Connect with us
Publicitate

Actualitate

Mii de tineri s-au lansat în afaceri, cu bani de la stat. Programul SRL-D oferă antreprenorilor cu idei până la 10.000 de euro nerambursabili

Publicat

BANIMii de tineri au pornit la drum cu câteva mii de euro şi au ajuns la afaceri de milioane, în IT, comerţ şi servicii. Mai mult, unii şi-au dus succesul şi în afara țării. Toţi au beneficiat de sprijinul statului, prin programul SRL – Debutant, care oferă până la 10.000 de euro, bani nerambursabili, pentru tineri antreprenori.

Pe piața din România există aproximativ 19.000 de firme care au pornit astfel. Cele mai multe dintre acestea sunt spălătorii auto, vulcanizări și ateliere de reparații, însă tinerii s-au îndreptat și spre afaceri în transport, restaurante și comerț.

Programul SRL-Debutant oferă antreprenorilor cu idei până la 10.000 de euro pentru începerea afacerii și garanții pentru obţinerea unui credit bancar în condiții avantajoase. Nu există limită de vârstă, dar tinerii trebuie să nu mai fi fost implicaţi în altă firmă particulară, să aibă un plan de afaceri, o societate cu cel puțin doi angajați şi 200 de euro capital pentru început.

Programul se adresează persoanelor juridice cu forma de organizare SRL-D (Societate cu Răspundere Limitată – Debutant), ce nu au mai fost beneficiare în trecut ale acestui program. De asemenea, trebuie cunoscut faptul că o serie de coduri CAEN nu sunt eligibilie pentru accesarea acestui program. Printre cele mai importante activități neeligibile se numără cele în agricultură, creşterea animalelor sau intermedierile financiare, pariurile și jocurile de noroc.

Statul român oferă, sub formă de ajutor financiar nerambursabil,  10.000 de euro fiecărui SRL-D ce respectă procedura de obţinere a acestora. Suma reprezintă doar o contribuţie de 50% din valoarea întregului proiect pentru care se accesează finanţarea. Astfel, cel puţin 50% din restul proiectului, trebuie să fie furnizat din alte surse, care de obicei se împart în două tipuri: surse proprii (economii personale, contribuţie proprie sau chiar veniturile generate de afacere pe timpul implementării proiectului) sau credit bancar.

În cazul unui credit bancar, în momentul înscrierii cu planul de afaceri pe site-ul Agenţiei pentru implementarea proiectelor şi programelor pentru IMM-uri, se poate alege furnizarea unui credit bancar. Valoarea acestuia trebuie să fie egală cel puţin cu valoarea AFN-ului solicitat, iar începând cu anul acesta se acceptă orice bancă.

Banii pot fi cheltuiți în două moduri:

– minimum 40% trebuie investiţi, adică se pot cumpăra active corporale (terenuri, construcţii, mobilier, echipament tehnologic, mijloace de transport marfa doar în directă legătură cu activităţile codului CAEN cu care se accesează programul ) şi active necorporale (brevete, licenţe, francize) dar şi realizare site (maximum 10.000 lei).

– maximum 60% cheltuieli operaţionale: materii prime, stocuri, salarii (inclusiv asigurări sociale), chirie, utilităţi, publicitate, consultanţă realizare plan de afacere (singura cheltuială eligibilă ce poate fi efectuată înaintea obţinerii finanţării).

Astfel, contribuţia AFN-ului este de 50% din întreaga valoare a proiectului. Asta înseamnă că orice cheltuială va fi acoperită de către AFN doar în proporţie de 50%. Restul de 50%, precum şi TVA (nu este cheltuială eligibilă) trebuie acoperite din surse proprii sau din credit.

Practic, întreprinzătorul nu va avea control deschis asupra celor 10.000 de euro şi nici nu îi va putea cheltui fără să aibă în cont şi cei 50% necesari contribuţiei proprii aferente fiecărei trageri . De asemenea, potrivit proiectului de procedură pentru anul curent, întreprinzătorul trebuie să facă dovada că deține cei 10.000 de euro, contribuție proprie, în momentul semnării contractului de finanțare.

Accesarea AFN-ului este condiţionată de folosirea a minimum 40% din valoarea acestuia în vederea realizării unor investiţii.

Tragerile de bani se fac în număr de până la 12, dar nu mai multe de una pe lună. O tragere de bani poate conține oricâte cheltuieli are nevoie întreprinzătorul în acel moment.

Înscrierea se face pe site-ul Direcţiei pentru implementarea proiectelor şi programelor pentru IMM-uri. Înregistrarea pe site se face printr-o procedură simulară cu crearea unui cont de email. Mai apoi se completează online secţiunile planului de afaceri pentru SRL-D, urmând ca, în final, să fie selectată trimiterea formulalelor. Din acest moment, se va primi un răspuns de acceptare într-o perioadă ce poate varia de la 10 zile la 1 – 3 luni.

Evaluarea se face într-un mod obiectiv şi transparent. Fiecare secţine a planului de afaceri presupune selectarea unor răspunsuri la întrebări obiective. Fiecare răspuns are un punctaj. În momentul în care s-au obţinut minimum de 60 de puncte, proiectul planului de afaceri este eligibil pentru obţinerea finanţării. Din acest moment, numărul de puncte nu mai are importanţă, fie că sunt 60 fie că sunt 100 de puncte.

Dacă planul de afaceri este unul corect realizat, respectă cheile de verificare, este realist şi respectă criteriile esenţiale (precum ponderea investiţiilor sau natura acestora), atunci se aplică principiul primul venit, primul servit.

sursa: digi24.ro, planul-de-afaceri.ro

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate