Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Alba24 și Bianca Iuga, în căutarea modelelor. Povestea Corinei Nechita din Alba Iulia: multinaționale, călătorii și familie

Publicat

România dă semne că se schimbă și că poate merge spre normalitate, iar modelele noastre sunt de cele  mai multe ori lângă noi.

Împreună cu Bianca Iuga, Alba24 a plecat în căutare de modele, de români care îi inspiră și pe cei din jurul lor, de oameni care au ceva de spus, deși nu au căutat niciodată expunerea publică.

Cu optimism, îi căutăm pe oamenii valoroși în toată țara, ba chiar și în Diaspora.

Astăzi, prin implicarea Biancăi, Alba24 găzduiește un text încărcat de emoție, care ne duce în lumea Corinei.

Corina Nechita este o femeie din Alba Iulia care a lucrat timp de 20 de ani la multinaționale, reușind să își păstreze sufletul și să își educe cei trei copii.

A călătorit, a văzut lumea și a căutat să o înțeleagă. A cunoscut oameni pe toate meridianele, a învățat mereu câte ceva despre ea și despre cei din jur și a găsit curajul să se reinventeze, scrie despre ea, Bianca Iuga.

”Când cineva îți dă ceva, ia și mulțumește (…) Că bucuria pe care i-o faci la om îi mai mare ca darul pe care ți-l dă ție”

de Bianca Iuga

Corina Nechita este un om cum cunoaște oricine. Nu este o vedetă, ci ceea ce numim un om obișnuit, care muncește cu seriozitate și crește trei copii, care face echipă cu soțul ei și petrece timp cu prietenii. Este omul acela mișto de la birou sau din vecini sau prietena prietenei mele sau fiica unui inginer agronom și a unei farmaciste care au fost prieteni cu părinții tăi.

Corina este născută și crescută în Alba-Iulia. A mers la școală aici, apoi a plecat, ca mulți alți copii din oraș, la facultate la Cluj, a făcut performanță muncind peste 20 de ani în companii multinaționale.

A călătorit, a văzut lumea și a căutat să o înțeleagă. A cunoscut oameni pe toate meridianele, a învățat mereu câte ceva despre ea și despre cei din jur și a găsit curajul să se reinventeze.

Ce o face pe Corina specială este însă tocmai verticalitatea și decența cu care își trăiește viața. Emoția cu care vorbește despre bunica Sofia, mama Fica, modelul ei din copilărie, care o urmărește și acum. Sinceritatea cu care își asumă și își povestește emoțiile.

Corina vorbește de fapt despre fiecare dintre noi, despre părinții și bunicii care ne-au crescut și educat, despre alegerile pe care le facem în viață și despre cum toți, absolut toți, avem măcar un motiv pentru care să fim recunoscători. Așa că important este ”să faci rai din ce ai”. Simplu, nu?

Ce răspunzi dacă discuția despre modele în viață s-ar reduce la o singură întrebare: care este modelul tău în viață?

Nu e ușor de răspuns pentru că, slavă Domnului, găsesc tot timpul în viața reală sau în mediul online oameni care mă inspiră , oameni care își trăiesc viața într-un fel frumos și bun, care îmi fac inima să vibreze.

Oameni cunoscuți sau anonimi, unii trăind simplu și acordați la ritmurile străvechi ale naturii sau alții care își dedică fiecare respirație și gram de energie unor proiecte de dimensiuni vrednice de semizei. Sau și, și.

Modelul care revine la mine constant și consistent, care mi-a marcat copilăria și care e o prezență pe cât de discretă pe atât de vie în viața mea de acum este bunica mea, Sofia sau mama Fica cum îi spuneam noi. Sofia, adică Înțelepciune zice numele ăsta.

Nici că se putea un nume mai potrivit. Sigur, ea era atât de mare că ar fi cuprins multe alte nume. Ar fi putut să o cheme Credință, Bucurie, Poftă de Viață, Autenticitate, Răbdare, Hărnicie, Bunătate, Curaj, Blândețe, Demnitate, Frumusețe.

Nu știu cum făcea tot ceea ce făcea, nu știu cum era tot ceea ce era, cum îi ajungea timpul pentru hrănit porci, găini, rațe, lucrat grădina, legat via, spălat rufele, mestecat mămăliga și tocana, întotdeauna proaspate, aburinde și gata la vremea amiezii, copt pupuri și pâine în cuptor, împletit coroane de flori, udat grădina cu găleți cărate multe zeci de metri de la fântână, cum găsea timp de rugăciune, timp de stat de vorbă cu oamenii, timp de dăruit, timp să ne iubească, să râdă, să-și ridice ochii spre cer să mulțumească.

Când mă gândesc la ea, o văd prin toată curtea și prin toată grădina deodată și mai e și în casă și la biserica în același timp. Pentru că părea că e peste tot și printre toate, tot timpul.

Mama Fica era un amestec de forță și blândețe. Generoasă cu toți. Și cu cei care aveau mai puțin, și cu cei care aveau mai mult decât ea. Pentru că bunătatea și credința ei în Dumnezeu erau nemărginite și infinite.

Îmi spunea: „Orice om îți calcă pragul să nu plece de la tine cu mâna goală. Și, dacă vine să îți ceară ceva, să îi dai, chiar dacă nu îți prisosește. Pe om să-l ajuti atunci când are el nevoie, nu când vrei tu. Că să nu crezi că i-i ușor să ceară. Ș-apăi când cineva îți dă ceva, ia și mulțumește și așe să te bucuri ca și când ți-ar fi dat nu știu ce. Chiar dacă nu îți trebuie sau ai. Că bucuria pe care i-o faci la om îi mai mare ca darul pe care ți-l dă ție”.

S-a întipărit în memoria celulară a corpului și sufletului meu, ca o icoană ce mă veghează și mă alintă.

Care mă ia în brațe și mă duce într-un loc cu pace ori de câte ori mă găsește zbătându-mă în dureroase și aprige furtuni lăuntrice.

Mintea mea nu poate cuprinde și înțelege această bogăție care a fost bunica mea, mama Fica. Doar inima mea o poate cuprinde cu totul.

Și o aud spunând: „Tu, copilă, mie așe mi-i dragă viața! Eu nu vreau să mor. Ș-apoi n-aș vre’ să mor până nu văz că ce doamnă mare ajungi tu”.

Când pășesc în curtea în care ea nu mai e fizic de multi ani, mă descalț să îi simt energia și întotdeauna mă cuprinde o liniște și o pace sufletească care mă face să mă simt protejată și în siguranță. Iar azi acolo e mama. Un alt model care se conturează între aceleași repere.

Cum ai fi răspuns în liceu?

La 16 ani modelele mele erau vedetele rock. Poate și pentru că eram îndrăgostită de un adolescent frumos care mi-a insuflat pasiunea pentru acest gen de muzică.

De dragul lui am început să ascult rock, să cumpăr și să citesc revistele care apăruseră dup 90, să îmi tapez tare părul și să port blugi rupți în fund și în genunchi, care nu îmi mai plac deloc azi și aș vrea să nu le placă nici băieților noștri, dar ghici ce? îi adora.

Toată camera noastră – a mea și a surorii mele – era tapetată cu postere cu Kim Wilde, Bon Jovi, Aerosmith, Europe, Guns & Roses, plus bandă de casetă audio lipită pe tavan și atârnând pretutindeni.

Astea are mama grijă să mi le reamintească de fiecare dată când îi spun despre copiii prietenelor mele care au camere „normale”, în timp ce la ai noștri faci slalom printre hamace, saltele și orice bucată de mobilă e suport pentru abțibilduri.

Am găsit la mama acasă caiete întregi în care obișnuiam să scriu versurile în engleză ale multor cântece. Habar n-am de unde le aveam, că pe atunci nu era internet cu YouTube, să cauți Lyrics.

Ori ascultam de atâtea ori până înțelegeam sau presupuneam ce cântau oamenii ăia. Ce știu sigur e că muzica rock a fost cursul meu de engleză intensiv care m-a ajutat mult în viață. Deci am fost și mai sunt fascinată de forța unui om, a unei voci, a muzicii, de a face zeci de mii de oameni să vibreze și să rezoneze pe frecvența emoțiilor pe care le transmite.

Dacă ai face o listă cu figuri istorice sau personalități care ar putea fi modele pentru copiii tăi, ce nume ar cuprinde lista asta? Ce persoane mai mult sau mai puțin publice de azi ar putea fi modele de urmat, persoane la care să ne uităm cu admirație?

Regina Maria a României e la loc de cinste în topul meu. Pe locul I , II și III. Anul trecut eram în București în 1 decembrie când o zi întreagă am urmărit la TV reportaje despre ea și viața ei. Am plâns încontinuu, de admirație, de recunoștință pentru faptul că o astfel de femeie a iubit atât de mult România și românii. Și ne-a fost regină.  

Felul în care această ființă excepțională, regina Maria, născută din alt sânge, ne-a iubit, ne-a respectat și a promovat tradițiile, ne-a purtat straiele, a încurajat și mângâiat soldații pe câmpul de bătălie, a oblojit răniții din spitale fără frica de a se expune și de a se îmbolnăvi, și-a folosit toate calitățile ei de femeie inteligentă, fermecătoare, diplomată, puternică, în momente de o fragilitate cumplită pentru neamul românesc, pentru a păstra suveranitatea și integritatea acestei țări, toate astea ar trebui să ne inspire și să ne călăuzească.

Adesea mă opresc la Alba Iulia la Catedrala Încoronării, să îi privesc bustul ce șade în stânga intrării, să îi privesc profilul semeț și să îi cinstesc memoria. Și simt cum cresc și mă îndrept privind-o. Pentru că energia ei te îndreaptă și te înalță și pe tine.

“Viaţa mea a fost intensă şi plină, experienţele mele diverse şi cu siguranţă deloc serbede, chiar dacă lumina şi umbra s-au jucat mereu cu ea. A fost viaţa unei femei care n-a uitat niciodată că era femeie, deşi de multe ori a avut de jucat rol de bărbat.“ – Regina Maria a României

Pare că modelele mele sunt femei care îmbină calități ce pot părea contradictorii la prima înșiruire, însă ele se potențează și se hrănesc unele pe altele. Femeile construite dintr-un aluat aparte, cu ingrediente ca blândețe, iubire, sensibilitate în fața naturii, credință în Dumnezeu, alături de forță, curaj, verticalitate, determinare, nerenunțare, neînfrângere.

Care sunt modelele copiilor tăi?

Copiii noștri trăiesc într-o lume diferită de a noastră, o lume pe care noi facem eforturi să o înțelegem și să prevedem încotro se îndreaptă. Important e să nu ne încăpățânăm să-i forțăm să trăiască în lumea noastră.

Cel mic, V., îl are ca model pe fratele cel mare. Vrea să danseze ca el, să deseneze ca el, să aibă pătrățelele de pe abdomen și bicepșii lui, vrea să crească și toate să le aibă mai mari decât el. TOATE. Și punct.

În ce-l privește pe cel mijlociu, e super pasionat de tehnologie și de jocuri video, ceea ce e o modă și/ sau o dependență a mediului în care trăim.

E singurul din trei pe care, dacă îl uiți în fața calculatorului, tot acolo îl găsești. Acolo învață engleză, acolo vorbește engleză, acolo face strategii, acolo lucrează în echipă.

Noi ne-am căpătat eticheta de „părinți învechiți” cu mentalitate de pe „vremea noastră” pentru că ținem să gestionăm și să limităm timpul petrecut la calculator și mai ales pe jocuri video. Deci n-am un nume pentru modelele lui B., dar e clar că, deocamdată, sunt din categoria „gameri” care îi învață și pe alții ce fac ei mai bine.

Cel mare, R., vrea să fie DJ. Și dansator. Și parcourist. Și desenator pe ziduri că nu știu exact cum se numesc. Așa că modelele lui sunt DJ români și internaționali, dansatori pe care îi urmărește pe YouTube și cărora le exerseaza mișcările, prieteni mai mari care pictează, instructorii lui de dans.

Unul din ei, Victor, are si un ”hair salon”, așa că R. are prin cap tot felul de dungi și diverse culori, în special în vacanțe și în perioada Untold-ului.

Sunt informată ca albastru și verde în par deja e un trend apus, că s-a purtat anul trecut, anul ăsta e la modă să ai părul roz sau portocaliu.

Își vinde papucii rămași mici pe olx să facă bani să își cumpere un laptop și un microfon profesional, are un soft de compus muzică și compune. Nouă ne place pasiunea asta a lui.

În ce privește exersarea grafitti, adică sprayatul pe ziduri, a început fix cu grajdul din curtea bunicii. Viața la țară va avea o coloratură diferită pentru noi de acum înainte.

O carte. Un sfat. O poveste.

Îmi iubesc biblioteca și, dacă mă pot despărți ușor de o grămadă de lucruri, amintiri, locuri, relații, oameni, când vine vorba de cărți nu-mi mai iese. Întotdeauna cumpăr mai multe decât pot citi și am regretul că nu pot citi tot ce s-a scris în lumea asta.

O să recomand o singură carte, deoarece a apărut în viața mea într-un moment de cumpănă și a avut forța să mă țină la suprafață și chiar mai mult de atât. Poate că e doar experiența personală și contextul din viața mea. Sau poate nu. Cartea este Puterea Prezentului de Eckart Tolle.

„When you put the inside right, the outside will fall into places”. Valabil și pentru creșterea copiilor. Nu mai cred în rețete de crescut copiii. Doar în prezență și în făcut pace cu noi înșine. Și pacea din noi va deveni lumea în care cresc frumos și sănătos copiii noștri.

Un sfat? Sunt expertă la dat sfaturi, tocmai de aceea muncesc de ceva ani să rămân corigentă în acest domeniu. Nu-i usor.

În loc de poveste, aș încheia doar cu ”fă rai din ce ai”. Și să ne trezim recunoscători, să ne culcăm recunoscători, pentru că întotdeauna-întotdeauna există cel puțin – cel puțin!!! – un singur motiv pentru care să fim recunoscători.

Cine este Bianca Iuga

În anii 80 eram elevă de gimnaziu și m-am intersectat cu două doamne care băteau țara și scriau reportaje pentru o revistă din București. Nu îmi amintesc numele revistei, nici numele lor, dar îmi amintesc că atunci am știut că mi-ar plăcea să spun povești despre oameni.

După 1989 am crezut că voi fi jurnalist, dar am ajuns să lucrez în domeniul comunicării și, timp de 20 de ani, am spus povești despre companii.

Am avut un parcurs profesional destul de tipic pentru o parte din generația mea: companie multinațională, companie românească, proiect PHARE, antreprenoriat, freelancing.

La un moment dat în parcursul ăsta, acum mai bine de 10 ani, când propuneam clienților proiecte de responsabilitate socială, m-am gândit pentru prima dată că aș vrea să fac sau să fiu parte dintr-un proiect care să pună pe masă o temă care mie mi se pare esențială: cine ne sunt modelele în viață.

Am fost uimită să constat că, deși toți cei cărora le vorbeam despre ideea unui astfel de proiect spuneau că li se pare minunat, nimeni nu vedea cum ar putea fi construit sau cu ce bani.

Și uite așa ajungem în 2018, în orașul adolescenței mele, Alba Iulia, Cealaltă Capitală, cum mai este numită cu mândrie locală, la sărbătoarea de la 1 Decembrie, 100 de ani de la Marea Unire.

Probabil 100.000 de români ajung într-un oraș care are o populație sub această cifră și aleg să se bucure, să se comporte absolut impecabil, să respecte reguli formale sau reguli de bun simț, să arate că există o Românie a unor oameni decenți pe care nu o vedem mai deloc sau foarte rar în mass-media.

Așa că într-o perioadă în care oamenii din presă ajung să lucreze în domeniul comunicării, eu am ales să fac drumul invers, și să încep un proiect jurnalistic, alături de o publicație online din Alba Iulia, construită corect și cu multă muncă de oameni pe care îi cunosc de o viață și care se pot uita oricând cu mândrie în ochii publicului lor.

Proiectul e simplu: invităm oameni mai cunoscuți sau mai puțin cunoscuți, oameni care, prin ceea ce fac, sunt modele pentru cei din jur, să vorbească despre ce înseamnă pentru ei cuvintele astea.

Îmi doresc ca răspunsurile și textele lor să inspire.

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Peste 3500 de accidente grave, în România, în trei ani. Cum poate preveni „regula celor două secunde” o tragedie

Publicat

Peste 3500 de accidente grave s-au produs în ultimii trei ani pe străzile din România, din cauza vitezei excesive. În cele 3.564 accidente grave, 1.038 de persoane au murit, 3.481 au fost rănite grav și 2.225 rănite ușor.​​

Viteza excesivă la care se adaugă infrastructura precară a țării duc la adevărate tragedii. În aceste condiții, polițiștii rutieri la nivel național duc o campanie de conștientizare a șoferilor cu privire la pericolul depășirii vitezei regulamentare. 

Potrivit polițiștilor, viteza a fost cauza de producere a 18% dintre accidentele rutiere grave, în ultimii 3 ani.

Nerespectarea distanței de siguranță dintre vehicule este factorul care accelerează gravitatea accidentelor. Din datele statistice rezultă că 95% dintre accidentele rutiere sunt cauzate de erori umane și doar 5% au cauze tehnice.

YouTube video

În aceste condiții polițiștii au lansat campania ”Regula celor două secunde”.

Învață din nou să numeri până la doi

Regula celor 2 secunde poate salva vieți.

În timpul condusului, la cel puțin 2 secunde trebuie să se afle mașina din fața ta. În acest fel, va exista suficient timp de reacție în cazul unei frânări bruște și se va putea opri în condiții de siguranță, evitând un accident.

Pentru a pune în practică regula celor 2 secunde, sunt necesari 3 pași:

1) se urmărește un punct de reper fix – poate fi un indicator rutier, un stâlp sau o bornă kilometrică;

2) când mașina din față trece prin dreptul acestuia, se numără 2 secunde;

3) dacă au trecut 2 secunde și reperul a fost depășit, înseamnă că nu s-a respectat distanța de siguranță.​​

Polițiștii din Alba au informat șoferii

Miercuri 9 august 2022, poliţişti Serviciului Rutier Alba din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Alba au desfăşurat, pe DN 1, o acțiune de informare a conducătorilor auto cu privire la regulile care trebuie respectate pentru ca circulația rutieră să se desfășoare în condiții de siguranță.

Participanții la trafic au aflat detalii legate de principalele cauze ale producerii accidentelor din țara noastră și au primit recomandări pentru o conduită responsabilă la volan precum și obiectele și materiale promoționale, care conțin mesaje preventive.

Acțiunea a fost organizată în cadrul Proiectului de Educație Rutieră ”Modelarea factorului uman prin responsabilizarea participanților la trafic pentru creșterea gradului de siguranță rutieră”, desfășurată la nivel național și care are drept scop creșterea gradului de siguranță rutieră prin informarea și responsabilizarea oamenilor, indiferent de categoria de participanți la trafic din care fac parte, așa încât un număr cât mai mare din populația României să conștientizeze pericolele din trafic la care se expune dacă încalcă regulile de circulație.

sursă foto: arhiva alba24.ro, rol ilustrativ.

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Luna lui Cuptor 2022: Record absolut de temperatură în iulie la Câmpeni și pe vârful Vlădeasa, la 1800 de metri altitudine

Publicat

Temperatura maximă absolută lunară a fost depășită în iulie la 16 stații meteorologice din țară. A plouat extrem de puțin mai ales în sudul Dobrogei, Munteniei și Crișanei, în Delta Dunării și izolat, în celelalte regiuni.

Temperaturile maxime absolute au fost depășite la Câmpeni, Băișoara dar și la altitudinea de 1800 de metri pe vârful Vlădeasa din Munții Apuseni.

În luna iulie temperatura maximă absolută lunară a fost depășită la 16 stații meteorologice – Câmpeni – 37,8 grade, Băișoara – 30 grade, Batoș – 37,1 grade, Chișineu Criș – 39,6 grade, Dumbrăvița de Codru – 38,5 grade, Gurahonț – 39,2 grade, Holod – 39,4 grade, Parâng – 28,8 grade, Roșia Montană – 31,9 grade, Săcuieni – 40,3 grade, Supuru de Jos – 38,6 grade, Șiria – 38,2 grade, Ștei – 38,7 grade, Turda – 38,2 grade, Țebea – 38,7 grade și Vlădeasa 1800 – 26,2 grade – și cantitatea lunară de precipitații, maximă absolută, la Sf. Gheorghe.

Unde a fost depășită temperatura minimă absolută

În luna iulie 2022 a fost depășită temperatura minimă absolută lunară la o stație meteorologică – Oltenița – 9,9 grade.

Conform caracterizării climatice a lunii iulie, publicată de ANM, temperatura medie a lunii iulie a avut valori cuprinse între 7,4 °C, la stația meteorologică Vf. Omu și 26,1 °C, la Drobeta-Turnu Severin.

Cele mai mari valori, peste 24 grade, s-au înregistrat în cea mai mare parte a Munteniei, Olteniei și Dobrogei, în vestul Banatului și al Crișanei precum și în sudul Moldovei. Valori curpinse între 22 și 24 grade s-au înregistrat în cea mai mare parte a Moldovei și Maramureșului, în zonele deluroase din Muntenia și Oltenia, în estul Banatului și Crișanei, în zonele joase din Transilvania, pe areale din nordul și sudul Dobrogei și în Delta Dunării.

Cea mai scăzută temeperatură a lunii: 7,4 grade pe Vârful Omu

Mediile lunare de temperatură au fost cuprinse între 18 și 22 grade în cea mai mare parte a Transilvaniei, pe areale din nordul, vestul și centrul Moldovei, în zonele submontane și în zona montană joasă (la altitudini sub 1200 m), precum și în depresiunile intramontane.

În cea mai mare parte a zonei montane, temperatura medie lunară a variat între 12 și 18 grade, iar la altitudini de peste 2000 m, aceasta a avut valori sub 12 grade, ajungând la staţia meteorologică Vf. Omu, la 7,4 grade.

Abaterea temperaturii medii a aerului din luna iulie 2022 față de mediana intervalului de referință standard (1991-2020) a fost pozitivă în toată țara.

Abateri mari, peste 2,0 grade, s-au înregistrat pe areale extinse din Banat, Crișana, în nord-vestul Transilvaniei, pe areale din Oltenia și Muntenia și izolat, în zona montană.

Valori de peste 2,4 grade grade s-au înregistrat doar în Banat, Crișana și în jumătatea de vest a Transilvaniei. Cea mai mare valoare a abaterii a fost 2,7 grade, la stațiile meteorologice Șiria, Timișoara și Turda.

Căldură extremă în cea mai mare parte din România

Astfel, regimul termic a fost cald în cea mai mare parte a țării. Acesta a fost foarte cald pe areale extinse din Muntenia, Oltenia și pe areale restrânse din sudul Moldovei.

În Banat, Crișana, în centrul și nord-vestul Transilvaniei, dar și în centrul și sudul Maramureșului regimul termic a fost foarte cald și mai ales extrem de cald. Izolat, în zona montană înaltă, acesta a fost foarte cald. Regimul termic s-a încadrat în limite normale doar în jumătatea estică a Deltei Dunării.

Precipitații puține: Unde a plouat în iulie

Cantitatea totală de precipitații din luna iulie 2022 a avut valori sub 30 mm în cea mai mare parte a Dobrogei, pe areale extinse din Moldova, Oltenia, Muntenia și Crișana, în nordul și nord-vestul Banatului și în nord-vestul Transilvaniei.

Valori cuprinse între 30-75 mm s-au înregistrat în cea mai mare parte a Transilvaniei, Maramureșului și Olteniei, în vestul, centrul și nord-estul Moldovei, pe areale extinse din Banat și Crișana, pe areale din centrul, nordul și nord-vestul Munteniei și local, în Dobrogea.

În cea mai mare parte a zonei montane, cantitatea lunară de precipitații a avut valori cuprinse între 75 și 150 mm, iar pe areale restrânse din Carpații Meridionali și sudul Carpaților Orientali, aceasta a depășit 150 mm.

În sudul Dobrogei și în estul Deltei Dunării, cantitatea de precipitații din luna iulie 2022 a avut valori sub 10 mm.

Cea mai mare valoare a cantității de precipitații din această lună a fost 198,6 mm, la stația meteorologică Sinaia 1500, iar cea mai mare valoare a cantității de precipitații căzută în 24 de ore din luna iulie 2022 a fost 72,6 mm, înregistrată la stația meteo Câmpina.

Abaterea cantității de precipitații din luna iulie 2022 față de mediana intervalului de referință standard (1991-2020), calculată în procente, a fost negativă în cea mai mare parte a țării.

Valori ridicate ale abaterii negative, peste 70 %, s-au înregistrat în sudul Dobrogei, Munteniei și Crișanei, în Delta Dunării și izolat, în celelalte regiuni.

Cea mai mare valoare a abaterii negative a fost 89,1 %, la stația meteorologică Sulina. Abateri pozitive s-au înregistrat cu precădere în zona montană, dar și pe areale extinse din Muntenia și Oltenia, în celelalte regiuni fiind înregistrate doar local sau izolat.

Cea mai mare valoare a abaterii pozitive a fost 104,7 %, la stația meteo Focșani.

Regimul pluviometric a fost deficitar în cea mai mare parte a țării

Acesta a fost foarte deficitar pe areale restrânse din Moldova, Muntenia și Transilvania, în jumătatea sudică a Crișanei, în vestul extrem al Banatului, în sudul Dobrogei și izolat, în Delta Dunării și în Carpați.

Local, în zona montană și izolat, în Muntenia, Oltenia și Moldova, regimul pluviometric a fost excedentar, iar în rest, acesta s-a încadrat în limite normale.

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Recensământ 2020, primele date: Populație în scădere, copii puțini, migrare dinspre marile orașe și sute de mii de case goale

Publicat

Primele date legate de recensamântul populației încep să apară și arată o scădere a numărului de rezidenți în România. Suntem în țară mai puțini cu aproape un milion față de recensământul din 2011. 

Datele recensământului din acest an arată că populația rezidentă este de aproximativ 19 milioane de cetățeni, față de 20.121.641 persoane, în 2011.

Populația rezidentă reprezintă totalitatea persoanelor cu cetățenie română, străini și fără cetățenie, care au reședința obișnuită pe teritoriul României. Aici nu intră românii din Diaspora, chiar dacă au în continuare adresă în România și care sunt câteva milioane.

Mulți dintre ei investesc în țară, în special în imobiliare, lucru evidențiat de o altă constatare interesantă a referendumului: aproximativ 600.000 de locuințe secundare nu sunt ocupate.

Primele date mai vorbesc despre o tendință: populația orașelor reședință de județ tinde să scadă în defavoarea localităților limitrofe, spun reprezentanții INS.

Migrarea spre localitățile ”dormitor” din jurul marilor orașe este dată, spun specialiștii, de prețurile mai mici la imobiliare.

Președintele Institutului Național de Statistică (INS), Tudorel Andrei, a spus că este ”pesimist în ce privește evoluția demografică”.

”În 2020, la 143 de pensionari aveam 100 de copii sub 15 ani. Înseamnă dezechilibre majore la pensii și pe piața muncii. Nu mai e piramida vârstelor, e o bază mică”, a precizat acesta

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Structura anului școlar 2022-2023: școala începe în 5 septembrie. Noutăți pentru elevi. CALENDAR cu module de curs și vacanțe

Publicat

Noul an școlar începe pentru elevi la 5 septembrie, într-o nouă structură. Vor avea module de cursuri în loc de semestre sau trimestre, mai scurte și cu vacanțe mai des.

Anul școlar 2022-2023 are o durată de 36 de săptămâni, dar este cu doar câteva zile de cursuri mai lung decât cel care a trecut. „Școala altfel” și noua „Săptămână verde” vor fi în perioada 27 februarie – 16 iunie 2023, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare.

În primăvară va fi și o vacanță de o săptămână, a cărei perioade diferă de la județ la județ, după cum s-a decis la nivel local.

Prima vacanță va fi din 22 octombrie și va fi pentru toți elevii, nu doar pentru cei din clasele primare și copiii de grădiniță.

Calendarul anului școlar 2022-2023 diferă în fiecare județ, în funcție de vacanța de o săptămână din februarie. În județul Alba, această vacanță va fi în perioada 20-24 februarie 2023 (a putut fi aleasă o săptămână din intervalul 6 – 26 februarie 2023), ceea ce influențează și finalul modulului 3 de cursuri și începutul celui de-al patrulea. Aici este diferența între județele din țară.

Structura anului școlar 2022-2023: cursuri și vacanțe – JUDEȚUL ALBA

  • cursuri (modulul 1) – de luni, 5 septembrie 2022, până vineri, 21 octombrie 2022
  • vacanţă (vacanța 1) – de sâmbătă, 22 octombrie 2022, până duminică, 30 octombrie 2022
  • cursuri (modulul 2) – de luni, 31 octombrie 2022, până joi, 22 decembrie 2022
  • vacanţă (vacanța 2) – de vineri, 23 decembrie 2022, până duminică, 8 ianuarie 2023
  • cursuri (modulul 3) – de luni, 9 ianuarie 2023, până vineri, 17 februarie 2023 (în Alba)
  • vacanţă (vacanța 3) – o săptămână: de luni, 20 februarie până vineri, 24 februarie, în Alba
  • cursuri (modulul 4) – de luni, 27 februarie 2023 până joi, 6 aprilie 2023
  • vacanţă (vacanța 4) – de vineri, 7 aprilie 2023, până marţi, 18 aprilie 2023
  • cursuri (modulul 5) – de miercuri, 19 aprilie 2023, până vineri, 16 iunie 2023
  • vacanţă (vacanța 6, de vară) – de sâmbătă, 17 iunie 2023, până duminică, 3 septembrie 2023.

Anul școlar 2022-2023 – „Şcoala altfel”, „Săptămâna verde” și încheierea cursurilor pentru clasele VIII și XII-XIII

În ziua de 5 octombrie – Ziua internaţională a educaţiei şi în zilele nelucrătoare/ de sărbătoare legală prevăzute de lege şi de contractul colectiv de muncă aplicabil nu se organizează cursuri.

Programul naţional „Şcoala altfel” şi Programul „Săptămâna verde” se desfăşoară în perioada 27 februarie – 16 iunie 2023, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unităţii de învăţământ.

Derularea celor două programe nu se planifică în acelaşi interval de cursuri (modul de învăţare).

Pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă, anul școlar are o durată de 34 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 2 iunie 2023.

Pentru clasa a VIII-a, anul școlar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 9 iunie 2023.

Pentru clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică, cu excepția claselor a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă, pentru clasele din învățământul postliceal, cu excepția calificărilor din domeniul sănătate și asistență pedagogică, și pentru clasele din învățământul profesional, anul școlar are o durată de 37 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 23 iunie 2023.

Vacanța din februarie în celelalte județe

  • Vacanță în perioada 6-10 februarie: Ilfov, Suceava
  • Vacanță în perioada 13-17 februarie: Argeș, Bihor, Bistrița-Năsăud, Călărași, Cluj, Dâmbovița, Gorj, Hunedoara, Teleorman, Prahova.
  • Vacanță în 20-24 februarie: Sibiu, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș, Satu Mare, Sălaj, Maramureș, Arad, Timiș, Constanța, Tulcea, Giurgiu, Ialomița, Olt, Dolj, Mehedinți, Caraș-Severin, Vâlcea, Buzău, Brăila, Galați, Vrancea, Bacău, Vaslui, Neamț, Iași, Botoșani.

Anul școlar 2022-2023 – alte noutăți

În anul școlar 2022-2023, la fiecare disciplină de studiu/modul, se încheie anual o singură medie, scrie în noul Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP), ce intră în vigoare de la 1 septembrie.

La fiecare disciplină, numărul de calificative/note acordate anual este cu cel puțin trei mai mare decât numărul de ore alocat săptămânal disciplinei în planul-cadru de învățământ.

În cazul curriculumului organizat modular, numărul de note acordate trebuie să fie corelat cu numărul de ore alocate fiecărui modul în planul de învăţământ, precum şi cu structura modulului, de regulă, o notă la un număr de 25 de ore.

Numărul minim de note acordate elevului la un modul este de două.

La sfârşitul clasei pregătitoare, evaluarea dezvoltării fizice, socioemoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor faţă de învăţare ale copilului, realizată pe parcursul întregului an şcolar, se finalizează prin completarea unui raport, de către cadrul didactic responsabil, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.

În învăţământul primar, la clasele I – IV, în cel secundar şi în cel postliceal, elevii vor avea la fiecare disciplină/modul, cu excepţia celor preponderent practice, cel puţin două evaluări prin lucrare scrisă/test pe an școlar.

La fiecare disciplină de studiu/modul, se încheie anual o singură medie, calculată prin rotunjirea mediei aritmetice a notelor la cel mai apropiat număr întreg. La o diferență de 50 de sutimi, rotunjirea se face în favoarea elevului.

La clasele I – IV se stabilesc calificative anuale la fiecare disciplină de studiu.

Pentru aceste clase, calificativul pe disciplină se stabileşte astfel: se aleg două calificative cu frecvenţa cea mai mare, acordate în timpul anului școlar, după care, în perioadele de recapitulare şi de consolidare a materiei, în urma aplicării unor probe de evaluare sumativă, cadrul didactic poate opta pentru unul dintre cele două calificative, în baza următoarelor criterii:

  • a) progresul sau regresul elevului;
  • b) raportul efort-performanţă realizată;
  • c) creşterea sau descreşterea motivaţiei elevului;
  • d) realizarea unor sarcini din programul suplimentar de pregătire sau de recuperare, stabilite de cadrul didactic şi care au fost aduse la cunoştinţa părintelui, tutorelui sau reprezentantului legal.

Calificativele la purtare se consemnează în catalog de către învăţători/institutori/profesorii pentru învăţământul primar.

În învăţământul secundar inferior, secundar superior şi postliceal, mediile anuale pe disciplină/ modul se consemnează în catalog de către cadrul didactic care a predat disciplina/modulul. Mediile la purtare se consemnează în catalog de profesorii diriginţi ai claselor.

Elevii scutiți de efort fizic trebuie să fie prezenți la orele de educație fizică.

Elevii scutiţi de efort fizic au obligaţia de a fi prezenţi la orele de educaţie fizică şi sport. Acestor elevi nu li se acordă calificative/note şi nu li se încheie media la această disciplină în anul în care sunt scutiţi medical.

Mediile minime pentru promovarea anului școlar

Sunt declaraţi promovaţi elevii care, la sfârşitul anului şcolar, obţin la fiecare disciplină de studiu/modul cel puţin media anuală 5 /calificativul „Suficient”, iar la purtare, media anuală 6 / calificativul „Suficient”.

Elevii liceelor pedagogice, ai liceelor teologice şi ai liceelor militare care obţin la purtare media anuală mai mică de 8 nu mai pot continua studiile la aceste profiluri. Aceşti elevi sunt obligaţi să se transfere, pentru anul şcolar următor, la alte profiluri/licee cu respectarea legislaţiei în vigoare şi a regulamentelor de organizare şi funcţionare a unităţilor în cauză.

Elevii de la clasele cu profil artistic sau sportiv trebuie să obţină media cel puţin 6 la disciplina principală de specialitate, pentru aceste profiluri/specializări.

Elevii de la clasele cu specializările muzică, coregrafie și arta actorului trebuie să obţină cel puţin nota 6 pentru specializarea respectivă/la examenul de sfârşit de an şcolar.

Elevii de la clasele cu specializările arte vizuale, arte plastice, arte decorative, arhitectură, arte ambientale, design, conservare-restaurare bunuri culturale trebuie să obţină la toate disciplinele practice de specialitate media anuală cel puţin 6.

Elevii de la clasele cu profil pedagogic trebuie să obţină la sfârşitul anului şcolar medii anuale de cel puţin 6 la disciplinele limba şi literatura română/limba şi literatura maternă, matematică/ aritmetică şi la disciplinele pedagogice de profil.

Elevii care nu îndeplinesc condiţiile de mai sus sunt obligaţi să se transfere, pentru anul şcolar următor, la alte profiluri/specializări, cu respectarea legislaţiei în vigoare şi a regulamentelor de organizare şi funcţionare a unităţilor în cauză.

Vezi integral: OFICIAL: Noutățile anului școlar 2022-2023. Cum se încheie mediile, câte note vor avea elevii, reguli pentru corigenți și absențe

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax