Connect with us
Publicitate

Actualitate

Modificări la CODUL RUTIER, de SÂMBĂTĂ. Intră în vigoare procedura pentru ridicarea maşinilor parcate ilegal

Publicat

se ridica masini Din 21 ianuarie 2017 intră în vigoare HG nr. 965/2016, care aduce modificări la Codul Rutier. Pe baza acesteia, ar urma să se aplice din noul regulile potrivit cărora maşinile parcate ilegal pe spaţiul public vor fi ridicate de firme specializate. Ca să-şi recupereze autoturismele, şoferii vor trebui să plătească amendă şi o taxă specială.

La sfârşitul acestui an, Guvernul a modificat și completat Regulamentul de aplicare a OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, cu reguli privind aplicarea procedurii de ridicare a maşinilor de pe spaţiile publice.

Vezi şi Noi proceduri pentru ridicarea maşinilor parcate neregulamentar. Ce a stabilit Guvernul

Potrivit actului normativ adoptat de Guvern, vor fi ridicate şi autoturismele care blochează pistele de biciclişti sau cele parcate pe trotuar, dacă pietonii nu au cel puţin un metru la dispoziţie. Măsura va fi aplicată şi în cazul celor care staţionează în rampă şi pantă. Şefii Poliţiei susţin că noua lege prevede doar sancţiuni contravenţionale, iar agenţii vor încerca să îi avertizeze pe şoferi înainte să treacă la ridicarea maşinilor.

Primăriile vor fi nevoite să înfiinţeze aceste servicii şi să stabilească valoarea amenzilor pe care le vor plăti şoferii neatenţi. Din 2006 şi până în 2015, cât a fost valabilă legea veche, proprietarii cărora li s-au ridicat automobilele au plătit între 500 şi 1.200 de lei ca să şi le recupereze. Banii erau împărţiţi între stat şi firmele care prestau aceste servicii.

Citește și Primăria Alba Iulia a semnat CONTRACTUL pentru RIDICAREA MAȘINILOR parcate ilegal. Vezi care sunt TARIFELE

Reglementarea stabilește clar faptul că ridicarea vehiculului reprezintă măsura tehnico-administrativă pe care polițistul rutier o poate dispune în una din situațiile prevăzute de art. 143 din Regulament, când vehiculul staționează neregulamentar pe partea carosabilă, respectiv:

– în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;

– în zona de acțiune a indicatorului cu semnificația „Staționarea interzisă” și a marcajului cu semnificația de interzicere a staționării;

– pe drumurile publice cu o lățime mai mică de 6m;

– în dreptul căilor de acces care deservesc proprietățile alăturate drumurilor publice;

– în pante și în rampe;

– în locul unde este instalat indicatorul cu semnificația „Staționare alternantă”, în altă zi sau perioadă decât cea permisă, ori indicatorul ”Zonă de staționare cu durata limitată” peste durata stabilită.

Măsura nu va fi dispusă sau, dacă a fost dispusă, executarea ei va înceta dacă în vehicul este vizibilă prezența unor persoane. Conducătorul vehiculului este direct răspunzător în situația în care prezența unor persoane în vehicul nu este vizibilă cu ocazia dispunerii sau punerii în executare a măsurii tehnico-administrative.

De asemenea, aplicarea măsurii nu se justifică în situația unui vehicul care realizează acțiuni de intervenție sau misiuni care au caracter de urgență.

Dispoziția de ridicare a vehiculului va cuprinde o serie de informații relevante care pot proba prezența vehiculului în locul din care a fost ridicat, necesitatea aplicării măsurii, dar și starea vehiculului înainte de ridicarea acestuia.

Actul normativ stabilește explicit operațiunile și regulile măsurii tehnico-administrative:

– transportul la locul de depozitare se realizează în condiții care exclud deplasarea pe propriile roți a vehiculului ridicat;

– transportul la locul de depozitare nu se mai execută dacă, până la inițierea acestuia, proprietarul sau utilizatorul vehiculului ridicat se prezintă la locul ridicării și este de acord cu suportarea cheltuielilor efectuate. În acest caz, se suportă doar contravaloarea operațiunii de ridicare;

– depozitarea se face numai în spații corespunzătoare, special amenajate de către administratorul drumului public sau, după caz, de către administrația publică locală;

– pe perioada depozitării, vehiculele ridicate se află în paza administratorului drumului public sau, după caz, a administrației publice locale;

– administratorul drumului public sau, după caz, administrația publică locală răspunde pentru eventualele avarii cauzate vehiculului ca urmare a efectuării operațiunilor de ridicare, transport și depozitare.

Vehiculul ridicat se restituie după ce se face dovada achitării tarifului aferent operațiunii/operațiunilor efectuate, în baza documentelor care atestă proprietatea sau deținerea legală a acestuia.

Programul de restituire a vehiculelor depozitate în spațiile special amenajate se asigură prin serviciu continuu, pe durata a 24 de ore.

Parcarea pe trotuar va fi posibilă numai dacă:

– se respectă culoarul destinat circulației pietonilor, stabilit potrivit normativelor în vigoare, care nu poate fi mai mic de 1 m lățime;

– accesul vehiculelor în parcare se realizează din partea carosabilă;

– poziționarea vehiculelor în parcare nu stânjenește circulația pe prima bandă sau pe pistele amenajate.

Nu se pot amenaja parcări pentru autovehicule, pe trotuar, la mai puțin de 10 m de intersecții, stații ale mijloacelor de transport în comun sau treceri pentru pietoni.

De asemenea, actul normativ se referă și la o serie de obligații stabilite de Regulament pentru conducătorii de biciclete și care au fost aduse în acord cu realitățile tehnice/tehnologice actuale.

Astfel, de exemplu, echiparea bicicletei trebuie să se facă cu elemente sau dispozitive care să asigure vizibilitatea acesteia în trafic, în special pe timp de noapte, și să nu se limiteze doar la cele de culoare portocalie fixate pe spițele roților; se specifică distanța laterală recomandată la depășirea unei biciclete, de minimum 1,5 m, în loc de o „distanță laterală suficientă”.

Ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar pe partea carosabilă s-a realizat în baza unor proceduri stabilite prin hotărâri ale consiliilor locale. Înalta Curte de Casație și Justiție a stabilit că procedura de aplicare a măsurii de ridicare a vehiculelor staționate/oprite pe partea carosabilă nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale.

Vezi şi Ce metode folosesc unii şoferi, pentru a scăpa de ridicarea maşinilor parcate. Amenzi şi taxe speciale pentru cei care nu respectă noile reguli, din 2017

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate