Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

FOTO: Evoluția mijloacelor de transport în Alba Iulia. De la plutărit, la mocăniță și autoturisme Chrysler


Publicat

masina in perioada interbelica

De-a lungul vremurilor, Alba Iulia a fost un oraş uşor accesibil, legat, pe apă şi pe uscat, de restul Transilvaniei. În epoca modernă, albaiulienii au avut acces la cursele regulate, cu diligenţa, cu mocăniţa sau cu trenul, fiind legaţi de rutele importante ale regiunii.

În Antichitate, romanii au fost cei care au construit drumurile necesare pentru a lega reşedinţa guvernatorului Daciei, de la Apulum, de restul provinciei romane. Ulterior, drumurile romane au fost folosite de-a lungul secolelor de soldaţii, clericii, negustorii, diplomaţii şi meseriaşii, care veneau cu treburi în bătrâna cetate a Bălgradului. Tot romanii, în timpul împăratului Marcus Aurelius (161-180), au descoperit oportunitatea de a valorifica Apulumul, prin cele două oraşe ale sale (Colonia Aurelia Apulensis şi Colonia Nova Apulensis) şi de a ridica aşezarea de pe malul Mureşului la rang de municipiu.

masina

Atunci a început dezvoltarea celui mai important port civil al provinciei romane (Portus), care lega Apulumul, prin intermediul râului Tisa şi al fluviului Dunărea, de capitala Imperiului, Roma. Pe Mureș, cu ajutorul plutelor, al bărcilor și al altor ambarcaţiuni a continuat să fie transportată marfa, materia primă exploatată din Apuseni sau de pe valea Pianului (lemn, grâne, sare, aur etc.), din Antichitate până în secolul al XX-lea. După 1699, odată cu venirea habsburgilor, în Partoş, s-a deschis un şantier, unde au lucrat 800 de muncitori, care au construit sute de asemenea nave-plute, numite „nae”. Plutăritul a fost eficient şi îndelung folosit de locuitorii oraşului, până la mijlocul secolului XX. Inundaţiile din mai 1970 şi din iulie 1975 au distrus portul, iar după îndiguirile din perioada 1979-1981, cursul Mureşului a fost regularizat şi râul nu a mai fost navigabil.

car cu boi

În secolul al XVI-lea, în capitala Principatului transilvan, conform celor relatate de Iosif Benkö, pentru a se deplasa prin oraş, de la palatul princiar până la Biserica Sf. Mihail, ştim că la ocazii speciale (primirea solilor sau cu prilejul ceremonialului de învestire a conducătorului provinciei) principele folosea o trăsură suspendată. Era un fel de cutie îngustă plasată pe două benzi lungi de piele ce legau un ax de celălalt. Asemenea vehicule, extrem de rare, au fost folosite până la sfârşitul secolului al XVIII-lea în Cetatea Alba Carolina pentru deplasarea demnitarilor. Dar, de cele mai multe ori, principele folosea trăsura, pe care stăteau în picioare, pe fiecare parte, valeţii de curte. Cortegiul princiar avea în componenţă şi alte trăsuri obişnuite ce urmau trăsura principelui şi care transportau membrii curţii princiare: înalţi demnitari, prelaţi şi soldaţi de elită.

gara alba iulia

Cu toate că în Transilvania abia după 1800 au apărut drumurile de piatră, după investigaţiile mai recente ale lui Oliviu Gaidoş, am aflat că din 1754 s-a introdus o cursă regulată lunară care lega Sibiul de Viena, iar după 1830 aceasta a devenit bilunară. Călătoria cu poştalionul până la Viena (cu diligenţa sau mai ieftin cu o trăsură închiriată) dura 7-8 zile, iar la Buda se ajungea în 5 zile. Durata călătoriei depindea de starea drumurilor, de frecvenţa staţiilor şi de condiţiile  naturale. După 1850, drumul Sibiu – Timişoara – Pesta a fost ridicat la rangul unui drum de stat. Locuitorii Karlsburg-ului au folosit, desigur, aceste facilităţi.

Odată cu epoca industrializării, de pe la 1900, călătorul care venea în oraş sau pleca din Alba Iulia dispunea de diverse mijloace de transport. După 1868, dinspre vest și sud vizitatorul avea acces pe calea ferata spre Alba Iulia străbătând „prima cale ferată a Transilvaniei”. El putea ajunge în oraș pe „drumul de fier” folosind trenul tras de locomotiva cu aburi. Pasagerii puteau alege între trenul accelerat sau trenul personal, în componenţa cărora existau vagoane de clasele I, a II-a şi a III-a. Conform Mersul trenurilor, din 1890, de la Budapesta până în Alba Iulia, călătoria cu trenul personal dura circa 27 de ore, iar cu trenul accelerat aproape 24. Tot cu personalul, de la Bucureşti până la Teiuş – pe ruta Predeal, Braşov, Sighişoara, Mediaş, Copşa Mică, Blaj – traseul era străbătut în aproximativ 24 de ore, iar cu trenul accelerat, acelaşi drum era parcurs cu trei ore şi jumătate mai puţin. De la Teiuş la Alba Iulia călătoria se făcea în 36 de minute. Venind pe cel mai vechi „drum de fier” al provinciei, călătoria de la Arad – prin Deva, Simeria – până la Alba Iulia dura 7 ore. Indiferent însă la ce clasă călătorea şi indiferent de biletul cumpărat (la personal sau accelerat), călătorul ajungea într-una din primele gări construite ale Transilvaniei, în 1868. Era un edificiu compus dintr-un ansamblu de clădiri, care se înscria în genul construcțiilor rămase emblematice pentru gările construite pe tot teritoriul Austro-Ungariei, până la începutul secolului al XX-lea.

Tot pentru începutul secolului al XX-lea, mai exista un mijloc de transport popular în epocă. Dinspre Apuseni, cu mocăniţa de la Câmpeni, prin Zlatna, călătorul străbătea Cetatea şi Orașul de Jos pentru a ajunge la gară.

masina

Cine priveşte astăzi fotografiile sau ilustratele de la 1900, constată mari discrepanţe. Transportul personal sau de marfă, atât în localitate, cât şi în afara oraşului, se făcea în continuare cu drişca, trăsura sau carul tras de boi sau de cai. Cei cu o situaţie financiară mai bună reuşeau să-şi achiziţioneze autoturisme personale, aşa cum a fost medicul Abraham Mandel, fericitul deţinător al unui autoturism Chrysler, în 1928. Cei mai puţin înstăriţi, dar „cu apucături burgheze”, foloseau miniautobuzul pentru a ieşi la iarbă verde sau la grădina de vară cu terasă de la Lumea Nouă.

Desigur, ca întotdeauna, cu ocazia paradelor militare ne-a rămas până azi bucuria de a vedea în Cetate, pe pietonala dintre Poarta a III-a şi Poarta a IV-a, soldaţi călare (vezi parada zilnică, de la ora 12, a gărzii habsburgice). (L.S.)

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Două puncte de prim ajutor, amplasate în perioada caniculei la Alba Iulia. Care sunt serviciile oferite de personalul medical

Publicat

Urmare a instaurării codului portocaliu de caniculă în perioada 24-25 iunie, Primăria muncipiului Alba Iulia, Crucea Roşie Română Filiala Alba și Direcția de Sănătate Publică Alba au răspuns cu prompitudine, luând măsuri imediate pentru protejarea persoanelor vulnerabile.

Astfel, Crucea Roșie Română Filiala Alba a asigurat dotarea necesară pentru două puncte de prim ajutor, în vederea diminuării riscului pentru sănătate, prin prevenirea fenomenelor de deshidratare şi hipertermie, în municipiul Alba Iulia.

Citește și FOTO: Cât de tare ard dalele din Cetatea Alba Carolina într-o zi caniculară. Peste 50 de grade Celsius la sol

Cele două puncte sunt amplasate în zona Cetate a municipiului, pe Bulevardul Transilvaniei, lângă BCR, respectiv în zona centru – în fața complexului Mercur City Center, fiind funcționale în intervalul orar 10:00-17:00.

Personalul medical de specialitate angajat şi voluntar va asigura următoarele servicii:

  • măsurarea tensiunii arteriale
  • oferirea de apă potabilă trecătorilor
  • consilierea populaţiei pentru a se adapta cât mai bine perioadei caniculare.

Crucea Roșie Română Filiala Alba recomandă populaţiei să evite expunerea îndelungată la soare şi să ia măsurile necesare unui confort termic adecvat:

  • Să folosească mijloace de protecţie (pălării, umbrele, îmbrăcăminte subţire din ţesături naturale şi culori deschise)
  • Să crească consumul de lichide la 2 – 4 l/zi şi să urmeze o alimentaţie săracă în grăsimi;
  • Să evite excesul de cafea şi băuturi alcoolice;
  • Să evite eforturile fizice susţinute în perioada zilei în care temperaturile ating valorile maxime;
  • Persoanele vârstnice cu afecţiuni cardiace şi respiratorii să evite deplasările şi frecventarea locurilor aglomerate care creează premisele decompensării acestora în condiţii de temperaturi ridicate.

Reprezentanții Primăriei au precizat că, ori de câte ori se va institui cod galben/portocaliu/rosu de vreme caniculară, Crucea Roșie Română Filiala Alba, împreună cu autorităţile locale şi judeţene, va lua toate măsurile necesare în vederea asistării persoanelor vulnerabile.

foto: arhivă

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Un singur caz de COVID depistat în județul Alba, la Sebeș, în ultimele 24 de ore. Incidența pe localități

Publicat

În ultimele 24 de ore, în tot județul Alba a fost depisat un singur caz nou de COVID-19, în municipiul Sebeș, potrivit datelor transmise de DSP Alba, joi, 24 iunie. 

De asemenea, incidența pe localități a fost făcută publică de DSP Alba.

De la începutul pandemiei 21382 de persoane din Alba, au fost confirmate pozitiv cu COVID-19. Dintre acestea 20618 de persoane au fost declarate vindecate și s-au înregistrat 712 decese. Miercuri, in Alba au fost prelucrate in total 466 de teste (229 la DSP si 237 la SJU). Numarul total de teste efectuate până în prezent în județ a ajuns la 226155.

 

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

28-29 iunie: Acțiune de dezinsecție împotriva țânțarilor și căpușelor, în municipiul Aiud

Publicat

Serviciul Public Administrația Patrimoniului Local Aiud informează cetățenii că în perioada 28 – 29 iunie, între orele 21:00 – 05:00, în Parcul Municipal și în cartierele de locuințe din Aiud va avea loc o acțiune de dezinsecție pentru combaterea țânțarilor și a căpușelor. 

Potrivit reprezentanților administrației locale, dezinsecția se face cu o firmă specializată.

Substanța folosită este K-OTHRINE. Aceasta combate toate insectele dăunătoare și generatoare de disconfort din igiena publică, dar se recomandă în special în tratamentele de combatere a insectelor zburătoare precum: țânțari, muște, molii, viespi.

Substanța va fi aplicată cu pulverizatorul Tifone Citizen 460 specializat pentru dezinsecție.

Informații suplimentare se pot obține de la sediul SPAPL situat pe Str. Tribun Tudoran Nr.9, sau la numărul de telefon 0258/ 861 593.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Beniamin Todosiu, deputat USR PLUS: În 2021 au fost alocate cele mai mari sume pentru modernizarea drumurilor din Apuseni

Publicat

”Beniamin Todosiu (deputat USR PLUS): Ministerul Transporturilor a alocat, în 2021, cele mai mari sume din ultimii ani pentru repararea și modernizarea drumurilor din Apuseni.

Ministerul Transporturilor a alocat, în 2021, cele mai mari sume din ultimii ani pentru repararea și modernizarea drumurilor naționale din Munții Apuseni. Astfel, sumele incluse în bugetul național pentru lucrări care presupun turnarea de covoare asfaltice, reparații și modernizare pe drumurile naționale 75 și 74 se ridică la aproape 37,5 milioane de lei, sumă care este mai mare decât totalul sumelor alocate în perioada 2016 – 2020 pentru astfel de lucrări.

„Am avut recent o întâlnire de lucru cu colegii mei Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor, și vicepremierul Dan Barna, iar printre subiectele abordate s-a aflat și starea drumurilor din Munții Apuseni. Am primit asigurări că lucrările de reparații vor începe în curând, fiind alocate sume importante pentru DN 74 și DN 75 din Munții Apuseni. Este vorba de peste 37 de milioane de lei, sumă care este mai mare decât toate sumele alocate în ultimii 3 ani.

Am observat că mulți sunt disperați să câștige capital electoral organizând dezbateri și tot felul de acțiuni cu parfum politic, încercând astfel să manipuleze oamenii din Apuseni.

Le spun tuturor locuitorilor din Țara Moților că Ministerul Transporturilor s-a aplecat, în sfârșit, asupra celei mai mari probleme a zonei, starea proastă a drumurilor, și a alocat sume importante pentru lucrările de infrastructură, iar rezultatul acestor investiții se vor vedea în acest an.”, a spus deputatul de Alba, Beniamin Todosiu.

Printre investițiile incluse de Ministerul Transporturilor în bugetul din acest an se regăsesc tronsoane din județul Alba precum DN 74 Abrud – Izvorul Ampoiului, pentru care s-au alocat aproape 3,5 milioane de lei, DN 75 (zona Mihăiești) – peste 1,7 milioane de lei, DN 75 Bistra – Lungești – 21,3 milioane de lei sau DN 75 Lungești – Cornești (tronson care ajunge în județul Cluj) – aproape 11 milioane de lei”, a declarat Beniamin Todosiu, deputat USR PLUS de Alba.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate