Connect with us
Advertisement

Educație

BACALAUREAT 2020: Programa de examen pe discipline. Materia pentru subiecte, competențele de evaluat

examen

Publicat

Ministerul Educației a publicat recent programele actualizate pentru examenul de Bacalaureat 2020, din care a fost exclusă materia din semestrul al doilea al acestui an școlar.

Pe baza acestor conținuturi, vor fi elaborate subiectele de examen.

Vezi BACALAUREAT 2020: Teste de pregătire pentru clasa a XII-a, publicate de minister. Vezi modelele de subiecte, pe discipline

Noile programe de examen pentru Evaluarea Națională a absolvenților clasei a VIII-a, respectiv noile programe pentru susținerea probelor scrise ale examenului național de Bacalaureat în anul școlar 2019-2020, sunt aprobate prin Ordinul de ministru 4115/10 aprilie, publicat în Monitorul Oficial.

CITEȘTE ȘI: BACALAUREAT 2020: Toate testele de pregătire și baremele. Detalii despre examen, pentru elevii de clasa a XII-a

În ceea ce privește examenul de Bacalaureat, sunt publicate programele pentru susținerea probelor scrise la Limba și literatura română, Limba și literatura maternă (pentru elevii de la toate filierele, profilurile și specializările, care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităților naționale), Matematică, Istorie, Fizică, Chimie, Biologie, Informatică, Geografie, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Economie, Sociologie, Filosofie

Vezi BACALAUREAT 2020: Noi teste de pregătire pentru liceeni, setul trei, publicate de minister. Modele de subiecte pe discipline

Programa Bacalaureat la Limba și literatura ROMÂNĂ

Prin susţinerea examenului de bacalaureat la această disciplină, elevul va trebui să facă dovada unor competenţe dobândite în ciclul inferior şi în cel superior de liceu (clasele a IX-a – a XII-a), corelate cu anumite conţinuturi parcurse în cele două cicluri liceale.

Competențe de evaluat – Filiera teoretică – profil real Filiera tehnologică – toate profilurile și specializările Filiera vocațională – toate profilurile și specializările (cu excepția profilului pedagogic).

Utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în diferite situaţii de comunicare

Utilizarea adecvată a strategiilor de comprehensiune şi de interpretare, a modalităţilor de analiză tematică, structurală şi stilistică în receptarea textelor literare şi nonliterare

Punerea în context a textelor studiate prin raportare la epocă sau la curente culturale/literare

Argumentarea în scris şi oral a unor opinii în diverse situaţii de comunicare

Vezi integral AICI toate programele la toate materiile.

Literatură: Autori canonici: – Mihai Eminescu, Ion Creangă, I. L. Caragiale, Titu Maiorescu, Ioan Slavici, G. Bacovia, Lucian Blaga, Tudor Arghezi, Ion Barbu, Mihail Sadoveanu, Liviu Rebreanu, Camil Petrescu, G. Călinescu, E. Lovinescu.

Conform programei şcolare în vigoare, examenul de bacalaureat nu implică studiul monografic al scriitorilor canonici, ci studierea a cel puţin unui text din opera acestora. Textele literare la prima vedere pot aparţine atât autorilor canonici, cât şi altor autori studiaţi. Pentru proba scrisă, elevii trebuie să studieze în mod aprofundat cel puţin numărul minim de texte prevăzute în programa şcolară, aparţinând autorilor canonici sau prozei narative, poeziei sau dramaturgiei româneşti despre care să poată redacta un eseu structurat, un eseu liber sau un eseu argumentativ, în care să aplice conceptele de istorie şi teorie literară (perioade, curente literare/culturale, elemente de analiză tematică, structurală şi stilistică) menţionate în programă. Tematica studiilor de caz şi a dezbaterilor din programele şcolare, regăsită în programa de examen, poate fi valorificată în cadrul probelor orale şi scrise, prin solicitarea argumentării unor opinii sau judecăţi de valoare pe marginea acestora.

MATEMATICĂ

Programele de examen se diferenţiază, în funcţie de filiera, profilul şi specializarea absolvite, în: – programa M_mate-info pentru filiera teoretică, profilul real, specializarea matematică-informatică şi pentru filiera vocaţională, profilul militar, specializarea matematică-informatică;

– programa M_şt-nat pentru filiera teoretică, profilul real, specializarea ştiinţe ale naturii;

– programa M_tehnologic pentru filiera tehnologică: profilul servicii, toate calificările profesionale; profilul resurse naturale şi protecţia mediului, toate calificările profesionale; profilul tehnic, toate calificările profesionale;

– programa M_pedagogic pentru filiera vocaţională, profilul pedagogic, specializarea învăţător/educatoare.

PROGRAMA M_mate – info Filiera teoretică, profilul real, specializarea matematică-informatică Filiera vocaţională, profilul militar, specializarea matematică-informatică – competențe de evaluat și conținuturi clasa a IX-a – 4 ore/săpt. (TC+CD)

Mulţimi şi elemente de logică matematică – identificarea, în limbaj cotidian sau în probleme de matematică, a unor noţiuni specifice logicii matematice şi teoriei mulţimilor; utilizarea proprietăţilor operaţiilor algebrice ale numerelor, a estimărilor şi aproximărilor în contexte variate: alegerea formei de reprezentare a unui număr real şi utilizarea unor algoritmi pentru optimizarea calculelor cu numere reale; deducerea unor rezultate şi verificarea acestora utilizând inducţia matematică sau alte raţionamente logice; redactarea rezolvării unei probleme, corelând limbajul uzual cu cel al logicii matematice şi al teoriei mulţimilor; transpunerea unei situaţii-problemă în limbaj matematic, rezolvarea problemei obţinute şi interpretarea rezultatului

Şiruri, funcţii; lecturi grafice; Funcţia de gradul I; Funcţia de gradul al II-lea; Interpretarea geometrică a proprietăţilor algebrice ale funcţiei de gradul al II-lea; Vectori în plan; Coliniaritate, concurenţă, paralelism – calcul vectorial în geometria plană; Elemente de trigonometrie; Aplicaţii ale trigonometriei şi ale produsului  scalar a doi vectori în geometria plană.

Integral, pentru toate profilurile, AICI.

ISTORIE

Competențe de evaluat:

– utilizarea eficientă a comunicării şi a limbajului de specialitate; formularea de argumente referitoare la un subiect istoric; folosirea limbajului adecvat în cadrul unei prezentări scrise; evidențierea relației cauză-efect într-o succesiune de evenimente sau procese istorice; formularea, în scris, a unor opinii referitoare la o temă de istorie

– exersarea demersurilor și acțiunilor civice democratice; extragerea informației esențiale dintr-un mesaj; descoperirea constantelor în desfășurarea fenomenelor istorice studiate

– aplicarea principiilor şi a metodelor adecvate în abordarea surselor istorice: selectarea şi comentarea surselor istorice pentru a susţine/combate un punct de vedere; descoperirea în sursele de informare a perspectivelor multiple asupra evenimentelor şi proceselor istorice: analiza diversității sociale, culturale și de civilizație în istorie pornind de la sursele istorice

– utilizarea surselor istorice, a metodelor și a tehnicilor adecvate istoriei pentru rezolvarea de probleme: utilizarea adecvată a coordonatelor temporale și spațiale relative la un subiect istoric; construirea de sinteze tematice

Conținuturi (clasa a XII-a)

A. Popoare și spații istorice 1. Romanitatea românilor în viziunea istoricilor.

B. Oamenii, societatea și lumea ideilor 1. Secolul XX – între democrație și totalitarism. Ideologii şi practici politice în România şi în Europa. 2. Constituțiile din România.

C. Statul și politica 1. Autonomii locale și instituții centrale și în spațiul românesc (secolele IX-XVIII). 2. Statul român modern: de la proiect politic la realizarea României Mari. (secolele XVIII-XX) – cu excepția aspectelor referitoare la secolul al XX-lea din acest conținut.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement