Connect with us
Publicitate

ADMINISTRATIE

MARŢI: Rating-ul municipiului Alba Iulia, anunţat la Bucureşti, de agenţia Moody`s. La eveniment participă şi primarul Mircea Hava


Publicat

Într-o întâlnire organizată marţi la Bucureşti, va fi anunţat ratingul municipiului Alba Iulia, determinat de Moody’s Investors Service. La eveniment participă primarul Mircea Hava şi reprezentanţi ai administraţiei locale.

Vor fi prezentate motivațiile rezultatului, perspectivele financiare și proiectele importante ale orașului.

Alba Iulia este primul municipiu din România care obține rating Moody’s în urma evaluării specifice. Consilierul financiar al Primăriei care a asigurat pregătirea pentru rating este VMB Partners.

Alături de primarul Mircea Hava și reprezentanții municipiului Alba Iulia, vor participa specialiștii Moody’s Investors Service și VMB Partners.

Mircea Hava a declarat la “Testul de sinceritate” Alba24 că în raportul Moody`s Alba Iulia este la “acel rating pe care-l are Budapesta şi Zagreb. Regula este că nu putem să fim la rating mai mare decât ţara“.

Reamintim că agenţia internaţională de rating Moody’s a fost selectată de primărie la începutul acestui an, pentru evaluarea capacităţii autorităţii locale de a-şi onora la timp obligaţiile financiare, în vederea scăderii costurilor finanțărilor și atragerea de investitori.

„Acest demers este important și foarte util pentru scăderea costurilor finanțărilor și atragerea de investitori. Pentru exerciţiul financiar ale UE 2014 – 2020 va fi mare nevoie de cofinanțare/prefinanțare de mai mari dimensiuni în susținerea proiectelor de dezvoltare ale Municipiului Alba Iulia”, a declarat  Mircea Hava, primarul municipiului Alba Iulia, în februarie 2013.

„În contextul crizei financiare care a dominat piața financiar-bancară din România în ultimii ani, obţinerea unui rating de către autorităţile locale este necesară pentru diversificarea paletei de opțiuni de finanțare a investițiilor locale, având în vedere limitarea accesului la pieţele de capital, condiţiile restrictive de creditare impuse de sistemul bancar şi costurile mari percepute de finanţatori. Evaluarea capacităţii autorităţilor locale de a-şi onora la timp obligaţiile financiare, realizată exclusiv prin acordarea de rating-uri de către marile agenţii specializate, favorizează şi, într-o bună măsură, chiar condiţionează emiterea de obligaţiuni şi obţinerea de împrumuturi în condiţii avantajoase. În același timp, credit rating-ul este important pentru atragerea de investitori privaţi în angajamente de tip parteneriat public-privat și nu numai”, a precizat, tot în februarie, Nicolaie Moldovan, administrator public în cadrul Primăriei.

Potrivit informaţiilor transmise la începutul acestui proiect, analiza de rating a vizat:

Buget

– structura veniturilor, calculul unor indicatori care să reflecte, nivelul de flexibilitate a administraţiei publice locale de a stabili şi încasa venituri la bugetul local, gradul de colectare a veniturilor bugetului local, evidenţierea clară a veniturilor operaţionale versus venituri din capital;

– structura cheltuielilor, calculul unor indicatori care să reflecte nivelul de rigiditate al cheltuielilor, măsura în care autorităţile administraţiei publice locale pot decide în legătură cu modul de cheltuire a fondurilor disponibile, evidenţierea clară a cheltuielilor operaţionale versus cheltuielile de capital, determinarea unor indicatori privind nivelul subvenţiilor şi transferurilor în totalul cheltuielilor bugetului operaţional, a cheltuielilor cu salariile în totalul bugetului operaţional, a cheltuielilor cu serviciul datoriei publice în totalul bugetului operaţional;

– prezentarea programelor de investiţii multianuale şi a strategiilor sectoriale şi generale de dezvoltare economico-socială;

– prezentarea situaţiei arieratelor la nivel local cu determinarea unor indicatori conform legii finanţelor publice locale – capitolul privind criza financiară şi insolvenţa autorităţilor administraţiei publice locale.

Datoria publică locală

– analiză privind datoria publica locală contractată şi nerambursată, cu evidenţierea principalilor termeni şi condiţii de contactare (maturităţi, costuri, schema de amortizare);

calculul serviciului datoriei publice locale (pe o perioadă anterioară de 5 ani si prognoze pentru următorii 3 ani);

– situaţia plăţilor reeşalonate sau a rambursărilor/răscumpărărilor în avans (dacă există);

nevoi de refinanţare pentru anul curent şi pentru anul imediat următor;

– indicatori privind datoria publică locală de tipul: cheltuielile cu plăţile de dobânzi şi comisioane în total buget operaţional, cheltuieli cu rambursările în total buget de capital şi alţi indicatori care reflectă calitatea managementului financiar (ex: cheltuieli cu serviciul datoriei publice ca procent din total excendent al bugetului operaţional, excedent operaţional ca procent din total buget operaţional, etc.);

– elemente cuprinse în cadrul legal care vizează gradul de îndatorare şi alte prevederi legislative privind plafonarea datoriei publice locale.

Lichidităţi

Pe baza datelor furnizate de autoritatea publică locală, analiza se va concentra pe aprecierea calităţii management-ului disponibilităţilor:

– management şi planificarea utilizării lichidităţilor;

– situaţia lunară a disponibilităţilor de casă (trezorerie) într-o perioadă de 5 ani; soldurile lunare ale contului curent, incluzând detalii privind portofoliul financiar;

– nivelul depozitelor bancare (dacă există);

– necesarul de datorie publică locală pe termen scurt, în decursul ultimilor 5 ani;

– nivelul mediu al rezervelor, linii de credit deschise la trezorerie pentru acoperirea deficitelor temporare de casă (trageri în ultimii 5 ani şi nivelul planificat pentru următorii 3 ani).

Elemente extra-bilanţiere şi alte angajamente (obligaţii financiare)

Autoritatea publică locală deţine acţiuni sau părţi sociale la o societate comercială de interes public local, ceea ce generează unele obligaţii financiare de tipul acordării de subvenţii și/sau transferuri, participării la investiţiile respectivei societăti pentru asigurarea întreţinerii şi dezvoltarii serviciului public furnizat de respectiva companie, acordării de garanţii pentru împrumuturile contractate de respectiva societate. Astfel de obligaţii financiare pot greva bugetul local pe baze anuale sau numai în anumite perioade de timp.

Analiza s-a concentrat pe următoarele aspecte:

– transferuri de la bugetul local pentru companie în ultimii 5 ani;

– informaţii privind subvenţiile acordate de bugetul local companiilor municipale în perioada ultimilor 5 ani;

– informaţii privind obligaţiile asumate prin buget privind alocarea de resurse pentru compania de interes local (ex: prin subvenţii, garanţii);

– garanţii acordate de consiliul local unor terţi (persoane juridice) – în decursul ultimilor 5 ani;

politica de investiţii; politica privind cumpărarea de acţiuni şi/sau investiţii în companii de interes local;

– proiecte de tip PPP (planuri privind viitoarele investiţii, detalii privind modul în care consiliul local este implicat în aceste PPP-uri);

– angajamente în cadrul contractelor de leasing – valoarea acestor contracte, angajamente privind plăţile anuale până la terminarea acestor contracte.

Rating-ul evaluează capacitatea de a rambursa datoria contractată şi angajamentul de a onora obligaţiile de plată.

 

 



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1 Comment

  1. Pingback: Agenţia Moody`s: Alba Iulia are rating Ba1. Management prudent al bugetului local, cu capacitate limitată de atragere a veniturilor | Alba24

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Agitație mare la nodurile Autostrăzii A10 de la Sebeș și Alba Iulia. Se fac ultimele „retușuri” înainte de inaugurare

Publicat

Agitație mare pe șantierul Lotului 1 de pe Autostrada A10 Sebeș – Turda, în ultimele ore rămase până la deschierea oficială anunțată joi. După aproape 6 ani de la începerea lucrărilor, pe 3 decembrie se va deschide oficial traficul o porțiune de 14,8 kilometri din cei 17 kilometri ai tronsonului.

Lucrările pe lotul dintre Sebeș și Alba Iulia sunt însă departe de a fi gata. La nodul rutier Sebeș – Lancrăm se vor deschide doar două bretele, ce vor face legătura cu giratoriile din DN 1.

2,2 kilometri nu sunt finalizați

Lotul are 17 kilometri, dar deschiderea circulație rutiere se va face pe 14,8 kilometri, între nodul rutier Sebeș (legătura cu Drumul Național 1 prin bretelele 5 și 6), nodul rutier Alba Iulia Sud (complet) și nodul rutier Alba Iulia Nord (bretelele 1,2 și 3).

Cum se va desfășura traficul

Circulația se va desfășura pe două benzi pe fiecare cale, între km 0+000 și km 14+800, unde traficul va fi deviat pe o singură bandă (pe pasajul peste calea ferată) pe o distanță de 700 de metri (până la conexiunea cu DN1).

Nodul rutier Alba Iulia Sud, deși teoretic este finalizat, muncitorii încă lucrau miercuri după-amiaza la giratoriul care face legătura cu DN 1, pe șoseaua de centură a municipiului Alba Iulia. 

Pentru finalizarea lucrărilor la sensul giratoriu ce leagă autostrada de șoseaua de centură, circulația rutieră a fost restricționată prin semafoare, iar coloana de autovehicule astfel formată s-a întins pe mai mulți kilometri.

În celalalt capăt, la nodul rutier Alba Iulia Nord, se vor deschide doar câteva bretele, iar la pasarela de peste calea ferată tot traficul de pe autostradă se va muta pe sensul Turda – Sebeș, singurul asfaltat.

Tot la pasarelă însă pe celălalt sens, respectiv Sebeș – Turda, există încă porțiuni care nu au fost suprabetonate.

În timp ce pe unele porțiuni muncitorii se grăbesc să termine lucrările pentru deschiderea în siguranță a circulației, în zona nodului rutiere Sebeș, o altă echipă de muncitori au început montarea unui cort, unde cel mai probabil va avea loc deschiderea oficială, joi, 3 decembrie, în prezența ministrului Transporturilor, Lucian Bode. La eveniment este așteptat să participe și premierul Ludovic Orban.

Cu alte cuvinte, lotul urmează să fie dat în trafic, cu 3 zile înainte de alegeri, cu două din noduri deschise parțial sau prin „improvizații”. Cu cei aproape 15 km, Guvernul Orban ar bifa astfel circa 40 de km de autostradă inaugurați în anul 2020.

La cei 17 km de pe Lotul 1 al autostrăzii A10 Sebeș – Turda lucrările au început în urmă cu aproape șase ani, iar în toată această perioadă s-au împotmolit în diverse probleme birocratice dar și din cauza lipsei de mobilizare a constructorului. Oricum față de ”ritmul de melc” de pe Lotul 2, cel care face legătura între Alba Iulia și Aiud, antreprenorul italian de pe Sebeș – Pârâul Iovului s-a comportat ca o ”rachetă”.

Cu câteva săptămâni înainte de alegerile parlamentare, agitația a crescut pe șantierul de pe A10 Sebeș – Turda Lot 1 . Constructorul și autoritățile de la Transporturi au căzut de acord să deschidă circulația pe cei 14,8  km pe 1 decembrie dar mai apoi au amânat cu încă două zile , pe 3 decembrie.

Deschiderea Lotului 1 de pe Sebeș Turda va degaja o mare parte din traficul de pe DN 1 dintre Sebeș și Alba Iulia, și va elimina cozile infernale de la podul de peste râul Mureș, de la intrarea în Alba Iulia. În această zonă navetiștii stăteau în coloană pentru câțiva kilometri chiar și 40-50 minute, iar drumul de 15 km dintre Alba Iulia și Sebeș, în perioadele de trafic intens devenise un adevărat coșmar.

A10 Sebeș – Turda

Lotul 1 – 17 km – de la intrarea pe autostradă de la Sebeș până la Pârâul Iovului (km 0+000 – km 17+000)

Constructor: Impresa Pizzarotti

Valoare: 541.73 mil lei (fără TVA)

Contract: semnat în 2014

Lucrări începute: decembrie 2014

Stadiu fizic / stadiu financiar (noiembrie 2020): 92,6% / 78,74%

Nodul rutier de la Sebeș este cea mai complexă lucrare de pe lotul 1 al A10 Sebeș – Turda. Nodul presupune multiple rampe și pasaje care să unească autostrada A10 cu autostrada A1, dar și cu drumul național DN1 în zona Lancrăm.

Nodul rutier presupune trei mari pasaje peste actuala autostradă, două pasaje peste calea ferată din zonă, precum și un pasaj peste râul Sebeș și DN1/E81 în zona Lancrăm.

Nodul rutier de la Sebeș este al doilea nod rutier de acest tip din țară, cu un astfel de grad de complexitate. Primul de acest tip este cel de la capătul autostrăzii A10, din zona Turda, unde lotul 4 al autostrăzii Sebeș – Turda s-a racordat la A3 Câmpia Turzii – Gilău și la drumul național DN1 din zonă.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Numărul înmatriculărilor de autoturisme noi a scăzut cu 25,3% de la începutul anului. Dacia, Renault și Skoda, în top preferințe

Publicat

masini

Numărul înmatriculărilor de autoturisme noi a scăzut în România cu 25,3%, în primele 11 luni ale anului, în comparaţie cu aceeaşi perioadă din 2019, în timp ce pe segmentul second hand declinul a fost de 15%, la nivel comparativ, potrivit unei analize a Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), bazată pe statistica Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).

Conform datelor centralizate de APIA, în intervalul ianuarie – noiembrie 2020, au fost înmatriculate pe plan local 110.377 de autoturisme noi, în comparaţie cu cele 147.789 unităţi, în primele 11 luni din 2019.

În funcţie de numărul autoturismelor înmatriculate, cele mai multe solicitări au vizat mărcile: Dacia – cu 34.577 de unităţi, în scădere cu 23,7% faţă de intervalul ianuarie – noiembrie 2019, Renault (8.849 unităţi, -27,8%), Skoda (8.628 unităţi, -24,7%), Volkswagen (8.454 unităţi, -15,1%), Hyundai (6.296 unităţi, -14,2%) şi alte mărci 43.573 unităţi.

Potrivit sursei citate, în cursul lunii noiembrie a acestui an, în România au fost înmatriculate 14.897 autovehicule noi (autoturisme şi autovehicule comerciale, autocare şi speciale), în creştere cu 0,7% faţă de aceeaşi perioadă din anul precedent. Dintre acestea, 13.253 au fost autoturisme noi, a căror creştere faţă de luna noiembrie 2019 (când au fost înmatriculate doar 13.091 unităţi) este de 1,2%.

La capitolul autoturisme rulate, în intervalul ianuarie – noiembrie 2020, au fost înmatriculate în România 347.321 de unităţi, în scădere cu 15% faţă de aceeaşi perioadă din 2019.

În luna noiembrie, au fost înmatriculate 34.172 de autoturisme rulate, cu doar 9,2% mai puţine decât în luna similară din 2019.

sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Voucherele de vacanță vor fi doar pe suport electronic, anul viitor. Ce valoare vor avea acestea. Proiect

Publicat

Anul viitor, voucherele de vacanță pentru bugetari vor fi emise exclusiv pe suport electronic. Un proiect de ordonanță de urgență a fost formulat în acest sens.

Voucherele de vacanță vor fi în cuantum de 1.450 lei/salariat și în 2021. Acestea se vor acorda începând cu 1 ianuarie.

Potrivit actului normativ, perioada de valabilitate a voucherelor de vacanță, emise în perioada martie 2019 – decembrie 2019 și ianuarie 2020 – noiembrie 2020, indiferent de suport, se prelungește până la data de 31 decembrie 2021.

sursă: hotnews.ro

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

Redeschiderea piețelor la interior din Alba Iulia, programată după carantină. Ce se întâmpla cu târgul de vechituri din oraș

Publicat

Piețele interioare din Alba Iulia se vor redeschide marți, 8 decembrie, odată cu ieșirea din carantină a orașului, au precizat pentru alba24.ro reprezentanții primăriei. 

În țară, piețele interioare se vor redeschide la sfârșitul săptămânii, potrivit declarației președintelui Klaus Iohannis.

Potrivit șefului statului deschiderea piețelor la interior se datorează faptului că: ”în ultimele săptămâni numărul de persoane nou infectate zilnic a scăzut semnificativ. E adevărat ca s-a testat un pic mai puțin de sărbători, dar scăderea e clară”.

CITEȘTE ȘI: Președintele Iohannis a anunțat redeschiderea piețelor la sfârșitul săptămânii. Motivul: Scăderea numărului zilnic de infectări

În schimb la Alba Iulia nu s-a luat nici o decizie referitoare la o posibilă redeschidere a târgului de vechituri. Momentan sunt discuții pe tema redeschiderii talciocului din Alba Iulia, au mai precizat reprezentanții primăriei.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate