Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

FOTO DOCUMENT | ASTĂZI: Aniversare la Alba Iulia. Se împlinesc 145 de ani de la deschiderea Gării CFR


Publicat

Duminică se împlinesc 145 de ani de la înfiinţarea Gării CFR Alba Iulia. Pentru că istoria gării este relativ necunoscută publicului larg, vă prezentăm câteva dintre datele cele mai importante și reprezentative, atât pentru Gara CFR, cât și pentru întregul oraș Alba Iulia, locul ce avea să fie recunoscut drept Capitala Marii Uniri și Capitala Încoronării regilor Ferdinand și Maria.

În Alba Iulia, problema construirii unei căi ferate s-a pus abia în anul 1832, când, în cadrul sesiunilor Parlamentului de la Budapesta, Guvernul a prezentat „Legea Căilor Ferate”, prin care se stabilea ordinea în care vor fi construite primele 13 linii ferate din Ungaria. Calea ferată Szolnok-Arad-Sibiu, primul traseu ce urma să pătrundă în Transilvania, pe valea Mureșului, o zonă bogată în lemn, aur, sare și cărbune, „numai bună de exploatat”, apărea menționată la punctul 7.

În ianuarie 1849, în Parlamentul ungar, Istvan Szechenyi, Ministrul Comunicațiilor din acea vreme, a dat citire raportului privitor la „Construcția de căi ferate din Ungaria”, prin care se indica realizarea a 4 linii principale, printre care se afla și calea ferată Budapesta-Arad-Alba Iulia, cu ramura sa secundară Simeria-Petroșani. Tot în același raport se mai cerea și construcția a 8 linii secundare, printre care și Arad-Alba Iulia. Câțiva ani mai târziu, între 1850 și 1854, apar primele studii ale traseului CFR (ce urma să aibă și o ramură spre Alba Iulia), prin care inginerii au început să studieze variantele de traseu ale căilor ferate. Totul s-a discutat în cadrul Programului Imperial al Guvernului de la Viena, iar construcția viitoarei linii a fost încredințată firmei austriece Rotschild, care ulterior a abandonat proiectul. Doi ani mai târziu, în 1856, întregul proiect a fost preluat de Guvernul de la Budapesta, unde s-a constituit „Societatea Căilor Ferate din jurul Tisei” (SCF), ce cuprindea o rețea compusă din 6 linii, pe o lungime de 573 km.

În 1862, SCF, prin aprobarea Guvernului, face primele sondaje pe teren, în vederea construirii primei bucăți de cale ferată, de aproximativ 21 km, de la Curtici la Arad. După doi ani, în 1864, Guvernul de la Viena a aprobat construcția liniei Arad- Vințu de Jos -Sibiu, lucrările fiind încredințate companiei britanice „Edward Pickering”. Lucrările la linia căii ferate Arad-Simeria-Alba Iulia au fost demarate în august 1866, prin antrepriza fraților Klein, condusă de directorul Seppel.

Autoritățile locale din Deva au refuzat amplasarea coloniei muncitorești și a atelierelor de reparații pentru locomotive și vagoane în oraș, constructorii liniei fiind astfel forțați să le ridice pe un teren viran, de la marginea comunei Simeria Veche.

La 21 august 1868, circulația feroviară pe tronsonul Arad-Deva, 149 km, a fost deschisă, iar primul tren, remorcat de locomotiva 17-MAROS PORTA, a pornit din Arad la ora 9.00 și a ajuns la Deva la ora 13.00. În același an a avut loc și festivitatea de inaugurare oficială a căii ferate Arad – Alba Iulia, 211 km. Ulterior, liniile ferate Arad-Alba Iulia și Simeria-Petroșani au fost naționalizate de statul Austro-Ungar și au trecut în administrația Societăților Căilor Ferate Maghiare de Stat (M.A.V.), în timp ce Societatea Primei Căi Ferate din Transilvania (E.E.V.) își înceta existența. Abia în 1919, la un an de la Marea Unire de la Alba Iulia, calea ferată Arad-Alba Iulia a intrat în exploatarea Direcției Generale C.F.R și a devenit proprietate a Statului Român, alături de alți 5000 de km de cale ferată, care au trebuit integrați.

În perioada interbelică nu s-au înregistrat evenimente majore în ceea ce privește gara din Alba Iulia, ci mai degrabă în Teiuș și Simeria, care erau noduri feroviare. Acestea au fost refăcute după război, iar unele linii au fost dublate, Arad-Alba iulia devenind „coloana vertebrală” a căilor ferate transilvane.

După anii 1950 nu s-au mai folosit locomotivele cu aburi, ci cele Diesel. În anii 1970 a fost dată în funcțiune prima porțiune electrificată a căii ferate Arad-Alba Iulia, iar în 1985, procesul de electrificare a luat sfârșit, trenurile ajungând la stadiul la care se află și astăzi.

Gara din Alba Iulia a fost de-a lungul vremurilor „martoră” la evenimente deosebite, care au marcat istoria acestei zone. Câteva dintre acestea se referă la Marea Unire din 1918 și la încoronarea Regilor Ferdinand și Maria, care i-au conferit o importanță aparte și a făcut ca Alba Iulia să rămână în sufletele românilor de pretutindeni.

Foto: arhivă Andrei Berinde

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

6 Comentarii

6 Comments

  1. Roshu

    duminică, 22.12.2013 at 12:08

    o mica gresala in articol..dupa anii 60 nu s-au mai prea folosit locomotivele cu abur…ca in 1959 a venit prima locomotiva diesel 060 DA de la uzinele Sulzer din elvetia….

    • Andrei Berinde

      duminică, 22.12.2013 at 21:48

      Imi pare rau, dar sunt nevoit sa va contrazic: locomotivele cu abur s-au folosit in paralel cu cele diesel, pana tarziu in anii ’80. Chiar daca erau folosite preponederent pentru serviciul de manevra si uneori pentru incalzirea garniturilor de tren, nu se poate spune ca ele nu s-au mai folosit. Informatia dvs. legata de venirea primei locomotive diesel tip 060-DA e 100% corecta, insa integrarea lor in parcul de material rulant s-a facut treptat, concomitent cu retragerea vechilor locomotive cu abur.

  2. Andrei Berinde

    duminică, 22.12.2013 at 23:34

    Trecand cu vederea unele mici imperfectiuni ce deriva din felul in care informatia istorica a fost reunita in textul acestui articol, povestea garii Alba Iulia e demna de a fi cunoscuta de toti cei interesati de istoria feroviara a Romaniei si ma bucura nespus faptul ca ideea pe care am lansat-o acum cateva luni a fost primita cu entuziasm si materialul pe care l-am oferit tinerei echipe Alba 24.ro s-a concretizat sub forma acestui articol.

    O parte din fotografiile ce ilustreaza randurile de mai sus, desi mi-au fost atribuite nu-mi apartin, ele provenind din colectia de imagini a Serviciului Judetean Alba al Arhivelor Nationale si fiind puse la dispozitia realizatoarei acestui articol gratie imensului sprijin acordat de intregul personal condus de D-na.Dana Zecheru, careia doresc sa-i multumesc si pe aceasta cale pentru reproducerile inestimabilelor imagini ce ilustreaza vizita Generalului Berthlot in Alba Iulia.

  3. m88

    marți, 24.12.2013 at 08:33

    Mă bucur să citesc astfel de articole! Fiecare gară din România are istoria ei, misterul ei și… legendele ei. Frumos ar fi ca toate aceste articole să fie adunate, undeva, într-un album…

  4. calin

    vineri, 27.12.2013 at 18:46

    Reusit articolul,Imi place.Se pare ca atat sursa de informare cat si cel de publicare si-au facut temele. Bravo

  5. romanasul

    luni, 27.01.2014 at 12:19

    doamne…imi vine sa plang cand vad ca ce au facut altii,si noi am primit cadou aceste lucruri si nu suntem in stare sa pretuim acest lucru,sa recunoastem macar ca ce a facut imperiul austro-ungar pe vremea aceea,si ce a facut statul roman,dupa ce s-a realizat mare unire

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ECONOMIE

Declarația de beneficiar real va fi amânată până la 1 octombrie 2021. Anunțul ministrului Economiei

Publicat

Obligația declarării beneficiarului real de către o serie întreagă de firme și alte entități ar urma să fie amânată până în 1 octombrie.

Proiectul de ordonanță în acest sens a fost pus în transparență, anunță ministrul Economiei, Claudiu Năsui: „E doar o soluție temporară pentru o obligație inutilă reintrodusă brusc pentru toți antreprenorii”.

„Lupta împotriva birocrației continuă! Am pus în transparență proiectul de ordonanță pentru amânarea termenului de depunere a declarației de beneficiar real până la 1 octombrie”, anunță Claudiu Năsui.

Ministrul Economiei precizează că amânarea e doar o soluție temporară.

„Aceasta este doar o soluție temporară pentru o obligație inutilă reintrodusă brusc pentru toți antreprenorii, chiar și acolo unde e redundantă și statul deține deja datele cerute. Ne luptăm în continuare pentru a putea reveni la modelul anterior, practicat cu succes în Austria și alte țări din Europa”, conchide Năsui.

La începutul acestei săptămâni, ministrul anunțase că ”în ședința de coaliție s-a decis ca declarația de beneficiar să fie amânată până la 1 octombrie.

Până atunci vom încerca să convingem coaliția să revenim la sistemul din Austria. Adică sistemul care s-a aplicat și anul trecut în România, prin legea 108/2020, care nu chinuie sute de mii de firme cu o birocrație inutilă.

Declarația de beneficiar real este o declarație de aproximativ 10 foi prin care statul ne cere informații pe care le are deja. Și ni-le cere nu numai o dată, ci în fiecare an, chiar dacă nu se schimbă nimic.

Reușisem să eliminăm această declarație anul trecut, dar ea a revenit din cauza unui amendament care a fost strecurat pe furiș într-o lege anul acesta”.

O serie de firme care erau exceptate de la obligația declarării beneficiarului real al activității trebuie din nou să depună această declarație la Registrul Comerțului. Nerespectarea acestei obligații se sancționează cu amendă între 5.000 și 10.000 de lei.

surse: mediafax.ro, startupcafe.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

O decizie privind purtarea măștii la locul de muncă va fi luată la 1 iunie. Precizările premierului Cîțu

Publicat

Premierul Florin Cîţu a afirmat sâmbătă seara că o decizie în privinţa purtării sau nu a măştii la locul de muncă, acolo unde sunt doar persoane vaccinate, va fi luată de la 1 iunie.

„Încă nu este o decizie clară. După 1 iunie vom lua această decizie. Este în ordinul ministrului Sănătăţii. Cred că este o decizie luată înainte de analiza foarte bine. De la 1 iunie stabilim acest lucru. Deocamdată cu mască la locul de muncă, la interior. (…) După 1 iunie vorbim de alte modificări”, a spus Cîţu, la Teatrul Naţional Bucureşti.

Prim-ministrul a mai spus că de la 1 iunie Guvernul va modifica actele normative necesare pentru desfăşurarea în siguranţă a evenimentelor culturale.

„Vom modifica actele normative necesare, pentru a crea cadrul legal necesar ca să putem să mergem în acea etapă. În acest moment noi am prezentat în decizia CNSU următoarele etape, ca să foarte clar pentru români la ce să se aştepte”, a precizat Cîţu.

Întrebat dacă toţi românii vor avea acces la spectacole după 1 iunie, premierul Cîţu a spus: „Pentru toţi românii… depinde, dacă sunt vaccinaţi sau nu. Aţi văzut că fiecare eveniment, în interior sau în exterior, are anumite criterii (referitoare n.r.) la număr de persoane la interior, dacă persoanele sunt vaccinate, dacă organizatorii îşi asumă că persoanele sunt vaccinate, atunci vorbim de alt număr de persoane”, a spus premierul.

Referitor la o eventuală falsificare a actelor care atestă vaccinarea, Florin Cîţu a precizat că la TNB „s-a verificat foarte uşor” şi că „putem să discutăm de soluţii” pentru că „suntem în anul 2021”.

„Astăzi am intrat aici cu un buletin”, a spus premierul.

În altă ordine de idei, Cîţu a menţionat că „România a luat decizia, poate unică în Uniunea Europeană, de a permite cetăţenilor care vin din zona verde să intre în România, turiştii, fără niciun fel de documente care să ateste dacă sunt sau nu vaccinaţi, doar cu documentele necesare pentru a intra în România”.

Premierul Florin Cîţu a fost prezent sâmbătă seara la spectacolul-pilot cu piesa „Dineu cu proşti” de Francis Veber, la Teatrul Naţional Bucureşti.

sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Astăzi: Expoziție-memorial la Museikon Alba Iulia dedicată victimelor pandemiei COVID

Publicat

Muzeul Național al Unirii deschide la Museikon o ”expoziție-memorial dedicată victimelor pandemiei COVID-19”. Evenimentul va avea loc duminică, 16 mai, de la ora 13.00.

Inițiativa Muzeului din Alba Iulia, ”prima de acest gen din țară, se dorește să fie percepută ca un spațiu viu al memoriei colective, un loc de reunire după o izolare care ne-a separat atât de mult și un omagiu adus celor pe care pandemia nu doar că i-a răpit prea curând, dar a și împiedicat organizarea obișnuitelor ritualuri de despărțire de familie și de cei dragi”, transmit reprezentanții muzeului.

Ca solemnitate inaugurală a fost aleasă comemorarea unuia dintre cei mai importanți colaboratori ai săi: pictorul profesor Liviu Lăzărescu, de la a cărui trecere la cele veșnice tocmai se împlinesc 40 de zile.

”Prin înființarea acestui memorial la Museikon vrem să-i ajutăm să se cunoască pe cât mai mulți dintre cei care au pierdut pe cineva drag.

De altfel, un loc al memoriei nici nu ar fi posibil fără implicarea lor, de aceea muzeul adresează o invitație tuturor celor care doresc să lase un însemn-simbol în memoria persoanelor dispărute”, spun organizatorii.

Potrivit acestora, ca martor al întâmplărilor trecute și prezente, muzeul, prin natura sa complexă de a păstra și documenta formele de manifestare și cursul vieții umane, poate fi un sprijin al comunității, în special în momentele de cumpănă.

De aceea, Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia și-a propus crearea, la Museikon, a unei expoziții-memorial, dedicată amintirii celor plecați dintre noi în cursul actualei pandemii.

Astfel de inițiative au avut loc pe tot globul, efectele dezastruoase ale pandemiei fiind marcate prin diferite monumente sau acțiuni similare.

”Până în prezent sunt semnalate circa 60 de memoriale, dintre care amintim „The National Covid Memorial Wall”, situat în vecinătatea clădirii Parlamentului din Londra, pe care s-au adunat peste 151.000 de inimioare, fiecare simbolizând o victimă a pandemiei; zidul se întinde pe o lungime de peste 500 m și arată, prin mărimea sa, imensa catastrofă cauzată de virusul SARS-COV-2.

Alte forme asemănătoare de comemorare au fost organizate: la Washington – un câmp cu peste 500.000 de stegulețe înfipte în pământ în amintirea celor decedați; în apropierea palatului Cibeles din Madrid o flacără simbolică arde în amintirea celor răpuși de Covid-19; Rio de Janeiro a creat ”Infinity Memorial” cu o listă a victimelor pandemiei”, precizează reprezentanții instituției.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Ana Rodean și Mihaela Acatrinei, de la CS Unirea Alba Iulia, participă la cea mai importantă competiție europeană de marș

Publicat

Echipa CS Unirea Alba Iulia, formată din antrenorul Gabriel Avram și atletele Ana Rodean și Mihaela Acatrinei, reprezintă România la Campionatul European de Marș de la Poděbrady, localitate cehă cu tradiție pentru astfel de competiții de elită la nivel european.

Ana Rodean va participa, duminică, la proba de 35 de kilometri marș, nou introdusă în competiție, în vreme ce Mihaela Acatrinei va participa, ca de obicei, la proba de 20 de km.

Atletele din Alba Iulia fac parte din lotul național al României, compus din 7 sportivi (4 la masculin și 3 la feminin). Delegația României a plecat de la Buziaș spre Republica Cehă.

”Pentru CS Unirea Alba Iulia este o onoare să reprezinte România la o competiție europeană de un asemenea nivel și sperăm să obținem cele mai bune rezultate. Noua probă va fi o provocare pentru multe sportive și o posibilitate de reafirmare pentru Ana Rodean, după ce ani la rând a cucerit pe plan national proba de 20 de km.

Mihaela Acatrinei și-a demonstrat suveranitatea, în România, la această probă, la ultimele competiții. Participarea noastră a fost pregătită în cele mai mici detalii de către antrenorul Gabriel Avram. Multă baftă!” – Corneliu Mureșan, director CS Unirea Alba Iulia.

Echipa de marș a CS Unirea Alba Iulia a avut un program încărcat în acest sezon competițional, iar Campionatul European vine după alte 4 competiții importante (2 în țară și 2 în străinătate), la care a obținut două medalii de aur, două medalii de argint și o medalie de bronz.

Lotul complet al României:

MASCULIN: Narcis Mihăilă (50 km marș), Marius Cocioran (50 km marș), Remus Rădoi (50 km marș), Ionuț Pleșu (50 km marș);

FEMININ: Ana Veronica Rodean (35 km marș – senioare), Mihaela Acatrinei (20 km marș – senioare), Maria Diana Lătărețu (10 km marș – junioare 1).

ANTRENORI: Gabriel Avram, Gheorghe Ardeleanu, Gabriela Ustabacieff;

CONDUCĂTOR DELEGAȚIE: Octavian Măzăran.

La startul competiției s-au înscris 212 sportivi din 25 de țări.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate