Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Acces online pentru angajați la REVISAL şi la dovada care atestă vechimea în muncă. Proiectul de lege adoptat de comisia de muncă

Publicat

Proiectul de lege care prevede accesul angajaţilor, online, la datele proprii din registrul de evidenţă a salariaţilor (REVISAL) şi la dovada vechimii în muncă a fost adoptat, marţi, în unanimitate de către deputaţii comisiei de muncă din Camera Deputaţilor.

Astfel, angajații vor avea acces la datele proprii prevăzute în registrul de evidență a salariaților (REVISAL) și la dovadă vechimii în muncă. Aceștia vor putea să verifice singuri, oricând își doresc, aceste informații vitale pentru bunul demers al lucrurilor, în ceea ce privește recunoașterea anilor de muncă.

Vezi și O nouă categorie de salariați poate ieși mai repede la pensie. Legea se aplică din 10 aprilie. Model adeverințe pentru recalculare

Anunțul a fost făcut de deputatul USR Cristina Prună, unul dintre inițiatorul proiectului.

”Vot al normalităţii în Comisia pentru muncă şi protecţie socială. Proiectul de lege care prevede accesul angajaţilor, online, la datele proprii din registrul de evidenţă a salariaţilor (REVISAL) şi la dovada vechimii în muncă a fost adoptat astăzi în unanimitate de către deputaţii comisiei”, a scris Cristina Prună pe Facebook.

Deputatul USR precizează că proiectul de lege pe care l-a depus anul trecut repară o problemă cu care se confruntau salariații de pe piaţa muncii din România.

”Practic, nu va mai fi nevoie de acordul angajatorului, de niciun drum la Inspectoratul teritorial de muncă, stat la coadă în timpul orelor de program, cereri scrise şi număr de înregistrare.

Orice salariat va putea accesa oricând şi imediat istoricul contractelor de muncă finalizate sau active. Este un nou exemplu despre cum digitalizarea poate salva timp şi efort pentru salariaţii români, aducându-ne mai aproape de modelul unui stat care îşi respectă cetăţenii”, afirmă Prună.

Cristina Prună precizează că ”nu va fi accesibil de a doua zi, dar vestea bună este că există fonduri europene prin PNRR pentru a realiza acest proiect”.

Cum poți obține adeverința de vechime în muncă

Potrivit legislației în vigoare, Adeverința de Vechime în muncă reprezintă instrumentul de atestare a vechimii în muncă, după desființarea Carnetului de Muncă. Este bine știut faptul că, de la data de 01.01.2011, nu se mai întocmesc carnetele de muncă pentru angajați, evidența muncii realizându-se în format electronic, cu ajutorul Registrului General de Evidență a Salariaților (Revisal).

Cum poți verifica online vechimea în muncă

Poți avea acces în timp real la date despre vechimea în muncă dacă îți creezi un cont pe site-ul oficial al Casei Naționale de Pensii Publice, www.cnpp.ro. Pentru menținerea integrității datelor personale este necesar să urmezi toți pașii necesari creării acestui cont, completezi formularul, îl printezi și il semnezi olograf, în original.

După ce solicitarea va fi procesată, vei putea genera un raport pdf cu informații despre:

  • carnetul tău de muncă;
  • stagiile lunare / anuale de cotizare la pensii, începând din aprilie 2001;
  • declarațiile D112 (declaraţia privind obligațiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate) depuse de angajatorii pe care i-ai avut până acum;
  • viramentele la Pilonul II de pensii;
  • pensia comunitară (dacă este cazul)

Ce informații trebuie să conțină adeverințele de vechime în muncă

Dacă ești salariat în mediul privat, nu există un formular tip pentru Adeverința de Vechime în muncă, însă este recomandat ca aceasta să conțină informații precum:

  • Date identificare salariat;
  • Date identificare Contract individual de muncă, pe baza căruia se atestă vechimea (numărul și data încheierii lui);
  • Durata activității salariatului;
  • Funcția, respectiv funcțiile ocupate de salariat;
  • Schimbările suferite de Contractul individual de muncă (încheiere, modificare, suspendare, încetare);
  • Valoarea salariului de bază, inclusiv sporurile care intră în calculul punctajului mediu anual;
  • Vechimea în muncă, în meserie și în specialitate;
  • Perioadele de concediu fără plată;
  • Absențele nemotivate de la serviciu.
  • Dacă ești salariat în mediul bugetar, formularul tip pentru Adeverința de Vechime în muncă este stabilit prin Hotărârea Guvernului nr. 611/2008 (cu modificările și completările ulterioare).

Cum se obține Adeverința de Vechime în muncă

Conform Hotărârii Guvernului României nr. 905/2017 privind Registrul General de Evidență a Salariaților (Revisal), poți obține Adeverința de Vechime în muncă astfel:

Adeverința de Vechime în muncă îți este eliberată de angajator, la data încetării Contractului Individual de muncă, însoțită de un Extras (Raport per salariat) din Revisal, datat și certificat pentru conformitate.

Adeverința de Vechime în muncă îți este eliberată de angajator, oricând, la cerere, tu având acest drept, oferit de lege, ca actual sau fost salariat.

Poți solicita, de asemenea, un extras (Raport per salariat) din Revisal, datat și certificat pentru conformitate. Durata de acordare pentru Adeverința de Vechime în muncă, respectiv pentru Extrasul din Revisal este de maximum 15 zile de la data solicitării.

În cazul în care angajatorul se află în imposibilitatea de a-ți elibera Adeverința de Vechime în muncă sau Extrasul din Registrul General de Evidență a Salariaților (Revisal), poți solicita Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM), eliberarea Extrasului din care să rezulte activitatea desfășurată la respectivul angajator, în calitate de salariat.

ITM îți eliberează documentul, în baza registrului electronic transmis de Angajator, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării, tariful fiind 20 lei per document, conform Ordinului MMFPSPV Nr. 826/2014 (cu modificările și completările ulterioare).

Model adeverință vechime DOCUMENT PDF: Model adeverinta pt vechimea in munca si specialitate

Ce taxă se plătește la eliberarea adeverinței de vechime

Angajații pot cere și un extras din Revisal de la inspectoratele teritoriale de munca dacă angajatorul nu poate elibera acest extras. Inspectoratele de munca eliberează extrasul din Revisal din care sa rezulte activitatea desfășurată la angajator, în calitate de salariat, în cel mult 15 zile de la data solicitării.

Eliberarea adeverințelor de vechime se face în baza unei cereri scrise si se supune unei taxe anticipate de 20 lei conform Ordin nr.826/2014 al MMFPSPV.

Eliberarea adeverinței de vechime se eliberează în termen de 15 zile de la data depunerii cererii.

Cum dovedești vechimea în muncă în cazul în care ai fost angajat într-o firmă care ulterior a fost radiată

Dacă documentele ce îți dovedesc vechimea în muncă au fost întocmite dar nu le deții, te adresezi deținătorului autorizat al arhivei angajatorului (în cazul firmelor radiate).

Acesta este reprezentat, conform Legii Nr. 16 din 2 aprilie 1996 (republicată), de un operator economic autorizat în prestarea de servicii arhivistice, datele de identificare ale acestuia putând fi furnizate de către Arhivele Naționale (ANR), Serviciile Județene ale Arhivelor Naționale sau Serviciul Municipiului București al Arhivelor Naționale.

În cazul în care acesta refuză să îți elibereze copii ale documentelor deținute și adeverințe care să ateste înscrierile existente în aceste documente, îl poți acționa în judecată. Instanța judecătorească îl poate obliga pe acesta să îți elibereze o adeverință constatatoare a raportului de muncă. (astfel cum a decis Înalta Curte de Casație și Justiție ÎCCJ prin Decizia Nr. 2 din 15 februarie 2016).

Dacă documentele doveditoare privind vechimea ta în muncă nu au fost întocmite, pentru a-ți reconstitui vechimea în muncă la respectiva firmă radiată, te poți adresa Casei Naționale de Pensii Publice pentru a solicita o „Adeverință Stagii de Cotizare”. În cazul unei solicitări nesoluționate, poți chema în judecată Casa Națională de Pensii Publice (CNPP).

Aceasta este singura entitate abilitată de lege să emită deciziile de pensie în baza tuturor documentelor apte a certifica stagiile de cotizare, iar Hotărârea Judecătorească prin care se recunoaște vechimea în muncă este un astfel de document. (astfel cum a decis Înalta Curte de Casație și Justiție prin Decizia Nr. 2 din 15 februarie 2016).



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

BLAJ

BLAJ: Bazinul acoperit de înot se închide duminică. Din 3 iunie, începe sezonul estival la baza de agrement. Tarife și program

Publicat

Sezonul estival 2022 la baza de agrement a Primăriei Blaj va începe oficial vineri, 3 iunie, odată cu redeschiderea ştrandului pentru adulţi şi a celor trei bazine pentru copii.

Duminică, 29 mai, va fi ultima zi de funcționare a bazinul acoperit de înot, care se va redeschide în luna septembrie, când se va încheia sezonul estival la baza de agrement.

Începând din acest an, au fost stabilite noi tarife de acces la baza de agrement.

Tarife de acces și program – baza de agrement Blaj 2022

Preţul unui bilet/brăţară va fi de 20 lei/adult şi 10 lei/copiii sub 14 ani, indiferent de numărul intrărilor şi al ieşirilor în/din baza de agrement din ziua respectivă, iar prețul unui șezlong va fi de 5 lei.

Accesul în baza de agrement Blaj va fi valabil în fiecare zi, de marţi până duminică, între orele 09:00 şi 20:30.

Excepţie va fi lunea, zi în care baza de agrement este închisă pentru lucrări de întreţinere.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Anul școlar 2022-2023: câte note vor trebui să aibă elevii, pentru încheierea mediei anuale. Propuneri la minister

Publicat

Odată cu modificarea structurii anului școlar și eliminarea tezelor, se schimbă și procedura pentru note în încheierea mediei. Propuneri de procedură sunt studiate de autoritățile din Educație, pentru 2022-2023.

Anul școlar viitor va avea cinci module de cursuri, alternate cu vacanțe scurte, în loc de două semestre.

Procedura pentru note și medie

Potrivit unui document obținut de edupedu.ro, ce va fi discutat luni în Consiliul de Dialog Social din care fac parte elevi, părinți și sindicate, notele vor fi acordate de profesor în funcție de numărul de ore alocat săptămânal disciplinei. Profesorii vor decide câte note acordă elevului pe an, în funcție de numărul de ore prevăzut în planul cadru.

Tezele nu vor mai fi obligatorii, iar media va fi încheiată annual. Elevii vor primi cu cel puțin trei note mai mult peste numărul de ore alocat săptămânal disciplinei în planul-cadru de învățământ, iar media se va încheia anual.

Dacă, de exemplu, un elev are 3 ore de matematică pe săptămână, profesorul trebuie să acorde pe an cel puțin 6 note.

“Numărul de calificative/note acordate anual fiecărui elev, la fiecare disciplină de studiu, este stabilit de cadrul didactic în funcție de numărul unităților de învățare și de numărul săptămânal de ore prevăzut în planul cadru. La orice disciplină numărul de calificative/note acordate anual este cu cel puțin trei mai mare decât numărul de ore alocat săptămânal disciplinei în planul-cadru de învățământ”, este una dintre propunerile de modificare a legislației.

Alte propuneri

  • La fiecare disciplină de studiu/modul, se încheie o singură medie, calculată din numărul de note prevăzut de prezentul regulament, prin rotunjirea mediei aritmetice a notelor la cel mai apropiat număr întreg. La o diferenţă de 50 de sutimi, rotunjirea se face în favoarea elevului.
  • Media anuală generală se calculează ca medie aritmetică, cu două zecimale, prin trunchiere, a mediilor anuale de la toate disciplinele/modulele şi de la purtare (anterior se calcula ca medie aritmetică, fără rotunjire)
  • Elevii din clasele primare, gimnaziu, liceal și postliceal vor avea cel puțin două evaluări scrise pe an școlar (anterior, cel puțin o evaluare scrisă pe semestru).

Structura anului școlar 2022-2023: cursuri și vacanțe

  • cursuri – de luni, 5 septembrie 2022, până vineri, 21 octombrie 2022
  • vacanţă – de sâmbătă, 22 octombrie 2022, până duminică, 30 octombrie 2022
  • cursuri – de luni, 31 octombrie 2022, până joi, 22 decembrie 2022
  • vacanţă – de vineri, 23 decembrie 2022, până duminică, 8 ianuarie 2023
  • cursuri – de luni, 9 ianuarie 2023, până vineri, 17 februarie 2023 (în Alba)
  • vacanţă – o săptămână (la decizia inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, în perioada 6 – 26 februarie 2023)
  • cursuri – din februarie, la decizia inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, după caz, până joi, 6 aprilie 2023
  • vacanţă – de vineri, 7 aprilie 2023, până marţi, 18 aprilie 2023
  • cursuri – de miercuri, 19 aprilie 2023, până vineri, 16 iunie 2023
  • vacanţă – de sâmbătă, 17 iunie 2023, până duminică, 3 septembrie 2023.

În ziua de 5 octombrie – Ziua internaţională a educaţiei şi în zilele nelucrătoare/ de sărbătoare legală prevăzute de lege şi de contractul colectiv de muncă aplicabil nu se organizează cursuri, se arată în ordin.

Programul naţional „Şcoala altfel” şi Programul „Săptămâna verde” se desfăşoară în perioada 27 februarie – 16 iunie 2023, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unităţii de învăţământ.

Derularea celor două programe nu se planifică în acelaşi interval de cursuri (modul de învăţare).

Prin excepţie de la prevederile alin. (1), la clasele din învăţământul liceal – filiera tehnologică, din învăţământul profesional şi din învăţământul postliceal, în perioadele dedicate programelor „Şcoala altfel” şi „Săptămâna verde” se organizează activităţi de instruire practică.

sursă: edupedu.ro

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Noi reguli RCA: formularul de constatare amiabilă, completat și electronic. Alte modificări de procedură

Publicat

Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) a aprobat un proiect de normă care aduce modificări substanțiale Normei 20/2017 privind asigurările auto în România. Actul normativ a fost trimis către Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare după 90 de zile de la publicare.

Una dintre reglementările introduse în premieră vine direct în sprijinul păgubiților, dar și al vinovaților din accidente rutiere, în număr de sute de mii anual.

Formularul de constatare amiabilă, completat și electronic

Formularul de constatare amiabilă va putea fi completat și electronic.

Conform noilor reglementări, “în cazul completării formularului de Constatare amiabilă de accident în format electronic, datele completate și semnăturile olografe ale conducătorilor celor două vehicule, implicate în accident, sunt preluate de dispozitivul pe care se completează formularul.”

Baza tehnică va fi dezvoltată de Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), împreună cu firmele de asigurare care emit RCA pe teritoriul României.

„Asigurătorii RCA și BAAR dezvoltă și administrează soluțiile tehnice și stabilesc de comun acord procedura avizării daunei prin intermediul formularului de Constatare amiabilă de accident în format electronic, cu respectarea dispozițiilor legale privind gestionarea riscurilor operaționale generate de sistemele informatice utilizate de entitățile autorizate/avizate/înregistrate, reglementate și/sau supravegheate de către A.S.F.”, prevede actul normativ.

Tot la inițiativa A.S.F., în 2021 a fost eliminată obligativitatea de a deține polița RCA în format fizic, fiind suficientă prezentarea acesteia în format electronic, în eventualitatea unui control.

Principalul scop al noilor reglementări a fost, însă, abrogarea sau modificarea prevederilor din norma 20/2017 care nu sunt conforme cu prevederile legislației europene și fac obiectul discuțiilor purtate cu serviciile Comisiei Europene (COM) în cauza de infringement 2018/4075 – acțiune în constatarea neîndeplinirii obligațiilor de stat membru UE privind incompatibilitatea cu Directiva Solvabilitate II și Directiva MTPL a unor dispoziții ale legislației românești referitoare la asigurarea de răspundere civilă auto adoptate în 2017.

Concret, au fost eliminate obligațiile de notificare a modificărilor de tarife sau de raportare a fundamentării acestora către A.S.F., în conformitate cu măsurile impuse de Comisia Europeană.

Procedură pentru mașina la schimb

Nu în ultimul rând, actul normativ vine cu modificarea modului de acordare a despăgubirilor aferente consecinței lipsei de folosință a vehiculelor, inclusiv pentru înlocuirea temporară a acestora.

Noua procedură este mai simplă și mai clară și vine în sprijinul tuturor părților implicate în procesul de despăgubire și de reparație și, în principal, al păgubitului.

sursă: comunicat ASF

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Străzile din Alba Iulia, spălate cu detergent pentru „diminuarea cantității de praf” și „un miros plăcut”. Ce spune primarul

Publicat

Primarul din Alba Iulia, Gabriel Pleșa, a transmis vineri că în municipiu au început acțiuni de spălare cu detergent a străzilor și trotuarelor. 

„Normalitate după o perioadă îndelungată!

Am început acțiuni de spălare a străzilor și trotuarelor din municipiu, cu detergent, pentru diminuarea cantității de praf de pe carosabil și, implicit, din aer, dar și pentru un miros plăcut.

Ne dorim un oraș curat, igienizat și îngrijit, în care cetățenii să respire un aer curat”, a scris primarul Gabriel Pleșa, pe pagina de Facebook.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax