Economie
Autostrada Sebeş-Turda: De ce sunt puţine şanse să se circule curând pe A10, Aiud – Alba Iulia. Situaţia din şantier
Lucrările foarte întârziate de pe Lotul II al Autostrăzii Sebeş-Turda blochează “la mijloc” investiţia. Dacă pe cei aproximativ 30 de kilometri de la Turda până la Aiud se circulă deja pe A10 din vara anului trecut, sunt şanse, din acest an şi pentru lotul 1, de 17 kilometri, de la Sebeş la Sântimbru. Rămâne însă sub semnul întrebării tronsonul de aproape 25 de kilometri, între Aiud şi Alba Iulia (Sântimbru, Pârâul Iovului), pe care mobilizarea în teren este foarte slabă.
Situaţia a fost adusă din nou în discuţie în urma vizitei ministrului Transporturilor, de joi, pe şantierele loturilor I şi II şi la conferinţa organizată sâmbătă de Ministerul Transporturilor, concluziile fiind publicate pe reţeaua de socializare şi de Lia Olguţa Vasilescu (numită în martie consilier onorific al premierului în domeniul infrastructurii de transport).
Aceasta a publicat, pe reţeaua de socializare, detalii despre activitatea constructorilor începând cu data de 15 martie, adică deschiderea sezonului de lucrări în șantiere).
Din datele sale, “volumul lucrărilor care trebuie realizate anul acesta raportat la lipsa resurselor, a utilajelor și a personalului calificat din șantier vor conduce la imposibilitatea terminării lucrărilor în termenul stabilit, pentru a putea deschide autostrada în condiții de siguranță”.
De altfel, constructorul Aktor a fost chemat luni la Ministerul Transporturilor, pentru a confirma dacă reuşeşte mobilizarea în teren până la sfârşitul lunii aprilie sau, în caz contrar, ministrul Răzvan Cuc va rezilia contractul, după cum a declarat chiar el, la Alba Iulia. Ministrul Răzvan Cuc a precizat, sâmbătă, în conferinţă de presă, că a constatat şi neplata subcontractorilor pe Lotul II.
Situaţia din teren, comparative Loturile I şi II ale autostrăzii Sebeş-Turda, prezentată de Lia Olguţa Vasilescu:
“AUTOSTRADA SEBEȘ – TURDA:
LOTUL 1
Constructor: Asocierea Impresa Pizzarotti & C SPA Pomponio Construcții SRL
Rezultate verificare în șantier:
200 muncitori
120 de utilaje
Lucrările se desfășoară într-un ritm bun în zona nodului Alba Nord. A fost realizate suprastructura podului peste CF și terasamentele. A fost solicitata însă creșterea numărului de utilaje și de oameni precum și desfășurarea activității în două schimburi, pentru realizarea nodului Sebeș. Sectorul va fi deschis circulației anul acesta (constructorul şi-a asumat acest lucru, potrivit declaraţiilor ministrului Răzvan Cuc – n.r.)
LOTUL 2
Constructor: Asocierea Aktor Technical Societe Anonyme (AKTOR S.A.) – S.C. Euro Construct Trading 98 S.R.L.
Rezultate verificare în șantier:
75 utilaje din care 37 basculante
126 oameni pe șantier, cu operatori cu tot, din care 51 muncitori
În urma vizitei din șantier au fost identificate probleme de natură (financiară – n.r.) să afecteze grav termenul de finalizare asumat de antreprenor și comunicat de CNAIR.
Slaba mobilizare a antreprenorului în condițiile în care temperaturile permit realizarea lucrărilor la structuri și lucrări de artă.
Volumul lucrărilor care trebuie realizate anul acesta raportat la lipsa resurselor, a utilajelor și a personalului calificat din șantier vor conduce la imposibilitatea terminării lucrărilor în termenul stabilit, pentru a putea deschide autostrada în condiții de siguranță.
I s-a solicitat reprezentantul firmei AKTOR sa vină luni la minister și să prezinte justificări temeinice pentru continuarea contractului.
Din monitorizarea în șantier au reieșit următoarele aspecte:
La pasajul de la 19+800, mobilizare și activitate slabe
La km 30 nu este activitate
La Podul peste Mureș activitatea este foarte slabă”.
Autostrada Sebeș – Turda – lot 1 (Sebeş – Sântimbru) / stadiu fizic 61,35% (sursa CNAIR – raport februarie 2019)
Lungime: 17 km
Contract lucrări (tip Fidic Galben), antreprenor Asocierea Impresa Pizzarotti & C SPA Pomponio Construcţii SRL, 541.739.137,21 lei fără TVA (460.478.266,63 lei – Fondul de Coeziune 85% şi 81.260.870,58 lei – Guvernul României 15%). Data de începere lucrări potrivit contract: 2.12.2014, cu 4 luni realizare proiect tehnic şi 18 luni execuţie lucrări. Contract supervizare: inginer Egis Romania SA (5.156.196 lei fără TVA).
Termenul estimat de finalizare a lucrărilor: trimestrul IV (noiembrie) 2019
Proiectul prevede două noduri rutiere în zona oraşului Alba Iulia, la sud – km 8 şi la nord – km 16, poduri de traversare a râului Mureş şi a râului Ampoi, supratraversări de drum judeţean şi cale ferată. Mai este şi nodul rutier în zona Lancrăm, care va asigura legătura cu Autostrada Orăştie – Sibiu.
Autostrada Sebeș – Turda – lot 2 (km 17+000 – km 41+250, de la Sântimbru la Aiud-Rădeşti) – stadiu fizic 49,01% (sursa CNAIR – raport februarie)
Lungime: 24,25 km
Contract lucrări (tip Fidic Galben), antreprenor Asocierea Aktor Technical Societe Anonyme (AKTOR SA) – S.C. EuroConstruct Trading 98 S.R.L. (în insolvență) – (549.332.493,62 lei fără TVA, din care 466.932.619,58 – lei Fonduri Coeziune 85% şi 82.399.874,04 lei Guvernul României 15%). Data începere lucrări din contract 2.12 2014, perioada execuţie iniţială: 4 luni pentru realizarea Proiectului Tehnic, pana la data de 2.04.2015, 18 luni pentru execuţie, până la 2.10.2016. Perioada de garanţie: 48 luni. Contract supervizare inginer Asocierea SC KAPPA – Arhchitects & Engineers SRL – SALFO & Associates SA (5.719.331,21 lei fără TVA).
Termenul estimat de finalizare a lucrărilor: trimestrul IV (octombrie) 2019
Proiectul include nod rutier la Teiuş (km 26).
sursa foto-video: Ministerul Transporturilor (Facebook)
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News