Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Adeverința de vechime în muncă: ce trebuie să conțină. Ce faci dacă angajatorul nu o poate elibera sau dacă firma a fost radiată

Publicat

Adeverința de Vechime în muncă reprezintă instrumentul de atestare a vechimii în muncă, după desființarea Carnetului de Muncă. De la data de 01.01.2011, nu se mai întocmesc carnetele de muncă pentru angajați, evidența muncii realizându-se în format electronic, cu ajutorul Registrului General de Evidență a Salariaților (Revisal).

Adeverința de vechime în munca pentru perioada ulterioară anului 2011 se eliberează în condițiile art. 34 alin. (5) din Codul muncii, republicat, cu modificările și completările ulterioare, si ale art. 7 alin. (5) din HG 905/2017, cu modificările și completările ulterioare.

Cine eliberează adeverința de vechime în muncă

Potrivit art. 7 alin. (5) din HG 905/2017 privind registrul general de evidenta a salariaților, la încetarea activității salariatului, angajatorii au obligația să îi elibereze acestuia o adeverință care sa ateste activitatea desfășurată de acesta, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, precum și un extras din registru.

Citește și Acces online pentru angajați la REVISAL şi la dovada care atestă vechimea în muncă. Proiectul de lege adoptat de comisia de muncă

În adeverință trebuie menționat salariul de bază brut stipulat în contractul individual de muncă și înregistrat în registrul general de evidență a salariaților ( REVISAL).

Reguli generale pentru completarea adeverinței de vechime în muncă 2022:

1. Angajatorii sunt obligați să înființeze și să transmită către inspectoratul teritorial de munca registrul general de evidenta a salariaților.

2. Angajatorii sunt obligați sa elibereze salariatului sau fostului salariat copii ale documentelor existente în dosarul personal și copii ale paginilor din registrul electronic cu înscrierile referitoare la persoana, împreună cu un document care sa ateste activitatea pe care acesta a desfășurat-o, pe ce durata, cu ce salariu, cu ce vechime in munca, in meserie si in specialitate.

Aceasta trebuie eliberata în MOD OBLIGATORIU la încetarea contractului individual de muncă( CIM), indiferent dacă salariatul a solicitat-o sau nu.

Art. 34 in Codul muncii prevede următoarele: „La solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat sa elibereze un document care sa ateste activitatea desfasurată de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate”.

3. În situația în care angajatorul nu poate elibera adeverința de vechime în munca, aceasta poate fi solicitata de către beneficiar la inspectoratul teritorial de munca pe raza căruia activează angajatorul/fostul angajator.

MODEL ADEVERINTA VECHIME 2022

 Model adeverință vechime DOCUMENT PDF: Model adeverinta pt vechimea in munca si specialitate

Ce taxă se plătește la eliberarea adeverinței de vechime?

Angajații pot cere și un extras din Revisal de la inspectoratele teritoriale de munca dacă angajatorul nu poate elibera acest extras. Inspectoratele de munca eliberează extrasul din Revisal din care sa rezulte activitatea desfășurată la angajator, în calitate de salariat, în cel mult 15 zile de la data solicitării.

Eliberarea adeverințelor de vechime se face în baza unei cereri scrise si se supune unei taxe anticipate de 20 lei conform Ordin nr.826/2014 al MMFPSPV.

Eliberarea adeverinței de vechime se eliberează în termen de 15 zile de la data depunerii cererii.

Ce informații trebuie să conțină adeverințele de vechime în muncă?

Dacă ești salariat în mediul privat, nu există un formular tip pentru Adeverința de Vechime în muncă, însă este recomandat ca aceasta să conțină informații precum:

  • Date identificare salariat;
  • Date identificare Contract individual de muncă, pe baza căruia se atestă vechimea (numărul și data încheierii lui);
  • Durata activității salariatului;
  • Funcția, respectiv funcțiile ocupate de salariat;
  • Schimbările suferite de Contractul individual de muncă (încheiere, modificare, suspendare, încetare);
  • Valoarea salariului de bază, inclusiv sporurile care intră în calculul punctajului mediu anual;
  • Vechimea în muncă, în meserie și în specialitate;
  • Perioadele de concediu fără plată;
  • Absențele nemotivate de la serviciu.

Dacă ești salariat în mediul bugetar, formularul tip pentru Adeverința de Vechime în muncă este stabilit prin Hotărârea Guvernului nr. 611/2008 (cu modificările și completările ulterioare).

Cum obții Adeverința de Vechime în muncă?

Conform Hotărârii Guvernului României nr. 905/2017 privind Registrul General de Evidență a Salariaților (Revisal), poți obține Adeverința de Vechime în muncă astfel:

Adeverința de Vechime în muncă îți este eliberată de angajator, la data încetării Contractului Individual de muncă, însoțită de un Extras (Raport per salariat) din Revisal, datat și certificat pentru conformitate.

Adeverința de Vechime în muncă îți este eliberată de angajator, oricând, la cerere, tu având acest drept, oferit de lege, ca actual sau fost salariat.

Poți solicita, de asemenea, un extras (Raport per salariat) din Revisal, datat și certificat pentru conformitate. Durata de acordare pentru Adeverința de Vechime în muncă, respectiv pentru Extrasul din Revisal este de maximum 15 zile de la data solicitării.

Ce faci dacă angajatorul nu îți poate elibera adeverința de vechime în muncă

În cazul în care angajatorul se află în imposibilitatea de a-ți elibera Adeverința de Vechime în muncă sau Extrasul din Registrul General de Evidență a Salariaților (Revisal), poți solicita Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM), eliberarea Extrasului din care să rezulte activitatea desfășurată la respectivul angajator, în calitate de salariat.

ITM îți eliberează documentul, în baza registrului electronic transmis de Angajator, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării, tariful fiind 20 lei per document, conform Ordinului MMFPSPV Nr. 826/2014 (cu modificările și completările ulterioare).

Cum dovedești vechimea în muncă în cazul în care ai fost angajat într-o firmă care ulterior a fost radiată?

Dacă documentele ce îți dovedesc vechimea în muncă au fost întocmite dar nu le deții, te adresezi deținătorului autorizat al arhivei angajatorului (în cazul firmelor radiate).

Acesta este reprezentat, conform Legii Nr. 16 din 2 aprilie 1996 (republicată), de un operator economic autorizat în prestarea de servicii arhivistice, datele de identificare ale acestuia putând fi furnizate de către Arhivele Naționale (ANR), Serviciile Județene ale Arhivelor Naționale sau Serviciul Municipiului București al Arhivelor Naționale.

În cazul în care acesta refuză să îți elibereze copii ale documentelor deținute și adeverințe care să ateste înscrierile existente în aceste documente, îl poți acționa în judecată. Instanța judecătorească îl poate obliga pe acesta să îți elibereze o adeverință constatatoare a raportului de muncă. (astfel cum a decis Înalta Curte de Casație și Justiție ÎCCJ prin Decizia Nr. 2 din 15 februarie 2016).

Dacă documentele doveditoare privind vechimea ta în muncă nu au fost întocmite, pentru a-ți reconstitui vechimea în muncă la respectiva firmă radiată, te poți adresa Casei Naționale de Pensii Publice pentru a solicita o „Adeverință Stagii de Cotizare”.

În cazul unei solicitări nesoluționate, poți chema în judecată Casa Națională de Pensii Publice (CNPP). Aceasta este singura entitate abilitată de lege să emită deciziile de pensie în baza tuturor documentelor apte a certifica stagiile de cotizare, iar Hotărârea Judecătorească prin care se recunoaște vechimea în muncă este un astfel de document. (astfel cum a decis Înalta Curte de Casație și Justiție prin Decizia Nr. 2 din 15 februarie 2016).



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

ECONOMIE

BNR: ROBOR va crește în fiecare zi, fără excepție, până la finalul anului. Care este soluția pentru a ține ratele sub control

Publicat

Dobânzile la credite vor continua să crească, spune Adrian Vasilescu (BNR). Indicele ROBOR la 3 luni, în funcţie de care se calculează costul creditelor de consum în lei cu dobândă variabilă, va continua să crească zilnic, până la finalul anului, spune Adrian Vasilescu, consilier de strategie la Banca Națională a României (BNR).

„Sigur că vor crește, pentru că dacă ne uităm numai la când a început războiul, din 24 februarie și până vineri, când avem ultima rată calculată, nu a fost zi de la Dumnezeu în care ROBOR să nu crească.

Zi de zi, fără nicio excepție.

Va crește în continuare tot așa”, a declarat Adrian Vasilescu, potrivit Antena 3.

Care este soluția pentru a ține ratele sub control

ROBOR la 3 luni a ajuns vineri la 5,71% , faţă de 1,54% anul trecut pe 20 mai 2021.

Românii care au credite ale căror rate depind de ROBOR  pot trece de la indicele ROBOR la Indicele de Referință pentru Creditele Consumatorilor (IRCC).

Cei aproape 490.000 de debitori cu credite legate de ROBOR pot să ceară băncilor înlocuirea indicelui cu IRCC.

Băncile pot să aprobe sau nu, spun cei din sectorul bancar, dar avocații spun însă că este ilegal ca băncile să refuze acest lucru.

Adrian Vasilescu afirmă că această mutare nu este o soluție și explică de ce au crescut ratele atât de mult și de ce soluția IRCC nu e una perfectă.

„Trebuie să te gândești foarte bine când faci un asemenea gest dacă îl faci numai pentru că poți să îl faci sau îl faci pentru că ești strâns cu ușa.

Riscurile sunt foarte mari – în primul rând, dacă ne uităm pe tabelul de vineri al creșterii ROBOR-ului vom vedea că de la ratele peste noapte care sunt de 3,84, mergem în continuare la rata pe 3 luni cu creștere la 5,71 și la rata pe 12 luni cu 6,11 – asta arată că dobânzile sunt în creștere.

Și în România, și în China.

În momentul de față îmi convine să schimb un credit în care dobânda o compun din ROBOR de 5,95% plus marja băncii și un IRCC care este de numai 86%, dar dacă ne uităm în urmă, acum 3 luni IRCC era 1,17%.

Și dacă ne uităm în urmă era și mai mic.

Dar a fost o vreme în care dobânzile au urcat și IRCC a fost mai mare decât ROBOR”, a subliniat Vasilescu.

sursa: Antena 3

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Maratonul ”Educație la Înălțime” ajunge luni în Cetatea Alba Iulia. Lecție specială de istorie și joc cu vânătoare de comori

Publicat

Maratonul ”Educație la Înălțime” ajunge luni Alba Iulia pentru o lecție de istorie și mai multe activități în cadrul Cetății Alba Carolina.

Profesoarele Adriana Bălaj și Daniela Cetean au pregătit o lecție specială care include un joc de tip treasure hunt/vânătoare de comori, o demonstrație realizată de o trupă de reconstituire istorică din epoca romană și interviuri cu personaje care au călătorit în timp din istorie.

Lecția începe la ora 11 pe canalul de YouTube ”Educație la Înălțime” și este deschisă gratuit oricărei școli din România sau din Republica Moldova.

”Educație la Înălțime” este un proiect creat și implementat de către Asociația Însemne, în parteneriat cu Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă din cadrul Guvernului și cu sprijinul Ministerului Educației.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Declarații controversate ale președintelui Consiliului Concurenței, legate de creșterea prețurilor: românii se autovictimizează

Publicat

Declarații controversate ale președintelui Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu. Acesta a spus că românii se autovictimizează în scandalul creșterilor de prețuri care afectează România de câteva luni. 

„Fiat justitia, pereat mundus nu a fost niciodată dictonul meu favorit. Avem prețuri mici față de restul UE. Să vedem și partea plină a paharului. Mereu totul e dezastru și suntem victime, sunt comploturi, speculanți, a spus Chirițoiu.

Bogdan Chirițoiu a mai afirmat că scumpirile din România, inclusiv cele la energie, carburanți și RCA, nu au avut la origine, din investigațiile de până acum, înțelegeri neconcurențiale ale companiilor.

Bogdan Chirițoiu a criticat mecanismul de plafonare a prețului la energie și a lăsat să se înțeleagă că actuala formulă ar putea fi modificată înainte să expire, în aprilie anul viitor.

„Am înțeles de la guvern că trebuie să-și facă niște calcule. Avem OUG, trebuie să vedem efectiv impactul ei, să vedem cât încasăm din suprataxare, cât ne costa subvențiile. Atunci vom ști exact”, spune Chirițoiu pentru Spotmedia.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

Marți: Ședință a Consiliului Județean Alba. Cetatea dacică de la Căpâlna și alte proiecte pe ordinea de zi

Publicat

Consilierii județeni din Alba se reunesc marți, 24 mai, de la ora 9.00, în ședință ordinară, cu 12 proiecte pe ordinea de zi.

Vor avea de aprobat preluarea în administrare a Cetății Căpâlna, a unui tronson din drumul județean Unirea II – Ocna Mureș – limită județul Mureș, pentru modernizare, modificare de organigramă și statut la Direcția de Evidență a Persoanelor, includerea lui Marin Calotă, noul șef al Poliției Locale Alba Iulia, în Autoritatea Teritorială de Ordine Publică a Județului Alba și alte proiecte.

Proiectul ordinii de zi

1. Aprobarea Procesului verbal încheiat cu ocazia ședinței „extraordinară” a Consiliului Județean Alba din data de 16 mai 2022

2. Proiect de hotărâre nr. 83/21 martie 2022 privind aprobarea modificării Organigramei şi a Statului de funcţii ale Direcţiei Publice Comunitare de Evidenţă a Persoanelor Alba

3. Proiect de hotărâre nr. 129/4 mai 2022 privind exprimarea acordului cu privire la aprobarea Procesului verbal de vecinătate pentru stabilirea limitelor comune dintre DJ 107F -proprietate publică a UAT-Judeţul Alba şi imobilul situat administrativ în intravilanul comunei Lunca Mureşului, str. Livadea, nr. 153, judeţul Alba, care este necesar în vederea întocmirii documentaţiei tehnice de notare posesie în Cartea funciară

4. Proiect de hotărâre nr. 130/4 mai 2022 privind modificarea componenței Autorității Teritoriale de Ordine Publică a Județului Alba

5. Proiect de hotărâre nr. 131/9 mai 2022 privind însuşirea documentaţiei cadastrale de alipire a două parcele de teren, situate administrativ în municipiul Alba Iulia, B-dul Transilvaniei, judeţul Alba, înscrise în CF 113178 Alba Iulia şi CF 115174 Alba Iulia – proprietate publică a UAT-Judeţul Alba

6. Proiect de hotărâre nr. 132/10 mai 2022 pentru înlocuirea reprezentantului Județului Alba în Adunarea Generală a Asociaţiei „Grupul de Acțiune Locală Arieşul Mare” stabilit iniţial prin Hotărârea Consiliului Judeţean Alba nr. 161/25 august 2016 privind aprobarea asocierii Judeţului Alba prin Consiliul Judeţean Alba în vederea constituirii Asociaţiei „Grupul de Acţiune Locală Arieşul Mare”

7. Proiect de hotărâre nr. 133/11 mai 2022 pentru înlocuirea reprezentantului Judeţului Alba în Adunarea Generală a Asociaţiei ,,Grupul de Acţiune Locală din Munţii Metaliferi, Trascău şi Muntele Mare, stabilit prin Hotărârea Consiliului Judeţean Alba nr. 24/27 februarie 2009 privind aprobarea înscrierii Consiliului Judeţean Alba în Asociaţia ,,Grupul de Acţiune Locală din Munţii Metaliferi, Trascău şi Muntele Mare”, cu modificările şi completările ulterioare

8. Proiect de hotărâre nr. 135/12 mai 2022 privind desemnarea reprezentantului Județului Alba în Adunarea Generală a Acționarilor la Societatea „Drumuri și Poduri Locale Alba” SA

9. Proiect de hotărâre nr. 136/12 mai 2022 privind neexercitarea dreptului de preempţiune asupra imobilului teren – înscris în CF nr. 71904 Aiud, în suprafaţă de 4890 mp. – monument istoric, situat administrativ în municipiul Aiud, str. Gării, nr. 14, judeţul Alba

10. Proiect de hotărâre nr. 137/12 mai 2022 privind exprimarea acordului cu privire la aprobarea Procesului verbal de vecinătate pentru stabilirea limitelor comune dintre DJ 107I – proprietate publică a UAT-Judeţul Alba şi imobilul situat administrativ în comuna Râmeţ, judeţul Alba, care este necesar în vederea întocmirii documentaţiei tehnice de notare a posesiei în Cartea funciară

11. Proiect de hotărâre nr. 139/16 mai 2022 privind încuviințarea cererii adresate Consiliului local al Comunei Săsciori, pentru transmiterea unui imobil – teren și construcție, din domeniul public al Comunei Săsciori și din administrarea Consiliului local al Comunei Săsciori, în domeniul public al Județului Alba și în administrarea Consiliului Județean Alba

12. Proiect de hotărâre nr. 140/16 mai 2022 privind aprobarea predării temporare în administrarea Consiliului Local al Comunei Fărău a unui tronson din drumul județean DJ 107D: Unirea II (DN 1) – Ocna Mureș – Vama Seacă – Fărău – Șilea – limită Judeţul Mureș, situat în intravilanul localității Șilea, în vederea realizării lucrărilor de reparare și modernizare

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax