Contacteaza-ne si pe

ACTUALITATE

INDEMNIZAŢIA şi CONCEDIUL de creștere a copilului se modifică din septembrie. Nicio indemnizație nu va putea fi mai mare de 8.500 de lei

Publicat

tata copil paternalPotrivit legislației în vigoare, oricare dintre părinți poate cere, în anumite condiții, concediul și indemnizația de creștere a copilului. Anul 2016 a adus modificări importante modului de acordare a concediului, iar din septembrie 2017 vom avea din nou o plafonare a indemnizației aferente, însă una mult mai generoasă decât precedenta. 

„Persoanele care, în ultimii doi ani anteriori datei naşterii copilului, au realizat timp de cel puţin 12 luni venituri din salarii şi asimilate salariilor, venituri din activităţi independente, venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, supuse impozitului pe venit (…), beneficiază de concediu pentru creşterea copilului în vârstă de până la doi ani, respectiv trei ani, în cazul copilului cu handicap, precum şi de o indemnizaţie lunară”, prevede Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111/2010..

În decursul anului trecut, prevederile ordonanței au fost modificate, iar până la intervenirea schimbărilor condiția era ca părintele să fi realizat venituri în ultimul an dinaintea nașterii copilului său și trebuia să opteze între CCC până la vârsta de un an a copilului și CCC până la vârsta de doi ani.

În afară de banii obţinuţi din salarii, activităţi independente, activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, cele 12 luni de venituri necesare anterior naşterii copilului pot fi constituite integral şi din perioade în care, de exemplu, solicitanţii au beneficiat de şomaj, concediu medical, pensie de invaliditate sau concediu fără plată pentru creşterea copilului.

Indemnizația lunară pentru creșterea copilului se stabilește în cuantum de 85% din media veniturilor nete realizate în ultimele 12 luni din ultimii doi ani anteriori datei naşterii copilului şi nu poate fi mai mică de 85% din cuantumul salariului minim brut pe ţară garantat în plată.

În prezent, salariul minim brut este de 1.450 de lei, astfel că indemnizația nu poate fi mai mică de 1.233 de lei. Iar începând cu luna septembrie 2017 va exista din nou un plafon, ceea ce înseamnă că nicio indemnizație nu va putea fi mai mare de 8.500 de lei.

În plus, nivelul indemnizației crește cu 85% din cuantumul salariului minim pentru fiecare copil născut dintr-o sarcină gemelară, de tripleți sau multipleți, începând cu al doilea copil provenit dintr-o astfel de naștere, potrivit ordonanței.

Actul normativ prevedea doar o limită minimă a indemnizației încă din iulie 2016, atunci când vechea limită maximă a dispărut. Înainte de această schimbare, indemnizația se raporta la indicele social de referință (ISR, a cărui valoare este de 500 de lei). Astfel că cei care alegeau CCC de un an puteau primi cel puțin 600 de lei și cel mult 3.400 de lei, iar pentru cei care alegeau concediul de doi ani, indemnizația nu urca mai mult de 1.200 de lei. Practic, noua limită maximă, ce va fi valabilă începând cu indemnizațiile aferente lunii septembrie 2017, va fi mult mai generoasă decât precedenta (cu 5.100 de lei mai mare, mai exact).

În 2016, după ce a fost eliminată limita maximă a indemnizației, un beneficiar din județul Sibiu, de exemplu, a ajuns să încaseze peste 150.000 de lei lunar (aproape 36.000 de euro), iar Ministerul Muncii a anunțat că 242 dintre cei 142.990 de beneficiari ai concediului și indemnizației de creștere consumau, la acel moment, o treime din bugetul alocat indemnizațiilor de creștere.
După cum prevede OUG nr. 111/2010, oricare dintre părinții firești ai copilului poate să beneficieze de concediul de creștere a copilului și de indemnizație. Mai mult, acestea se cuvin pentru fiecare dintre nașteri, dacă părinții au mai mult de un copil.

În principiu, dacă sunt respectate condițiile enunțate mai sus privitor la realizarea veniturilor impozabile, părinții pot cere indemnizația și intrarea în concediu dacă mai îndeplinesc următoarele condiții:

-sunt cetăţeni români, cetăţeni străini sau apatrizi (adică fără cetăţenie);
-au domiciliul/reşedinţa pe teritoriul României;
-locuiesc în România împreună cu copilul/copiii pentru care solicită drepturile şi se ocupă de creşterea şi îngrijirea acestuia/acestora.

Principiul acordării CCC este că perioada la care are dreptul fiecare părinte nu este transferabilă celuilalt. În situația în care ambele persoane din familie au dreptul la CCC, regula este că cel puțin o lună din perioada totală a CCC este alocată uneia dintre persoanele care nu a solicitat acest drept. Astfel că, dacă mama intră în concediul de creştere, tatăl trebuie să stea şi el în concediu, în locul mamei, cel puţin o lună.

Documentele necesare

Pentru a beneficia în mod legal de concediul și indemnizația de creștere a copilului, părintele interesat trebuie să depună o cerere, conform OUG nr. 111/2010, însoțită de următoarele documente (nu sunt necesare copii legalizate):

-copia actului de identitate al solicitantului şi a certificatului de naştere al copilului pentru care se solicită dreptul ori, după caz, de livretul de familie, certificate pentru conformitate cu originalul de către persoana care primeşte documentele;
-actele doveditoare privind calitatea solicitantului şi relaţia acestuia cu copilul/copiii pentru care solicită dreptul, după caz;
-actele doveditoare care să ateste veniturile obţinute în ultimele 12 luni înainte de data naşterii copilului;
-dovada eliberată de angajator sau organele competente privind veniturile realizate;
-dovada privind suspendarea activităţii pentru perioada în care se solicită concediul pentru creşterea copilului;
-orice alte documente care să ateste îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate.

Acestea se depun,  la primăria  pe raza căreia solicitantul îşi are domiciliul sau reşedinţa. Cererile sunt soluţionate prin decizie în 15 zile lucrătoare de la înregistrarea la agenţiile teritoriale (unde au fost trimise de primării), acestea fiind comunicate solicitanţilor în cinci zile lucrătoare de la emitere.

Ce venituri se pot obține în CCC

Regula este că beneficiarul indemnizației de creștere a copilului nu poate să mai realizeze și alte venituri în perioada CCC, aceasta ducând la suspendarea dreptului la indemnizație (suspendare care va interveni în ziua imediat următoare). Totuși, OUG nr. 111/2010 a prevăzut și câteva excepții de la această regulă:

-persoana primește diverse sume în baza legii, a contractului colectiv de muncă sau a contractului individual de muncă, acordate în perioada concediului pentru creşterea copilului, altele decât cele rezultate din desfăşurarea efectivă a unei activităţi în perioada de concediu;
-cel îndreptățit primeşte indemnizaţii în calitate de consilier local sau judeţean, indiferent de nivelul acestora;
-beneficiarul realizează, în decursul unui an calendaristic, venituri supuse impozitului, prin desfăşurarea efectivă a unei activităţi în perioada de concediu, al căror nivel nu depăşeşte de trei ori cuantumul minim al indemnizaţiei, stabilit potrivit ordonanței.

În acest din urmă caz, părintele are voie să obţină venituri impozabile, fără să-i fie suspendată plata indemnizaţiei, dacă acestea nu depășesc 3.697,5 lei într-un an calendaristic (1.232,5 lei x 3).

Ordonanța Guvernului mai stabilește că dreptul la indemnizație se suspendă începând cu ziua următoare celei în care părintele se regăsește într-unul dintre cazurile de suspendare. Spre exemplu, plata se suspendă în ziua următoare celei în care părintele este decăzut din drepturile părintești, celei în care beneficiarul a decedat, celei în care copilul este abandonat sau internat într-o instituție de ocrotire sau celei în care realizează venituri la care nu avea dreptul.

Vezi detalii complete despre concendiul pentru creșterea copilului, documente necesare, ce venituri se pot obţine în perioada concediului:

Indemnizaţia pentru creşterea copilului în 2017. Noutăţi, condiţiile de acordare şi actele necesare

sursa: avocatnet.ro

ȘTIREA TA - Evenimentele nu se întâmplă doar în fața reporterilor profesioniști. Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite să vadă și alții ceea ce tu ai trait "live". Poți trimite prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate

ACTUALITATE

Cadrele didactice și medicii pot depune cereri pentru LOCUINȚE ANL și după împlinirea vârstei de 35 de ani

Publicat

Din 7 ianuarie 2018 au intrat în vigoare dispoziţii noi sau modificate la Legea nr. 152/1998  privind înființarea Agenției Naționale pentru Locuințe. Astfel, medicii rezidenți și medicii specialiști, precum și cadrele didactice calificate pot depune cereri pentru repartizarea locuințelor construite prin programele A.N.L. și după împlinirea vârstei de 35 de ani. Dispoziţia este nouă şi vine pe cale de excepţie la prevederile legii de până acum. Și alte dispoziții noi au mai apărut în lege cu privire la locuințele care rămân nereperatizate

Reglementările au fost introduse prin Legea nr. 278/2017 privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 28/2017 pentru completarea art. 6 din Legea nr. 152/1998, lege publicată în Monitorul oficial nr. 8/2018.

O dispoziţie nou introdusă în lege prevede, pe cale de excepţie, că dacă în termen de 90 de zile de la publicarea intenției de realizare a unui bloc de locuințe în cadrul programului de construcții de locuințe proprietate privată prin credit ipotecar nu se contractează toate locuințele, pot contracta o locuință și beneficiarii care asigură contravaloarea locuinței doar din resurse proprii.

Medicii rezidenți și medicii specialiști, precum și cadrele didactice calificate pot depune cereri pentru repartizarea locuințelor construite prin programele A.N.L. și după împlinirea vârstei de 35 de ani. Dispoziţia este nouă şi vine pe cale de excepţie la prevederile potrivit cărora : “Tinerii specialiști din învățământ și din sănătate, în sensul prevederilor prezentei legi, sunt persoane majore în vârstă de până la 35 de ani la data depunerii cererii pentru repartizarea unei locuințe construite prin programele A.N.L., destinate închirierii, și care pot primi repartiții în cel mult 36 de luni de la împlinirea acestei vârste, angajați ai unităților din domeniile respective aflate pe raza unității administrativ- teritoriale în care sunt amplasate locuințele, inclusiv medicii rezidenți, și care nu dețin o locuință în proprietate pe raza unității administrativ-teritoriale respective.”

În cazul în care, în cadrul construcțiilor de locuințe proprietate personală construite prin credit ipotecar sunt construite locuințe și/sau dependințe care nu sunt contractate la data finalizării lucrărilor, acestea pot fi valorificate astfel:

  • prin transmiterea locuințelor de către A.N.L., cu aprobarea consiliului de administrație, către autoritățile administrației publice locale ale unităților
  • administrativ-teritoriale, ale sectoarelor municipiului București, în care acestea sunt amplasate, prin protocol de predare-primire, în vederea închirierii;
  • prin vânzarea locuințelor, de către A.N.L., către solicitanții ce pot asigura contravaloarea locuinței doar din resurse proprii. Dependințele urmează regimul juridic al locuințelor și sunt administrate, repartizate, închiriate și vândute în condiții similare locuințelor astfel valorificate.

Calcularea chiriei
Aplicarea coeficienţilor de ponderare în funcţie de venit se face în funcție de veniturile medii nete pe membru de familie ale titularului contractului de închiriere, realizate în ultimele 12 luni. Chiria lunară este cea rezultată după aplicarea coeficienților în funcție de anul recepției la terminarea lucrărilor.

Modelul de calcul al chiriei se stabilește prin normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor prezentei legi, în baza valorii de înlocuire a construcției ce reprezintă suprafața construită pe locuință, multiplicată cu valoarea de înlocuire pe metru pătrat, stabilită, în condițiile legii, prin ordinul ministrului dezvoltării regionale, administrației publice și fondurilor europene, în vigoare la data stabilirii chiriei.

Administrarea locuinţelor
Locuințele pentru tineri destinate închirierii, inclusiv cele construite și destinate în mod exclusiv închirierii tinerilor specialiști din învățământ sau sănătate, sunt administrate de autoritățile administrației publice locale și ale sectoarelor municipiului București sau de către autoritățile administrației publice centrale din domeniul învățământului, respectiv din domeniul sănătății ori sunt în administrarea unor unități aflate în subordinea sau sub coordonarea acestor autorități, potrivit legii, și care au solicitat realizarea acestora. O dispoziţie nou-introdusă în lege prevede că administratorul acestei categorii de locuinţe exercită, în numele statului, în cadrul asociației de proprietari, drepturile și obligațiile specifice unui membru al asociației de proprietari.

Reamintim, în context, administratorul exercită operațiuni specifice unui proprietar în numele statului, în sensul că își dă acordul pentru:

  • racordarea/debranșarea locuințelor la/de la rețelele de utilități
  • îmbunătățirile care se aduc locuințelor la solicitarea chiriașului;
  • ieșiri din indiviziune, alipiri, dezlipiri care nu aduc atingere proprietății publice/private a statului;
  • înscrierea mențiunilor în extrasul de carte funciară.

Sursă: legestart.ro

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

FOTO: Primăria Sebeș a cumpărat aspiratoare urbane de 12.300 de euro. Nistor promite ”un oraș verde și curat”

Publicat

Primăria Sebeş a achiziţionat recent două aspiratoare urbane, cu ajutorul cărora sunt asigurate serviciile de curăţenie pe spaţiul public. Prețul aspiratoarelor este de 56.700 lei ( aproximativ 12.300 euro) cu tva și s-a realizat prin achiziție directă pe SEAP de la o firmă de profil din București.

Fiecare dintre cele două aspiratoare achiziționate este autopropulsat, cu transmisie electrica. Motorul electric de 48 V, 1 500 W, pe lângă aspirare, se poate deplasa înainte si înapoi, iar frâna este electro-magnetica. Utilajul are o autonomie foarte mare, de la 8 pâna la 14-16 ore de functionare continuă, ceea ce înseamă că mai toată ziua o să îi vedeți pe angajații firmei de salubrizare pe străzile orașului.

Aparatele sunt ușor de identificat pe străzi: caroseria aspiratoarelor este din poliester alb. S-a terminat și cu chiulul, pentru că fiecare aspirator este dotat cu indicator pentru orele de funcționare si pentru nivelul de încărcare al bateriilor.

Caroseria aspiratorului este protejata de benzi pentru protectia împotriva ciocnirilor iar frâna este automata.

Pot lucra și noaptea pentru că nu fac zgomot, fiind prevăzute cu dublă insonorizare pentru o presiune acustica de lucru aproape zero, conform stardardului european în vigoare, EN ISO 3744. Sunt dotate cu girofar iar pubela de colectare are capacitatea de 240 L. Garantia oferita este de 1 an de la data livrarii ceea ce înseamă că cel puțin 12 luni orașul va trebui să fie ”lună și bec”.

“Prin intermediul Serviciului Public Administrarea Patrimoniului, am achiziționat doua aspiratoare urbane pentru curățenia aleilor și a zonelor pietonale. Sebeșul devine, pas cu pas, orașul verde și curat pe care ni-l dorim. Având în vedere personalul limitat de care dispunem pentru a realiza serviciile de curățenie, aceste investiții ne ajută mult și, cu siguranță, se vor dovedi eficiente în utilizare”, a transmis primarul Dorin Nistor, pe Facebook.

Citește mai departe
Publicitate

BLAJ

Detalii șocante în cazul omorului de la Biia! Criminalii comunicau prin mesaje scrise: ”O violăm și omorâm?”

Publicat

Gheorghe Adrian Fundăcescu și Adrian Marius Groza, cei doi tineri din Biia acuzaţi că au ucis, în luna ianuarie, o femeie de 55 de ani din localitate, vor avea de executat împreună 36 de ani de închisoare și de plătit daune materiale și morale în valoare de 80.000 de lei, copiilor victimei, o sentință care poate fi contestată în termen de 10 zile. Motivarea sentinței scoate însă la iveală detalii șocante ale acestei crime. 

Potrivit anchetatorilor, cei doi ar fi comunicat prin mesaje scrise pe telefoanele mobile fără a fi trimise. Cei doi și le arătau unul altuia, după care le ștergeau. După ce au consumat alcool împreună cu victima lor, Fundăcescu Gheorghe Adrian ar fi început să scrie pe telefonul său un mesaj lui Groza, prin care-l întreba pe acesta: „ce facem, o violăm şi omorâm?”, arătând mesajul lui Groza, fără a-l expedia.

Groza Marius Adrian ar fi răspuns „Da”, pe telefonul său, printr-un mesaj pe care de asemenea i-l arăta doar inculpatului Fundăcescu fără a-l expedia, după care ambii inculpaţi îşi ştergeau mesajele trimise.

Potrivit motivării sentinței, cei doi inculpaţi și-au scris aproximativ 12 mesaje pe această temă, pe care însă nu le-au expediat, ci le-au şters după citire. Cei doi inculpaţi s-au înţeles și cu privire la care dintre ei ar trebui să o violeze primul pe victimă.

Descrierea unei crime 

Detaliile care ies la iveală în acest dosar sunt șocante. Anchetatorii au reușit să reconstituie întreaga poveste a crimei. Potrivit acestora, ”inculpatul Groza Marius Adrian a luat cea de-a doua bucată de aţă adusă în casă şi a înfăşurat-o în jurul gâtului victimei sub forma unui laţ (care a fost format sub năframa purtată pe cap de victimă), în acest timp victima continuând să se zbată şi să zbiere.

Inculpaţii au tras de aţa din jurul gâtului victimei de mai multe ori şi apoi au tras-o jos din pat, pe gresia din cameră, unde au constatat că aceasta a început să respire tot mai greu. Pe jos, victima a continuat să fie lovită de inculpaţii Groza şi Fundăcescu, cu picioarele, în partea laterală a corpului, în zona abdomenului şi a capului, lovituri aplicate atât din lateralul victimei, cât şi de sus în jos cu picioarele, până când victima a încetat să mai respire, după care inculpatul Groza a desfăcut sfoara de la gâtul victimei, lăsând-o doar pe cea de la mâini”.

După crimă au dormit și au consumat alcool 

Agresiunile asupra victimei au durat între 60 și 90 de minute, spun anchetatorii. După ce au ucis-o pe femeie, au adunat câteva obiecte de prin casă pentru a le fura. Între timp, unul dintre atacatori, Marius Groza, a dormit în camera alăturată, până în jurul orei 6.00, timp în care Fundăcescu a continuat să consume alcoolul rămas. Se afla în aceeai cameră cu cadavrul femeii.

Totul se petrecea exact acum un an, în data de 16 ianuarie 2017. Spre dimineață, cei doi au părăsit locuinţa victimei și s-au dus la unul dintre ei acasă, unde au dormit până în jurul orei 9.00.

 

Vezi și: CRIMĂ cumplită la Biia. O femeie de 55 de ani a fost găsită fără viaţă, cu mâinile legate si posibil strangulată. Doi tineri de 19 ani, REŢINUŢI

CRIMA de la BIIA: 36 de ani de închisoare pentru ucigașii femeii și daune de 80.000 de lei

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

CRIZĂ MAJORĂ în PSD: Mihai Tudose REFUZĂ INTERIMATUL. Zarurile sunt în mâna președintelui Klaus Iohannis

Publicat

PSD are o mare problemă  după ce și-a dărâmat al doilea guvern în mai puțin de 6 luni! Acum, după ce i-au retras sprijinul politic lui  Mihai Tudose, pesediștii au toate șansele să nu mai poată pune premierul interimar. Potrivit legii președintele Klaus Iohannis e cel care face jocurile. Tudose a adâncit criza în care se află partidul lui Dragnea, anunțând că nu va susține interimatul.

Dragnea, reacționează la scenariul alegerilor anticipate, după demisia premierului Mihai Tudose. Președintele Iohannis a declarat recent că nu va mai propune un premier de la PSD dacă Tudose va pleca din funcție.

„Noi suntem pregătiți de alegeri oricând, dar nu cred că se gândește la asta președintele Iohannis”, a declarat Liviu Dragnea, luni seara.

Citește și Premierul Tudose și-a anunțat DEMISIA! Dragnea: ”Se pare că am o mână foarte proastă!”

„Nu voi asigura interimatul”, a spus premierul Tudose, precizând că merge la Palatul Victoria pentru a-şi lua lucrurile. Întrebat dacă a vorbit cu preşedintele Iohannis, el a răspuns: „Nu, acum voi vorbi”.

”Premierul Mihai Tudose şi-a înaintat în această seară demisia din funcţie, urmând ca, potrivit legii de organizare şi funcţionare a Guvernului, să fie transmisă Administraţiei Prezidenţiale, în cursul zilei de mâine (marţi – n.r.), o adresă oficială în acest sens”, se arată într-un comunicat de presă

Conform procedurilor, preşedintele României, Klaus Iohannis, va lua act de demisia din funcţie a prim-ministrului Mihai Tudose şi va emite decretul de vacantare a postului, precum şi decretul de numire a unui alt membru al Guvernului ca prim-ministru interimar pentru a îndeplini atribuţiile prim-ministrului până la formarea noului Guvern.

”Ambele decrete prezidenţiale vor intra în vigoare odată cu publicarea lor în Monitorul Oficial”, se mai precizează în comunicatul Executivului.

Dacă parlamentul respinge de două ori propunerea președintelui pentru funcția de prim-ministru, se declanșează alegeri anticipate. Pe de altă parte, unii lideri PSD au vehiculat și scenariul unei posibile suspendări a președintelui în cazul în care acesta refuză o propunere a Coaliției PSD-ALDE

Rareș Bogdan  anunță că președintele e foarte bucuros de ce se întâmplă în PSD. Se știe că realizatorul de la Realitatea TV este într-o relație foarte strânsă cu președintele Klaus Iohannis

”Din momentul ăsta, PSD, nu mai contează. S-a încheiat jocul. Sunteți la mâna președintelui. Ați intrat în cursă, începe spectacolul. Premierul interimar îl numește președintele. S-a încheiat. Băieți, vă prăbușiți! Președintele are un zâmbet larg.”, a spus Rareș Bogdan la Realitatea TV.

Astfel, în Constituție e prevăzut, la ARTICOLUL 107, alineatul 3, că ”Dacă primul-ministru se află în una dintre situaţiile prevăzute la articolul 106, cu excepţia revocării, sau este în imposibilitate de a-şi exercita atribuţiile, Preşedintele României va desemna un alt membru al Guvernului ca prim-ministru interimar, pentru a îndeplini atribuţiile primului ministru, până la formarea noului Guvern. Interimatul, pe perioada imposibilităţii exercitării atribuţiilor, încetează dacă primul-ministru îşi reia activitatea în Guvern.

ARTICOLUL 106

Funcţia de membru al Guvernului încetează în urma demisiei, a revocării, a pierderii drepturilor electorale, a stării de incompatibilitate, a decesului, precum şi în alte cazuri prevăzute de lege.”

Potrivit Constituţiei, mandatul premierului interimar nu poate depăşi 45 de zile, iar candidatul pentru funcţia de prim-ministru, desemnat de preşedinte după consultări cu partidele, va cere, în termen de 10 zile de la desemnare, votul de încredere al Parlamentului asupra programului şi a întregii liste a Guvernului.

Constituţia prevede, la articolul 103, că, preşedintele României desemnează un candidat pentru funcţia de prim-ministru, în urma consultării partidului care are majoritatea absolută în Parlament ori, dacă nu există o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate în Parlament.

De asemenea, potrivit aceluaşi articol, candidatul pentru funcţia de prim-ministru va cere, în termen de 10 zile de la desemnare, votul de încredere al Parlamentului asupra programului şi a întregii liste a Guvernului.

Alineatul 3 al articolului arată că programul şi lista Guvernului se dezbat de Camera Deputaţilor şi de Senat, în şedinţă comună, iar Parlamentul acordă încredere Guvernului cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor.

Candidaţii pentru funcţia de ministru nominalizaţi de premierul desemnat de preşedinte sunt audiaţi în comisiile de specialitate din Parlament, votul acestora fiind consultativ.

Pe de altă parte, conform legii fundamentale, refuzul de a acorda încrederea unui Cabinet timp de 60 de zile şi numai după respingerea a cel puţin două propuneri în acest sens aduce, în principiu, dizolvarea Parlamentului.

„După consultarea preşedinţilor celor două Camere şi a liderilor grupurilor parlamentare, preşedintele României poate să dizove Parlamentul, dacă acesta nu a acordat votul de încredere pentru formarea Guvernului în termen de 60 de zile de la prima solicitare şi numai după respingerea a cel puţin două solicitări de învestitură”, se arată în primul alineat al articolului 89 al Constituţiei.

Conform articolului 89 din Constituţie, „după consultarea preşedinţilor celor două Camere şi a liderilor grupurilor parlamentare, Preşedintele României poate să dizolve Parlamentul, dacă acesta nu a acordat votul de încredere pentru formarea Guvernului în termen de 60 de zile de la prima solicitare şi numai după respingerea a cel puţin două solicitări de învestitură”.

În cursul unui an, Parlamentul poate fi dizolvat o singură dată. Parlamentul nu poate fi dizolvat în ultimele şase luni ale mandatului preşedintelui României şi nici în timpul stării de mobilizare, de război, de asediu sau de urgenţă, mai prevede legea fundamentală.

Chiar dacă cele două solicitări de învestitură ar fi respinse „pe bandă” de Parlament şi dacă şeful statului ar uza de dreptul conferit de articolul 89 fără a aştepta împlinirea termenului de 60 de zile, legislaţia prevede că data alegerilor trebuie anunţată cetăţenilor „cu cel puţin 90 de zile” înaintea zilei votului.

Alegerile parlamentare anticipate se organizează exact ca acelea la termen.

În legea în vigoare pentru alegerea Senatului şi Camerei Deputaţilor, adoptată în 2008 pentru introducerea votului uninominal, singura referire la alegeri anticipate este explicaţia că acestea sunt „alegeri organizate în cazul dizolvării înainte de termen a organului ales”. În actul normativ privind comasarea alegerilor locale cu cele parlamentare şi pe care urmează să se pronunţe Curtea Constituţională, nu se face nicio referire la anticipate.

Legea în vigoare prevede că „aducerea la cunoştinţă publică a datei alegerilor se face cu cel puţin 90 de zile înainte de ziua votării prin publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotărârii Guvernului privind data alegerilor”.

Pe de altă parte, Constituţia prevede, la articolul 106, că funcţia de membru al Guvernului încetează în urma demisiei, a revocării, a pierderii drepturilor electorale, a stării de incompatibilitate, a decesului, precum şi în alte cazuri prevăzute de lege.

Dacă prim-ministrul se află în una dintre situaţiile prevăzute la articolul 106, cu excepţia revocării, sau este în imposibilitate de a-şi exercita atribuţiile, preşedintele României va desemna un alt membru al Guvernului ca prim-ministru interimar, pentru a îndeplini atribuţiile prim-ministrului, până la formarea noului Guvern. Interimatul, pe perioada imposibilităţii exercitării atribuţiilor, încetează dacă primul-ministru îşi reia activitatea în Guvern.

Tudose a supravietuit doar cu patru zile mai mult decat Grindeanu

Guvernul condus de Mihai Tudose a fost in functie aproape sapte luni, dupa ce a fost investit in data de 29 iunie 2017. Este al doilea Cabinet schimbat de la formarea majoritatii PSD-ALDE, dupa ce Guvernul Grindeanu a fost demis prin motiune de cenzura initiata de PSD.

Mihai Tudose, impreuna cu ministrii sai, a depus juramantul in data de 29 iunie 2017.

La acea vreme Tudose spunea „Am fost propus in aceasta functie de catre presedintele Liviu Dragnea, acceptat de presedintele Klaus Iohannis si nu vreau sa insel increderea acordata. Voi fi prezent in Parlament de cate ori va fi nevoie

surse: realitateatv.net, stiripesurse.ro, Mediafax, Romania24.net

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

Modificări importante în educație: Profesorii nu mai au voie să-i amenințe pe elevi cu note mici

Publicat

Elevii s-au întors la şcoală după vacanța de iarnă. Unii se gândesc, deja, la următoarea vacanţă, programată în mai puţin de o lună, în timp ce alţii au emoţii pentru Bacalaureatul care începe în februarie. Şi nu este singura modificare pe care mai marii din educaţie au făcut-o din mers. Telefoanele mobile vor fi interzise, dispar elevii de serviciu, școlarii nu pot fi sancționați dacă nu poartă uniformă, iar profesorii nu mai au voie să îi amenințe pe elevi cu note mici.

După o perioadă în care șefii din Educație au făcut experimente pe elevi, în primele zile din ianuarie, ministrul Liviu Pop a venit cu alte noutăți. Telefoanele mobile vor fi interzise, dispar elevii de serviciu, iar școlarii nu pot fi sancționați dacă nu poartă uniformă. De asemenea, profesorii nu mai au voie să îi amenințe pe elevi cu note mici.

Totodată, ministerul vrea să dea mai multă greutate materiilor la alegere și a propus trei variante de programă, pentru liceu. Experții în educație spun că măsura îi ajută pe profesorii care nu sunt titulari, nicidecum pe elevi.

O altă modificare importantă ce intră în vigoare chiar în acest an este legată de bacalaureat. Astfel, peste doar o lună, toți elevii de clasa a XII-a vor susține probele orale la limba română, o limbă străină și competențele digitale. Probele scrise sunt programate, ca și până acum, în luna iunie.

Citește și BACALAUREAT 2018: Regulile pentru probele de examen. Ce trebuie să ştie candidaţii

Citește și BACALAUREAT 2018: Modele de SUBIECTE pentru probele de competenţe. Examenele încep în februarie

Cea mai discutată schimbare în domeniul educației, care se va aplica din toamnă, este introducerea manualului unic pentru elevi. Editura Didactică și Pedagogică va elabora câte un manual pentru fiecare disciplină în parte.

Vacanțele multe și dese au generat și ele discuții aprinse între învățători, experți în educație și reprezentanții ministerului. Elevii au reînceput școala, dar vor avea alte zile libere în mai puțin de o lună, pe 3 februarie. La sfârșitul lunii martie urmează vacanța de primăvară și până la sfârșitul acestui an școlar se mai prefigurează o săptămână liberă, cea cu Rusaliile și 1 iunie.

Anul 2018 este abia la început, dar modificările din educație apar ca ciupercile după ploaie. Multe dintre ele îi pun în dificultate pe elevi, părinți și chiar profesori, care nu știu la ce să se mai aștepte.

Foto: arhivă

sursa: digi24.ro

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate