Connect with us
Publicitate

Abrud

UPDATE: Elevi și profesori de la Liceul ”HCC” Abrud cer IȘJ să păstreze clasa cu profil filologie. Motivele și noi precizări IȘJ

Publicat

Elevi și profesori de la Liceul „Horea, Cloșca și Crișan” din Abrud, alături de familiile viitorilor absolvenți, solicită Inspectoratului Școlar Județean Alba să nu renunțe la clasa cu profil filologie intensiv engleză de la această unitate de învățământ.

Aceștia susțin că pentru acest profil au fost exprimate 42 de opțiuni de către absolvenții clasei a VIII-a din zonă, iar aceștia riscă să facă naveta la alte unități de învățământ și astfel nu au acces la egalitatea de șanse.

De cealaltă parte, reprezentații IȘJ Alba au precizat că decizia a fost luată conform legii.

”La nivelul IȘJ lucrurile au fost stabilite conform legii. Numărul de clase a IX-a propus spre aprobare la minister acoperă în întregime numărul absolvenților clasei a VIII-a. Nu rămâne niciun elev fără loc la liceu, indiferent dacă e vorba despre teoretic, tehnologic sau profesional. Nu se poate vorbi despre o desființare atâta vreme cât stabilim clase de început de ciclu. Nu se desființează nicio clasă din cele existente” – IȘJ Alba, pentru alba24.ro.

UPDATE: Mai jos, și alte precizări IȘJ Alba, printre care faptul că ”planul de școlarizare propus de IȘJ Alba nu reprezintă o măsură arbitrară, ci o adaptare la situația existentă la acest moment”, ”nu toți elevii au vocația de a fi învățători sau a urma un profil teoretic” sau că unul dintre criterii pentru decizie a fost și ”performanța școlară”.

Reamintim că mai multe licee din județ sunt în această situație. Adică vor avea mai puține clase.

Adresa transmisă către Alba24.ro de Consiliul Județean al Elevilor:

”Profesorii, părinții și elevii Liceului „Horea, Cloșca și Crișan” din Abrud, precum și familiile viitorilor absolvenți ai clasei a VIII-a din zona Abrudului își exprimă profunda nemulțumire față de o măsură arbitrară pe care IȘJ Alba a luat-o în privința planului de școlarizare pentru anul școlar 2021-2022, în ceea ce privește școala noastră.

Mai exact, în ciuda faptului că au fost exprimate 77 de opțiuni pentru profiluri prezente în oferta educațională a școlii pentru anul școlar 2021-2022, lucru atestat de chestionarele și sondajele de orientare în carieră elaborate la nivel de județ de către CJRAE Alba, în ciuda faptului că la nivel de județ s-a aprobat înființarea a încă cinci clase și în ciuda faptului că prin OM s-a diminuat numărul de elevi pe clasă, atât la profil teoretic (de la 28 la 26), cât și la profiluri vocaționale (de la 28 la 24), IȘJ Alba a decis tăierea unei clase din oferta educațională, mai exact a clasei cu profil filologie intensiv engleză.

Cu atât mai absurdă este această decizie în condițiile în care pentru acest profil au fost exprimate 42 de opțiuni de către absolvenții clasei a VIII-a din zonă.

În situația menținerii doar a două clase, cele aprobate de către IȘJ, respectiv o clasă cu profil pedagogic și o clasă cu profil matematică-informatică+ științele naturii, cei 42 de elevi din zonă sunt puși în situația de a opta pentru unul dintre cele două profiluri existente în această situație, în limita locurilor disponibile sau de a urma cursurile liceale fie la Câmpeni, fie la Alba Iulia, cu toate dificultățile inerente (depărtare de domiciliu, internat, cheltuieli suplimentare pentru familie –pe plan material, fără să mai discutăm de stresul pe care îl incumbă distanțarea de familie sau o navetă exagerată în privința distanței zilnice în situația unui copil de 14 ani.

Solicităm revenirea de către ISJ asupra deciziei de renunțare la clasa cu profil de filologie, pentru a se respecta dreptul elevilor din zonă în ceea ce privește egalitatea de șanse în privința educației și în privința gratuității educației, în conformitate cu articolul 2 din Protocolul adiţional la CEDO, având următorul text: „Nimănui nu i se poate refuza dreptul la instruire. Statul, în exercitarea funcţiilor pe care şi le va asuma în domeniul educaţiei şi al învăţământului, va respecta dreptul părinţilor de a asigura această educaţie şi această învăţământ conform convingerilor lor religioase şi filozofice.

`Extinderea acestui articol la accesul la formarea profesională şi continuă (a se vedea punctul 15 din Carta comunitară a drepturilor sociale fundamentale ale lucrătorilor şi articolul 10 din Carta socială) şi adăugarea principiului gratuităţii învăţământului obligatoriu au fost considerate utile”. Am precizat acest aspect deoarece această îndepărtare de domiciliu vine cu o povară fiscală semnificativă pentru familiile acestor elevi.

În același timp, supunem atenției IȘJ Alba și faptul că, în situația învățământului vocațional, nu se poate nega dreptul elevilor din județ de a alege orice profil vocațional, fără a fi condiționați de existența acelor profiluri în cadrul bazinelor școlare unde sunt situate unitățile școlare gimnaziale.

Nu putem să nu menționăm faptul că absolvenții profilului pedagogic din cadrul liceului nostru, fie învățători, fie educatoare, sunt printre cei mai căutați la nivel de județ (de exemplu, peste 60% dintre educatoarele ce lucrează în orașul Alba Iulia sunt absolvente ale liceului nostru).

Nu putem să nu menționăm faptul că întregul corp profesoral de la Liceul „Horea, Cloșca și Crișan” este unul dedicat, care învață și se formează continuu alături de viitorii lor colegi.

Nu putem să nu menționăm faptul că avem cea mai bună bază materială la nivelul Munților Apuseni, îndeplinind toate condițiile unui campus școlar.

Toate acestea îndreptățesc pe deplin demersul nostru privind includerea în planul de școlarizare pentru 2021-2022 a celei de-a treia clase la liceul nostru, cu profilul filologie intensiv engleză, așa cum l-au solicitat 42 de elevi ai clasei a VIII-a din zonă.

Susținem acest demers:

Ioan Tontea – lider de sindicat SLIZ Apuseni, Liceul „Horea, Cloșca și Crișan” și reprezentant al cadrelor didactice de la acest liceu

Robert Bolunduț – președinte al Consiliului elevilor de la Liceul „Horea, Cloșca și Crișan”

Nicolae Simina – președintele Comitetului părinților de la Liceul „Horea, Cloșca și Crișan”

Cristian Albu – primarul orașului Abrud”

UPDATE: IȘJ Alba, prin inspector școlar general Cornel Sandu, a transmis noi precizări referitoare la această situație, luni, 1 februarie:

”În Abrud, în anul școlar 2020-2021, există un număr de 38 absolvenți ai clasei a VIII-a. În întreaga zonă există un număr de 62 de absolvenți, iar pentru unii dintre ei (cei de la Roșia Montană și Cărpiniș), Abrudul este la aceeași distanță ca orașul Câmpeni, ceea ce permite elevilor să aleagă dintr-o ofertă educațională variată, asigurând, totodată, dreptul la educație, egalitatea de șanse în privința educației și în privința gratuității educației.

Pentru anul școlar 2021-2022, la Liceul „Horea, Cloșca și Crișan” Abrud, pentru clasa a IX-a, sunt propuse 52 de locuri (0,5 matematică) pentru aproximativ 50 de elevi, ceea ce demonstrează că planul de școlarizare propus de IȘJ Alba nu reprezintă o măsură arbitrară, ci o adaptare la situația existentă la acest moment.

În ceea ce privește baza materială a școlii, suntem de acord că Liceul „Horea, Cloșca și Crișan” Abrud are cea mai bună bază materială și asta pentru că au fost cuprinși în proiectul PHARE 2001 pe domeniile Textile- Pielărie, Mecanică  și Electric, precum și datorită faptului că în perioada 2008-2011 MEC a finanțat reabilitarea căminului și a sălii de sport cu sume considerabile. Ne exprimăm regretul că, având aceste resurse materiale, liceul nu a optat pentru o clasă de învățământ profesional (de ce nu dual?) sau de liceu tehnologic. Considerăm că nu toți elevii au vocația de a fi învățători sau a urma un profil teoretic și liceele ar trebui să ia în considerare și opțiunile celor care își doresc să obțină o calificare pentru a se integra pe piața muncii. O clasă de învățământ profesional sau tehnologic, cu o specializare adaptată nevoilor zonei, ar fi fost atractivă pentru elevii din Apuseni.

În ceea ce privește opțiunea cadrelor didactice de a semna acest memoriu, considerăm că ar trebui să primeze interesul pentru elevi și nu pentru catedrele fiecăruia. Ipostaza de dascăl poate fi materializată și în actul de a preda la clasele profesionale, tehnologice sau de învățământ dual.

Printre criteriile care au stat la baza propunerii ISJ Alba se numără și performanța școlară. Rezultatele de la admitere din anul precedent la liceul din Abrud arată că ultima media de admitere este foarte mică comparativ cu celelalte unități liceale din județ (5,91 la specializarea matematică-informatică și 6,32 la specializare filologie). Ca o comparație, la aceleași specializări, la Colegiul Național „Horea, Cloșca și Crișan” Alba Iulia mediile au fost 9,51 și 9,32. De asemenea, procentul de promovabilitate a examenului de bacalureat din sesiunea 2021 este unul mic, doar 63%, plasând liceul pe un neonorant loc 17 într-un top județean, mult sub tradițiile acestuia. Toate aceste date susțin ideea că la Liceul „Horea, Cloșca și Crișan” Abrud era benefică înființarea unei clase de a IX-a de învățământ profesional sau tehnologic.

În concluzie, considerăm că este nevoie de cunoașterea tuturor acestor aspecte, pornind de la care putem discuta soarta învățământului din zona Abrud într-o dezbatere la care să participe părinții, profesorii, elevii, precum și administrația locală din Abrud”.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate