Contacteaza-ne si pe

ACTUALITATE

Ioan Dîrzu, deputat PSD de Alba: De ce ar trebui incluse instrumentele de motivare a unei legi în preambulul proiectului de act normativ

Publicat

ioan dirzuDeputatul PSD de Alba Ioan Dîrzu aduce în atenţia ministrului Justiţiei o oportunitate de modificare a Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată. Susţine că instrumentele de motivare (expunerea de motive, nota de fundamentare, referatele de aprobare și studiile de impact) ar trebui incluse în preambulul proiectului de act normativ astfel încât, în sens material, să fie unul și același lucru cu actul normativ adoptat, publicat în Monitorul Oficial și intrat în vigoare.

„Este binecunoscut faptul că, în istoria postdecembristă a activității de legiuire din România, inițiatorul proiectului de act normativ nu a pus mare preț pe calitatea și cantitatea instrumentelor de motivare (expunere de motive, notă de fundamentare, referate de aprobare, studii de impact) care-l însoțeau. Chiar dacă legiuitorul a vrut și a explicat de multe ori scopul actului normativ prin intermediul instrumentului de motivare, cei obligați de aplicarea și respectarea lui nu au ținut cont de interpretarea oficială dată prin acel instrument.

Există o amplă dezbatere în doctrină dacă instrumentul de motivare face parte sau nu din corpul juridic al actului normativ, astfel încât să poată fi apreciat ca fiind instrumentul ce oferă interpretarea oficială a actului normativ.

De asemenea, avem situații nefericite în care, atunci când legea nu e clară sau lasă loc interpretării multiple, executivul (lato sensu) urmărește să aplice legea ori în sensul neaplicării ei, ori într-un mod restrictiv, în interesul legii, atunci când vine vorba de recunoașterea, acordarea și exercitarea unor drepturi subiective civile. O interpretare restrictivă făcută de către puterea executivă se poate observa în mod constant atunci când vine vorba de recunoașterea unor drepturi ale unor categorii sociale vulnerabile (elevi, studenți, tineri etc).

Așadar, atunci când norma juridică nu-și mai îndeplinește scopul urmărit de legiuitor, când nu mai satisface nevoile sociale pentru care a fost instituită și când permite unei alte puteri să-i schimbe, printr-o organizare defectuoasă a executării, obiectul și conținutul juridic, atunci înseamnă că trebuie găsite noi instrumente și instituții juridice care să ocrotească interpretarea și aplicarea corectă, cu bună-credință, a legii.

În acest sens, există un interes tot mai crescut în Parlamentul României de a se modifica și completa Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, în sensul în care instrumentele de motivare (expunerea de motive, nota de fundamentare, referatele de aprobare și studiile de impact) să fie incluse în preambulul proiectului de act normativ astfel încât, în sens material, să fie unul și același lucru cu actul normativ adoptat, publicat în Monitorul Oficial și intrat în vigoare”, arată deputatul, în adresa transmisă ministrului.

Ioan Dîrzu îi solicită să îi răspundă în scris următoarelor întrebări:

„1.Susțineți o eventuală propunere legislativă de modificare și completare a  Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, în sensul în care să se prevadă ca instrumentele de motivare (expunerea de motive, nota de fundamentare, referatele de aprobare și studiile de impact) să fie incluse în preambulul proiectului de act normativ?

2.Considerați că o astfel de modificare poate garanta, pe viitor, interpretarea și aplicarea corectă a legii, în sensul strict dorit de legiuitor?

3.Poate o astfel de măsură să ofere valoarea juridică similară pentru instrumentul de motivare cu cea a actului normativ, apreciindu-se fără echivoc că instrumentul de motivare oferă interpretarea oficială a legii, face parte integrată din lege și are un caracter obligatoriu?

4.Este o astfel de măsură compatibilă cu sistemul nostru de drept și ce implicații poate aduce o astfel de schimbare în practica tehnicii legislative?”

ȘTIREA TA - Evenimentele nu se întâmplă doar în fața reporterilor profesioniști. Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite să vadă și alții ceea ce tu ai trait "live". Poți trimite prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
loading...
loading...
Publicitate

ACTUALITATE

Atenţionări de la Poliţia Română pentru instigatorii la proteste violente şi participanţi

Publicat

Poliția Română atenţionează participanţii la proteste. Numărul mare de mesaje care incită la violență și anarhie postate pe rețelele de socializare a dus la dosare penale pentru cei care scriu și chiar pentru cei care distribuie mesaje ale protestatarilor violenți. 

”Poliția Română face un apel către cetățenii care vor să participe la manifestări publice să își exercite dreptul la liberă exprimare fără violență și într-un mod civilizat. (…) În aceste zile, pe rețelele sociale, cetățenii sunt invitați să participe la o serie de manifestații publice. Înainte de a da curs invitației, recomandăm tuturor să fie atenți cu cine interacționează în mediul on-line, astfel încât să nu devină victime ale unor persoane rău intenționate”, anunță Poliția Română într-un comunicat.

”Astfel, dacă primiți mesaje de genul: ”Atacați secțiile de poliție și luați arme și muniții de acolo!”, ”Ca să faceți rost de oameni dispuși la violență, atacați închisorile, eliberați deținuții și înarmații!”, ” La furci și topoare tată, că nicio manifestare de-asta domnească nu a adus rezultate!”, ”Până nu intram peste ei în Parlament cu ce se prinde în mână și rupți în bătaie, atât ei cât și jandarmii, care apără hoții nu se rezolvă nimic!”, e bine să știți că acestea pot îmbrăca forma infracțiunii de instigare la tulburarea ordinii și liniștii publice”, precizează Poliția.

”În acest context, vă informăm că, la nivelul Poliției Române, sunt demarate cercetări, sub coordonarea unităților de parchet teritorial competente, față de persoane bănuite de săvârșirea infacțiunii de instigare la tulburarea ordinii și liniștii publice. Instigarea este o infracțiune prevăzută de articolul 368 din Codul Penal și este pedepsită de lege”, mai spun polițiștii.

Potrivit Realitatea TV, polițiștii au deschis până acum șapte dosare penale.

sursă: realitatea.net

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

VREMEA în Transilvania şi la munte până în Ajunul Crăciunului. Temperaturi maxime de primăvară şi ploi

Publicat

Administraţia Naţională de Meteorologie transmite prognoza de vreme în regiuni din ţară, pentru perioada 11 noiembrie – 24 decembrie. În Transilvania, vremea va fi neobişnuit de caldă pentru această perioadă, cu valori maxime până la 15 grade Celsius, în prima săptămână de prognoză. Apoi, temperaturile scad drastic, dar în limita celor aşteptate pentru sezonul rece.

În Transilvania, până în data de 17 decembrie, vremea va fi caldă, cu medii ale temperaturilor maxime ce vor oscila între 6 și 12 grade (cele mai ridicate valori se vor înregistra în zilele de 12 și 13 decembrie) și ale minimelor între – 2 și 2 grade Celsius. Apoi, temperaturile vor fi în scădere, astfel că în intervalul 18 – 24 decembrie vor deveni apropiate de normele climatologice ale perioadei și vor fi în medie regională, maxime cuprinse între 0 și 3 grade și minime între – 6 și – 2 grade (cele mai reci nopți fiind cele din 20, 21 și 22 decembrie).

În intervalul 16 – 18 decembrie, precipitațiile vor fi pe arii extinse și moderate cantitativ, în timp ce în 13 decembrie și în perioada 19 – 24 decembrie vor fi slabe și se vor semnala cu caracter local și temporar.

La munte, până în data de 16 decembrie vremea va fi în general caldă, cu medii ale temperaturilor maxime între 2 și 8 grade (cele mai ridicate valori se vor înregistra în zilele de 12 și 13 decembrie) și ale minimelor între -3 și 0 grade Celsius. Apoi, temperaturile vor fi în scădere, iar regimul termic va fi caracterizat de valori apropiate și chiar sub normele climatologice ale perioadei în intervalul 17 – 24 decembrie, când vor fi, în medie, maxime cuprinse între -6 și 0 grade și minime între – 10 și – 4 grade (cele mai reci nopți fiind cele din 19, 20, 21 și 22 decembrie).

În intervalul 16 – 18 decembrie, precipitațiile vor fi pe arii extinse și moderate cantitativ, în timp ce în perioada 19 – 24 decembrie vor fi slabe și pe spații mai restrânse.

sursa: meteoromania.ro

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

FOTO: Clubul Copiilor Sebeș a avut peste 150 de invitați, în cadrul unui eveniment, la Târgul de Crăciun

Publicat

Târgul de Crăciun de la Sebeș a găzduit, în perioada 9 – 10 decembrie, un eveniment care a stat sub semnul copilăriei. Clubul Copiilor Sebeș a avut peste 150 de invitați sosiți din toate colturile țării.

Au participat Ansamblul ”Moineșteanca” de la Palatul Copiilor Bacău, Ansamblul ”Comorile Izei” de la Colegiul Dragoș Voda Sighetu Marmației, Ansamblul ”Băităneasca” de la Clubul Copiilor Ruginoasa, Trupa de Teatru ”Phantasia” de la Palatul Copiilor Craiova, Grupul de canto de la Palatul Copiilor Târgu Mureș, Grupul de Colindători ”Strunga” de la Palatul Copiilor Târgu Jiu, Ansamblul de Dansuri Populare de la Clubul Copiilor Victoria, Ansamblul de Dansuri Populare de la Școala Gimnazială Arpașu de Jos – Sibiu, alături de Corul de Copii al Școlii Gimnaziale Nr. 2 Sebeș și de micii artiști de la Școala Gimnazială ”Mihail Kogălniceanu” Sebeș.

Sâmbătă, 9 decembrie, în sala de evenimente „Radu Stanca” a Centrului Cultural „Lucian Blaga” din Sebeș, copiii au oferit un spectacol artistic, în care au fost prezentate datini și obiceiuri românești, cu tema “Icoana sufletului de copil”.

În foaierul centrului cultural au fost expuse lucrările realizate de elevii care au concurat la secțiunea pictură – arte vizuale.

Toți participanții au fost apreciați și recompensați cu premii, iar întâlnirea finală a avut loc la Casa Memorială “Lucian Blaga” din Lancrăm, ca un dar al organizatorilor pentru momentele emoționante oferite de micii artiști.

Organizatorii evenimentului au fost Primăria și Consiliul Local al Municipiului Sebeș şi Centrul Cultural “Lucian Blaga” Sebeș.

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

Cinci măsuri de austeritate fiscală ale Guvernului, publicate în Monitorul Oficial. Categorii vizate

Publicat

În Monitorul Oficial a fost publicată recent OUG nr. 90/2017, care se adresează cu precădere persoanelor din autoritățile publice și conține elemente semnificative de austeritate bugetară. Documentul este vast și modifică multiple acte normative. În esență, acesta își dorește să păstreze echilibrul bugetar având obiectiv păstrarea unui deficit de maxim 3% din PIB pentru anul 2018 și introduce câteva măsuri de austeritate bugetară și reducerea cheltuielilor publice.

Plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătorești având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială  stabilite în  favoarea  personalului  din  instituțiile și  autoritățile  publice, devenite executorii în perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2018, se va realiza astfel:

a) în primul an de la data la care hotărârea judecătorească devine executorie se plătește 5% din valoarea titlului executoriu;

b) în al doilea an de la data la care hotărârea judecătorească devine executorie se plătește 10% din valoarea titlului executoriu;

c) în al treilea an de la data la care hotărârea judecătorească devine executorie se plătește 25% din valoarea titlului executoriu;

d) în al patrulea an de la data la care hotărârea judecătorească devine executorie se plătește 25% din valoarea titlului executoriu;

e) în al cincilea an de la data la care hotărârea judecătorească devine executorie se plătește 35% din valoarea titlului executoriu.

Pentru  personalul  plătit  din  fonduri  publice,  cuantumul  salariului  de  bază/soldei  de funcție/salariului de  funcție  se  stabilește în  conformitate  cu  prevederile art.  1  din  Hotărârea Guvernului nr. 846/2017 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, după aplicarea procentului de majorare de 25% prevăzut la art. 38 alin. (3) lit. a) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.

Făra tichete cadou, premii sau indemnizația de hrană și de vacanță

În anul 2018, instituțiile și autoritățile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, inclusiv activitățile finanțate integral din venituri proprii, înființate pe lângă instituțiile publice, nu acordă personalului din cadrul acestora tichete cadou, premii și nici indemnizația de hrană și indemnizația de vacanță prevăzute de Legea-cadru nr. 153/2017.

Prin excepție, în anul 2018 se pot acorda premii pentru sportivii și colectivele  tehnice  care  au obținut  performanțe  deosebite  la  acțiunile  sportive  internaționale  și naționale  oficiale, pentru  elevii,  studenții,  cercetătorii  și  profesorii  care  au  obținut  distincții  la olimpiadele internaționale și concursurile internaționale și naționale pe discipline de învățământ și pentru profesorii care i-au pregătit pe aceștia, cu încadrarea în alocarea bugetară.

În anul 2018, pentru personalul militar, politiștii și funcționarii publici cu statut special din sistemul administrației  penitenciare,  indemnizațiile,  compensațiile,  primele,  ajutoarele, plățile compensatorii, despăgubirile, compensațiile lunare pentru chirie și alte drepturi acordate potrivit actelor normative în vigoare, care nu fac parte din solda lunară brută/salariul lunar brut, se mențin la nivelul lunii decembrie 2017.

Fără indemnizații la ieșirea la pensie, retragere, încetarea raporturilor de serviciu ori la trecerea în rezerv

În anul 2018 nu se acordă ajutoarele sau, dupa caz, indemnizațiile la ieșirea la pensie, retragere, încetarea raporturilor de serviciu ori la trecerea în rezervă. Prevederile nu se aplică în situația încetării raporturilor de muncă sau serviciu ca urmare a decesului angajatului.

În  perioada  1  ianuarie – 31 decembrie 2018 se suspendă aplicarea prevederilor Legii  nr. 509/2006 privind acordarea de miere de albine ca supliment nutritiv pentru preșcolari și elevii din clasele I-IV din învățământul de stat și confesional, cu modificările ulterioare.

Eventualele sume cuvenite ca urmare a procesului de recalculare a pensiilor potrivit art. 109 alin. (1) si art. 110 alin. (1) din Legea nr. 223/2015, cu modificările și completările ulterioare, ce reprezintă diferențe de pensie de la data intrării în vigoare a acestei legi și până la punerea în plată a pensiilor recalculate, se acordă până la 30 iunie 2018, în limita creditelor bugetare aprobate cu această destinație.

Finanțarea  drepturilor  asistenților   personali   ai   persoanelor   cu   handicap   grav   sau   a   indemnizațiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav, acordate în baza prevederilor art. 42 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se asigură de la bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, în proporție de cel mult 90% din necesarul de fonduri stabilit în baza numărului de beneficiari comunicat de unitățile administrativ-teritoriale.

Prin  derogare  de  la  prevederile  art.  104  alin. (2) din Legea educației naționale nr. 1/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificările și completările ulterioare, începând cu anul 2018, din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației Naționale, se asigură, pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat, finanțarea cheltuielilor cu salariile, sporurile, indemnizațiile și alte drepturi salariale în bani, stabilite prin lege, inclusiv plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătorești având ca obiect acordarea unor drepturi de natura salarială, precum și contribuțiile aferente acestora, precum și diferențele salariale prevăzute la art. 1 si 2 din Legea nr. 85/2016 privind plata diferențelor salariale cuvenite personalului didactic din învățământul de stat pentru perioada octombrie 2008 – 13 mai 2011.

Se suspendă pe de o parte ocuparea posturilor vacante din instituțiile și autoritățile publice

În anul 2018 se suspendă pe de o parte ocuparea posturilor vacante din instituțiile și autoritățile publice, iar pentru posturile ce vor vacanța după 1 ianuarie 2018, încadrarea se face într-un procent de maxim 50% cu condiția încadrării în cheltuielile de personale aprobate în buget. Practic, la două persoane încadrate în sistemul public ce părăsesc acest sistem se va încadra doar una.

În anul 2018, instituțiile și autoritățile publice nu au dreptul să achiziționeze sau să utilizeze prin leasing sau închiriere mijloace de transport și mobilier.

Tăieri de 10% a cheltuielilor cu bunuri și servicii

În anul 2018, ordonatorii de credit a instituțiilor și autorităților publice au obligația să reducă cu 10% plățile pentru bunuri și servicii aferente întreținerii și funcționării instituțiilor. Există câteva excepții de la aceste reguli ce trebuie analizate punctual. Material realizat cu sprijinul consultantului fiscal Adrian Benta.

sursa: hotnews.ro

Citește mai departe
Publicitate

ABRUD

Fost director şi fost lider sindical de la Cupru Min Abrud, urmăriți penal pentru conflict de interese

Publicat

Un fost director și un fost lider sindical de la compania Cupru Min Abrud SA sunt urmăriți penal sub aspectul infracţiunii de conflict de interese. Prin decizie în instanţă, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (PÎCCJ) redeschide dosar de urmărire penală în acest caz.

Este vorba despre Nicolae Victor Pavel, fost director al Cupru Min Abrud SA şi Viorel Huţuleac, fost lider sindical.

„Admite cererea Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. În baza art. 335 C. proc. pen. constată legalitatea şi temeinicia ordonanţei nr. 141/II/2/2017 din data de 02.10.2017 emisă de prim procurorul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi confirmă redeschiderea urmăririi penale sub aspectul infracţiunii de conflict de interese, prev. de art. 301 al. 1 C penal . În baza art. 275 alin. (3) C. proc. pen., cheltuielile judiciare rămân în sarcina statului. Definitivă”, se arată în decizia Judecătoriei Alba Iulia de la sfârşitul lunii noiembrie.

Nicolae Victor Pavel a fost director general al Cupru Min Abrud SA în perioada 2009-2012. Atunci a fost schimbat din funcţie, dar a rămas în formula de conducere a companiei. Acum ar fi consilier la Serviciul Comunitar pentru Cadastru și Agricultură de la Primăria Alba Iulia, potrivit declaraţiei de avere.

Potrivit legislaţiei în vigoare, infracţiunea de conflict de interese se poate pedepsi cu închisoare între 1 şi 5 ani. Fapta presupune îndeplinirea unui act, în calitate de funcţionar public, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, sau de participare la luarea unei decizii „prin care s-a obţinut, direct sau indirect, un folos patrimonial, pentru sine, pentru soţul său, pentru o rudă ori pentru un afin până la gradul II inclusiv sau pentru o altă persoană cu care s-a aflat în raporturi comerciale ori de muncă în ultimii 5 ani sau din partea căreia a beneficiat ori beneficiază de foloase de orice natură”.

sursa: adevărul.ro
Citește mai departe
Publicitate