Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Asigurările sociale de sănătate, principalul sistem de finanţare a ocrotirii sănătăţii românilor


Publicat

În România, dreptul la ocrotirea sănătății este garantat de Constituție. Asigurările sociale de sănătate reprezintă principalul sistem de finanţare al ocrotirii sănătăţii populaţiei care asigură accesul la un pachet de servicii de bază, cuprinzând servicii medicale preventive şi curative, servicii de îngrijire a sănătăţii, medicamente, materiale sanitare şi dispozitive medicale.

Asiguraţii au dreptul, în primul rând, la un pachet de servicii de bază. Pachetul de servicii de bază este stabilit prin contractul-cadru elaborat de CNAS, în colaborare cu organizaţiile implicate în sistem.

Contractul-cadru reglementează, în principal, condiţiile acordării asistenţei medicale cu privire la: pachetul de servicii de bază la care au dreptul persoanele asigurate; lista serviciilor medicale, a serviciilor de îngrijiri, inclusiv la domiciliu, a medicamentelor, dispozitivelor medicale şi a altor servicii pentru asiguraţi; criteriile şi standardele calităţii pachetului de servicii; alocarea resurselor şi controlul costurilor sistemului de asigurări sociale de sănătate în vederea realizării echilibrului financiar al fondului; tarifele utilizate în contractarea pachetului de servicii de bază, modul de decontare şi actele necesare în acest scop; internarea şi externarea bolnavilor; măsuri de îngrijire la domiciliu şi de recuperare; condiţiile acordării serviciilor la nivel regional şi lista serviciilor care se pot contracta la nivel judeţean, precum şi a celor care se pot contracta la nivel regional; prescrierea şi eliberarea medicamentelor, a materialelor sanitare, a procedurilor terapeutice, a protezelor şi a ortezelor, a dispozitivelor medicale; modul de informare a asiguraţilor; coplata pentru unele servicii medicale.

Asiguraţii beneficiază de pachetul de servicii de bază în caz de boală sau de accident, din prima zi de îmbolnăvire sau de la data accidentului şi până la vindecare, în condiţiile stabilite de Legea nr. 95 / 2006.

Reamintim principalele drepturi de care beneficiază asiguraţii:

a) să aleagă furnizorul de servicii medicale, precum şi casa de asigurări de sănătate la care se asigură; b) să fie înscrişi pe lista unui medic de familie pe care îl solicită, dacă îndeplinesc toate condiţiile prezenţei legi, suportând cheltuielile de transport dacă opţiunea este pentru un medic din altă localitate;

c) să îşi schimbe medicul de familie ales numai după expirarea a cel puţin 6 luni de la data înscrierii pe listele acestuia;

d) să beneficieze de servicii medicale, medicamente, materiale sanitare şi dispozitive medicale în mod nediscriminatoriu;

e) să efectueze controale profilactice, în condiţiile stabilite prin contractul-cadru;

f) să beneficieze de servicii de asistenţă medicală preventiva şi de promovare a sănătăţii, inclusiv pentru depistarea precoce a bolilor;

g) să beneficieze de servicii medicale în ambulatorii şi în spitale aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate;

h) să beneficieze de servicii medicale de urgenţă;

i) să beneficieze de unele servicii de asistență stomatologică;

j)să beneficieze de tratament fizioterapeutic şi de recuperare;

k) să beneficieze de dispozitive medicale;

l) să beneficieze de servicii de îngrijiri medicale la domiciliu;

m) să li se garanteze confidenţialitatea privind datele, în special în ceea ce priveşte diagnosticul şi tratamentul;

n) să aibă dreptul la informaţie în cazul tratamentelor medicale;

o) să beneficieze de concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate în condiţiile legii.

Pentru a putea beneficia de aceste drepturi, asigurații trebuie să se înscrie pe lista unui medic de familie; să anunţe medicul de familie ori de câte ori apar modificări în starea lor de sănătate; să se prezinte la controalele profilactice şi periodice stabilite prin contractul-cadru; să anunţe în termen de 15 zile medicul de familie şi casa de asigurări asupra modificărilor datelor de identitate sau modificărilor referitoare la încadrarea lor într-o anumită categorie de asiguraţi; să respecte cu stricteţe tratamentul şi indicaţiile medicului; să aibă o conduită civilizată faţă de personalul medico-sanitar; să achite contribuţia datorată fondului şi suma reprezentând coplata, în condiţiile stabilite prin contractul-cadru; să prezinte furnizorilor de servicii medicale documentele justificative ce atestă calitatea de asigurat.

Persoanele care nu fac dovada calităţii de asigurat beneficiază de servicii medicale numai în cazul urgențelor medico-chirurgicale şi al bolilor cu potenţial endemo-epidemic şi cele prevăzute în Programul naţional de imunizări, monitorizarea evoluţiei sarcinii şi a lăuzei, servicii de planificare familială în condiţiile art. 223, în cadrul unui pachet minimal de servicii medicale, stabilit prin contractul-cadru.



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Concediile medicale pentru COVID-19 vor putea fi date și de medicii de familie. Condiții noi în legislație

Publicat

medic calculator

Modificări în acordarea concediilor de familie sunt trecute într-un ordin comun al Ministerului Sănătății și al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, publicat în Monitorul Oficial.

Potrivit documentului, concediile medicale pentru COVID-19 vor putea fi acordate și de medicii de familie, de la momentul confirmării infecției cu coronavirus până la internarea în spital, dacă aceasta întârzie, de la momentul testului pozitiv.

Medicii de familie mai pot acorda concediu medical pentru COVID în cazul în care pacientul este externat din spital, dar mai are nevoie de câteva zile de izolare la domiciliu, doar cu scrisoare medicală de la medicul curant (medicul din spital). Pentru perioada spitalizării, concediul medical poate fi eliberat numai de medicul curant (medicul din spital).

„Persoana asigurată confirmată cu o boală infectocontagioasă, pentru care s-a instituit măsura izolării la domiciliu sau la o locație declarată, la recomandarea medicului care a efectuat evaluarea acesteia fără internare, în scopul constatării și menținerii riscului de transmitere a unei boli infectocontagioase, beneficiază de concediu medical acordat de medicul de familie, pe întreaga perioadă înscrisă în documentul eliberat de Direcția de Sănătate Publică, care cuprinde informații referitoare la medicul care a evaluat cazul, unitatea sanitară în care acesta își desfășoară activitatea, precum și recomandarea cu privire la instituirea măsurii izolării, cu precizarea perioadei pentru care se dispune această măsură”, prevede Ordinul publicat în Monitorul Oficial, potrivit hotnews.ro.

Legislația anterioară privind concediile medicale pentru COVID nu reglementa situația pacienților pozitivi care erau confirmați cu infecția și izolați la domiciliu înainte de internarea în spital și cine ar fi trebuit să le acorde concediu medical pentru acea perioadă.

sursă: hotnews.ro

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Program special la serviciile de evidența persoanelor din Alba, cu ocazia alegerilor locale 2020. Detalii pentru cetățeni

Publicat

Direcția Publică Comunitară de Evidență a Persoanelor (DPCEP) Alba anunță că programul de lucru cu publicul a fost extins și în weekend la serviciile publice comunitare locale, pentru a permite desfășurarea procesului electoral în bune condiții.

Potrivit sursei citate, în zilele de 26 și 27 septembrie 2020, programul serviciilor publice comunitare locale de evidență a persoanelor din județul Alba va fi extins pentru eliberarea actelor de identitate pentru persoanele cu drept de vot, astfel:

Programul D.P.C.E.P. Alba:

– sâmbătă, 26 septembrie 2020, între orele 8.00 – 16.00;

– duminică, 27 septembrie 2020, între orele 7.00 – 21.00.

Program servicii publice comunitare locale de evidență a persoanelor din județul Alba – sâmbătă, 26 septembrie / duminică, 27 septembrie:

AIUD 8.00 – 16.00 / 7.00 – 21.00

ALBA-IULIA 8.00 – 16.00 /  7.00 – 21.00

BLAJ 7.00 – 16.00 * / 7.00 – 21.00

SEBEȘ 8.00 – 16.00 / 7.00 – 21.00

ABRUD 8.00 – 16.00 / 7.00 – 21.00

BAIA DE ARIEȘ 8.00 – 16.00 / 7.00 – 21.00

CÂMPENI 8.00 – 16.00 / 7.00 – 21.00

CUGIR 8.00 – 16.00 / 7.00 – 21.00

OCNA-MUREȘ 8.00 – 16.00 / 7.00 – 21.00

TEIUȘ 8.00 – 16.00 / 9.00 – 21.00

ZLATNA 8.00 – 16.00 / 7.00 – 21.00

IGHIU 8.00 – 16.00 / 7.00 – 21.00

JIDVEI 8.00 – 16.00 / 7.00 – 21.00

*cu posibilitatea prelungirii programului, în funcție de solicitări

Serviciile publice comunitare locale de evidență a persoanelor din municipiile Aiud, Alba-Iulia, Blaj și Sebeș, orașele Abrud, Baia de Arieș, Câmpeni, Cugir, Ocna-Mureș, Teiuș, Zlatna și comunele Ighiu și Jidvei vor soluționa, cu prioritate, cererile pentru eliberarea actelor de identitate pentru motivele prevăzute la art. 19 alin. (1) lit. f), g) și j) (pierdere, furt, distrugere, deteriorare si anularea actului de identitate) din Ordonanța de urgență a Guvernului 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, republicată, cu sau fără o programare prealabilă telefonică sau online.

Cetățenii care dețin acte de identitate ale căror termen de valabilitate a expirat sau va expira în perioada 1.03.2020-27.09.2020 își pot exercita dreptul la vot în baza acestor documente.

Actele de identitate ale căror termen de valabilitate a expirat începând cu data de 1.03.2020 își mențin valabilitatea pe toată perioada stării de urgență/alertă precum și pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acesteia.

Informații suplimentare la serviciul public comunitar local de evidență a persoanelor care deservește localitatea de domiciliu/reședință.

 

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

Cererile pentru actele de stare civilă și certificatul de cazier judiciar pot fi făcute și prin avocați. Lege promulgată

Publicat

avocat

Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, miercuri, Legea privind modificarea şi completarea unor acte normative care prevede introducerea avocaţilor în procesul de certificare a înscrisurilor în materia comercială, dar şi în alte domenii, cum sunt eliberarea certificatelor de cazier judiciar şi de stare civilă.

„În absenţa comerciantului persoană fizică, respectiv a reprezentantului asociaţiei familiale, semnătura acestuia poate fi înlocuită prin prezentarea la Registrul Comerţului, de către avocat, a împuternicirii avocaţiale care conţine semnătura clientului, respectiv a comerciantului persoană fizică sau a reprezentantului asociaţiei familiale. Semnătura persoanei fizice trebuie dată personal în faţa avocatului şi va fi folosită în întreaga activitate a comerciantului persoana fizică, respectiv a reprezentantului asociaţiei familiale. De asemenea, certificatul de cazier judiciar pentru persoane fizice poate fi solicitat şi prin avocatul persoanei fizice respective”, potrivit legii.

Actul normativ mai prevede că certificatul de cazier judiciar pentru persoane fizice se poate solicita şi prin împuterniciţii acestora, conform procedurilor legale în vigoare: a) în ţară, de către avocatul persoanei fizice în baza împuternicirii avocaţiale emise cu respectarea prevederilor Legii nr. 51/1995 pentru organizarea şi funcţionarea profesiei de avocat şi Statutului profesiei de avocat, adoptat prin Hotărârea Uniunii Naţionale a Barourilor din România nr. 64/2011 sau, după caz, de alt împuternicit, pe baza unei procuri autentificate de către notarul public.

Certificatele de stare civilă se pot elibera şi avocaţilor împuterniciţi de către titulari.

„Pe baza actelor de stare civilă se eliberează certificate de naştere şi de căsătorie titularilor sau reprezentanţilor legali ai acestora, iar certificatele de deces membrilor familiei sau altor persoane îndreptăţite. Certificatele de stare civilă se pot elibera şi altor persoane împuternicite prin procură specială, precum şi avocaţilor împuterniciţi de către titulari sau de către reprezentanţii legali ai acestora, în baza împuternicirii avocaţiale emise cu respectarea prevederilor Legii nr. 51/1995 pentru organizarea şi funcţionarea profesiei de avocat şi Statutului profesiei de avocat, adoptat prin Hotărârea Uniunii Naţionale a Barourilor din România nr. 64/2011”, se mai arată în lege.

sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

(P) Fostul PSDist Breaz se chinuie să câștige biletul de intrare în PNL. Ridică osanale lui Hava și îl perie de scame pe Voicu

Publicat

Senatorul Daniel Breaz, fost PESEDIST de frunte, fost ministrul PSD al Culturii, fost ocupant temporar al scaunului de ministrul al Educației, s-a trezit dintr-o dată că este interesat de soarta municipiului Alba Iulia și de viitor (de viitorul său politic, să nu cumva să înțelegeți altceva). Interesantă trezirea bruscă a fostului pesedist, mutat, după cum umblă vorba, mai mult în București și transferat chiar și cu activitatea de rector la fără frecvență.

Într-o dovadă de ipocrizie maximă, după ce a susținut sus și tare că nu vrea să se sară în barca PNL, Daniel Breaz se transformă în agent electoral pentru Partidul Național Liberal și chiar îl scutură și perie de scame pe Voicu Paul. Presupunem că așa este obișnuit domnul Daniel Breaz să se comporte cu șefii (sau viitorii șefi politici) și s-a experimentat pe vremea când curăța broșele doamnei Viorica Dăncilă sau când peria costumul lui Liviu Dragnea.

Logoreea verbală bruscă a domnului senator ne demonstrează, așa cum am mai afirmat, că domnia sa este în căutarea unei noi „busole politice”, pe care, dacă ar fi să ascultă gura urbei, i-a confiscat-o Mircea Hava. Este disperat și tânjește după încă patru ani de moțăială în Senatul României. Stresat că nu și-a primit încă biletul de intrare în PNL și s-ar putea să piardă trenul viitoarelor alegeri parlamentare, Daniel Breaz transmite voalat un mesaj de susținere pentru Voicu Paul. Ce rușine pentru adevărații liberali: un fost pesedist își arată susținerea pentru un fost FSNist vopsit în liberal. Brătienii s-ar zvârcoli în mormânt să vadă asta, dacă nu au făcut-o deja când Mircea Hava (fost lider FSN în anii ‘90) a ajuns să conducă PNL Alba.

Înainte de a face acest gest, domnul Breaz ar trebui să se uite în ochii alegătorilor Partidului Social Democrat și să le spună că s-a folosit de votul și încrederea lor pentru a ajunge în Senat, iar apoi și-a urmat doar interesul politic. Ar trebui să le ceară scuze pentru prestanța jalnică și de amator pe care a avut-o ca senator PSD, ca ministru PSD al Culturii și ca ministru PSD al Educației.

Reamintim momentele memorabile ale acestui erudit politician care spunea despre mama care își crește singură copilul: „A fost o familie, dar s-a întâmplat ceva și nu mai este” sau despre Mihai Eminescu: „este practic cel mai mare poet CARE l-a dat România, cel puțin până în momentul de față”( corect: PE CARE l-a dat, dar se pare că matematica domnului Daniel Breaz este paralelă cu gramatica limbii române).

Domnul încă senator Daniel Breaz crede că este „smart” și dă un mesaj voalat, într-un stil pe care îl consideră „intelectual” pentru a-l peria pe Voicu Paul și pentru a se ploconi în fața tătucului Mircea Hava. Realitatea este că tot ceea ce face domnul Breaz este doar o ipocrizie politică fără margini, o lipsă de verticalitate și moralitate.

Concluzia e simplă: domnul Daniel Breaz demonstrează că pe lângă faptul că nu e dârz, nu e nici măcar mai breaz față de politicienii clasici.

Biroul de presă al alianței USR-PLUS Alba

Acest articol a fost comandat de Partidul Uniunea Salvați România – Organizația Județeană Alba, parte a alianței electorale “Alianța USR PLUS”,

Cod mandatar financiar: 21200251

Executat de SC INDEPENDENT SRL – portal: https://alba24.ro

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate