Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Despăgubiri de peste 83 de milioane de lei primite de constructorul autostrăzii „scufundate” Orăștie – Sibiu. Decizie la Curtea de Arbitraj


Publicat

autostrada, demolata,Curtea de arbitraj de la Paris a stabilit că firma Salini-Impregilo, constructorul autostrăzii „scufundate” Orăștie – Sibiu este îndreptățită la plata suplimentară a 83 de milioane lei, pe lângă cei peste 600 de milioane de lei plătiți pentru autostrada cu probleme și fără a socoti alte zeci de milioane de lei, cât costă reparația.

Bună de plată și proprietară a unei autostrăzi peticite, cu funcționalitate discutabilă, plătită din fonduri europene cu sute de milioane de euro. Cam aceasta este poziția Companiei Naționale de Administrare a Infratructurii Rutiere (CNAIR) în contractul semnat cu firma italiană Salini Impregilo pentru realizarea celui de-al treilea lot din autostrada Sibiu – Orăștie, cu o lungime de 22 km.

Potrivit documentelor deținute în exclusivitate de Digi24, în urmă cu două săptămâni Curtea de Arbitraj a Camerei Internaționale de Comerț (ICC) a decis că CNAIR trebuie să plătească italienilor 83,15 milioane lei. Până când va face plata CNAIR este bună de plată și pentru o dobândă de 4,75%. Aceasta a fost stabilită prin luarea în calcul a unei dobânzi de referință de 1,75%, cea a BNR, la care se adaugă trei puncte de bază, nivel considerat ”rezonabil din punct de vedere comercial”.

Ce reprezintă suma

Suma care va trebui varăsată de stat firmei italiene reprezintă valoarea a trei decizii arbitrale emise în favoarea italienilor de către arbitrul Ștefan Ciobotarenco din Comisia de Arbitrare a Disputelor (CAD) căreia i se supun părțile. În prima decizie CAD, italienii au cerut o plată suplimentară de 26,5 milioane lei și o prelungire a duratei de execuție până la 30 noiembrie 2014. Argumentul lor a fost că alunecările de teren de pe autostradă, care au presupun lucrări suplimentare, au fost imprevizibile. Mai mult ei au cerut o dobândă de nu mai puțin de 8% peste rata BNR, până când CNAIR făcea plata.

Pretențiilor lor conform cărora alunecările au fost imprevizibile sunt însă discutabile. Soluția din studiul de fezabilitate inițial prezentat de CNAIR la licitație recomanda realizarea unui tunel în loc de debleu. Dacă acesta ar fi fost construit alunecările nu ar fi apărut. Din păcate însă în loc să respingă cererea inițială a italienilor de a înlocui tunelul cu un debleu, CNAIR a acceptat-o și de aici compania este părtașă la consecințele negative.

Într-o a doua cerere, de asemenea aprobată de CAD și acum de ICC, italienii cer 1,34 milioane lei, anume indexări ale prețului materialelor de construcție. Argumentul lor este acela că

”Inginerul” lucrării, mai precis personalul responsabil cu activitățile de consultanță, sunt angajați ai CNAIR. Greșeala companiei de stat a fost aceea că a renunțat la serviciile unei firme neutre, selectate inițial prin licitație, respectiv Consitrans, și a apelat la proprii angajați, acuzați acum de subiectivitate, pentru a face verificările și a aproba plățile.

A treia cerere a italienilor, cea mai substanțială, a avut o valoare de 55,99 milioane lei și reprezintă lucrări suplimentare efectuate de ei. Potrivit contractului de tip FIDIC semnat, constructorul este îndreptățit să primească 10% din valoarea inițială a contractului pentru a face astfel de lucrări, neprevăzute inițial.

Erorile companiei

Dincolo de erorile din managementul proiectului, descrise mai sus, există greșeli și în strategia de apărarare în fața instanțelor.

Prima dintre acestea este alegerea apărării. Italienii au apelat la prestigioase firme de avocatură românești sau străine pentru a se apăra, iar CNAIR a fost reprezentată de câțiva juriști proprii. ”Pârâta nu este reprezentată de consilier juridic extern”, spune ICC în decizia sa. Italienii au fost apărați de Pinset Masons, firmă britanică cu oficii în Europa, Africa și Asia și care a primit titlul de cea mai bună firmă în dreptul afacerilor în 2016. Tribunalul ICC a fost foarte suprins să vadă cum juriștii români foloseau aprecieri fără legătură cu dreptul precum ”dictatorial și injust”, cu referire la decizii CAD.

A apărut o dispută incredibilă privind instanța de arbitraj aleasă pentru soluționarea cazului. Utilizarea unei denumiri imprecise a acestie instanțe în contractul semnat cu Salini Impregilo a dat naștere unei dezbateri întinsă de zeci de pagini. CNAIR a pretins inițial că nu recunoaște jurisdicția Tribunalului ICC de la Paris și că termenul de Curte Internațională de Arbitraj s-ar referi la instanța de pe lângă Camera de Comerț de la București. ”Este foarte neverosimil ca o întreprindere română de stat, cum este pârâta, să nu facă referire la propria instituție de arbitraj prin identificarea acesteia cu denumirea corectă și corespunzătoare”, se miră inclusiv arbitrii ICC. Și in acest caz judecătorul ICC a dat dreptate italienilor și a decis că disputa nu trebuie soluționată conform contractului de Camera de Comerț de la București ci de cea Internațională (ICC).

Și în fine o altă problemă este faptul că CNAIR nu s-a prezentat în mare parte la dezbateriloe ICC și nu a răspuns la solicitări. Spre exemplu, în data de 8 martie Tribunalul a contactat părțile pentru a le informa asupra dosarului însă ”nu a primit răspunsul pârâtei și nici un mesaj de orice fel până la data limită de 14 martie 2016”. Tot tribunalul ICC a trimis apoi un proiect de termeni de referință la care, din nou, nu a primit niciun comentariu din partea CNAIR.

Pe lângă suma la care CNAIR este bună de plată CNAIR mai trebuie să dea alte zeci de milioane de euro pe lucrările de reparație ale autostrăzii. Deoarece contractul a fost reziliat CNAIR nu mai poate cere reparații în garanție.

Peste 200 de abateri ale Impregilo la construirea autostrăzii

Situația este critică și prin prisma faptului că nu este vorba de un contract în care constructorul să nu aibă nicio vină.

În doar doi ani, anume aprilie 2012-mai 2014, firma de consutanță Consitrans, al cărei contract a fost reziliat ulterior, a reclamat nu mai puțin de 249 de nereguli ale lucrărilor făcute de italieni. Neregulile menționate au privit nerespectarea legii calităţii în cosntrucţii, apariţia fisurilor şi crăpăturilor în prefabricate de beton (neregulă sesizată în mai 2014), segregări şi porozităţi în stratul de bază al autostrăzii (aprilie 2014), folosirea materialelor de umplutură necorespunzătoare, crăpături transversale în straturi ale autostrăzii, absenţa planeităţii anumitor zone, inflitrări ale apei în corpul drumului ca urmare a neprotejării găurilor rămase după extracţia carotelor. Impregilo-Salini au aşternut straturi de balast sau mixtură la temperaturi mici, sub limitele admise. Situația în care este acum implicată CNAIR mai indică un lucru. Contractele FIDIC în actuala formă sunt un dezastru pentru companie, atât timp cât firma de stat nu are juriștii potriviți să o apere și nici nu stăpânește corespunzător managementul proiectelor, a activităților suplimentare, precum exproprieri, mutare utilități, proiectare, studii mgeologice etc.

sursa: digi24.ro



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EDUCAȚIE

Centru de VACCINARE anti-COVID la Alba Iulia, exclusiv pentru profesori. Câți dascăli și angajați auxiliari vor să se vaccineze

Publicat

Profesorii  și cadrele auxiliare din Alba care nu au reușit să se înscrie pentru vaccinarea anti-COVID vor avea, din 8 februarie, un centru de vaccinare dedicat doar lor. 

Angajații din învățământ din județ se vor putea vaccina la Sala de Sport a Liceului ”Alexandru Domșa” (Alba Iulia, str. Tudor Vladimirescu nr. 143). 

Momentan, din 5.479 de angajați din învățământul preuniversitar, 2.283 și-au exprimat dorința de a se vaccina.

Din personalul didactic, 3939 persoane, doar 1694 au dorința de a se vaccina.

Din cei auxiliari, 463 persoane, doar 208 vor să se vaccineze.

Iar din categoria personalului nedidactic, doar 381 și-au dat acordul.

Datele au fost centralizate în 15 ianuarie, iar o parte din cei care și-au dat acordul s-au și vaccinat deja.

Pe lângă centrul de vaccinare exclusiv profesorilor, în județul Alba se vor deschide încă două centre:

  • Spitalul Orășenesc ”Dr. Alexandru Borza” Abrud (str. Republicii nr 13)
  • Sala de Sport a Școlii Gimnaziale ”Lucian Blaga” din Ocna Mureș (str. 9 Mai nr 2).

La această oră, în județul Alba funcționează 6 centre de vaccinare totalizând 9 fluxuri. Până acum, în județ au fost imunizate în total 8968 persoane, din care 640 au primit și doza de rapel, a transmis DSP Alba.

Citeste mai mult
Publicitate

BLAJ

Cumul de infracțiuni: Un tânăr din Blaj fără permis de conducere a provocat un accident în timp ce trebuia să fie în carantină

Publicat

politie, IPJ, masina politie

Un tânăr din Blaj, aflat în carantină, a condus un autoturism fără a avea permis și a provocat un accident soldat cu pagube materiale. S-a ales cu dosar penal și cu amendă de 1.000 de lei, au transmis reprezentanții IPJ Alba.

La data de 26 ianuarie 2021, în jurul orei 23,45, polițiștii din Blaj au intervenit pentru soluționarea unui eveniment rutier, soldat cu pagube materiale, produs pe strada Principală din localitatea Tiur.

Un tânăr de 27 de ani, din Blaj, în timp ce conducea un autoturism, a intrat în coliziune cu două autoturisme parcate pe marginea carosabilului.

În urma verificărilor efectuate, polițiștii au constatat că tânărul nu avea permis de conducere pentru nici o categorie de autovehicule.

Totodată, au constatat că atât conducătorul aut,o cât și tânăra de 17 ani care era pasageră în autoturismul condus de acesta, ar fi trebuit să se afle în carantină, la domiciliu, ca urmare a faptului că la data de 23 ianuarie s-au întors din Italia.

Tânărului i-a fost întocmit dosar penal, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducere fără permis și i-a fost aplicată o sancțiune contravenționale, în valoare de 1.000 de lei.

500 de lei amendă a primit și minora care îl însoțea.

Sursă: IPJ Alba

Foto: Arhivă

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

AVERTISMENT privind folosirea ivermectinei pentru COVID-19. ANSVSA: Poate avea consecințe grave asupra sănătăţii umane

Publicat

Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA) avertizează că toate produsele medicinale veterinare care conţin ivermectină sunt autorizate doar pentru utilizarea la animale şi trebuie folosite doar sub supravegherea medicilor veterinari.

Precizările vin după ce în spaţiul public au apărut informații potrivit cărora ivermectina – un medicament utilizat pentru tratarea paraziților la animale – ar fi eficientă în prevenirea și tratamentul COVID-19.

Citește și Isterie națională după ce IVERMECTINA, un antiparazitar pentru animale, s-a zvonit că tratează COVID-19. Ce spun veterinarii

Potrivit ANSVSA, în România pot fi comercializate doar produse medicinale veterinare autorizate pentru comercializare de către Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar (ICBMV) din subordinea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor sau care sunt autorizate prin procedură centralizată. Produsele medicinale veterinare autorizate pentru comercializare sunt înscrise în Nomenclatorul produselor medicinale veterinare autorizate în România, publicat pe site-ul ICBMV, folosind următorul link: http://www.icbmv.ro/ro/nomenclator-produse.

În ceea ce privește utilizarea ivermectinei la oameni în combaterea COVID-19, reprezentanții ANSVSA au transmis că sunt în desfăşurare numeroase studii clinice umane, studii care au fost înscrise în Registrul Uniunii Europene al trial-urilor clinice. Odată ce respectivele studii vor fi finalizate, în funcţie de rezultatele obţinute, acestea pot sta la baza depunerii unor cereri de autorizaţii de punere pe piaţă a medicamentelor de uz uman pe bază de ivermectină în scopul combaterii COVID-19.

„Vă avertizăm ca utilizarea la oameni a produselor medicinale veterinare care conţin ivermectină poate avea consecințe dintre cele mai grave asupra sănătăţii umane”, a transmis ANSVSA într-un comunicat.

Recomandări emise de Colegiul Medicilor Veterinari din România

În cele ce urmează, redăm recomandările emise de către Colegiul Medicilor Veterinari din România referitoare la prescrierea, comercializarea, eliberarea și utilizarea produselor medicinale veterinare care conțin ivermectină, în contextul pandemiei COVID-19:

  • Medicii veterinari nu au competenţe legale pentru a recomanda, prescrie, comercializa, elibera produse medicinale veterinare care să fie utilizate în tratamentul oamenilor;
  • Toate produsele medicinale veterinare autorizate de către autorităţile veterinare române sau de către Agenţia Europeana a Medicamentului (EMA) sunt destinate exclusiv utilizării la animale, iar o eventuală decizie privind utilizarea acestora la oameni aparţine exclusiv autorităţilor competente pentru produse medicinale de uz uman;
  • Produsele medicinale veterinare care conţin ivermectină se eliberează doar pe bază de reţetă, iar prescrierea se face exclusiv de către un medic veterinar cu drept de liberă practică care a examinat animalul şi a stabilit un diagnostic;
  • Medicii veterinari utilizează doar modelul unic, ca imprimat cu regim special, al formularului de prescripţie medicală necesar pentru eliberarea produselor medicinale veterinare prevăzut în legislaţie;
  • La prescrierea produselor medicinale veterinare, inclusiv a celor pe bază de ivermectină, medicii veterinari trebuie să utilizeze parafa prevăzută în Statutul Medicului Veterinar;
  • Medicul veterinar este obligat să prescrie doar cantitatea necesară pentru efectuarea completă a tratamentului în cauză, în funcție de specia animalului, greutatea, doza şi durata tratamentului;
  • În cazul produselor medicinale veterinare care se administrează animalelor de la care se obţin alimente, inclusiv ecvidee, medicul veterinar este obligat să înscrie în prescripţia medicală perioada de aşteptare care trebuie respectată, în conformitate cu prospectul produsului medicinal veterinar prescris şi utilizat;
  • În cazul utilizării şi administrării produselor medicinale veterinare care conţin ivermectină la animale, în cadrul unităţilor de asistenţă medical-veterinară, la sediu sau în condiţii de teren, medicul veterinar consemneză activitatea în registrul de consultaţii şi tratamente, iar în cazul animalelor de la care se obţin alimente notifică proprietarul cu privire la respectarea timpului de aşteptare;
  • Utilizarea altor formulare pentru prescrierea produselor medicinale veterinare, în afara celor prevăzute în legislatie, precum şi eliberarea fără prescripţie medicală a produselor medicinale veterinare, inclusiv a celor care conțin ivermectină, atrage răspunderea disciplinară, contravenţională sau penală, după caz, a persoanelor vinovate;
  • Comercializarea produselor medicinale veterinare care conţin ivermectină se realizează numai prin farmacii veterinare şi depozite farmaceutice veterinare autorizate sanitar veterinar, conform prevederilor legale în vigoare.

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Albaiulianul Marius Zinca, numit într-una dintre cele mai înalte funcții din sistemul de finanțe: secretar general al MF

Publicat

Albaiulianul Marius Zinca este noul secretar general al Ministerului Finanțelor Publice. Acesta este numit temporar, pe o perioadă de șase luni, printr-o decizie a premierului Florin Câțu. Anterior, acesta fusese numit tot pe șase luni în funcția de secretar general adjunct, de către Ludovic Orban. 

Aceasta este una dintre cele mai înalte funcții în sistemul de finanțe al României, ocupate de un economist din județul Alba.

Decizia a fost emisă în data de 25 ianuarie.

Marius Zinca a mai fost subprefect de Alba. Acesta este din Alba Iulia, a absolvit Colegiul Național „Horea, Cloșca și Crișan” din Alba Iulia, a urmat Universitatea de Drept din Oradea și are un master în Marketing, Audit și Expertiză Contabilă la Universitatea „Vasile Goldiș” din Arad.

În perioada ianuarie 2011 – iulie 2012 a fost șeful Direcției Generale a Finanțelor Publice Alba. De asemenea, timp de 6 luni, până în ianuarie 2013, a fost șef al Vămii Alba.

După reorganizarea ANAF, a lucrat în cadrul compartimentului din Alba al Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice, până în prezent.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate