Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Agricultorii îşi pot achita impozitele si contribuţiile direct la Primărie. Deşi procedura de plată a intrat în vigoare, Fiscul nu ştie dacă se aplică deja

Publicat

Persoanele fizice care obţin venituri din activităţi agricole, îşi pot achita impozitul pe venit şi contribuţiile sociale, la compartimentele de specialitate ale unităţii administrativ-teritoriale corespunzătoare localităţii în care îşi au domiciliul fiscal, fără a mai fi nevoie să se deplaseze la administraţia financiară aferentă. Procedura a fost aprobată printr-un ordin comun al Ministerului Finanţelor şi Ministerului Dezvoltării, intrat în vigoare marţi. Cu toate acestea, Fiscul nu a putut spune cu exactitate dacă persoanele cu venituri obţinute din activităţi agricole îşi vor putea achita la primărie impozitele cu termen în 25 octombrie.

Potrivit OUG nr. 28/2013, prin care Codul de procedură fiscală a fost modificat în luna august, persoanele fizice cu venituri obţinute din activităţi agricole îşi vor putea achita impozitul şi contribuţiile aferente acestor venituri la organul fiscal din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale corespunzătoare localităţii în care aceştia îşi au domiciliul fiscal, cu condiţia ca în localitatea respectivă să nu existe o unitate teritorială a Fiscului.

Pentru a putea fi pusă în aplicare această măsură, ministrul Finanţelor şi ministrul Dezvoltării, au emis un act normativ comun, ordinul nr. 1714/3246/2013, prin care se aprobă procedura de încasare şi virare la bugetul de stat şi bugetele asigurărilor sociale, a sumelor încasate în numerar de către compartimentele de specialitate ale unitătilor administrativ-teritoriale.

Ce cuprind noile reglementări?

Potrivit Ordinului 1714/3246/2013, persoanele fizice care datorează statului impozit şi contribuţii aferente veniturilor din activităţi agricole, pot plăti aceste obligaţii fiscale la primărie, dacă în localitatea unde îşi au domiciliul fiscal nu există o unitate teritorială a ANAF sau dacă a fost încheiat un protocol între unitatea administrativ-teritorială, prin primar şi Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice, pe raza căreia se află localitatea, reprezentată de directorul general sau împuternicitul acestuia.

De asemenea, documentul prevede ca lista unităţilor administrativ-teritoriale care au încheiat protocolul cu Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice, să fie publicată pe pagina proprie de internet a acesteia, precum şi pe cea a ANAF şi a Prefecturii judeţului. Pentru informarea contribuabililor, primăriile vor trebui să publice protocolul la sediul lor, precum şi în alte locuri considerate a fi de interes public.

Cum se transmit datele de la organul fiscal competent la primărie?

Conform ordinului comun al ministrului Finanţelor şi al ministrului Dezvoltării, organul fiscal competent va întocmi şi comunica fiecărui compartiment de specialitate al primăriei, lista lunară a contribuabililor care datorează obligaţii fiscale aferente veniturilor din activităţi agricole. Aceasta se va fi transmisă în primele cinci zile ale lunii următoare şi va cuprinde informaţii actualizate, referitoare la obligaţiile fiscale datorate la sfârşitul lunii de referinţă.

În acelaşi timp, pentru impozitele datorate de contribuabili până la data încheierii protocolului între Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice şi Primărie, lista se va comunica compartimentului de specialitate al primariei în termen de două zile de la data încheierii protocolului.

Potrivit documentului, lista contribuabililor care realizează venituri din activităţi agricole şi sunt plătitori de impozit, va trebui să cuprindă următoarele elemente: numele și prenumele contribuabilului, codul numeric personal, domiciliul fiscal, suma datorată, şi natura obligaţiei fiscale. În cazul în care ar putea să apară neclarităţi referitoare la suma impozitelor datorate de un contribuabil, compartimentul de specialitate al primăriei v avea obligaţia de a solicita organului fiscal competent clarificări.

Pentru ca persoanele care plătesc impozit în urma activitaţilor agricole să poată face plata efectivă, trebuie ca autoritatile să îndeplinescă o serie de formalităţi.

Reprezentanţii ANAF au declarat că procedura recent aprobată, va putea fi aplicată până pe 25 octombrie, data limită de plată a impozitelor pentru cei care obţin venituri din activităţi agricole. Aceştia au precizat că până joi, Direcţia Regională a Finanţelor Publice trebuie să transmită fiecarei primării din raza sa teritorială, două exemplare ale unui protocol. Totodată, dacă primăriile sunt de acord cu protocolul primit, vor trebui să comunice, în termen de două zile de la data primirii, Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice, un exemplar al documentului. În cazul în care primăria nu comunică, în termenul prevăzut protocolul semnat, atunci procedura de încheiere a protocolului poate fi reluată ulterior din iniţiativa unităţii administrativ-teritoriale. Totodată, primăriile trebuie sa afişeze la sediul lor protocolul încheiat numai după ce toate aceste etape sunt finalizate cu succes.

Care este procedura de plata a impozitului si a contributiilor sociale?

Reglementările recent intrate în vigoare, stabilesc ca obligaţiile fiscale datorate de persoanele care realizează venituri din activităţi agricole, se vor plati în numerar la compartimentul de specialitate al primăriei. Acest compartiment va încasa sumele de bani în baza listei cu contribuabili sau în baza deciziilor de impunere ori a deciziilor referitoare la obligaţiile de plata accesorii, prezentate de contribuabili. De asemenea, compartimentul de specialitate al primăriei va încasa sumele platite de contribuabil, chiar dacă acesta efectuează o plata mai mica decat cuantumul obligatiilor fiscale datorate.

Noul act normativ prevede ca data plăţii obligaţiilor fiscale să fie data înscrisă în documentul de plată, eliberat de compartimentul de specialitate al primăriei care a încasat suma.

Totodată, în documentul de plată eliberat de compartimentulul de specialitate al unităţii administrativ-teritoriale, acesta mentionează cuantumul şi natura obligaţiei fiscale achitată de contribuabil, precum si contul bugetar al obligaţiei fiscale ce face obiectul platii, astfel:

20.03.01.13 – pentru impozitul pe veniturile din activităţi agricole şi accesoriile acestuia stabilite prin decizia de impunere privind plătile anticipate cu titlu de impozit pe venit sau decizia referitoare la obligaţiile de plată accesorii;

26.21.05.03.02 – pentru contribuţiile de asigurări sociale de sănătate şi accesoriile acestora, stabilite prin decizia de impunere privind plăţile anticipate cu titlu de contribuţii de asigurări sociale de sănătate sau decizia referitoare la obligaţiile de plată accesorii;

20.03.01.60 – pentru impozitul pe veniturile din activităţi agricole şi accesoriile acestuia stabilite prin decizia de impunere anuală sau decizia referitoare la obligaţiile de plată accesorii.

Pe baza informaţiilor din documentul de plată, compartimentul de specialitate al primăriei urmează să realizeze o situaţie privind sumele încasate reprezentând obligaţii fiscale. În situaţia în care ar putea exista sume achitate eronat de către contribuabili pe alte tipuri de obligaţii fiscale sau stinse eronat de catre organele fiscale, contribuabilul va depune, la organul fiscal competent din subordinea ANAF, o cerere în acest sens, la care va ataşa o copie a documentului de plată. În acest caz, data plăţii obligaţiilor fiscale este data înscrisă în documentul de plată eliberat de compartimentul de specialitate al primăriei care a încasat suma.

Sumele pe care compartimentul de specialitate al primăriei le-a încasat de la contribuabili, vor fi depuse in termen de cel mult cinci zile lucrătoare de la încasare, în contul 50.42 „Disponibil din sume colectate de unităţile administrativ-teritoriale pentru alte bugete”, care se deschide pe numele acestora la unitatea teritorială a trezoreriei statului. La rândul său, unitatea va transfera sumele în conurile de venituri ale bugetului de stat si bugetului Fondului Naţional Unic de asigurări sociale de sănătate.

Sursa: avocatNet.ro

Roxana CAZACU

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax