EDUCAȚIE
BACALAUREAT 2020: Programa de examen pe discipline. Materia pentru subiecte, competențele de evaluat
FIZICĂ
Elevii vor opta în timpul probei de examen pentru două dintre cele patru module (Mecanică, Elemente de termodinamică, Producerea şi utilizarea curentului continuu, Optică).
Volumul programei de examen, redus față de cel din curriculum, se limitează la unele capitole ale Fizicii care permit, în cadrul examenului de bacalaureat, o evaluare a atingerii competențelor.
Cunoștințele de matematică necesare examenului de Fizică cuprind, în afara celor de aritmetică, algebră și geometrie elementară, operații cu puteri raționale, operații fundamentale cu funcții trigonometrice, logaritmi, progresii, determinarea extremului unei funcții cu metodele analizei matematice, folosirea integralei definite.
Numerotarea capitolelor și a temelor nu coincide cu cea din curriculum, dar formularea conținutului respectă întocmai programa școlară a fiecărei clase.
Elementele din Lista de termeni fac referire la noțiunile/cunoștințele care se pot regăsi in itemii subiectului de examen.
Pornind de la competențele generale și specifice ale învățării fizicii s-a optat pentru un conținut diferențiat al programei de examen, în funcție de filieră și profil.
Competențe de evaluat:
1. Explicarea unor fenomene naturale cu ajutorul conceptelor specifice fizicii: definirea sau recunoașterea unor concepte specifice fizicii menționate în lista de termeni conținută în acest material; formularea de ipoteze referitoare la fenomene fizice; exprimarea prin simboluri specifice fizicii a legilor, principiilor și teoremelor fizicii, a definițiilor mărimilor fizice și a unităților de măsură ale acestora; descrierea semnificațiilor termenilor sau simbolurilor folosite în legi sau relații.
2. Utilizarea noțiunilor studiate în rezolvarea unor probleme cu caracter teoretic și aplicativ: selectarea informațiilor relevante referitoare la fenomenele prezentate în cadrul problemelor; aplicarea modelelor unor procese în rezolvarea problemelor; utilizarea adecvată a unor algoritmi și a aparatului matematic în rezolvarea de probleme; utilizarea reprezentărilor schematice și grafice ajutătoare pentru înțelegerea și rezolvarea unei probleme; interpretarea din punct de vedere fizic a rezultatelor obținute în rezolvarea unor probleme.
3. Interpretarea fenomenelor din viața cotidiană prin folosirea într-un mod integrat a cunoștințelor și a metodelor specifice diferitelor domenii ale fizicii: identificarea fenomenelor fizice în situații din viața cotidiană; realizarea de conexiuni între fenomenele specifice diverselor domenii ale fizicii, în scopul explicării principiilor de funcționare ale unor aparate și montaje simple; selectarea informațiilor relevante pentru interpretarea unor fenomene fizice; anticiparea evoluției fenomenelor fizice, pornind de la date prezentate; descrierea și explicarea unor fenomene din viața cotidiană folosind cunoștințe integrate din diferite domenii ale fizicii.
4. Identificarea unor relații între informații rezultate din explorarea și experimentarea dirijată a unor fenomene fizice, pentru interpretarea acestora: decodificarea informațiilor conținute în reprezentări grafice sau tabele; selectarea informațiilor relevante pentru interpretarea unor fenomene fizice.
CHIMIE
Elevii care susţin bacalaureatul la chimie pot opta pentru programa de chimie anorganică şi generală sau pentru programa de chimie organică.
Chimie anorganică și generală
Competențe de evaluat
– explicarea unor fenomene, procese, procedee întâlnite în viaţa de zi cu zi: clasificarea sistemelor chimice studiate după diferite criteria; descrierea comportării speciilor chimice studiate într-un context dat; diferenţierea substanţelor chimice după natura interacţiunilor dintre atomi, ioni, molecule; structurarea cunoştinţelor anterioare, în scopul explicării proprietăţilor unui sistem chimic; interpretarea caracteristicilor fenomenelor sistemelor studiate, în scopul identificării aplicaţiilor acestora.
– investigarea comportării unor substanţe chimice sau sisteme chimice: efectuarea de investigaţii pentru evidenţierea unor caracteristici, proprietăţi, relaţii; formularea de concluzii folosind informaţiile din surse de documentare, grafice, scheme, date experimentale care să răspundă ipotezelor formulate; utilizarea investigaţiilor în vederea obţinerii unor explicaţii de natură ştiinţifică
– rezolvarea de probleme în scopul stabilirii unor corelaţii relevante, demonstrând raţionamente deductive şi inductive: analizarea problemelor pentru a stabili contextul, relaţiile relevante, etapele rezolvării; aplicarea algoritmilor de rezolvare de probleme, în scopul aplicării lor în situaţii din cotidian; evaluarea strategiilor de rezolvare a problemelor pentru a lua decizii asupra materialelor/ condiţiilor analizate
– comunicarea înţelegerii conceptelor în rezolvarea de probleme, în formularea explicaţiilor, în conducerea investigaţiilor şi în raportarea de rezultate: aplicarea corespunzătoare a terminologiei ştiinţifice în descrierea sau explicarea fenomenelor şi proceselor; folosirea corectă a terminologiei specifice chimiei;
– evaluarea consecinţelor proceselor şi acţiunii produselor chimice asupra propriei persoane şi asupra mediului: compararea acţiunii unor produse, procese chimice asupra propriei persoane sau asupra mediului; anticiparea efectelor unor acţiuni specifice asupra mediului înconjurător.
Chimie organică
Competențe de evaluat:
– explicarea unor fenomene, procese, procedee întâlnite în viaţa de zi cu zi: clasificarea compuşilor organici în funcţie de natura grupei funcţionale; diferenţierea compuşilor organici în funcţie de structura acestora: descrierea comportării compuşilor organici studiaţi în funcţie de clasa de apartenenţă
– investigarea comportării unor substanţe chimice sau sisteme chimice: efectuarea de investigaţii pentru evidenţierea unor caracteristici, proprietăţi, relaţii: formularea de concluzii care să demonstreze relaţii de tip cauză-efect: evaluarea măsurii în care concluziile investigaţiei susţin predicţiile iniţiale
– rezolvarea de probleme în scopul stabilirii unor corelaţii relevante, demonstrând raţionamente deductive şi inductive: rezolvarea problemelor cantitative/ calitative; conceperea sau adaptarea unei strategii de rezolvare pentru a analiza o situaţie; justificarea explicaţiilor şi soluţiilor la probleme
– comunicarea înţelegerii conceptelor în rezolvarea de probleme, în formularea explicaţiilor, în conducerea investigaţiilor şi în raportarea de rezultate: utilizarea, în mod sistematic, a terminologiei specifice într-o varietate de contexte de comunicare; procesarea unui volum important de informaţii şi realizarea distincţiei dintre informaţii relevante/ irelevante şi subiective/ obiective; decodificarea şi interpretarea limbajului simbolic şi înţelegerea relaţiei acestuia cu limbajul comun
– evaluarea consecinţelor proceselor şi acţiunii produselor chimice asupra propriei persoane şi asupra mediului: analizarea consecinţelor dezechilibrelor generate de procesele chimice poluante şi folosirea necorespunzătoare a produselor chimice; justificarea importanţei compuşilor organici.
Notă: programele de examen sunt realizate în conformitate cu prevederile programelor școlare în vigoare. Subiectele pentru examenul național de bacalaureat evaluează competențele dezvoltate pe parcursul învățământului liceal, se elaborează în conformitate cu prezenta programă și nu vizează conținutul unui manual anume
BIOLOGIE
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Dacă ți-a plăcut articolul:
ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.