Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Accidentul aviatic din Apuseni, în atenţia Parlamentului. Detalii din RAPORTUL intern al Ministerului Transporturilor

Publicat

Modul în care forţele de intervenţie au acţionat în cazul accidentului aviatic din Apuseni, în 20 ianuarie 2014, va fi analizat în Comisia de Apărare din Senat. Preşedintele acesteia, Cornel Dobriţoiu, a declarat că va fi abordată inclusiv oportunitatea unei comisii de anchetă. Potrivit unui raport intern al Ministerului Transporturilor, oficialii acestuia nu au considerat necesară, în momentul respectiv întrunirea comitetului ministerial pentru situaţii de urgenţă.

UPDATE: PDL a depus, miercuri, la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, o sesizare penală faţă de modul în care autorităţile politice ale statului au gestionat accidentul aviatic din Munţii Apuseni. În sesizarea penală de 60 de pagini depusă de PDL sunt expuse indiciile temeinice şi argumentaţia juridică privind întrunirea elementelor constitutive ale infracţiunii de neglijenţă în serviciu (art. 298 Cod Penal) şi infracţiunii de ucidere din culpă (art. 192 alin 1,2 şi 3 Cod Penal), precizează PDL.

Şefii structurilor asupra cărora se exercită controlul parlamentar al Comisiei pentru Apărare din Senat – Interne, Apărare şi STS – vor fi audiaţi în legătură cu accidentul aviatic din Apuseni.

„Senatorii au fost de acord ca în proxima şedinţă a Comisiei să facem o analiză a cadrului legal care să asigură intervenţia coordonată a instituţiilor statului cu atribuţii de căutare-salvare şi apoi să stabilim un program de audieri în aşa fel încât să creştem, nu numai rolul de control al Comisiei parlamentare, pentru că, în ceea ce priveşte controlul, s-au reţinut unele carenţe”, a spus Dobriţoiu.

“Săptămâna viitoare vom face analiza cadrului legal. La solicitarea senatorilor din Comisie s-a dorit extinderea ariei de audieri asupra tuturor şefilor structurilor asupra cărora se exercită controlul parlamentar al Comisiei pentru Apărare, siguranţă naţională şi ordine publică – Interne, Apărare, STS”, a precizat liberalul.

În raportul intern al Ministerului Transporturilor se prezintă şi o discuţie între oficialii ISU Cluj şi cei ai ROMATSA, care nu ştiau cum să interpreteze coordonatele avionului prăbuşit.

Raportul prezintă stenograma covorbirii dintre supervizorul de trafic aerian şi un oficial al ISU Cluj:

Convorbire supervizor trafic aerian cu ISU Cluj:
Supervizor: Vă salut, de la centrul de dirijare al zborurilor.
ISU Cluj: N-am uitat de dvs., dar încă nu au ajuns colegii acolo.
Supervizor: Dar coordonatele geografice aveţi dumneavoastră de acolo?
ISU Cluj: Am
Supervizor: Mi le spuneţi şi mie?
ISU Cluj: Un moment. Latitudine 46,6023. Longitudine 22,98421.
Supervizor: Dar de unde le aveţi pe acestea?
ISU Cluj: De la STS.
Supervizor: Au un format care nu ne este familiar nouă. Când aveţi veşti, vă rog să mă sunaţi.
Convorbire supervizor trafic aerian cu ISU Cluj
Supervizor: Spuneţi-mi, coordonatele acelea pe care mi le-aţi transmis dvs sunt într-un format care nouă nu ne este familiar. Nu aveţi o transformare în format cu minute, secunde?
ISU Cluj: Nu.
Supervizor: Şi nu ştiţi cum se transformă?
ISU Cluj: Nu ştiu. Mie de la STS mi-au dat coordonatele acestea.

Concluzii: NU sunt întrunite condiţiile pentru convocarea comitetului

În cazul accidentului aviatic din 20 ianuarie 2014 nu sunt întrunite condiţiile pentru convocarea comitetului ministerial pentru situaţii de urgenţă.

Comitetul ministerial se convoacă în situaţia accidentelor majore care pot scoate din uz sau produce disfuncţionalităţi infrastructurilor de transport şi totodată pot afecta starea de normalitate socială sau economică, potrivit art. 6 alin. 3 din OMTI nr. 1587/30.12.2012, care detaliaza prevederile HG nr. 741-2008.

Decizia de a executa misiunea a aparţinut în exclusivitate pilotului comandant, în condiţiile atmosferice care erau menţionate în buletinul meteo, respectiv givraj moderat.
Prin urmare, pilotul comandant este singurul în măsură să ia decizia de decolare, aterizare, continuarea zborului, întreruperea acestuia prin aterizare pe un aeroport de rezervă sau întreruperea zborului prin întoarcerea pe aeroportul de decolare în orice moment în care consideră că este periclitată siguranţa zborului sau a pasagerilor.
În momentul pierderii imaginii avionului de pe radarele ROMATSA şi a contactului radio cu Centrul de Informare a Zborurilor şi cu Centrul de Dirijare ROMATSA, aeronava se afla în afara spaţiului aerian controlat, respectiv a zonei de acoperire radio, cu menţiunea expresă că pilotul nu a declarat în niciun moment STARE DE URGENŢĂ.

Reamintim că, marţi, ancheta în cazul accidentului aviatic din Apuseni a fost transferată de la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel (PCA) Alba Iulia, Secţia Penală, către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Secţia parchetelor militare. Motivul este faptul că „din actele de urmărire penală realizate până în prezent a rezultat că se impune audierea unor persoane din cadrul unor instituţii centrale ale statului cu atribuţii în gestionarea situaţiei de urgenţă generate de producerea unui accident de aviaţie civilă, persoane având calităţi ce atrag competenţa Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Secţia parchetelor militare”, după cum au transmis reprezentanţii PCA Alba Iulia.

De asemenea, procurorul general al Curţii de Apel Alba Iulia, Augustin Lazăr, a declarat, marţi, la Sibiu, că în cazul accidentului aviatic din Apuseni există “suspiciunea unei conduite culpabile din partea unor persoane care au făcut parte din celulele de criză, persoane care au calitatea de ministru“.

surse: mediafax.ro, realitatea.net

Citeşte şi Accidentul aviatic din Apuseni: ANCHETA, preluată de procurorii militari din Bucureşti. Vor fi audiate persoane din instituţii centrale

 

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. corneliu

    joi, 06.02.2014 at 13:54

    https://www.romatsa.ro/ro/SARconf2013
    evenimente
    Conferinta Internationala Search and Rescue 2013
    În intervalul 21-23 mai 2013 s-a desfăşurat la Bucureşti, sub auspiciile Biroului Regional ICAO EUR/NAT, respectiv a Conferinţei Europene pentru Aviaţie Civilă şi organizată de RA ROMATSA, Conferinţa internaţională SAR (Search And Rescue – căutare şi salvare în cazul accidentelor de aviaţie civilă).
    Conferinţa a fost prezidată de către domnul Cătălin RADU, Preşedintele Conferinţei Europene pentru Aviaţie Civilă, şi a beneficiat de prezenţa domnului Luis Fonseca DE ALMEIDA, Directorul Biroului Regional ICAO EUR/NAT şi a domnului Salvatore SCIACCHITANO, Secretarul Executiv al Conferinţei Europene pentru Aviaţie Civilă, precum şi de un număr mare de participanţi din ţară şi din 9 ţări europene.
    În cea de-a doua zi a conferinţei (miercuri 22 mai), participanţii au asistat la desfăşurarea “Exerciţiului de căutare şi salvare SAR-2013″, prevăzut în Planul anual de activităţi al Comitetului Naţional. La exerciţiu, care s-a desfăşurat în Judeţul Prahova (zona Păuleşti – Plopeni), au participat unităţi SAR din: Statul Major al Forţelor Aeriene, Inspectoratul General pentru Aviaţie al MAI, SMURD, Inspectoratul Judeţean Prahova pentru Situaţii de Urgenţă, Serviciul de Ambulanţă Judeţean Prahova, Poliţia şi Jandarmeria Judeţeană Prahova cu 275 persoane de diferite specialităţi şi profesii, 4 elicoptere, 17 maşini de pompieri şi 12 ambulanţe.
    VIDEO: Exercițiu “Search And Rescue” – Prahova 22 Mai 2013
    https://www.romatsa.ro/ro/node/332
    International Conference Search And Rescue 2013
    VIDEO si atasament
    RADU Cătălin, Director Direcţia Aviaţie Civilă din 2006 din Ministerul Transporturilor şi Preşedinte al Consiliului de Administraţie la Autoritatea Aeronautică Civilă Română din 2013
    https://doreltrans.wordpress.com/muncile-lui-dorel-2/radu-cel-frumos-din-aviatie/
    https://www.caa.ro/pdf/Biografie%20Catalin%20RADU%20mai%202013.pdf
    https://www.caa.ro/pdf/CV%20CR%20rom%20ian%202014.pdf
    https://www.danielsavu.ro/?p=4498
    https://www.rna.ro/ENGLEZA/SAR2011/prezentation/Ro/romatsa.pdf

    Ordinul Ministrului Transporturilor si Infrastructurii nr. 1587/30.12.2012,care detaliaza prevederile HG nr. 741/2008, ref la comitet ministerial, un act administrativ cu forta juridica inferioara, nu poate goli de continut Hotararea de Guvern. Altfel spus, un ordin de ministru nu poate sa bata o hotarare de guvern. OMTI 1587/2012 nu a fost, nu este publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, HG 741/2008 a fost, este publicata in Monitorul Oficial al Romaniei. Ordinul Ministrului Transporturilor si Infrastructurii nr. 1587/30.12.2012,care detaliaza prevederile HG nr. 741/2008, ref la comitet ministerial, un act administrativ cu forta juridica inferioara, nu poate goli de continut Hotararea de Guvern. Altfel spus, un ordin de ministru nu poate sa bata o hotarare de guvern. OMTI 1587/2012 nu a fost, nu este publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, HG 741/2008 a fost, este publicata in Monitorul Oficial al Romaniei.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax