Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Sistemul de impozitare a clădirilor în funcţie de destinaţia acestora ar putea fi aplicat de la 1 ianuarie 2016. Detalii despre modul de calcul


Publicat

chirie

De la 1 ianuarie 2016 ar putea fi aplicată impozitarea clădirilor deţinute de persoanele fizice şi cele juridice în funcţie de destinaţia acestora, însă decizia este una politică, a declarat Gheorghe Marinescu, şef serviciu în cadrul Ministerului Finanţelor.

„În momentul de faţă nu avem o dată la care va intra în vigoare noul Cod Fiscal, 1 ianuarie 2015 sau 2016. Din punct de vedere tehnic, timpul este foarte scurt până la 1 ianuarie 2015 pentru a depune declaraţiile şi pentru modificarea softurilor administraţiilor locale. Avem semnale din partea autorităţilor locale ca termenul să fie 1 ianuarie 2016, termenul cel mai rezonabil, aşa cred şi eu că este cel mai bine, dar urmează ca politicul să decidă”, a afirmat joi Marinescu, şef serviciu în cadrul Direcţiei impozite şi taxe locale din Ministerul Finanţelor Publice (MFP).

El a arătat că Ministerul Finanţelor aşteaptă încă propuneri pentru modificarea proiectului, astfel încât să înainteze Guvernului o formă finală până la finalul anului.

Guvernul va schimba radical modul de calcul al impozitului pe clădirile firmelor, stabilit în prezent în funcţie de valoarea contabilă, şi va impune un mod de calcul bazat strict pe valoarea clădirii rezultată dintr-un raport de evaluare.

Totodată, impozitarea va fi aplicată în funcţie de utilizarea clădirii, rezidenţială sau nerezidenţială, şi nu de tipul proprietarului ca în prezent, persoană fizică sau juridică.

Cota exactă a impozitului este stabilită de consiliul local.

Reprezentantul ministerului a punctat că impozitul în cazul locuinţelor folosite ca atare nu va creşte.

„Este foarte important aspectul termenului, şi noi suntem de părere ca aplicarea modificării să apară la data de evaluare 31 decembrie 2015, iar Codul Fiscal să se aplice din 2016”, afirmă Adrian Vascu, preşedinte ANEVAR.

Astfel, pentru clădirile rezidenţiale aflate în proprietatea atât a firmelor, cât şi a persoanelor fizice, impozitul va reprezenta 0,1% din valoarea impozabilă a clădirii, iar pentru cele nerezidenţiale impozitul va fi cuprins între 0,25% şi 1,5% din valoarea impozabilă a clădirii, stabilită în urma unui raport de evaluare, care trebuie reînnoit o dată la trei ani.

În cazul în care valoarea impozabilă a clădirilor nu a fost actualizată în ultimii trei ani anteriori anului fiscal de referinţă, pe baza unui raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat, cu excepţia clădirilor care aparţin persoanelor faţă de care a fost pronunţată o hotarâre definitivă de declanşare a falimentului, cota de impozit va fi cuprinsă între 5% şi 10% din valoarea impozabilă.

„Persoanele fizice care deţin clădiri nerezidenţiale (clădiri de birouri, blocuri de locuinţe, spaţiu comercial – n.r.) dacă refuză să întocmească un raport de evaluare, trebuie să plătească un impozit de 2% din valoarea impozabilă, dar cota nu este bătută în cuie, mai discutăm, în urma analizei sigur va scădea, dar nu se ştie la cât”, a precizat Marinescu.

El a arătat că cea mai mare problemă o reprezintă clădirile cu destinaţie mixtă, utilizate atât ca locuinţă, cât şi ca sediu de firmă sau de persoană fizică autorizată. În acest caz, trebuie precizată proporţia utilizată pentru fiecare destinaţie, impozitul fiind calculat prin însumarea cotelor aplicate pentru fiecare suprafaţă în parte.

Dacă nu sunt evidenţiate distinct ponderile destinaţiilor spaţiului, persoanelor fizice li se va aplica o cotă de 2% asupra întregii valori impozabile calculate pentru clădirile rezidenţiale. Totuşi, dacă cheltuielile clădirii sunt suportate de persoana care desfăşoară activitatea economică, impozitul va fi cel aplicat clădirilor nerezidenţiale deţinute de persoanele fizice, respectiv de 0,25%-1,5% la valoarea reevaluată, sau se aplică o cotă de 2% asupra valorii pentru clădiri rezidenţiale dacă lipseşte raportul de evaluare.

„Marea problemă este cea a clădirilor cu destinaţie mixtă, aici încă nu ne-am lămurit, suntem în dezbateri continue, vrem să vedem cum putem să impozităm persoanele fizice care au clădiri cu destinaţie mixtă, unii au închiriat clădirea unei firme, alţii au contracte de comodat, sunt multe situaţii complicate. Noi suntem în dezbatere şi cu autorităţile locale, cred că am peste 30 de variante de modificare a acestui titlu, când vom avea o variantă finală, o vom pune spre dezbatere pe site-ul Ministerului Finanţelor. Acolo trebuie să facem modificări, ne-am dat seama că nu sunt cele mai bune formulări”, a punctat Marinescu.

La rândul său, Vascu a explicat că, potrivit unor simulări realizate la nivelul ANEVAR, aplicarea cotei de 2% persoanelor fizice care au un imobil cu utilizare mixtă şi nu fac distincţia proporţională exactă între cele două destinaţii va ridica valoarea impozitului foarte mult, plătind peste nivelul care i-ar reveni unei persoane juridice pentru aceeaşi locaţie, aspect considerat inechitabil.

El a explicat totodată motivaţia schimbărilor propuse de Guvern în noul Cod Fiscal privind impozitarea persoanelor fizice şi juridice în funcţie de destinaţia clădirii, spunând că modificările au avut ca punct de pornire solicitările mediului de afaceri din anii trecuţi, care au sesizat că în perioada de boom economic persoanele fizice construiau clădiri de birouri, spaţii comerciale pentru a evita impozitarea mai mare. Astfel, plăteau impozit de 0,1% ca pentru o clădire rezidenţială, în loc de 0,25%-1,5% ca în cazul firmelor.

„Fondul Monetar Internaţional a luat cunoştinţă de acest caz şi a recomandat să venim cu modificări pe acest capitol şi să nu mai fie tratament discriminatoriu între clădirile nerezidenţiale deţinute de persoanele fizice şi cele în proprietatea firmelor, ci să fie aplicat acelaşi tratament fiscal. Astfel, ne-am angajat faţă de creditorii internaţionali (FMI, CE şi BM) să aducem această modificare Codului Fiscal”, a spus Marinescu.

Atât persoanele fizice, cât şi cele juridice care deţin clădiri nerezidenţiale trebuie să le reevalueze periodic, la trei ani, printr-un raport de evaluare pentru a comunica autorităţilor valoarea impozabilă la care se va aplica impozitul pe clădiri.

Pe de altă parte, persoanele care deţin mai multe proprietăţi în afara celei de domiciliu nu vor mai fi impozitate suplimentar odată cu intrarea în vigoare a noului Cod Fiscal, aşa cum a fost aplicat sistemul în ultimii ani.

Legislaţia actuală impune persoanelor fizice care au în proprietate două sau mai multe clădiri un impozit majorat cu 65% pentru prima clădire în afara celei de la adresa de domiciliu, cu 150% pentru a doua clădire şi cu 300% pentru a treia clădire şi următoarele în afara celei de la adresa de domiciliu.

Ultima formă a proiectului noului Cod Fiscal, redactată după retragerea documentului de pe site-ul Ministerului Finanţelor şi obţinută de Mediafax la sfârşitul lunii iulie, arată că această impozitare suplimentară va fi eliminată.

„Autorităţile locale au solicitat să renunţăm la impozitarea majorată pentru mai multe locuinţe, întrucât este greu de gestionat situaţia, nu au soft-uri care să le ajute să identifice dacă o persoană fizică mai deţine şi alte proprietăţi în alte localităţi. Această impozitare este mai degrabă una pe avere, nu pe proprietate. Având în vedere că trecem la impozitarea pe destinaţie, dacă am menţine această impozitare majorată, ar fi discriminatoriu pentru persoanele juridice care deţin mai multe proprietăţi, deci mai mult ca sigur că se renunţă la impozitarea multiplă”, a explicat Marinescu.

sursa: mediafax



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Virgil Musta: Sărbătorile de iarnă nu vor mai fi posibile în acest context epidemic. Dacă nu scade rata infectărilor, va fi grav

Publicat

Virgil Musta, șeful Secției de Boli Infecțioase 2 de la Spitalul Victor Babeș din Timișoara, a declarat că îi îndeamnă pe oameni să nu își facă planuri pentru sărbătorile de iarnă, pentru că acestea nu vor fi posibile, în contextul pandemiei.

„Situația de acum va avea efecte și de Crăciun. Vă spun sincer, dacă vom mai avea Crăciun depinde doar de noi. Pentru că, dacă nu scade simțitor rata de îmbolnăvire va fi foarte grav.

Adică, sincer, Sărbătorile de Iarnă, sărbătorile în care teoretic trebuie ca familia să se strângă în jurul pomului de Crăciun, nu vor mai fi posibile în acest context epidemic.

Nu de altceva, dar trebuie să ne protejăm pe noi și pe cei dragi nouă. Iar categoriile cu risc ridicat de îmbolnăvire nu pot fi expuse”, a spus medicul timișorean, la B1TV.

Virgil Musta a mai spus că personalul medical trece printr-o situație extrem de dificilă.

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Lotul 1 al Autostrăzii Sebeș-Turda va fi ”dat în trafic” până la sfârșitul anului. Ministrul Bode: Progresul fizic este de 95%

Publicat

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a anunțat duminică seară că Lotul 1 din Autostrada Sebeș-Turda va fi ”dat în trafic” până la sfârșitul anului. 

Acesta a fost invitat la Digi24, unde a vorbit despre investițiile în curs de finalizare la infrastructura mare.

”Cei 17 kilometri ai lotului 1 de pe Autostrada Sebeș-Turda, trebuiau să fie finalizați în 2018. În acest moment, progresul fizic este de peste 95%. ab24

În condițiile în care vom avea cel puțin 25 de zile fără intemperii, în condiții meteo favorabile, cei 17 kilometri de autostradă din Sebeș-Turda, Lotul 1, vor fi dați în trafic” a spus ministrul Bode, întrebat ce porțiuni de autostradă vor fi inaugurate în acest an.

”De asemenea, Râșnov-Cristian, 10 kilometri din Comarnic – Brașov, are termen de finalizare în acest an și se va finaliza în acest an” a adăugat acesta.

Citește și: VIDEO REPORTAJ: Stadiul lucrărilor pe Lotul 1 al A10, între Sebeș și Alba Iulia. Care sunt șansele să fie deschis în acest an

Lotul 1 – 17 km – de la intrarea pe autostradă de la Sebeș până la Pârâul Iovului (km 0+000 – km 17+000)

Constructor: Impresa Pizzarotti

Valoare: 541.73 mil lei (fără TVA)

Contract: semnat în 2014

Lucrări începute: decembrie 2014

Stadiu fizic / stadiu financiar (octombrie 2020): 95% / 82,37%

Deschiere (în folosință): (estimat) 31 decembrie 2020

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Europarlamentar austriac: Roșiile olandeze pot fi luate oricând drept mere, pe când cele românești sunt ”fantastice”

Publicat

Europarlamentarul austriac Thomas Waitz a făcut o comparație între roșiile românești și cele olandeze. Roșiile olandeze pot fi luate oricând drept mere, a spus acesta, pe când cele românești sunt ”fantastice”.

„Nu știu dacă ați văzut cum cultivă roșii acolo (în Olanda – n.red.). Le cultivă în sere, deci ai zone întregi acoperite de sere, cu lumină artificială, pentru că nu au destulă lumină solară pentru a produce roșii bune, roșiile au lăstari de opt metri, deci produc, produc, produc…, producția pe metru pătrat este uriașă, dar poți atinge astfel de perfomanță doar cu fertilizatori artificiali, cu multe pesticide, deci obțin produse complet golite de calitățile naturale.

Și de aceea sunt fără gust, arată fantastic, dar ar putea fi la fel de bine să fie mere”, a declarat europarlamentarul într-un interviu pentru Digi24.

Întrebat dacă a gustat o roșie românească, Thomas Waitz a spus că a avut ocazia să cumpere dintr-o piață locală din România și „au fost fantastice”.

„Ceea ce am observat în mai multe țări, și în Olanda, Belgia, Germania, țările scandinave, este că oamenii au început să înțeleagă că roșiile pot avea un gust diferit. De aceea vezi, chiar și în marile lanțuri de magazine, multe soiuri diferite de roșii, cum nu am mai văzut în ultimii 50 de ani.

Roșii, portocalii, cu dungi, verzi, deci aceste tendințe evoluează și asta le oferă șanse noi producătorilor de talie medie, pentru că nu ai cum să produci aceste tipuri de roșii în vechea manieră de tip industrial, cum e cazul roșiilor olandeze de care vorbeam. Deci, sunt noi oportunități comerciale, inclusiv pentru țări ca România”, a spus Thomas Waitz.

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Popririle şi executările silite care erau în curs înainte de facilităţile fiscale generate de epidemie, intră din nou în vigoare

Publicat

anaf

Din martie şi până acum, unele firme au fost scutite de anumite plăţi la stat, dar de marţi intră vigoare popririle şi executările silite, care erau în curs înainte de facilităţile fiscale.

Cine nu are bani pentru a plăti datoriile, poate apela la o posibilă eşalonare la plată simplificată, potrivit Digi24.

De luni, relaţia firmelor cu Fiscul revine la normalitate, după ce, din martie, unele firme din România au fost scutite de anumite datorii faţă de stat, din cauza crizei provocate de coronavirus.

În această perioadă, companiile care nu şi-au plătit obligaţiile către Fisc nu au fost sancţionate nici cu penalităţi, nici cu executarea silită.

De marţi vor intra în vigoare popririle şi executările silite, care erau în curs înainte de aplicarea acestor facilităţi fiscale.

Dacă firmele nu vor avea banii respectivi, ar putea apela la eşalonarea la plată în varianta simplificată, propunere care a trecut în ultima săptămână prin Comisiile de Dialog şi Guvern.

Asta ar însemna că firmele şi-ar putea plăti datoriile în rate, timp de 12 luni.

Sursă: Digi24

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate