Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Albaiulienii vor putea să își facă GRĂDINI în șanțul Cetății Alba Carolina. Abonament pentru cultivarea de legume și flori


Publicat

Albaiulienii vor putea cultiva legume, plante aromatice și flori, pe bază de contract sau abonament anual, pe terenuri amenajate în șanțul Cetății Alba Carolina.

Potrivit viceprimarului Emil Popescu, în zona de pe latura de nord, aflată în plin proces de reconversie urbanistică, se dorește amenajarea unor grădini urbane, care să păstreze vie activitatea de grădinărit care s-a desfășurat pe aceste suprafețe în ultimii 30 de ani. 

În zona grădinilor urbane urmează să fie amenajat un izvor suprateran, cu bazine de colectare și cișmea din beton hidrofugat, dar și spații pentru odihnă.

Accesul se va face de pe strada Gemina, pe o alee din piatră naturală, dar și din zona de est, pe o alee înierbată, pe sistem geogrilă. Tot în zonă urmează să fie plantată o zonă cu plante aromatice (lavandă).

„Pentru a păstra vie activitatea de grădinărit care s-a desfășurat pe aceste suprafețe de teren în ultimii 30 de ani, se dorește amenajarea, în interiorul zonei dedicate proiectului, a unor spații pentru agricultură urbană pentru care albaiulienii să poată avea un contract sau abonament anual cu primăria, și unde să-și poată amenaja și planta o grădină proprie, cu flori și plante, conform trendului de grădină urbană care s-a răspândit peste tot în lume”, a explicat viceprimarul Emil Popescu.

Reamintim faptul că șanțul exterior al Cetății Alba Carolina, pe latura de nord, se află în plin proces de reconversie urbanistică și peisagistică. Potrivit viceprimarului Emil Popescu, lucrările sunt în grafic, iar termenul de finalizare va fi luna decembrie a acestui an. 

Proiectul de reconversie funcțională presupune realizarea de noi spații urbane destinate activităților de recreere prin amenajarea unui parc situat în șanțul perimetral al Laturii de Nord a Cetății Alba Carolina pe o suprafată ce însumează peste două hectare, contribuind astfel la creșterea atractivității Cetății, înfrumusețarea și regenerararea mediului urban.

Zona va beneficia de alei înierbate, alei din piatră naturală, piste de biciclete, locuri de joacă și mobilier urban, dar și de zone verzi, spații publice amenajate pentru agrement și petrecerea timpului liber.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

2 Comentarii

2 Comentarii

  1. dolfi

    miercuri, 21.07.2021 at 15:00

    ce frumos, noua nomenclatura are grija de vechea nomenclatura, vechii activisti, militieni si securiști care mai domiciliaza acuma prin blocurile alea de pe strada Gemina!
    Să aibă si bătrâneți liniștite, daca au avut o viață de huzur!
    Zic sa le dati voie sa crească și găini, cateva capre și de ce nu, niște porci!

    Prea bun, prea ca la țară!

  2. Bianca

    miercuri, 21.07.2021 at 18:44

    Foarte bine spus!… era de asteptat!…

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EDUCAȚIE

Vouchere de 1000 de lei pentru profesori la Alba Iulia. Ce vor putea cumpăra cu acestea. Proiect

Publicat

Cadrele didactice cu activitate de predare în unitățile de învățământ din Alba Iulia ar urma să primească un voucher în valoare de 1000 de lei fiecare, ca sprijin de la administrația locală, pentru achiziționarea materialelor necesare la școală, grădiniță sau liceu.

Proiectul, ce va fi prezentat pentru aprobare în ședința Consiliului Local Alba Iulia din 28 septembrie, este propus pentru a permite profesorilor să-și achiziționeze cărți școlare, materiale didactice, tablete sau laptopuri, strict pentru utilizarea în activitatea cu scop didactic.

Programul local prin intermediul căruia ar urma să fie acordate aceste stimulente se numește ”Voucher educațional” și a fost inițiat de consilierul independent Paul Victor Florea.

Cum se vor acorda stimulentele – proiect

În documentația proiectului se arată că voucherul de 1000 de lei se va acorda, pe întreaga durată a anului școlar 2021-2022, fiecărui cadru didactic care predă la una dintre unitățile de învățământ preuniversitar, publice, de pe raza municipiului Alba Iulia.

Stimulentele de tip voucher vor fi acordate profesorilor exclusiv pentru achiziționarea de carte școlară, laptopuri, tablete sau alte materiale didactice specifice și necesare disciplinei/disciplinelor predate de către cadrul didactic.

Fiecare cadru didactic va primi un voucher valoric de la primărie, iar aceasta va deconta suma operatorului economic de la care profesorul a achiziționat bunuri.

Propunerea nu are un buget estimativ

La acest moment, proiectul nu include și un buget estimativ, potrivit datelor din documentația prezentată consilierilor.

Se precizează că reprezentanții primăriei vor elabora regulamentul de acordare a voucherelor educaționale și decontare a acestora, vor cere de la Inspectoratul Școlar baza de date cu cadrele didactice și vor asigura gestionarea voucherelor.

Unitățile de învățământ vor trebui să centralizeze listele cu beneficiarii programului și să le pună la dispoziția IȘJ și primăriei și să distribuie voucherele către cadrele didactice.

Inițiatorul proiectului, consilierul Paul Victor Florea, precizează în documentație că ”sistemul voucherelor valorice permite UAT Alba Iulia să deconteze pe o perioadă mai lungă de timp, ceea ce nu va genera un efort asupra bugetului local. Cel mai probabil, plățile se pot efectua chiar și până în 2023”.

În Alba Iulia, sunt 1.191 de cadre didactice în activitate, inclusiv educatori și învățători. Efortul financiar de la bugetul local ar fi astfel de peste un milion de lei.

Citeste mai mult
Publicitate

BLAJ

FOTO: Peste 6,2 milioane de lei pentru amenajarea exterioară și peisagistică la Sala Polivalentă din Blaj. Cum va arăta zona

Publicat

Terenul de lângă Sala Polivalentă din Blaj urmează să fie amenajat printr-o investiție de peste 6,2 milioane de lei. Proiectul prevede căi de acces pietonale și auto, peste 100 de locuri de parcare, spații verzi, iluminat stradal și pietonal și mobilier urban. 

Primăria Blaj a lansat marți, 21 septembrie, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), o licitație pentru lucrări de amenajare exterioară și peisagistică aferente Sălii Polivalente de sport din municipiu, cu capacitate 1800-2000 de locuri.

Valoarea totală estimată este de 6.272.419,79 de lei, fără TVA. 

Potrivit proiectului, amplasamentul studiat are o suprafață de 17.118 mp și o formă a terenului neregulată. Accesul pietonal și auto se realizează din două direcții: la sud prin strada Al. G. Golescu și din vest, tot din strada Al. G. Golescu.

Terenul este delimitat la nord de albia râului Târnava Mare, la vest de o parcelă aflată în proprietatea Primăriei Blaj pe care în prezent există un stadion de fotbal, dar pe care se dorește amenajarea unui scuar verde, la sud de parcele cu locuințe individuale, iar la est de un teren aflat tot în proprietatea Primăriei Blaj, liber de construcții.

Pe amplasament există în prezent o clădire având suprafața construită de 324 mp., regimul de înălțime P (parter) și funcțiunea de vestiar, ce deservește terenul de fotbal de pe parcela alăturată. Clădirea este înconjurată de o platformă minerală betonată, având o alee cu același finisaj ce duce spre terenul de fotbal.

Se propune sistematizarea pe verticală a terenului din jurul sălii, cu asigurarea tuturor căilor de acces pietonale și auto și spații de parcări pentru toate categoriile de utilizatori, alături de amenajări peisagere.

Căile de rulare auto vor fi amenajate cu suprafață sigilată – sistem rutier cu beton asfaltic, spațiile de parcare vor fi amenajate cu suprafață nesigilată din pavaj din dale de beton prefabricate înierbate, iar traseele pietonale cu suprafață nesigilată din pavaj din dale de beton prefabricate.

Traseul pietonilor către intrarea principală a sălii de sport se va face pe o rampă pietonală pentru accesul publicului cu panta de 8%, dar și prin pachete de scări situate de pe laturilor sudice și estice ale sălii polivalente.

Pentru iluminatul stradal și pietonal se va propune un sistem de iluminat realizat într-un concept unitar. Se propune montarea aparatelor de iluminat pe stâlpi de-alungul pentru iluminatul public, alimentarea cu energie electrică fiind realizată din tabloul electric general al investiției.

Pentru iluminatul general din parcare și al aleilor pietonale, se vor folosi aparate de iluminat de tip LED 38 W, IP65, montate pe stalpi cu înălțimea de 4 m, iar pentru zona rampei de acces se vor utiliza aparate de iluminat LED 42 W, IP65, montate pe stâlpi cu înălțimea de 3 m, conform standardelor și normativelor în vigoare.

Se vor propune și aparate de iluminat rotunde încastrate în pavaj pe trotuarele și spațiile pietonale din jurul sălii polivalente pentru iluminatul fațadelor, conform standardelor și normativelor în vigoare și a fișelor tehnice anexate. Tipul de iluminat va fi cu lumină difuză, răspândit pe o arie mai largă. Instalația de iluminat va cuprinde aparatele de iluminat, stâlpii cu brațul de susținere, sistemul de fixare și panourile fotovoltaice.

Toate celelalte elemente ale infrastructurii edilitare existente în zonă se vor rezolva în sisteme subterane moderne. Reţeaua exterioară de canalizare este realizată în sistem separativ în interiorul incintei, existând o rețea pentru canalizarea apelor pluviale, și o rețea pentru canalizarea apelor menajere.

Se vor propune echipamente și mobilier urban realizate din materiale durabile și care asigure o patinare frumoasă în timp. Elementele de mobilier urban propuse sunt următoarele:

– Bolarzi metalici dreptunghiulari sau cilindrici

– Rastel de biciclete

– Cişmea apă

– Vitrină iluminată (1.200 x 1.700 mm)

– Terminal Intrare Parcare

– Terminal Ieșire Parcare

– Barieră electromecanică automată

– Casă automată pentru efectuarea plății parcării

Totodată se propune accesul controlat pe parcelă din strada Alexandru Golescu printr-un sistem de taxare a parcării dotat cu barieră electromecanică, terminale de intrare și ieșire din parcare și o casă automată de plată pentru parcare.

Vegetație și amenajări peisagere

Spațiile verzi propuse, inclusiv taluzele înierbate din jurul sălii polivalente vor fi amenajate cu gazon. Se propun plantații de aliniament de-alungul căilor de rulare auto și în spațiile amenajate pentru parcare, cu arbori din specia Platanus acerifolia, pentru retenția emisiilor de CO2 și pentru îmbunătățirea calității spațiului exterior.

Pe latura estică și sudică se propune realizarea unei împrejmuiri opace din panouri metalice pe soclu de beton armat, conform fișei tehnice anexate.

Împrejmuirea va dispune pe latura estică în vecinătatea digului de o poartă de acces cu lățimea de 4 m pentru întreținerea digului. Împrejmuirea propusă va fi dublată de un gard viu din specia Chiparos Leyland.

Instalații irigare spații verzi

La solicitarea beneficiarului a fost prevăzută o instalație automată de irigare cu aspersoare pentru taluzuril înierbate de lângă sala de sport.

Reţeaua şi sistemul de irigaţii permite asigurarea umidităţii impuse de spaţiile verzi într-un debit de 2,0 l/mp zi – eventual in perioadele de seceta 2,2 l/mp zi,

Zonificare funcțională și signalistică

Se propune organizarea traficului auto în jurul sălii polivalente și de-alungul digului existent de pe malul Târnavei Mari, cu acces de pe latura sudică din strada Alexandru Golescu și de pe latura vestică tot spre strada Alexandru Golescu.

Spațiile pentru parcare vor fi amenajate în zona sudică a amplasamentului, precum și de-alungul căilor de circulație de pe latura estică și vestică.

Spațiile de parcare cuprind 104 locuri de parcare pentru automobile (grupate în locuri pentru public, pentru mass-media și pentru VIP și oficiali), 2 locuri de parcare pentru autocare și un loc de parcare pentru autospeciale.

Spațiile de circulație pietonală vor fi amenajate în jurul sălii polivalente și a taluzurilor înierbate, spațiul pietonal cel mai generos fiind în fața intrării principale în sala de sport.

Se propune de asemenea realizarea unor trepte și a unor rampe pietonale pe taluzul existent în vederea unei amenajării viitoare a unei promenade de-alungul râului Târnava Mare.

Termenul de execuţie a lucrărilor este de 9 luni, de la emiterea ordinului de începere al lucrărilor.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Salariul minim va crește cu 8 până la 12 procente. Propunerea pe care Ministerul Muncii o face sindicatelor

Publicat

bani

Salariul minim va crește cu 8 până la 12 procente. Ministerul Muncii va face o propunere sindicatelor, săptămâna viitoare, anunță Raluca Turcan. 

Majorarea salariului minim va fi consistentă inclusiv pe partea de salariu net, a declarat miercuri, la Tulcea, în timpul unei conferinţe de presă susţinută la Prefectura judeţului, ministrului Muncii şi Protecţiei Sociale, Raluca Turcan.

„Cel mai probabil săptămâna viitoare, când vom avea Consiliul naţional tripartit, vom face o propunere sindicatelor şi patronatelor cu privire la creşterea salariului minim.

Solicitarea de majorare se încadrează între 8 şi 12%, iar împreună cu premierul am identificat o variantă ancorată în indicatorii economici reali astfel încât majorarea salariului minim să fie una consistentă inclusiv pe partea de salariu net”, a declarat ministrul Turcan, potrivit DC News.

Și prim-ministrul Florin Cîţu a menţionat, la finalul săptămânii trecute, că ia în considerare majorarea salariului minim brut cu 8%, iar creşterea acestuia ar putea fi realizată de la 1 noiembrie sau de la 1 decembrie 2021.

Salariul minim brut în România a ajuns la 2.300 lei pe lună în 2021, după o creștere de 70 de lei (3,1%) față de anul precedent, când se situa la 2.230 lei pe lună.

Citeste mai mult
Publicitate

ABRUD

Ce avere au directorii Cupru Min SA Abrud. Conturi de sute de mii de lei și omisiuni în declarațiile unuia dintre ei

Publicat

cupru min

Directorii Cupru Min SA Abrud și-au publicat declarațiile de avere și de interese. Este vorba despre Tiberiu Rațiu (fost primar al localității) și Dorel Tomuș.

Profitul brut al Cupru Min Abrud ajunge la aproape 20 de milioane de lei, potrivit ultimului bilanț. 

Dacă directorul general al companiei, Tiberiu Rațiu, și-a trecut veniturile în mod transparent, nu același lucru se poate spune despre directorul Dorel Tomuș. Acesta nu și-a declarat veniturile obținute de la companie în anul care a trecut.

Directorul general al companiei, Tiberiu Rațiu, stă bine la capitolul bunuri imobiliare.

Deține, împreună cu familia, 4 case de locuit: una construită, una primită donație și 2 moștenite.

Casele se află în Abrud și în Bucium Poieni.

De asemenea mai are un garaj și niște anexe moștenite în 2014, în Bucium Poieni.

Familia acestuia mai are în proprietate și 5 terenuri: două terenuri în Abrud (însumând peste 11.000 de metri pătrați), un teren forestier de 10.000 de metri pătrați, un teren intravilan de 39.000 de metri pătrați și un teren extravilan de peste 48.000 de metri pătrați, toate la Bucium Poieni.

Unul singur este cumpărat în 1992 (cel pe care se află casa construită), restul fiind moștenite, iar unul primit donație.

Tiberiu Rațiu mai deține și 5 mașini, fabricate între 1993 și 2008, toate cumpărate.

La bancă, acesta are două depozite care însumează 95.000 de lei.

Veniturile familiei sunt destul de consistente.

Tiberiu Rațiu a obținut anul trecut 130.000 de lei, în calitate de director general al companiei, iar soția sa 50.000 de lei (angajată a Liceului Avram Iancu din Abrud).

Este director de la jumătatea anului, anterior fiind inginer în aceeași firmă.

Directorul Dorel Tomuș nu și-a trecut veniturile

Directorul Dorel Tomuș deține în Abrud, împreună cu soția, o casă de locuit și un spațiu comercial.

De asemenea are în oraș 2 terenuri intravilane, unul primit ca donație și altul cumpărat.

Deține un autoturism Mercedes fabricat în 2012.

În ceea ce privește activele financiare și veniturile, Dorel Tomuș a fost mai puțin clar.

De fapt, nu a fost clar deloc.

Acesta a scris în declarația de avere că are un cont de 600.000 de lei și un alt cont de 17.000, despre care nu este clar dacă este în lei sau în valută.

În declarație, acesta a scris că este vorba despre un cont în lei, dar a scris în căsuță care ar trebui să conțină tipul de valută un ”DA”.

Deși ar fi trebuit să își scrie clar veniturile obținute împreună cu soția, acesta nu a făcut-o.

La rubrica legată de venitul anual încasat a trecut doar ”SALAR”, atât la el cât și la soție.

De asemenea, de la firmele sale, acesta a scris doar că a obținut doar ”Dividente”.

Neclaritățile merg și în declarația de interese. Deși a spus că a obținut ”dividente” de la două firme, în declarația de interese a lui Tomuș nu apare calitatea acestuia de acționar la nici o firmă.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate