Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Analiză: epopeea caselor de marcat continuă. De la montarea acestora pe automatele comerciale, la cod QR pe bonul fiscal

Publicat

Operatorii economici obligați să utilizeze case de marcat electronice sunt puși în fața unor noi cerințe legale de a genera coduri QR pe bonurile fiscale (din 21 iunie 2024, conform OUG nr. 69/2024). Cei care dețin case de marcat ce nu au facilități tehnice pentru a emite coduri QR au la dispoziție 2 ani să se conformeze noilor prevederi.

O altă cerință (conform OUG nr. 115/2023) se referă la agenții economici care dispun de automate comerciale ce funcţionează pe bază de plăţi cu cardul, precum şi de acceptatoare de bancnote sau monede. Aceștia vor fi obligați să le doteze cu aparate de marcat electronice fiscale din 1 octombrie 2024, măsură amânată de mai multe ori până acum.

Obligația anumitor categorii de operatori economici de a utiliza aparate de marcat electronice nu este de dată recentă, ci se întemeiază pe prevederile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 28/1999 (privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale). Un număr de 25 de modificări legislative au afectat această ordonanță, iar starea de fapt actuală îi pune din nou pe operatorii economici în fața unor cerințe de implementare a unor noi prevederi.

Guvernul României a adoptat o nouă Ordonanță de Urgență, în vigoare din 21 iunie 2024, prin care sunt aduse modificări legislației privind casele de marcat electronice (OUG nr. 69/2024 pentru modificarea şi completarea unoracte normative în domeniul gestionării şi implementării sistemului naţionalprivind factura electronică RO e-Factura şi al aparatelor de marcat electronice fiscale, precum şi pentru alte măsuri fiscale).

Obligația codurilor QR pe bonurile fiscale

Concret, pe bonul fiscal se vor tipări sub formă de cod QR următoarele informații: data şi ora emiterii bonului fiscal, numărul de identificare al bonului fiscal, precum şi seria fiscală aaparatului de marcat electronic fiscal.

OUG 69/2024 introduce și obligativitatea menționării pe bonul fiscal a numărului de identificare al bonului fiscal emis de aparatul de marcat electronic fiscal.

Conform notei de fundamentare a OUG 69/2024, scopul declarat al trecerii codului QR pe bonul fiscal este acela că facilitează preluarea automată dedate de către aplicaţii informatice, în vederea verificării de către contribuabili, inclusiv de pe dispozitive mobile, a realităţii emiterii, cu un aparat de marcat fiscalizat, a bonurilor fiscale primite de la operatorii economici,măsură care contribuie la combaterea evaziunii fiscale.

Contribuția acestei măsuri la combaterea evaziunii fiscale pare a fi redundantă, în condițiile în care ANAF gestionează deja atribuirea Numerelor unice de identificare pentru fiecare casă de marcat fiscală (NUI), iar comercializarea acestora se poate face doar prin distribuitori autorizați tot de către ANAF.

Iar scopul declarat al facilitării preluării automate de date din codul QR de pe bonul fiscal în aplicaţii informatice nu este însoțit de o explicație clară a avantajelor codului QR, în condițiile în care în codul QR sunt conținute exact aceleași informații ca și pe bonul fiscal emis de către casele de marcat existente.

Nu toate casele de marcat permit generarea de coduri QR

Nu toate tipurile de case de marcat permit generarea codurilor QR pe bonurile fiscale, ceea ce presupune ca operatorii economici ale căror case de marcat nu emit coduri QR să achiziționeze alte tipuri de aparate de marcat fiscale, ale căror softuri și facilități tehnice să poată genera coduri QR care să conțină informațiile cerute de legiuitor.

Termenul în care trebuie să se conformeze noilor cerințe este de 2 ani de la data de 21 iunie 2024, dar doar dacă aparatele de marcat electronice fiscale pe care le dețin sunt certificate de Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI Bucureşti că nu permit generarea de coduri QR.

Pentru restul operatorilor economici ce dețin case de marcat care pot emite coduri QR, noile cerințe legale se aplică de la data de 21 iunie 2024, însă nu este clar din actele normative ce sancțiuni riscă aceștia dacă nu se conformează. Sperăm ca aceste aspecte să fie lămurite de normele metodologice de aplicare a OUG nr. 28/1999, pe care Ministerul Finanţelor le va emite în termen de maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a OUG nr. 69/2024, deci peste aproximativ o lună.

Noi costuri pentru operatorii economici

În condițiile în care din anul 2021 se aplică prevederi legale privind conectarea la ANAF a aparatelor de marcat electronice fiscale (Ordinul ministrului finanțelor nr. 435/2021), contribuabilii au investit deja în modele de case de marcat care permit transmiterea de date la distanță către ANAF.

Prin noua ordonanță (OUG nr. 69/2024), sunt introduse acum noi cerințe privind elementele obligatorii de menționat pe bonurile fiscale, ceea ce conduce la costuri suplimentare pentru operatorii economici – resoftarea caselor de marcat existente sau după caz, achiziția altora noi.

Costul mediu al unei case de marcat care va permite generarea de coduri QR este de aproximativ 2000 lei și un procent însemnat din casele de marcat existente în funcțiunenu pot fi adaptate noilor cerințe, așa încât vor trebui înlocuite cu noi modele de case de marcat.

Procedura tehnică prin care o marcă de casă de marcat este analizată

Legiuitorul a prevăzut o procedură prin care InstitutulNaţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI Bucureşti este abilitat să constate din punct de vedere tehnic dacă o anumită marcă de casă de marcat nu are posibilitatea tehnică de tipărire sub formă de cod QR a datei şi orei emiterii bonului fiscal, a numărului de identificare albonului fiscal, precum şi a seriei fiscale a aparatului de marcat electronic fiscal.

Utilizatorii acestor mărci de aparate demarcat electronice fiscale trebuie să se conformeze noilor cerințe legale în termen de maximum 2 ani de la intrarea în vigoare a OUG nr. 69/2024.

În urma testării, Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI Bucureşti eliberează, dacă este cazul, distribuitorilor autorizaţi un document din care rezultă că modelul testat nu îndeplineşte condiţiile tehnice pentru tipărirea pe bonul fiscal sub formă de cod QR a informaţiilor anterior menționate şi emite avizul tehnic sau suplimentul de aviztehnic, după caz, dacă modelul testat îndeplineşte celelalte condiţii prevăzute de lege.

Dotarea automatelor comerciale ce funcţionează pe bază de plăţi cu cardul, precum şi a acceptatoarelor de bancnote sau monede cu case de marcat electronice fiscale din 1 octombrie 2024 (conform OUG nr. 115/2023)

Operatorii economici care dețin automate comerciale ce funcţionează pe bază de plăţi cu cardul, precum şi acceptatoare de bancnote sau monede vor fi obligați să se doteze cu case de marcat electronice fiscale din 1 octombrie 2024. În caz contrar, riscă o amendă de la 8000 lei la 10000 lei, confiscarea sumelor nejustificate și suspendarea activităţii operatorului economic la unitatea de vânzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, până la dotarea cu aparat de marcat electronic fiscal şi prezentarea dovezii de plată a amenzii sau a jumătate din cuantumul acesteia, după caz, organului constatator.

Ce alte elemente mai conține un bon fiscal

Alte elemente pe care bonul fiscal trebuie să le conțină, conform legislației actuale, sunt: unitatea de măsură și codul de identificare fiscală albeneficiarului, la cererea acestuia.

În accepțiunea sa generală, anterioară OUG nr. 69/2024, bonul fiscal este documentul emis de aparatul de marcat electronic fiscal care trebuie să cuprindă cel puţin:

  • denumirea şi codul de identificare fiscală ale operatorului economic emitent
  • adresa de la locul de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal
  • logotipul şi seria fiscală ale aparatului
  • numărul de ordine
  • data şi ora emiterii
  • denumirea fiecărui bun livrat sau serviciu prestat
  • preţul sau tariful unitar
  • cantitatea
  • valoarea pe fiecare operaţiune, inclusiv taxa pe valoarea adăugată, cu indicarea cotei de taxă
  • valoarea totală a bonului, inclusiv taxa pe valoarea adăugată
  • valoarea totală a taxei pe valoarea adăugată pe cote de taxă, cu indicarea nivelului de cotă
  • valoarea totală a operaţiunilor scutite de taxa pe valoarea adăugată, precum şi valoarea altor taxe care nu se cuprind în baza de impozitare a taxei pe valoarea adăugată, dacă este cazul.

În concluzie, operatorii economici care au obligația de a utiliza aparate de marcat electronice trebuie să se conformeze deja noilor prevederi privind introducerea codurilor QR pe bonurile fiscale (și în termen de maxim 2 ani doar pentru acele case de marcat care nu permit tehnic generarea codurilor QR).

Iar agenții economici care dispun de automate comerciale ce funcţionează pe bază de plăţi cu cardul, precum şi de acceptatoare de bancnote sau monede, trebuie să își pregătească infrastructura pentru dotarea cu aparate de marcat electronice fiscale din 1 octombrie 2024.

Prof. univ. dr. Adela Socol, contributor Alba24

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax