Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Dezvoltarea infrastructurii de servicii pentru vârstnici și prelungirea vieții active, în proiectul strategiei naţionale


Publicat

bibliobuz varstniciPrintre măsurile prevăzute în proiectul Strategiei Naţionale pentru Promovarea Îmbătrânirii Active şi Protecţia Persoanelor Vârstnice se numără și dezvoltarea infrastructurii de servicii pentru îngrijirea vârstnicilor, la domiciliu sau în centre, și îmbunătăţirea legislaţiei privind abuzurile asupra bătrânilor sunt în domeniu, care ar urma să fie implementat până în 2020.

Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice (MMFPSPV) a pus în dezbatere publică, vineri, proiectul de hotărâre privind aprobareaa Strategiei Naţionale pentru Promovarea Îmbătrânirii Active şi Protecţia Persoanelor Vârstnice 2014 – 2020, prin care sunt propuse trei obiective generale în domeniu: prelungirea vieţii active, promovarea participării sociale şi a unei vârste înaintate demne şi obţinerea unui grad mai ridicat de independenţă şi siguranţă pentru persoanele cu necesităţi de îngrijire de lungă durată.

Documentul mai propune şi două obiective transversale, respectiv întârzierea îmbătrânirii fizice şi a apariţiei bolilor cronice şi pregătirea sistemului medical pentru a deservi populaţia vârstnică.

Printre măsurile prioritare prevăzute în document se numără dezvoltarea de programe sociale suplimentare sau ajustarea celor existente pentru a aborda problema scăderii acoperirii sistemului de pensii, mai ales în zonele rurale, accelerarea creşterii vârstei obligatorii de pensionare pentru femei la o creştere de patru luni pe an, introducerea unei reduceri corecte din punct de vedere actuarial a pensiilor în cazul celor care se pensionează anticipat după ce aceştia ajung la vârsta legală de pensionare şi oferirea unei opţiuni de pensionare parţială celor care satisfac condiţiile de eligibilitate pentru pensionare.

Proiectul propune şi abrogarea prevederii din legislaţia muncii prin care contractul de muncă se desface automat atunci când o persoană ajunge la vârsta legală de pensionare, luarea în considerare a reducerii ratelor de asigurare socială plătite de lucrători şi de angajatorii acestora după îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate pentru pensionare, revizuirea condiţiilor minime de eligibilitate la pensionare pentru candidaţii cu contribuţii sporadice la asigurările sociale şi solicitarea scăderii costului acoperirii din sistemul de pensii pentru ca sistemul de asistenţă socială să fie inclus în orice proiecţie fiscală a sistemului de pensii depusă la Ministerul Finanţelor Publice în scopul planificării financiare.

În ce priveşte modificarea politicilor de resurse umane, principalele măsuri propuse în strategie vizează îmbunătăţirea bazei de date a contribuabililor la asigurările sociale, incluzând caracteristicile individuale, precum şi istoricul contribuţiilor acestora, în parteneriat cu Autoritatea fiscală, pentru a permite identificarea persoanelor cu risc de pensionare anticipată.

De asemenea, se propune introducerea consilierii înainte de pensionare pentru grupurile de angajaţi care este probabil să ia în calcul pensionarea în viitorul apropiat, instituirea obligativităţii ca lucrătorii mai în vârstă să nu fie discriminaţi la concedierile colective în întreprinderile mijlocii şi mari, astfel încât structura pe vârste a angajaţilor concediaţi şi pensionaţi să nu difere substanţial de structura generală pe vârste a forţei de muncă, şi introducerea monitorizării şi planificării centralizate a forţei de muncă din serviciile publice pe baza unor caracteristici relevante, inclusiv vârsta şi structura.

Pentru crearea locurilor de muncă favorabile vârstnicilor şi care nu afectează negativ sănătatea, măsurile prioritare propuse vizează: schimbarea concentrării procedurilor de certificare a invalidităţii şi dizabilităţilor de la diagnosticarea afecţiunilor medicale şi certificarea beneficiilor, la evaluarea şi recăpătarea capacităţii de angajare productivă şi de viaţă independentă.

Alte măsuri se referă la îmbunătăţirea bazei de date a cererilor de pensii şi a beneficiilor de invaliditate şi dizabilităţi, pentru a permite o mai bună monitorizare a caracteristicilor individuale ale solicitanţilor, a antecedentelor de sănătate şi de muncă ale acestora, precum şi posibilitatea monitorizării centralizate a cererilor de concedii de odihnă şi a altor măsuri privind sănătatea angajaţilor pentru a permite intervenţii timpurii prin consiliere, reabilitare, ajustări ale locului de muncă şi realocare, astfel încât sănătatea să poată fi recăpătată şi pensionarea amânată şi revizuirea programului premium pentru Fondul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale prin implementarea sistemului bonus – malus pentru recompensarea angajatorilor care fac îmbunătăţiri aprobate ale locului de muncă.

Strategia mai prevede îmbunătăţirea legislaţiei privind abuzurile asupra persoanelor vârstnice, dezvoltarea curriculumului privind prevenirea, detectarea şi rezolvarea cazurilor de abuzuri asupra persoanelor vârstnice şi aprobarea pregătirii formale privind abuzurile asupra lor pentru profesionişti, personalul auxiliar şi studenţi în toate domeniile relevante, oferirea suportului furnizorilor privaţi de servicii sociale unei linii telefonice sociale de ajutor în caz de urgenţe, cu funcţionare 24 de ore din 24, pentru furnizarea de consiliere, trimiteri şi asistenţă psihologică.

Autorităţile ar urma să instituie un mecanism pentru împărţirea poverii fiscale inegale a îmbătrânirii între regiuni, sub forma transferurilor alocate de la bugetul central către bugetele regionale/locale pentru implementarea programelor de asistenţă socială pentru persoanele vârstnice, pe baza numărului de locuitori peste vârsta de 70 de ani dintr-un judeţ/localitate.

De asemenea, până în 2020 ar urma să asistăm la îmbunătăţirea infrastructurii pentru servicii integrate de îngrijire la domiciliu (cu accent pe zonele
rurale şi izolate), servicii de îngrijire de zi, cămine de bătrâni şi facilităţi de cazare intermediară, dar şi la îmbunătăţirea recrutării, a pregătirii şi a planurilor de păstrare a îngrijitorilor, inclusiv grupuri ţintă pentru recrutare, tipuri de contracte oferite (inclusiv contracte cu normă parţială şi de voluntariat).

Strategia propune şi dezvoltarea de mecanisme de susţinere pentru îngrijtorii informali (familia), inclusiv pregătire, acces preferenţial la îngrijirea temporară subvenţionată (de exemplu, 10 zile pe an în contextul programului de şedere în staţiuni de tratament) pentru îngrijitori şi pentru pacienţii îngrijiţi pe durată lungă (nu neapărat prin şedere împreună).

Pentru buna îndeplinire a obiectivelor, MMFPSPV are în vedere înfiinţare a două unităţi/departamente care să fie responsabile pentru rolul de coordonare a elaborării, monitorizării şi implementării Planului de acţiune, pentru fiecare din cele trei obiective generale, cu suplimentarea aferentă a resurselor umane necesare funcţionării acestor unităţi.

„Persoanele vârstnice nu sunt o simplă rubrică statistică. Ei sunt bunicii, părinţii, unchii şi prietenii noştri. (…). De aceea, statul trebuie să le asigure o şansă reală la o viaţă activă şi demnă, precum şi la deplina participare la bunul mers al societăţii pe care o construim, împreună”, a arătat, vineri, secretarul de stat din MMFPSPV, Codrin Scutaru.

Documentul va fi în dezbatere publică până în 31 ianuarie 2015.

sursa: mediafax.ro



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

CUGIR

Orașul Cugir rămâne în carantină. Motivul pentru care INSP nu a avizat cererea DSP Alba

Publicat

INSP nu a dat un aviz favorabil pentru ieșirea din carantină a orașului Cugir, la propunerea Direcției de Sănătate Alba. 

Avizul negativ pentru Cugir este din cauza faptului că la analiza de risc, localitatea a primit 61 de puncte. Totuși decizia finală  o va lua Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Alba. 

Reamintim că, INSP a avizat favorabil propunerile DSP Alba cu privire la ridicarea carantinarii localităților Alba Iulia, Blaj, Sebes, Ciugud, Abrud, toate acestea înregistrând punctaje finale ale analizelor de risc de sub 60 de puncte.

CITEȘTE ȘI: AVIZ FAVORABIL de la INSP pentru ieșirea din carantină a orașelor Alba Iulia, Blaj, Sebeș, Abrud și Cigud

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

AVIZ FAVORABIL de la INSP pentru ieșirea din carantină a orașelor Alba Iulia, Blaj, Sebeș, Abrud și Ciugud

Publicat

INSP a dat aviz favorabil propunerii DSP Alba pentru ieșirea din carantină a localităților Alba Iulia, Blaj, Sebeș, Abrud și Ciugud.

Cu toate acestea, potrivit directorului DSP Alba, Alexandru Sinea, este necesară păstrarea și impunerea cu strictețe a măsurilor de precauție avute înainte de perioada de carantină.

INSP a avizat favorabil propunerile DSP Alba cu privire la ridicarea carantinarii localităților Alba Iulia, Blaj, Sebes, Ciugud, Abrud, toate acestea înregistrând punctaje finale ale analizelor de risc de sub 60 de puncte.

INSP nu a avizat măsura de ridicare a carantinarii orașului Cugir, analiza de risc având un punctaj de 61 de puncte. Reamintesc ca decizia finala conform legii o ia CJSU, a declarat Alexandru Sinea.

Alba Iulia, Sebeș, Blaj, Cugir, Abrud și Ciugud au intrat în carantină în data de 17 noiembrie, ca urmare a incidenței COVID ridicate. Ultima zi de carantină este 30 noiembrie.

Acum, după avizul favorabil din partea INSP, urmează ca membrii Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Alba să se întâlnească și să voteze terminarea carantinei.

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

GRAFIC: Motivul ieșirii din carantină. Cum a evoluat incidența cazurilor noi la Alba Iulia, Sebeș, Blaj, Cugir, Abrud și Ciugud

Publicat

Orașele Alba Iulia, Sebeș, Blaj, Cugir, Abrud și comuna Ciugud vor ieși din carantină, luni la ora 24.00. Comitetul Județean pentru Situații de Urgență va vota această măsură, în următoarele ore și va emite o o hotărâre în acest sens.

Autoritățile au decis să nu prelungească carantinarea, după ce au constatat că incidența cazurilor la mia de locuitori a intrat pe un trend descendent. Cel puțin așa arată graficele realizate de Alba24, pe baza raportărilor oficiale. 

Trendul infectărilor și al incidenței la mia de locuitori este unul dintre principalele criterii care se punctează atunci când se analizează carantinarea unei localități. În condițiile în care este descrescător, autoritățile consideră că localitățile respective pot fi scoase din carantină, chiar dacă incidența depășește cu mult 3 cazuri la mia de locuitori, un alt criteriu important.

Graficul poate fi vizualizat la o dimensiune mai mare, AICI. 

„La 14 zile după ce Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă a decis intrarea în carantină a localităţilor Alba Iulia, Blaj, Sebeş, Cugir, Abrud şi Ciugud, DSP Alba a întocmit analizele de risc ale acestor localităţi, în baza datelor obţinute pe durata stării de carantină.

Aceste date ne indică o îmbunătăţire a contextului epidemiologic şi un trend descendent constant al îmbolnăvirilor. (…). Concluziile acestor analize ne permit să propunem CJSU Alba suspendarea stării de carantină în aceste localităţi”, a scris pe contul său de Facebook, directorul DSP Alba, Alexandru Sinea.

Directorul executiv al DSP Alba a adăugat că „situaţia este în continuare una gravă”, care obligă la păstrarea „anumitor măsuri” pentru limitarea efectelor pe care SARS-CoV-2 le provoacă.

„Propunerea specialiştilor din cadrul DSP Alba, care va fi înaintată către CJSU, este păstrarea şi impunerea cu stricteţe a măsurilor de precauţie avute înainte de perioada de carantină”, a menţionat Sinea.

Singura localitate care va rămâne în carantină este Vințu de Jos.

Citește și UPDATE OFICIAL: CARANTINĂ la Vințu de Jos de duminică, timp de 14 zile. Cum se va putea vota. MĂSURI

Acesta a făcut un apel către toţi cetăţenii judeţului Alba să respecte cu stricteţe măsurile de distanţare socială, să evite aglomeraţiile, să respecte măsurile de igienă şi să poarte masca de protecţie.

„Vom continua să efectuăm cât de multe teste putem, pentru că doar pe baza acestor teste putem afla cât mai exact nivelul de răspândire al virusului şi putem astfel efectua anchete epidemiologice, putem interveni direct în limitarea unor focare, putem izola persoanele pozitive şi contacţii direcţi ai acestora, aşa cum prevede metodologia de specialitate”, a conchis directorul executiv al DSP Alba.

În total, de la începutul pandemiei în Alba au fost prelucrate aproape 125.000 de teste.

Carantina zonală a intrat în vigoare în 17 noiembrie în cele 5  UAT-uri şi este valabilă până luni inclusiv.

Criteriile analizate atunci când se carantinează o localitate:

Sunt mai multe criterii, pe lângă incidență, de care se ține seamă atunci când se analizează măsura de carantinare a unei localități.

  • trend crescător pentru 14 zile
  • rata de infectare peste nivelul de alertă (3 cazuri/1000 de locuitori)
  • ponderea majoritară a cazurilor în cadrul comunității față de focarele înregistrate în comunități închise (centre rezidențiale, unități sanitare)
  • ponderea populației în vârstă de 65 de ani și peste, atât în localitate, cât și în zonele rurale ale județului
    personal insuficient pentru desfășurarea anchetelor epidemiologice în cadrul DSP, în raport cu numărul de cazuri confirmate
  • personal sanitar insuficient în spitalele care asigură asistența medicală pacienților suspecți/confirmați cu COVID-19 (focare în rândul personalului medico-sanitar), dotare insuficientă cu echipamente personale de protecție
  • gradul de ocupare al paturilor, atât pe secțiile COVID, cât și pe secțiile ATI mai mare de 90%, cu pacienți din zona respectivă

Criterii adiționale pentru luarea deciziei de carantinare zonală:

  • existența unui/unor medici de familie pe raza localității care să fie responsabilizat(i) cu contactarea și monitorizarea din punct de vedere medical a contacților izolați la domiciliu și acordarea asistenței medicale a populației din zona respectivă
  • existența unei unități comerciale pentru asigurarea nevoilor esențiale
  • existența unei farmacii pentru asigurarea medicamentelor necesare pentru tratamentul uzual al populației
    dacă localitatea este traversată de un drum județean/național
  • dacă la nivelul localității sunt suficiente resurse umane din cadrul poliției locale sau pot fi mobilizate alte resurse umane pentru asigurarea monitorizării zilnice a respectării regimului de izolare la domiciliu
  • în cazul localităților mai mari (orașe, municipii) evaluarea spitalului care asigură asistența medicală pacienților suspecți/confirmați COVID-19, din punct de vedere al gradului de ocupare, a situației stocurilor de echipamente, a numărului de personal medical.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

ADR Centru: Dezbatere online cu locuitorii din Alba și Sibiu despre protecția mediului. Cum pot transmite idei autorităților

Publicat

ADR Centru organizează online, prin Centrul Europe Direct Regiunea Centru, o dezbatere pe teme de mediu pentru locuitorii din județele Alba și Sibiu. Aceștia vor putea transmite autorităților publice locale idei privind protecția mediului.

Evenimentul se va desfășura în 3 decembrie, de la ora 12.00.

Vreau un aer mai curat! Avem nevoie de mai multe spații verzi! Aș dori să fie mai multe piste de biciclete!. Am auzit aceste afirmații de la cetățenii din Regiunea Centru, transmise fie online fie direct în cadrul evenimentelor pe care le-am organizat.

În 3 decembrie 2020, începând cu ora 12.00 vă așteptăm la evenimentul online, o dezbatere pe tema protecției mediului ”Energie verde-mai mult verde în Regiunea Centru – acțiuni, proiecte și propuneri.

Alături de cetățenii din Alba și Sibiu, interesați de un mediu înconjurător mai curat, am invitat să participe la întâlnire și reprezentanții Agențiilor de Protecție a Mediului, pentru a ne prezenta informații despre calitatea mediului din județ, alături de reprezentanții autorităților publice locale, primării și consilii județene, ca să prezinte proiectele pe care le implementează și modul în care susțin reducerea poluării pentru un climat mai curat.

Pe lângă problemele punctuale care le puteți aborda, puteți propune celor prezenți noi proiecte sau puteți afla modul în care fiecare dintre noi poate contribui la păstrarea calității mediului prin soluțiile de economie circulară care vor fi prezentate”, transmite ADR Centru.

Pentru participare, completați formularul AICI

Prin Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru, din 2007 și până în prezent, am semnat și finanțat la nivelul Regiunii Centru, peste 1.440 de contracte de finanțare doar din fondurile Programului Operațional Regional, la care se adaugă alte 800 de contracte pe care le-am gestionat prin Programul de Competitivitate, adică sunt peste 2.200 proiecte care au aplicat soluții pentru protecția mediului. Acestea s-au concretizat în echipamente tehnologice sau construcții noi, ce au generat consum de resurse de energie și noxe reduse, dar și spații verzi, parcuri, spații de agrement, reabilitare termică, înlocuirea unor sisteme învechite sau modernizarea infrastructurii, fiecare proiect aducând o contribuție la îmbunătățirea calității mediului. Vor vorbi însă punctual reprezentanții primăriilor despre aceste proiecte, sau alte inițiative prin care au pus în practică sau vor duce în următorii ani la localități ”mai verzi”, la o stare de bine pentru o viață de calitate destinată fiecăruia dintre noi”, a declarat Simion Crețu, director general ADR Centru.

Schimbările climatice și degradarea mediului sunt o amenințare reală pentru Europa și pentru întreaga lume. Pentru a susține un mediu înconjurător curat, condiție esențială pentru o un stil viață european, Uniunea Europeană și-a  propus ca până în 2050 să devină neutră ca impact asupra climei. Eforturile Comisiei Europene pentru un mediu mai curat, pentru creșterea numărului de spații verzi, pentru curățarea apelor, pentru reducerea consumului energetic și obligarea statelor europene să aplice măsuri de protecție a mediului, au primit un nou impuls, odată cu lansarea Pactului Verde European. Pactul Verde European este foaia de parcurs a UE pentru a ajunge la o economie durabilă, oferă un plan de acțiune menit să stimuleze utilizarea eficientă a resurselor prin trecerea la o economie circulară, mai curată, să dorește să refacă biodiversitatea și să reducă poluarea. Pentru a transforma acest angajament politic în obligație juridică, Comisia Europeană a propus o lege europeană a climei și susține, prin fonduri europene și prin reglementări specific, acțiuni în toate sectoarele economiei, inclusiv prin investiții în tehnologii ecologice, prin sprijin pentru inovare în sectorul industrial, prin introducerea unor forme de transport privat și public mai puțin poluante, mai ieftine și mai sănătoase, prin decarbonizarea sectorului energetic și prin îmbunătățirea eficienței energetice a clădirilor, potrivit sursei citate.

Evenimentul este organizat de Centrul Europe Direct Regiunea Centru din cadrul ADR Centru, cu susținerea Comisiei Europene. Prin Centrul Europe Direct Regiunea Centru se desfășoară acțiuni de comunicare dedicate și adaptate cetățenilor din Regiunea Centru, obiectivul său fiind de promovare a priorităților și acțiunilor Comisiei, dar mai ales implicarea locuitorilor din cele șase județe.

Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru s-a preocupat și se preocupă constant de informarea cetățenilor în privința rezultatelor și beneficiilor aduse comunității noastre de proiectele europene, susținând toate inițiativele care au dus la îmbunătățirea calității vieții cetățenilor. În decursul timpului, datorită fondurilor nerambursabile, împreună, am susținut atât investițiile publice, cât și pentru mediul privat, precum și pentru dezvoltarea și protecția mediului din Regiunea Centru.

O parte din fondurile coordonate de ADR Centru, în cadrul Politicii europene de Coeziune – fie că au fost încadrate în planuri generale, fie că au fost încadrate în priorități specifice de investiții – au fost investite în proiectele de reabilitare termică, pentru achiziționarea de mijloace nepoluante de transport public, pentru crearea de piste de biciclete, modernizarea parcurilor și a spațiilor verzi, precum și pentru implementarea de soluții inovatoare în domeniul eficientizării consumurilor de energie, atât în clădirile publice, cât și în clădirile rezidențiale. Fie prin POR, fie prin alte programe de finanțare, autoritățile publice locale au derulat proiecte care au vizat activitățile de protecția mediului direct sau în subsidiar.

Pentru ca un număr cât mai mare de oameni să cunoască aceste informații și rezultatele proiectelor, precum și pentru a discuta alte idei de proiecte ce se pot implementa la nivel local, sau exemplele de bune practici, ADR Centru, prin Centrul Europe Direct Regiunea Centru, a propus organizarea unei dezbateri pe această temă, prin care se va realiza și o consultare a cetățenilor referitor la impactul și necesitățile pe tema mediului din fiecare județ al regiunii.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate