Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Când ar putea fi disponibil un vaccin împotriva COVID-19. Precizările comisarului european pentru sănătate


Publicat

Vaccin, gripa

Un vaccin împotriva COVID-19 ar putea fi disponibil până la sfârşitul anului 2020, a declarat  duminică, Stella Kyriakides, comisar european pentru sănătate, potrivit dpa.

„Chiar dacă este riscant în acest moment să facem predicţii, avem nişte indicii bune că un vaccin candidat ar putea fi disponibil până la sfârşitul acestui an sau începutul anului viitor”, a declarat Kyriakides pentru ediţia online a Handelsblatt.

Un vaccin nu ar rezolva toate problemele dintr-o dată, dar ar permite revenirea treptată la normalitate odată cu vaccinarea unei „mase critice de cetăţeni, în special a celor din grupurile de risc”, a spus ea.

Comisarul european pentru sănătate a remarcat de asemenea un număr crescând de focare mai mici sau mai mari de coronavirus în mai multe state membre ale UE.

Stella Kyriakides a recomandat guvernelor să procedeze la „izolarea rapidă a sursei de infecţie la nivel local cu ajutorul testelor, urmărirea contactelor şi izolarea imediată a persoanelor contaminate”.

sursă: Agerpres



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

FOTO ȘTIREA TA: Container și pubele de gunoi, pe pista de biciclete de la ieșirea din Alba Iulia. ”Era să intru în plin în ele”

Publicat

Un cititor Alba24 a transmis câteva fotografii surprinse joi seară, în jurul orei 21, la ieșirea din Alba Iulia spre Teiuș, în zona reprezentanței Dacia/Renault. 

În mijlocul pistei de biciclete de pe marginea drumului, au fost amplasate câteva containere de gunoi.

”Oare e frumos ce se întâmplă la Dacia/Renault la iesirea din Alba spre Cluj? La ce mai facem piste de biciclete, dacă punem mizeria în mijlocul drumului?

Sincer, supărarea mare e că atunci când mergi pe bicicletă cu viteză și mai e și noapte, abia le eviți; era să intru din plin în ele. Nu au ce căuta acolo… să le țină în curtea lor nu pe domeniul public” a transmis acesta.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO INTERVIU cu Horațiu Florea, liderul PRO România Alba: O să avem un scor mai bun decât PSD la alegerile județene

Publicat

Liderul PRO România filiala Alba, Horațiu Florea, a fost prezent la alba24.ro într-un interviu video, unde a vorbit despre actuala campanie electorală și de ce candidează pentru șefia Consiliului Județean Alba. 

Mai mult de atât, Horea a povestit cum a reușit o formațiune politică nouă care a început de la zero în Alba să aibă candidați pentru aproape toate localitățile din județ.

Florea a mai punctat care sunt în opinia sa cele mai mari greșeli pe care actuala conducere a Consiliului Județean Alba le-a făcut și ce ar face el dacă ar ajunge președintele instituției.

De asemenea, la finalul interviului Horea a declarat că PRO România în Alba va avea un scor mai bun decât PSD.

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Ministrul Muncii cere SCUZE PUBLICE femeii din Alba care a încasat dimp de 16 ani o pensie mai mică decât i se cuvenea

Publicat

Ministrul Muncii, Violet Alexandru, i-a cerut scuze unei femei din Alba care, timp de 16 ani, a primit o pensie mai mică decât cea care i se cuvenea legal. Totul din cauza unui funcţionar care a trecut în sistem un cod greşit. 

Dosarul era închis incorect din anul 2004.

Violeta Alexandru a postat pe contul ei de Facebook un mesaj:

”Nu ați uitat cazul doamnei A.B. din județul Alba, pensionara căreia – deși i s-a calculat corect noua pensie la trecerea de la pensie anticipată la cea de limită de vârstă – nu i s-a făcut corect plata timp de 16 ani? Nici eu!

Alături de Casa Națională de Pensii și de parlamentarii liberali (Florin Roman) am modificat prevederea din lege. Am eliminat termenul de prescripție de 3 ani.

De la intrarea în vigoare a noii prevederi, dacă o (nouă) decizie de pensie nu a fost pusă în plată în cuantum corect iar pensionarul sesizează acest aspect la un interval de timp mai mare de 3 ani, casa de pensii va fi obligată să plătească pensia integrală de la data înscrisă în decizia de pensie. Nu doar pentru o perioadă de 3 ani, cum se făcea până acum.

Sunt multe probleme. Parcă vin toate peste mine. Vechi și nerezolvate. Mici sau mai mari, le judec la fel. Nu renunț până nu se rezolvă. Cât de multe pot. Mă interesează schimbări de sistem, vreau să îndrept lucruri ca să nu se mai întâmple astfel de cazuri cum a fost cel al doamnei.

Modificarea pe care am reușit să o facem va ajuta și persoanele care aduc documente în completarea celor existente la dosarul de pensionare, în urma acestora urmând să beneficieze de un cuantum crescut al pensiei.

Până acum oamenilor acestora li se acorda diferența de bani doar pentru 3 ani. Profund injust! Acum vor primii toți banii înapoi, de la momentul stabilirii noului drept de pensie!

Am convingerea că, de la rezolvarea acestor situații, sistemul se schimbă. La Alba am schimbat directorul
casei de pensii la scurtă vreme de la numirea mea în Guvern.

Cum o fi putut el să stea liniștit (chiar cu capul la cutie) când cazul a arătat greșelile din perioada în care conducea Casa? Pe oamenii aceștia cărora nu le pasă (se vede din atitudine; nu am o problemă când văd recunoașterea greșelii și dorința de rezolvare) îi schimb sau declanșez procedurile administrative de evaluare.

Oricum, indiferentă nu rămân pe principiul: lasă că trece timpul și se uită! Cei care își văd de treabă, nu au niciun motiv de îngrijorare. Facem treabă împreună! Indiferent de funcții, muncim îmoreună până îndreptăm problemele.

Îi cer, încă o dată, scuze doamnei A.B. Felul în care am înțeles să îi cer scuze domniei sale și celor care ar fi putut fi afectați a fost să rezolv problema ca să nu se mai întâmple!”

Digi24 a realizat la momentul respectiv un reportaj în satul Tăuni, unde locuiește femeia:

Ana Bîrloncea trăiește staul Tăuni din județul Alba. Am găsit-o trebăluind prin gospodărie împreună cu soţul ei. Vizita unei echipe de televiziune nu este un lucru obișnuit. Ne privește deopotrivă intrigată și curioasă.

Ana Bîrloncea, pensionară: Şi apăi, care e treaba atunci?

Reporter: Ştiţi care e treaba? Treaba este că matale te-ai pensionat anticipat, după care te-ai dus să depui acea cerere pentru pensionare la vârstă…

Ana Bîrloncea: La vârstă, da…

Reporter: Și nu ţi s-a înregistrat acea pensionare la vârstă şi matale iei pensia de 16 ani pe anticipată, nu pe pensionarea la vârstă. Şi ei abia acum au descoperit lucrul ăsta.

Ana Bîrloncea: Păi până acum de ce nu au descoperit?

Reporter: Bună întrebare…

Ana Bîrloncea: Până acum de ce nu au văzut, de ce nu au decoperit până acum?

Povestea începe în 2002, când Ana Bîrloncea se pensionează anticipat. Doi ani mai târziu împlinește vârsta legală de pensionare și depune un nou dosar. I se aprobă, iar Casa de Pensii Alba îi emite noua decizie de pensionare – de data aceasta, de pensionare pentru limită de vârstă.

Doar că, din neatenție sau din incompetență, un funcționar a introdus în baza de date un cod greşit. Aşa că, timp de 16 ani, femeia a continuat să încaseze pensia anticipată, adică o sumă semnificativ mai mică decât cea care i se cuvenea.

Reporter: Matale ai crezut până acum că iei pensia pentru vârstă…

Ana Bîrloncea, pensionară: Păi, iau pensia, ce m-am gândit ce pensie iau şi cum?! Am luat pensia, noroc bun.

Neregula a fost descoperită, printre multe altele, în urmă cu câteva luni, după un control făcut la Casa Județeană de Pensii Alba de către Casa Națională de Pensii. Directorul Alexandru Retegan a fost demis. L-am găsit în ultima zi de serviciu strângându-și lucrurile din birou. L-am întrebat de cazul Anei Bîrloncea. Neagă existența lui.

Alexandru Retegan, fost director CJP Alba: Nu există aşa ceva!

Reporter: Nu există?

Alexandru Retegan: Nu există aşa ceva.

Reporter: Cum adică nu există?

Alexandru Retegan: Nu există aşa ceva, aşa cum cum vă spun eu, nu există.

Reporter: Există acel cetăţean?

Alexandru Retegan: Spuneţi-mi-l dumneavoastră. Să vină cu numele, să vină la noi să vedem dacă e aşa cum spuneţi.

Reporter: Deci nu ştiţi de acel cetăţean…

Alexandru Retegan: Păi, de unde să ştim, dacă nu există aşa ceva?

Reporter: Păi, dacă în urma controlului a rezultat că există…
Alexandru Retegan: Nu e adevărat, domnule, asta e poveste, iară, ce Dumnezeu, mă tot provocaţi să vă spun de folclorul ăsta românesc.

În locul domnului Retegan, director al Casei de Pensii Alba a fost numită Cornelia Miclea. Ea recunoaște că problema există şi că angajații instituției, care s-au ocupat de dosarul Anei Bîrloncea, au făcut o mare greșeală.

Cornelia Miclea, noul director executiv: A fost făcută trecerea, a fost emisă o decizie, prin urmare persoana a şi primit decizia respectivă, problema a fost la comunicarea la plată, în sensul că, datorită unei erori informatice, probabil a fost ştearsă de pe fişierul de comunicare la plată. Nu s-a mai verificat acest lucru…

Reporter: Trebuia verificat?

Cornelia Miclea: În mod normal, da

Reporter: Cine trebuia să facă asta?

Cornelia Miclea: Mă gândesc că cei care lucrau în compartimentul plăţi.

Şefa de la compartimentul plăţi ridică din umeri. Acceptă că oamenii din subordine au greşit, dar spune că nu are timp să îi verifice pe toţi. Între timp, funcţionarul care s-a ocupat de dosar a murit.

Acum, nimeni nu mai poate fi tras la răspundere.

Reporter: Dumneavostră ca şef puteţi să verficaţi un astfel de caz?

Șefa serviciului plăţi: Da, dacă aş avea timp să îmi fac treaba efectiv de şef serviciu, da.

Reporter: Timp, în ce sens, adică…

Șefa serviciului plăţi: Adică, timp efectiv pentru că în serviciul plăţi nu există o persoană cu viză CFP, nu există. Eu verific tot ce ar trebui să facă un om cu viză CFP, nu am timp să fac verificările astea. Asta trebuie să facă fiecare operator.

În 2002, la pensionarea anticipată, pensia Anei Bîrloncea a fost de 400 de lei. A crescut până anul acesta la 704 lei. Dacă ar fi luat pensia calculată corect, ar trebuit să ia cu vreo 40 de lei pe lună mai mult.

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

LISTA: Bursele școlarilor, un moft pentru primarii din Alba. Jumătate din UAT-urile din județ nu au acordat burse pentru elevi

Publicat

Zeci de localități din Alba, municipii, orașe și mai ales comune nu au acordat, în anul școlar 2019-2020, burse elevilor. Este concluzia unui raport întocmit de Societatea Academică din România și Avocatul Poporului cu sprjinul prefecților din toate județele.

Administrațiile din Sebeș, Abrud, Cugir dar și cea din Săsciori sunt singurele din județ care acordă toate categoriile de burse elevilor. La polul opus sunt însă zeci de localități în care primarii nici nu vor să audă  despre stimularea financiară a elevilor săraci sau a celor cu performanțe.

Investigația a avut ca obiect verificarea acordării de burse sociale, burse de performanță, burse de merit sau burse școlare în toate unitățile administrativ teritoriale, iar concluziile sunt cuprinse într-un raport care poate fi consultat  AICI

Raportul a fost publicat pe siteul Societății Academice Române și a avut ca scop verificarea respectării dreptului la burse școlare al elevilor de către autoritățile publice locale din România în anul școlar 2019-2020, având la bază date din 3182 de unități și subdiviziuni administrativ-teritoriale în sarcina cărora există obligația de a acorda burse școlare pentru elevi, obținute cu sprijinul celor 42 de instituții ale prefectului.

Județul Alba se află în prima parte a clasamentului pe locurile 9-12 în funcție de categoria cercetată.

Mai multe localități din județ acordă burse elevilor,  ponderea fiind bursele sociale și burse de performanță. Bursele școlare, însă lipsesc în majoritatea bugetelor din UAT-uri.

Mai bine de jumătate din UAT-uri din Alba, nu acordă niciun fel de bursă.

Printre localitățile în care primarii nu consideră o prioritate acordarea de burse școlare elevilor se află zeci de comune din județul Alba dar și câteva municipii și orașe. Mai jos lista:

Obiectul raportului a fost reprezentat de situația respectării dreptului la burse școlare al elevilor de către autoritățile publice locale din România în anul școlar 2019-2020, având la bază date din 3182 de unități și subdiviziuni administrativ-teritoriale în sarcina cărora există obligația de a acorda burse școlare pentru elevi, obținute cu sprijinul celor 42 de instituții ale prefectului.

Instrumentul burselor școlare a fost introdus în legislația românească cu scopul de a instituționaliza un mijloc de sprijinire a elevilor cu rezultate școlare bune sau cu performanțe deosebite, precum și pe cei aflați în categorii de risc, în vederea păstrării acestora în sistemul de educație și a prevenirii abandonului școlar.

În ambele situații, acordarea burselor școlare reprezintă în fapt o modalitate concretă prin care statul român își exercită funcția socială, consacrată de art. 1 alin. (3) din Constituție, iar ignorarea de către autoritățile publice locale a acestui drept al elevilor poate constitui în practică o adevărată piedică în calea exercitării efective a dreptului fundamental la învățătură.

Conform art. 82 din Legea educației naționale nr. 1/2011, consiliile locale au obligația ca anual să adopte o hotărâre prin care stabilesc cuantumul și numărul burselor de performanță, merit, studiu și ajutor social pentru elevi, cu respectarea criteriilor de acordare stabilite prin ordin de ministru, iar conform art. 105 alin. (2), lit. d) au obligația să prevadă în bugetul local fondurile necesare pentru acordarea burselor școlare

Rolul burselor școlare este, deopotrivă, atât să recunoască și să premieze performanța școlară și rezultatele bune la învățătură, cât și să sprijine accesul la educație al elevilor din medii sociale defavorizate, misiune cu atât mai importantă în contextul în care la ora actuală 32% din cetățenii României cu vârste între 0 și 17 ani trăiesc sub limita pragului de sărăcie (INS, 2018 – SAR102B, rata sărăciei relative), iar 38,1% din aceeași grupă de vârstă se află în risc de sărăcie sau excluziune socială – AROPE (INS, 2018 – SAR111B, rata riscului de sărăcie sau excluziune socială). Totodată, 15,3% din tinerii români între 18 și 26 de ani au părăsit timpuriu școala, neavând finalizate mai mult de opt clase (Eurostat, 2020).

Rezultatele cercetării realizate de Societatea Academică din România și Avocatul Poporului arată faptul că:

  • Din 3182 de autorități publice locale, doar 180 (5,66%) acordă integral burse școlare pentru elevi, cu respectarea cadrului legal în vigoare. Astfel, în 3002 unități administrativ-teritoriale dreptul la burse școlare este încălcat, acestea fiind neacordate sau acordate parțial;
  • Doar un număr de 1043 de localități (32,78%) acordă cel puțin un tip de bursă școlară. Observăm astfel că mai mult de 2 din 3 autorități publice locale din România nu manifestă intenția de a acorda niciun tip de bursă școlară, privând elevii înmatriculați în școlile de pe raza a 2139 (67,22%) de unități administrativ-teritoriale de toate tipurile de burse școlare pe care legea le prevede. Subliniem faptul că dintre cele 1043 de unități administrativ-teritoriale care acordă cel puțin un tip de bursă școlară, un număr de 863 (27,12% din totalul celor cărora le incumbă obligația) acordă burse exclusiv parțial, fapt ce reprezintă tot o încălcare a dispozițiilor legale în vigoare. 
  • Dintre cele patru tipuri de burse școlare, bursa de ajutor social se acordă de către 948 de autorități publice locale din 3182 (29,79%), bursa de merit de către un număr de 551 (17,32%), cea de studiu de către 266 (8,36%), iar cea de performanță de doar 163 de autorități publice locale (5,12%).

Având în vedere situația existentă, Societatea Academică din România și Instituția Avocatului Poporului au formulat următoarele propuneri și recomandări:

  1. Autoritățile publice locale care nu acordă burse școlare să procedeze de îndată la adoptarea unei hotărâri de consiliu local pentru aprobarea cuantumului și numărului burselor școlare pentru elevi, cu respectarea criteriilor generale de acordare prevăzute de OMECTS nr. 5576/2011;
  2. Autoritățile publice locale care nu au prevăzut credite bugetare în bugetul pe anul 2020 în vederea acordării burselor școlare să procedeze de îndată la rectificare bugetului local în sensul respectării obligației prevăzute de art. 105 alin. (2), lit. d) din Legea educației naționale nr. 1/2011;
  3. Inspectoratele școlare județene, servicii publice deconcentrate ale Ministerului Educației și Cercetării, să solicite autorităților publice locale, în temeiul art. 95 alin. (1), lit. b) și g) din Legea educației naționale nr. 1/2011, respectarea obligației legale de a acorda burse școlare, precum și să monitorizeze gradul de acordare a burselor școlare la nivel județean;
  4. Prefecții, în virtutea rolului de reprezentanți ai Guvernului în teritoriu și în temeiul atribuției exprese prevăzute de art. 253 lit. a) din Codul administrativ, să monitorizeze respectarea de către autoritățile publice locale a obligației de a acorda burse școlare, punându-le acestora în vedere să se conformeze prevederilor legale;
  5. Ministerul Educației și Cercetării, în calitate de organ de specialitate al administrației publice cu rol de coordonare în domeniul educației și în temeiul atribuțiilor prevăzute de art. 94, alin. (2), lit. a), h) și l) din Legea educației naționale nr. 1/2011 și a funcției prevăzute de art. 4, alin. (1), lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 24/2020 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației și Cercetării, să solicite inspectoratelor școlare județene monitorizarea situației respectării obligației unităților administrativ-teritoriale de a acorda burse școlare și pe baza datelor obținute să realizeze rapoarte anuale privind respectarea dreptului la burse școlare al elevilor;
  6. Guvernul, în calitate de autoritate publică centrală învestită cu rolul constituțional de a organiza executarea legii și de a executa în concret legea, să adopte o hotărâre privind stabilirea cuantumului minim al burselor școlare, conform art. 84, alin. (1^1) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cuantumuri care să fie în valoare de cel puțin: 134,6 lei (10% din salariul minim net pe economie) – bursa de merit; 269,2 lei (20% din salariul minim net pe economie) – bursa de performanță; 336,5 lei (25% din salariul minim net pe economie) – bursa de studiu; 403,8 lei (30% din salariul minim net pe economie) – bursa de ajutor social;
  7. Guvernul, în vederea respectării principiului autonomiei locale, consacrat de art. 121 alin. (1) din Constituție, precum și a dispozițiilor prevăzute de art. 138 alin. (5) din Constituție și de art. 14 alin. (5) și (6) din Legea finanțelor publice locale nr. 273/2006, să aloce din bugetul de stat fondurile necesare în vederea asigurării plății burselor școlare la cuantumurile minime mai sus menționate prin finanțarea complementară, conform art. 105 din Legea educației naționale nr. 1/2011.

Sursa: SAR/ România curată

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate