Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO ACCIDENTUL aviatic din Apuseni. Raport final CIAS: Motoare oprite în aer din cauza stratului de gheaţă şi decizie eronată a pilotului


Publicat

avion prabusit ApuseniAeronava implicată în accidentul aviatic din Munții Apuseni la începutul anului 2014 s-a confruntat cu un givraj sever la nivelul carburatoarelor, ceea ce a determinat oprirea motoarelor, a declarat, luni, într-o conferință de presă, Eugen Suciu, investigator în cadrul Centrului de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) și unul dintre membrii echipei de investigare.

În raportul final CIAS dat publicităţii luni se mai arată că una dintre cauzele favorizante ale tragediei a fost decizia eronată a comandantului aeronavei de a zbura o lungă perioadă de timp în condiții de givraj.

Potrivit CIAS, avionul era pilotat de Răzvan Petrescu, dar comandantul de zbor era pilotul Adrian Iovan, iar acesta a luat mai multe decizii eronate. Potrivit investigatorului, Iovan avea peste 14.000 de ore de zbor, însă pe aeronave performante şi nu avea experienţă pe tipul de avion implicat în accidentul din Apuseni. „S-au urcat într-o aeronavă pe care nu au mai văzut-o de 11 luni”, a spus Suciu.

Copilotul Răzvan Petrescu a declarat luni că i-a propus comandantului Adrian Iovan să întrerupă zborul la Sibiu, dar că acesta a refuzat şi a „supraevaluat aeronava”.

„Aeronava trebuia să zboare la nivel de zbor 120, cu o viteză de 120 de noduri, la o altitudine de 3.600 de metri. Trebuia ca aeronava să urmeze o cale aeriană. Există un moment în care comandantul de echipaj comunică controlorului de trafic faptul că se confruntă cu niște probleme de givraj /strat de gheață sau de chiciură care se depune pe vreme rece, n.r./, dar fără să declare stare de urgență. Aceste probleme de givraj au generat faptul că nu a urcat aeronava până la nivelul 110. La ora 14,35 pe radarul de control al controlului de trafic s-a declanșat alarma, ceea ce înseamnă că aeronava evolua sub altitudinea minimă de siguranță, în zonă. Controlorul de trafic a luat legătura cu aeronava, i-a cerut încă o dată comandantului, comunicându-i starea de alertă, să crească altitudinea de zbor a aeronavei. La 14,42, comandantul comunică controlului de trafic că va coborî la 8.000 de picioare, ceea ce înseamnă aproximativ 2.400 de metri și va intra în legătură cu Centrul de Informare al zborului București. (…). În momentul în care a luat o asemenea decizie, aeronava nu va mai beneficia de control radar și pilotul își asigură responsabilitatea siguranței siguranței aeriene. Asta se întâmpla după ce avionul trecuse de Carpații Meridionali. Pe parcursul acestui zbor aeronava s-a confruntat cu un givraj nu la nivelul structurii, ci la nivelul carburatoarelor motoarelor, ceea ce a afectat puterea dezvoltată de motoare. Singura persoană care are toate datele și este îndreptățită să ia decizii este comandantul echipajului. Operatorul nu are dreptul să sugereze comandatului echipajului vreo soluție. La momentul în care aeronava a traversat Carpați Meridionali s-a confruntat cu un givraj mediu la nivelul carburatoarelor. Trecerea Carpaților Meridionali s-a făcut deasupra plafonului, iar în momentul în care s-a apropiat de Apuseni, givrajul s-a accentuat”, a afirmat Suciu.

Potrivit realizatorilor raportului final, documentul conține 158 de pagini, dintre care 127 de pagini conțin raportul propriu-zis și alte patru anexe de 31 de pagini.

Raportul CIAS: Evaluarea eronată a factorilor de risc şi lipsa de experiență a echipajului, la capitolul “cauze favorizante”

Potrivit documentului, la capitolul “Cauze favorizante” este menționată, printre altele, evaluarea eronată a factorilor de risc specifici desfășurării acestui zbor cauzată de întreruperea mare de la zbor și lipsa de experiență a echipajului pe aeronava BN-2A-27.

De asemenea, pe aceeași listă se regăsesc o serie de decizii ale comandatului aeronavei, considerate “eronate” de către investigatorii cazului: decizia eronată a comandantului aeronavei de a continua misiunea de zbor în condiții meteorologice care au favorizat givrajul sever al carburatoarelor, decizia eronată a comandantului aeronavei de a zbura o lungă perioadă de timp în condiții de givraj și decizia eronată a comandantului aeronavei de a decola cu masa peste limita maxima admisă și poziția centrului de greutate în afara limitelor calculate și impuse de producător.

Raportul CIAS conține, de asemenea, o serie de 10 recomandări pe care Comisia de investigație le-a făcut la adresa Ministerului Transporturilor, ROMATSA și Agenției Europene de Siguranță a Aviației (EASA).

Pasagerii nu au purtat centuri de siguranţă. Cu o singură excepţie

„Marea problemă este că la impact nimeni nu a purtat centură de siguranță. Punctez, nimeni nu a avut pusă centura de siguranță, cu o singura excepție, a pasagerului din rândul 5 care a scăpat nevătămat. Acesta și-a pus centura instinctiv. Astfel că la impact pasagerul din rândul 5 (celălalt pasager n.r.), care din păcate a decedat a fost propulsat din rândul 5 în scaunele din rândul 2. În opinia Comisiei aceasta a fost cauza pentru rănirea gravă, cercetând cabina de pasageri și, de asemenea, luând în calcul și efectul accidentului asupra pasagerului care a stat tot în rândul 5”, a spus Suciu.

El a precizat că, dacă pasagerii ar fi purtat centura de siguranță, nu ar mai fi existat încă o victimă.

„Putem presupune că, dacă pasagerii ar fi purtat centura de siguranță, nu am mai fi avut încă o victimă la acest accident. Suntem îndreptățiți să credem că nu putem să vă garantăm că ar fi scăpat neatinsă în sensul la fel ca și domnul doctor Zamfir (Radu Zamfir n.r.), dar putem presupune că nu ar fi fost rănite atât de grav încât să se întâmple ceea ce s-a întâmplat. Doar domnul doctor Zamfir și-a pus centura, dar nu că cineva i-ar fi comunicat, ci pentru că instinctiv simțind că se întâmplă ceva în neregulă cu aeronava și-a pus această centură”, a mai afirmat investigatorul.

Supravieţuitor accident: Pilotul Adrian Iovan rămâne un erou

Doctorul Sorin Ianceu, supraviețuitor al accidentului aviatic din Munții Apuseni, a declarat luni, pentru Agerpres, că Adrian Iovan va rămâne „un erou”, care a cunoscut importanța misiunii la care participa și „și-a împins limitele personale, ale echipajului și avionului pe care-l pilota

“Raportul CIAS nu schimbă nimic din ceea ce am declarat imediat după accident. Ceea ce apare în raport este cam ceea ce am declarat și noi de la început, ce știam și noi. Partea de givraj o știam și am spus-o de la început. Încă din timpul zborului am spus-o colegilor mei.

Dar referitor la restul, la hotărârile comandantului și faptul că hotărârile lui și el este suveran în timpul zborului, nu pot să comentez pentru că nu am competența necesară și nici nu vreau să comentez acest lucru. Pentru că e puterea unui comandant… Și am avut un comandant alături de noi, Dumnezeu să-l odihnească, poate unul dintre cei experimentați piloți ai țării, la acel moment. Așa că nu pot să contest deciziile lui”, a declarat dr. Ianceu.

“Pot să fac doar o supoziție, faptul că fiind… nu neapărat copleșit, dar fiind marcat de importanța acestor zboruri, pentru că nu era la primul zbor alături de echipele de prelevare, importanța misiunii să-l fi determinat să împingă avionul și respectiv inclusiv echipajul la unele limite care au dus la această tragedie.

Nu era la primul zbor de prelevare. Cumva făcea parte din echipă. Și-atunci, poate există, sentimental, vorbind, această presupunere. (…) Pot să-i găsesc nu neapărat o scuză, dar pot să cred că și-a împins propria persoană la limită în dorința de ajunge la Oradea știind importanța misiunii la care participăm noi.

Pentru mine rămâne același om, nu schimbă nimic ce am declarat imediat după accident, în ochii mei va rămâne un erou, pentru că cinci din șapte supraviețuitori cred în mare măsură că viața li se datorează celui care a fost Adrian Iovan”, a mai spus dr. Ianceu.

Reacţia familiei Aurei Ion

“Familia Aureliei Ion arată că va continua toate demersurile începute, că ancheta penală trebuie să îşi urmeze cursul firesc pentru stabilirea împrejurărilor accidentului şi tragerea la răspundere a persoanelor vinovate. De asemenea, familia, prin avocat, a solicitat Parchetului administrarea mai multor probe, inclusiv efectuarea expertizei tehnice de specialitate.

Familia arată că, la data de 20 ianuarie 2014, niciuna dintre instituţiile implicate în eveniment nu a respectat întocmai legile, procedurile, regulamentele în vigoare la acel moment. De asemenea, mai arătăm că, s-a încercat intimidarea doamnei avocat Laura Beleca, avocatul familiei, precum şi destabilizarea activităţii cabinetului acesteia”, preciează un comunicat al familiei Aurei Ion.

Raportul CIAS: Recomandări autorităţile din aviaţia civilă

În acest sens, EASA ar trebui să ia în considerare stabilirea unor cerințe pentru furnizorii serviciilor de trafic aerian privind modul de gestionare a unor situații neintenționate, cum ar fi posibile cazuri de nerespectare a rutelor prevăzute în planul de zbor, a nivelelor minime de zbor, a cerințelor minimale de navigație determinate de probleme, precum: condițiile meteo, tehnice, performanțele aeronavei și/sau alți factori prin care controlorii de trafic aerian vor solicita respectivelor echipaje confirmarea privind regulile de zbor urmate.

De asemenea, tot EASA ar trebui să ia în considerare necesitatea completării unor regulamente europene referitoare la stabilirea cerințelor tehnice și a procedurilor administrative referitoare la operațiunile aeriene și a cerințelor tehnice , la personalul navigant din aviația civilă în temeiul, prin introducerea unor cerințe suplimentare privind valabilitatea acesteia pentru situația în care un pilot acumulează o întrerupere la zbor mai mare de trei luni pe una dintre aeronavele din clasă.

În cazul Ministerului Transporturilor, Comisia de specialitate recomandă inițierea de discuții cu celelalte ministere care contribuie la misiunile de căutare și salvare pentru constituirea comitetului de coordonare interministerial al misiunilor de căutare și salvare, cu scopul îndeplinirii tuturor sarcinilor prevăzute pentru o asemenea instituție în manualul ghid IAMSAR (International Aeronautical and Maritime Search and Rescue).

În plus, “ROMATSA ar trebui să completeze programul de pregătire recurentă al controlorilor de trafic, în partea de ‘best judgment’, cu acest scenariu ambiguu și de asemenea să recomande acestora solicitarea de informații suplimentare în momentul în care o aeronavă schimbă regulile de zbor fără a raporta în mod explicit acest lucru, subliniind faptul că este de preferat pentru controlorul de trafic să informeze echipajul că aeronava nu va mai beneficia de serviciile de supraveghere radar atunci când situația o impune”.

Totodată, Raportul CIAS precizează că Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR), în cooperare cu ROMATSA, ar trebui să elaboreze o procedură care să stabilească când și în ce mod operatorii aerieni și persoanele fizice deținătoare de aeronave vor fi informate despre posibilitatea intrării în vigoare a unor noi frecvențe radio și zonele deservite de acestea.

‘AACR, având în vedere rolul său în supravegherea implementării sistemului de management al siguranței (SMS) de către toți operatorii aerieni, ar trebui să studieze oportunitatea completării Manualului Operațional al operatorilor aerieni care dețin aeronave făcând parte din clasa MEP cu cerințe suplimentare pentru situația în care un pilot acumulează o întrerupere la zbor mai mare de trei luni pe una dintre aeronavele din clasa MEP. AACR ar trebui să impună tuturor operatorilor care dețin în operare aeronave Britten — Norman (BN-2) să definească în Manualul Operațional postul principal de pilotaj al aeronavei (locul care trebuie să fie de regulă ocupat de pilotul comandant)’, se notează în concluziile documentului CIAS.

Recomandările la adresa AACR mai conțin referiri la: proceduri de acceptare/retragere a acceptabilității pentru deținătorii de posturi manageriale obligatorii și verificarea modului în care este implementat RACR-REAC, în special Raportarea obligatorie a accidentelor și incidentelor grave de aviație civilă.

Nu în ultimul rând, Școala Superioară de Aviație Civilă /SSAvC/, în calitatea sa de operator aerian, ar trebui să completeze Manualul Operațional cu atribuțiile fiecărui membru al echipajului, astfel încât să fie acoperite toate etapele misiunii de zbor, de la pregătirea misiunii (briefing) până la finalizarea acesteia și efectuarea analizei zborului (debriefing).

Raportul CIAS referitor la cauzele accidentului aviatic produs în data de 20 ianuarie 2014 în Munții Apuseni a fost prezentat, luni, într-o conferință de presă. Autorii documentului precizează faptul că acesta prezintă date, analize, concluzii și recomandări privind siguranța aviației civile, ale Comisiei de investigație privind siguranța aviației civile, numită de către directorul general al CIAS.

Obiectivul investigației privind siguranța aviației civile este prevenirea producerii accidentelor și incidentelor, prin determinarea reală a cauzelor și împrejurărilor care au dus la producerea acestui eveniment și stabilirea recomandărilor necesare pentru siguranța aviației civile și nu are ca scop de a găsi vinovați, responsabilități individuale sau colective.

Ce este givrajul

Un fost pilot SMURD, Romeo Lupu, a explicat că givrajul afectează aeronavele care zboară în condiţii de temperaturi scăzute (0-10 grade) şi umiditate în aer.

“Intensitatea lui variază în funcţie de tipul de nori. Prin depunere de gheaţă, se îngreunează foarte mult aeronava, peste valorile de greutate maximă, ceea ce duce la coborâre şi duce la scăderea randamentului şi a vitezei şi riscul e să coboare sub limita minimă pentru angajare. Fiecare aeronavă are o viteză minimă de angajare, poate să ducă şi la vrie, pilotul trebuie să aibă mare grijă. În cazul nostru, era exclusă urcarea. Nu exista o altă decizie decât de a coborî”, a explicat Lupu pentru Digi24.

Potrivit acestuia, aeronava a decolat de la Băneasa şi, cu toate că la ieşirea din Capitală trebuia să aibă o anumită înălţime, nu a reuşit să o atingă. „E posibil să fi intrat în givraj încă de atunci”, a comentat fostul pilot. Acesta a adăugat că Iovan, în momentul în care a decis să intre în spaţiu necontrolat, a trecut la un zbor cu vederea solului, „în care pilotul era responsabil de toate manevrele pe care le-a făcut. Nu mai este sub responsabilitatea organelor de trafic aerian. Categoric condiţiile cauzate de vreme au fost determinante”, a completat Lupu.

Ancheta Centrul de Investigaţii pentru Siguranţa Aviaţiei Civile a durat mult din cauza numeroaselor expertize care s-au făcut. Totodată, specialiştii au investigat starea epavei dar şi locul în care s-a produs accidentul. De asemenea, s-a discutat cu cei de la ROMATSA privitor la dirijarea traficului, dar şi modalitatea în care s-a intervenit prin acel serviciu de salvare coordonat de instituţie.

Tragedia din Munţii Apuseni

Două persoane au decedat și cinci au fost rănite după ce aeronava în care se aflau, de tip BN 2, a căzut în 20 ianuarie 2014, într-o zonă împădurită din Apuseni, la peste 1.400 de metri altitudine. Cele șapte persoane aflate la bordul aeronavei, doi membri ai echipajului și cinci persoane din echipa medicală, se deplasau la Oradea pentru o operație de prelevare de organe pentru transplant. Cauza morții pilotului Adrian Iovan a fost șoc traumatic și șoc hipotermic, consecință a unui politraumatism și expunerea la temperaturi scăzute. Aurelia Ion, în vârstă de 23 de ani, a decedat, potrivit specialiștilor de la Medicină Legală Alba, ca urmare a mecanismului combinat de expunere la temperaturi scăzute și tulburări de dinamică respiratorie, consecința unui traumatism cervico-toracic.

Citeşte şi CJSU Alba, la un an de la accidentul aviatic din Munţii Apuseni: Desfăşurarea intervenţiei de salvare a pus la grea încercare toate forţele participante

Procurorii Secției parchetelor militare au audiat, până în prezent, în dosarul accidentului aviatic din Apuseni trei părți civile și 206 martori — persoane de la Ministerul Transporturilor, Ministerul Afacerilor Interne, STS, MApN, Ministerul Sănătății Publice, ROMATSA, spitalele județene din Alba, Bihor și Cluj, Spitalul Municipal Beiuș, Institutul Clinic Fundeni, Spitalul Clinic „Sf. Maria” București, Agenția Națională de Transplant, Școala Superioară de Aviație Civilă, pădurari, salvamontiști, săteni din comunele Horea, Albac, Poiana Horea și Beliș.

Citeşte şi Accidentul aviatic din Apuseni, în atenţia Parlamentului. Detalii din RAPORTUL intern al Ministerului Transporturilor

Procurorii nu au pus sub acuzare vreo persoană, fiind începută urmărirea penală in rem pentru săvârșirea infracțiunilor de neluarea măsurilor legale de securitate și sănătate în muncă și nerespectarea măsurilor legale de securitate și sănătate în muncă, ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă și neglijență în serviciu.

Citiți și: VIDEO: FILMARE AERIANĂ de la locul ACCIDENTULUI AVIATIC din Apuseni: Ce au văzut pasagerii în momentul în care s-au prăbușit

Citiți și: FOTO: Accident aviatic în Apuseni: Un avion cu șapte pasageri a căzut între Alba şi Cluj. Au fost găsiți după 6 ore. Pilotul și o tânără au decedat

Producătorul motoarelor avionului a menționat că nu a detectat anomalii tehnice care să indice afectarea puterii motoarelor în condițiile de testare, se arată în declarația provizorie privind investigația accidentului de aviație publicată luni de Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile.

surse: agerpres.ro, realitatea.net



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Încă un caz suspect de infectare cu Omicron în România. Precizări de la Ministerul Sănătății

Publicat

Ministerul Sănătății a anunțat că, în cazul sportivului din Baia Mare, este foarte probabil ca acesta să fie infectat cu varianta Omicron.

„În urma rezultatelor parțiale ale secvențierii tulpinii provenind de la sportivul din județul Maramureș, este foarte probabil ca aceasta să fie similară (OMICRON) cu cele identificate la alți doi pasageri din cursa din Africa de Sud”, arată ministerul.

Totuși, potrivit sursei citate, diagnosticul va fi finalizat în cursul săptămânii.

Persoana se află în izolare, cu stare de sănătate bună, au precizat reprezentanții Ministerului Sănătății.

Sportivul echipei de rugby CSM Ştiinţa Baia Mare a fost repatriat săptămâna trecută din Africa de Sud. Acesta este vaccinat și nu manifestă simptome.

Reamintim că varianta Omicron a coronavirusului a fost identificată la alți doi pasageri din cursa din Africa de Sud – o femeie în vârstă de 48 de ani din județul Brașov și un bărbat în vârstă de 59 de ani din județul Vaslui.

29 de români repatriați din Africa de Sud în 30 noiembrie

Săptămâna trecută au fost repatriați din Africa de Sud și au ajuns la Baia Mare 29 de sportivi Aceștia au fost testați și li s-au asigurat condițiile pentru carantinare. Echipa de rugby CSM Ştiinţa Baia Mare a fost repatriată din Africa de Sud, în cursul nopţii de 30 noiembrie spre 1 decembrie, cu o cursă specială TAROM şi a intrat în carantină.

Cele 29 de persoane au aterizat în noaptea de marţi spre miercuri cu o cursă TAROM pe Aeroportul Internaţional Maramureş. Ele au fost testate şi s-au recoltat probe RT-PCR în Africa de Sud, Kenya, dar şi la sosirea pe aeroport de către personal medical din cadrul Direcţiei de Sănătate Publică Maramureş.

Alți 46 de cetăţeni români şi 24 de cetăţeni străini repatriaţi din Africa de Sud au aterizat, marţi după-amiază, cu o aeronavă a companiei TAROM, la Baza Aeriană 90. Toți cetățenii români reveniți din Africa de Sud au fost testați.

Trei dintre ei – sportivul de la echipei de rugby CSM Ştiinţa Baia Mare și doi cetățeni din Brașov și Vaslui – au avut teste pozitive la întoarcerea în țară și s-a trecut la secvențiere pentru varianta Omicron.

În cazul celor doi cetățeni din Brașov și Vaslui s-a confirmat infecția cu varianta Omicron, iar în cazul sportivului de la Stiința Baia Mare se așteaptă în continuare rezultatul final al secvențierii.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Mircea Hava: Nivelul scăzut de colectare a TVA în România poate duce la amânarea sau pierderea unor proiecte de dezvoltare

Publicat

Acum câteva zile, Comisia Europeană a publicat un raport din care reiese că statele membre ale UE au înregistrat, în 2019, o pierdere de circa 134 de miliarde de euro în venituri, din taxa pe valoarea adăugată.

Experții spun că principalele cauze sunt: frauda și evaziunea, practicile de evitare și optimizare a TVA, falimenteși insolvențe financiare, dar și erori de calcul sau administrative. Din păcate, datele la nivel european ne arată că România este, și la acest capitol, pe primul loc din coada clasamentului.

Țara noastră a înregistrat cel mai mare deficit de încasare a TVA la nivel național, cu o pierdere de 34,9 % din veniturile din TVA, urmată de Grecia (25,8 %) și Lituania (23,5 %). Cele mai mici deficite au fost înregistrate în Croația (1,0 %), Suedia (1,4 %) și Cipru (2,7 %).

TVA – resursă de bază pentru obligațiile de plată ale Guvernului

Trebuie spus că TVA reprezintă și o resursă de bază pentru obligațiile de plată ale guvernului, astfel că se impune îmbunătățirea colectării acestor bani cu care, în mare măsură, se pot  finanța investiții promise și asumate. Așa se asigură contribuția României la bugetul Uniunii Europene sau partea de cofinanțare din sectoare de investiții finanțate cu bani europeni.

Un procent scăzut de colectare a TVA poate duce la amânarea sau pierderea unor proiecte de dezvoltare

Indiscutabil, un procent scăzut de colectare a TVA poate duce în derivă sau amâna, chiar pierde, multe dintre proiectele de dezvoltare la nivelul administrațiilor publice locale sau județene. Vestitele cote defalcate din TVA, sau impozit, sunt, practic, banii cu care lucrează primăriile. O slabă colectare se resimte la toate capitolele de investiții, iar sensul dezvoltării se schimbă spre bătut pasul pe loc. Chiar dacă situația s-a îmbunătățit în ultimii ani, e greu de sperat că într-o perioadă scurtă vom putea implementa măsuri care să reducă cu adevărat acest deficit.

Cum acționăm

Problema care se pune este cum acționăm. În opinia mea, cea mai mare greșeală ar fi aceea de a porni o prigoană asupra companiilor, inclusiv a bunilor platnici sau să creștem această taxă. Deși este clar că, azi, baza de impozitare și aplicare este mică – un exemplu ar fi decontarea multor cheltuieli, iar prin asta reducerea TVA de plată, ar fi imposibil ca acest fenomen să fie corectat doar de inspectorii fiscali. Sunt prea puțini iar soluția nu este să se angajeze mai mulți.

O abordare o reprezintă întărirea mecanismului de prevenire a fraudelor prin sisteme informatice interconectate. Pornind de la introducerea facturilor și până la butonul de alarmă ce s-ar aprinde în cazul unor tentative evidente de fraudă. Conectarea caselor de marcat, centralizat, la ANAF, e un prim exemplu. Să nu uităm că în economii dezvoltate, ca cea a Germaniei de exemplu, marii contribuabili au atașat un inspector fiscal care poate monitoriza în timp real fluxul tranzacțiilor financiare.

La fel de bine s-ar putea corecta și o altă realitate economică ce creează o dublă măsură: achizițiile intracomunitare ce anulează o bună parte din TVA de colectat. De foarte multe ori marfa nu pleacă din țara de unde s-a declanșat achiziția. Lucru care nu e tocmai normal, la deducerea TVA.

CE: pierderile de venituri din TVA – impact negativ

Comisia Europeană atrage atenția asupra faptului că pierderile de venituri din TVA au un impact extrem de negativ asupra cheltuielilor pe care administrațiile publice le alocă bunurilor și serviciilor publice de care depindem cu toții, cum ar fi școlile, spitalele și transporturile. Exact domeniile în care România a fost și este pe un podium negativ, dacă vreți, al Europei.

Așadar avem nevoie, cât mai repede cu putință, de o politică fiscală coerentă, o simplificare a legislației și de o colectare eficientă a banilor care trebuie să meargă în visteria statului.

Mircea Hava – eurodeputat PNL

Membru al PPE

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

LIVE VIDEO: S-a deschis Târgul de Crăciun de la Alba Iulia. Cum este atmosfera de sărbători în Cetatea Alba Carolina

Publicat

Târgul de Crăciun de la Alba Iulia s-a deschis luni seara. În șanțurile de pe Latura de Vest a Cetății Carolina, dar și în Piața Cetății au fost făcute amenajări menite să completeze atmosfera sărbătorilor de iarnă în oraș.

În deschiderea târgului, corul de copii ”Theotokos” a prezentat un mini-concert de colinde.

În șanțurile de pe Latura de Vest a Cetății se află patinoarul, căsuțe cu produse de sezon, un brad de 8 metri împodobit și locații de distracție pentru cei mici.

Târgul va fi deschis zilnic până la ora 21.00, iar accesul este liber, cu respectarea normelor de protecție sanitară, printre care portul măștii și distanțarea. Nu este necesar Certificat verde pentru că nu sunt spații amenajate pentru servirea mesei.

Patinoarul – program și închiriere patine

La patinoar, programul este de luni până duminică, de la ora 12.00 la 21.00, cu ultima intrare la 20.00.

Intrarea este gratuită de luni până vineri, de la ora 12.00 la 14.00. Tariful este de 15 lei/oră. Închirierea patinelor costă 10 lei, iar ursulețul ajutător – 15 lei.

În Piața Cetății se află bradul artificial și cupola de lumini.

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VREMEA în Transilvania și la munte până în 19 decembrie. Prognoza meteo pe regiuni, în următoarele 2 săptămâni

Publicat

Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a prezentat prognoza de vreme pe regiuni pentru următoarele două săptămâni, până în 19 decembrie.

În Transilvania, după câteva zile mai reci, vremea se încălzește ușor. În perioada 10-11 decembrie, maximele vor ajunge la medii de 6-7 grade. Va ninge în 7 decembrie și apoi sunt posibile ploi și burniță, în perioada 10-13 decembrie.

Prognoza meteo 6-19 decembrie – TRANSILVANIA

În prima săptămână de prognoză se vor înregistra variații semnificative de temperatură de la o zi la alta. În primele zile se va răci semnificativ. De la o medie regională de 6 grade în prima zi, se va ajunge la 0 grade pe 8 noiembrie, când și minimele termice vor scădea la o medie de -6…-5 grade. După această zi rece, vremea se va încălzi. Pe parcursul zilelor de 10 și 11 decembrie, temperaturile maxime vor reveni la o medie de 6-7 grade, iar minimele vor tinde spre -1-0 grade. Pentru a doua jumătate a intervalului sunt estimate maxime în medie de 2-4 grade. Minimele cu o tendință de scădere ușoară de la o zi la alta, vor avea o medie de -4…-2 grade.

Vor cădea precipitații moderate cantitativ, în primele zile ale intervalului, dar mai ales în ziua de 7 decembrie. Temporar se vor semnala precipitații și în intervalul 10 – 13 decembrie. Până spre finalul celei de-a doua decade, probabilitatea de apariție a acestora va fi mai redusă.

Prognoza meteo 6-19 decembrie – LA MUNTE

Temperatura va fi în scădere treptată în primele zile. Pe 8 decembrie vremea va fi rece pentru această dată, cu o medie pentru întreaga zonă montană de -4 grade și minime de -8…-6 grade. După această zi rece, se va reveni la o medie ușor pozitivă a temperaturilor maxime de 1-2 grade, ce se va menține până în 14 decembrie. Până spre finalul celei de-a doua decade va scădea spre -1…0 grade.

O evoluție asemănătoare o vor avea și valorile termice minime, ce vor prezenta o medie de -4…-2 grade în perioada 10 – 14 decembrie, apoi vor scădea ușor până spre -6 grade.

Vor cădea precipitații însemnate cantitativ la începutul intervalului (6 și 7 decembrie). Local și temporar, se vor semnala precipitații și în perioada 9 – 13 decembrie, iar cu o probabilitate mai redusă și în restul intervalului.

Prognoza meteo 6-19 decembrie – MARAMUREŞ

În primele zile ale perioadei analizate, temperatura va fi în scădere treptată. Pe 8 decembrie vremea va fi rece pentru această dată, cu o medie a maximelor de 0 grade și minime de -4 grade. Vremea se va încălzi în zilele de 9, 10 și 11 decembrie, când la nivelul regiunii se va ajunge la maxime în general de 6-8 grade și la minime ce se vor situa în jurul valorii de 0 grade.

Pentru a doua săptămână, nu sunt așteptate variații semnificative ale temperaturii, tendința temperaturii fiind de ușoară scădere. Maximele vor fi în medie de 3-4 grade, iar minimele vor fi ușor negative, la o medie de -3–1 grad, valori comparabile cu mediile multianuale specifice pentru a doua decadă a lunii decembrie.

Vor cădea precipitații moderate cantitativ, la începutul intervalului, dar cu o probabilitate ridicată și în perioada 9 – 12 decembrie. Pentru a doua săptămână de prognoză prezenta estimare indică precipitații pe arii mai restrânse și slabe cantitativ.

Prognoza meteo 6-19 decembrie – BANAT

La începutul intervalului, vremea va intra într-un proces de răcire. Pe 8 decembrie media maximelor va fi de 2 grade și cea a minimelor de -4…-2 grade. Vremea se va încălzi pe parcursul zilelor de 9, 10 și 11 decembrie, când la nivelul regiunii se va ajunge la maxime ce se vor situa în jurul valorii de 8 grade și la minime, în medie de 1-3 grade.

Pentru a doua parte a intervalului, nu sunt așteptate variații semnificative ale temperaturii. Maximele vor fi în medie de 4-6 grade, iar minimele se vor situa în jurul valorii de 0 grade, valori destul de apropiate de mediile multianuale specifice pentru a doua decadă a lunii decembrie.

Vor cădea precipitații moderate cantitativ, la începutul intervalului, dar cu o probabilitate ridicată și în perioada 9 – 12 decembrie.

Prognoza meteo 6-19 decembrie – CRIŞANA

La începutul intervalului, temperatura va fi în scădere. Pe 8 decembrie vremea va fi rece pentru această dată, cu o medie a maximelor de numai 1 grad și minime de -4…-3 grade. Vremea se va încălzi în zilele de 9, 10 și 11 decembrie, când la nivelul regiunii se va ajunge la maxime în general de 7-8 grade și la minime, în medie de 1-2 grade.

Pentru a doua săptămână, nu sunt așteptate variații semnificative ale temperaturii, astfel că maximele vor fi în medie de 4-5 grade, iar minimele vor fi ușor negative, la o medie de -2-0 grade, valori comparabile cu mediile multianuale specifice pentru a doua decadă a lunii decembrie.

Vor cădea precipitații moderate cantitativ, la începutul intervalului, dar cu o probabilitate ridicată și în perioada 9 – 12 decembrie. Pentru a doua săptămână de prognoză prezenta estimare indică precipitații puține la nivelul acestei regiuni.

Prognoza meteo 6-19 decembrie – MOLDOVA

Vremea va intra într-un proces de răcire, ce va cuprinde treptat întreaga regiune. În zilele de 8 și 9 decembrie, valorile termice diurne vor fi ușor negative, la o medie de -1-0 grade. Temperaturile minime din dimineața de 9 decembrie se vor situa în jurul valorii de -6 grade. Spre finalul săptămânii se va încălzi, media estimată pentru temperaturile maxime, urmând să atingă 5-7 grade, iar a celor minime va ajunge la 1-2 grade.

Pentru a doua săptămână, nu sunt așteptate variații semnificative ale temperaturii, astfel că maximele vor fi în medie de 3-4 grade, iar minimele vor fi ușor negative, la o medie de -2-0 grade, valori comparabile cu mediile multianuale specifice pentru a doua decadă a lunii decembrie.

Aria precipitațiilor va fi în extindere în primele zile ale intervalului, astfel că în 7 decembrie local se vor înregistra cantități de apă însemnate. Local și temporar, se vor semnala precipitații și în restul intervalului, cu o probabilitate mai ridicată în 10 și 11 decembrie.

Prognoza meteo 6-19 decembrie – DOBROGEA

În prima săptămână de prognoză se vor înregistra variații semnificative de temperatură de la o zi la alta. În 6 și 7 decembrie vremea va fi caldă, cu o medie regională a temperaturilor maxime de 12-14 grade și minime de 6-8 grade.

În următoarele două zile (8 și 9 decembrie) se va răci accentuat, astfel că valorile termice diurne vor scădea la 5-6 grade. Temperaturile minime din dimineața de 9 decembrie se vor situa în jurul valorii de -1 grad. Spre finalul săptămânii se va încălzi din nou, media estimată urmând să revină la 12-14 grade, iar a celor minime la 6-8 grade.

Pentru a doua jumătate a intervalului și în această regiune, regimul termic nu va avea variații semnificative. Tendința este de scădere treptată, astfel că maximele vor fi în medie de 6-7 grade, iar minimele de 2-3 grade.

Aria precipitațiilor va fi în extindere în primele zile ale intervalului, astfel că în 7 decembrie local se vor înregistra cantități însemnate de apă. Local și temporar, se vor semnala precipitații și în zilele de 10 și 11 decembrie, iar cu o probabilitate mai redusă și în restul intervalului.

Prognoza meteo 6-19 decembrie – MUNTENIA

În primele două zile ale intervalului vremea va fi caldă pentru această dată, cu o medie regională a temperaturilor maxime de 8-10 grade și minime de 3-5 grade. Ulterior se va răci accentuat. Valorile termice diurne vor scădea la 4-6 grade, iar temperaturile minime din dimineața de 9 decembrie se vor situa în jurul valorii de -3 grade.

Spre finalul săptămânii se va încălzi din nou, media estimată urmând să revină la 10 grade, iar a celor minime la 3-4 grade. După 12 decembrie, tendința temperaturii va fi de scădere treptată, astfel că până spre finalul celei de-a doua decade a lunii decembrie sunt estimate maxime, în medie de 5-7 grade și minime de 0-1 grad.

Aria precipitațiilor va fi în extindere în primele zile ale intervalului, astfel că în 7 decembrie local se vor înregistra cantități însemnate de apă. Local și temporar, se vor semnala precipitații și în zilele de 10, 11 și 12 decembrie, iar cu o probabilitate mai redusă și în restul intervalului.

Prognoza meteo 6-19 decembrie – OLTENIA

În primele zile, vremea va intra într-un proces de răcire astfel că pe 8 decembrie media maximelor va fi de 4-5 grade și cea a minimelor în dimineața de 9 decembrie de -3–2 grade.

Vremea se va încălzi spre finalul săptămânii (10 – 12 decembrie), când la nivelul regiunii se va ajunge la maxime ce se vor situa în jurul valorii de 8 grade și la minime, în medie de 2-3 grade.

Pentru a doua parte a intervalului, nu sunt așteptate variații semnificative ale temperaturii, astfel că maximele vor fi în medie de 5-6 grade, iar minimele se vor situa în jurul valorii de 0 grade, valori destul de apropiate de mediile multianuale specifice pentru a doua decadă a lunii decembrie.

În zilele de 6 și 7 decembrie temporar se vor semnala precipitații, iar local cantitățile de apă vor fi însemnate. Probabilitatea pentru precipitații va fi ridicată și în perioada 9 – 12 decembrie.

sursă: meteoromania.ro

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate