EDUCAȚIE
BACALAUREAT 2020: Programa de examen pe discipline. Materia pentru subiecte, competențele de evaluat
BIOLOGIE
Competențe de evaluat – varianta I:
– ierarhizarea unităţilor sistematice ale lumii vii, evidenţiind evoluţia de la simplu la complex;
– recunoaşterea, definirea, dovedirea înţelegerii unor termeni, concepte, legi şi principii specifice ştiinţelor biologice;
– descrierea particularităţilor structurale şi funcţionale ale celulelor, ţesuturilor, organelor, sistemelor de organe la plante, animale şi om, utilizând limbajul ştiinţific adecvat; descrierea principalelor caracteristici structurale ale materialului genetic;
– caracterizarea unor taxoni, structuri, funcţii ale organismelor, a unor fenomene, procese biologice, a unor boli care afectează organe, sisteme de organe etc.
– explicarea unor procese şi fenomene biologice şi a interrelaţiilor dintre ele; explicarea structurii şi funcţiilor materialului genetic, utilizând terminologia ştiinţifică adecvată
– explicarea unor adaptări structurale şi funcţionale ale organismelor la variaţiile de mediu, pe baza conceptelor biologice fundamentale
– compararea modurilor de realizare a funcţiilor fundamentale ale organismelor (asemănări, deosebiri), evidenţiind unitatea şi diversitatea lumii vii, evoluţia lumii vii etc.
– identificarea şi interpretarea variaţiilor cantitative şi calitative ale unor funcţii fundamentale ale organismelor, ale materialului genetic; aprecierea şi interpretarea unor efecte ale variaţiilor condiţiilor de mediu asupra eredităţii, a funcţiilor organismelor
– reprezentarea schematică a unor structuri, a mecanismelor unor procese biologice etc.
– aplicarea cunoştinţelor de biologie în: realizarea, interpretarea unor rezultate, scheme etc.; elaborarea unui text coerent după un algoritm dat, utilizând termeni specifici; rezolvarea unor probleme, situaţii-problemă date etc.; alcătuirea unor probleme şi rezolvarea lor, imaginarea unor situaţii – problemă şi rezolvarea lor; proiectarea etapelor unor activităţi experimentale cu scop de investigare, verificare, certificare etc. a unor date, afirmaţii, procese, legi biologice etc.; explicarea efectelor factorilor cu potenţial mutagen asupra organismului uman; prevenirea efectelor factorilor cu potenţial mutagen asupra organismului uman; prevenirea unor boli care afectează organe, sisteme de organe; explicarea consecinţelor propriului comportament asupra sănătăţii organismului.
– argumentarea propriilor observaţii, investigaţii, concluzii pe baza conceptelor biologice fundamentale: unitatea structură-funcţie; unitatea organism-mediu; unitate-diversitate; evoluţia de la simplu la complex.
Competențe de evaluat – varianta II:
– recunoaşterea, definirea, dovedirea înţelegerii unor termeni, concepte, legi şi principii specifice ştiinţelor biologice.
– identificarea principalelor componente structurale ale sistemelor de organe la om, precum şi a funcţiilor acestora
– descrierea particularităţilor funcţionale ale sistemelor de organe la om; stabilirea corelaţiei structurăfuncţie; descrierea principalelor caracteristici structurale ale materialului genetic
– descrierea particularităţilor biotopului şi ale biocenozei
– caracterizarea unor fenomene, procese biologice, a unor boli care afectează organe, sisteme de organe etc.
– compararea funcţiilor fundamentale şi evidenţierea interdependenţei lor pentru menţinerea integralităţii organismului uman
– explicarea structurii şi funcţiilor materialului genetic, utilizând terminologia ştiinţifică adecvată
– explicarea unor adaptări funcţionale ale organismului uman la variaţiile mediului (stimuli interni, stimuli externi)
– identificarea şi interpretarea variaţiilor cantitative şi calitative ale unor funcţii fundamentale ale organismului uman, ale materialului genetic; aprecierea şi interpretarea unor efecte ale variaţiilor condiţiilor de mediu asupra funcţiilor organismului uman
– identificarea şi interpretarea unor relaţii interspecifice în ecosistemele antropizate
– reprezentarea schematică a unor structuri, a mecanismelor unor procese biologice etc.
– aplicarea cunoştinţelor de biologie în: realizarea, interpretarea unor rezultate, scheme etc.; elaborarea unui text coerent după un algoritm dat, utilizând termeni specifici; rezolvarea unor probleme, situaţii-problemă date etc.; alcătuirea unor probleme şi rezolvarea lor, imaginarea unor situaţii – problemă şi rezolvarea lor; proiectarea etapelor unor activităţi experimentale cu scop de investigare, verificare, certificare etc. a unor date, afirmaţii, procese, legi biologice etc.; recunoaşterea, prevenirea unor boli care afectează organe, sisteme de organe; explicarea, prevenirea efectelor factorilor cu potenţial mutagen asupra organismului uman; explicarea consecinţelor propriului comportament asupra sănătăţii organismului, a impactului antropic asupra ecosistemelor naturale
– argumentarea propriilor observaţii, investigaţii, concluzii pe baza conceptelor biologice fundamentale: unitatea structură-funcţie; unitatea organism-mediu; unitate-diversitate; evoluţia de la simplu la complex.
Biologia este susţinută ca probă scrisă. Timpul alocat probei este de 3 ore. Punctajul maxim este de 100 puncte dintre care 10 puncte se acordă din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea punctajului obţinut la 10. Nota minimă pentru promovarea probei este 5, echivalentul a 50 de puncte. Subiectele nu vizează conţinutul unui manual anume. Ele vor fi elaborate pe baza competenţelor prezentate la punctul II şi nu pe baza conţinuturilor comune ale manualelor şcolare. Manualul şcolar este doar unul dintre suporturile didactice utilizate de profesori şi de elevi, care ajută la realizarea competenţelor cuprinse în programa şcolară. Programa pentru examenul de bacalaureat a fost elaborată în conformitate cu Programele şcolare de biologie pentru clasele a IX-a, a X-a, a XI-a, a XII-a, în vigoare.
Proba scrisă la biologie pentru care elevul poate opta, în conformitate cu filiera, profilul şi specializarea urmate, se poate susţine în una dintre cele două variante, dacă biologia a fost studiată în clasele de liceu cuprinse în varianta aleasă: Biologie vegetală și animală (clasele IX și X), Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie umană (clasele XI și XII).
INFORMATICĂ (specializările matematică-informatică și matematică-informatică, intensiv informatică)
Competențe de evaluat: construirea algoritmilor corespunzători unor prelucrări elementare și reprezentarea lor în pseudocod și prin programe scrise în limbaj de programare (Pascal, C sau C++, la alegere); analiza rezolvării unei probleme prin urmărirea evoluției valorilor variabilelor prelucrate de algoritmul corespunzător; abstractizarea rezolvării prin construirea unor algoritmi echivalenți; identificarea și utilizarea tipurilor de date predefinite specifice unui limbaj de programare; definirea și utilizarea unor tipuri de date proprii; identificarea și utilizarea operatorilor predefiniți elementari; identificarea și utilizarea subprogramelor predefinite elementare; identificarea și utilizarea regulilor sintactice specifice limbajului de programare studiat; definirea și apelul unor subprograme proprii cu înțelegerea mecanismelor de transfer prin intermediul parametrilor; identificarea proprietăților unor structuri de date necesare în rezolvarea problemelor cu ajutorul calculatorului și utilizarea unor modele de memorare a acestora; organizarea datelor ce intervin în rezolvarea unei probleme utilizând structuri de date adecvate; organizarea etapelor de prelucrare ce formează un algoritm utilizând structuri de control și module de program; folosirea unor metode sistematice de rezolvare pentru probleme de generare; analiza unor algoritmi echivalenți de rezolvare a unei probleme în vederea alegerii algoritmului optim.
Conținuturi:
1. Algoritmi 1.1. Noțiunea de algoritm, caracteristici 1.2. Date, variabile, expresii, operații 1.3. Structuri de bază: liniară, alternativă și repetitivă 1.4. Descrierea algoritmilor, reprezentare în pseudocod
2. Elementele de bază ale unui limbaj de programare (Pascal sau C, la alegere) 2.1. Vocabularul limbajului 2.2. Constante. Identificatori 2.3. Noțiunea de tip de dată. Operatori aritmetici, logici, relaționali 2.4. Definirea tipurilor de date 2.5. Variabile. Declararea variabilelor 2.6. Definirea constantelor 2.7. Structura programelor. Comentarii 2.8. Expresii. Instrucțiunea de atribuire 2.9. Citirea /scrierea datelor
2.10. Structuri de control: instrucțiunea compusă, structuri alternative și repetitive
3. Subprograme predefinite 3.1. Subprograme. Mecanisme de transfer prin intermediul parametrilor 3.2. Proceduri și funcții predefinite
4. Tipuri structurate de date 4.1. Tipul tablou 4.2. Tipul șir de caractere: operatori, proceduri și funcții predefinite pentru: citire, afișare, concatenare, căutare, extragere, inserare, eliminare și conversii șir valoare numerică 4.3. Tipul înregistrare
5. Fișiere text 5.1. Fișiere text. Tipuri de acces 5.2. Proceduri și funcții predefinite pentru fișiere text
6. Algoritmi elementari 6.1. Probleme care operează asupra cifrelor unui număr 6.2. Divizibilitate. Numere prime. Algoritmul lui Euclid 6.3. Șirul lui Fibonacci. Calculul unor sume cu termenul general dat 6.4. Determinare minim/maxim 6.5. Metode de ordonare: metoda bulelor, inserției, selecției, numărării 6.6. Interclasare 6.7. Metode de căutare: secvențială, binară 6.8. Analiza complexității unui algoritm considerând criteriile de eficiență durata de executare și spațiu de memorie utilizat
7. Subprograme definite de utilizator 7.1. Proceduri și funcții: declarare și apel, parametri formali și parametri efectivi, parametri transmiși prin valoare, parametri transmiși prin referință, variabile globale și variabile locale, domeniu de vizibilitate 7.2. Proiectarea modulară a rezolvării unei probleme
8. Recursivitate 8.1. Prezentare generală 8.2. Proceduri și funcții recursive
9. Metoda backtracking (iterativă sau recursivă) 9.1. Prezentare generală 9.2. Probleme de generare. Oportunitatea utilizării metodei backtracking
10. Generarea elementelor combinatoriale 10.1. Permutări, aranjamente, combinări 10.2. Produs cartezian, submulțimi
11. Grafuri 11.1. Grafuri neorientate: terminologie (nod/vârf, muchie, adiacență, incidență, grad, lanț, lanț elementar, ciclu, ciclu elementar, lungime, subgraf, graf parțial), proprietăți (conex, componentă conexă, graf complet, hamiltonian, eulerian), metode de reprezentare în memorie (matrice de adiacență, liste de adiacență) 11.2. Grafuri orientate: terminologie (nod/vârf, arc, adiacență, incidență, grad intern și extern, drum, drum elementar, circuit, circuit elementar, lungime, subgraf, graf parțial), proprietăți (tare conexitate, componentă tare conexă), metode de reprezentare în memorie (matrice de adiacență, liste de adiacență) 11.3. Arbori: terminologie (nod, muchie, rădăcină, descendent, descendent direct/fiu, ascendent, ascendent direct/părinte, frați, nod terminal, frunză), metode de reprezentare în memorie (matrice de adiacență, liste de „descendenți”, vector de „tați”)
NOTĂ: Programele de examen sunt realizate în conformitate cu prevederile programelor școlare în vigoare. Subiectele pentru examenul de bacalaureat național se elaborează în baza prevederilor prezentelor programe și nu vizează conținutul unui manual anume.
Programa pentru specializare Științele naturii, AICI.
GEOGRAFIE
Proba de examen este scrisă şi se desfăşoară pe o durată de 3 ore. Programa pentru examen vizează Geografia pentru clasa a XII-a: Europa – România – Uniunea Europeană
Conținuturi:
A. Europa și România – elemente geografice de bază
1. Spaţiul românesc şi spaţiul european
2. Elemente fizico-geografice definitorii ale Europei şi ale României: – relieful major (trepte, tipuri şi unităţi majore de relief) – clima (factorii genetici, elementele climatice, regionarea climatică) – hidrografia – aspecte generale; Dunărea şi Marea Neagră – învelişul biopedogeografic – resursele naturale
3. Elemente de geografie umană ale Europei şi ale României – harta politică a Europei; România ca stat al Europei – populaţia şi caracteristicile ei geodemografice – sistemul de oraşe al Europei – activităţile economice – caracteristici generale – sisteme de transport
NOTĂ: Elaborarea subiectelor se va realiza în conformitate cu prevederile prezentei programe de BACALAUREAT, fiind centrată pe evaluarea competenţelor prevăzute la punctul II. Programa a fost realizată în conformitate cu programa şcolară de geografie pentru clasa a XII-a. Subiectele nu vizează conţinutul unui manual anume. Manualele şcolare reprezintă doar unul dintre suporturile didactice utilizate de către profesori şi elevi pentru parcurgerea programei şcolare prin însuşirea de cunoştinţe şi formarea de competenţe.
Competențele de evaluat, AICI.
LOGICĂ, ARGUMENTARE ŞI COMUNICARE
Competențe de evaluat: utilizarea adecvată a conceptelor, operaţiilor şi instrumentelor specifice logicii în argumentare; transpunerea unui enunţ din limbaj natural în limbaj formal şi din limbaj formal în limbaj natural; construirea unor argumente în vederea susţinerii unui punct de vedere sau a unei soluţii propuse pentru rezolvarea unor situaţii – problem; utilizarea unor raţionamente adecvate în luarea deciziilor; analizarea structurii şi/sau corectitudinii formelor şi operaţiilor logice
Conținuturi:
1. Societate, comunicare şi argumentare – argumentarea şi structura argumentării; analiza logică a argumentelor; termenii: caracterizare generală (definire, tipuri de termeni); raporturi între termini; propoziţii: caracterizare generală (definire, structură); tipuri de propoziţii categorice; raporturi între propoziţii categorice; raţionamente: caracterizare generală (definire, structură); tipuri de raţionamente; definirea şi clasificarea: caracterizare generală; corectitudine în definire şi clasificare
2. Tipuri de argumentare – deductivă: argumente/raţionamente imediate cu propoziţii categorice (conversiunea şi obversiunea); silogismul (caracterizare generală, figuri şi moduri silogistice, verificarea validităţii prin metoda diagramelor Venn) / demonstraţia; nedeductivă: inducţia completă; inducţia incompletă
3. Societate, comunicare şi argumentare corectă – evaluarea argumentelor (validitatea argumentelor); erori de argumentare
PSIHOLOGIE
Competențe de evaluat: utilizarea adecvată a conceptelor specifice psihologiei; analizarea şi exemplificarea proceselor psihice, a componentelor personalităţii, precum şi a corelaţiilor dintre ele; explicarea specificului şi a rolului/importanţei diferitelor categorii de procese psihice şi componente ale personalităţii pornind de la elemente date (situaţii de viaţă, texte, concepte); argumentarea unui punct de vedere personal referitor la o anumită problematică psihologică
Conținuturi:
1. Procesele psihice şi rolul lor în evoluţia personalităţii; procese cognitive senzoriale – caracterizare general; procese cognitive superioare – gândirea; memoria; imaginaţia; activităţi şi procese reglatorii – limbajul, motivaţia; voinţa; afectivitatea; atenţia
2. Structura şi dezvoltarea personalităţii: caracterizarea generală a personalităţii; temperamentul; aptitudinile; inteligenţa, ca aptitudine general; caracterul; creativitatea
ECONOMIE
Competențe de evaluat: utilizarea adecvată a conceptelor specifice disciplinei în analizarea, explicarea şi compararea unor procese şi fenomene specifice dinamicii economice; caracterizarea agenţilor economici (consumatori şi producători), ca purtători ai cererii şi ofertei pe piaţă; caracterizarea pieţei din perspectiva dinamicii economice; analizarea, evaluarea şi exemplificarea comportamentului raţional al agenţilor economici în economia de piaţă; interpretarea rezultatelor evaluării fenomenelor şi proceselor economice
Conținuturi:
1. Consumatorul şi comportamentul său raţional: nevoi şi resurse; cererea; consumatorul şi comportamentul său (costul de oportunitate, utilitatea economică)
2. Producătorul/întreprinzătorul şi comportamentul său raţional: proprietatea şi libera iniţiativă; oferta; factorii de producţie şi combinarea acestora; costuri, productivitate, profit, eficienţă economică
3. Piaţa -întâlnire a agenţilor economici: relaţia cerere-ofertă-preţ în economia de piaţă; mecanismul concurenţial; forme ale pieţei – Piaţa monetară, Piaţa capitalurilor, Piaţa muncii
SOCIOLOGIE
Competențe de evaluat: utilizarea adecvată a metodelor, tehnicilor şi instrumentelor de investigare sociologică în analizarea unor fenomene şi procese sociale; analizarea rolului şi stadiilor socializării; identificarea şi analizarea unor comportamente şi probleme sociale; argumentarea unui punct de vedere personal referitor la o anumită problematică sociologică
Conținuturi:
1. Perspectiva sociologică asupra societăţii. Metodologia cercetării sociologice: specificul cunoaşterii sociologice – metode, tehnici, procedee, instrumente ale investigaţiei sociologice; societatea şi viaţa social; structura socială: status şi rol; relaţii sociale; grupuri sociale; grupuri mici; instituţii şi organizaţii sociale: familia, şcoala, biserica, statul; partidele politice, ONG-urile; socializarea: rol, stadia; probleme sociale (discriminarea, infracţionalitatea, conflictele sociale, corupţia, sărăcia)
FILOSOFIE
Competențe de evaluat: precizarea semnificaţiei filosofice a unor concept; analizarea unui text filosofic din perspectiva temei, problemei, soluţiei propuse şi argumentelor cu care este susţinută soluţia; analizarea comparativă şi critică a structurii argumentative a unor puncte de vedere filosofice, a premiselor şi a consecinţelor acestora; argumentarea unui punct de vedere personal referitor la o problemă filosofică
Conținuturi:
1. Omul: problematica naturii umane; sensul vieţii
2. Morala: teorii morale; probleme de etică aplicată
3. Politica: libertate şi responsabilitate social-politică; egalitate şi dreptate
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Dacă ți-a plăcut articolul:
ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.