Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

FOTO: Oamenii oraşului Alba Iulia în urmă cu un secol. Cum trăiau şi se îmbrăcau ţăranii şi locuitorii cu dare de mână


Publicat

Fată cu umbreluță în piața Ferencz Novák - Adalbert Cserni

Fată cu umbreluță în piața Ferencz Novák – Adalbert Cserni

Alba Iulia a avut, ca orice alt oraş, o istorie şi în ceea ce priveşte oamenii şi modul de viaţă al acestora. În primii ani de după 1.900 Alba Iulia nu putea fi arbitrul modei, dar locuitorii săi cu dare de mână încercau cel puţin să se ţină aproape de evoluţia vestimentaţiei în vogă din marile oraşe.

Alba Iulia a avut de-a lungul secolelor o populaţie cosmopolită. La recensământul din 1910 dintr-un total de 11.616 persoane, deţineau majoritatea cele cu limba maternă maghiară, 5.226, urmate de vorbitorii de limbă română, 5.170. Erau de asemenea şi 1.586 de evrei. Primul recensământ organizat în cadrul statului român, cel din 1930, a introdus criteriul de „neam”. A rezultat un număr de 12.282 locuitori, dintre care 7.862 români, 2.034 maghiari şi 1.480 evrei. Alba Iulia, făcând parte până după 1970 din categoria oraşelor mici, a avut întotdeauna un grup etnic românsc majoritar, urmat de maghiari, evrei (până la emigrarea lor masivă) şi de puţinii germani.

„În traiul tihnit al primilor ani de după 1900, când viitorul părea previzibil şi binevoitor, o bună parte din existenta familiilor din clasa de mijloc a oraşelor mici de provincie se desfăşura în curţile locuinţelor. Arborii umbroşi ai acestor spaţii îi protejau pe oameni de arşiţa verii, iar mobilierul adecvat, de grădină, le asigura confortul. Este vorba de perioada modei portretelor fotografice şi a pozelor de grup realizate cu aparatele arhaice, cutii de lemn înzestrate cu obiectiv, plăci fotografice de sticlă şi trepied, de asemenea din lemn. Desigur, Alba Iulia nu putea fi arbitrul modei acelei durate de la schimbarea veacurilor. Dar locuitorii săi cu dare de mână încercau cel puţin să se ţină aproape de evoluţia vestimentaţiei în vogă din marile oraşe”, afirmă Valer Moga, istoric la Muzeul Unirii din Alba Iulia.

Locuitori ai Cetății Alba Iulia în ținute elegante - Adalbert Cserni

Locuitori ai Cetății Alba Iulia în ținute elegante – Adalbert Cserni

Astfel, tinerele doamne se străduiau cu ajutorul corsetelor să-şi modeleze o siluetă care să le scoată în evidenţă subţirimea taliei, dar şi volumul generos al bustului şi al formelor ascunse de fustele în culori pastelate, lungi până în pământ şi ornate cu dantele. Nu lipseau accesoriile modei: poşetele, umbrelele şi evantaiele.

„Matroanele cărora vârsta le atribuise deja statutul de stăpâne ale caselor, îşi compensau silueta de altădată cu monumentalitatea staturii, reflectată şi în forma şi culorile vestimentaţiei. Ele nu renunţau totuşi la atributele cochetăriei: dantele, pălării, evantaie. Arheologul şi pasionatul fotograf Adalbert Cserni a ilustrat aspectele descrise aici cu imaginile doamnelor şi domnişoarelor din propria familie.

Mult mai simplă, moda masculină oferea culori sobre, negrul sau nuanţele de gri. Şi atunci era universal costumul cu vestă, iar în împrejurări mai speciale, redingota. Mustaţa sau barba, pălăria obişnuită, melonul sau jobenul erau atribute nelipsite ale masculinităţii”, susţine Valer Moga.

 

Locuitori ai orașului Alba Iulia în piața Huniade - Adalbert Cserni

Locuitori ai orașului Alba Iulia în piața Huniade – Adalbert Cserni

Străzile şi pieţele oraşului ofereau, însă, un peisaj vestimentar mai divers. Eleganţa nu lipsea, dar era mai rară decât în mediile private.

„Memoria fotografică, tributară realităţilor sociale, ne prezintă mai multe costume uzate, ţinute hibride compuse din piese cu specific urban şi din cele caracteristic rurale, sau costume populare româneşti pur şi simplu”, susţine istoricul de la Muzeul Unirii.

Ţăranii din Alba Iulia îşi subliniau condiţia socială superioară printr-un costum hibrid alcătuit din cioareci albi şi cizme, la care se adăuga, peste vestă, un surtuc de culoare închisă, îmbinând elemente de croi ţărănesc şi citadin. A locui atunci în Alba Iulia sau într-un oraş ardelean de aceeaşi talie nu însemna neapărat să fii orăşean.

Se manifesta la vremea respectivă şi o oarecare diferenţă între oraşul de sus, cu Cetatea, unde puteau fi observaţi în special militari, respectiv oraşul de jos, unde locuiau oamenii simpli şi notabilităţile localităţii.

Exista în epocă o tendinţă relativ lentă dar persistentă de consolidare a prezenţei românilor în mediile economice şi intelectuale tipic urbane. În 1901 erau suficienţi meseriaşi români în Alba Iulia pentru a fi fondată aici o Reuniune de cetire şi cântări a economilor şi meseriaşilor.

Cercetarea a fost realizată în cadrul proiectului ”Alba Iulia – o istorie în imagini a oraşului prin străzile şi monumentele sale”, desfăşurat de Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia (prin Departamentul de Istorie, Arheologie şi Muzeologie) în parteneriat cu Muzeul Naţional al Unirii, Alba Iulia. Finanţatorii proiectului sunt Consiliul Local şi Primăria Municipiului Alba Iulia.

sursa: edu.kindergraff.ro



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Heliport la Blaj: Licitația pentru proiectare și execuția lucrărilor, lansată la licitație. Unde va fi amplasat și cum va arăta

Publicat

Licitația pentru proiectarea și construirea unui heliport în municipiul Blaj a fost lansată. Potrivit documentației, heliportul urmează să fie amenajat pe un teren de circa 9.600 mp, aflat pe partea stângă a DN 14B, la ieșire din Blaj spre Teiuș.

Pe heliport va putea ateriza elicopterul MI – 17 aflat în dotarea Inspectoratului General de Aviație al MAI – cel mai mare elicopter aflat în exploatare în România, dar și alte elicoptere din această clasă sau mai mici, atât de stat cât și private, ceea ce va permite executarea unor misiuni în folosul comunității și al regiunii. Heliportul va putea fi utilizat atât pe timp de zi cât și pe timp de noapte.

Primăria Blaj a lansat marți, 22 iunie, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), o licitație pentru proiectare și execuția lucrărilor pentru obiectivul „Realizare heliport în municipiul Blaj”.

Valoarea totală estimată este de 1.778.311,26 de lei, fără TVA.

În scopul îmbunătățirii stării de sănătate a populației, în condițiile compatibilizării sistemului sanitar românesc cu a celorlalte state ale Uniunii Europene, a redresării și dezvoltării asistenței medicale, inclusiv a sistemului de urgență prespitalicesc, Primăria municipiului Blaj dorește să amenajeze un heliport de suprafață, destinat elicopterelor care execută misiuni aeromedicale SMURD și în situații de urgență, pentru un trafic aerian pe timp de zi și pe timp de noapte, după reguli de zbor la vedere (VFR).

Amplasamentul propus pentru realizarea heliportului este adiacent Drumului Național DN 14B, pe partea stângă, la ieșirea din localitatea Blaj spre Teiuș, pe un teren cu o suprafață de 9.618 mp.

Platforma heliportuară va avea o suprafață de 441 mp și va fi formată din 23 cm îmbrăcăminte rutieră din beton, 20 cm strat de fundație superior, 30 cm strat de fundație din agregate naturale de balastieră, 20 cm strat de pământ stabilizat cu lianți hidraulici, strat anticontaminant din material geotextil.

Drumul de acces va avea o suprafață de 827,35 mp + remiză 128,85 mp.

Împrejmuirea heliportului se va face perimetral, cu un singur acces, atât rutier cât și pietonal, pe drumul care face legătură dintre DN 14B și heliport. Împrejmuirea heliportului se va realiza din panouri prefabricate din plasă zincată bordurată, cu înălțimea de 1,8 metri și stâlpi intermediari metalici, la pas de 2,5 metri. Lungimea perimetrală a suprafeței împrejmuite este de aproximativ 620 ml.

Accesul auto se va realiza printr-o poartă metalică din panouri de plasă bordurată cu o deschidere minimă de 5 metri.

Heliportul va fi echipat cu o unitate mobilă de stingere a incendiilor.

Rezultatele așteptate a fi atinse prin realizarea investiției:

  • asigurarea infrastructurii necesare operării elicopterelor care execută misiuni aeromedicale și în situații de urgență;
  • reducerea timpului de transport a: pacienților, organelor sau a echipei medicale pentru prelevarea organelor în vederea transplantului, a personalului care intervine în situații de urgență și a materialelor;
  • evitarea aglomerărilor din traficul rutier sau a blocajelor provocate de accidentele rutiere, inundații sau înzăpeziri, pentru deplasarea la locul intervenției;
  • sporirea gradului de disponibilitate a serviciilor medicale, printr-o mai bună acoperire a teritoriului;
  • reducerea timpului de răspuns în situații de urgență;
  • posibilitatea operării cu elicopterele atât pe timp de zi, cât și pe timp de noapte, în condiții de vizibilitate;
  • asigurarea disponibilității de executare a misiunilor aeromedicale 24/7;
  • îmbunătățirea trinomului: cost/misiune/eficiență.

Prin amenajarea unui heliport destinat celui mai mare elicopter aflat în exploatare în România, elicopterul MI – 17 aflat în dotarea Inspectoratului General de Aviație al M.A.I., vor putea ateriza toate elicopterele din această clasă s-au mai mici, atât de stat cât și private, permițând executarea unor misiuni în folosul comunității și al regiunii:

– cercetarea şi supravegherea din aer:

  • pentru respectarea normelor privind ordinea şi siguranţa publică;
  • a traficului rutier pe căile de comunicaţii;
  • pentru urmărirea, căutarea, descoperirea şi prinderea evadaţilor, dezertorilor sau a altor persoane despre care există date şi indicii temeinice că intenţionează să săvârşească sau au săvârşit infracţiuni, ori care se sustrag măsurii arestării preventive sau executării pedepselor privative de libertate;
  • pentru prevenirea şi combaterea braconajului şi a exploatării ilegale a altor resurse biologice şi nebiologice;
  • pentru evaluarea situaţiei şi a evoluţiei acesteia în zonele afectate de calamităţi naturale, accidente, incendii, explozii, avarii, poluări cu diverse substanţe.

– căutarea şi salvarea persoanelor aflate în dificultate sau a căror viaţă este pusă în pericol;

– sprijinul aerian al forţelor de intervenţie din cadrul tuturor structurilor M.A.I., prin: transport aerian, debarcare, paraşutare, coborâre rapidă din elicopter şi asigurare din aer a acţiunilor;

– transportul aerian al:

  • bunurilor materiale afectate de calamităţi naturale, accidente, incendii, explozii, avarii;
  • apei, hranei şi a bunurilor de strictă necesitate, în zonele afectate de dezastre;
  • delegaţiilor oficiale şi demnitarilor;
  • armamentului, muniţiilor, materialelor explozive, a altor substanţe periculoase, precum şi a materialelor care necesită un timp scurt de transport (inclusiv substanţe şi produse farmaceutice).

– escortă aeriană a:

  • coloanelor oficiale;
  • transporturilor speciale.

– comandă-control prin:

  • supravegherea şi coordonarea din aer a operaţiunilor şi acţiunilor structurilor M.A.I.;
  • filmarea, înregistrarea şi transmiterea în timp real a imaginilor în centrele operaţionale, ziua şi noaptea.

– stingerea incendiilor de suprafaţă cu ajutorul instalaţiilor speciale de la bordul elicopterelor;

– informarea/alertarea publică:

  • cu ajutorul dispozitivelor de comunicare acustică;
  • prin difuzare de materiale informative de la bordul elicopterelor.

– misiuni umanitare şi transport aeromedical de urgenţă în cooperare cu SMURD.

Descrierea obiectivului de investiție:

– reguli de zbor: VFR de zi și VFR de noapte, fără procedură de apropiere PinS;

– elicopter critic de proiectare: MI 17;

– tipul heliportului: de suprafață;

– structura platformei de aterizare: betonată;

– platforma de aterizare va avea formă pătrată cu dimensiunile în plan de 20 x 20 m;

– pe heliport nu va fi aterizat mai mult de un elicopter în același timp;

– heliportul nu va fi deschis traficului aerian internațional;

– pe heliport nu vor exista:

  • organe de trafic aerian;
  • depozit de carburant și posibilități de alimentare cu combustibil a elicopterelor;
  • hangar;
  • dispecer de sol.

– Se va amenaja o cale rutieră de acces la heliport.

– Se va realiza împrejmuirea amplasamentului, perimetral, cu un singur acces, atât rutier, cât și pietonal.

– Se va amenaja o parcare în suprafață de aproximativ 129,00 mp, racordată la drumul de acces proiectat, având aceeași structură rutieră cu a drumului.

– Se va realiza o cameră pentru personal, echipamente electrice și echipamente și o remiză pentru Unitatea Mobilă de Stingere a Incendiilor.

– Heliportul va fi dotat cu un indicator al direcției vântului, luminat.

– Heliportul va fi prevăzut cu marcaje și marcaje luminoase.

– Alimentarea cu energie electrică se face de la instalația electrică de 230 V.

– Se va realiza încă un circuit de alimentare a tabloului de comandă, independent, dintr-un generator independent, pentru situații de avarie și UPS.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

LIVE VIDEO: Tradiție la Colegiul Militar ”Mihai Viteazul” din Alba Iulia. Ultimul apel de seară al promoției 2021

Publicat

Conform tradiției, miercuri 23 iunie 2021, de la ora 21:00, la Colegiul Național Militar ,,Mihai Viteazul” Alba Iulia se desfășoară ultimul apel al Promoției 2021 – „Regele Mihai I – 100”.

Ultimul apel de seară este un moment emoționant pentru absolvenți prin care aceștia își iau rămas bun de la cei patru ani de liceu, de la colegi, cadre didactice și militare, au transmis reprezentanții instituției de învățămînt.

”Apelul de seară este un moment din programul zilnic al elevilor de colegiu militar și se execută numeric, pe subunități, de către elevii gradați.

La terminarea numărătorii, aceștia raportează elevului plutonier adjutant efectivul prezent și absent. După apel elevii trec la activitățile din programul de seară.

Joi, 24 iunie 2021, începând cu ora 9:00 va avea loc ceremonialul prilejuit de absolvirea Promoției 70 „Regele Mihai I – 100” și încheierea studiilor anului școlar 2020 – 2021.

În cadrul festivității sunt incluse momentele specifice: acordarea premiilor de onoare, predarea-primirea cheii generațiilor, dezvelirea tabloului promoției a 70-a, ce poartă denumirea onorifică ,,Regele Mihai I – 100”, și un spectacol artistic susținut de către elevii de la cercurile artistice.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Momentul viiturii de pe râul Geoagiu. Imagini impresionante surprinse de un cetățean din Stremț

Publicat

Momentul viiturii de pe râul Goagiu, în zona comunei Stremț, a fost surprins miercuri de un cetățean al comunei Stremț.

Imaginile impresionante au fost postate pe contul acestuia de Facebook și arată cum, în doar câteva secunde, albia râului s-a umflat și au început să curgă din amonte lemne, gunoaie și tot ce a adunat apa în calea ei.

Miercuri, autoritățile au emis un COD ROSU de vreme rea, valabil în centrul și estul județului Alba.

Autoritățile anunțaseră ploi de 50-60 litri pe metrul pătrat, grindină de dimensiuni medii, vijelii, descărcări electrice.

VIDEO: Facebook, Dorel Lazăr

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Peste 250 de români și-au depus candidaturile pentru un post de astronaut la Agenția Spațială Europeană

Publicat

Un număr de 255 de români (199 de bărbați și 56 de femei) și-au depus candidaturile pentru ocuparea unui post de astronaut al Agenției Spațiale Europene (ESA), după ce pentru prima oară în ultimii 11 ani, ESA a lansat un apel pentru candidați astronauți.

În total, la nivel european, s-au înscris peste 22.000 de candidați, informează Agenția Spațială Română (ROSA), citată de Digi24.ro.

Astfel, ESA caută între patru şi şase astronauţi de carieră, care vor primi poziţii de angajaţi permanenţi şi care vor fi distribuiţi în cadrul unor misiuni spaţiale.

Agenţia doreşte să angajeze, de asemenea, până la 20 de bărbaţi şi de femei în calitate de „rezerve”, iar aceste persoane vor fi selectate pentru o serie de misiuni specifice.

Un astronaut ESA poate ajunge să câștige și peste 10.000 de euro pe lună.

Rundele de evaluare vor determina numărul exact de înscrieri complete și valide depuse și vor marca începutul unui proces de un an și jumătate pentru selecția viitoarei clase de astronauți și astronauți de rezervă ESA.

Etapele prin care vor trece candidații sunt:

Screening: se vor desfășura mai multe runde de screening pe baza tuturor documentelor prezentate împreună cu formularul de cerere, precum și a chestionarului de screening completat ca parte a cererii. În plus, cererile de selecție a candidaților cu dizabilități fizice vor fi supuse unui control medical pe baza deficiențelor eligibile.

Faza 1 de testare: testarea cognitivă, tehnică, motrică și de personalitate

Faza 2 de testare: testarea psihometrică, exerciții de grup și individuale și teste practice

Faza 3 de testare: abilitățile fizice și mentale ale candidaților sunt măsurate în raport cu standardele medicale internaționale pentru misiunile spațiale.

Runda 1 de interviu: interviu în cadrul căruia candidații sunt testați în baza competențelor tehnice și comportamentale (sunt verificate calificările educaționale și verificări ale cazierului judiciar).

Runda 2 de interviu: etapa finală a procesului de selecție. Candidații care ajung în această etapă se pot aștepta la un interviu cu Directorul General al ESA, iar apoi se va lua decizia finală.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate