Contacteaza-ne si pe
Publicitate

ACTUALITATE

Ce drepturi au consumatorii care încheie contracte de credit bancar. Ce trebuie să respecte furnizorii de servicii financiare

Publicat


contractLegislaţia în vigoare prevede drepturi pe care consumatorii le au în cazul serviciilor financiare. Aceştia au dreptul să fie informaţi corect şi complet, încă din faza precontractuală, în cazul creditelor bancare.

La solicitarea unei oferte de credit, furnizorul de servicii financiare are obligaţia de a oferi gratuit consumatorului, pe hârtie sau pe alt suport durabil, un grafic de rambursare ori alt document care să menţioneze costurile totale ce vor fi suportate de consumator şi un exemplar al proiectului contractului de credit.

De asemenea, orice formă de publicitate referitoare la contractele de credit cu date despre dobândă şi costuri trebuie să includă informaţii Standard, scrise vizibil şi uşor de citit, în acelaşi câmp vizual şi cu caractere de aceeaşi mărime:

– rata dobânzii aferente creditului, fixă şi/sau variabilă, împreună cu informaţii privind orice costuri incluse în costul total al creditului pentru consumator;

– valoarea totală a creditului;

– dobânda anuală efectivă, conform prevederilor legale specifice;

– durata contractului de credit;

– valoarea totală plătibilă de consumator.

De asemenea, dacă, pentru acordarea creditului, consumatorul este obligat să încheie un contract de asigurare, se va menţiona acest lucru în publicitate.

REGULI pentru furnizorii de servicii financiare

– contractele vor fi redactate în scris, vizibil şi uşor de citit, cu o mărime a fontului utilizat de minimum 10, pe hârtie sau pe alt suport durabil, în cel puţin două exemplare, fiind remis câte un exemplar original fiecărei părţi. Culoarea de fond a hârtiei pe care este redactat contractul trebuie să fie în contrast cu cea a fontului utilizat;

– dobânzile, precum şi toate comisioanele, taxele, tarifele, spezele bancare sau orice alte costuri aferente acordării şi derulării contractului, respectiv aferente unor servicii în privinţa cărora consumatorul nu dispune de libertate de alegere vor fi menţionate în contract, fără a se face trimiteri la condiţii generale de afaceri ale furnizorului de servicii financiare, lista de tarife şi comisioane sau orice alt înscris;

– în situaţiile în care există drept de rambursare anticipată, comisionul de rambursare anticipată a creditului se determină în strânsă legătură cu pierderile creditorului aferente rambursării anticipate şi nu trebuie să constituie un obstacol disproporţionat în exercitarea dreptului consumatorului de a rambursa anticipat creditul;

– în contractul de credit/depozit se vor menţiona şi costurile de administrare, de retragere numerar şi/sau de depunere numerar aferente contului curent, care cad în sarcina consumatorului, dacă furnizorul de servicii financiare percepe astfel de comisioane. Costurilor aferente contului curent menţionate mai sus nu le sunt aplicabile prevederile de la punctul următor;

– fără a prejudicia prevederile privind modificarea dobânzii, pe parcursul derulării contractului se interzice majorarea comisioanelor, taxelor, tarifelor, spezelor bancare sau a oricăror altor costuri menţionate în contract şi se interzice introducerea şi perceperea de noi taxe, comisioane, tarife, speze bancare sau orice alte costuri care nu au fost menţionate în contract;

– în contract se va menţiona tipul de dobândă, variabilă şi/sau fixă, iar dacă dobânda este fixă numai pentru o anumită perioadă, aceasta va fi precizată cu exactitate;

În contractele de credit cu dobândă variabilă se vor aplica următoarele reguli:

– variaţia ratei dobânzii trebuie să fie independentă de voinţa furnizorului de servicii financiare, raportată la fluctuaţiile unor indici de referinţă verificabili, menţionaţi în contract, sau la modificările legislative care impun acest lucru;

– dobânda poate varia în funcţie de dobânda de referinţă a furnizorului de servicii financiare, cu condiţia ca aceasta să fie unică pentru toate produsele financiare destinate persoanelor fizice ale operatorului economic respectiv şi să nu fie majorată peste un anumit nivel, stabilit prin contract;

– formula după care se calculează variaţia dobânzii trebuie indicată în mod expres în contract, cu precizarea periodicităţii şi/sau a condiţiilor în care survine modificarea ratei dobânzii, atât în sensul majorării, cât şi în cel al reducerii acesteia;

De asemenea, sunt interzise clauzele contractuale care dau dreptul furnizorului de servicii financiare să modifice unilateral clauzele contractuale fără încheierea unui act adiţional, acceptat de consumator;

– orice notificare cu privire la modificarea conţinutului clauzelor contractuale referitoare la costuri va fi transmisă consumatorilor cu cel puţin 30 de zile înainte de intrarea acesteia în vigoare. Consumatorul are la dispoziţie un termen de 15 zile de la primirea notificării pentru a comunica opţiunea sa de acceptare sau de neacceptare a noilor condiţii. Neprimirea unui răspuns din partea consumatorului în termenul menţionat anterior nu este considerată acceptare tacită;

– pentru orice modificare a nivelului costurilor creditului, conform condiţiilor contractuale, furnizorul de servicii financiare este obligat să notifice consumatorul, în funcţie de opţiunea scrisă a acestuia, exprimată în contract, prin una sau mai multe metode: scrisoare recomandată, e-mail, sms, şi va pune la dispoziţia acestuia un nou grafic de rambursare;

– furnizorul de servicii financiare va lua toate măsurile necesare pentru a efectua repararea în termen de maximum 15 zile a eventualelor prejudicii cauzate consumatorului prin nerespectarea obligaţiilor asumate prin contract şi va face dovada demersurilor întreprinse în acest sens;

– contractul de credit va conţine obligatoriu o prevedere prin care consumatorul să fie atenţionat despre raportarea la Biroul de Credit, Centrala Riscurilor Bancare şi/sau la alte structuri asemănătoare existente, în cazul în care acesta întârzie cu achitarea ratelor scadente, dacă există această obligaţie de raportare;

– la încetarea contractului, inclusiv prin ajungere la termen, reziliere sau denunţare unilaterală din partea consumatorului, furnizorul de servicii financiare va oferi gratuit consumatorului un document care să ateste faptul că au fost stinse toate obligaţiile dintre părţi. Totodată, se vor închide şi conturile aferente serviciului financiar de bază furnizat, fără a fi necesară depunerea unei alte cereri de către consumator şi fără plata unor costuri suplimentare. Contul nu va fi închis în situaţia în care acesta este poprit sau indisponibilizat, conform legii, pentru îndeplinirea de către consumator a unor obligaţii asumate faţă de furnizorul de servicii financiare însuşi sau faţă de terţi.

sursa: legestart.ro


Vezi cele mai interesante video Alba24.ro


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

VINERI: Ziua Porților Deschise la Curtea de Apel Alba Iulia. Acces la compartimentele instanței, de Ziua Europeană a Justiției

Publicat

prefectura

Curtea de Apel Alba Iulia organizează vineri, 25 octombrie, „Ziua Porţilor Deschise”. Cei interesați au ocazia să viziteze compartimentele instanței și să afle despre circuitul dosarelor și cum să acceseze informații despre soluționarea acestora. Evenimentul se desfășoară la sediul instanţei, în  Alba Iulia, strada Ion I.C. Brătianu, nr.1, în cadrul programului de lucru 8.00-16.00. Manifestarea […]

Citește mai departe
Publicitate

CUGIR

Cel mai prestigios liceu din Cugir și-a recâștigat în instanță titlul de ”Colegiu Național”. A obținut anularea unui ordin al ME

Publicat

Colegiul National "David Prodan" Cugir

Consiliul Local Cugir și Colegiul Național “David Prodan” au câștigat procesul pentru anularea ordinului prin care Ministerul Educației Naționale (MEN) a retras titlul de “Colegiu Național” celei mai importante instituții de învăţământ din oraş. Mai mult, au reușit anularea unui ordin de ministru prin care colegiile naționale puteau fi declasificate în licee teoretice, în funcție […]

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

SÂMBĂTĂ: Garda Apulum sărbătorește șapte ani de activitate. Reprezentație la Poarta IV a Cetății Alba Carolina

Publicat

Garda Apulum, formată din Legiunea a XIII-a Gemina, Lupii Apoulonului și Ludus Apulensis, pregătește o reprezentație specială, sâmbătă, 26 octombrie, de la ora 13.00. Evenimentul se desfășoară în fața Porții IV a Cetății Alba Carolina și marchează șapte ani de activitate a organizației. Proiectul de reconstituiri istorice antice a debutat în Alba Iulia la 26 […]

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Guvernul Orban ajunge joi în Parlament. Cum arată noua LISTĂ de miniștri

Publicat

parlament

Ludovic Orban, premierul desemnat, urmează să depună în Parlament joi, la ora 16:00, lista miniştrilor şi programul de guvernare, cu o zi înainte de expirarea termenului constituţional de 10 zile, precizează surse politice pentru știripesurse.ro. Liderul PNL s-a înţeles până acum cu USR, ALDE, PMP şi UDMR pentru susţinerea guvernului în Parlament, iar miercuri are […]

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate