrise pe larg în documentul care poate fi consultat AICI.

Pe primele locuri se află malware, atacurile online, pishing, atacurile asupra aplicațiilor web, furtul de indentitate, șantajul digital, criptojacking și spionajul cibernetic.

Sursă: Cert.ro

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

„Marea asfaltare”, în Apuseni: 50 de km din DN 75, între Bistra și Ocoliș, reabilitați printr-o investiție de 17,8 milioane lei

Publicat

Un sector în lungime de 50 de kilometri din drumul național DN 75, ce trece prin orașul Baia de Arieș și comunele Bistra, Lupșa, Sălciua, Poșaga și Ocoliș din Munții Apuseni, va fi asfaltat printr-o investiție de peste 17,8 milioane de lei. 

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), prin Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Cluj a lansat marți, 11 mai, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru executarea de covoare asfaltice la cald, cu mixtură asfaltică tip BA16 de 6 cm, cu frezare, pe drumul național DN 74, între km 85+000 și km 135+000.

Valoarea totală este estimată la 17.868.799,73 de lei, fără TVA.

Potrivit caietului de sarcini, lucrarea este prevăzută a se executa în planul de întreținere periodică a drumurilor publice în anul 2021, durata de execuție a lucrărilor fiind de 2 luni.

Sectorul de drum studiat se află pe raza județului Alba și aparține de drumul național DN 75 care face legătura între localitatea Ștei, județul Bihor și localitatea Mihai Vieazul, județul Cluj și care se află în administrarea Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Cluj.

Contractul este împărțit pe trei loturi, respectiv:

  • Lotul 1 – DN 75 km 85+000- km 101+595 (între Bistra și Baia de Arieș) 

 

Potrivit caietului de sarcini, traseul studiat se întinde pe raza comunelor Bistra, Lupșa și a orașului Baia de Arieș. În prezent, pe sectoarele analizate au apărut o serie de degradări pe suprafețe întinse (fisuri, crăpături, etc.) care creează disconfort asupra conducătorilor auto.

Traseul are un caracter sinuos, urmând meandrele râului Arieș, cu porțiuni cu aliniamente scurte racordate prin curbe cu raze destul de mici.

Lungimea traseului este de 16.595 m, având o suprafață (incluzând partea carosabilă cu supralărgiri și suprafața până în borduri (în localități) de 106.055,47 mp.

  • Lotul 2 – DN 75 km 101+595- km 119+303 (între Baia de Arieș și Sălciua)

Traseul studiat se întinde pe raza orașului Baia de Arieș și a comunei Sălciua. În prezent, pe sectoarele analizate au apărut o serie de degradări pe suprafețe întinse (fisuri, crăpături, etc.) care creează disconfort asupra conducătorilor auto.

Traseul are un caracter sinuos, urmând meandrele râului Arieș, cu porțiuni cu aliniamente scurte racordate prin curbe cu raze destul de mici.

Lungimea traseului este de 17.708  m, având o suprafață (incluzând partea carosabilă cu supralărgiri și suprafața până în borduri (în localități) de 112.117,40 mp.

  • Lotul 3 – DN 75 km 119+303- km 135+000 (între Sălciua și Ocoliș – limita cu județul Cluj)

Traseul studiat se întinde pe raza a trei comune, Sălciua, Poșaga și Ocoliș. În prezent, pe sectoarele analizate au apărut o serie de degradări pe suprafețe întinse (fisuri, crăpături, etc.) care creează disconfort asupra conducătorilor auto.

Traseul are un caracter sinuos, urmând meandrele râului Arieș, cu porțiuni cu aliniamente scurte racordate prin curbe cu raze destul de mici.

Lungimea traseului este de 15.615  m, având o suprafață (incluzând partea carosabilă cu supralărgiri și suprafața până în borduri (în localități) de 98.040,08 mp.

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

VIDEO: Profesor universitar din Cluj, condamnat la închisoare. A luat bani de la zeci de studenți pentru a-i trece la examene

Publicat

Ardelean Ioan, profesor la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, a fost condamnat definitiv la trei ani de închisoare cu executare pentru luare de mită. Mai exact, procurorii au reușit să probeze 43 de acte materiale, în care profesorul a primit bani de la studenți pentru a-i trece la disciplinele „Mecanisme I” sau „Mecanisme II”.

Modalitatea de prindere a profesorului, care în mare parte primea mita sub formă bancnotelor de 50 de euro, a fost una foarte complexă. Au fost folosite persoane sub acoperire, supraveghere audio video și în final un flagrant, în biroul profesorului, în care au descoperit mai multe plicuri cu bancnote euro.

Faptele pentru care profesorul a fost condamnat s-au petrecut în luna septembrie a anului 2017, iar o primă condamnare a venit în luna octombrie a anului 2020. Atunci judecătorii Tribunalului Cluj l-au condamnat la trei ani de închisoare cu suspendare.

În urma primei decizii, procurorii au făcut apel, iar dosarul s-a mutat pe rolul instanței superioare, la Curtea de Apel Cluj, unde magistrații au schimbat sentința și l-au condamnat la închisoare cu executare.

În motivarea instanței de fond este descris pas cu pas modul în care anchetatorii au obținut probele împotriva profesorului. Aceștia au chemat la audieri studenți, au obținut un mandat pentru supraveghere ambientală foto – video dar au folosit și investigatori sub acoperire.

Mai mult de atât din câte se pare, fenomenul era atât de cunoscut la nivelul studenților, încât la un moment dat, când doi studenți au mers la un xerox din apropierea unității de învățâmânt pentru a cumpara două plicuri, vânzătoarea le-a zâmbit, fapt care i-a dus pe cei doi cu gândul că practica este una cunoscută.

Modul de operare

”mecanismul folosit de către inculpatul Ioan Ardelean pentru desfășurarea activității ilicite, consta în aceea că studentul interesat de promovarea examenului se prezenta la biroul profesorului înainte de susținerea examenului având banii într-un plic pe care menționa numele, anul, specializarea și disciplina la care dorește să promoveze, plic pe care îl oferă profesorului care comunica studentului un subiect de examen pentru a-l pregăti iar în momentul susținerii examenului oral, studentul susținea subiectul de examen primit de la profesor cu ocazia predării banilor, indiferent de subiectul trecut pe biletul extras.

De la caz la caz, au existat situații în care modul de operare a fost oarecum diferit, după cum se va detalia în cele ce urmează însă numitorul comun a fost că predarea banilor se realiza anterior examenului, în biroul profesorului în plicuri albe sau foi de examen, suma a fost constantă, 50 euro sau echivalentul în lei și toți studenții care au achitat suma amintită, au trecut examenul”, se arată în motivarea pe scurt a instanței de fond.

Ce au reținut procurorii

S-a reținut în esență sub aspectul stării de fapt aceea că la data de 02.09.2017 inculpatul Ioan Ardelean, în calitate de profesor în cadrul Universității Tehnice din Cluj-Napoca a primit în biroul său sume de bani de la un număr de 10 studenți, totalizând 400 de euro (câte 50 euro de la un număr de 8 studenți) și 450 de lei (200 lei respectiv 250 lei de la un număr de 2 studenți), în legătură cu examenul ce trebuia susținut de către acești studenți la data de 02.09.2017 la disciplinele„Mecanisme I” sau „Mecanisme II” , respectiv pentru ca inculpatul să le acorde acestora note de trecere la respectivele examene iar în intervalul 04-09.07.2017, în calitate de profesor în cadrul Universității Tehnice din Cluj-N_____, a primit în biroul său sume de bani de la un număr de 33 studenți suspecți, totalizând 1.500 euro (câte 50 euro de la un număr de 30 studenți suspecți) și 600 lei (câte 200 lei de la un număr de 3 studenți suspecți), în legătură cu examenul ce trebuia susținut de către acești studenți la data de 09.07.2017 la disciplinele„Mecanisme I” sau „Mecanisme II” , respectiv pentru ca inculpatul să le acorde acestora note de trecere la respectivele examene, ulterior însușindu-și acești bani, în condițiile în care toți studenții în cauză au promovat examenul, se mai arată în documentul citat.

După mai bine de trei ani de la momentul flagrantului, profesorul a fost condamnat. Curtea de Apel Cluj a dat decizia finală, în data de 7 mai 2021.

” Admite apelul declarat de Parchetul de pe lângă Tribunalul Cluj împotriva sentinţei penale nr. 295 din data de 12 octombrie 2020 a Tribunalului Cluj şi a încheierii de îndreptare a erorii materiale din data de 28.01.2021. Desfiinţează sentinţa penală nr. nr. 295 din data de 12 octombrie 2020 cu privire la modalitatea de executare a pedepsei aplicate inculpatului A.I. şi cu privire la dispoziţiile privind confiscarea specială şi confiscarea extinsă, şi, pronunţând o nouă hotărâre în aceste limite: Menţine pedeapsa de 3 ani închisoare aplicată inculpatului A.I. pentru comiterea infracţiunii de luare de mită în formă continuată (…) şi dispune executarea acesteia în regim de detenţie.

(…) dispune confiscarea specială de la inculpatul A.I.a sumelor de 1050 lei şi 1900 euro dobândite prin săvârşirea infracţiunii de luare de mită. În temeiul art. 1121 alin. 1 lit. m şi al. 2 C.pen. dispune confiscarea extinsă de la inculpatul A.I.a sumei de 11750 euro. Desfiinţează în totalitate încheierea de îndreptare a erorii materiale din data de 28.01.2021. Menţine restul dispoziţiilor sentinţei penale atacate. Respinge ca nefondat apelul declarat de inculpatul A.I.împotriva aceleiaşi sentinţe. Obligă inculpatul la plata sumei de 400 lei cheltuieli judiciare în apel restul cheltuielilor judiciare avansate de stat în apel rămânând în sarcina statului. Definitivă. Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 mai 2021”, se arată în minuta pe scurt a Curții de Apel Cluj.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Spitalele private care au contracte cu CNAS, obligate să afișeze pachetele medicale și tarifele. Lista furnizorilor din Alba

Publicat

Spitalele private din România care au contracte cu casele de asigurări de sănătate vor fi obligate de lege să afişeze tarifele percepute pacienţilor pe durata internării.

Propunerea vizează reglementarea contribuţiei personale, astfel încât pacientul să aibă idee de costurile prevăzute la spitalizare.

Furnizorii au obligația să afișeze informații cu privire la pachetele medicale și tarifele acestora.

Pentru spitalizarea de zi există tarife minimale, dar și tarife negociate.

Tarifele negociate diferă de la un spital privat la altul, tocmai de aceea, pacientul va primi, la solicitare, un cost estimativ valabil un număr de zile.

Acesta va putea să solicite şi să obţină oferte și de la alte spitale şi să o aleagă pe cea care îl avantajează.

Contribuţia personală a asiguratului se plăteşte de către asigurat în mod direct sau printr-o asigurare încheiată în baza unui contract cu o societate de asigurări.

Măsura este necesară, deoarece pacientul poate să opteze pentru un serviciu de spitalizare public sau privat.

Cum se face decontarea pentru pacienții care merg în alt județ, la privat

În cazul în care acesta optează pentru serviciul de spitalizare privat, iar spitalul are contract cu casa de asigurări, serviciul de spitalizare este decontat.

Spre exemplu, persoanele dintr-un anumit județ decid să se trateze la un spital privat din alt județ.

Acestora le va fi decontată spitalizarea de către Casa de Asigurări cu care contractează spitalul respectiv.

O parte din veniturile bugetelor spitalelor publice o reprezintă contractele cu casele de asigurări de sănătate, iar restul sunt acoperite prin subvenţii de la autorităţi publice-locale, de la primării, consilii judeţene.

Lista furnizorilor de servicii medicale care au contracte cu CAS Alba și valoarea contractului:

  • Spitalul Județean de Urgență Alba Iulia – 29,089,728.91;
  • Spitalul de Boli Cronice Câmpeni – 1,353,320.20;
  • Spitalul Municipal Blaj – 9,062,958.86;
  • Spitalul Orășenesc Dr. Alexandru Borza Abrud – 2,606,355.35;
  • Spitalul Municipal Aiud – 7,071,904.39;
  • Spitalul Orășenesc Câmpeni – 3,439,838.66;
  • Spitalul Municipal Sebeș – 5,705,263.05;
  • Spitalul Orășenesc Cugir – 2,615,307.01;
  • Spitalul de Pneumoftiziologie Aiud – 2,046,705.36;
  • SC CMC PRAXIS SRL – 570,197.00;
  • Centrul Medical Laura Cătană – 410,876.04;
  • SC KIO ENERGY SRL – 51,532.00.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate